Lista kontrahentów
Listę kontrahentów e-Sklepu można edytować w panelu administracyjnym, w menu Klienci > Twoi klienci.
Lista kontrahentów zawiera informacje o wszystkich zarejestrowanych w sklepie klientach. Znajdują się na niej m.in. dane kontaktowe oraz handlowe kontrahentów czy informacje o dacie założenia konta, a także o opiekunie kontrahenta.
Informacje widoczne na liście kontrahentów, są zależne od wyboru administratora. Wyboru takiego można dokonać poprzez kliknięcie ikony ołówka. Pojawi się wtedy lista kolumn, które można wybrać aby zostały zaprezentowane na liście kontrahentów.
Można również przywrócić ustawienia domyślne klikając przycisk Przywróć domyślne.
Więcej informacji na temat ustawień związanych z kontrahentami, znajduje się w artykule Kontrahenci ustawienia.
Szczegóły kontrahenta
Po kliknięciu w zakładkę wybranego kontrahenta, na liście kontrahentów wyświetlają się szczegóły kontrahenta.
Przy nazwie kontrahenta wyświetla się stan jego konta:
Następnie dostępne są następujące informacje na temat kontrahenta:
- Dane klienta,
- Adresy wysyłki,
- Konta pracowników,
- Zamówienia,
- Oferty sprzedaży,
- Towary w przechowalni,
- Kupony rabatowe,
- Reklamacje / Zwroty,
- Informacje handlowe,
- Indywidualne formy płatności,
- Program lojalnościowy,
- Historia konta.
Dodawanie nowego klienta
Aby dodać nowego kontrahenta należy wejść w panel administracyjny, a następnie do menu Klienci > Twoi klienci.
Po wybraniu zakładki Twoi klienci, możesz dodać konto klikając przycisk Dodaj klienta.
Pojawi się wówczas formularz Dodaj kontrahenta, gdzie pierwszym krokiem jest wprowadzenie adresu e-mail i wybranie czy jest to konto firmy czy osoby prywatnej. Wybór potwierdź przyciskiem Dalej.
Po wykonaniu tego kroku, pojawi się formularz z danymi, który należy uzupełnić.
Po uzupełnieniu danych należy zatwierdzić przyciskiem Dalej.
W ostatnim kroku uzupełnij Adresy wysyłki i kliknij Dodaj.
Po zapisaniu danych kontrahenta, pojawi się on na liście kontrahentów.
Dozwolona jest możliwość zmiany domyślnego loginu pracownika dla kontrahenta.
Generowanie nowego hasła dla kontrahenta
Nie ma możliwości wglądu do hasła klienta, jednak w razie potrzeby można wygenerować nowe hasło.
W celu wygenerowania nowego hasła należy przejść do szczegółów kontrahenta. Następnie w sekcji Konta pracowników należy wybrać adres mailowy, dla którego chcemy wygenerować nowe hasło. Po przejściu do edycji takiego pracownika w menu więcej znajduje się opcja Generuj nowe hasło.
Wysyłanie kontrahentów z systemu ERP do e-Sklepu
System ERP daje możliwość wysłania kontrahentów z programu do e-Sklepu.
Wysłanie kontrahentów do e-Sklepu odbywa się poprzez zaznaczenie odpowiednich parametrów i uzupełnienie potrzebnych danych po stronie systemu ERP, a następnie zsynchronizowanie danych z e-Sklepem, z zaznaczonym parametrem Wyślij kontrahentów do e-Sklepu.
W e-Sklepie zapisywane jest trzecie pole z nazwą Kontrahenta pochodzącego z systemów Comarch ERP. Pole może mieć maksymalnie 250 znaków i może być modyfikowane w panelu e-Sklepu.
Dezaktywacja kontrahenta po stronie systemu ERP będzie skutkować nadaniem kontrahentowi statusu Zablokowany przez ERP. Kontrahent o takim statusie nie ma możliwości korzystania z e-Sklepu i logowania się.
Została wprowadzona obsługa synchronizacji wielu grup kontrahenta z systemu ERP. Dzięki temu zostało usprawnione naliczanie rabatów na daną grupę kontrahenta, wyświetlanie rabatów w Strefie klienta (szablon Szafir) oraz naliczanie darmowej dostawy dla grupy kontrahentów.
Więcej informacji na temat synchronizacji, znajduje się w artykule: Współpraca z Comarch ERP Optima.
Wysyłanie kontrahentów z e-Sklepu do systemu ERP
Każdy klient, który składa zamówienie w e-Sklepie, automatycznie jest wysyłany do systemu ERP. Jednak aby kontrahent nie składający zamówienia, został wysłany do systemu ERP, w e-Sklepie musi być wyłączony parametr Nie wysyłaj kontrahentów bez zamówień.
Parametr ten znajduje się w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne/ Synchronizacja z systemem ERP.
Podczas synchronizacji wysyłane są zgody wyrażone przez kontrahentów, zarówno wyrażone, jak i wycofane, z e-Sklepu do systemu ERP. Do systemu ERP wysyłane są także wersje regulaminów, polityk prywatności i innych dokumentów powiązanych z treściami zgód.
Dodatkowe (trzecie) dane kontrahenta (czyli dane do faktury, dane do wysyłki i dane kupującego) wysyłane są podczas synchronizacji do systemów ERP.
Operacje seryjne
Operacje seryjne, to takie operacje, które można wykonać zbiorczo dla kilku kontrahentów, po zaznaczeniu ich na liście kontrahentów.
Do takich operacji należą:
- Wysyłka wiadomość e-mail, SMS,
- Dodawanie lub usuwanie rabatu,
- Dodawanie lub usuwanie punktów w programie lojalnościowym,
- Zapis lub wypisanie z newslettera,
- Akceptacja lub odrzucenie konta,
- Aktywacja lub zablokowanie konta.
Zakładka Wiadomość pozwala na zbiorcze wysłanie do kilku (bądź jednego) kontrahentów tej samej wiadomości E-mail/SMS.
Zakładka Rabaty pozwala na dodanie/usunięcie rabatu. Przy dodawaniu można wybrać procentową wysokość rabatu, datę jego obowiązywania oraz sposób powiadamiania klienta o udzielonym mu rabacie.
Zakładka Punkty pozwala na dodanie/usunięcie punktów w programie lojalnościowym. Przy edycji należy podać ilość punktów oraz komentarz do zmiany ilości punktów.
Zakładka Newsletter pozwala na zbiorcze zapisanie lub wypisanie kontrahentów z newslettera.
Zakładka Akceptuj/Odrzuć pozwala na zbiorcze akceptowanie lub odrzucenie kilku kontrahentów w sytuacji, kiedy włączony jest w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Kontrahenci parametr: Administrator musi zaakceptować konto.
Zakładka Aktywuj/Zablokuj pozwala na zbiorcze aktywowanie lub blokowanie kilku kontrahentów.
Zakładka Anonimizuj pozwala na usuwanie danych kontrahenta w związku z RODO.
W przypadku anonimizacji kontrahenta zostaną usunięte udzielone dla niego rabaty w Comarch e-Sklep oraz rabaty z systemu ERP.
Dodana została zmiana, która pozwala na usunięcia powiązania kontrahentów w systemie Comarch ERP. Funkcja dostępna jest pod przyciskiem Usuń powiązanie z kartą kontrahenta w ERP na szczegółach kontrahenta, który został zanonimizowany w panelu administracyjnym. Dzięki tej funkcji możemy uporządkować kontrahentów w systemie ERP, których kartoteki będziemy chcieli usunąć lub dodać jeszcze raz.
Eksport kontrahentów do pliku
Listę kontrahentów można wyeksportować do pliku w formacie XML lub CSV. Więcej o eksporcie do pliku w Eksport do pliku.
Import kontrahentów z pliku
Listę kontrahentów można importować z pliku w formacie XML. Więcej o imporcie z pliku w Import z pliku.
Więcej informacji na temat Kontrahentów dostępne jest w artykule Kontrahenci ustawienia.