Jak zainstalować dodatek Comarch e-Sklep Sync?

Czym jest Comarch e-Sklep Sync?

Comarch e-Sklep Sync to narzędzie do Comarch e-Sklep w wersji B2B, umożliwiające pobieranie danych na żądanie z baz systemów Comarch ERP Optima, Comarch ERP XL, Comarch ERP Altum. Aplikacja działa w postaci dodatku, który umożliwia komunikację z Comarch e-Sklep.

Obecnie usługa umożliwia pobranie danych na temat: faktur, wydań zewnętrznych, zamówień wraz z dokumentami powiązanymi oraz płatności (limit kredytu oraz limit przeterminowanych płatności) z systemów Comarch ERP. Usługa posiada otwarty interfejs umożliwiający pobieranie dowolnych danych z użyciem procedur SQL a także rozszerzeń aplikacji (pliki dll).

Wskazówka
Narzędzie przeznaczone jest dla użytkowników zaawansowanych, przy jego konfiguracji niezbędna może okazać się wiedza programistyczna.

Jakie są wymagania techniczne?

  • Komputer z systemem Windows:
    • Zalecany Windows Serwer 2022 (wspierane wersje 2016, 2019),
    • Możliwe uruchomienie na Windows 11 (wspierany Windows 10),
    • Wymagany .NET Framework 4.0.
  • Dostęp do internetu
    • Nieograniczony i stabilny dostęp do / z internetu po portach 443 oraz 80,
    • Wymagane jest zabezpieczenie komunikacji przez instalację certyfikatu SSL na sklepie internetowym.
  • Comarch e-Sklep w wersji B2B,
  • Aktualny system klasy ERP firmy Comarch:
    • Comarch ERP Optima 2024.x,
    • Comarch ERP XL 2024.x, 2023.x
    • Comarch ERP Altum 2024,
  • Klucz wirtualny
    • Comarch e-Sklep Sync wymaga licencji w kluczu wirtualnym.
Wskazówka
Licencję można uzyskać w dziale logistyki Comarch ERP pisząc na adres logistyka.erp@comarch.pl lub u swojego Partnera Biznesowego.

Gdzie mogę pobrać Comarch e-Sklep Sync?

Narzędzie do pobrania najnowszej wersji 2024.5 znajduje się pod adresem Comarch e-Sklep Sync 2024.5
Narzędzie do pobrania wersji 2020.4 znajduje się pod adresem Comarch e-Sklep Sync 2020.4
Przy aktualizacji Comarch e-Sklep Sync jego wersja musi być adekwatna do wersji sklepu.

Instrukcja instalacji dla systemu ERP w wersji stacjonarnej

Krok 1. Pobierz plik z linku.

Krok 2. Pobrany plik ZIP należy w pierwszej kolejności odblokować oraz zdjąć atrybut Tylko do odczytu (Prawy klawisz myszy > Właściwości pliku). Czynność tą należy przeprowadzić jako administrator. Efektem końcowym powinno być odblokowanie oraz wyjęcie z trybu Tylko do odczytu wszystkich plików znajdujących się w pobranym folderze.

Krok 3. Rozpakuj plik na dysku.

Krok 4. Zmodyfikuj plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat.):

  • uzupełnij nazwę swojego serwera
  • uzupełnij nazwę bazy danych, z której jest zasilany e-Sklep.

Krok 5: Zaloguj się do panelu administracyjnego, a następnie przejdź do zakładki Integracje > Dodaj integrację. W filtrze Typ wybierz Dodatki. Odszukaj Comarch e-Sklep Sync i skonfiguruj dodatek klikając przycisk Dodaj, a następnie Konfiguruj.

Krok 6. Uzupełnij Numer seryjny klucza (Klucz wirtualny wraz z licencją na usługę Comarch e-Sklep Sync jest nadany przez Comarch.). Wygeneruj AppId oraz AppKey, które będziesz potrzebować w kolejnym kroku.

 

Krok 7. Zmodyfikuj plik configWorkers.json:

  • uzupełnij id – dowolny identyfikator,
  • uzupełnij url – podaj adres swojego sklepu z /sync na końcu np. https://sklep.com/sync,
  • uzupełnij AppID i AppKEY – podaj ciąg znaków, wygenerowałeś w panelu administracyjnym w kroku powyżej,
  • uzupełnij sekcję „CS”: Ciąg do uzupełniania zaczyna się po znaku „=” zamień je na dane dostępu do twojej bazy. Ważne, żeby podmienić je we wszystkich workerach. Pola do uzupełnienia:
        • „Data Source=TUTAJ_WPISZ_NAZWA_SERWERA;
        • Initial Catalog=TUTAJ_WPISZ_NAZWA_BAZY;
        • user id=erpDataLogin; password=TUTAJ_WPISZ_HASLO_DLA_LOGINU;
        • Asynchronous Processing=true; Application Name=Comarch_eSklep_Sync”
Wskazówka
Pamiętaj, żeby w pliku configWorkers.json, w przypadku, gdy używasz w nazwie serwera (gdzie jest baza danych) ukośnika, wpisać go podwójnie, np. zamiast SERWER\OPTIMA należy podać SERWER\\OPTIMA.
Wskazówka
W przykładach korzystamy z użytkownika SQL o nazwie: erpDataUser oraz loginu:
erpDataLogin. Zmiany można dokonać w pliku SQL o nazwie SQLCommon.sql. Password dla powyższego skryptu to dowolne hasło, które należy nadać dla tworzonego loginu (user id).
Wskazówka
W przypadku aktualizacji/ reinstalacji, przed wykonaniem kolejnego kroku należy zatrzymać działającą usługę w Menedżerze zadań > Usługi.

Krok 8. Nadaj prawa zapisu na katalog instalacyjny dla użytkownika USŁUGA SIECIOWA (NETWORK SERVICE). Ten użytkownik jest domyślnym użytkownikiem, na którego usługa się instaluje.

Krok 9. Uruchom z uprawnieniami administratora wiersz poleceń, w którym przejdź do folderu z pobranymi wcześniej plikami aplikacji e-Sklep Sync i uruchom plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat).

Wskazówka
Aby przejść do folderu z pobranymi wcześniej plikami aplikacji e-Sklep Sync z poziomu wiersza poleceń należy:

  • Odnaleźć i skopiować ścieżkę dostępu do folderu Comarch e-Sklep Sync (przykładowa ścieżka: C:\Comarch e-Sklep Sync.
  • Otworzyć wiersz poleceń z uprawnieniami administratora i napisać: cd C:\Comarche-Sklep Sync (wkleić swoją ścieżkę dostępu do folderu).
  • Jeżeli folder z pobranymi plikami znajduje się na innym dysku niż C: przejdź do niego poprzez wiersz poleceń wpisując krótko „D:”. Następnie podaj ścieżkę do folderu jak wyżej.
  • Uruchom plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat).

Krok 10. Aby usługa Comarch e-Sklep Sync działała, w panelu administracyjnym, po wpisaniu Numeru klucza seryjnego i wygenerowaniu AppId oraz AppKey, kliknij przycisk Dodaj integrację – krok 6.

Więcej informacji o komunikatach występujących przy uruchomieniu Comarch e-Sklep Sync znajduje się w tym artykule.

Instrukcja instalacji dla systemu ERP w wersji stacjonarnej – Uruchomienie usługi dla kilku sklepów

Informacją kluczową w przypadku omawianego przypadku jest to, że plik configWorkers.json jest tablicą. W związku z tym, aby poprawnie skonfigurować więcej niż jeden e-Sklep z działającą usługą e-Sklep Sync, należy dodać do pliku configWorkes.json kolejny element tablicy, który będzie kolejnym sklepem dla usługi Comarch e-Sklep Sync. Warunkiem koniecznym do prawidłowego działania w przypadku takiej konfiguracji, jest dostateczna ilość licencji na kluczu/kluczach – każda instancja wymaga osobnej licencji.

Instrukcja instalacji dla systemu ERP w wersji stacjonarnej – Uruchomienie usługi dla dwóch sklepów do dwóch baz firmowych na jednym serwerze

W celu instalacji usługi Comarch e-Sklep Sync dla dwóch sklepów należy skopiować zawartość pliku ConfigWorkers od linijki nr 2:

 

do linijki nr: 55:

 

Następnie w linijce 59 za nawiasem należy wpiąć przecinek (  },  ) za którym należy wkleić skopiowany fragment . Całość powinna zostać zakończona kwadratowym nawiasem. Oczywiście należy pamiętać, że każda z tablic powinna mieć wpisany inny adres Url.

Instrukcja aktualizacji dla systemu ERP w wersji stacjonarnej

Krok 1. Pobierz plik z tej: sekcji

Krok 2. Pobrany plik ZIP należy w pierwszej kolejności odblokować oraz zdjąć atrybut Tylko do odczytu (Prawy klawisz myszy > Właściwości pliku). Przeprowadź tą czynność jako administrator. Efektem końcowym powinno być odblokowanie oraz wyjęcie z trybu Tylko do odczytu wszystkich plików znajdujących się w pobranym folderze.

Krok 3. Rozpakuj plik na dysku.

Krok 4. Zmodyfikuj plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat)

  • uzupełnij nazwę swojego serwera,
  • uzupełnij nazwę bazy danych, z której jest zasilany e-Sklep.

Krok 5: Zaloguj się do panelu administracyjnego, a następnie przejdź do zakładki Integracje > Dodaj integrację. W filtrze Typ wybierz Dodatki. Odszukaj Comarch e-Sklep Sync i skonfiguruj dodatek klikając przycisk Dodaj, a następnie Konfiguruj.

Krok 6. Uzupełnij Numer seryjny klucza (Klucz wirtualny wraz z licencją na usługę Comarch e-Sklep Sync jest nadany przez Comarch.). Wygeneruj AppId oraz AppKey, które będziesz potrzebować w kolejnym kroku.

 

Krok 7. Zmodyfikuj plik configWorkers.json

  • uzupełnij id – dowolny identyfikator,
  • uzupełnij url – podaj adres swojego sklepu z /sync na końcu np. https://sklep.com/sync,
  • uzupełnij appid i appkey – podaj ciąg znaków, który wygenerowałeś w panelu administracyjnym w kroku powyżej,
  • uzupełnij sekcję „CS”: Ciąg do uzupełniania zaczyna się po znaku „=” zamień je na dane dostępu do twojej bazy. Ważne, żeby podmienić je we wszystkich workerach. Pola do uzupełnienia:
        • „Data Source=TUTAJ_WPISZ_NAZWA_SERWERA;
        • Initial Catalog=TUTAJ_WPISZ_NAZWA_BAZY;
        • user id=erpDataLogin; password=TUTAJ_WPISZ_HASLO_DLA_LOGINU;
        • Asynchronous Processing=true; Application Name=Comarch_eSklep_Sync”
Wskazówka
W przykładach korzystamy z użytkownika SQL o nazwie: erpDataUser oraz loginu:
erpDataLogin. Zmiany można dokonać w pliku SQL o nazwie SQLCommon.sql. Password dla powyższego skryptu to dowolne hasło, które należy nadać dla tworzonego loginu (user id).

Krok 8. W przypadku aktualizacji, przed wykonaniem kroku 7, zatrzymaj działającą usługę w Menedżerze zadań > Usługi.

Krok 9. Nadaj prawa zapisu na katalog instalacyjny dla użytkownika USŁUGA SIECIOWA (NETWORK SERVICE). Ten użytkownik jest domyślnym użytkownikiem, na którego usługa się instaluje.

Krok 10. Uruchom z uprawnieniami administratora wiersz poleceń, w którym przejdź do folderu z pobranymi wcześniej plikami aplikacji e-Sklep Sync i uruchom plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat)

Krok 11. Aby usługa Comarch e-Sklep Sync działała, w panelu administracyjnym, po wpisaniu Numeru klucza seryjnego i wygenerowaniu AppId oraz AppKey, kliknij przycisk Dodaj integrację – krok 6.

Wskazówka
Pamiętaj, żeby w pliku json, w przypadku, gdy używasz w nazwie serwera (gdzie jest baza danych) ukośnika, wpisać go podwójnie, np. zamiast SERWER\OPTIMA należy podać SERWER\\OPTIMA

Więcej informacji o komunikatach występujących przy aktualizacji Comarch e-Sklep Sync znajduje się w tym artykule.

Instrukcja instalacji dla Comarch ERP Optima Chmura Standard

W przypadku programu Comarch ERP Optima Chmura Standard, usługa Comarch e-Sklep Sync jest już zainstalowana. Należy ją tylko odpowiednio skonfigurować.

Aby uruchomić usługę Comarch e-Sklep Sync w Comarch ERP Optima Chmura Standard należy:

Krok 1. Zalogować się do panelu Comarch ERP Optima poprzez stronę: www.online.comarch.pl

Krok 2. Następnie na zakładce Bazy danych należy wybrać opcję Zarządzaj:

Krok 3. W dolnej części okna Zarządzanie znajduje się sekcja Comarch e-Sklep Sync, gdzie należy kliknąć w przycisk Skonfiguruj Comarch e-Sklep Sync:

Krok 4: Jednocześnie zaloguj się do panelu administracyjnego, a następnie przejdź do zakładki Integracje > Dodaj integrację. W filtrze Typ wybierz Dodatki. Odszukaj Comarch e-Sklep Sync i skonfiguruj dodatek klikając przycisk Dodaj, a następnie Konfiguruj.

Uzupełnij Numer seryjny klucza (Klucz wirtualny wraz z licencją na usługę Comarch e-Sklep Sync jest nadany przez Comarch.). Wygeneruj AppId oraz AppKey, które będziesz potrzebować w kolejnym kroku.

Krok 5. Na oknie konfiguracji Comarch e-Sklep Sync należy uzupełnić dane:

  • ID sklepu – zostanie uzupełnione automatycznie, jeżeli w Comarch ERP Optima jest uzupełniona konfiguracja
    Comarch e-Sklep
  • Domena – domena sklepu, dla którego ma być uruchomiona usługa Comarch e-Sklep Sync (podpowiada się automatycznie, zawsze z dopiskiem „sync”)
  • AppId – jeden z dwóch kodów niezbędny do uruchomienia usługi Comarch e-Sklep Sync. Kod skopiuj z kroku powyżej i wklej w tak samo oznaczone pole w Comarch ERP Optima Chmura Standard.
  • AppKey – klucz niezbędny do uruchomienia usługi Comarch e-Sklep Sync. Kod skopiuj z kroku powyżej i wklej w tak samo oznaczone pole w Comarch ERP Optima Chmura Standard.
  • Baza danych – w przypadku więcej niż jednej bazy systemu ERP, należy wskazać tą, na której ma zostać uruchomiona usługa Comarch e-Sklep Sync.

Krok 6. Po uzupełnieniu danych, należy je zapisać przyciskiem Dodaj lub Aktualizuj (w przypadku edycji danych).

Krok 7. Aby usługa Comarch e-Sklep Sync działała, w panelu administracyjnym, po wpisaniu Numeru klucza seryjnego i wygenerowaniu AppId oraz AppKey, kliknij przycisk Dodaj integrację – krok 4.

Informacja o zainstalowanej wersji

W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep jest informacja o aktualnie zainstalowanej wersji Comarch e-Sklep Sync. Informację tę można znaleźć w panelu administracyjnym z poziomu zakładki: Ustawienia > Ustawienia sklepu > Ogólne w sekcji: Comarch e-Sklep Sync.

W przypadku braku zainstalowanej usługi Comarch e-Sklep Sync pojawi się informacja:

W przypadku zainstalowanej usługi Comarch e-Sklep Sync, lecz w wersji starszej do posiadanego programu Comarch e-Sklep pojawi się informacja:

W przypadku zainstalowanej usługi Comarch e-Sklep Sync w wersji aktualnej do posiadanego programu Comarch e-Sklep pojawi się informacja:

Więcej informacji

Czy ten artykuł był pomocny?