Podział klientów ze względu na prowadzony model sprzedaży
Zakładając sklep internetowy właściciel sklepu decyduje jakich klientów będzie obsługiwać jego sklep internetowy.
Wszystko zależy od modelu prowadzonego biznesu: detaliczny (B2C) czy hurtowy (B2B).
Ze względu na wybrany model sprzedaży możemy obsługiwać inny rodzaj klientów:
Sprzedaż detaliczna (B2C) (zwykły sklep internetowy) |
Sprzedaż hurtowa (B2B) (sklep/platforma B2B) |
Osoby prywatne Firmy (sporadycznie) |
Firmy |
Sklep internetowy powinien mieć odpowiednie mechanizmy, które umożliwiają obsługę zamówień złożonych przez klienta w wybranym modelu sprzedaży. Poprzez obsługę zamówień, mamy na myśli możliwość:
- podania odpowiednich danych potrzebnych do wygenerowania dokumentu handlowego (PESEL/NIP)
- wygenerowania do zamówień odpowiedniego typu dokumentu handlowego (paragon/faktura)
- złożenie zamówienia w cenach brutto/netto w zależności od typu klienta
Funkcje możliwe na zamówieniu: | Osoba prywatna | Firma |
Paragon | × | brak |
Faktura | × | × |
PESEL | × | brak |
NIP | × | × |
Ceny brutto | × | × |
(B2B) Ceny netto | brak | Dla klienta typu Firma zalogowanego lub jednorazowego wg ustawień w PA |
Podział klientów ze względu na dostępność do funkcji sklepu
W Comarch e-Sklep wiele funkcji uzależnionych jest od konfiguracji w Panelu administracyjnym.
Administrator sklepu decyduje, które funkcje mają być dostępne dla wszystkich klientów, a które np. zablokować dla klientów nieposiadających konta w sklepie (tzw. jednorazowych).
Ze względu na dostęp do funkcji sklepu klientów dzielimy na:
Pełna funkcjonalność sklepu | Ograniczona funkcjonalność sklepu (dostęp tylko do niektórych funkcji) |
Zarejestrowany (posiada konto w sklepie) |
Jednorazowy (dokonał jednorazowego zakupu i nie założył konta w sklepie) |
Funkcja w sklepie | Zarejestrowany (posiada konto w sklepie) |
Jednorazowy (nie posiada konta w sklepie) |
(B2B) Dostęp do oferty sklepu | × |
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
|
(B2B) Wyświetlanie cen towarów | × |
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
|
(B2B) Wyświetlanie cen towarów po przyznanym rabacie |
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
|
brak |
(B2B) Wyświetlanie cen towarów w cenach netto |
× |
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
|
Stawka VAT w cenniku według statusu klienta | × | brak (VAT zawsze liczony jak dla statusu Krajowy) |
Program lojalnościowy | × | brak |
Porównywarka towarów | × | × |
Powiadomienia o dostępności towaru | × | × |
Zapytaj o cenę | × | × |
Rabaty | × | dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym |
(B2B) Składanie zamówień | × |
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
|
(B2B) Składanie zamówień z negocjowalnym kosztem dostawy | × | brak |
Powiadomienia o stanie realizacji zamówienia (e-mail/sms) | × | × |
Wykorzystanie kuponu na zamówieniu | × | × |
Komentowanie i ocena towarów |
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
|
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
|
Historia zamówień | × | brak |
Składanie reklamacji | × | brak |
Przechowalnia towarów | × | brak |
Wiele adresów wysyłki | × | brak |
(B2B) Wiele loginów do jednego konta > | × | brak |
Podział klientów ze względu na naliczanie podatku VAT
Comarch e-Sklep posiada mechanizmy, które umożliwiają obsługę klientów z różnych krajów świata.
Obsługa klientów z poza kraju wiąże się m.in. z naliczeniem odpowiedniej stawki VAT w cenniku. Dla klientów o statusie pozaunijny prefiks kraju (przy NIP) ma pozostać nieuzupełniony.
W Comarch e-Sklep ze względu sposób naliczania podatku VAT możemy wyróżnić statusy klientów:
Naliczany podatek VAT | Nienaliczany podatek VAT |
Krajowy (w systemie ERP klient posiada status 'krajowy’) |
Wewnątrzunijny (w systemie ERP klient posiada status 'wewnątrzunijny’) Eksportowy (w systemie ERP klient posiada status 'pozaunijny’) |