Automatyczna segmentacja klientów

Segmentacja automatyczna klientów – Co to jest i jak nią zarządzać?

Segmentacja klientów to kluczowy element skutecznej strategii marketingowej w e-commerce. Pozwala na precyzyjne dopasowanie treści marketingowych do indywidualnych potrzeb odbiorców, co znacząco zwiększa zaangażowanie i efektywność działań.

Dzięki tej funkcji, możesz podzielić swoją bazę klientów na różne segmenty, wykorzystując dostępne kryteria. Segmenty są szczególnie przydatne, gdy chcesz wysłać wiadomość do wybranej grupy, a nie do wszystkich kontaktów na liście. Co więcej, segmenty są dynamiczne – każdy nowy kontakt, który spełnia określone kryteria, automatycznie do nich trafia.

W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie wykorzystać segmentację do tworzenia trafnych kampanii newsletterowych, które przyciągną uwagę Twoich odbiorców i odpowiadają ich specyficznym potrzebom.

W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep w menu Klienci(1) > Segmenty(2) > Segmenty automatyczne(3), możesz dokonać segmentacji klientów.

Aby w swoim e-Sklepie skorzystać z możliwości segmentacji klientów należy:

  • mieć Comarch e-Sklep w wersji min. 2025.1

Jakie korzyści daje właściwa segmentacja Twoich odbiorców?

    • Precyzyjne dopasowanie oferty do konkretnych użytkowników, co zwiększa efektywność komunikacji. Dzięki temu wiadomości trafiają do osób, które są nimi najbardziej zainteresowane. Na przykład, sklep z kosmetykami może wysyłać odrębne newslettery z ofertą dla kobiet i mężczyzn, co sprawia, że komunikat staje się bardziej trafny i angażujący.
    • Personalizacja wiadomości do konkretnych odbiorców, którzy chętniej reagują na wiadomości z dedykowanymi dla nich ofertami, takimi jak zniżki urodzinowe czy kody rabatowe.

Jak segmentować bazę klientów?

W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep, w sekcji Klienci > Segmenty > Segmenty automatyczne, masz możliwość segmentacji klientów na mniejsze grupy. Za pomocą dostępnych warunków  automatycznie przypiszesz klientów oraz subskrybentów do odpowiednich segmentów, co ułatwi wysyłkę informacji handlowych i marketingowych, takich jak newslettery.

W tej zakładce masz do dyspozycji dwie opcje, które pozwalają na efektywną segmentację.

a) Segmenty domyślne – jak z nich korzystać?

Na początek w e-Sklepie przygotowaliśmy 4 domyślne segmenty, stworzone z myślą o nadchodzących urodzinach Twoich klientów. Każdy z segmentów zawiera określone warunki, które umożliwiają grupowanie klientów w zależności od daty ich urodzin.

Do domyślnych segmentów zostali automatycznie dodani klienci, którzy mają:

    • urodziny w tym miesiącu,
    • urodziny w przyszłym tygodniu,
    • urodziny w przyszłym miesiącu,
    • urodziny w przyszłych dwóch tygodniach.

Na stronie szczegółów każdego z wymienionych segmentów znajduje się lista klientów, którzy zostali automatycznie przypisani do segmentu na podstawie podanej daty urodzenia. W dolnej sekcji utworzonego segmentu znajdziesz informację z nazwą klienta, adresem e-mail, numerem NIP i statusem konta.

Jeśli dla wybranych warunków nie zostali dopasowani klienci to zobaczysz odpowiedni komunikat:

Segmenty domyślne możesz od razu wykorzystać do wysyłki newslettera. W tym celu wystarczy przejść do zakładki Marketing > Newsletter, a następnie w szczegółach konkretnej wiadomości wybrać odpowiedni segment z dedykowanej listy.

Po utworzeniu segmentu, wszyscy obecni oraz przyszli subskrybenci, którzy spełniają określone warunki, będą do niego automatycznie przypisani.

Wskazówka
Podczas wysyłki newslettera lista klientów jest ponownie weryfikowana, a na podstawie dodanych warunków  aktualizowana. Na przykład, w poniedziałek wybierasz segment klientów, którzy obchodzą urodziny w przyszłym tygodniu, i znajduje się w nim 20 osób. We wtorek postanawiasz wysłać newsletter urodzinowy do tych klientów. Podczas wysyłki system ponownie weryfikuje klientów zgodnie z ustalonymi warunkami segmentu. W rezultacie newsletter trafi do 22 osób, ponieważ w międzyczasie, pomiędzy poniedziałkiem a wtorkiem, dwóch nowych klientów zarejestrowało się w Twoim e-Sklepie i również obchodzą urodziny w przyszłym tygodniu. 

b) Nowy segment klientów – jak go dodać?

Krok 1. Przejdź do zakładki Klienci(1) > Segmenty(2) > Segmenty automatyczne(3).

Krok 2. Lista zawiera informacje o wszystkich utworzonych przez Ciebie segmentach, a także domyślnie dodanych segmentach klientów. Będzie je można wykorzystać podczas wysyłania newsletterów.

Krok 2. Za pomocą przycisku Dodaj segment rozpocznij tworzenie nowego segmentu.

Krok 3. Ustal nazwę segmentu. Nazwy poszczególnych segmentów powinny być unikalne, w przeciwnym wypadku wyświetlony zostanie odpowiedni komunikat, świadczący o istnieniu już takiego segmentu i nie zostanie on utworzony. Wówczas należy wpisać inną nazwę. Segmenty wyświetlane są na liście w kolejności alfabetycznej.

Krok 4. Zdecyduj dla jakich grup odbiorców chcesz stworzyć segment:

Krok 5. Wybierz warunki na podstawie których zostanie wyfiltrowana lista klientów Twojego sklepu.

Krok 6. Zapisz nowo stworzony segment zawierający klientów spełniających wszystkie dodane warunki.

Jakich warunków mogę użyć, aby wyszukać kontakty i tworzyć segmenty?

Możesz tworzyć segmenty bez określania szczegółowych warunków. Jeśli jednak chcesz wysłać wiadomość, ale nie do wszystkich osób na liście, skorzystaj z dostępnych warunków, które pozwolą wyodrębnić odpowiednią grupę odbiorców i skierować treść tylko do nich.

Aby uzyskać jak najbardziej szczegółowe wyniki możesz dodać do 10 warunków i maksymalnie 10 wartości warunków dla wybranych kryteriów. Możesz zawęzić wyszukiwanie na podstawie tego, czy określone pole jest lub nie jest przypisane na kliencie oraz w oparciu o ręcznie wpisana jego wartość. Dostępne warunki to:

a) Dla klientów

  • Imię i nazwisko / Nazwa – użyj tych warunków, aby wyszukać kontakty na podstawie ich imienia i nazwiska lub nazwy firmy. Możesz zawęzić wyszukiwanie na podstawie tego, czy określone pole jest lub nie jest przypisane na kliencie oraz w oparciu o jego wartość.
  • Typ klienta – użyj tych warunków, aby wyszukać klientów o typie osoba fizyczna lub firma.
  • Miasto – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie ich lokalizacji. Możesz zawęzić wyszukiwanie na podstawie tego, czy określone pole jest lub nie jest przypisane na kliencie oraz w oparciu o jego wartość.
  • Kraj – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie ich lokalizacji. Możesz zawęzić wyszukiwanie na podstawie tego, czy określone pole jest lub nie jest przypisane na kliencie oraz w oparciu o jego wartość.
  • Województwo – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie ich lokalizacji. Możesz zawęzić wyszukiwanie na podstawie tego, czy określone pole jest lub nie jest przypisane na kliencie oraz w oparciu o jego wartość.
  • Urodziny – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie ich daty urodzin. Użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie daty ich urodzenia. Możesz zawęzić wyszukiwanie do kontaktów, które urodziły się przed określoną datą, po określnej dacie lub w zakresie wybranych dat. Warunki wyszukiwania oparte na dacie (ostatnie 7 dni, ostatnie 30 dni, itd.) nie będą uwzględniać bieżącego dnia. Zamiast tego będą wyświetlać dane dla dni, które w momencie wyszukiwania są już całkowicie zakończone. Innymi słowy, warunek „ostatnie 7 dni” nie będzie dotyczył ostatnich 6 dni + dzisiaj. Pomaga to w porównywaniu danych z różnych ram czasowych.
  • Płeć – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie ich płci. Możesz zawęzić wyszukiwanie na podstawie tego, czy określone pole jest lub nie jest przypisane na kliencie, oraz wskazując konkretną wartość.
  • Subskrypcja newslettera – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie pobranej zgody na subskrypcje newslettera.
Warunki dla klientów Sposób wyszukania wartości warunku
Imię i nazwisko / Nazwa
  • Ustawione
  • Nie ustawione
  • Równe
  • Nie równa się
  • Zawiera
Typ klienta
  • Osoba prywatna
  • Firma
Miasto
  • Ustawione
  • Nie ustawione
  • Równe
  • Nie równa się
Kraj
  • Ustawione
  • Nie ustawione
  • Równe
  • Nie równa się
Województwo
  • Ustawione
  • Nie ustawione
  • Równe
  • Nie równa się
Urodziny

 

  • Ustawione
  • Nie ustawione
  • Dzisiaj
  • Przyszły tydzień
  • Przyszłe dwa tygodnie
  • Bieżący miesiąc
  • Przyszły miesiąc
  • Jest w najbliższych dniach
Płeć
  • Kobieta
  • Mężczyzna
  • Wole nie odpowiadać
  • Ustawiono
  • Nie ustawiono
Subskrypcja newslettera
  • Nie
  • Tak

Zawężenie listy klientów następuje po wskazaniu parametru na jakiej podstawie nastąpi przeszukanie bazy klientów. Możesz skorzystać z domyślnych warunków wyszukiwania:

Przyklad
Jak wyszukać klientów o imieniu Anna?

Krok 1. W sekcji z klientami wybierz warunek o wartości Imię i nazwisko / Nazwa(1).

Krok 2. Wybierz sposób wyszukania warunku na Zawiera(2).

Krok 3. Wprowadź wartość warunku Anna(3).

Krok 4. Kliknij Enter.

Gotowe !! Klienci posiadający w nazwie imię Anna zostaną pokazani w dolnej sekcji na tworzonym segmencie.

a) Dla subskrybentów

  • Nazwa subskrybenta – użyj tych warunków, aby wyszukać kontakty na podstawie ich adresu email. Możesz zawęzić wyszukiwanie  w oparciu o ręcznie wprowadzoną wartość.
  • Język subskrypcji – użyj tych warunków, aby wyszukać kontakty na podstawie wybranego języka subskrypcji. Możesz zawęzić wyszukiwanie w oparciu o ręcznie wprowadzoną wartość.
  • Status subskrybenta – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie ich statusu aktywacji.
  • Pobrana zgoda – użyj tego warunku, aby wyszukać kontakty na podstawie pobranej zgody na subskrypcje newslettera.
Warunki dla subskrybentów Sposób przypisania warunku
Nazwa subskrybenta
  • Równe
  • Nie równa się
  • Zawiera
Język subskrypcji
  • Równe
  • Nie równa się
Status subskrybenta
  • Zablokowany
  • Aktywny
Pobrana zgoda
  • Nie
  • Tak

Jak stworzyć segment z wieloma warunkami?

Segmenty możesz tworzyć dla wielu warunków jednocześnie, które spowodują zawężenie listy o wybranych klientów i odpowiednie spersonalizowanie treści marketingowych.

Przyklad
Na przykład, jeśli chcesz dotrzeć do aktywnych subskrybentów, którzy wybrali język polski jako język subskrypcji, musisz utworzyć segment z dwoma warunkami.

Krok 1. Przejdź do menu Klienci > Segmenty > Segmenty automatyczne i kliknij w Dodaj segment.

Krok 2. Zaznacz opcje: utwórz segment dla Subskrybentów.

Krok 3.  Wybierz warunek Status subskrybenta.

Krok 4. Wskaż status subskrybenta na Aktywny.

Krok 5. Dodaj kolejny warunek Język subskrypcji.

Krok 6. Wskaż wartość warunku na polski.

Wskazówka
Jeśli dla klientów lub subskrybentów ustawiono warunek 1 i warunek 2, muszą oni spełniać oba warunki jednocześnie, aby zostać uwzględnieni w segmencie. Natomiast jeśli wprowadzić np. 5 wartości w obrębie jednego warunku to w segmencie zostaną uwzględnieni wszyscy klienci którzy spełniają choćby jedną z wartości.

Wybrane warunki możesz usunąć pojedynczo za pomocą opcji X lub z użyciem operacji seryjnej Usuń warunki.

Jak używać segmenty w Comarch e-Sklep?

Segmenty można wykorzystywać na wiele sposobów. Na poniższej liście znajdziesz kilka przykładów na wykorzystanie utworzonych segmentów:

  • Wysyłanie newsletterów do konkretnych segmentów odbiorców.

Możesz wysyłać dostosowane do danej grupy odbiorców wiadomości na podstawie np. przypisanych klientom pól.  Dzięki temu wyślesz stosowne wiadomości zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami Twoich klientów.

Aby wysłać newsletter do dedykowanego segmentu wystarczy przejść do zakładki Marketing > Newsletter, a następnie w szczegółach konkretnej wiadomości wybrać odpowiedni segment z dedykowanej listy.

Wskazówka
Jeśli planujesz wysyłkę newslettera do kilku segmentów jednocześnie, a w tych segmentach znajdują się ci sami klienci, wiadomość zostanie wysłana tylko raz na adres e-mail.

Przyklad
Posiadam dwa segmenty:

Po wybraniu segmentów A i B przy tworzeniu newslettera, wiadomość e-mail zostanie wysłana tylko raz na każdy adres. Oznacza to, że wiadomość trafi do anna.nowak@domena.pl, ale tylko raz, mimo że znajduje się w obu segmentach. Dodatkowo, e-mail zostanie wysłany do justyna.kowalska@domena.pl oraz tomasz.malinowski@domena.pl.

  • Zarządzanie bazą adresową – przejdź do menu Klienci > Segmenty > Segmenty automatyczne, aby znaleźć swoje segmenty. Możesz sprawdzić, kto znajduje się w tak utworzonych segmentach, sprawdzać szczegóły tych kontaktów lub je edytować.

Jak odbywa się automatyczna aktualizacja segmentów klientów i subskrybentów?

Segmenty utworzone przez Ciebie będą automatycznie aktualizowane, w zależności od zmian w konfiguracji Klientów i Subskrybentów. Dodatkowo funkcja automatycznej aktualizacji segmentów sprawia, że nowi klienci i subskrybenci będą automatycznie przypisywani do odpowiednich grup, zgodnie z wcześniej ustalonymi warunkami.

Kiedy nowy klient zarejestruje się lub zapisze do subskrypcji newslettera w Twoim e-sklepie, system automatycznie analizuje jego dane i przypisuje go do odpowiedniego segmentu na podstawie wcześniej ustalonych warunków. Zasady przypisania uwzględniają takie kryteria jak lokalizacja, płeć, data urodzenia czy status subskrypcji. Dzięki temu każda zmiana w konfiguracji klientów i subskrybentów, a także nowa rejestracja czy subskrypcja, są natychmiastowo uwzględniane w procesie segmentacji, co umożliwia bieżące dostosowywanie komunikacji i oferty do potrzeb zmieniających się grup odbiorców.

Czy ten artykuł był pomocny?