Segmentacja klientów
Segmentacja klientów to inaczej ich podział na mniejsze grupy według przyjętych kryteriów, w celu jak najtrafniejszego dostosowania oferty sprzedaży do ich potrzeb i oczekiwań.
Odpowiednia segmentacja klientów może stanowić ważny element strategii marketingowej, a w konsekwencji pomóc w zwiększeniu efektywności sprzedaży, poprzez docieranie z odpowiednim komunikatem do wybranych odbiorców (np. dostosowany newsletter, czy oferty rabatowe).
W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep w menu Kontrahenci/ Segementy, możemy dokonać segmentacji klientów.
Zakładka Segmenty daje możliwość ręcznego przypisywania Kontrahentów oraz Subskrybentów do segmentów (czyli wybranych grup klientów), w celu wysyłki informacji handlowych i marketingowych (tj. newslettera).
W e-Sklep wyróżniono możliwość wysyłki newsletterów zarówno poprzez e-mail jak i SMS.
Lista Segmentów
Listę segmentów w e-Sklepie można edytować w panelu administracyjnym, wchodząc w menu w zakładkę Kontrahenci/ Segmenty.
Lista zawiera informacje o wszystkich utworzonych przez Ciebie segmentach klientów. Będzie je można wykorzystać podczas wysyłania newsletterów.
Po przejściu do listy możesz dodać nowy segment lub usunąć już istniejący. Segment może zostać usunięty tylko jeśli nie zawiera Klientów. Przed dodaniem nowego segmentu należy podać jego nazwę. Nazwy poszczególnych segmentów powinny być unikalne, w przeciwnym wypadku wyświetlony zostanie odpowiedni komunikat, świadczący o istnieniu już takiego segmentu i nie zostanie on utworzony. Wówczas należy wpisać inną nazwę. Segmenty wyświetlane są na liście w kolejności alfabetycznej, według kolumny Nazwa.
Po dwukrotnym kliknięciu w wybrany segment przechodzimy do listy szczegółów, widoczne na niej są m.in. dane kontaktowe oraz handlowe kontrahentów/subskrybentów. A także informacje o dacie założenia konta i stanie konta.
Na szczegółach utworzonego segmentu możesz dodać lub usunąć Kontrahentów oraz Subskrybentów.
Jeśli chcesz wysłać Newsletter do kontrahentów/ subskrybentów z utworzonego wcześniej segmentu musisz udać się do zakładki e-Marketing/ Newslettery. Domyślnie podczas wyrażania zgody na informacje handlowe w Comarch e-Sklep aktywny jest tylko kanał e-mail, możesz również dodać kanał SMS oraz Telefon w panelu administracyjnym w menu Ustawienia/ Treści/ Zgody /Zgoda na informacje handlowe na zakładce Wersje. Pamiętaj, że każda zmiana kanałów tworzy nową wersję zgody. Po aktywacji dodatkowych kanałów w każdym z naszych standardowych szablonów graficznych Klient może wyrazić zgodę na formę kontaktu poprzez SMS, telefon: Więcej informacji znajdziesz w artykułach:Wysyłka newslettera przez e-mail / SMS
Po dodaniu nowego Newslettera należy zaznaczyć go na liście i wybrać przycisk Wyślij newsletter. Wówczas otworzy się lista z wcześniej utworzonymi segmentami i sprzedawca może zaznaczyć na liście do jakiej grupy odbiorców ma zostać wysłany Newsletter. Jeśli nie wybierzesz żadnych segmentów, newsletter zostanie wysłany do wszystkich subskrybentów. W tym miejscu można również wybrać opcję Wyślij próbnie, wtedy Newsletter zostanie wysłany na adres e-mail/ numer telefonu podany w konfiguracji sklepu.
Wyrażanie zgody na subskrypcję