Kontrahenci i Subskrybenci

Podział klientów w Comarch e-Sklep

Spis treści

Podział klientów ze względu na prowadzony model sprzedaży

Zakładając sklep internetowy właściciel sklepu decyduje jakich klientów będzie obsługiwać jego sklep internetowy. Wszystko zależy od modelu prowadzonego biznesu: detaliczny (B2C) czy hurtowy (B2B). Ze względu na wybrany model sprzedaży możemy obsługiwać inny rodzaj klientów:
Sprzedaż detaliczna (B2C) (zwykły sklep internetowy) Sprzedaż hurtowa (B2B) (sklep/platforma B2B)
Osoby prywatne Firmy (sporadycznie) Firmy
Sklep internetowy powinien mieć odpowiednie mechanizmy, które umożliwiają obsługę zamówień złożonych przez klienta w wybranym modelu sprzedaży. Poprzez obsługę zamówień, mamy na myśli możliwość:
  • podania odpowiednich danych potrzebnych do wygenerowania dokumentu handlowego (PESEL/NIP)
  • wygenerowania do zamówień odpowiedniego typu dokumentu handlowego (paragon/faktura)
  • złożenie zamówienia w cenach brutto/netto w zależności od typu klienta
Różnice w składaniu zamówienia przez osoby prywatne i firmy w Comarch e-Sklep
Legenda: 
× - funkcja dostępna zawsze
brak - funkcja niedostępna
(B2B) – funkcja wykorzystywana głównie w sprzedaży hurtowej (B2B)
Funkcje możliwe na zamówieniu: Osoba prywatna Firma
Paragon × brak
Faktura × ×
PESEL × brak
NIP × ×
Ceny brutto × ×
(B2B) Ceny netto brak Dla klienta typu Firma zalogowanego lub jednorazowego wg ustawień w PA

Podział klientów ze względu na dostępność do funkcji sklepu

W Comarch e-Sklep wiele funkcji uzależnionych jest od konfiguracji w Panelu administracyjnym. Administrator sklepu decyduje, które funkcje mają być dostępne dla wszystkich klientów, a które np. zablokować dla klientów nieposiadających konta w sklepie (tzw. jednorazowych). Ze względu na dostęp do funkcji sklepu klientów dzielimy na:
Pełna funkcjonalność sklepu Ograniczona funkcjonalność sklepu (dostęp tylko do niektórych funkcji)
Zarejestrowany (posiada konto w sklepie) Jednorazowy (dokonał jednorazowego zakupu i nie założył konta w sklepie)
Wykaz funkcji Comarch e-Sklep z podziałem na dostępność dla klientów zarejestrowanych/jednorazowych.
Funkcja w sklepie Zarejestrowany (posiada konto w sklepie) Jednorazowy (nie posiada konta w sklepie)
(B2B) Dostęp do oferty sklepu ×
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
(B2B) Wyświetlanie cen towarów ×
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
(B2B) Wyświetlanie cen towarów po przyznanym rabacie
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
brak
(B2B) Wyświetlanie cen towarów w cenach netto ×
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
Stawka VAT w cenniku według statusu klienta × brak (VAT zawsze liczony jak dla statusu Krajowy)
Program lojalnościowy × brak
Porównywarka towarów × ×
Powiadomienia o dostępności towaru × ×
Zapytaj o cenę × ×
Rabaty ×  dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
(B2B) Składanie zamówień ×
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
(B2B) Składanie zamówień z negocjowalnym kosztem dostawy × brak
Powiadomienia o stanie realizacji zamówienia (e-mail/sms) × ×
Wykorzystanie kuponu na zamówieniu × ×
Komentowanie i ocena towarów
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
Historia zamówień × brak
Składanie reklamacji × brak
Przechowalnia towarów × brak
Wiele adresów wysyłki × brak
(B2B) Wiele loginów do jednego konta > × brak

Podział klientów ze względu na naliczanie podatku VAT

Comarch e-Sklep posiada mechanizmy, które umożliwiają obsługę klientów z różnych krajów świata. Obsługa klientów z poza kraju wiąże się m.in. z naliczeniem odpowiedniej stawki VAT w cenniku. Dla klientów o statusie pozaunijny prefiks kraju (przy NIP) ma pozostać nieuzupełniony. W Comarch e-Sklep ze względu sposób naliczania podatku VAT możemy wyróżnić statusy klientów:
Naliczany podatek VAT Nienaliczany podatek VAT
Krajowy (w systemie ERP klient posiada status 'krajowy') Wewnątrzunijny (w systemie ERP klient posiada status 'wewnątrzunijny') Eksportowy (w systemie ERP klient posiada status 'pozaunijny')
Uwaga
Statusy dotyczą tylko zarejestrowanych klientów. Klienci jednorazowi zawsze są traktowani jako klienci o statusie krajowy (zawsze naliczany jest VAT).
Uwaga
Status klienta jest określany po stronie systemu ERP! Comarch e-Sklep jest dostosowany do obsługi wszystkich statusów. Obsługa po stronie sklepu dotyczy prezentacji cennika oraz składania zamówień.

Obsługa klientów w Comarch e-Sklep

W sprzedaży czy to przez internet czy stacjonarnie (poprzez normalne, fizyczne sklepy) ważną rolę odgrywa zachęcenie klientów do kolejnych zakupów, czyli aby klienci po prostu wrócili ponownie do naszego sklepu. Dlatego coraz więcej wagi przywiązuje się nie tylko do atrakcyjnej oferty asortymentowej sklepu, ale również do dobrej obsługi klientów. Jest większe prawdopodobieństwo, że klient, który zostanie dobrze obsłużony wróci do nas ponownie. W sprzedaży internetowej, gdzie nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem (jak to ma miejsce w sprzedaży bezpośredniej), obsługa klienta jest znacznie utrudniona i polega zupełnie na czym innym. Dobrze obsłużony klient w sklepie internetowym to przede wszystkim klient, który:
Wskazówka

Profil klienta w sklepie Standard

Każdy sklep internetowy posiada możliwość założenia przez klienta, konta w e-Sklepie. Klient, który rejestruje się w sklepie z założenia planuje związać się ze sklepem na dłużej, planuje kolejne zakupy, chce szybko składać zamówienia bez konieczności podawania swoich danych za każdym razem.

Sprzedawcy wręcz zachęcają swoich potencjalnych klientów do zakładania takiego konta w sklepie, oferując im dodatkowe korzyści wynikające z zarejestrowania się w sklepie:

  • atrakcyjne rabaty
  • dostęp do dodatkowych funkcji w sklepie (np. program lojalnościowy, przechowalnia towarów)
  • dostęp do swojego Profilu klienta, gdzie można sprawdzić i prześledzić historię swoich zamówień

Sklep Comarch e-Sklep posiada rozbudowany Profil klienta, którego układ i wygląd zależy do wybranego szablonu graficznego sklepu. Funkcjonalność Profilu Klienta pozostaje jednak taka sama - zarejestrowany klient w Comarch e-Sklep ma dostęp do następujących obszarów:

(obszary zostały opisane na przykładzie Profilu klienta w szablonie Bursztyn)

Twoje dane

W zakładce Twoje dane znajdują się informacje dotyczące danych klienta, które są automatycznie zaczytywane przy składaniu zamówień. Klient w zakładce Twoje dane ma możliwość:
  • zmiany swoich danych kontaktowych, danych do faktury/paragonu
  • dodania nowych adresów wysyłki

Profil klienta - Twoje daneZamówienia

W zakładce Zamówienia znajduje się lista wszystkich złożonych przez klienta zamówień w podziale na zamówienia zrealizowane oraz te w trakcie realizacji. Klient po wejściu na szczegóły danego zamówienia ma możliwość:
  • sprawdzenia aktualnego statusu zamówienia
  • wydrukowania zamówienia
  • anulowania zamówienia (dla zamówień o statusach wcześniejszych niż Potwierdzone przez sklep)
  • złożenia reklamacji/zwrotu towaru (dla zamówień zrealizowanych)
Profil klienta - Zamówienia

Program lojalnościowy

W zakładce Program lojalnościowy klient może sprawdzić stan swoich punktów, które może wykorzystać przy składaniu kolejnych zamówień. Każdy sklep może mieć swój własny program lojalnościowy wraz z innym przelicznikiem punktów, wszystko zależy od skonfigurowania programu lojalnościowego w panelu administracyjnym sklepu.

Reklamacje i zwroty

W zakładce Reklamacje i zwroty znajduje się lista wszystkich złożonych przez klienta reklamacji i zwrotów. Klient ma możliwość:
  • dodania nowej reklamacji/zwrotu
  • sprawdzenia statusu reklamacji/zwrotu
Profil klienta - Reklamacje-zwroty-lista Po przejściu na szczegóły reklamacji/zwrotu klient ma możliwość:
  • sprawdzenia aktualnego statusu reklamacji/zwrotu
  • wydrukowania reklamacji/zwrotu
  • anulowania reklamacji/zwrotu (dla reklamacji/zwrotu o statusie Do rozpatrzenia)
Profil klienta - Reklamacje-zwroty-szczegoły

Przechowalnia

Przechowalnia umożliwia klientowi szybkie przejście do szczegółów towarów, które dodał do Przechowalni podczas poprzednich zakupów w sklepie. Funkcja dodawania do przechowalni jest dostępna z poziomu szczegółów towaru tylko dla zarejestrowanych klientów. Profil klienta - Przechowalnia

Opinie

W zakładce Opinie wyświetlają się wszystkie towary, które klient zakupił w podziale na skomentowane przez niego i które może skomentować. Dodać komentarz i ocenić towar klient może również z poziomu szczegółów towaru. To czy klient może komentować wszystkie towary, czy tylko te które zakupił zależy od ustawień parametrów Ocen i komentowania w Panelu administracyjnym sklepu. Profil klienta - Opinie

Moje konto

W zakładce Moje konto wyświetlają się informacje na temat konta klienta w sklepie. Klient może dokonać zmian następujących ustawień:

  • zmienić adres e-mail, którym się loguje do sklepu
  • zmieć hasło dostępowe
  • zmienić swój nick, który pojawia się przy dodanych przez niego komentarzach
  • sprawdzić historie logowań i zmian dotyczących swojego konta w sklepie

Profil klienta - Moje konto

Zgody w e-Sklepie

Zgody formalne a kontrahenci

Każdy kontrahent aby móc korzystać z profilu w e-Sklepie musi zaakceptować obowiązkowe zgody. Dla kontrahentów z wieloma pracownikami zgody zapisywane są dla każdego pracownika oddzielnie. Każdy pracownik logując się na swoje dane musi zaakceptować obowiązkowe zgody. Dla pracowników (loginów) przypisanych do kilku firm zgody zapisywane są oddzielnie dla każdej firmy. W Panelu Administracyjnym można sprawdzić na karcie kontrahenta wszystkie zaakceptowane zgody (Klienci/Twoi kliencii/wybrany Klient/Pracownicy/karta pracownika). Widoczna jest tam również historia zmian wyrażonych zgód.

Zgody formalne w profilu klienta

W Profilu klienta po zalogowaniu, użytkownik może sprawdzić wszystkie zgody na jakie wyraził zgodę, a także te, które są do zaakceptowania. Wycofanie zgody obowiązkowej spowoduje wylogowanie z konta. Przy próbie ponownego logowania się do konta pojawi się klientowi informacja o zgodach do zaakceptowania i tylko po zaakceptowaniu będzie mógł ponownie skorzystać z konta w e-Sklepie.

Mechanizm akceptacji zgód formalnych przez subskrybentów

Na liście subskrybentów w Panelu Administracyjnym w zakładce Klienci/ Subskrybenci/ wybrany subskrybent znajdują się sekcja o nazwie „Zgody zaakceptowane”, która prezentuje informację, czy subskrybent wyraził zgodę, zapisaną w e-Sklepie.

Obsługa kanałów dla zgód formalnych

Dla zgód formalnych np. newsletter obowiązkowy jest kanał zgody. Domyślnie dla zgody marketingowej kanałem jest e-mail. Szablony graficzne sklepów Comarch posiadają ten kanał. W przypadku szablonów starszej wersji, bądź indywidualnych szablonów taki kanał należy dodać w kodzie HTML szablonu (Wygląd sklepu/Ustawienia/więcej/Edytuj ustawienia zaawansowane/więcej/Edytuj HTML). Jak dodać taki kanał pomoże artykuł – Obsługa kanałów do zgody na newsletterze w darmowych szablonach graficznych Comarch Jak dostosować swój szablon, aby kanał był domyślnie zaznaczony? Informacje znajdziesz w artykule. Domyślnie podczas wyrażania zgody na informacje handlowe w Comarch e-Sklep aktywny jest tylko kanał e-mail. Można również dodać kanał SMS oraz Telefon w panelu administracyjnym w menu Ustawienia / Treści formalne / Zgody / Zgoda na otrzymywanie newslettera na zakładce Treść. Każda zmiana kanałów tworzy nową wersję zgody. Po aktywacji dodatkowych kanałów w każdym z naszych standardowych szablonów graficznych Klient może wyrazić zgodę na formę kontaktu poprzez SMS, telefon:
  • podczas rejestracji w sklepie,
  • podczas składania zamówienia (będąc zalogowanym w sklepie),
  • po zalogowaniu się do profilu Klienta.
Podczas składania zamówienia jako Kontrahent niezalogowany (jednorazowy) dostępny jest tylko kanał e-mail.

Obsługa zgód w szablonach graficznych

Szablony graficzne wydane przez Comarch, tj. Szafir, Topaz, One Page Shop, posiadają mechanizm obsługi zgód formalnych. W konfiguracji zgód formalnych istnieje możliwość wiązania zgody z treściami formalnymi. Dodano ostylowaną stronę z akceptacją zgód, które uległy zmianie. Aby pojawiła się taka strona do każdej zgody należy podpiąć powiązane regulaminy. Dokonać tego można w Panelu Administracyjnym w Ustawienia/ Treści/ Zgody. Przykładowo wybierając zgodę "Akceptacja Regulaminu sklepu" należy wejść w tą zgodę i w obszarze Powiązane regulaminy dodać np. Regulamin sklepu.   W przypadku jakiejkolwiek zmiany w "Regulamin sklepu", klient będzie informowany i będzie poproszony ponowne zaakceptowanie zgody. Każda zgoda jest oddzielnie konfigurowana i można włączyć parametr czy zgoda jest obowiązkowa dla każdego formularza, na którym zgoda może być wyświetlona. W przypadku sklepów, które korzystają z szablonów bez strony dla akceptacji zmienionych zgód, klientowi pokaże się domyślna strona zaszyta w sklepie.

Zgody marketingowe

W przypadku, gdy klient zaakceptował zgody marketingowe, te nie są ponownie wyświetlane podczas składania kolejnych zamówień. Raz zaakceptowane są zapamiętywane przez e-Sklep. Ze zgód marketingowych każdy klient może się wycofać, logując się na swój profil i wchodząc do zakładki zgody.

Eksport zgód kontrahenta do systemu ERP

Zgody kontrahenta wysyłane są do systemu ERP. Dotyczy to eksportu zgód kontrahenta, zarówno wyrażonych, jak i wycofanych z e-Sklepu. Do systemu ERP wysyłane są także wersje regulaminów, polityk prywatności i innych dokumentów powiązanych z treściami zgód.

Eksport i import słowników zgód do systemu ERP

Z systemu ERP podczas synchronizacji importowany jest słownik treści zgód. Natomiast z systemu ERP importowany jest do e-Sklepu słownik zgód, który został dodany po stronie systemu ERP. Wysyłane są także wersje regulaminów, polityk prywatności i innych dokumentów powiązane z treściami zgód.

Opiekun towaru oraz kontrahenta

Wstęp

W Comarch e-Sklep (w wersjach Standard, Light, Enterprise, B2B) udostępniona jest funkcja prezentacji opiekuna towaru, a także opiekuna kontrahenta. Możesz przypisać osoby, które będą opiekowały się danym towarem lub kontrahentem. Opiekunowie odpowiadają za kontakt z konkretnymi klientami lub udzielają informacji na temat produktów. Dzięki opcji kontaktu, klient zawsze może wysłać wiadomość do opiekuna i zadać pytanie. Opiekunowie mogą mieć udostępnione: imię, nazwisko, telefon, e-mail oraz zdjęcie. Dostępność prezentacji opiekuna kontrahenta oraz towaru wygląda następująco:
Wersja e-Sklepu Opiekun towaru Opiekun kontrahenta
B2B szablon Szafir, panel administracyjny szablon Szafir, panel administracyjny
Enterprise szablon Szafir, panel administracyjny panel administracyjny
Standard panel administracyjny panel administracyjny
Light panel administracyjny panel administracyjny
 

Opiekun towaru

Konfiguracja w systemie ERP Optima

W systemie Comarch ERP Optima na karcie towaru na zakładce e-Sklep w polu Operator należy wskazać opiekuna danego towaru. Do Comarch e-Sklep wysyłane są:
      • imię,
      • nazwisko,
      • telefon
      • oraz e-mail operatora wybranego jako opiekun.
Dodatkowo, na liście towarów w systemie ERP w operacjach seryjnych Zmiana parametrów Comarch e-Sklep istnieje możliwość seryjnego przypisania operatorów jako opiekunów do kart towarowych. W celu zaprezentowania opiekuna w szablonie Szafir należy w panelu administracyjnym e-Sklepu: Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu w sekcji Opiekun towaru dla parametru Prezentuj w sklepie opiekuna towaru zaznaczyć parametr Tak lub Tylko dla zalogowanych (Domyślnie zaznaczony jest parametr Tak). Dodatkowo podczas konfiguracji ustawień można ustalić, czy prezentowana nazwa opiekuna ma się wyświetlać jako Imię czy Imię i nazwisko (domyślnie zaznaczony jest parametr Imię i nazwisko), a także, czy pokazać numer telefonu opiekuna (możliwe opcje: TakNieTylko dla zalogowanych. Domyślnie zaznaczony jest parametr Nie.). Wprowadzone zmiany należy zapisać i opublikować.
Wskazówka
Zdjęcie opiekuna nie może być większe niż 51 KB.

Konfiguracja w systemie ERP XL

W systemie Comarch ERP XL jest możliwe przesyłanie do Comarch e-Sklep opiekunów kontrahenta i menadżerów produktu. W Comarch ERP XL opiekunami i menadżerami są pracownicy i na tej podstawie będą wysyłani opiekunowie do e-Sklepu. Aby opiekun (pracownik) został przesłany do e-Sklepu zaznacz na karcie pracownika parametr Wysyłaj do e-Sklep. Na podstawie listy pracowników, dla których zaznaczono parametr jw. tworzona jest lista opiekunów wysyłanych do e-Sklepu. Dane opiekunów takie jak imię i nazwisko, numer telefonu czy adres e-mail pobierane są z karty pracownika. Wysyłane są też zdjęcia opiekunów na podstawie załącznika typu obraz. Jeśli do karty pracownika podpięto więcej niż jedno zdjęcie wówczas wysyłane jest pierwsze z nich. Dane opiekuna kontrahenta przesyłane są na podstawie opiekuna czasowego zapisanego na zakładce [Handlowe]. Informacja o menadżerze zapisywana jest standardowo na karcie towaru na zakładce [Inne]. Na podstawie tego ustawienia przesyłany jest menadżer produktu do e-Sklepu.

Prezentacja opiekuna towaru w Panelu administracyjnym

Lista towarów

Na zakładce Towary/ Lista towarów masz możliwość dodania nowej kolumny Opiekun towaru. Kolumna zawiera informacje: Imię i Nazwisko opiekuna. Jeżeli nie został on przypisany do towaru miejsce w kolumnie będzie puste.

Szczegóły towaru

Szczegółowe informacje o opiekunie widnieją także na szczegółach towaru na zakładce Szczegóły towaru w dedykowanej sekcji Opiekun towaru. W przypadku, gdy towar nie posiada określonego opiekuna, wówczas sekcja Opiekun towaru na szczegółach nie będzie wyświetlana.

Prezentacja opiekuna towaru w e-Sklepie

W e-Sklepie w standardowym szablonie Szafir opiekun będzie widoczny na szczegółach danego towaru. Domyślnie jest to fotografia oraz imię i nazwisko opiekuna. W zależności od konfiguracji, na szczegółach towaru może się wyświetlać tylko imię opiekuna lub dodatkowo numer telefonu.

Wiadomość do opiekuna towaru

W panelu administracyjnym dla wiadomości Zapytanie o towar oraz Potwierdzenie złożonego zapytania (dla opcji Zapytaj o cenę towaru) widnieje parametr umożliwiający wysłanie wiadomości do opiekuna danego towaru. W momencie, w którym kontrahent wyśle zapytanie w e-Sklepie opiekun otrzyma odpowiednią wiadomość.
Aby skonfigurować wysłanie wiadomości do opiekuna należy przejść do panelu administracyjnego na zakładkę: Ustawienia/ Treści/ Email i SMS, a następnie do edycji wiadomości Zapytanie o towar. Potem należy kliknąć w obszar Do, po jego rozwinięciu pojawi się dodatkowy parametr Opiekuna towaru, który należy zaznaczyć, aby wiadomość od kontrahenta została wysłana również do opiekuna.

Opiekun kontrahenta

Konfiguracja w systemie ERP Optima

W systemie Comarch ERP Optima dodanie opiekuna kontrahenta możliwe jest po przejściu na zakładkę Dodatkowe na karcie kontrahenta. Następnie wybierz Operator, po czym zaznacz odpowiedniego użytkownika, który będzie opiekunem. Zmiany należy zatwierdzić przyciskiem .   Opiekuna można także ustawić korzystając z operacji seryjnych. Po przejściu do Listy kontrahentów, dla zaznaczonych pozycji można ustawić opiekuna bądź usunąć go.  

Konfiguracja w systemie ERP XL

W systemie Comarch ERP XL dodanie opiekuna kontrahenta możliwe jest na Karcie kontrahenta. Na zakładce Handlowe za pomocą przycisku Opiekun czasowy możliwe jest przypisanie opiekuna czasowego z listy pracowników bezpośrednio do karty kontrahenta i określenie przedziału czasowego na jaki ma on być aktywny.

Prezentacja opiekuna kontrahenta w Panelu administracyjnym

Opiekun kontrahenta widoczny jest w Panelu administracyjnym e-Sklepu. Na Liście kontrahentów w obszarze Kontrahenci/ Kontrahenci w dodatkowej kolumnie przy kontrahencie widoczne będzie imię i nazwisko opiekuna. Po przejściu do szczegółów kontrahenta widoczna będzie dodatkowa zakładka: Opiekun. W tym miejscu pojawią się szczegółowe informacje, takie jak: imię, nazwisko, adres e-mail oraz numer telefonu opiekuna.
Widok opiekuna kontrahenta na szczegółach kontrahenta w panelu administracyjnym

Prezentacja opiekuna kontrahenta w Strefie klienta w szablonie Szafir

Kontakt z opiekunem kontrahenta możliwy jest także z poziomu Strefy klienta w e-Sklepie. Zalogowany kontrahent w lewym, górnym rogu widoczny jest odnośnik: Kontakt z opiekunem. Po jego kliknięciu ukaże się zdjęcie oraz imię i nazwisko opiekuna wraz z danymi kontaktowymi.     Opiekun kontrahenta może również otrzymać informację po przesłaniu do Klienta oferty. Aby skonfigurować wysłanie wiadomości do opiekuna należy przejść do panelu administracyjnego na zakładkę: Ustawienia/ Treści/ Email i SMS, a następnie do edycji wiadomości Powiadomienie o ofercie. Następnie należy kliknąć w obszar Do, po jego rozwinięciu pojawi się dodatkowy parametr Opiekun klienta, który należy zaznaczyć, aby wiadomość została wysłana również do opiekuna.

Czy mogę ustawić fakturę, jako domyślny dokument rozliczeniowy w koszyku dla moich Klientów firmowych?

Administratorzy sklepów prowadzących sprzedaż w hurtową (B2B) mogą w szablonie Szafir (wersja min. 2023.4) zawęzić wybór dokumentu handlowego podczas składania zamówienia przez Klientów firmowych. W ramach konfiguracji można dostosować warunki handlowe i ustalić, w ramach jakiego dokumentu zostanie rozliczona transakcja zakupu w prowadzonym sklepie:
  • faktury lub paragonu,
  • tylko faktury.
Przejdź w panelu administracyjnym do sekcji Wygląd Sklepu/ Ustawienia, znajdź parametr Zezwalaj firmom na wybór paragonu podczas składania zamówienia i zastosuj ustawienia do swojej firmy. Domyślnie parametr jest zaznaczony na: TAK. 
Wskazówka
Po zmianie ustawień pamiętaj o opublikowaniu zmian.
Więcej informacji dotyczących szablonu Szafir znajdziesz w artykułach:

Waluta kontrahenta

W Comarch e-Sklep możesz ustawić walutę kontrahenta, która ułatwi sprzedaż kontrahentom z za granicy lub ze specjalnymi warunkami. Po zalogowaniu do sklepu klient z przypisaną walutą będzie widział ją od razu, dzięki czemu nie będzie musiał zmieniać jej samodzielnie.
Wskazówka
Klient po zalogowaniu się na konto widzi od razu towary w walucie przypisanej do niego. Ma jednak możliwość zmiany waluty na inną, która została udostępniona do sklepu.
W tej instrukcji dowiesz się jak działa i jak przypisać walutę kontrahenta. Walutę kontrahenta na chwilę obecną do panelu administracyjnego wysyła tylko Comarch ERP XL. Posiadając pozostałe systemy ERP należy ustalić walutę w panelu administracyjnym sklepu.

Wymagania

  • Comarch e-Sklep w wersji  Enterprise lub B2B,
  • Wiele walut w e-Sklepie.
Wskazówka
Jeżeli posiadasz Comarch ERP XL koniecznie zapoznaj się z punktem trzecim.

1. Wybieranie waluty kontrahenta w Panelu Administracyjnym

Kontrahentom można przypisać jedną z walut udostępnionych w e-Sklepie z systemu ERP. Jeżeli nie wybierzemy waluty kontrahent będzie miał status "brak" oznaczający to, że na pierwszym miejscu będzie widział domyślną walutę sklepu. Walutę kontrahenta można wybrać w Panelu Administracyjnym Comarch e-Sklep tworząc nowego lub edytować istniejących kontrahentów. Aby to zrobić wykonaj: Krok 1. Przejdź do zakładki Kontrahenci / Kontrahenci i naciśnij dodaj - jeżeli chcesz utworzyć nowego kontrahenta: Lub jeśli chcesz zmodyfikować istniejącego przejdź na kartę kontrahenta, a następnie kliknij edytuj:   Krok 2. Na dole formularza znajduje się sekcja Waluta, w której możesz wybrać jedną z udostępnionych już w e-Sklepie walut. Po zapisaniu edycji kontrahenta klient będzie już widział wybraną walutę od razu w sklepie.  

2. Wyświetlanie waluty kontrahenta w Panelu Administracyjnym

Walutę kontrahenta można zobaczyć na liście kontrahentów w kolumnie waluty lub na szczegółach kontrahenta. Lista: szczegóły kontrahenta:
Wskazówka
Edytując kartę kontrahenta w systemie Comarch ERP Optima oraz Altum, należy ponownie ustawić walutę  kontrahenta w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep.

3. Waluta kontrahenta współpraca z Comarch ERP XL

Jeżeli posiadasz  kontrahenta w Comarch ERP XL zawsze ma on ustawioną walutę na swojej karcie. Ta waluta na synchronizacji jest zapisywana w panelu administracyjnym. Jeżeli zmienisz w walutę na karcie kontrahenta w panelu sklepu, po synchronizacji wróci waluta ustawiona w ERP. Poniżej na zdjęciach prezentowane jest miejsce gdzie w Comarch ERP XL jest ustawiona waluta. Jeżeli Tworzysz kontrahenta w e-Sklepie. Przypisana waluta zapisze się również na nowej karcie kontrahenta w Comarch ERP XL na zakładce Rozliczenia w sekcji rozliczenie dewizowe.

Jak zablokować dostęp do sklepu dla Kontrahentów niezalogowanych? Czy mogę wybrać, jakie strony będą widoczne przed zalogowaniem się do sklepu?

Wstęp

Zdarza się, iż nie chcemy aby klienci niezalogowani mieli dostęp do wszystkich stron i funkcjonalności w naszym e-Sklepie - szczególnie w działalności B2B. Dlatego też, w Comarch e-Sklep mamy dostęp do takiej funkcji jak "Dostęp do sklepu - tylko dla klientów zalogowanych". Pozwala ona ograniczyć dostęp dla klientów niezalogowanych do stron, które wybierzemy podczas konfiguracji tej opcji.

Konfiguracja

Aby ją skonfigurować, musimy przejść do panelu administracyjnego naszego e-Sklepu, do zakładki Ustawienia/Ustawienia sklepu/Klienci i włączyć parametr Dostęp do sklepu. Jeżeli włączymy tą funkcję, klienci niezalogowani będą mieli dostęp tylko do stron domyślnie ustalonych przez e-Sklep, czyli:
  • Lista towarów,
  • Rejestracja klienta,
  • Logowanie,
  • Przypomnienie hasła,
  • Kontakt,
  • Regulamin sklepu,
  • Polityka prywatności,
  • Informacje o sklepie.
Natomiast, jeżeli chcemy sami zdefiniować powyższe strony, wystarczy kliknąć w Edytuj, a następnie zaznaczyć strony, dla których chcemy udzielić dostępu dla klientów niezalogowanych i kliknąć Zapisz.

Wygląd

Jeżeli włączysz opcję "Tylko dla klientów zalogowanych" z ustawieniami domyślnymi, a klient niezalogowany będzie próbował przejść na stronę naszego sklepu to zależnie od wybranego szablonu, e-Sklep będzie prezentował się dla niego następująco:

Szablon Topaz

Szablon Szafir

Jak zanonimizować klienta?

W Comarch e-Sklep istnieje funkcja anonimizacji klienta. Aby dokonać usunięcia należy w Panelu Administracyjnym przejść do Klienci/ Twoi klienci i tam zaznaczyć kontrahenta. Następnie należy kliknąć w przycisk Anonimizuj. Podczas anonimizacji kontrahenta zostaną usunięte udzielone dla niego rabaty w Comarch e-Sklep oraz rabaty z systemu ERP. Funkcja anonimizacji jest nieodwracalna. Klient po anonimizacji może ponownie założyć konto.
Uwaga
Można zanonimizować jedynie kontrahenta, który posiada zrealizowane lub anulowane zamówienia. Po dokonaniu anonimizacji kontrahenta w e-Sklep musisz również zanonimizować takiego kontrahenta po stronie systemu ERP.
Po wybraniu kontrahenta oraz wybraniu parametru Anonimizuj pojawi się komunikat, który przypomina o konieczności anonimizacji kontrahenta w systemie ERP. Po kliknięciu Anonimizuj, dane kontrahenta zostaną nieodwracalnie usunięte.

Subskrybenci

Lista subskrybentów

Szczegółowe informacje dotyczące zapisu do newslettera znajdziesz w artykule Zapis do newslettera.

Listę subskrybentów możesz edytować w panelu administracyjnym, w zakładce Klienci > Subskrybenci.

Lista subskrybentów zawiera informacje o wszystkich zarejestrowanych w sklepie subskrybentach czyli osobach, które w e-Sklepie wyraziły zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych. Znajdują się na niej m.in. dane kontaktowe subskrybentów oraz status subskrybenta.

Subskrybentów można podzielić na tych, którzy założyli konto w e-Sklepie (wówczas będą widoczni również na liście kontrahentów) tych, którzy zapisali się do newslettera e-Sklepu oraz tych pozyskanych z Edrone i SalesManago. Typ subskrybenta jest widoczny na liście subskrybentów. Jeżeli subskrybent posiada konto w sklepie (typ Konto użytkownika) wówczas po przejściu w szczegóły takiego subskrybenta pojawią się dane tylko do odczytu. Edycji danych dotyczących subskrypcji dokonuje użytkownik w swoim profilu klienta.

Lista subskrybentów zawiera adresy e-mail kontrahentów, którzy wyrazili zgodę handlową dla kanału e-mail oraz adresy e-mail, które zapisały się do newslettera w sklepie.

Domyślnie podczas wyrażania zgody na informacje handlowe w Comarch e-Sklep aktywny jest tylko kanał e-mail. Możesz również dodać kanał SMS oraz Telefon w panelu administracyjnym w menu Ustawienia > Treści > Zgody > Zgoda na informacje handlowe na zakładce Wersje. Każda zmiana kanałów tworzy nową wersję zgody. Po aktywacji dodatkowych kanałów w każdym z naszych standardowych szablonów graficznych Klient może wyrazić zgodę na formę kontaktu poprzez SMS, telefon:

  • podczas rejestracji w sklepie,
  • podczas składania zamówienia (będąc zalogowanym w sklepie),
  • po zalogowaniu się do profilu Klienta.
  • Podczas składania zamówienia jako Kontrahent niezalogowany (jednorazowy) dostępny jest tylko kanał e-mail.

Szczegóły subskrybentów

Po kliknięciu w zakładkę wybranego subskrybenta, na liście subskrybentów wyświetlają się szczegóły subskrybenta.

Przy nazwie kontrahenta wyświetla się jego status (aktywny/zablokowany). Poniżej dane kontaktowe (adres e-mail). Następną pozycją jest wybór czy subskrybent ma być aktywny czy nie oraz jaki ma być język subskrypcji.

W zakładkach znajdujących się poniżej opisane są:

  • Zgody i treści formalne – prezentuje informację, czy subskrybent wyraził zgodę, która została zapisana w e-Sklepie, a także historię zmian wyrażonych zgód.
  • Kupony – dostępne dla subskrybenta kupony rabatowe.

Dodawanie nowego subskrybenta

Aby dodać nowego kontrahenta wejdź w panel administracyjny, a następnie w zakładkę Klienci > Subskrybenci.

Po wybraniu zakładki subskrybenci, pierwszym etapem jest wprowadzenie adresu E-mail i dodanie subskrybenta za pomocą przycisku Dodaj subskrybenta.

   

 

Po wykonaniu tego kroku, pojawi się on na liście subskrybentów. Podczas wyszukiwania subskrybenta kolumną Nazwa Subskrybenta po wprowadzeniu dowolnego tekstu pojawi się lista z podpowiedziami dostępnych subskrybentów.

Operacje seryjne

Operacje seryjne, to takie operacje, które można wykonać zbiorczo dla kilku subskrybentów, po zaznaczeniu ich na liście subskrybentów f.

Do takich operacji należą:

  • Aktywuj/Zablokuj
  • Eksportuj do pliku

Zakładka Aktywuj/Zablokuj pozwala na zbiorcze aktywowanie lub blokowanie kilku subskrybentów.

Funkcja usuwania subskrybenta kasuje dane kontrahenta.

Eksport subskrybentów do pliku

Listę subskrybentów można wyeksportować do pliku w formacie XML lub CSV. Więcej o eksporcie do pliku w Eksport do pliku.

Import kontaktów z pliku

Listę subskrybentów można importować z pliku w formacie XML. Więcej o imporcie z pliku w Import z pliku.

Integracja z VIES

Wstęp

Integracja Comarch e-Sklep z systemem VIES (VAT Information Exchange System) jest kluczowym elementem dla firm prowadzących działalność handlową na terenie Unii Europejskiej. VIES to narzędzie umożliwiające przedsiębiorstwom weryfikację numerów VAT kontrahentów z innych krajów członkowskich UE, co jest niezbędne do poprawnego rozliczania transakcji wewnątrzwspólnotowych. W ramach integracji, podczas rejestracji w sklepie, po podaniu numeru VAT, dane zostaną automatycznie pobrane z bazy VIES, co zwalnia klienta z konieczności ich ręcznego uzupełniania. Jednocześnie istnieje możliwość zakwalifikowania kontrahenta o numerze VAT aktywnym w VIES jako wewnątrzunijnego (ze stawką VAT 0%). Integracja jest dostępna dla sklepów w wersji B2B oraz Enterprise wraz z szablonem Szafir od wersji 2024.3.

Jak wygląda proces rejestracji firmy dostępnej w VIES?

Aby kontrahentowi nadany został status wewnątrzunijny, należy aktywować parametr Nadaj status kontrahenta wewnątrzunijny, kiedy numer VAT aktywny w VIES w sekcji Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Klienci: Ponadto, w sekcji Ustawienia/ Płatności i dostawy w zakładce Dostępne kraje i strefy należy aktywować kraj, dla którego obsługiwana jest sprzedaż w sklepie. Podczas rejestracji w Twoim sklepie Klient musi podać adres e-mail, hasło oraz wybrać kraj, co spowoduje automatyczne wyświetlenie prefiksu VAT dla danego kraju. Po podaniu numeru VAT i kliknięciu Dane firmy, informacje zostaną pobrane z VIES i wyświetlone w drugim kroku formularza rejestracyjnego.

Wskazówka
Jeżeli Twój kontrahent ma numer VAT bez kodu kraju i usunie ten prefiks z formularza rejestracyjnego, to dane z VIES nie zostaną pobrane.

Czy można edytować dane po pobraniu informacji z VIES?

W ustawieniach Szafira w sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu, dostępny jest parametr określający możliwość edycji danych pobranych z VIES. Jeżeli w parametrze zaznaczono Nie, pola adresowe zostaną zablokowane, z wyjątkiem numeru telefonu, który klient może edytować podczas rejestracji. W przypadku, gdy kontrahent znajduje się w bazie VIES, ale brakuje poszczególnych danych rejestrowanego podmiotu, będzie mógł uzupełnić puste pola, mimo zaznaczonej opcji Nie.

Wskazówka
Kontrahent wewnątrzunijny nie ma możliwości edycji swoich danych w Strefie Klienta. W celu ich zmiany musi skontaktować się z administratorem sklepu.

Jaka stawka VAT zostanie naliczona dla kontrahenta dostępnego w VIES?

W przypadku kontrahenta wewnątrzunijnego stawka VAT na towar, dostawę oraz płatność wynosić będzie 0%.

Wskazówka
Podczas konfiguracji kosztów dostaw oraz płatności pamiętaj, że są one definiowane w cenniku dostaw dla danego kraju i zawsze obejmują wartości brutto (z podatkiem). Natomiast w koszyku wyświetlana jest już wartość zgodnie ze statusem kontrahenta (dla kontrahenta wewnątrzunijnego będzie to kwota netto).

W jakich przypadkach zostanie nadany status kontrahenta wewnątrzunijny, a w jakich status krajowy?

Status wewnątrzunijny zostanie nadany kontrahentowi wyłącznie, gdy w procesie rejestracji podany zostanie kod kraju (prefiks) wraz z aktywnym numerem VAT w systemie VIES. Status krajowy zostanie nadany kontrahentowi (pochodzącemu z krajów unijnych innych niż Polska), gdy:
  • w procesie rejestracji podany zostanie numer VAT bez kodu kraju (prefiksu),
  • w procesie rejestracji podany zostanie numer VAT wraz z kodem kraju (prefiksem), ale numer VAT nie jest aktywny w bazie VIES (nie został aktywowany na potrzeby transakcji wewnątrzunijnych),
  • w procesie rejestracji podany zostanie numer VAT nieznajdujący się w bazie VIES.

Wskazówka
W przypadku sprzedaży do Irlandii Północnej aktywuj kraj Wielka Brytania, a podczas rejestracji kontrahent będzie miał możliwość wybrania kodu kraju (prefiksu) o oznaczeniu XI.

Przeczytaj także:

Załączniki do formularza kontaktowego

Wstęp

W Comarch e-Sklep dostępna jest możliwość dodawania załączników podczas korzystania z formularza kontaktowego przez Klienta. Funkcja obsługiwana jest w szablonach Szafir oraz Topaz. Aktywacja tej funkcji pozwala na dodawanie załączników do formularza o określonym typie, które później widoczne są dla Sprzedawcy oraz obsługi e-Sklepu.

Zastosowanie

Szybki i łatwy kontakt, jaki Klient może uzyskać ze sprzedawcą jest jednym z kluczowych elementów wpływającym na jego zadowolenie i zaufanie wobec sklepu. Przyjazny formularz kontaktowy pozwoli na szybką komunikację między Klientem a sklepem. Możliwość dodania załącznika podczas tworzenia wiadomości może znacznie ułatwić przekazanie istotnych informacji oraz szczegółowo zobrazować myśli Klienta.

Kto może używać tej funkcji?

Aby móc używać tej funkcjonalności należy posiadać:
  • Comarch e-Sklep w wersji B2B lub Enterprise,
  • aktualną wersję szablonu graficznego Szafir lub Topaz.

Konfiguracja

Aby włączyć funkcję należy w panelu administracyjnym w Ustawienia > Treści formalne > Wysyłka e-mail i SMS > Zapytanie ze strony kontakt aktywować parametr Pozwalaj dodawać załączniki do formularza kontaktowego. Po włączeniu opcji, podczas wypełniania formularza kontaktowego Klient będzie miał możliwość dodania wybranych załączników:
Przykład formularza kontaktowego w szablonie Szafir
Załączniki muszą spełniać określone wymagania, aby zostały dołączone w formularzu:
  • Maksymalnie można dołączyć do zamówienia 5 załączników. 
  • Dopuszczalny maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 512KB.
  • Dopuszczalne formaty plików to:
    • Pliki pdf,
    • Obrazki: jpg, jpe, jpeg, jfif,
    • Dokumenty: doc, docx, odt,
    • Arkusz kalkulacyjny: xls, xlsx, ods,
    • Pliki csv,
    • Pliki txt.
Tak załączone pliki będą wyświetlane:
  • w wiadomości e-mail „Zapytanie ze strony kontakt”.
Wskazówka
Obsługa Comarch e-Sklep, podczas pobierania plików otrzymanych od Klientów powinna przed otwarciem zawartości, przeskanować pliki programem antywirusowym.
Wskazówka
W najnowszych szablonach Szafir oraz Topaz możliwe jest także dodawanie załączników (od jednego do pięciu) podczas składania zamówienia. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule Załączniki do zamówienia złożonego w Comarch e-Sklep.

Wykluczenie form płatności dla wybranych Klientów w e-Sklepie

Wykluczenie form płatności dla wybranych Klientów w e-Sklepie

Od wersji 2022 Comarch e-Sklep umożliwia na przyporządkowanie indywidualnych form płatności dla wybranych Klientów. Od teraz w panelu administracyjnym możesz jako Sprzedawca określić, jakie formy płatności będą domyślne dla nowo zarejestrowanych Klientów, dla Klientów jednorazowych (niezalogowanych), dla Klientów z indywidualnymi warunkami handlowymi z systemu ERP oraz na bieżąco zarządzać formami płatności dla wszystkich Klientów w e-Sklepie. Zarządzanie formami płatności dla Klientów e-Sklepu dostępne jest:
  • w Comarch e-Sklep od wersji 2022,
  • tylko dla sklepów w wersji Enterprise lub B2B.

Ustawienia e-Sklepu

Dla sklepów w wersji Enterprise lub B2B w panelu administracyjnym aktywowano nowe ustawienia e-Sklepu, które pozwalają na określenie form płatności dostępnych dla:
  • Klientów nowo zarejestrowanych (zalogowanych),
  • Klientów jednorazowych (niezalogowanych).
  • Klientów z indywidualnymi warunkami handlowymi z ERP
W sekcji Ustawienia(1) > Ustawienia sklepu(2) >Klienci(3) widnieją nowe parametry dotyczące domyślnych form płatności dla Klientów e-Sklepu i wyglądają następująco:

Klienci nowo zarejestrowani

Aby ustalić domyślne formy płatności dla Klientów nowo zarejestrowanych należy przejść do szczegółów parametru "Klienci nowo zarejestrowani", gdzie widoczne będą aktywne w e-Sklepie formy płatności widniejące w sekcji Ustawienia > Płatności i dostawy > Płatności.

Dostępne we wskazanej sekcji parametry dzielimy na rodzaje form płatności dostępnych w e-Sklepie:
  • Standardowe,
  • Online,
  • Systemy ratalne,
  • Leasing.
Wskazówka
W sekcji tej widoczne będą tylko te formy płatności, które zostaną aktywowane w e-Sklepie. Pamiętaj, aby dodać je w zakładce Koszty Dostaw i Płatności. W innym wypadku nie będą widoczne w koszyku podczas składania zamówienia.
Jeżeli chcesz dla nowo zarejestrowanych Klientów udostępnić jedynie wybrane formy płatności zaznacz je na liście i zapisz zmiany.
Przyklad
Przykład: Dla nowo zarejestrowanych Klientów chcemy udostępnić jedynie jedną formę płatności: Pobranie. Krok 1. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Ustawienia > Ustawienia sklepu > Klienci. Krok 2. Z listy dostępnych parametrów przejdź do szczegółów parametru "Klienci nowo zarejestrowani". Krok 3. Na liście zaznacz formę płatności: Pobranie, po czym zapisz zmiany.

EFEKT: Nowy Klient, który zarejestruje się w e-Sklepie będzie widział w koszyku jedynie formę płatności: Pobranie,  mimo iż w samym e-Sklepie dostępnych jest więcej form płatności.

Klienci jednorazowi (niezalogowani)

Analogicznie do ustawień form płatności dla Klientów nowo zarejestrowanych po przejściu w szczegóły parametru "Klienci jednorazowi (niezalogowani)" istnieje możliwość wyboru dostępnych form płatności dla Klientów, którzy będą chcieli dokonać zakupu bez logowania do e-Sklepu.

Wskazówka
W każdej chwili możesz przywrócić dostępność wszystkich form płatności dla wszystkich Klientów. Wystarczy na szczegółach parametru Klienci nowo zarejestrowany lub/i Klienci jednorazowi (niezalogowany) odznaczyć wszystkie pozycje i zapisać zmiany.

Klient z indywidualnymi warunkami handlowymi w ERP

Wskazówka
Opcja dostępna w wersji Comarch e-Sklep (wariant B2B) dla klientów, którzy mają ustawioną domyślną formę płatności w systemie Comarch ERP XL

W tym obszarze dostępne są następujące opcje do wyboru sposobów prezentacji form płatności:
  • Prezentuj tylko domyślną formę płatności z ERP oznacza, że klient, który posiada domyślną formę płatności z ERP będzie widział w koszyku jedynie tylko tę formę płatności, mimo iż w samym e-Sklepie dostępnych jest więcej form płatności.
  • Prezentuj domyślną formę płatności z ERP oraz opcje płatności z cennika dostaw Comarch e-Sklep oznacza, że klient będzie miał w koszyku wybór pomiędzy domyślną formą płatności z ERP, a pozostałymi zdefiniowanymi formami płatności w cenniku Comarch e-Sklep.

Po włączeniu parametru Prezentuj domyślną formę płatności z ERP oraz opcje płatności z cennika dostaw Comarch e-Sklep możesz ustawić na jakich zasadach będzie prezentowana forma płatności przelew. Zaznaczenie parametru: Nie duplikuj formy płatności przelew oznacza, że jeśli w systemie ERP klient ma ustawiony przelew jako domyślną formę płatności, to w sklepie będzie widoczny wyłącznie przelew z warunkami zdefiniowanymi w systemie ERP. Opcja przelewu tradycyjnego z ustawień e-Sklepu zostanie ukryta.

Przyklad
Dla klientów z indywidualnymi warunkami handlowymi z ERP chcemy udostępnić jedynie jedną formę płatności przesłaną z systemu Comarch ERP, która będzie dostępna tylko dla przesyłek kurierskich. Krok 1. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Ustawienia > Płatności i dostawy > Płatności. Krok 2. Następnie kliknij w wiersz Domyślna forma płatności z ERP i suwakiem aktywuj formę płatności. Krok 3. Aby aktywowana forma płatności mogła być obsługiwana, przypisz ją do formy dostawy: Przesyłka kurierska. W tym celu przejdź do sekcji Ustawienia > Płatności i dostawy > Cenniki dostaw.

Krok 4. Aby udostępnić klientowi jedynie domyślną formę płatności z ERP i przypinany do niej termin włącz dedykowany parametr. W tym celu przejdź do menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Klienci, sekcja domyślne formy płatności, parametr Klienci z indywidualnymi warunkami handlowymi w ERP i zaznacz opcję Prezentuj tylko domyślną formę płatności z ERP.

Taka konfiguracja domyślnej formy płatności z ERP spowoduje, że Twój klient zobaczy w koszyku jedynie domyślną formę płatności z ERP.

Więcej na temat konfiguracji przeczytasz w artykule Jak udostępnić klientom domyślną formę płatności?

Zarządzanie formami płatności na liście klientów

Jak sprawdzić indywidualne formy płatności Klienta?

Na szczegółach klienta istnieje pole o nazwie "Indywidualne formy płatności", gdzie widoczne będą indywidualne formy płatności przyporządkowane do danego Klienta, z których może on korzystać w e-Sklepie.

Z tego poziomu istnieje również możliwość dodania formy płatności indywidualnie dla wybranego klienta - korzystając z przycisku Wybierz Płatność:

Aby usunąć wybraną formę płatności dla Klienta wystarczy na szczegółach Indywidualnych formach płatności dostępnych płatności zaznaczysz płatność a następnie klikniesz w przycisk Usuń po prawej stronie obszaru.

Automatyczna segmentacja klientów

Segmentacja automatyczna klientów - Co to jest i jak nią zarządzać?

Segmentacja klientów to kluczowy element skutecznej strategii marketingowej w e-commerce. Pozwala na precyzyjne dopasowanie treści marketingowych do indywidualnych potrzeb odbiorców, co znacząco zwiększa zaangażowanie i efektywność działań. Dzięki tej funkcji, możesz podzielić swoją bazę klientów na różne segmenty, wykorzystując dostępne kryteria. Segmenty są szczególnie przydatne, gdy chcesz wysłać wiadomość do wybranej grupy, a nie do wszystkich kontaktów na liście. Co więcej, segmenty są dynamiczne – każdy nowy kontakt, który spełnia określone kryteria, automatycznie do nich trafia. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie wykorzystać segmentację do tworzenia trafnych kampanii newsletterowych, które przyciągną uwagę Twoich odbiorców i odpowiadają ich specyficznym potrzebom.
W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep w menu Klienci(1) > Segmenty(2) > Segmenty automatyczne(3), możesz dokonać segmentacji klientów.

Aby w swoim e-Sklepie skorzystać z możliwości segmentacji klientów należy:
  • mieć Comarch e-Sklep w wersji min. 2025.1

Jakie korzyści daje właściwa segmentacja Twoich odbiorców?

    • Precyzyjne dopasowanie oferty do konkretnych użytkowników, co zwiększa efektywność komunikacji. Dzięki temu wiadomości trafiają do osób, które są nimi najbardziej zainteresowane. Na przykład, sklep z kosmetykami może wysyłać odrębne newslettery z ofertą dla kobiet i mężczyzn, co sprawia, że komunikat staje się bardziej trafny i angażujący.
    • Personalizacja wiadomości do konkretnych odbiorców, którzy chętniej reagują na wiadomości z dedykowanymi dla nich ofertami, takimi jak zniżki urodzinowe czy kody rabatowe.

Jak segmentować bazę klientów?

W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep, w sekcji Klienci > Segmenty > Segmenty automatyczne, masz możliwość segmentacji klientów na mniejsze grupy. Za pomocą dostępnych warunków  automatycznie przypiszesz klientów oraz subskrybentów do odpowiednich segmentów, co ułatwi wysyłkę informacji handlowych i marketingowych, takich jak newslettery. W tej zakładce masz do dyspozycji dwie opcje, które pozwalają na efektywną segmentację.

a) Segmenty domyślne - jak z nich korzystać?

Na początek w e-Sklepie przygotowaliśmy 4 domyślne segmenty, stworzone z myślą o nadchodzących urodzinach Twoich klientów. Każdy z segmentów zawiera określone warunki, które umożliwiają grupowanie klientów w zależności od daty ich urodzin. Do domyślnych segmentów zostali automatycznie dodani klienci, którzy mają:
    • urodziny w tym miesiącu,
    • urodziny w przyszłym tygodniu,
    • urodziny w przyszłym miesiącu,
    • urodziny w przyszłych dwóch tygodniach.
Na stronie szczegółów każdego z wymienionych segmentów znajduje się lista klientów, którzy zostali automatycznie przypisani do segmentu na podstawie podanej daty urodzenia. W dolnej sekcji utworzonego segmentu znajdziesz informację z nazwą klienta, adresem e-mail, numerem NIP i statusem konta. Jeśli dla wybranych warunków nie zostali dopasowani klienci to zobaczysz odpowiedni komunikat:

Segmenty domyślne możesz od razu wykorzystać do wysyłki newslettera. W tym celu wystarczy przejść do zakładki Marketing > Newsletter, a następnie w szczegółach konkretnej wiadomości wybrać odpowiedni segment z dedykowanej listy. Po utworzeniu segmentu, wszyscy obecni oraz przyszli subskrybenci, którzy spełniają określone warunki, będą do niego automatycznie przypisani.
Wskazówka
Podczas wysyłki newslettera lista klientów jest ponownie weryfikowana, a na podstawie dodanych warunków  aktualizowana. Na przykład, w poniedziałek wybierasz segment klientów, którzy obchodzą urodziny w przyszłym tygodniu, i znajduje się w nim 20 osób. We wtorek postanawiasz wysłać newsletter urodzinowy do tych klientów. Podczas wysyłki system ponownie weryfikuje klientów zgodnie z ustalonymi warunkami segmentu. W rezultacie newsletter trafi do 22 osób, ponieważ w międzyczasie, pomiędzy poniedziałkiem a wtorkiem, dwóch nowych klientów zarejestrowało się w Twoim e-Sklepie i również obchodzą urodziny w przyszłym tygodniu. 

b) Nowy segment klientów - jak go dodać?

Krok 1. Przejdź do zakładki Klienci(1) > Segmenty(2) > Segmenty automatyczne(3).

Krok 2. Lista zawiera informacje o wszystkich utworzonych przez Ciebie segmentach, a także domyślnie dodanych segmentach klientów. Będzie je można wykorzystać podczas wysyłania newsletterów. Krok 2. Za pomocą przycisku Dodaj segment rozpocznij tworzenie nowego segmentu. Krok 3. Ustal nazwę segmentu. Nazwy poszczególnych segmentów powinny być unikalne, w przeciwnym wypadku wyświetlony zostanie odpowiedni komunikat, świadczący o istnieniu już takiego segmentu i nie zostanie on utworzony. Wówczas należy wpisać inną nazwę. Segmenty wyświetlane są na liście w kolejności alfabetycznej. Krok 4. Zdecyduj dla jakich grup odbiorców chcesz stworzyć segment: Krok 5. Wybierz warunki na podstawie których zostanie wyfiltrowana lista klientów Twojego sklepu. Krok 6. Zapisz nowo stworzony segment zawierający klientów spełniających wszystkie dodane warunki.

Jakich warunków mogę użyć, aby wyszukać kontakty i tworzyć segmenty?

Możesz tworzyć segmenty bez określania szczegółowych warunków. Jeśli jednak chcesz wysłać wiadomość, ale nie do wszystkich osób na liście, skorzystaj z dostępnych warunków, które pozwolą wyodrębnić odpowiednią grupę odbiorców i skierować treść tylko do nich. Aby uzyskać jak najbardziej szczegółowe wyniki możesz dodać do 10 warunków i maksymalnie 10 wartości warunków dla wybranych kryteriów. Możesz zawęzić wyszukiwanie na podstawie tego, czy określone pole jest lub nie jest przypisane na kliencie oraz w oparciu o ręcznie wpisana jego wartość. Dostępne warunki to:

a) Dla klientów

  • Imię i nazwisko / Nazwa – użyj tych warunków, aby wyszukać kontakty na podstawie ich imienia i nazwiska lub nazwy firmy. Możesz zawęzić wyszukiwanie na podstawie tego, czy określone pole jest lub nie jest przypisane na kliencie oraz w oparciu o jego wartość.
  • Typ klienta – użyj tych warunków, aby wyszukać klientów o typie osoba fizyczna lub firma.
  • Miasto – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie ich lokalizacji. Możesz zawęzić wyszukiwanie na podstawie tego, czy określone pole jest lub nie jest przypisane na kliencie oraz w oparciu o jego wartość.
  • Kraj – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie ich lokalizacji. Możesz zawęzić wyszukiwanie na podstawie tego, czy określone pole jest lub nie jest przypisane na kliencie oraz w oparciu o jego wartość.
  • Województwo – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie ich lokalizacji. Możesz zawęzić wyszukiwanie na podstawie tego, czy określone pole jest lub nie jest przypisane na kliencie oraz w oparciu o jego wartość.
  • Urodziny – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie ich daty urodzin. Użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie daty ich urodzenia. Możesz zawęzić wyszukiwanie do kontaktów, które urodziły się przed określoną datą, po określnej dacie lub w zakresie wybranych dat. Warunki wyszukiwania oparte na dacie (ostatnie 7 dni, ostatnie 30 dni, itd.) nie będą uwzględniać bieżącego dnia. Zamiast tego będą wyświetlać dane dla dni, które w momencie wyszukiwania są już całkowicie zakończone. Innymi słowy, warunek „ostatnie 7 dni” nie będzie dotyczył ostatnich 6 dni + dzisiaj. Pomaga to w porównywaniu danych z różnych ram czasowych.
  • Płeć – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie ich płci. Możesz zawęzić wyszukiwanie na podstawie tego, czy określone pole jest lub nie jest przypisane na kliencie, oraz wskazując konkretną wartość.
  • Subskrypcja newslettera – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie pobranej zgody na subskrypcje newslettera.
Warunki dla klientów Sposób wyszukania wartości warunku
Imię i nazwisko / Nazwa
  • Ustawione
  • Nie ustawione
  • Równe
  • Nie równa się
  • Zawiera
Typ klienta
  • Osoba prywatna
  • Firma
Miasto
  • Ustawione
  • Nie ustawione
  • Równe
  • Nie równa się
Kraj
  • Ustawione
  • Nie ustawione
  • Równe
  • Nie równa się
Województwo
  • Ustawione
  • Nie ustawione
  • Równe
  • Nie równa się
Urodziny  
  • Ustawione
  • Nie ustawione
  • Dzisiaj
  • Przyszły tydzień
  • Przyszłe dwa tygodnie
  • Bieżący miesiąc
  • Przyszły miesiąc
  • Jest w najbliższych dniach
Płeć
  • Kobieta
  • Mężczyzna
  • Wole nie odpowiadać
  • Ustawiono
  • Nie ustawiono
Subskrypcja newslettera
  • Nie
  • Tak
Zawężenie listy klientów następuje po wskazaniu parametru na jakiej podstawie nastąpi przeszukanie bazy klientów. Możesz skorzystać z domyślnych warunków wyszukiwania:
Przyklad
Jak wyszukać klientów o imieniu Anna? Krok 1. W sekcji z klientami wybierz warunek o wartości Imię i nazwisko / Nazwa(1). Krok 2. Wybierz sposób wyszukania warunku na Zawiera(2). Krok 3. Wprowadź wartość warunku Anna(3). Krok 4. Kliknij Enter. Gotowe !! Klienci posiadający w nazwie imię Anna zostaną pokazani w dolnej sekcji na tworzonym segmencie.

a) Dla subskrybentów

  • Nazwa subskrybenta – użyj tych warunków, aby wyszukać kontakty na podstawie ich adresu email. Możesz zawęzić wyszukiwanie  w oparciu o ręcznie wprowadzoną wartość.
  • Język subskrypcji – użyj tych warunków, aby wyszukać kontakty na podstawie wybranego języka subskrypcji. Możesz zawęzić wyszukiwanie w oparciu o ręcznie wprowadzoną wartość.
  • Status subskrybenta – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie ich statusu aktywacji.
  • Pobrana zgoda – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie pobranej zgody na subskrypcje newslettera.
Warunki dla subskrybentów Sposób przypisania warunku
Nazwa subskrybenta
  • Równe
  • Nie równa się
  • Zawiera
Język subskrypcji
  • Równe
  • Nie równa się
Status subskrybenta
  • Zablokowany
  • Aktywny
Pobrana zgoda
  • Nie
  • Tak

Jak stworzyć segment z wieloma warunkami?

Segmenty możesz tworzyć dla wielu warunków jednocześnie, które spowodują zawężenie listy o wybranych klientów i odpowiednie spersonalizowanie treści marketingowych.
Przyklad
Na przykład, jeśli chcesz dotrzeć do aktywnych subskrybentów, którzy wybrali język polski jako język subskrypcji, musisz utworzyć segment z dwoma warunkami. Krok 1. Przejdź do menu Klienci > Segmenty > Segmenty automatyczne i kliknij w Dodaj segment. Krok 2. Zaznacz opcje: utwórz segment dla Subskrybentów. Krok 3.  Wybierz warunek Status subskrybenta. Krok 4. Wskaż status subskrybenta na Aktywny. Krok 5. Dodaj kolejny warunek Język subskrypcji. Krok 6. Wskaż wartość warunku na polski.
Wskazówka
Jeśli dla klientów lub subskrybentów ustawiono warunek 1 i warunek 2, muszą oni spełniać oba warunki jednocześnie, aby zostać uwzględnieni w segmencie. Natomiast jeśli wprowadzić np. 5 wartości w obrębie jednego warunku to w segmencie zostaną uwzględnieni wszyscy klienci którzy spełniają choćby jedną z wartości.
Wybrane warunki możesz usunąć pojedynczo za pomocą opcji X lub z użyciem operacji seryjnej Usuń warunki.

Jak używać segmenty w Comarch e-Sklep?

Segmenty można wykorzystywać na wiele sposobów. Na poniższej liście znajdziesz kilka przykładów na wykorzystanie utworzonych segmentów:
  • Wysyłanie newsletterów do konkretnych segmentów odbiorców.

Możesz wysyłać dostosowane do danej grupy odbiorców wiadomości na podstawie np. przypisanych klientom pól.  Dzięki temu wyślesz stosowne wiadomości zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami Twoich klientów.

Aby wysłać newsletter do dedykowanego segmentu wystarczy przejść do zakładki Marketing > Newsletter, a następnie w szczegółach konkretnej wiadomości wybrać odpowiedni segment z dedykowanej listy.

Wskazówka
Jeśli planujesz wysyłkę newslettera do kilku segmentów jednocześnie, a w tych segmentach znajdują się ci sami klienci, wiadomość zostanie wysłana tylko raz na adres e-mail.
Przyklad
Posiadam dwa segmenty: Po wybraniu segmentów A i B przy tworzeniu newslettera, wiadomość e-mail zostanie wysłana tylko raz na każdy adres. Oznacza to, że wiadomość trafi do anna.nowak@domena.pl, ale tylko raz, mimo że znajduje się w obu segmentach. Dodatkowo, e-mail zostanie wysłany do justyna.kowalska@domena.pl oraz tomasz.malinowski@domena.pl.
  • Zarządzanie bazą adresową – przejdź do menu Klienci > Segmenty > Segmenty automatyczne, aby znaleźć swoje segmenty. Możesz sprawdzić, kto znajduje się w tak utworzonych segmentach, sprawdzać szczegóły tych kontaktów lub je edytować.

Jak odbywa się automatyczna aktualizacja segmentów klientów i subskrybentów?

Segmenty utworzone przez Ciebie będą automatycznie aktualizowane, w zależności od zmian w konfiguracji Klientów i Subskrybentów. Dodatkowo funkcja automatycznej aktualizacji segmentów sprawia, że nowi klienci i subskrybenci będą automatycznie przypisywani do odpowiednich grup, zgodnie z wcześniej ustalonymi warunkami.
Kiedy nowy klient zarejestruje się lub zapisze do subskrypcji newslettera w Twoim e-sklepie, system automatycznie analizuje jego dane i przypisuje go do odpowiedniego segmentu na podstawie wcześniej ustalonych warunków. Zasady przypisania uwzględniają takie kryteria jak lokalizacja, płeć, data urodzenia czy status subskrypcji. Dzięki temu każda zmiana w konfiguracji klientów i subskrybentów, a także nowa rejestracja czy subskrypcja, są natychmiastowo uwzględniane w procesie segmentacji, co umożliwia bieżące dostosowywanie komunikacji i oferty do potrzeb zmieniających się grup odbiorców.

Segmenty - różnica pomiędzy grupami klientów a segmentami automatycznymi.

W Comarch e-Sklep możesz zorganizować swoich odbiorców w grupy i segmenty automatyczne co umożliwi precyzyjne dopasowanie komunikacji marketingowej i sprzedażowej do różnych odbiorców. Dzięki intuicyjnym narzędziom w panelu administracyjnym możesz łatwo grupować swoich odbiorców lub przypisywać ich do odpowiednich segmentów automatycznych. W tym artykule dowiesz się jakie są różnice pomiędzy dwoma głównymi metodami podziału: Grupy klientów i Segmenty automatyczne, które można skonfigurować w panelu administracyjnym. Wyboru odpowiedniej metody możesz dokonać przechodząc w panelu administracyjnym do zakładki Klienci(1) > Segmenty(2).

Grupy klientów – ręczne zarządzanie

W sekcji Grupy klientów masz możliwość ręcznego tworzenia i zarządzania grupami klientów oraz subskrybentów. Tworząc grupy, nie musisz korzystać z wcześniej określonych kryteriów – możesz dowolnie decydować, którzy klienci lub subskrybenci powinni się w nich znaleźć. Dzięki temu masz pełną swobodę w dodawaniu lub usuwaniu osób z grupy, a także w całkowitym usuwaniu samej grupy. Tego rodzaju elastyczność jest idealna, gdy zależy Ci na tworzeniu spersonalizowanych, dostosowanych do konkretnych potrzeb grup.

Segmenty automatyczne – automatyczny podział bazy

W przeciwieństwie do Grup klientów, Segmenty automatyczne są tworzone na podstawie zdefiniowanych warunków, takich jak: imię i nazwisko, płeć, stan konta, miasto, data urodzenia, kraj, województwo czy zgoda na subskrypcję. Dzięki tym parametrom, system automatycznie grupuje klientów i subskrybentów w odpowiednie segmenty. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne, gdy posiadasz dużą liczbą klientów, których dane są różnorodne. Umożliwia ono automatyczny podział bazy na mniejsze, bardziej precyzyjne grupy, co pozwoli ci na precyzyjnie dopasowanie strategii marketingowej do aktualnych wymagań Twoich odbiorców. Segmenty automatyczne są na bieżąco aktualizowane, co oznacza, że jeżeli dane klienta lub subskrybenta ulegną zmianie (np. po zaktualizowaniu karty klienta), jego przynależność do odpowiedniego segmentu jest natychmiastowo aktualizowana.

Więcej informacji

Grupy klientów – Wysyłanie newsletterów

Grupy klientów

Grupowanie klientów to inaczej ich podział na mniejsze grupy według przyjętych kryteriów, w celu jak najtrafniejszego dostosowania oferty sprzedaży do ich potrzeb i oczekiwań. Odpowiednie grupowanie klientów może stanowić ważny element strategii marketingowej, a w konsekwencji pomóc w zwiększeniu efektywności sprzedaży, poprzez docieranie z odpowiednim komunikatem do wybranych odbiorców (np. dostosowany newsletter, czy oferty rabatowe). W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep w menu Klienci > Segmenty > Grupy klientów, możesz dokonać grupowania klientów. Zakładka Grupy klientów daje możliwość ręcznego przypisywania Klientów oraz Subskrybentów do grup klientów, w celu wysyłki informacji handlowych i marketingowych (tj. newslettera). W e-Sklep wyróżniono możliwość wysyłki newsletterów zarówno poprzez e-mail, jak i SMS.

Jak dodać nową grupę klientów?

Listę grup w e-Sklepie można edytować w panelu administracyjnym, wchodząc w menu w zakładkę Klienci(1) > Segmenty(2) > Grupy klientów(3). Lista zawiera informacje o wszystkich utworzonych przez Ciebie grupach klientów. Będzie je można wykorzystać podczas wysyłania newsletterów. Po przejściu do listy możesz dodać nową grupę lub usunąć już istniejącą. Przed dodaniem nowej grupy należy podać jej nazwę. Nazwy poszczególnych grup powinny być unikalne, w przeciwnym wypadku wyświetlony zostanie odpowiedni komunikat, świadczący o istnieniu już takiej grupy i nie zostanie ona utworzona. Wówczas należy wpisać inną nazwę. Grupy wyświetlane są na liście w kolejności alfabetycznej, według kolumny Nazwa. Po dwukrotnym kliknięciu w wybraną grupę przechodzimy do listy szczegółów, widoczne na niej są m.in. adres e-mail oraz NIP. Na szczegółach utworzonej grupy możesz dodać lub usunąć Klientów oraz Subskrybentów.
Wskazówka
Obszar w panelu sklepu Klienci > Grupy klientów został dodany do uprawnień, jakie może posiadać administrator sklepu. Uprawnienia dla administratora można dodawać i modyfikować w menu Mój Profil > Administratorzy, przycisk Dodaj administratora, sekcja Uprawnienia.

Wysyłka newslettera przez e-mail / SMS

Jeśli chcesz wysłać Newsletter do kontrahentów/ subskrybentów z utworzonego wcześniej segmentu musisz udać się do zakładki Marketing > Newsletter. Następnie należy dodać newsletter lub przejść do edycji wybranego z listy, a na szczegółach newslettera wskazać docelową grupę odbiorców.  Po dodaniu nowego Newslettera należy zaznaczyć go na liście i wybrać przycisk Wyślij. Wówczas newsletter zostanie wysłany do wszystkich wybranych wcześniej subskrybentów. W tym miejscu można również wybrać opcję Wyślij próbnie, wtedy Newsletter zostanie wysłany na adres e-mail/ numer telefonu podany w konfiguracji sklepu.

Wyrażanie zgody na subskrypcję

Domyślnie podczas wyrażania zgody na informacje handlowe w Comarch e-Sklep aktywny jest tylko kanał e-mail, możesz również dodać kanał SMS oraz Telefon w panelu administracyjnym w menu Ustawienia > Treści formalne > Zgody > Zgoda na informacje handlowe na zakładce Wersje. Pamiętaj, że każda zmiana kanałów tworzy nową wersję zgody. Po aktywacji dodatkowych kanałów w każdym z naszych standardowych szablonów graficznych Klient może wyrazić zgodę na formę kontaktu poprzez SMS, telefon:
  • podczas rejestracji w sklepie,
  • podczas składania zamówienia (będąc zalogowanym w sklepie),
  • po zalogowaniu się do profilu Klienta.
Podczas składania zamówienia jako Kontrahent niezalogowany (jednorazowy) dostępny jest tylko kanał e-mail.
Wskazówka
W przypadku kontrahenta, newsletter wysyłany jest do wszystkich pracowników kontrahenta, którzy wyrazili zgodę na informacje marketingowe.
Więcej informacji znajdziesz w artykułach:

Wielu pracowników kontrahenta

Wielu pracowników

Prowadząc sklep internetowy właściciel sklepu może obsługiwać różnego rodzaju kontrahentów. W modelu sprzedaży hurtowej często spotykanym typem kontrahentów są podmioty gospodarcze. W handlu B2B (business to business) to właśnie pracownicy firmy zazwyczaj dokonują zakupów firmowych w innych sklepach. W związku z powyższym w Comarch e-Sklep w szablonie Szafir (w wersji sklepu Enterprise lub B2B) istnieje możliwość dodawania wielu loginów (pracowników) w ramach jednego kontrahenta. Każdy pracownik posiada swój własny login (adres e-mail) i dzięki temu może dokonywać zakupów na konto głównego kontrahenta (firmy).

Dodawanie pracowników

Możemy wyróżnić 3 sposoby dodawania pracowników do kontrahenta. Opcja dostępna jest:
  • Z poziomu panelu administracyjnego u właściciela e-Sklepu
  • Z poziomu strefy klienta, na profilu kontrahenta (login główny) w szablonie Szafir
  • Z poziomu systemu ERP

Dodawanie pracowników w Panelu Administracyjnym

W panelu administracyjnym Comarch E-sklep przejdź do zakładki Klienci > Twoi klienci. Na liście kontrahentów kliknij w wybranego kontrahenta, dla którego chcesz dodać pracowników. Na zakładce Konta pracowników możesz dodać nowy login pracownika, klikając w Dodaj.

Przydzielając nowy login należy zdefiniować adres e-mail, który posłuży do logowania pracownika w sklepie, a także imię oraz nazwisko pracownika. Pola są obowiązkowe. Na liście pracowników pojawi się nowy pracownik. Przechodząc do szczegółów pracownika możesz aktywować lub dezaktywować konto, zmienić dane, wygenerować hasło oraz zapisać lub wypisać z newslettera. Po utworzeniu nowego loginu mail z prośbą o ustawienie hasła do swojego konta zostanie wysłany automatycznie po zaimportowaniu pracownika do systemu Comarch ERP. Dodatkowo te maile nie są wysyłane już do kontrahenta głównego. Maile wysyłane przy zakładaniu kontrahenta i nowych pracowników wysyłają się w takich samym języku w jakim jest obecnie otwarty panel administracyjny. W zakładce Klienci > Twoi klienci wybieramy konkretnego Klienta a następnie klikamy w zakładkę Pracownicy to widzimy w jakim języku mail został wysłany. Po wygenerowaniu hasła na podany adres mailowy pracownika przyjdzie powiadomienie mailowe z linkiem do zmiany hasła w sklepie. Pracownik powinien kliknąć w link i zarejestrować się do e-sklepu.
Wskazówka
Pracownika możesz usunąć tylko i wyłącznie jeśli nie jest powiązany z żadnym zamówieniem lub transakcją oraz nie został wysłany z systemu ERP.
Wskazówka
W przypadku, gdy dane pracownika nie zostaną wypełnione, to podczas synchronizacji zostaną one podstawione danymi z kontrahenta.
W Comarch e-Sklep istnieje możliwość zablokowania pracownika w panelu administracyjnym. Na szczegółach danego pracownika widzimy opcję Konto aktywne (z możliwością zaznaczenia Tak/ Nie). Domyślnie nowy pracownik zawsze jest aktywny. Po wybraniu opcji Nie w parametrze Konto aktywne login kontrahenta zostaje zablokowany i nie ma on możliwości zalogowania do swojego profilu w e-Sklepie. Nieaktywny pracownik jest oznaczony na liście pracowników na czerwono. Dodatkowo na liście pracowników istnieje możliwość zmienienia loginu głównego (domyślnego) dla danego kontrahenta. Pamiętaj, że login nieaktywnego pracownika nie może zostać wskazany jako domyślny dla  kontrahenta. Natomiast pracownik, który posiada login domyślny nie może zostać zablokowany, dopóki inny pracownik nie zostanie wybrany jako domyślny.
Wskazówka
NIP/PESEL jest sprawdzany dla kontrahentów. Użycie tego samego NIP przez pracownika w obrębie jednej firmy nie jest blokowane.

Dodawanie pracowników w Strefie Klienta

Logujemy się z poziomu konta kontrahenta (login główny) w Comarch E-sklep w szablonie Szafir. Po zalogowaniu do Strefy Klienta wybieramy zakładkę Pracownicy. Następnie po kliknięciu dodaj pracownika pojawi nam się okno, w którym należy uzupełnić adres e-mail nowego pracownika. Na liście pracowników dodany zostanie kafelek z informacjami o nowym pracowniku. W zakładce Konta pracowników na koncie kontrahenta (login główny) dodano również możliwość blokowania pracowników. Domyślnie każdy nowo dodany pracownik jest oznaczany jako aktywny (odblokowany). Kontrahent (login główny) ma możliwość blokowania pracowników, po kliknięciu w opcję Zablokuj. Wówczas taki pracownik nie może się zalogować do e-Sklepu. Po zablokowaniu istnieje możliwość odblokowana pracownika w efekcie czego zalogowanie jest możliwe ponownie. Pracownik, którego dodał kontrahent może się zalogować na konto pracownika przy użyciu funkcji przypomnienia hasła. Pracownik podczas pierwszego logowania w e-sklepie w szablonie Szafir przechodzi do panelu logowania, wpisuje swój adres email i klika w parametr  Nie pamiętasz hasła ?. Wysłany wtedy zostaje mail z linkiem, którego użycie pozwala mu utworzyć nowe hasło i zalogować się do e-sklepu. Co więcej możliwe jest posiadanie kilku kont kontrahentów/firm przypisanych do jednego adresu e-mail. W standardowym widoku kontrahenta (lub jego pracownika) w szablonie Szafir na pasku menu górnego widnieje następująca ikonka: Natomiast  w przypadku posiadania kilku kont kontrahentów, klient może zauważyć ikonkę przełączenia. Umożliwia ona przechodzenie pomiędzy firmami. Dodatkowo ma możliwość wpisania nazwy firmy do której konta chce się zalogować. Pole wyszukiwania dostępne jest tylko, jeśli na liście jest więcej, niż 10 kontrahentów.    

Dodawanie pracowników w systemie ERP na przykładzie Comarch ERP Optima

Pracownika można przypisać do kontrahenta również w systemie ERP. W systemie ERP Optima przechodzimy do zakładki Ogólne/Kontrahenci. Na liście kontrahentów wybieramy kontrahenta i klikamy dwukrotnie, żeby wejść w szczegóły formularza kontrahenta i na zakładkę dodatkowe. W sekcji Przedstawiciele klikamy na zielony przycisk dodaj i otwiera nam się formularz dodania nowego pracownika/przedstawiciela. Uzupełniamy dane pracownika, w tym koniecznie jego adres e-mail. Następnie przechodzimy do zakładki E-sklep do sekcji Loginy kontrahenta w Comarch E-sklep i klikamy Dodaj. Jeśli na zakładce Dodatkowe kontrahent ma zdefiniowanych przedstawicieli, na oknie dodawania loginów do e-Sklep można wskazać spośród nich osoby uprawnione do logowania w sklepie. Zatem dodajemy login nowego przedstawiciela z widocznej listy. Można wskazać spośród nich osoby uprawnione do logowania w sklepie, a także określić, który z loginów będzie głównym. Ostatnim krokiem jest wykonanie synchronizacji do e-sklepu z zaznaczonym parametrem wyślij kontrahentów do e-sklepu. Po wysłaniu kontrahentów do e-Sklep, w ERP Optima nie ma już możliwości edytowania adresu e-mail do logowania ani usunięcia zsynchronizowanych loginów z zakładki E-Sklep. Jeśli chcemy zablokować przedstawicielowi możliwość logowania do sklepu, jego login należy oznaczyć na zakładce E-Sklep jako nieaktywny.
Wskazówka
Kontrahenci przesłani w procesie synchronizacji z systemu ERP nie mogą zostać usunięci bezpośrednio z poziomu panelu administracyjnego. W takiej sytuacji należy oznaczyć pracownika jako nieaktywnego, ustawiając parametr „Konto aktywne” na „Nie”..
Wskazówka
Więcej informacji o wysyłaniu kontrahentów z systemu ERP do e-Sklepu znajdziesz też w artykule współpraca z Comarch ERP Optima oraz w artykule Kontrahenci
Wskazówka
Jeżeli z systemu ERP zostaną wysłane do e-Sklepu dwa loginy Kontrahenta z tym samym adresem e-mail, wówczas w menu Ustawienia/ Dziennik zdarzeń pojawi się komunikat o zduplikowanych loginach kontrahenta oraz dla takiego kontrahenta nie zostanie utworzone konto w e-Sklepie.
Loginy przedstawicieli udostępniane w ramach jednego sklepu muszą być unikalne. Więcej o komunikatach, które mogą wystąpić w trakcie synchronizacji przeczytasz w artykule: Synchronizacja Comarch e-Sklep z systemami Comarch ERP – komunikaty.

Konto pracownika

Po zalogowaniu do Strefy Klienta w Comarch E-sklep, pracownik widzi tylko swoje zamówienia oraz dane kontrahenta swojej firmy, które może edytować tylko właściciel firmy. Jako pracownik może dodawać nowe adresy dostawy, które w ramach zamówienia mogą być wykorzystane również przez wszystkich pozostałych pracowników w obrębie jednego kontrahenta. Dodatkowo może wybrać dla siebie domyślny adres dostawy, który będzie podpowiadany na zamówieniu. Podczas składania zamówienia w adresie dostawy wyświetlany jest mail pracownika składającego zamówienie, natomiast w danych odbiorcy widnieją dane kontrahenta głównego.
Wskazówka
W panelu administracyjnym e-Sklepu, po złożeniu zamówienia na liście zamówień widoczne są adresy mailowe pracowników składających zamówienie, natomiast w danych odbiorcy/kontrahenta wyświetlane są zawsze dane firmy/kontrahenta, dla której pracownik pracuje

Kontrahenci - ustawienia

Ustawienia dotyczące kontrahentów można edytować w panelu administracyjnym, w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Klienci. Zakładka Klienci, została podzielona na kilka sekcji takich jak:
  • Rejestracja,
  • Dostęp do sklepu,
  • Formularz rejestracji,
  • Domyślne formy płatności,
  • Kraje rejestracji i dostaw,
  • Limit kredytu / płatności.
W sekcji Rejestracja możliwe jest, włączenie funkcji:
  • Administrator musi zaakceptować konto,
  • Kontroluj unikalność PESEL/NIP,
  • Kontroluj poprawność PESEL/NIP,
  • Wysyłaj link aktywacyjny na e-mail klienta,
  • Tylko administrator może zakładać konto,
  • Ustawiaj automatycznie cenę netto dla firm – po włączeniu cena netto będzie automatycznie zapisywana na nowo zarejestrowanych w e-Sklepie kontach kontrahentów o typie firma. Funkcja dostępna dla sklepów w wersji Enterprise i B2B.

Aby parametr zadziałał suwak musi być ustawiony w pozycji Tak. W sekcji Dostęp do sklepu możliwe jest, włączenie funkcji dostępu do sklepu tylko dla klientów zalogowanych - aby włączyć tą opcję suwak musi być ustawiony w pozycji Tak. Funkcja Dostęp tylko dla klientów zalogowanych umożliwia blokadę dostępu do wybranych stron w e-Sklepie dla klientów niezalogowanych.  Po kliknięciu w Tylko dla klientów zalogowanych pojawi się lista stron, z których można wybrać te strony, które mogą być widoczne dla wszystkich.
Wskazówka
Domyślnie, przy włączonym parametrze Tylko dla klientów zalogowanych klient zalogowany będzie miał dostęp do następujących stron:
  • rejestracja klienta,
  • logowanie,
  • przypomnienie hasła,
  • kontakt,
  • regulamin sklepu,
  • polityka prywatności,
  • informacja o sklepie.
W polu Po zalogowaniu przekieruj na można wskazać stronę którą pojawia się klientowi po zalogowaniu do sklepu.

W sekcji Formularz rejestracji możliwe jest ustawienie pól wymaganych przy rejestracji kontrahenta detalicznego oraz firmy.

ds

Po kliknięciu zakładki Standardowy klient pojawi się okno, w którym należy wybrać pola, które mają być wymagane podczas rejestracji dla tego rodzaju klientów. Dokonane zmiany należy zapisać przyciskiem Zapisz.

Po kliknięciu zakładki Firma pojawi się okno, w którym należy wybrać pola, które mają być wymagane podczas rejestracji. Dokonane zmiany należy zapisać przyciskiem Zapisz. dg
Wskazówka
Zarządzanie formami płatności dla Klientów e-Sklepu dostępne jest tylko dla wersji Enterprise lub B2B.
Po kliknięciu w Klient nowo zarejestrowany pojawi się okno z aktywnymi formami płatności, należy wybrać sposób płatności, który nowo zarejestrowany kontrahent będzie miał do wyboru podczas składania pierwszego zamówienia. Dokonane zmiany należy zapisać przyciskiem Zapisz. Po kliknięciu w  Klient jednorazowy pojawi się okno z listą aktywnych form płatności dla Klientów jednorazowych (niezalogowanych). Dokonane zmiany należy zapisać przyciskiem Zapisz. Więcej informacji o konfiguracji sposobów płatności dla pozostałych kontrahentów znajdziesz w artykule Wykluczenie form płatności dla wybranych Klientów w e-Sklepie. W sekcji Kraje rejestracji i dostaw administrator sklepu widzi jaki kraj jest ustawiony domyślnie. Po przejściu do menu Płatności i dostawy, zakładki Dostępne kraje i strefy, możesz aktywować/edytować kolejne kraje działalności. Więcej informacji na temat edycji krajów działalności znajdziesz w artykule Kraje działalności i strefy. W sekcji Limit kredytu > płatności można włączyć kontrolę limitu kredytu i płatności dla kontrahentów. Ta funkcja dostępna jest w wersji B2B i wymaga działającej usługi Comarch e-Sklep Sync. Więcej informacji na temat Kontrahentów dostępne jest w artykule Kontrahenci.

Zapis do newslettera

Subskrypcja newslettera

Klient ma możliwość otrzymywania newslettera, czyli wiadomości mailowych (bądź SMS) informujących o nowościach i promocjach dostępnych w sklepie. Treść takiego newslettera definiuje administrator Comarch e-Sklep.
Wskazówka
Do subskrypcji newslettera e-mail nie jest wymagane założenie konta w Comarch e-Sklep. Natomiast Newsletter SMSowy wysyłany jest tylko do Kontrahentów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie informacji handlowych kanałem SMS oraz podali numer telefonu.
Domyślnie podczas wyrażania zgody na informacje handlowe w Comarch e-Sklep aktywny jest tylko kanał e-mail. W Comarch e-Sklep można również dodać kanał SMS oraz Telefon – ustawień dokonuje się w panelu administracyjnym w menu Ustawienia > Treści formalne > Zgody > Zgoda na otrzymywanie newslettera. W sekcji Forma kontaktu można określić, jakie formy komunikacji (e-mail, SMS, telefon) mają być dostępne dla klienta do zatwierdzenia podczas zapisu do newslettera. Po aktywacji dodatkowych kanałów, w każdym z naszych standardowych szablonów graficznych, klient może wyrazić zgodę na formę kontaktu również poprzez SMS i telefon: • podczas rejestracji w sklepie, • podczas składania zamówienia (będąc zalogowanym w sklepie), • po zalogowaniu się do profilu Klienta.
Wskazówka
Podczas składania zamówienia jako Kontrahent niezalogowany (jednorazowy) dostępny jest tylko kanał e-mail.
W celu otrzymywania newsletterów wysyłanych z Comarch e-Sklep, klient powinien : 1. W zależności od szablonu w sekcji newsletter wprowadzić swój adres e-mail, zaakceptować regulamin sklepu oraz nacisnąć przycisk: +. 2. Na podany adres zostanie wysłana wiadomość e-mail z linkiem aktywacyjnym. Po kliknięciu w link adres e-mail zostanie zweryfikowany, co spowoduje jego dołączenie do listy adresów, do których kierowane będą newslettery. Jeśli klient posiada konto w e-Sklepie, ale nie jest zapisany do listy subskrybentów, to ma możliwość zapisania się do subskrypcji newslettera w Strefie Klienta, poprzez wyrażenie odpowiedniej zgody. Wycofanie przez klienta zgody spowoduje, że przestaje on być subskrybentem newslettera.

Przygotowanie newslettera

Administrator sklepu przygotowuje treść nowego newslettera z poziomu Panelu Administracyjnego. Odbywa się to w zakładce  Marketing > Newsletter. Wystarczy z opcji listy wybrać dodaj, a następnie na formularzu który się pojawi można wpisać treść wiadomości.
Wskazówka
Więcej informacji o newsletterach znajduje się w artykule newsletter.

Wysyłka newslettera

Wysyłka gotowych newsletterów odbywa się z listy w zakładce Marketing > Newsletter. Po zaznaczeniu gotowego newslettera w opcjach listy należy wybrać przycisk Wyślij newsletter. Wówczas otworzy się nowe okno z wcześniej utworzonymi segmentami, gdzie możesz zaznaczyć do jakiej grupy odbiorców (segmentu) ma zostać wysłany Newsletter. Jeśli żadne segmenty nie zostaną wybrane newsletter zostanie wysłany do wszystkich subskrybentów. W tym miejscu można również wybrać opcję Wyślij próbnie, wtedy Newsletter zostanie wysłany na adres e-mail / numer telefonu podany w konfiguracji sklepu.
Wskazówka
W Comarch e-Sklep w szablonie Szafir została dodana możliwość dezaktywacji newslettera w sklepie. Więcej informacji na ten temat zostało przedstawione w artykule.
Więcej informacji znajdziesz w artykułach:Newsletter – ustawienia Newslettery Segmenty – Wysyłanie newsletterówSubskrybenci

Jak zarządzać listą klientów?

Lista klientów

W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep można edytować listę klientów, w menu Klienci > Twoi klienci.  

Lista klientów zawiera informacje o wszystkich klientach, którzy zarejestrowali się w e-Sklepie. Znajdują się na niej m.in. dane kontaktowe oraz handlowe kontrahentów, czy informacje o dacie założenia konta.

Informacje wyświetlane na liście kontrahentów są uzależnione od konfiguracji ustawionej przez administratora. Odpowiedni wybór można określić, klikając ikonę ołówka. Wówczas wyświetli się lista kolumn, które można wybrać do prezentacji na liście kontrahentów. Można również przywrócić ustawienia domyślne klikając przycisk Przywróć domyślne.

Więcej informacji na temat ustawień związanych z klientami, znajduje się w artykule Kontrahenci ustawienia.

Szczegóły klienta

Po kliknięciu w wybranego klienta wyświetlą się jego szczegóły: Przy nazwie kontrahenta wyświetla się status jego konta:       Następnie dostępne są następujące informacje na temat kontrahenta:
  • Dane klienta,
  • Adresy wysyłki,
  • Opiekun klienta,
  • Konta pracowników,
  • Zamówienia,
  • Oferty sprzedaży,
  • Towary w koszyku,
  • Towary w przechowalni,
  • Kupony rabatowe,
  • Reklamacje / Zwroty,
  • Informacje handlowe,
  • Indywidualne formy płatności,
  • Program lojalnościowy,
  • Historia konta.
Wskazówka
Wszyscy klienci w e-Sklepie otrzymują domyślnie status krajowy. W przypadku klienta zagranicznego, który posiada numer NIP, należy samodzielnie zmienić jego status na wewnątrzunijny lub pozaunijny — zgodnie z danymi wprowadzonymi przez klienta.

Jak dodać nowego klienta?

Aby dodać nowego klienta należy przejść do panelu administracyjnego, a następnie do menu Klienci > Twoi klienci. Po wybraniu zakładki Twoi klienci, możesz dodać konto klikając przycisk Dodaj klienta. Pojawi się wówczas formularz Dodaj klienta, gdzie pierwszym krokiem jest wprowadzenie adresu e-mail i wybranie czy jest to konto firmy, czy osoby prywatnej. Wybór potwierdź przyciskiem Dalej. kon Po wykonaniu tego kroku, pojawi się formularz z danymi, który należy uzupełnić. Po uzupełnieniu danych należy zatwierdzić przyciskiem Dalej. W ostatnim kroku uzupełnij Adresy wysyłki i kliknij Dodaj: Zapisanie danych klienta spowoduje jego pojawienie się na liście klientów ada Po dodaniu nowego klienta, w jego szczegółach w sekcji Konta pracowników automatycznie tworzone jest domyślne konto, umożliwiające logowanie się do e-Sklepu. W przypadku posiadania kilku kont pracowników przypisanych do danego klienta, istnieje możliwość wskazania, które z nich ma pełnić rolę domyślnego loginu dla klienta.
Wskazówka
W wersjach Enterprise i B2B zmiana głównego loginu pracownika w panelu administracyjnym nie zmienia automatycznie danych klienta.

Jak wygenerować nowe hasło dla kontrahenta/pracownika?

Nie ma możliwości podglądu hasła klienta, jednak w razie potrzeby można wygenerować dla niego nowe hasło.

Aby to zrobić, należy przejść do szczegółów kontrahenta, a następnie w sekcji Konta pracowników wybrać adres e-mail pracownika, dla którego ma zostać utworzone nowe hasło. Po wejściu w szczegóły wybranego konta pracownika dostępna jest opcja Generuj nowe hasło.

Wysyłanie kontrahentów z systemu ERP do e-Sklepu

Synchronizacja kontrahentów z systemu ERP do e-Sklepu jest dostępna dla klientów posiadających sklepy w wersjach Enterprise lub B2B. Proces wysyłki kontrahentów do e-Sklepu polega na zaznaczeniu odpowiednich parametrów oraz uzupełnieniu niezbędnych danych po stronie systemu ERP, a następnie zsynchronizowaniu danych z e-Sklepem.

W e-Sklepie zapisywane jest pole zawierające nazwę kontrahenta pochodzącą z systemów Comarch ERP. Pole to może mieć maksymalnie 250 znaków i jest możliwe do modyfikacji bezpośrednio w panelu e-Sklepu. Kontrahenci krajowi mają możliwość edycji swoich danych w profilu klienta. Natomiast dla kontrahentów zagranicznych zmiany danych są możliwe wyłącznie przez administratora lub bezpośrednio w systemie ERP.

Wskazówka
Wprowadzono weryfikację krajów wszystkich kontrahentów importowanych z systemu Comarch ERP do Comarch e-Sklepu.

System obsługuje synchronizację wielu grup kontrahenta z ERP, co usprawnia naliczanie rabatów przypisanych do danej grupy, wyświetlanie rabatów w Strefie Klienta (szablony Szafir, Rubin) oraz naliczanie darmowej dostawy dla wybranych grup.

Szczegółowe informacje na temat synchronizacji można znaleźć w artykule: Współpraca z Comarch ERP Optima oraz Współpraca z Comarch ERP XL.

Wskazówka
Jeżeli kontrahent posiada status aktywny, ale jest wyświetlany na czerwonym tle na liście kontrahentów w panelu administracyjnym, oznacza to, że żaden z pracowników przypisanych do tego kontrahenta nie został oznaczony jako domyślny.

Dezaktywacja kontrahenta w systemie ERP skutkuje nadaniem mu statusu Zablokowany przez ERP. Kontrahent z takim statusem nie ma możliwości korzystania z e-Sklepu ani logowania się do niego.

Operacje seryjne na liście klientów

Operacje seryjne, to takie operacje, które można wykonać zbiorczo dla kilku klientów, po zaznaczeniu ich na liście. Do takich operacji należą:
  • Wysyłka wiadomość e-mail, SMS,
  • Dodawanie lub usuwanie rabatu,
  • Wysyłka powiadomienia o rabacie,
  • Zarządzanie punktami w programie lojalnościowym,
  • Zapis lub wypisanie z newslettera,
  • Akceptacja lub zablokowanie konta,
  • Eksport do pliku.
Wskazówka
W przypadku anonimizacji operację tą można wykonać tylko dla jednego zaznaczonego na liście kontrahenta.
Wskazówka
Przypisywanie form płatności dla wybranych kontrahentów dostępnych w e-Sklepie jest możliwe tylko dla wersji Enterprise i B2B. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.
Opcja Wiadomość pozwala na zbiorcze wysłanie do kilku (bądź jednego) kontrahentów tej samej wiadomości E-mail/SMS. wysylkaemial Opcja Rabaty pozwala na dodanie/usunięcie rabatu. Przy dodawaniu można wybrać procentową wysokość rabatu, datę jego obowiązywania oraz sposób powiadamiania klienta o udzielonym mu rabacie. r Opcja Zarządzaj punktami pozwala na wybranie działania, które chcesz wykonać dla zaznaczonych kontrahenta/kontrahentów, m.in. dodanie/usunięcie punktów. Opcja Newsletter pozwala na zbiorcze zapisanie lub wypisanie kontrahentów z newslettera. n Opcja Akceptuj/Odrzuć pozwala na zbiorcze akceptowanie lub odrzucenie kilku kontrahentów w sytuacji, kiedy włączony jest w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Klienci parametr: Administrator musi zaakceptować konto. Opcja Aktywuj/Zablokuj pozwala na zbiorcze aktywowanie lub blokowanie kilku kontrahentów. ak Opcja Anonimizuj pozwala na usuwanie danych kontrahenta w związku z RODO. W przypadku anonimizacji kontrahenta zostaną usunięte udzielone dla niego rabaty w Comarch e-Sklep oraz rabaty z systemu ERP. anonimizacja                  

Eksport klientów do pliku

W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep istnieje możliwość wyeksportowania listy klientów do pliku w formacie XML lub CSV.

Więcej o eksporcie do pliku w Eksport do pliku.

Import klientów z pliku

W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep istnieje możliwość zaimportowania listy klientów z pliku w formacie XML.

Więcej szczegółów o imporcie z pliku w Import z pliku.

Więcej informacji na temat Kontrahentów dostępne jest w artykule Kontrahenci ustawienia.