Czym jest Comarch e-Sklep Sync
Comarch e-Sklep Sync to narzędzie do Comarch e-Sklep w wersji B2B, umożliwiające pobieranie danych na żądanie z baz systemów Comarch ERP Optima, Comarch ERP XL, Comarch ERP Altum. Aplikacja działa w postaci dodatku, który umożliwia komunikację z Comarch e-Sklep.
Obecnie usługa umożliwia pobranie danych na temat: faktur, wydań zewnętrznych, zamówień wraz z dokumentami powiązanymi oraz płatności (limit kredytu oraz limit przeterminowanych płatności) z systemów Comarch ERP. Usługa posiada otwarty interfejs umożliwiający pobieranie dowolnych danych z użyciem procedur SQL a także rozszerzeń aplikacji (pliki dll).
Wymagania
- Komputer z systemem Windows:
- Zalecany Windows Serwer 2022 (wspierane wersje 2016, 2019),
- Możliwe uruchomienie na Windows 11 (wspierany Windows 10),
- Wymagany .NET Framework 4.0.
- Dostęp do internetu
- Nieograniczony i stabilny dostęp do / z internetu po portach 443 oraz 80,
- Wymagane jest zabezpieczenie komunikacji przez instalację certyfikatu SSL na sklepie internetowym.
- Comarch e-Sklep w wersji B2B,
- Aktualny system klasy ERP firmy Comarch:
- Comarch ERP Optima 2024.x, 2023.x,
- Comarch ERP XL 2023.x
- Comarch ERP Altum 2024,
- Klucz wirtualny
- Comarch e-Sklep Sync wymaga licencji w kluczu wirtualnym.
Pobierz
Narzędzie do pobrania najnowszej wersji 2023.6 znajduje się pod adresem Comarch e-Sklep Sync 2023.6.
Narzędzie do pobrania wersji 2020.4 znajduje się pod adresem Comarch e-Sklep Sync 2020.4
Przy aktualizacji Comarch e-Sklep Sync jego wersja musi być adekwatna do wersji sklepu.
Instrukcja instalacji dla systemu ERP w wersji stacjonarnej
Krok 1. Pobierz plik z linku.
Krok 2. Pobrany plik ZIP należy w pierwszej kolejności odblokować oraz zdjąć atrybut „Tylko do odczytu” (Prawy klawisz myszy/ Właściwości pliku). Czynność tą należy przeprowadzić jako administrator. Efektem końcowym powinno być odblokowanie oraz wyjęcie z trybu „Tylko do odczytu” wszystkich plików znajdujących się w pobranym folderze.
Krok 3. Rozpakuj plik na dysku.
Krok 4. Zmodyfikuj plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat.):
- uzupełnij nazwę swojego serwera
- uzupełnij nazwę bazy danych, z której jest zasilany e-Sklep.
Krok 5. Zmodyfikuj plik configWorkers.json:
- uzupełnij id – dowolny identyfikator,
- uzupełnij url – podaj adres swojego sklepu z /sync na końcu np. https://sklep.com/sync,
- uzupełnij AppID i AppKEY – podaj ciąg znaków, który jest w Panelu Administracyjnym w Ustawienia/Ustawienia Sklepu/Ogólne w sekcji Comarch e-Sklep Sync
- uzupełnij sekcję license – wskaż serwer, na którym działa Menadżer Licencji (Menadżer Kluczy) i numer klucza wirtualnego z licencją dla Comarch e-Sklep Sync
- uzupełnij sekcję „CS”: Ciąg do uzupełniania zaczyna się po znaku „=” zamień je na dane dostępu do twojej bazy. Ważne, żeby podmienić je we wszystkich workerach. Pola do uzupełnienia:
-
-
- „Data Source=TUTAJ_WPISZ_NAZWA_SERWERA;
- Initial Catalog=TUTAJ_WPISZ_NAZWA_BAZY;
- user id=erpDataLogin; password=TUTAJ_WPISZ_HASLO_DLA_LOGINU;
- Asynchronous Processing=true; Application Name=Comarch_eSklep_Sync”
-
-
erpDataLogin. Zmiany można dokonać w pliku SQL o nazwie SQLCommon.sql. Password dla powyższego skryptu to dowolne hasło, które należy nadać dla tworzonego loginu (user id).
Krok 6. Nadaj prawa zapisu na katalog instalacyjny dla użytkownika USŁUGA SIECIOWA (NETWORK SERVICE). Ten użytkownik jest domyślnym użytkownikiem, na którego usługa się instaluje.
Krok 7. Uruchom z uprawnieniami administratora wiersz poleceń, w którym przejdź do folderu z pobranymi wcześniej plikami aplikacji e-Sklep Sync i uruchom plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat).
- Odnaleźć i skopiować ścieżkę dostępu do folderu Comarch e-Sklep Sync (przykładowa ścieżka: C:\Comarch e-Sklep Sync.
- Otworzyć wiersz poleceń z uprawnieniami administratora i napisać: cd C:\Comarche-Sklep Sync (wkleić swoją ścieżkę dostępu do folderu).
- Jeżeli folder z pobranymi plikami znajduje się na innym dysku niż C: przejdź do niego poprzez wiersz poleceń wpisując krótko „D:”. Następnie podaj ścieżkę do folderu jak wyżej.
- Uruchom plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat).
Więcej informacji o komunikatach występujących przy uruchomieniu Comarch e-Sklep Sync znajduje się w tym artykule.
Instrukcja instalacji dla systemu ERP w wersji stacjonarnej – Uruchomienie usługi dla kilku sklepów
Informacją kluczową w przypadku omawianego przypadku jest to, że plik configWorkers.json jest tablicą. W związku z tym, aby poprawnie skonfigurować więcej niż jeden e-Sklep z działającą usługą e-Sklep Sync, należy dodać do pliku configWorkes.json kolejny element tablicy, który będzie kolejnym sklepem dla usługi Comarch e-Sklep Sync. Warunkiem koniecznym do prawidłowego działania w przypadku takiej konfiguracji, jest dostateczna ilość licencji na kluczu/kluczach – każda instancja wymaga osobnej licencji.
Instrukcja aktualizacji dla systemu ERP w wersji stacjonarnej
Krok 1. Pobierz plik z tej: sekcji
Krok 2. Pobrany plik ZIP należy w pierwszej kolejności odblokować oraz zdjąć atrybut „Tylko do odczytu” (Prawy klawisz myszy/ Właściwości pliku). Czynność tą należy przeprowadzić jako administrator. Efektem końcowym powinno być odblokowanie oraz wyjęcie z trybu „Tylko do odczytu” wszystkich plików znajdujących się w pobranym folderze.
Krok 3. Rozpakuj plik na dysku.
Krok 4. Zmodyfikuj plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat)
- uzupełnij nazwę swojego serwera,
- uzupełnij nazwę bazy danych, z której jest zasilany e-Sklep.
Krok 5. Zmodyfikuj plik configWorkers.json
- uzupełnij id – dowolny identyfikator
- uzupełnij url – podaj adres swojego sklepu z /sync na końcu np. https://sklep.com/sync
- uzupełnij appid i appkey – podaj ciąg znaków, który jest w Panelu Administracyjnym w Ustawienia/Ustawienia Sklepu/Ogólne w sekcji Comarch e-Sklep Sync
- uzupełnij sekcję license – wskaż serwer na którym działa Menadżer Licencji i numer klucza wirtualnego z licencją dla Comarch e-Sklep Sync
- uzupełnij sekcję „CS”: Ciąg do uzupełniania zaczyna się po znaku „=” zamień je na dane dostępu do twojej bazy. Ważne, żeby podmienić je we wszystkich workerach. Pola do uzupełnienia:
-
-
- „Data Source=TUTAJ_WPISZ_NAZWA_SERWERA;
- Initial Catalog=TUTAJ_WPISZ_NAZWA_BAZY;
- user id=erpDataLogin; password=TUTAJ_WPISZ_HASLO_DLA_LOGINU;
- Asynchronous Processing=true; Application Name=Comarch_eSklep_Sync”
-
-
erpDataLogin. Zmiany można dokonać w pliku SQL o nazwie SQLCommon.sql. Password dla powyższego skryptu to dowolne hasło, które należy nadać dla tworzonego loginu (user id).
Krok 5. W przypadku aktualizacji, przed wykonaniem kroku 6, należy zatrzymać działającą usługę w Menedżerze zadań/ Usługi.
Krok 6. Nadaj prawa zapisu na katalog instalacyjny dla użytkownika USŁUGA SIECIOWA (NETWORK SERVICE). Ten użytkownik jest domyślnym użytkownikiem, na którego usługa się instaluje.
Krok 7. Uruchom z uprawnieniami administratora wiersz poleceń, w którym przejdź do folderu z pobranymi wcześniej plikami aplikacji e-Sklep Sync i uruchom plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat)
Więcej informacji o komunikatach występujących przy aktualizacji Comarch e-Sklep Sync znajduje się w tym artykule.
Instrukcja instalacji dla Comarch ERP Optima w modelu usługowym
W przypadku programu Comarch ERP Optima w modelu usługowym, usługa Comarch e-Sklep Sync jest już zainstalowana. Należy ją tylko odpowiednio skonfigurować.
Aby uruchomić usługę Comarch e-Sklep Sync w Comarch ERP Optima online należy:
Krok 1. Zalogować się do panelu Comarch ERP Opima poprzez stronę: www.online.comarch.pl
Krok 2. Następnie na zakładce Bazy danych należy wybrać opcję Zarządzaj:
Krok 3. W dolnej części okna Zarządzanie znajduje się sekcja Comarch e-Sklep Sync, gdzie należy kliknąć w przycisk Skonfiguruj Comarch e-Sklep Sync:
Krok 4. Na oknie konfiguracji Comarch e-Sklep Sync należy uzupełnić dane:
- ID sklepu – zostanie uzupełnione automatycznie, jeżeli w Comarch ERP Optima jest uzupełniona konfiguracja
Comarch e-Sklep - Domena – domena sklepu, dla którego ma być uruchomiona usługa Comarch e-Sklep Sync (podpowiada się automatycznie, zawsze z dopiskiem „sync”)
- AppId – jeden z dwóch kodów niezbędny do uruchomienia usługi Comarch e-Sklep Sync. Kod dostępny w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne/ Comarch e-Sklep Sync. Po wejściu w szczegóły należy skopiować kod z pola AppId i wpisać w tak samo oznaczone pole w panelu Comarch ERP Optima online.
- AppKey – klucz niezbędny do uruchomienia usługi Comarch e-Sklep Sync. Klucz dostępny w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne/ Comarch e-Sklep Sync. Po wejściu w szczegóły należy skopiować kod z pola AppKey i wpisać w tak samo oznaczone pole w panelu Comarch ERP Optima online.
- Baza danych – w przypadku więcej niż jednej bazy systemu ERP, należy wskazać tą, na której ma zostać uruchomiona usługa Comarch e-Sklep Sync.
Krok 5. Po uzupełnieniu danych, należy je zapisać przyciskiem Dodaj lub Aktualizuj (w przypadku edycji danych).
Aby usługa Comarch e-Sklep Sync działała, należy w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne/ Comarch e-Sklep Sync po wejściu w szczegóły usługę aktywować, czyli ustawić przełącznik w pozycji Wł.
Informacja o zainstalowanej wersji
W programie Comarch e-Sklep została dodana informacja o aktualnie zainstalowanej wersji Comarch e-Sklep Sync. Informację tę można znaleźć w panelu administracyjnym z poziomu zakładki: Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne w sekcji: Comarch e-Sklep Sync.
W przypadku braku zainstalowanej usługi Comarch e-Sklep Sync pojawi się informacja:
W przypadku zainstalowanej usługi Comarch e-Sklep Sync, lecz w wersji starszej do posiadanego programu Comarch e-Sklep pojawi się informacja:
W przypadku zainstalowanej usługi Comarch e-Sklep Sync w wersji aktualnej do posiadanego programu Comarch e-Sklep pojawi się informacja: