Funkcjonalność Comarch e-Sklep
Comarch e-Sklep powstał w celu zaspokojenia potrzeb rynkowych przedsiębiorstw w zakresie sprzedaży on-line. Comarch e-Sklep dedykowany jest dla firm, które chcą poszerzyć możliwości dotarcia do klientów poprzez oferowanie swoich towarów w ogólnodostępnym sklepie internetowym.
Współpraca Comarch ERP XL z Comarch e-Sklep polega na:
-
- Eksporcie do Comarch e-Sklep danych o towarach oraz grupach towarów
- Imporcie danych o nowych kontrahentach zapisanych w Comarch e-Sklep
- Imporcie zamówień złożonych w Comarch e-Sklep
Właściciel sklepu wykorzystuje do swojej pracy tylko jeden program: Comarch ERP XL. Comarch e-Sklep w tym podejściu jest wyłącznie narzędziem umożliwiającym prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem Internetu.
Udostępniona funkcjonalność jest znakomitym i nowoczesnym narzędziem do prowadzenia sprzedaży przez sieć WWW, a wewnętrzne mechanizmy konfiguracji i możliwość samodzielnego kreowania kształtu witryny dają możliwości pełnego dostosowania e Sklepu do potrzeb Użytkownika.
Za pośrednictwem Comarch e-Sklep , Użytkownik może wystawiać swoje towary na aukcje, publikowane na portalach aukcyjnych, zarówno polskich jak i zagranicznych. Transmisja danych działa w oparciu o protokół TLS 1.1 i 1.2.
Ustawienia e-Sklepu umożliwiają przy tym wybór różnych form płatności, w tym także integrację z coraz powszechniej używanymi przelewami online tj. Dotpay, Przelewy24, PayU.
Współpraca z Comarch e-Sklep
Wymagania systemowe
Współpraca Comarch ERP XL z Comarch e-Sklep wymaga środowiska NET Framework 4.7.2, dodatku Microsoft Web Services Enhancements (WSE) 3.0 Runtime oraz komponentu SQLXML.
Kreacja Comarch e-Sklep w Comarch ERP XL
Uruchomienie kreatora Comarch e-Sklep
Kreacja Comarch e-Sklep uruchamiana jest z poziomu modułu systemu Comarch ERP XL: Administrator oddziałów.
Aby uruchomić kreację Comarch e-Sklep , należy:
wybrać z menu głównego modułu: Administrator oddziałów, funkcję: Oddziały lub uruchomić plik: CDNPCO.EXE , a następnie, z rozwiniętego menu, opcję: Kreator nowego oddziału Comarch e-Sklep lub wybrać z menu rozwijanego przyciskiem znajdującym się obok ikony: , funkcję: Dodaj nowy Comarch e-Sklep.
Po wybraniu funkcji Kreator nowego oddziału Comarch e-Sklep/Dodaj Comarch e-Sklep, zostanie otworzone okno: Dołączenie oddziału Comarch e-Sklep do programu Comarch ERP XL. W oknie należy nacisnąć przycisk: [Dalej]. Kreator Comarch e-Sklep zostanie uruchomiony. Kreator składa się z kilku kroków, w których należy wykonać czynności opisane w kolejnych rozdziałach.
Kreator Comarch e-Sklep , Krok 1
Na krok 1 kreatora składa się określenie parametrów związanych z eksportem do Comarch e-Sklep z Comarch ERP XL.
Eksport cennika – po zaznaczeniu opcji możliwe będzie określenie rodzaju eksport cennika oraz wskazanie rodzaju ceny aktualnej i poprzedniej.
Rodzaj eksportu:
-
- Pełny – w czasie synchronizacji danych między Comarch ERP XL i Comarch e-Sklep będą wysyłane wszystkie informacje o towarach dostępnych w e-Sklepie.
- Różnicowy – w czasie synchronizacji danych między Comarch ERP XL i Comarch e-Sklep będą wysyłane tylko te informacje o towarach dostępnych w e-Sklepie, które zostały zmodyfikowane/dodane pomiędzy kolejnymi okresami synchronizacji.
Eksport z grupy – w polu następuje wskazanie grupy towarowej w Comarch ERP XL, z której zostaną wyeksportowane towary do Comarch e-Sklep. Aby towary zostały wyeksportowane do Comarch e-Sklep, konieczne jest zaznaczenie na ich kartach parametru: Dostępny w e-Sklep (okno: Karta towaru, zakładka: Aplikacje). Parametr ten może zostać zaznaczony na grupie towarów (okno: Wzorzec towaru, zakładka: Aplikacje) – wtedy po aktualizacji wzorca grupy, parametr zostanie zaznaczony na wszystkich towary należących do tej grupy. Aby grupa została wyeksportowana musi posiadać podgrupy.
Cena aktualna – rodzaj ceny, która będzie wyświetlana w e-Sklepie, jako cena aktualna czyli taka z jaką będzie sprzedawany towar. Rodzaj ceny wybierany jest spośród rodzajów zdefiniowanych dla grup towarów w Comarch ERP XL (okno: Wzorzec towaru – Grupa główna). Jeśli cena aktualna będzie inna niż cena poprzednia, wtedy przy opisie towaru zostaną wyświetlone dwie ceny: aktualna oraz poprzednia (wyświetlona jako cena przekreślona). W ten sposób wyświetlone są zniżki dla towarów wystawionych w Comarch e-Sklep.
Cena poprzednia – w tym polu można wskazać cenę inną niż cena aktualna. Cena ta zostanie wyświetlona z przekreśleniem (jako cena nieaktualna).
[Sprawdź obecność cen na towarach wysyłanych do e-Sklepu] – po kliknięciu przycisku system weryfikuje, czy na wszystkich wysyłanych do e-Sklepu kartach towarowych dodane są cenniki wysyłane jako: cena aktualna i cena poprzednia.
Eksport stanów magazynowych – parametr odpowiada za to, czy do sklepu będą eksportowane stany magazynowe jeżeli jest on wskazany, czy też nie, jeżeli pozostanie on niewskazany. Parametr jest dostępny do edycji również po zakończeniu kreowania oddziału e-Sklep. Eksport grup – w tej części określa się rodzaj eksportu grup towarowych do Comarch e-Sklep z Comarch ERP XL. Zamówienia zamknięte przekazywać do e-Sklep jako – parametr definiuje w jaki sposób będzie zmapowany z Systemu ERP XL do Comarch e-Sklep status zamówienia zamkniętego W zależności od ustawienia ww. opcji, potwierdzanie zamówień, które zostały zamknięte przesyłane jest wg następujących zasad: Eksport kontrahentów – parametr decydujący o tym, czy do Comarch ERP E-Sklep wysyłane są dane o kontrahentach założonych w Comarch ERP XL. Eksportowani kontrahenci powinni mieć zaznaczony parametr „Dostępny w Comarch e-Sklep”. Kontrahenci, którzy od czasu ostatniej modyfikacji nie mieli aktualizowanej karty (w dowolnym zakresie), mimo zaznaczonego parametru „Dostępny w Comarch e-Sklep” – nie będą wysyłani podczas eksportu kontrahentów. Zatwierdzanie zamówień po przekroczeniu limitu kredytowego – parametr pozwalający ustalić jak ma się zachować e-sklep, gdy kontrahent będzie miał przekroczony limit kredytowy bądź limit przeterminowanych płatności. Operator ma do wyboru trzy opcje: Po określeniu parametrów w Kroku 1, należy nacisnąć przycisk: [Dalej], aby przejść do Kroku 2. W Kroku 2 określa się parametry związane z importem danych z Comarch e-Sklep do Comarch ERP XL. Import ten wykonywany jest w trakcie synchronizacji. Import kontrahentów – po naciśnięciu przycisku: 'ustaw grupę kontrahentów’ , wskazuje się grupę kontrahentów, do której mają zostać zaimportowani kontrahenci zarejestrowani w Comarch ERP XL. Jest to pole wymagane, dla którego wartością domyślna jest: Grupa główna Mapowanie kontrahentów – możliwość wyboru opcji, w jaki sposób będą mapowani kontrahenci importowani z Comarch e-Sklep do jednej karty kontrahenta w przypadku zgodności danych: Import zamówień – w tej części określa się parametry dotyczące zamówień importowanych do Comarch ERP XL z Comarch e-Sklep: Po określeniu parametrów importu, należy nacisnąć przycisk: [Dalej], aby przejść do kolejnego kroku kreatora. W Kroku 3, następuje wskazanie centrum struktury firmy, powiązanego z Comarch e-Sklep. Wybór centrum następuje po naciśnięciu przycisku: [Dodaj centrum]. Zostanie otworzone okno: Struktura firmy, w którym należy wskazać odpowiednie centrum. Wybrane centrum nie może być centrum oddziałowym i nie można do niego powiązać więcej niż 1 sklepu. W centrum określa się magazyny oraz definicje dokumentów wykorzystywanych w Comarch e-Sklep. Po wybraniu centrum, należy nacisnąć przycisk: [Dalej], aby przejść do następnego kroku kreatora. W Kroku 4 definiuje się serwer wymiany, za pośrednictwem którego odbywa się komunikacja z Comarch e-Sklep. Nazwę tego serwera Klient otrzymuje w osobnym e-mailu po złożeniu zapotrzebowania na Comarch e-Sklep. Otrzymaną nazwę serwera należy przekopiować w pole: Adres serwera wymiany Przycisk: 'wygeneruj klucz wymiany’- służy wygenerowaniu klucza wymiany zabezpieczającego wymianę danych między Comarch ERP XL i Comarch e-Sklep. Jego wygenerowanie jest niezbędne, aby możliwa była synchronizacja między Comarch ERP XL i Comarch e-Sklep. W kroku 4. Przycisk jest poszarzony, a jego wygenerowanie będzie możliwe po poprawnym dołączeniu oddziału Comarch e-Sklep (szczegóły w rozdziale: Modyfikacja konfiguracji Comarch e-Sklep). Po naciśnięciu przycisku zostanie wyświetlone okno: Generowanie klucza wymiany. W oknie należy wskazać nazwę firmy, sklepu oraz (w polu: Hasło) PIN. Dane te, Klient otrzymuje w osobnym e-mailu po złożeniu zapotrzebowania na Comarch e-Sklep. Można je również uzyskać z panelu administracyjnym e-Sklepu. W tym celu przejdź do obszaru Mój profil/ Sklepy, wybierz sklep, w sekcji Dane do synchronizacji znajdują się adres serwera wymiany oraz dane do wygenerowania klucza wymiany. Zalecane jest, aby w oknie zmienić hasło na silniejsze – składające się z co najmniej 6 znaków. Jeżeli hasło nie zostanie zmienione, Klient zostanie poproszony o jego zmianę po naciśnięciu przycisku: . Po wprowadzeniu odpowiednich danych, należy nacisnąć przycisk: . Przy poprawnym wprowadzeniu danych zostanie wyświetlony komunikat o pomyślnym wygenerowaniu klucza. Naciśnięcie przycisku: [Dalej] kończy proces kreowania Comarch e-Sklep. Po naciśnięciu przycisku zostanie wyświetlone okno, w którym pojawi się komunikat o pomyślnym zakończeniu kreowaniu Comarch e-Sklep. Podczas kreowania Comarch e-Sklep, określa się parametry wymiany danych między Comarch ERP XL a Comarch e-Sklep. Ustawienia skonfigurowane w kreatorze Comarch e-Sklep można sprawdzić/zmodyfikować z poziomu modułu: Administrator oddziałów. Aby wykonać modyfikację ustawień konfiguracyjnych Comarch e-Sklep, należy: W oknie: Konfiguracja Comarch e-Sklep, znajdują się dane, których wartości ustala się podczas kreacji Comarch e-Sklep. Niektóre z danych mogą zostać zmodyfikowane. Na zakładce znajdują się pola i funkcje: ID e-Sklep u – numer ID e-Sklep – nadawany automatycznie podczas jego kreacji. Centrum – Oddział struktury firmy, który został przypisany do e-Sklep. Po naciśnięciu przycisku: ’Centrum’ , zostanie wyświetlone do podglądu okno tego centrum. Z poziomu okna nie można zmienić centrum, jak również jego parametrów . Ostatnia synchronizacja – w polu, automatycznie wprowadzana jest data ostatniej synchronizacji w formacie: rrrr-mm-dd gg:mm:ss. Synchronizacja automatyczna – po zaznaczeniu parametru, synchronizacja danych między Comarch ERP XL i Comarch e-Sklep będzie wykonywana automatycznie, o ile został uruchomiony automat synchronizacji. Więcej informacji o synchronizacji automatycznej znajduje sięw tym artykule w rozdziale: Synchronizacja automatyczna. Adres serwera – w polu wskazuje się adres serwera wymiany danych między Comarch ERP XL i Comarch e-Sklep. Wygeneruj klucz wymiany – funkcja umożliwia wygenerowanie klucza zabezpieczającego wymianę danych między Comarch ERP XL a Comarch e-Sklep. Po naciśnięciu przycisku zostanie wyświetlone okno Generowanie klucza wymiany: W oknie należy wskazać nazwę firmy, sklepu oraz (w polu: Hasło) PIN. Dane te, Klient otrzymuje w osobnym e-mailu po złożeniu zapotrzebowania na Comarch e-Sklep. Zalecane jest, aby w oknie zmienić hasło na silniejsze – składające się z co najmniej 6 znaków. Jeżeli hasło nie zostanie zmienione, Klient zostanie poproszony o jego zmianę po naciśnięciu przycisku: . Po wprowadzeniu odpowiednich danych, należy nacisnąć przycisk: . Przy poprawnym wprowadzeniu danych zostanie wyświetlony komunikat o pomyślnym wygenerowaniu klucza. Na zakładce określone są parametry konfigurujące eksport danych z Comarch ERP XL do Comarch e-Sklep. Są to te same dane, które ustala się w Kroku 1 Kreatora e-Sklep. Dane te podlegają pełnej edycji. Z poziomu tego okna można dodatkowo określić parametr Uwzględniaj rezerwacje dostępny po wybraniu parametru Eksport stanów magazynowych: Na zakładce określone są parametry konfigurujące import danych z Comarch e-Sklep do Comarch ERP XL. Są to te same dane, które ustala się w Kroku 2 Kreatora e-Sklep. Dane te podlegają pełnej edycji. Ważnym elementem konfiguracji importu są ustawienia parametrów kontrahentów. Jeśli zaznaczony jest parametr Mapowanie kontrahentów Po NIP, wówczas przed zapisem nowego kontrahenta sprawdzane jest, czy istnieją już kontrahenci, którzy mają taki sam numer NIP. Jeśli zaznaczony jest parametr Mapowanie kontrahentów po adresie e-mail, wówczas przed zapisem nowego kontrahenta sprawdzane jest, czy istnieją już kontrahenci, którzy mają taki sam adres e-mail. Jeśli zostanie znaleziony przynajmniej jeden kontrahent z takim samym numerem NIP/ adresem e-mail, wówczas nowy kontrahent nie jest dodawany. W efekcie na zamówieniach, które zostały przesłane w tej samej synchronizacji wystawione na zdublowanego kontrahenta, dane są ustalane na podstawie kontrahenta zmapowanego/ istniejącego. Jeśli zostaje odnalezionych więcej kontrahentów spełniających zaznaczone parametry wówczas, mapowanie następuje z pierwszą kartą kontrahenta (wg GidNumer), który spełnia te warunki. Parametry działają rozłącznie tzn. wystarczy, że spełniony jest przynajmniej jeden z wskazanych parametrów. Po imporcie na zmapowanym kontrahencie dopisywane są adresy wg standardowych zasad obowiązujących przy dodawaniu adresu na kontrahencie. Kreator, Konfiguracja oddziału e-Sklep, sekcja Mapowanie kontrahentów, opcja Aktualizacja danych wg e-sklep Jeżeli ww. parametr jest zaznaczony wówczas podczas importu kontrahenta następuje aktualizacja danych na karcie w systemie Comarch ERP XL. Poniżej zakres danych do zmiany: Jeżeli ww. parametr jest odznaczony wówczas nie są zmieniane dane kontrahenta w Comarch ERP XL. Na karcie kontrahenta pozostają dane wprowadzone z poziomu systemu Comarch ERP XL. Ewentualne różnice w danych kontrahenta rejestrowane są na dodatkowym adresie typu Inne. Z poziomu zakładki istnieje możliwość mapowania form płatności z e-Sklep na formy dostępne w systemie, należy określić, która forma płatności z Comarch ERP XL jest odpowiednikiem danej formy płatności w e-Sklep poprzez jej wybór z listy rozwijanej dostępnej w polach kolumny: Nazwa ERP XL. Przy dodawaniu zamówienia wystawionego w e-Sklep , w systemie ERP XL na dokument pobierana jest forma płatności powiązana z formą wybraną na zamówieniu w sklepie internetowym. Na zakładce Waluty określana jest waluta domyślna dla e-Sklep, w której prezentowane będą ceny towarów. Dodatkowo można zdefiniować, które waluty, oprócz domyślnej będą wysyłane do e-Sklep, przez dodanie takiej waluty do tabeli z kursami. Dla każdej waluty można określić kurs, który wysyłany będzie do e-Sklep i po którym przeliczane będą wartości w tym sklepie, gdy klient zmieni walutę. Kursy walut można określać ręcznie lub pobierać je z tabeli kursów dostępnej w Comarch ERP XL – opcja dostępna po zaznaczeniu parametru: Kurs z tabeli kursów oraz wyborze odpowiedniego typu kursu. Przechowywane są również archiwalne wartości kursów wysłanych do e-Sklep, widoczne po wybraniu opcji [Pokazuj archiwalne]. Do e-Sklep wysyłane są waluty wybrane na tej zakładce oraz zdefiniowane dla nich kursy. Ceny dla towarów wysyłane są zawsze w walucie domyślnej, a jeśli zdefiniowane są w innej walucie, następuje przeliczenie po kursie zdefiniowanym dla e-Sklep w tej walucie. Synchronizacja definicji zgód Definicje zgód mogą być dodawane zarówno po stronie e-Sklepu jak i w Comarch ERP XL. W konfiguracji oddziału o typie Comarch e-Sklep dodano zakładkę [Definicje zgód]. Na zakładce tej należy dodać wszystkie te definicje zgód, które mają być wykorzystywane w e-Sklepie. Po pierwszej synchronizacji z e-Sklepem, na zakładce tej pojawia się również zgody zdefiniowane w Comarch e-Sklep. Zgody przesłane z e-Sklepu zostaną dodane w słowniku kategorii, na liście: Rodzaje zgód dla danych osobowych. W słowniku tym umożliwiono dodatkowo wersjonowanie rodzajów zgód. Każda zmiana definicji zgody po stronie e-Sklepu spowoduje dodanie nowej wersji zgody do listy. Zgody mogą być udzielane przez klientów za pośrednictwem e-Sklepu. Zgody udzielone w e-Sklepie są przesyłane do Comarch ERP XL i zapisywane na karcie osoby powiązanej z kartą kontrahenta. Zgody udzielone w Comarch ERP XL nie są przekazywane do Comarch e-Sklep, wszystkie zgody powinny być udzielone przez klienta za pośrednictwem Sklepu. Zgody udzielone w e-Sklepie, zsynchronizowane do XL Każda zmiana w treści zgody powoduje dodanie nowej wersji zgody. Do Comarch ERP XL przesyłane są konkretne wersje zgód, wersja zgody widoczna jest w odpowiedniej kolumnie. Wszystkie zgody mogą zostać w każdym momencie wycofane zarówno z poziomu Comarch ERP XL jak Comarch e-Sklep. Podczas synchronizacji informacje o wycofaniu zgody wraz z datą wycofania jest przekazywana do systemu. Wycofanie zgody z poziomu e-Sklep wiąże się z wycofaniem zgody na konkretne formy kontaktu. Po synchronizacji do ERP XL, wycofywane są tylko zgody z określonymi formami kontaktu. Synchronizacja automatyczna – po zaznaczeniu parametru, synchronizacja danych między Comarch ERP XL i Comarch e-Sklep będzie wykonywana automatycznie, o ile został uruchomiony automat synchronizacji. Więcej informacji o synchronizacji automatycznej znajduje się w rozdziale: Synchronizacja automatyczna. Synchronizuj z wykorzystaniem usługi – po zaznaczeniu parametru, synchronizacja danych między Comarch ERP XL i Comarch e-Sklep będzie wykonywana przy pomocy usługi Adres serwera – w polu wskazuje się adres serwera, na którym zostanie uruchomiony automat synchronizacji. Na komputerze – nazwa komputera, na którym zostanie uruchomiona usługa synchronizacji Parametry wymiany – parametry określające, jaki typ synchronizacji i jakie typy danych będą przetwarzane przez automat synchronizacji: Konfiguracja Comarch e-Sklep , zakładka: Automat synchr. Na wzorcu kontrahenta znajduje się parametr określający, czy dany kontrahent ma być wysyłany do Comarch e-Sklep podczas eksportu danych z Comarch ERP XL. Wzorzec dla nowego kontrahenta stworzysz wchodząc przez Kontrahenci/ Grupy następnie klikając w ikonę . Wzorzec kontrahenta nie podlega jednak synchronizacji, opcja służy jedynie jako możliwość wskazania nowego ustawienia dla nowych kontrahentów i masowej aktualizacji istniejących kart kontrahentów. W celu wyeksportowania kontrahentów do Comarch e-Sklep należy: Aby ustalić indywidualną cenę dla kontrahenta, która będzie udostępniana do e-Sklepu należy odpowiednio skonfigurować jego kartę w systemie ERP XL. Po wejściu w szczegóły karty wybranego kontrahenta należy ponownie przejść do Lista oddziałów Comarch e-Sklep, w zakładce ‘Aplikacje’, w sekcji „Oddziały”. Z poziomu której operator może określić, do których oddziałów e-Sklep kontrahent będzie wysyłany i jaką cenę domyślną będzie miał przypisaną w danym sklepie. Po wybraniu dedykowanej dla klienta ceny należy zapisać zmiany i wykonać synchronizację danych. Towary mogą być wyświetlane w Comarch e-Sklep razem z obrazami (fotografie, grafiki itp.), przedstawiającymi ich wygląd, stan itd., oraz dowolnymi plikami (.PDF, .doc, .txt itd.) przedstawiającymi ich dokumentację techniczną. Wyświetlanie obrazów oraz plików dla towaru w e-Sklep można uzyskać poprzez przypisanie odpowiedniego Załącznika z zaznaczoną opcją dostępności w e-Sklepie. Aby przypisać obraz (plik graficzny w formacie np. JPG) do towaru jako Załącznik należy w pierwszej kolejności zaimportować do systemu ERP odpowiedni plik w formacie Załącznika. Ewidencja Załączników prowadzona jest w oknie: Lista Załączników dostępną m.in. w Comarch EP XL w module: Administrator w zakładce Narzędzia/ Załączniki. Aby wprowadzić nowy Załącznik typu obraz na listę, należ z poziomu modułu: Administrator, otworzyć okno: Lista załączników w oknie: Lista załączników, nacisnąć przycisk: w otworzonym oknie: Załącznik należy w polu: Typ, wskazać typ Załącznika – Obraz. Następnie należy nacisnąć przycisk ’Import z pliku’ . Po jego naciśnięciu zostanie otworzone okno: Import pliku do bazy danych, w którym należy wskazać plik, jaki ma zostać zaimportowany (np. fotografię towaru w formacie JPG) i nacisnąć przycisk: 'otwórz’. Wybrany plik zostanie zaimportowany. Wraz z plikiem w oknie Załącznika zostanie wprowadzona nazwa pliku, jednak może ona ulec zmianie przez operatora. Dla Załącznika należy wskazać również jej kod. Aby załącznik był widoczny w aplikacji Comarch e-Sklep należy zaznaczyć parametr dostępności w aplikacji: e-Sklep. Po wprowadzeniu wymienionych danych można je zapisać, naciskając przycisk: ’Zapisz zmiany’ Jako zdjęcie główne towaru do e-Sklepu wysyłane jest zawsze pierwsze zdjęcie na liście załączników. Pozostałe zdjęcia są wysyłane jako dodatkowe. Poprawne ustawienia kompresji W przypadku dodawania zdjęć kategorii towarów należy: We współpracy Comarch ERP XL oraz Comarch e-Sklep dostępna jest funkcjonalność wysyłania cech towaru. Klasę cech definiujemy z poziomu modułu Sprzedaż: Po zdefiniowaniu klasy cechy, na wartościach z zakresu danej klasy należy zaznaczyć check dostępności w e-Sklepie: Klasę cech należy wskazać z poziomu wzorca towaru (grupie towarowej) oraz na towarach i zaznaczyć poniższe parametry: Teraz należy przyjąć na magazyn (udostępniony w e-Sklepie) zasoby o poszczególnych wartościach cech i dokonać synchronizacji z e-Sklepem (z uwzględnieniem parametru Eksport stanów magazynowych). Wówczas po stronie e-Sklepu, po wejściu w szczegóły towaru pojawi się okno z cechami do wyboru. Poniżej przedstawiona konfiguracja jest przykładem dla towaru, który występuje w 4 wariantach kolorystycznych, co wymaga przyjęcia dostawy z podziałem na cechy. Krok 1. Przyjmujemy dostawę 100 sztuk towaru w 4 wariantach kolorystycznych (25 sztuk dla każdej wersji kolorystycznej). Krok 2. W zakładce Dostawy dodajemy Cechy dostaw (kolory). Krok 3. Za pomocą ikony dodajemy kolejną partię towaru z inną cechą. Krok 4. Wprowadzone zmiany należy zapisać, pamiętając o wyciągnięciu faktury z Bufora. Krok 5. W e-Sklepie klient będzie mógł zakupić towar z wybrana cechą. Wybór cechy na towarze Aplikacja Comarch e-Sklep umożliwia ustawienie filtra listy produktów w obrębie określonych grup towarowych wysyłanych do e-Sklepu. Aby taki filtr był możliwy do ustawienia po stronie Comarch ERP e-Sklep, w systemie Comarch ERP XL należy wykonać poniższe czynności: Istnieje możliwość określenia dostępności towarów synchronizowanych do Comarch e-Sklep . Na karcie towaru zakładce Aplikacje należy wskazać statusu towaru oraz określić jego dostępność. W przypadku statusu istnieje możliwość wskazania następujących opcji: W przypadku wskazania statusu: Dostępny istnieje dodatkowo możliwość określenia Dostępności: Po wskazaniu odpowiedniej opcji na karcie towaru należy wykonać synchronizacje z Comarch ERP XL. W aplikacji zostanie wyświetlona informacja odnośnie Dostępności towaru jaka została określona w systemie Comarch ERP XL. Jeśli towar/usługa był przesyłany do e-Sklepu a następnie zarchiwizowany przez zaznaczenie opcji Archiwalny to informacja o tym zostanie przesłana do e-Sklepu. Towar nie zostanie usunięty z bazy, nie będzie jednak prezentowany w interfejsie Sklepu. Od wersji 2018.0 system umożliwia przesłanie indywidualnej nazwy i opisu towaru dla Comarch e-Sklep. W tym celu umożliwiono edycję nazwy dla języka polskiego w obszarze: Tłumaczenia na zakładce: Opisy i tłumaczenia karty towarowej: Karta towaru, zakładka: Opisy i tłumaczenia Po wywołaniu okna z tłumaczeniem dla języka polskiego operator może określić nazwę i opis, które dla tego towaru będą wysyłane do sklepu. Pola edytowane w ten sposób są niezależne od nazwy towaru z zakładki: Ogólne i od domyślnego opisu towaru z pola: Opis z zakładki: Opisy i tłumaczenia. Dane zapisane w tłumaczeniu dla j. polskiego będą wysyłane jedynie do Comarch e-Sklep. Na oknie Wymiana danych z oddziałem istnieje parametr: Eksport cen, który odpowiada za synchronizację cen przypisanych do danego towaru z Comarch ERP XL do Comarch e-Sklep. Zaznaczenie parametru spowoduje odznaczenie wszystkich pozostałych parametrów i uniemożliwi ich wybranie. Wtedy, aby zaznaczyć jakikolwiek z pozostałych parametrów należy najpierw odznaczyć parametr Eksport cen. W przypadku pierwszej synchronizacji parametr Eksport cen jest odznaczony i wyszarzony. Nie ulega zmianie synchronizacja cen towarów przy eksporcie cennika. Do Comarch e-Sklep mogą zostać wyeksportowane jednostki pomocnicze dla określonego towaru. Jednostki pomocnicze można wprowadzić na karcie towaru w zakładce „Jednostki i kody”. Na definicji jednostki pomocniczej towaru znajduje się parametr Dostępność w aplikacji, który odpowiada za możliwość eksportu jednostek pomocniczych z Comarch ERP XL do Comarch e-Sklep. Aby skonfigurowana jednostka towaru została przesłana do Comarch e-Sklep należy zaznaczyć parametr e-Sklep. Istnieje możliwość zaznaczenia parametru Dostępny w e-Sklep dla wielu jednostek miar towarów. Jeśli towar ma dwie jednostki pomocnicze, to parametr można zaznaczyć dla obu jednostek. Domyślność (parametr Domyślna) jednostki dostępnej w Comarch e-Sklep – zaznaczenie go na wybranej jednostce powoduje odznaczenie na innej, która miała wcześniej zaznaczony ten parametr. W przypadku kiedy na żadnej z jednostek pomocniczych nie ma zaznaczonego parametru Domyślna dla e-Sklep, jako jednostka domyślna traktowana jest jednostka podstawowa towaru. Po dodaniu jednostki pomocniczej dla danego towaru, wyeksportowaniu danych następnie przejściu na Szczegóły produktu w Comarch e-Sklep będzie dostępna lista z wyborem wszystkich jednostek razem ze zdefiniowanym wcześniej przelicznikiem. Towar wysyłany do e-Sklepu może zawierać grafikę producenta i marki towaru. Ustawienie Logo producenta: Ustawienie Marki towaru: Od wersji 7.0 Comarch e-Sklep umożliwiony jest wgląd do faktury proformy. Jako załącznik do złożonego zamówienia można udostępnić wydruk faktury lub/i proformy, w szczególności mogą się tam pojawić oba wydruki. Do Comarch e-Sklep wysyłane są załączniki w formacie PDF, oznaczone parametrem dostępności w e-Sklep i przypisane do dokumentu Zamówienia sprzedaży zsynchronizowanym z e-Sklep. Na definicji załącznika istnieje parametr pozwalający na rozróżnienie czy załącznik stanowi wydruk faktury czy proformy. Po wykonaniu synchronizacji do e-Sklep z poziomu Szczegółów zamówienia będzie możliwość wyświetlenia Faktury sprzedaży realizującej zamówienie w systemie lub Faktury proforma. Możliwe jest zapisywanie zamówień przychodzących z e-sklepu, jako załączników dodanych za zakładce Załączniki importowanego zamówienia. Funkcjonalność przydatna w sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba uzyskania jakichś dodatkowych informacji, które standardowo nie są pobierane przez system Comarch ERP XL. Aby zamówienia zapisywane były, jako załączniki XML należy w module Administrator oddziałów, na definicji danego oddziału e-Sklep zaznaczyć parametr Dane zamówienia w postaci załącznika XML Konieczne jest również dodanie w module Administrator, w opcji Słowniki kategorii/Typy złączników załącznik typu XML. Towary importowane z Comarch ERP XL do Comarch e-Sklep znajdują się w grupach towarowych. Grupy te są podstawą do grupowania towarów również w Comarch e-Sklep – będą one wyświetlane jako osobne kategorie towarów, w której będą wyświetlane konkretne towary. Jeden towar może być wyświetlany w kilku grupach towarowych po stronie e-Sklepu; w tym celu należy umieścić towar we wszystkich tych grupach po stronie Comarch ERP XL: Dla każdego towaru obsługiwanego w e-Sklepie istnieje możliwość zdefiniowania Towarów podobnych lub Akcesoriów, które są prezentowane w Szczegółach towaru. Aby Towary podobne były dostępne w e-Sklepie współpracującym z Comarch ERP XL najpierw należy je zdefiniować w systemie ERP na zakładce: Zamienniki Karty towaru. Produkty będące Towarami podobnymi lub Akcesoriami muszą dodatkowo spełniać warunki: być dostępne w e-Sklep (zakładka: Aplikacje Karty towaru) i należeć do grupy towarowej eksportowanej do e-Sklep (zakładka: Grupy Karty towaru). Dodatkowo dla tych produktów powinno zostać dodane zdjęcie na zakładce Załączniki lub na zakładce: Atrybuty. Zakładka: Zamienniki składa się z zakładek: Zamienniki i Komplety. Na zakładce Zamienniki/ Zamienniki Karty towaru są definiowane Towary podobne dla produktu, natomiast na zakładce: Zamienniki/ Komplety są definiowane Akcesoria dostępne w e-Sklepie. Aby w Comarch ERP XL dodać Zamiennik widoczny w e-Sklep należy: Aby w Comarch ERP XL dodać komplet dostępny potem dla e-Sklep jako Akcesoria, należy: Wprowadzone zmiany w systemie należy zsynchronizować z oddziałem e-Sklepu. Po przesłaniu danych do e-Sklep i otwarciu karty produktu z tak zdefiniowanymi Towarami podobnymi i Akcesoriami, będą one dostępne na karcie produktu i widoczne w następujący sposób: Informacje na temat fantomów oraz jak je skonfigurować w systemie ERP XL można przeczytać w artykule. Jeżeli towar posiada zaznaczony parametr: Indywidualny koszt dostawy na karcie towaru, zakładce Aplikacje wówczas koszt dostawy zostanie ustalany przez obsługę sklepu po wprowadzeniu zamówienia przez Klienta. Ustalony koszt dostawy wymaga akceptacji klienta, po której następuje proces realizacji zamówienia w sklepie. W momencie zatwierdzania zakupu przez klienta otrzyma komunikat o poniższej treści: Z Comarch ERP XL do e-Sklep można synchronizować promocje typu: Aby promocja została wysłana do e-Sklepu musi: Na wielkość rabatów naliczanych na dokumentach handlowych z transakcji z e-Sklepu wpływ ma również maksymalny rabat operatora. Na kartach operatorów w systemie Comarch ERP XL możliwe jest zdefiniowanie maksymalnego rabatu procentowego, jaki mogą oni udzielić na wystawianych i edytowanych przez siebie dokumentach sprzedaży. Rabat ten należy rozumieć, jako dodatkową obniżkę ceny dokonaną przez danego operatora, udzieloną niezależnie od rabatów wynikających z obowiązujących promocji, czy też przyznanego budżetu rabatowego. Więcej informacji dostępnych jest w artykułach: o operatorach w ERP XL i w biuletynie technicznym XL032 – Promocje w systemie Comarch ERP XL. Synchronizacja Comarch ERP XL i Comarch e-Sklep polega na wymianie danych: Od wersji 2019.5 skompresowane dane binarne w postaci zdjęć, nie są importowane z systemu ERP do Comarch e-Sklep. Od wersji 2019.5 wprowadzone zostały zmiany w mechanizmie synchronizacji wpływające na szybsze przetwarzanie pliku XML po stronie e-Sklepu. Import oferty (towary, grupy towarów, atrybuty, zdjęcia) oraz import kontrahentów odbywa się teraz w krótszym czasie. Od wersji 2020.1 została wprowadzona dodatkowa kontrola podczas wykonywania synchronizacji z systemu ERP do e-Sklepu. Obecnie jeżeli podczas synchronizacji wystąpią nieoczekiwane zdarzenia w zakresie: W Panelu administracyjnym w menu: Ustawienia/ Dziennik zdarzeń pojawi się odpowiedni komunikat informujący o konkretnym zdarzeniu. Proces synchronizacji odbywa się: Warunkiem poprawnego wykonania synchronizacji jest wygenerowanie certyfikatu zabezpieczającego wymianę między Comarch ERP XL i Comarch e-Sklep . Certyfikat taki jest generowany w Kroku 4 Kreatora Comarch e-Sklep . Aby uruchomić ręcznie proces synchronizacji, należy: Po wyświetleniu listy oddziałów, należy wskazać e-Sklep , z którym ma się odbyć synchronizacja i nacisnąć przycisk: [Synchronizacja informacji z oddziałem]. Spowoduje to wyświetlenie okna z parametrami wymiany: W oknie należy określić zakres i rodzaj eksportu/importu danych. Domyślne ustawienia w/w okna pobierane są z definicji oddziału. Na oknie Wymiana danych z oddziałem istnieje parametr: Eksport cen, który odpowiada za synchronizację cen przypisanych do danego towaru z Comarch ERP XL do Comarch e-Sklep. Parametr ten odpowiada za aktualizację cen nadanych w polach Cena aktualna oraz Cena poprzednia. Zaznaczenie parametru spowoduje odznaczenie pozostałych parametrów dotyczących eksportu: Eksport cennika, Eksport grup oraz Eksport stanów magazynowych. Zaznaczenie jednego z pozostałych parametrów dotyczących eksportu: Eksport cennika, Eksport grup, Eksport stanów magazynowych spowoduje odznaczenie parametru Eksport cen. W przypadku pierwszej synchronizacji parametr Eksport cen jest odznaczony i wyszarzony. Nie ulega zmianie synchronizacja cen towarów przy eksporcie cennika. Ze względu na zakres wymianych danych rozróżniamy dwa typy wykonywanych synchronizacji z e-Sklepem: Automatyczna synchronizacja danych polega na automatycznej wymianie danych między Comarch ERP XL i Comarch e-Sklep . Wymiana ta polega na eksporcie i imporcie danych, zgodnie z ustawieniami konfiguracyjnymi Comarch e-Sklep zdefiniowanymi podczas jego kreacji lub edycji zarejestrowanego sklepu. Synchronizacja automatyczna uruchamiana jest na serwerze, na którym zainstalowany jest Comarch ERP XL. Plik instalacyjny powinien znajdować się w katalogu, w którym został zainstalowany Comarch ERP XL. Aby uruchomić synchronizację automatyczną, należy: Synchronizacja zostanie uruchomiona. Funkcjonowanie automatu będzie widoczne w tzw. „tray’u” paska narzędzi systemu operacyjnego. Automat będzie dostępny pod ikoną: . Funkcje automatu dostępne są z menu rozwijanego spod prawego klawisza myszy (menu rozwijane jest prawym klawiszem myszy po ustawieniu kursora na ikonie: Po wybraniu opcji: Konfiguracja wyświetlane jest okno, w którym można dokonać modyfikacji częstotliwości oraz godzin w których synchronizacja ma być wykonywana: Częstotliwość określa się w polach: Godziny synchronizacji: Od/Do – w polach ustawia się zakres godzin, w jakich aktywna ma być automatyczna synchronizacja. Częstotliwość – w polu określa się częstotliwość, z jaką wykonywana będzie automatyczna synchronizacja. Po zatwierdzeniu zmian należy zapisać dane przyciskiem. Wprowadzone zmiany zostaną uaktywnione po ponownych uruchomieniu aplikacji. Na czas synchronizacji ikonka w Tray’u przyjmuje postać oraz wyświetlany jest komunikat:
Kreator Comarch ERP XL, Krok 2
Kreator Comarch e-Sklep , Krok 3
W centrum określa się wykorzystywane w Comarch e-Sklep, mi.in.:
Kreator Comarch e-Sklep , Krok 4
Modyfikacja konfiguracji Comarch e-Sklep
Konfiguracja Comarch e-Sklep
Konfiguracja Comarch e-Sklep , zakładka: Ogólne
Konfiguracja Comarch e-Sklep , zakładka: Eksport
Konfiguracja Comarch e-Sklep , zakładka: Import
Konfiguracja Comarch e-Sklep , zakładka: Parametry
Konfiguracja Comarch e-Sklep , zakładka: Waluty
Konfiguracja Comarch e-Sklep , zakładka: Definicje zgód
Synchronizacja zgód
Konfiguracja Comarch e-Sklep , zakładka: Automat synchr.
Eksport kontrahentów do Comarch e-Sklep
Indywidualne ceny dla kontrahenta w Comarch e-Sklep
Opis asortymentu
Opis asortymentu za pomocą załączników
Cechy towaru
Atrybuty (filtr listy produktów)
Dostępność towarów
Indywidualna nazwa i opis towaru
Eksport cen
Eksport pomocniczych jednostek miar towarów
Jednostki pomocnicze wyświetlane w e-Sklepie Logo producenta i marka towaru
Udostępnienie wydruku faktury/ faktury proforma
Zapis zamówienia z e-Sklepu jako załącznika XML
Jeden towar w wielu grupach towarowych
Obsługa towarów podobnych lub akcesoriów dla towaru
Fantom (Towar zgrupowany)
Indywidualny koszt dostawy
Promocje
Więcej informacji o rabatach wysyłanych z Comarch ERP XL w artykule.Synchronizacja Comarch ERP XL i Comarch e-Sklep
Sposoby synchronizacji
Synchronizacja uruchamiana ręcznie
Synchronizacja automatyczna
Czy ten artykuł był pomocny?