Program lojalnościowy
Program lojalnościowy jest jednym z najczęściej stosowanych narzędzi marketingowych pozwalającym budować oraz podtrzymywać pozytywne relacje z kontrahentem. Klienci zbierają punkty, a następnie podczas składania zamówienia wymieniają je na złotówki przeznaczone do kupna nagród. Program lojalnościowy w sklepie internetowym może działać indywidualnie, ale również może być częścią szerszego programu wprowadzonego w całej działalności firmy.
W celu skorzystania z programu lojalnościowego w Comarch e-Sklep, nie jest wymagana instalacja dodatkowego programu. Program Lojalnościowy będzie działał prawidłowo po wykonaniu poniższych kroków:
1. Wybierz sposób gromadzenia punktów. Jeżeli chcesz przyznawać punkty za towary, zdefiniuj ich wartość punktową w systemie ERP, jeżeli chcesz przyznawać punkty za wartość zamówienia, dodaj nowy program w panelu administracyjnym.
2. Przygotuj warunki programu lojalnościowego, które będą opisem twojego programu lojalnościowego i opublikuj je na stronie.
3. Ustal przelicznik, który określi wartość każdego zgromadzonego punktu.
4. Oznacz w systemie ERP, które towary będą mogły być zakupione za punkty.
5. Zmodyfikuj używany szablon w celu dostosowania do nowej funkcji lub wgraj jeden z najnowszych szablonów Comarch.
Dodawanie programu
Jeśli zdecydowałeś, że w Twoim sklepie punkty będą przyznawane od wartości zamówienia powinieneś skonfigurować program lojalnościowy w Panelu Administracyjnym.
Przejdź do Marketing/ Program lojalnościowy/ i z tego miejsca kliknij Dodaj program lojalnościowy .
Wystarczy podać nazwę programu oraz wybrać sposób liczenia punktów. Punkty można przyznawać cyklicznie lub zdefiniować przedziały punktowe. Wybierając cykliczny sposób gromadzenia punktów w naszym programie lojalnościowym, klienci będą otrzymywać punkty przy wydaniu wielokrotności określonej kwoty, czyli przykładowo 1 punkt za każde wydane 10 zł. Wybierając przedziały, klienci będą zdobywać punkty według zdefiniowanych przedziałów. W tej opcji punkty można przyznawać w przedziałach wartościowo lub procentowo.
Pamiętaj o tym, aby po dodaniu programu również opublikować odpowiednią treść formalną, w której zawrzesz najważniejsze informacje o Twoim programie lojalnościowym.
Więcej o dodawaniu treści formalnych przeczytasz w artykule Regulamin i inne.
Naliczanie punktów w systemie ERP
W celu poprawnego przesyłania punktów za zamówienie z systemu ERP, należy we własnym zakresie zaimplementować rozwiązanie, wskazujące z jakiego miejsca w bazie systemu ERP powinny być one pobierane. Parametr 'Naliczaj punkty w systemie ERP’ odpowiada za miejsce gdzie punkty są naliczane (w przypadku tego parametry wskazywany jest system ERP). Wyłączenie tego parametru nie spowoduje, że program lojalnościowy zdefiniowany w systemie ERP przestanie działać.
Jeśli chcesz, aby punkty z zamówienia z e-Sklepu były naliczane po stronie systemu ERP przejdź do Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ceny i rabaty/ przejdź do części Program lojalnościowy następnie kliknij Edytuj zaznacz parametr „Aktywne w systemie ERP”. Jeśli parametr jest włączony system ERP nalicza punkty za zamówienia, które uzyskały status w systemie ERP: zrealizowane. Punkty naliczane w systemie ERP mogą być prezentowane w sklepie od wartości netto lub brutto.
Ustalenie przelicznika
Kolejną niezbędną czynnością jaką należy wykonać jest zdefiniowanie przelicznika do płacenia za produkty objęte programem lojalnościowym, tzw ’nagrody’. W Marketing/ Program lojalnościowy/ Warunki wymiany punktów’ należy określić ile punktów przypada na określoną wartość nagród.
W poniższym przykładzie każde 10 zgromadzonych punktów pozwoli nam na wydanie 1 złotówki na nagrody.
Również w ustawieniach określisz minimalną liczbę punktów od jakiej można kupować nagrody.
Wysyłanie punktów i nagród
Produkty określane jako nagrody są to wszystkie produkty, które można kupić za punkty. Oznaczanie towarów jako nagrody odbywa się w systemie ERP na kartach towarowych.
Dodatkowo możesz również przyznawać punkty za kupione produkty. Ile punktów otrzyma kontrahent za zakup określonego towaru definiuje się w systemie ERP na kartach towarowych.
Proces zamówienia
Naliczanie punktów
Jeśli zdecydowałeś się na przyznawanie punktów od wartości zamówienia oraz przyznawanie punktów za kupione produkty wtedy punkty naliczone klientowi zostaną zsumowane na zamówieniu.
Po złożeniu zamówienia informacje o naliczonych punktach wyświetlają się na szczegółach zamówienia, jednak klient otrzyma punkty na swoje konto dopiero po zrealizowaniu zamówienia.
Klient w profilu klienta znajdzie informację o ilości posiadanych punktów.
Kupowanie za punkty
Jeśli klient zgromadził odpowiednią ilość punktów może je wykorzystać składając zamówienie na nagrody i wymieniając je według przelicznika na złotówki. Jeżeli wartość nagrody przekracza wymienione punkty, to koszt nagrody zostanie obniżony tylko o odpowiednią część.
Po złożeniu zamówienia na którym zapłacono punktami informacje o wykorzystanych punktach wyświetlają się na szczegółach zamówienia, a punkty zostają odjęte na koncie klienta.
Dodatkowo punkty lojalnościowe możesz połączyć z rabatami. Oznacza to, że jeśli produkt oznaczony jako nagroda jest w koszyku obniżony o rabat klient może również kupić go za punkty według przelicznika.
Łączenie punktów z rabatami możesz włączyć w Ustawieniach/ Ustawienia sklepu/ Ceny i rabaty/ Łączenie promocji.
Jeżeli jednocześnie produkt w systemie ERP ma zaznaczony parametr Nagroda oraz Nie podlega rabatowaniu, to takiego produktu nie będzie można kupić za punkty.
Zmiana punktów przez administratora
Ponadto administrator sklepu może z listy kontrahentów przyznawać punkty np. za dodatkowe akcje w sklepie lub odejmować punkty w przypadku zwrotu lub reklamacji. Przyznawanie punktów może zostać wykonane seryjnie dla kilku kontrahentów jednocześnie. Podczas zmiany punktów należy obowiązkowo podać powód zmiany.
Po wykonaniu tej czynności do klienta wysyłane jest powiadomienie mailowe z informacją o zmianie punktów.