Podział klientów w Comarch e-Sklep

Spis treści

Podział klientów ze względu na prowadzony model sprzedaży

Zakładając sklep internetowy właściciel sklepu decyduje jakich klientów będzie obsługiwać jego sklep internetowy.
Wszystko zależy od modelu prowadzonego biznesu: detaliczny (B2C) czy hurtowy (B2B).

Ze względu na wybrany model sprzedaży możemy obsługiwać inny rodzaj klientów:

Sprzedaż detaliczna (B2C)
(zwykły sklep internetowy)
Sprzedaż hurtowa (B2B)
(sklep/platforma B2B)
Osoby prywatne
Firmy (sporadycznie)
Firmy

Sklep internetowy powinien mieć odpowiednie mechanizmy, które umożliwiają obsługę zamówień złożonych przez klienta w wybranym modelu sprzedaży. Poprzez obsługę zamówień, mamy na myśli możliwość:

  • podania odpowiednich danych potrzebnych do wygenerowania dokumentu handlowego (PESEL/NIP)
  • wygenerowania do zamówień odpowiedniego typu dokumentu handlowego (paragon/faktura)
  • złożenie zamówienia w cenach brutto/netto w zależności od typu klienta
Różnice w składaniu zamówienia przez osoby prywatne i firmy w Comarch e-Sklep
Legenda: 
× – funkcja dostępna zawsze
brak – funkcja niedostępna
(B2B) – funkcja wykorzystywana głównie w sprzedaży hurtowej (B2B)
Funkcje możliwe na zamówieniu: Osoba prywatna Firma
Paragon × brak
Faktura × ×
PESEL × brak
NIP × ×
Ceny brutto × ×
(B2B) Ceny netto brak Dla klienta typu Firma zalogowanego lub jednorazowego wg ustawień w PA

Podział klientów ze względu na dostępność do funkcji sklepu

W Comarch e-Sklep wiele funkcji uzależnionych jest od konfiguracji w Panelu administracyjnym.
Administrator sklepu decyduje, które funkcje mają być dostępne dla wszystkich klientów, a które np. zablokować dla klientów nieposiadających konta w sklepie (tzw. jednorazowych).

Ze względu na dostęp do funkcji sklepu klientów dzielimy na:

Pełna funkcjonalność sklepu Ograniczona funkcjonalność sklepu
(dostęp tylko do niektórych funkcji)
Zarejestrowany
(posiada konto w sklepie)
Jednorazowy
(dokonał jednorazowego zakupu i nie założył konta w sklepie)
Wykaz funkcji Comarch e-Sklep z podziałem na dostępność dla klientów zarejestrowanych/jednorazowych.
Funkcja w sklepie Zarejestrowany
(posiada konto w sklepie)
Jednorazowy
(nie posiada konta w sklepie)
(B2B) Dostęp do oferty sklepu > ×
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
(B2B) Wyświetlanie cen towarów > ×
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
(B2B) Wyświetlanie cen towarów po przyznanym rabacie >
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
brak
(B2B) Wyświetlanie cen towarów w cenach netto >
×
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
Stawka VAT w cenniku według statusu klienta > × brak (VAT zawsze liczony jak dla statusu Krajowy)
Program lojalnościowy > × brak
Porównywarka towarów > × ×
Powiadomienia o dostępności towaru > × ×
Zapytaj o cenę > × ×
Rabaty > ×  dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
(B2B) Składanie zamówień > ×
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
(B2B) Składanie zamówień z negocjowalnym kosztem dostawy > × brak
Powiadomienia o stanie realizacji zamówienia (e-mail/sms) > × ×
Wykorzystanie kuponu na zamówieniu > × ×
Komentowanie i ocena towarów >
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym
Historia zamówień × brak
Składanie reklamacji > × brak
Przechowalnia towarów > × brak
Wiele adresów wysyłki × brak
(B2B) Wiele loginów do jednego konta > × brak

Podział klientów ze względu na naliczanie podatku VAT

Comarch e-Sklep posiada mechanizmy, które umożliwiają obsługę klientów z różnych krajów świata.
Obsługa klientów z poza kraju wiąże się m.in. z naliczeniem odpowiedniej stawki VAT w cenniku.

W Comarch e-Sklep ze względu sposób naliczania podatku VAT możemy wyróżnić statusy klientów:

Naliczany podatek VAT Nienaliczany podatek VAT
Krajowy
(w systemie ERP klient posiada status ‚krajowy’)
Wewnątrzunijny
(w systemie ERP klient posiada status ‚wewnątrzunijny’)
Eksportowy
(w systemie ERP klient posiada status ‚pozaunijny’)
Uwaga
Statusy dotyczą tylko zarejestrowanych klientów. Klienci jednorazowi zawsze są traktowani jako klienci o statusie krajowy (zawsze naliczany jest VAT).
Uwaga

Status klienta jest określany po stronie systemu ERP!
Comarch e-Sklep jest dostosowany do obsługi wszystkich statusów. Obsługa po stronie sklepu dotyczy prezentacji cennika oraz składania zamówień.

Czy ten artykuł był pomocny?