Kreator sklepu hurtowego (B2B)

Obsługa sekcji Lista towarów w szablonie Szafir

Od wersji 2021.5 został dodany nowy widok listy towarów w szablonie Szafir. W panelu administracyjnym na zakładce Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu/ Lista towarów znajdują się nowe oraz dotychczasowe parametry związane z wyświetlaniem listy produktów, prezentacji filtrów, kategorii oraz możliwe jest wybranie menu graficznego. Dzięki zebraniu wszystkich ustawień listy towarów w jednym miejscu administrator ma do nich szybki dostęp oraz może jeszcze bardziej zindywidualizować wygląd swojego sklepu, a tym samym dostosować go do swoich potrzeb czy trendów panujących w danej branży.

Na zakładce Lista towarów można zdecydować np.: o ilości wyświetlanych filtrów lub miejscu na stronie, w którym mają się znajdować. Administrator sklepu może również zmienić formę graficzną prezentowania nazw, opisu i zdjęć kategorii oraz aktywować nowe graficzne menu nawigacji dla podgrup. Aby wprowadzone zmiany były widoczne w szablonie należy je zapisać i opublikować.

1. Filtry

  • Użytkownik może zdecydować, czy filtry mają wyświetlać się po lewej stronie pod menu kategorii, czy u góry nad listą towarów.
  • Użytkownik może określić, czy wyświetlana sekcja filtry domyślnie będzie domyślnie zwinięta, czy rozwinięta.
  • Użytkownik może określić liczbę wyświetlanych wartości w filtrze: 3, 5 lub 8. 
  • Użytkownik może wskazać czy filtrowanie ma być przeprowadzone po użyciu przycisku Zastosuj, czy dynamicznie po wybraniu właściwych checkboxów,
Przyklad
W ramach przykładu w panelu administracyjnym zostały zaznaczone parametry:
  • Liczba wyświetlanych wartości: 5,
  • Widok panelu filtra: U góry nad listą towarów,
  • Filtruj po użyciu przycisku „Zastosuj”: Tak,
  • Sekcja domyślnie: Rozwinięta.
 
Wskazówka
W przypadku zaznaczenia parametru Sekcja domyślnie - Zwinięta, aby otworzyć obszar filtry należy kliknąć ikonę filtra.

2. Kategoria

  • Obszar kategoria daje możliwość wyboru czy: nazwa, grafika i opis kategorii, będą znajdowały się nad listą towarów, czy pod listą towarów.
  • Forma graficzna prezentowania: nazwy, opisu i zdjęcia kategorii, może być ustawiona jako zdjęcie w tle i zdjęcie po lewej.
  • Sekcja może być domyślnie zwinięta lub rozwinięta.
Przyklad
W ramach przykładu w panelu administracyjnym zostały zaznaczone parametry:
  • Nazwa, grafika i opis Kategorii: Nad listą towarów.
  • Forma graficzna prezentowania nazwy, opisu i zdjęcia kategorii: Zdjęcie w tle.
  • Sekcja domyślnie: Rozwinięta.
W przypadku, gdy użytkownik ustawi np.:
  • Nazwa, grafika i opis kategorii: Pod listą towarów.
  • Forma graficzna prezentowania nazwy, opisu i zdjęcia kategorii: Zdjęcie po lewej.
  • Sekcja domyślnie: Rozwinięta.
 
  • Nazwa, grafika oraz opis ustawi się pod listą towarów.
  • Zdjęcie zostanie wyświetlone po lewej stronie, natomiast opis obok.
Uwaga
W przypadku, gdy Użytkownik ustawi Sekcja domyślnie - Zwinięta, klient zobaczy grafikę i opis dopiero po kliknięciu w strzałkę skierowaną w dół.

3. Domyślny widok listy produktów

Użytkownik ma możliwość ustawienia rodzaju wyświetlania się listy towarów na komputerze/laptopie i na urządzeniu mobilnym.
  • Desktop: szybkie zakupy, lista lub kafelki.
  • Mobile: szybkie zakupy lub lista.
Przyklad
  • Desktop – kafelki spowoduje, że Klient wchodząc do sklepu zobaczy towary w formie kafelków.
  • Poniżej przedstawiono różnicę pomiędzy widokami mobilnymi – szybkie zakupy oraz lista. Zrzut ekranu pierwszy po lewej przedstawia widok szybkie zakupy.

4. Filtr typu kolor

Użytkownik ma możliwość wyświetlania filtra kolor w formie graficznej.
Uwaga
Atrybut kolor wyświetli się wtedy i tylko wtedy gdy:
  • Użytkownik doda atrybut typu lista o wartości kolor na wybraną grupę towarową bez podanej wartości.
  • Użytkownik doda atrybut kolor na wybranym towarze i poda ustali wartość atrybutu.
Pełny opis konfiguracji tej funkcji w szablonie Szafir został przedstawiony w osobnym artykule.

5. Krótki opis

Użytkownik ma możliwość dodania krótkiego opisu na widoku typu lista domyślnie rozwinięty - oznacza to, że skrócony opis (dodany w systemie Comarch ERP Optima), będzie wyświetlany na liście towarów, gdy użytkownik zaznaczy parametry:
  • Krótki opis Tak
  • Domyślny widok listy produktów:
    • Desktop – Lista,
    • Mobile – Lista (W przypadku urządzeń mobilnych).
Wskazówka
Krótki opis należy uzupełnić w Comarch ERP Optima: Ogólne/ Cennik/ Szczegóły wybranego towaru/  Zakładka e-Handel, Sekcja języki / Dodaj (Plusik) lub Otwórz (Lupka)/ Pozycjonowanie/ Opis skrócony:

6. Towary wielowariantowe

Użytkownik ma możliwość wyboru towarów wielowariantowych (fantomów) bezpośrednio z listy towarów. Oznacza to, że po kliknięciu w "Wybierz wariant towaru" użytkownik nie zostanie przełączony na szczegóły towaru - zamiast tego wyskoczy dodatkowe okno z możliwością wyboru wariantu towaru.

7. Graficzne menu

Użytkownik ma możliwość ustawienia graficznego menu, czyli wyświetlania zdjęć kategorii i podkategorii. Jeżeli główna kategoria ma swoje podkategorie, menu graficzne zostanie wyświetlone w następujący sposób. Dodawanie graficznego menu dostępne jest w Kreatorze wyglądu, poprzez dodanie do szablonu parametru subcategories-1 w widoku Listy towarów.

Jak wyeksportować i zaimportować swój szablon w e-Sklepie?

Comarch e-Sklep daje możliwość dostosowania wyglądu do preferencji sprzedawcy oraz potrzeb Klientów. Jeśli utworzyłeś już swój autorski projekt, to masz możliwość jego zapisania. Plik będzie potrzebny przy chęci modyfikacji wyglądu. Zapisana wersja szablonu może również stanowić kopię bezpieczeństwa. Warto jest więc wyeksportować szablon do pliku.

Jak wyeksportować swój szablon z Comarch e-Sklep?

Krok 1. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Wygląd Sklepu/ Ustawienia/ Edytuj ustawienia zaawansowane/ zakładka Eksport szablonu.

Krok 2. W tym miejscu możesz opcjonalnie (przed eksportem) określić autora szablonu, podać adres e-mail, telefon oraz adres WWW swojego e-Sklepu.

Krok 3. Jeżeli chcesz wyeksportować szablon do pliku użyj przycisku Eksportuj szablon.

Gotowe! Szablon został wyeksportowany do pliku na Twoim urządzeniu.

Wskazówka
Z tego miejsca możesz także wyeksportować posiadane w e-Sklepie bannery, korzystając z przycisku Eksportuj bannery.

Jak wgrać własny szablon do Comarch e-Sklep?

Własny szablon. Jak go wgrać?

Po skomponowaniu swojego własnego szablonu możesz wgrać go do e-Sklepu. Postępuj zgodnie z poniższymi krokami.

Krok 1. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Wygląd Sklepu/ Ustawienia/ Edytuj ustawienia zaawansowane/ zakładka Import szablonu.

Krok 2. Określ, czy wgrywany szablon ma podmienić istniejące bannery. Gdy parametr zostanie zaznaczony, wówczas wszystkie bannery zapisane na danym slocie zostaną usunięte i zastąpione bannerami z importowanego szablonu.

Krok 3. Wybierz plik XML swojego szablonu i naciśnij Importuj szablon.

Uwaga
Import szablonu jest operacją nieodwracalną i spowoduje nadpisanie dotychczasowego szablonu. W przypadku, gdy szablon był modyfikowany (dokonywano zmian w kodzie HTML) jego aktualizacja spowoduje, iż zmiany nie zostaną przeniesione. Warto wykonać eksport posiadanego szablonu do pliku w celu zapisania oraz posiadania wglądu to wprowadzanych modyfikacji. Jeżeli istnieje taka konieczność należy ponownie dokonać samodzielnej edycji szablonu

Wskazówka
W zakładce Szablony możesz określić, czy wgrywany szablon ma być domyślny i aktywny w e-Sklepie.

Krok 4. Teraz możesz podejrzeć zmiany, jakie zaszły w wyglądzie Twojego e-Sklepu. W tym celu możesz podejrzeć zmiany w czasie rzeczywistym lub przejść w tryb incognito. Pamiętaj, że wszelkie zmiany zostaną opublikowane po pełnej synchronizacji, która wciągu 10 minut zgodnie z wyświetlanym komunikatem.

Gotowe! Twój szablon został zaimportowany do e-Sklepu.

Planowane dostawy towarów w e-Sklepie

Wstęp

Comarch e-Sklep umożliwia klientowi sprawdzenie dostępności towaru w sklepie. Dzięki funkcji Sprawdź dostępność towaru w sklepie, osoby odwiedzające Twój e-Sklep będą mogły sprawdzić z poziomu strony internetowej, czy dany towar został już zamówiony u dostawcy.

Zastosowanie

Funkcja służy do sprawdzania nie tylko, czy towar został zamówiony u dostawcy, ale również udostępnia informacje o zamówionej ilości oraz planowanej dostawie. Po wejściu na kartę produktu klient ma możliwość kliknięcia w napis Sprawdź dostawy. W tym momencie sklep uruchomi Comarch e-Sklep Sync, aby ten pobrał informacje z dokumentu Zamówienia Zakup (ZZ) o planowanych dostawach z systemu ERP XL. Opcja jest dostępna na stronie szczegółów towaru na wszystkich towarach w sklepie - zarówno na tych, które można kupić jak i na takich, gdzie nie ma opcji dodawania do koszyka (np. zapytaj o cenę, czy powiadom o dostępności).

Kto może używać tej opcji?

Aby skorzystać ze wspomnianej funkcjonalności należy posiadać:
  • e-Sklep w wersji B2B,
  • Działającą usługę Comarch e-Sklep Sync,
  • System ERP XL,
  • Zainstalowany szablon Szafir.

Konfiguracja

  1. W panelu administracyjnym Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu/ Ogólne należy znaleźć Dostawy towarów i wybrać opcję Tak.
  2. Po zapisaniu i opublikowaniu zmian klienci po przejściu do szczegółów towaru będą mieli możliwość sprawdzenia planowanych dostaw.

Skąd pobierane są informacje o planowanych dostawach?

Informację wyświetlane na szczegółach towaru są pobierane z listy zamówień zakupu z systemu Comarch ERP XL. W zależności od statusu dokumentu ZZ klient widzi inny status na oknie z informacjami. Status dokumentu ZZ:
  • Potwierdzone – Dostawa potwierdzona,
  • Niepotwierdzone – Dostawa niepotwierdzona,
  • Anulowane potwierdzenie – Brak informacji,
  • Zamknięte potwierdzone – Brak informacji.
Czas planowanej daty dostawy brany jest z dokumentu ZZ z pola Data realizacji. Datę na dokumencie można modyfikować po potwierdzeniu dostawy. Zmiany dokonują się w e-Sklepie w momencie ich zapisania.

Towary wielowartościowe

Dla towarów wielowartościowych (fantomów i towarów z cechami) sprawdzanie dostępności (oraz wyświetlanie planowanych dostaw) pokazuje się według wybranej cechy.
Wskazówka
W szablonie Szafir wybraną cechą jest ta, która w momencie wywołania funkcji sprawdzenia dostępności w salonie jest oznaczona widoczną granatową ramką.

Dodatkowe informacje

Szczegółowe informacje dotyczące działania Comarch e-Sklep Sync znajdziesz w artykule: Comarch e-Sklep Sync.

Wyróżnienie przycisku paska nawigacji w szablonie Szafir

Wstęp

W e-Sklepie jako sprzedawca możesz chcieć zwrócić szczególną uwagę swoich klientów na konkretny element strony. Takim elementem może być wyróżniony kafelek paska nawigacji, który będzie informował na przykład o trwającej promocji czy wyprzedaży. Dzięki wyróżnieniu i przekierowaniu klient szybciej trafi na stronę z interesującym go asortymentem.

Konfiguracja

W szablonie Szafir możliwe jest ustawienie wyróżnienia kolor tła oraz czcionki wyróżnionego elementu w pasku nawigacji. Aby to zrobić zaloguj się do panelu administracyjnego, a następnie do obszaru Wygląd sklepu/ Ustawienia. W zakładce Ogólne odnajdź sekcję „Kolor tła wyróżnionego elementu w pasku nawigacji”. Pod nią znajdują się również pozycje odpowiadające za zmianę koloru czcionki przed, jak i po najechaniu na kafelek kursorem. Wybierz kolory, którymi chcesz wyróżnić element w pasku nawigacji. Następnie zapisz zmiany. Teraz przejdź do zakładki Strona główna. Zaznacz te elementy, które mają zostać wyróżnione. Wystarczy, że wybierzesz odpowiedni checkbox pod Wyróżnij. W efekcie klienci odwiedzający stronę Twojego sklepu zobaczą wyróżnione elementy. Mogą się one różnić różnić się w zależności od tego, czy klient jest zalogowany czy też nie.  

Tabela rozmiarów w szablonie Szafir

Wstęp

W sklepach internetowych, szczególnie tych z odzieżą, bardzo często widoczna jest tabela rozmiarów. Pozwala na prezentację szczegółowych informacji na temat asortymentu w sklepie. Odnośnik do tabeli umieszczony jest najczęściej na szczegółach towaru. Warto pamiętać, że tabela rozmiarów jest funkcją, którą możesz dostosować do swojej branży i zaprezentować w niej dowolne dane. W takiej formie prezentowane są m.in.: wymiary produktów, cechy charakterystyczne, a także zalecenia względem użytkowania. Aby móc skorzystać z przygotowanego przez nas mechanizmu tabeli rozmiarów w swoim e-Sklepie należy posiadać:
  • aktualną wersję szablonu Szafir (min. 2023.0.2),
  • oraz aktualną wersję e-Sklepu (min. 2023.0).
Postępuj zgodnie z poniższą instrukcją, aby poprawnie skonfigurować tabelę.

Aktywacja tabeli rozmiarów w szablonie Szafir

Tabela rozmiarów może być prezentowana na 3 różne sposoby, w zależności od oczekiwanego efektu:
  • jeżeli posiadasz wspólną tabelę dla całego asortymentu, ilość informacji jest niewielka i chcesz pokazać tabelę w formie popup’a, skorzystaj ze sposobu konfiguracji poprzez sekcję bannerową o nazwie SizeTable.
  • jeżeli posiadasz dużą ilość tabel, ponieważ posiadasz zróżnicowany asortyment skorzystaj z prezentacji poprzez osobną Stronę o nazwie Tabela rozmiarów,
  • jeżeli chcesz prezentować tabelę rozmiarów indywidualnie dla każdego towaru skorzystaj z konfiguracji tabeli, jako załącznika w formacie PDF – udostępnionego w systemie Comarch ERP.
Dodatkowo możesz wybrać, dla których towarów ma się wyświetlać tabela rozmiarowa:
  • dla wszystkich towarów,
  • tylko dla towarów z wariantami.
Aby skonfigurować tabelę z poziomu panelu administracyjnego, postępuj zgodnie z instrukcją: Krok 1. Zaloguj się do panelu administracyjnego, a następnie przejdź do sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia. Krok 2. W zakładce Ogólne odszukaj sekcję o nazwie Tabela rozmiarów. Krok 3. Spośród dostępnych parametrów wybierz, czy tabela rozmiarów ma się pojawiać na towarach z wariantami, czy na wszystkich Krok 4. Wybierz sposób, na podstawie jakiej konfiguracji będzie prezentowana tabela rozmiarów - banneru o nazwie SizeTable, dedykowanej stronie o nazwie Tabela rozmiarów, czy załącznika PDF.

Konfiguracja tabeli rozmiarów poprzez banner o nazwie SizeTable

Aby dodać tabelę rozmiaru poprzez banner o nazwie SizeTable postępuj zgodnie z instrukcją: Krok 1. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ zakładka Ogólne.  Pod parametrem: Tabela rozmiarów prezentowana na podstawie zaznacz SizeTable. Krok 2. Kolejno przejdź do zakładki: Wygląd sklepu/ Ustawienia, a następnie na zakładkę Bannery. Krok 3. Przejdź do szczegółów sekcji bannerowej o nazwie SizeTable, a następnie dodaj odpowiednie obrazki. Krok 4. Zapisz wprowadzone zmiany.   Efekt: Po zapisaniu i opublikowaniu zmian Klient przeglądający stronę przechodząc do tabeli rozmiarów ujrzy dodane przez Ciebie obrazki w następujący sposób:

Konfiguracja tabeli rozmiarów w formie dedykowanej Strony

Możliwe jest także dodanie tabeli rozmiarów wykorzystując gotowe Strony w panelu administracyjnym, gdzie przygotowaliśmy dedykowaną stronę oraz treść o nazwie Tabela Rozmiarów. Postępuj zgodnie z instrukcją, aby skonfigurować tabelę poprzez gotową stronę: Krok 1. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ zakładka Ogólne.  Pod parametrem: Tabela rozmiarów prezentowana na podstawie zaznacz Strony. Krok 2. Kolejno przejdź do sekcji: Ustawienia/ Treści/ zakładka Regulamin i inne. Krok 3. Z listy dostępnych treści przejdź do edycji treści o nazwie Tabela rozmiarów.  Jest to przygotowana przez nas propozycja dotycząca prezentacji tabeli rozmiarów. Treść możesz dowolnie edytować i dostosować ją do swoich oczekiwań.
Wskazówka
Pamiętaj, aby wszelkie wprowadzone zmiany zapisać oraz opublikować.
Efekt: Po naciśnięciu odnośnika do tabeli rozmiarów Klient zostanie przekierowany na utworzoną wcześniej stronę w e-Sklepie, gdzie widoczna będzie wcześniej wpisana przez Ciebie treść.

Konfiguracja tabeli w systemie Comarch ERP - plik PDF

Tabelę rozmiarów możesz także skonfigurować umieszczając plik PDF w formie załącznika na towarze, w swoim systemie Comarch ERP. Przykład konfiguracji w systemie Comarch ERP Optima: Krok 1. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ zakładka Ogólne.  Pod parametrem: Tabela rozmiarów prezentowana na podstawie zaznacz plik PDF. Krok 2. W systemie ERP Optima przejdź do szczegółów wybranego towaru. Krok 3. W zakładce Atrybuty dodaj załącznik w postacie pliku PDF, gdzie będzie zaprezentowana tabela rozmiarów.
Uwaga
Załącznik musi znajdować się na pierwszej pozycji.
Krok 4. Upewnij się, że załącznik jest udostępniany do Comarch e-Sklep. Krok 5. Zapisz zmiany i wykonaj synchronizację danych. Efekt: Klient po kliknięciu w przycisk tabela rozmiarów zobaczy przygotowany plik w osobnej karcie przeglądarki.

Rozbudowana stopka w szablonach Topaz i Szafir - jak ją skonfigurować?

Wstęp

Stopka to jeden z podstawowych elementów każdego sklepu internetowego. Oprócz wymaganych informacji, które muszą się w niej znaleźć, może zawierać zbiór innych odniesień do konkretnych sekcji w Twoim e-Sklepie, do Twojego bloga lub profili w social mediach. Odnośniki mogą pozytywnie wpływać na wizerunek Twojego sklepu, przyczyniając się do wsparcia sprzedaży i generując większy ruch na stronie. W Kreatorze wyglądu obok standardowych widoków znajduje się dodatkowy, który jest bardziej rozbudowany. W przypadku szablonu Topaz jest to trzeci widok (footer-3), zaś w przypadku Szafira - drugi widok (footer-2). Dzięki modyfikacji obszaru możesz jeszcze bardziej spersonalizować swój sklep poprzez uzupełnienie stopki w więcej przydatnych informacji.

Konfiguracja rozbudowanej stopki

Jak przystąpić do edycji stopki?

Po zaimportowaniu z Kreatora wyglądu stopka będzie wyświetlać się w ograniczonym zakresie. Niezmiennie jej edycji dokonasz z perspektywy zakładek: Wygląd Sklepu/Ustawienia a następnie sekcji Nagłówek/Stopka. To tutaj zdecydujesz o ilości grup stron, konkretnych elementach w ich obrębie a następnie o kolejności w jakiej będą prezentować się w e-Sklepie. Również z tego poziomu dodasz odwołania do Twoich profili na portalach społecznościowych oraz ustawisz favicon dla swojego sklepu internetowego.

Więcej możliwości edycji stopki

Rozbudowana stopka w szablonie Topaz oraz Szafir umożliwia dodanie większej ilości grup stron niż dotychczas. Dzięki temu z łatwością zamieścisz w niej wszystko czego potrzebujesz. Dodatkowo sekcję uzupełniono o grafiki partnerów logistycznych oraz obsługiwanych operatorów płatności.

Przykładowy wygląd rozbudowanej stopki w szablonie Topaz

Przykładowy wygląd rozbudowanej stopki w szablonie Szafir

Jak skonfigurować poszczególne elementy?

    • Elementy 1-5: dodawanie kolejnych grup stron oraz zmiana ich kolejności dokonywana jest poprzez sekcję Nagłówek/Stopka w Ustawieniach w obrębie zakładki Wygląd Sklepu. W obrębie danej grupy możesz dodawać konkretne strony poprzez kliknięcie przycisku Dodaj stronę ze sklepu.
Wskazówka
Zmiany kolejności poszczególnych grup odnośników lub zmiany danych odnośników w obrębie danej grupy dokonuje się metodą Przeciągnij i upuść.
    • Element 6: odpowiada za wyświetlanie następujących informacji: e-mail, numer telefonu, telefon2 (jeśli nie istnieje, to zastępowany jest przez telefon komórkowy) fax lub skype. W celu edycji danych kontaktowych należy przejść w panelu e-Sklepu do zakładki Ustawienia/Ustawienia sklepu. Informacje o adresie e-mail pobierane są automatycznie z zakładki Ogólne z sekcji Konto e-mail sklepu. Aby dodać lub zmodyfikować numer telefonu konieczne jest wybranie zakładki Dane sprzedawcy, następnie Infolinia i zweryfikowanie pola Telefon.
      Wskazówka
      W elemencie wyświetlone zostaną maksymalnie 3 informacje (e-mail, telefon i jedno z wybranych pól np. telefon2, telefon komórkowy lub fax.
    • Element 7: odwołania do portali społecznościowych dodajemy bez zmian. Więcej o tym znajdziesz tutaj.
    • Elementy 8-9: aby dodać informację o operatorach płatności oraz partnerach logistycznych należy wybrać zakładkę Wygląd Sklepu/Ustawienia/Bannery. Edycji dokonasz z perspektywy kafelków: Logistics Partners oraz Payment Operators poprzez dodanie właściwych grafik operatorów i partnerów. Aby zmienić nazwę „Operator płatności” i/lub „Partnerzy logistyczni” wybierz zamiast zakładki Bannery, zakładkę Tłumaczenia. Wyszukaj po parametrze „ID” LogisticsPartnersBannerTitle oraz PaymentOperatorsBannerTitle i zmodyfikuj pole „Tekst” według własnych preferencji. Zmiany zapisz i opublikuj. W przypadku chęci usunięcia któregoś z elementów, zaznacz go i naciśnij przycisk „Usuń”.
Wskazówka
Zalecane parametry grafik dla operatorów płatności i partnerów logistycznych: szerokość maksymalna 64 px, rozszerzenie PNG.
    • Element 10: dane dotyczące firmy pobierane są z zakładki Ustawienia/Ustawienia sklepu/Dane sprzedawcy/Dane identyfikacyjne, a także z obszaru: Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Informacja o działalności gospodarczej/ Numer KRS lub CEIDG, Organ rejestrujący oraz Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Adres pocztowy, gdzie uwzględnione zostaną wszystkie pola za wyjątkiem Szerokości i długości geograficznej.

Kreator wyglądu Szafir (B2B)

Wstęp

Jednym z kluczowych elementów, który przyczynia się do sukcesu w branży e-commerce jest oprawa wizualna sklepu. W dużym stopniu to właśnie ona wpływa na całościowe wrażenia użytkowników i ich proces zakupowy. Dzięki narzędziu - Kreator Szablonu Szafir (B2B), właściciele sklepów mają możliwość stworzyć swój własny, niepowtarzalny szablon, który będzie dostosowany do obsługi klientów detalicznych oraz typu firma - połączenie modeli B2B i B2C.

Zastosowanie

Kreator jest intuicyjnym narzędziem służącym do tworzenia szablonów. Jego obsługa nie wymaga umiejętności technicznych ani programowania. Wszystko odbywa się na poziomie strony internetowej, gdzie z gotowych elementów za pomocą metody "przeciągnij i upuść" możesz zaprojektować wygląd swojego sklepu. Dodatkowo, stworzony szablon jest dostosowany do wyświetlania na różnych urządzeniach (RWD).

W ramach kreatora zaprojektujesz wszystkie niezbędne obszary sklepu:
  • stronę główną,
  • listę towarów,
  • koszyk zakupowy.

Kto może używać tej opcji?

Aby móc używać tego narzędzia należy posiadać:

  • Comarch e-Sklep w wersji Enterprise lub B2B,
  • szerokość ekranu powyżej 1280 px, a zalecana to 1920 px,
  • oraz jedną z przeglądarek internetowych w aktualnej wersji.

Wskazówka
Kreator szablonu Szafir dostępny jedynie w wersji przeglądarkowej.

Zaczynamy!

Jak zaprojektować układ szablonu?

Aby rozpocząć tworzenie szablonu należy przejść na stronę Kreatora Wyglądu. Wyświetlony zostanie powitalny komunikat. Na początku należy określić, dla jakiego modelu sprzedaży projektujesz szablon dla swojego e-Sklepu. Do wyboru masz sprzedaż detaliczną lub hurtową. Sprzedaż hurtowa przeznaczona jest dla użytkowników, którzy chcą sprzedawać swoje produkty również klientom biznesowym w hurtowych ilościach. Wybierz odpowiedni model, a następnie naciśnij przycisk Rozpocznij pracę. Po jego kliknięciu będzie można stworzyć nowy szablon lub edytować jeden z kilku gotowych.

  W sytuacji gdy wcześniej tworzony był już projekt, widoczny będzie przycisk umożliwiający dokończenie szablonu lub rozpoczęcie nowego projektu. Opcja Nowy szablon umożliwia zbudowanie od początku nowego szablonu Szafir według Twojego indywidualnego pomysłu. Pozostałe trzy opcje do wyboru to gotowe wersje szablonu Szafir z możliwością ich edycji. Dzięki temu nie ma potrzeby tworzenia nowego szablonu od podstaw, ponieważ możesz wybrać jedną z gotowych propozycji, a następnie łatwo go edytować dostosowując do swoich potrzeb. Podwójne kliknięcie w wybrany kafelek pozwala przejść dalej. W trzech krótkich krokach zapoznasz się z podstawowymi funkcjami kreatora. Następnie możesz już przystąpić do dalszych modyfikacji szablonu lub od razu wygenerować przygotowaną wersję szablonu Szafir.

Od czego zacząć?

Wybierz wersję językową Kreatora i rozpocznij pracę nad swoim szablonem. Wersje do wyboru to: język polski, angielski, niemiecki oraz francuski. Język wybieramy klikając strzałkę obok flagi i nazwy języka w lewym dolnym rogu. Przy podglądzie prac na pełnym ekranie, wybrany język zostaje zachowany i szablon będzie wyświetlał się w wybranej wersji językowej.

Gdy już wybierzesz wersję językową dla swojego Kreatora warto zacząć od nazwania swojego przyszłego szablonu. Można to zrobić klikając Zmień i wpisując nazwę w lewym górnym rogu, zastępując nazwę "Szafir(2023)". Nazwa ta będzie widoczna po zaimportowaniu szablonu do panelu administracyjnego oraz po wyeksportowaniu szablonu do pliku XML wraz z datą i godziną jego wygenerowania.

Krok 1 - Strona główna

W tej sekcji należy zaprojektować wygląd strony głównej naszego Comarch e-Sklepu. Strona główna może składać się z następujących elementów:

  • Nagłówek,
  • Baner,
  • Widget,
  • Banner pop-up,
  • Polecane,
  • Newsletter,
  • Slider producentów,
  • Slider marek,
  • Aktualności
  • Banner infografika
  • Stopka.

Po rozwinięciu każdej z sekcji ukażą się dostępne elementy:

Metodą "Przeciągnij i upuść" przenosimy wybrane elementy na obszar po prawej stronie:

Postępuj analogicznie z pozostałymi elementami.

Nagłówek

Sekcja „Nagłówek” prezentuje jeden widok. Nagłówek dodatkowo można konfigurować w zakresie wielkości linków w Menu kategorii i prezentacji funkcji związanych ze składaniem Zapytań o wycenę.

Bannery

Sekcja "Bannery" pozwala wybrać jedną możliwości prezentacji banneru. Informacje dotyczące rekomendowanych rozmiarów obrazków w bannerach opisaliśmy w tym artykule.  

Widget

Sekcja "Widget" pozwala dodać jeden z dwóch dostępnych wariantów, które pozwolą zaprezentować następujące funkcje.
  • Widget-banner-1
    • Dodanie zdjęcia,
    • Dodanie tekstu nagłówka (tekst pionowy),
    • Dodanie tekstu przycisku (tooltip).
    • Dodanie linku do przycisku,
    • Dodanie tekstu..
  • Widget-banner-2
    • Dodanie zdjęcia,
    • Dodanie tekstu nagłówka (tekst pod zdjęciem),
    • Dodanie tekstu,
    • Dodanie linku do tekstu.

Banner pop-up

Sekcja "Banner pop-up" pozwala wybrać jedną z dwóch możliwości prezentacji banerów. Bannery będą możliwe do wyświetlenia jedynie na stronie głównej e-Sklepu.

Proponowane

Sekcja "Proponowane" posiada dodatkowe opcje do ustawienia. Z listy menu, dostępnej pod przyciskiem Zmień typ możesz wybrać jakiego rodzaju produkty mają się w tym obszarze wyświetlać (m.in. nowość, najczęściej oglądane, wyprzedaż, sugerowane). Po zmianie typu tej sekcji, będzie się ona odpowiednio nazywać po wgraniu szablonu do sklepu:

Dodatkowo po najechaniu kursorem na tę sekcję, wybierając Opcje, możemy ustawić liczbę towarów, która będzie się wyświetlać (maksymalnie 50).

    Podczas tworzenia szablonu w Kreatorze wyglądu Szafir po dodaniu sekcji towary polecane można określić typ wyświetlanych produktów. Nazwa sekcji jest zależna oraz adekwatna do określonego typu. Daną nazwę można modyfikować w tłumaczeniach szablonu. Dodatkowo każdy wybrany typ jest podlinkowany do wszystkich produktów wskazanego rodzaju. W zależności od wybranego typu, edycji parametrów wyświetlania dokonasz w panelu administracyjnym e-Sklepu. Z kolei informację o typie towaru ustawisz w systemie ERP. Typy towarów edytowane z poziomu panelu administracyjnego Comarch e-Sklep:
  • Promocja,
  • Nowość,
  • Najczęściej oglądane / najczęściej kupowane,
  • Cross-selling – oferowanie produktów uzupełniających wcześniejsze zakupy,
  • Producent,
  • Marka,
  • Ręcznie wybrane,
  • Kategoria,
  • Ostatnio oglądane.
Aby zdecydować o parametrach wyświetlania tych informacji należy przejść w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep do zakładki Ustawienia/Ustawienia sklepu/sekcji Towary: Producent, marka, ręcznie wybrane, kategoria oraz ostatnio oglądane obsługiwane są w ramach obiektu lokalnego "Siatka towarów". Po wyborze jednego z wyżej wymienionych typów zmian ustawień należy dokonać z poziomu panelu administracyjnego przechodząc do obszaru zakładki Wygląd sklepu/Ustawienia/Ustawienia zaawansowane oraz zakładki Obiekty. Na szczegółach wybranego obiektu (Siatka towarów) określamy jakie dokładnie towary zostaną zaprezentowane w sekcji "Proponowane". W przypadku wyboru "Producenta" lub "Marki" należy samodzielnie określić producenta lub markę. Dodawanie informacji o typie produktu w systemie ERP dotyczy:
  • Nowości,
  • Produktu z gazetki,
  • Produktu polecanego,
  • Wyprzedaży,
  • Promocja,
  • Nowość,
  • Super jakości,
  • Super ceny,
  • Najlepszej oceny,
  • Rekomendacji sprzedawcy.
Informacja tego typu ustawiana jest bezpośrednio na karcie towaru w systemie ERP poprzez zaznaczenie odpowiedniej flagi w systemie ERP XL (zakładka aplikacje) lub atrybutu czasowego w ERP Optima (zakładka e-Sklep, sekcja atrybuty czasowe). Po wybraniu konkretnej opcji w systemie ERP na karcie danego produktu w Comarch e-Sklep zostanie dodana odpowiednia informacja:

Newsletter

Ustawienia parametrów newslettera można edytować w panelu administracyjnym, w zakładce Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Mailing.

Slider marek

Sekcja "Slider marek" umożliwia dodanie do szablonu jednego widoków slidera marek. Na sliderach wyświetlane są loga marek, które zostały zaimportowane z systemu ERP. Po kliknięciu w wybrane logo, pojawi się lista wszystkich towarów, dla których dodana jest konkretna marka. Sekcje mogą być dodane w szablonie w dowolnym miejscu na stronie głównej.

Slider producentów

Sekcja "Slider producentów " umożliwia dodanie do szablonu jednego widoków slidera producentów. Na sliderach wyświetlane są loga producentów, które zostały zaimportowane z systemu ERP. Po kliknięciu w wybrane logo, pojawi się lista wszystkich towarów, dla których dodany jest konkretny producent. Sekcje mogą być dodane w szablonie w dowolnym miejscu na stronie głównej.

Aktualności

Sekcja umożliwia zamieszczenie aktualności na stronie głównej w formie listy artykułów z bloga. Tekst wprowadza się w panelu administracyjnym przechodząc do zakładki  e-Marketing/Blog.

Banner infografika

Sekcja "Banner infografika" pozwala na zaprezentowanie korzyści z zakupów w Twoim sklepie. Dotyczą one obszarów: informacji o dostawie, płatnościach, rabatach czy programie lojalnościowym. Banner możesz dodać tylko do strony głównej. Dodatkowe bannery mieszczą się w katalogu homepage-small w panelu administracyjnym e-Sklepu, obszar: Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Bannery.

Stopka

Sekcja "Stopka" zawiera jeden widok do wyboru. W widoku Stopki widnieją strony statyczne, którymi można zarządzać w sekcji Wygląd Sklepu/ Ustawienia/ Nagłówek i Stopka. Dla każdej z sekcji wyświetla się jej utworzona w panelu nazwa. W stopce znajdują się także informacje na temat rodzaju prezentowanych cen w e-Sklepie (brutto czy netto) oraz komunikat @Comarch SA 2022. All rights reserved Powered by Comarch e-Sklep. Dodatkowo istnieje możliwość umieszczenia w stopce odnośników do mediów społecznościowych oraz ich ikony. W stopce trzeciej możemy dodać ikony naszych dostawców oraz form płatności wykorzystywanych w sklepie.

Po wybraniu wszystkich niezbędnych sekcji nasza strona główna powinna być gotowa. Efekt naszej pracy możemy podejrzeć klikając Podgląd w prawym górnym rogu.

Dzięki tej opcji możesz zobaczyć, jak będzie prezentował się Twój szablon zarówno w wersji dekstop, jak i mobile.

Strona główna wymaga dwóch podstawowych elementów: nagłówka oraz stopki. Pozostałe elementy nie są obowiązkowe.

Krok 2 - Lista towarów

Kolejnym krokiem jest utworzenie listy towarów. Aby to zrobić, należy rozwinąć listę zgodnie z poniższym rysunkiem, a następnie przejść do wskazanej zakładki:

Bannery

Sekcja "Bannery" daje możliwość wyboru prezentacji bannerów na liście dostępnych towarów, dzięki którym masz możliwość prezentacji nowych grafik.

Panel filtra

Sekcja "Panel filtra" umożliwia dodanie do szablonu jednego z dwóch dostępnych wariantów. Dodatkowo możesz zdecydować o liczbie wyświetlanych wartości filtrów a także o widoku sekcji filtrów.

Podkategorie

Sekcja "Podkategorie" umożliwia dodanie jednego widoku podkategorii. Jeżeli główna kategoria ma swoje podkategorie, menu graficzne zostanie wyświetlone w następujący sposób:

Opis kategorii

Sekcja umożliwia dodanie jednego z dwóch dostępnych opisów kategorii. Wybierając jeden z nich możesz zdecydować czy forma graficzna prezentowania: nazwy, opisu i zdjęcia kategorii, ma być ustawiona jako zdjęcie lub zdjęcie po lewej stronie. Sekcja może być domyślnie zwinięta lub rozwinięta.

Lista towarów

Podobnie, jak w przypadku strony głównej konfigurujemy wygląd listy towarów. Dodatkowo możemy wskazać domyślny widok listy towarów, prezentację atrybutów a także zdecydować czy pozwolisz na zakup towarów wielowariantowych z listy towarów.

W Kreatorze Szablonu Szafir dostępny jest jeden widok listy towarów:  

Krok 3 - Koszyk

Po utworzeniu szczegółów towaru przechodzimy do wyboru wersji koszyka dostępnego w e-Sklepie. W Kreatorze Szablonu Szafir dostępne są dwie wersje koszyka. Dodatkowo na stronie koszyka możesz wskazać sposób prezentacji przeliczników jednostek miary i zdecydować o wyświetlaniu punktów lojalnościowych:

Następnie możemy przejść do modyfikacji wyglądu naszego szablonu. W tym celu należy przejść do zakładki Style.

Style

Jak zmienić kolory, czcionki oraz ikony?

Po dodaniu elementów strony możemy dodatkowo podejrzeć, jak będzie wyglądał nasz przyszły szablon. W tym celu należy przejść do zakładki Style.

Dodatkowo w zakładce Style możemy zmodyfikować wygląd naszego szablonu. Zmianie podlega motyw kolorystyczny.

Motyw kolorystyczny

Aby zmienić kolor naszego szablonu należy przejść do sekcji Motyw kolorystyczny, gdzie do wyboru przygotowaliśmy 3 gotowe motywy.

Każdy z motywów możemy edytować według indywidualnych preferencji. Możemy zmodyfikować kolor poszczególnych elementów (m.in.: tło strony, tło nagłówka, nazwę towaru). Zmiany należy zapisać klikając Zapisz. Jeśli wykonane zmiany nie są zadowalające, możemy przywrócić ustawienia domyśle dla danego motywu kolorystycznego, klikając przycisk Przywróć.

Możliwe jest również wprowadzenie szesnastkowego zapisu kolorów. Heksadecymalny zapis kolorów dla poszczególnych sekcji w szablonie dostępny jest podczas edycji wybranego motywu kolorystycznego.

Czcionki

W zależności od potrzeb istnieje możliwość wybrania czcionki. Dla naszych klientów udostępniliśmy jej 13 różnych typów. Pod nazwą każdej z nich znajduje się przykładowy wygląd w różnych formatach.

 

Ikony

Ostatnim elementem, który możemy modyfikować z poziomu zakładki Style jest wygląd ikon. Mamy do wyboru 3 różne warianty wyglądu ikon. Dodatkowo istnieje możliwość wyboru w jakiej postaci wyświetla się ikona koszyka (torba, wózek lub koszyk) oraz loader.

Wskazówka
Od teraz możesz zmienić rodzaj loadera, wybierając jedną z 5 propozycji widocznych powyżej.

 

Funkcja cofania zmian

Funkcja odpowiadająca za cofanie oraz powtórzenie wprowadzonych zmian oznaczona jest symbolem strzałek, zapamiętuje ona do 30 ostatnich modyfikacji szablonu. Nieaktywna strzałka oznacza, że aktualnie nie ma dostępnych kroków. Mamy możliwość przywracania zmian: dodawania/ usuwania elementów oraz edycji ich położenia, a także stylu w szablonie.
Wskazówka
Funkcję cofania obejmuje zmiany motywu kolorystycznego, natomiast edycja poszczególnych kolorów w motywie nie jest zapisywana.

Generowanie i wgrywanie szablonu

Po zaprojektowaniu wyglądu szablonu możemy go wygenerować i pobrać na dysk korzystając z przycisku Generuj widocznego w prawym górnym rogu:

Obok przycisku Generuj dostępna jest również opcja Importuj szablon, umożliwiająca wgranie wcześniej zapisanego szablonu z dysku i ponowną jego edycję.

W przypadku prawidłowego wygenerowania szablonu wyświetlony zostanie komunikat informujący o tym fakcie i pobrany plik.

Pobrany szablon należy zaimportować w Comarch e-Sklep w zakładce Wygląd sklepu/ Zaimportuj szablon z Kreatora Wyglądu.

W szablonie Szafir znajduje się informacja na temat godziny wygenerowania szablonu w Kreatorze. Taka informacja znajduje się w panelu administracyjnym w menu: Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Więcej (trzy kropki), gdzie należy wybrać opcję Edytuj ustawienia zaawansowane, a potem ponownie Więcej/ Edytuj HTML. Następnie z listy plików należy wybrać _layout.html. Informacje na temat modyfikacji, w tym godzina ostatniej modyfikacji, znajdują się nad oknem edycji pliku. Jeżeli plik nie był modyfikowany, wówczas godzina odpowiada godzinie wygenerowania szablonu w kreatorze.

W przypadku braku obowiązkowych elementów szablonu nie będzie możliwe jego wygenerowanie. przycisk Generuj będzie wyszarzały, a w prawym dolnym rogu pojawi się komunikat „Uzupełnij elementy wymagane w szablonie”. Sekcje, gdzie element nie został wybrany będą się wyświetlać z odpowiednią ikoną.

 

Aktualizacja szablonu

W Kreatorze szablonu Szafir znajduje się opcja aktualizacji poprzednich wersji szablonu. W celu zaktualizowania całego szablonu należy wgrać plik z poprzednim szablonem do Kreatora szablonu Szafir według tej instrukcji:
  • po uruchomieniu strony kreatora wybierz opcję: Stwórz nowy projekt,
  • wybierz Nowy szablon,
  • w prawym górnym rogu wybierz opcję Importuj szablon,
  • następnie zaimportuj plik z szablonem, który ma być zaktualizowany. Po poprawnym zaimportowaniu szablonu otrzymasz informację zwrotną:
  • po wgraniu szablonu do aktualizacji użyj opcji Generuj. 
Dzięki temu w prosty sposób można starsze szablony Szafir podnieść do wersji aktualnej.

Więcej informacji

Więcej informacji można znaleźć w artykułach o wyglądzie sklepu oraz o dostosowaniu wyglądu.

Jak wykonać kopię bezpieczeństwa mojego szablonu?

Jak wykonać kopię bezpieczeństwa mojego szablonu?

Oprawa wizualna sklepu jest bardzo ważnym elementem podczas prowadzenia sprzedaży w sieci. Narzędzie Kreator Wyglądu Comarch e-Sklep umożliwia stworzenie własnych, niepowtarzalnych szablonów wedle preferencji i potrzeb użytkowników. W intuicyjnym narzędziu jakim jest Kreator, będziesz w stanie zaprojektować wszelkie niezbędne funkcje, takie jak stronę główną, listę towarów, szczegóły towaru oraz koszyk. Jeśli Twój projekt szablonu został zaimportowany do e-Sklepu oraz skonfigurowany wedle Twoich preferencji (dodanie grafik do bannerów, modyfikacje kolorystyczne) masz możliwość jego zapisania, co będzie stanowić kopię bezpieczeństwa. Kopia bezpieczeństwa to dane, które w każdej chwili można odtworzyć w przypadku ich utracenia (np. poprzez przypadkowe usunięcie) lub częstego wprowadzania zmian. Dane, jakie może zawierać kopia bezpieczeństwa to szablon, który wcześniej został przez nas wygenerowany wraz z bannerami. Zaleca się wykonywanie kopii zapasowych oraz zabezpieczenie ich hasłem. Każda wykonana kopia zapasowa powinna zostać zapisana w bezpiecznym i dogodnym dla Użytkownika miejscu.

Jak wykonać kopię bezpieczeństwa?

W Panelu Administracyjnym przejdź do sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Edytuj ustawienia zaawansowane, a następnie przejdź do zakładki Eksport szablonu. W pustych polach znajdujących się w zakładce Eksport szablonu, opcjonalnie przed eksportem możesz uzupełnić powyższe dane, tj. Autora szablonu, e-mail, telefon i stronę WWW sklepu. Aby wyeksportować szablon, kliknij Eksportuj szablon. Wyeksportowany plik jest w formacie XML, a jego nazwa zawiera szablon oraz wersję, co znacznie ułatwia zarządzanie kopiami bezpieczeństwa w przypadku wykonywania ich regularnie.

Jak wyeksportować bannery?

Bannery, które znajdują się w Twoim sklepie możesz również wyeksportować tworząc kopię bezpieczeństwa. W tym celu także musisz przejść do Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Edytuj ustawienia zaawansowane, a następnie do zakładki Eksport szablonu. Obok przycisku Eksportuj szablon, znajduje się przycisk Eksportuj bannery, który musisz kliknąć aby bannery, które posiadasz w e-Sklepie zostały weksportowane. Kopia bezpieczeństwa jest również zapisywana w formacie XML, a nazwa pliku wskazuje na szablon, wersję i zawartość bannerów.

Jak zabezpieczyć hasłem swój szablon?

Jeśli chcesz, aby Twój szablon został zabezpieczony hasłem, a znajomość hasła była niezbędna podczas zaimportowania tego szablonu do e-Sklepu, musisz w tym celu przejść w Panelu Administracyjnym do sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia zaawansowane, następnie do zakładki Szablon. W tym miejscu nadasz hasło dla swojego szablonu. Zgodnie z Polityką bezpieczeństwa haseł, hasło powinno:
  • Składać się z minimum 8 znaków,
  • Zawierać dużą literę,
  • Zawierać małą literę,
  • Zawierać cyfrę 0-9,
  • Zawierać znak specjalny – ‘!.+?;^]=-(&_)#=
Gotowe! Teraz Twój szablon został zabezpieczony hasłem. Jeśli wyeksportujesz szablon, który zabezpieczyłeś hasłem – podczas importu tego szablonu, będziesz musiał podać nadane wcześniej hasło. Jego brak uniemożliwi import szablonu, a podanie błędnego hasła spowoduje nieprawidłowe działanie szablonu po imporcie. Więcej informacji znajdziesz:

Banner pop-up w szablonie Szafir i Topaz

W niniejszym artykule dowiesz się, w jaki sposób dodać banner pop-up w swoim szablonie Topaz i Szafir. Banner wyświetla się w formie wyskakującego pop-upa, na którym możesz zaprezentować zdjęcie, treść a także przejść do wybranego towaru.

Konfiguracja nowego bannera

Krok 1. Dodaj jeden z dostępnych wariantów banneru pop-up w Kreatorze Wyglądu. Za pomocą funkcji przeciągnij i upuść dodaj banner do nowo utworzonego szablonu Szafir lub Topaz: Krok 2. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Bannery. Z listy dostępnych bannerów wybierz banner popup_2: Krok 3. Po wpisaniu nazwy nowego banneru wyświetla się nowy formularz. W tym miejscu masz możliwość dodania opisu dla administratora oraz obrazków do katalogu. Jeżeli powyższe kroki zostały wykonane, to możesz przejść do dodania obrazku. Po dodaniu obrazków istnieje również możliwość uzupełnienia szczegółów dotyczących konkretnego zdjęcia. Aby dokonać modyfikacji w tym obszarze przejdź w Widok zaawansowany. Po kliknięciu w odnośnik pojawi się panel, w którym można zmienić np. tekst na bannerze, nagłówek, czas jego wyświetlania, link do którego kieruje dany obrazek, a także tooltip i tekst alternatywny. Tak wprowadzone zmiany należy zapisać i opublikować. Gotowe! Banner pop - up został dodany i tak prezentuje się w szablonie Topaz. Po kliknięciu w znacznik "Sprawdź" Twoi klienci zostaną przeniesieni na kartę towaru, gdzie będą mogli dokonać towar do koszyka.

Jak zaktualizować szablon do najnowszej wersji?

Jak zaktualizować szablon do najnowszej wersji?

Wstęp

W e-Sklepie możesz dowolnie zmieniać szablony. Możesz je także modyfikować oraz aktualizować. Wiąże się to z wgraniem zupełnie nowego szablonu na miejsce starego. Aktualizacja wyglądu powoduje zmianę dotychczasowych ustawień. Przed każdą aktualizacją polecamy utworzyć odpowiednią dla siebie instrukcję, która będzie zawierała Twoje ustawienia kolorów czy modyfikacje w kodzie szablonu. Możesz także wyeksportować dotychczasowy szablon, aby stanowił on kopię bezpieczeństwa.

Jak zaktualizować szablon?

Instrukcja aktualizacji szablonów: Rubin, Szafir, Topaz i One Page Shop (dostępnych w Kreatorze Wyglądu)

Aby zaktualizować szablon Rubin, Szafir, Topaz lub One Page Shop należy skorzystać z aktualnej wersji Kreatora Wyglądu, do którego odnośnik znajduje się w panelu administracyjnym e-Sklepu w sekcji Wygląd sklepu/ Kreator wyglądu. Istnieją dwie możliwości aktualizacji tych szablonów:

  • wygenerowanie nowego szablonu w Kreatorze Wyglądu oraz wgranie go do e-Sklepu,
  • import posiadanego szablonu do Kreatora Wyglądu oraz ponowne wygenerowanie go w najnowszej wersji.

Wyeksportowany z Kreatora Wyglądu szablon należy wgrać do e-Sklepu. W panelu administracyjnym e-Sklepu, w sekcji Wygląd sklepu znajduje się bezpośredni odnośnik do importu szablonu z Kreatora wyglądu. Szczegółowa instrukcja dostępna jest w artykule Jak wyeksportować i zaimportować swój szablon w e-Sklepie?

Podczas dokonywania modyfikacji w szablonach zachęcamy do skorzystania z naszego Centrum Pomocy.

Wskazówka
Pamiętaj o zapisaniu szablonu oraz opublikowaniu go w e-Sklepie. Zmiany wprowadzone w ustawieniach zostaną zsynchronizowane do sklepu po 10 minutach.

Instrukcja aktualizacji szablonów: Bursztyn, Agat i Opal.

Aby zaktualizować szablon Bursztyn, Agat lub Opal należy w panelu administracyjnym e-Sklepu przejść do sekcji Wygląd Sklepu/ Gotowe szablony Comarch, w której znajdują się najnowsze wersje szablonów dostępne do zainstalowania. Z wyświetlonej listy należy wybrać szablon, który ma zostać wgrany do e-Sklepu. W tym celu wybierz przycisk Chcę pobrać i zainstalować szablon:

Następnie wyświetli się nowe okno, w którym należy:

  • wybrać tzw. slot, który zostanie nadpisany nowym (aktualnym) szablonem. W każdym e-Sklepie dostępne są 4 miejsca na wgranie szablonu, spośród których jeden szablon oznacza się jako aktywny i domyślny,
  • określić, czy wgrywany szablon ma podmienić istniejące bannery. Gdy parametr zostanie zaznaczony, wówczas wszystkie bannery zapisane na danym slocie zostaną usunięte i zastąpione bannerami z importowanego szablonu. Jeżeli w nadpisywanym szablonie znajdują się bannery oraz lookbooki, które mają nadal wyświetlać się w e-Sklepie, należy wskazany parametr zostawić odznaczony. Gdy parametr nie zostanie zaznaczony, wówczas dotychczasowe bannery i lookbooki nie zostaną usunięte.
  • Zaimportować szablon do e-Sklepu.
    Wskazówka
    Import szablonu jest operacją nieodwracalną i spowoduje nadpisanie dotychczasowego szablonu. W przypadku, gdy szablon był modyfikowany (dokonywano zmian w kodzie HTML) jego aktualizacja spowoduje, iż zmiany nie zostaną przeniesione. Warto wykonać eksport posiadanego szablonu do pliku w celu zapisania oraz posiadania wglądu to wprowadzanych modyfikacji. Jeżeli istnieje taka konieczność należy ponownie dokonać samodzielnej edycji szablonu.

Aby nowy szablon pojawił się w e-Sklepie należy upewnić się, czy jest on aktywny oraz ustawiony jako domyślny. W sekcji Wygląd sklepu/Ustawienia/Edytuj ustawienia zaawansowane w zakładce Szablon znajdują się odpowiedzialne za to parametry, które powinny być zaznaczone.

Wszelkie zmiany należy zapisać, a następnie opublikować.

Uwaga
Jeżeli szablon nie zostanie opublikowany, wówczas nie pojawi się on w e-Sklepie.

Instrukcja aktualizacji innych szablonów (niż szablonów Comarch) oraz aktualizacji szablonów z własnymi modyfikacjami

Jeżeli w swoim Comarch e-Sklepie korzystasz z własnego szablonu, czyli innego niż gotowe szablony Comarch, to powinieneś jego aktualizację przeprowadzić we własnym zakresie lub zlecić ją firmie/ osobie, która dla Ciebie przygotowała ten szablon. W przypadku, gdy korzystasz z gotowego szablonu Comarch, ale wprowadziłeś do niego indywidualne zmiany (poza Kreatorem Wyglądu), to również we własnym zakresie (lub ze wsparciem autora zmian) musisz zadbać o aktualizację swojej wersji szablonu.

Szablon Szafir

      Szablon Szafir jest dedykowany dla sklepów w wersji B2B. Dostępny jest także dla sklepów w wersji Enterprise. Użytkownik może zainstalować szablon zarówno przy uruchomieniu nowego sklepu, jak i w obecnie używanym sklepie z poziomu panelu administracyjnego. W szablonie Szafir obsługiwana jest funkcja PWA, czyli Progressive Web App. W przypadku otworzenia na urządzeniu mobilnym (w trybie responsywnym) strony e-Sklep z szablonem Szafir, sklep wyświetl komunikat o możliwości pobrania skrótu na ekran główny urządzenia. W efekcie e-Sklep uruchomiony z takiego skrótu będzie wyglądał jak aplikacja natywna zainstalowana na urządzeniu mobilnym i dostosowana do wyświetlania na nim. W szablonie zaimplementowano także meta znaczniki Open Graph niezbędne do prawidłowej komunikacji z platformą Facebook oraz przesyłania towarów dla sklepu Facebook. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj. Główne wyróżniki szablonu: 1. Funkcje B2B:
  • Obsługa klientów detalicznych oraz typu firma – połączenie modeli B2B oraz B2C,
  • Wyświetlanie zamówień, faktur i wydań zewnętrznych z systemu ERP w profilu klienta dzięki wykorzystaniu Comarch e-sklep Sync,
  • Inna prezentacja strony głównej przy wykorzystaniu parametru Dostęp tylko dla klientów zalogowanych,
  • Obsługa wielu koszyków (z możliwością edycji nazwy koszyka i usuwania całego koszyka jednym przyciskiem),
  • Zmiana firmy w nagłówku oraz możliwość dodawania pracowników w profilu klienta – obsługa wielu loginów,
  • Możliwość szybkich zakupów z list towarowych bez przechodzenia na szczegóły,
  • Szablon przystosowany do dużych zamówień z wieloma pozycjami,
  • Opiekun handlowy dla Kontrahenta – widoczny po zalogowaniu, zamiast danych kontaktowych sklepu w nagłówku,
  • Możliwość blokady zmiany Danych Firmy przez Kontrahenta. Więcej informacji na ten temat zostało przedstawione w artykule.
2. Nawigacja w szablonie:
  • Możliwość wyboru jednego z trzech widoków na listach towarowych,
  • Możliwość ustawienia krótkiego opisu towarów dla widoku o typie „Lista”,
  • Głębokie wielopoziomowe menu główne w orientacji pionowej,
  • Aktualności na stronie głównej w formie listy artykułów z bloga. Możliwość prezentacji artykułów na dwa sposoby: rozszerzony i kompaktowy (menu Wygląd sklepu > Ustawienia > Ustawienia szablonu),
  • Lista produktów na stronie głównej, która idealnie zaprezentuje nowości, promocje, towary rekomendowane itp.,
  • Duży przewijany banner na stronie głównej,
  • Małe banery nad stopką, po dodaniu powyżej pięciu obrazów – możliwe do przewijania,
  • Graficzne menu kategorii na stronie Produkty.
3. Towary:
  • Prezentacja stanów magazynowych w formie graficznej, tekstowej oraz liczbowej zgodnie z konfiguracją w panelu administracyjnym,
  • Prezentowanie i odtwarzanie plików w formacie MP4. Po przesłaniu filmu z systemu Comarch ERP Optima lub Comarch ERP XL do swojego e-Sklepu, zostanie on wyświetlony w sekcji z filmami lub w galerii w zależności od wariantu widoku na stronie ze szczegółami towaru.
  • Prezentacja towarów tylko w cenie netto (po włączeniu w menu Wygląd sklepu > Ustawienia > Ustawienia szablonu w sekcji Cena netto dla parametru Prezentacja tylko ceny netto na stronie prezentacji towaru opcji Tak).
  • Warianty towarów wyświetlane w formie tabelki z możliwością dodania do koszyka dowolnej ilości każdego wariantu,
  • Zestawy na towarze w formie slidera,
  • Sekcja prezentujące towary podobne (zamienniki). Wyświetlają się również inne typy (definiowane w systemie ERP) m.in. akcesoria, sugerowane, użytkownika.
  • W przypadku, gdy towar posiada jednostkę pomocniczą i zostanie ona wybrana przez kontrahenta, wówczas cena w jednostce podstawowej będzie wyświetlana nad ceną w jednostce pomocniczej.
  • Wyświetlanie daty od kiedy towar będzie dostępny w e-Sklepie, w przypadku jej określenia dla statusu Zapowiedź,
  • Wyświetlanie informacji o kosztach dostawy,
  • Po przejściu na stronę sklepu z końcówką /produkty,2 wyświetlane są grupy towarów. Użytkownik ma możliwość wybrania konkretnej kategorii, po jej wyborze zostanie wyświetlona lista towarów wybranej grupy.
  • Lista towarów dla widoku o typie „Lista” zawiera krótki opis towarów, który domyślnie jest zwinięty. Po rozwinięciu szczegółów, kontrahent ma możliwość uzyskania większej ilości informacji na temat produktu bez przechodzenia do karty towaru.
  • Dodawanie opinii do towaru. Dostępność tej funkcji zależy od ustawień w panelu administracyjnym: Ustawienia > Ustawienia sklepu > Towary > Opinie o towarze.
  • Możliwość prezentowania ceny poprzedniej jako sugerowanej ceny detalicznej (w menu Wygląd sklepu > Ustawienia > Ustawienia szablonu w sekcji Cena poprzednia dla parametru Prezentuj cenę poprzednią jako sugerowaną cenę detaliczną włączona opcja Tak (domyślnie zaznaczony jest parametr Nie). Zmiany w szablonie należy zapisać i opublikować.)
W panelu administracyjnym na zakładce Wygląd sklepu > Ustawienia > Ustawienia szablonu na zakładce Lista towarów znajdują się nowe parametry związane z wyświetlaniem listy produktów: do zmiany prezentowania kategorii, filtrów oraz graficznego menu. Aktualnie można zdecydować o ilości wyświetlanych filtrów, miejscu w którym mają się znajdować i tego, czy ta sekcja ma się rozwijać czy nie w e-Sklepie. Administrator sklepu może również zmienić formę graficzną prezentowania nazw, opisu i zdjęć kategorii oraz aktywować nowe graficzne menu nawigacji dla podgrup. Aby wprowadzone zmiany były widoczne w szablonie należy je zapisać i opublikować. 4. Zamówienie:
  • Zamówienie dla zarejestrowanych kontrahentów oraz niezarejestrowanych,
  • Możliwość wyboru skonfigurowanych adresów na zamówieniu,
  • Szybkie składanie zamówień w jednym kroku,
  • Macierz dostaw w formie list rozwijalnych (dostawa i płatność),
  • W profilu klienta możliwość pobierania kopii faktury elektronicznej w formacie PDF wystawionej do zamówienia w systemie ERP. Wyświetlane są także dokumenty ZS, FS i WZ,
  • Ponowienie nieudanej płatności dostępne zarówno dla klientów zarejestrowanych jak i jednorazowych,
  • Możliwość dodania załączników do zamówienia,
  • Widok szczegółów złożonego zamówienia dla niezalogowanych klientów,
  • Możliwość anulowania edytowalnego zamówienia, które nie zostało jeszcze wysłane do systemu ERP,
  • Anulowanie uprzednio edytowanego zamówienia usuwa również koszyk z towarami, które miały zostać dodane do danego zamówienia,
  • Obsługa zwrotów i reklamacji, wraz z załącznikami (jeżeli w panelu administracyjnym w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Reklamacje / zwroty zostanie włączona opcja Załączniki do reklamacji i zwrotów) do zrealizowanych zamówień,
  • Klienci detaliczni podczas składania zamówienia z paragonem mają dostępne pole, w którym mogą podać numer NIP, na który w przyszłości może zostać wystawiona faktura do paragonu. Informacja o rodzaju dokumentu handlowego wybranego przez Klienta jest widoczna na szczegółach zamówienia w Strefie Klienta oraz w panelu administracyjnym, a także zostanie przeniesiona do systemu ERP,
  • Klienci firmowi podczas zakupów mogą zdecydować w koszyku, czy do danego zamówienia ma być wystawiony dokument handlowy w postaci faktury lub paragonu. Po wybraniu opcji Paragon widoczne jest pole z numerem NIP. Po jego uzupełnieniu możliwe jest wygenerowanie w systemie ERP w późniejszym terminie faktury sprzedaży do paragonu.
  • Formularz zamówienia zapamiętuje wprowadzony numer NIP. Zmiana z Faktury na Paragon przenosi wprowadzony numer NIP i nie wymaga ponownego wprowadzenia.
  • Dostępna kolumna na liście zamówień z adresem e-mail, która umożliwia rozpoznanie, czy zamówienie zostało złożone przez kontrahenta, czy przez któregoś z jego pracowników.
Wskazówka
Jeżeli w panelu e-Sklep w zakładce Ustawienia > Ustawienia sklepu > Zamówienia włączony jest parametr "Składanie zamówień tylko przez firmy" w e-Sklepie możliwe będzie wygenerowanie jedynie Faktury VAT. W przypadku, gdy klient wybierze opcję paragonu i nie poda nr NIP, a opcja ta będzie włączona, zostanie wystawiona faktura na podstawie nr NIP podanego podczas rejestracji.
5. Pobieranie danych:
6. Strefa Klienta:
  • dedykowane menu w profilu Klienta zalogowanego,
  • dostęp do wszystkich transakcji oraz dokumentów sprzedaży – zamówienia, zapytania o wycenę, oferty sprzedaży, faktury, wydania zewnętrzne,
  • wygodny proces reklamacji oraz zwrotów,
  • zarządzanie pracownikami oraz danymi firmy,
  • dostęp do programu lojalnościowego oraz dedykowanych promocji Klienta,
  • dodatkowe pliki do pobrania oraz zgody w e-Sklepie.
Każdą zakładkę w Strefie Klienta można odpowiednio obudować w link, w celu utworzenia bezpośredniego odnośnika. Poniżej znajduje się lista elementów w Strefie Klienta oraz ich nazwy, jakie można wykorzystać:
  • Zamówienia pochodzące z e-Sklepu – eshop-orders
  • Zamówienia pochodzące z systemu ERP (pobrane przez Comarch e-Sklep Sync) – erp-orders
  • Zapytania o Wycenę – inquiries
  • Oferty Sprzedaży – offers
  • Faktury – invoices
  • Wydania zewnętrzne – sor
  • Wydania magazynowe – wm
  • Reklamacje/Zwroty w trakcie realizacji – active-complaints
  • Reklamacje/Zwroty zrealizowane – executed-complaints
  • Dane firmy – customer-details
  • Pracownicy – employees-list
  • Twoje konto – your-account
  • Program lojalnościowy – loyalty
  • Zgody – consents
  • Do pobrania – to-download
  • Promocje – discounts.
Przyklad
Adres https://demob2b.comarchesklep.pl/profil-klienta/6?tab=discounts stanowi bezpośredni odnośnik do zakładki Promocje w Strefie Klienta.
Wskazówka
Jeżeli chcesz zaprezentować ceny netto na liście towarów, należy odpowiednio skonfigurować prezentację cen w e-Sklepie. Instrukcja dotycząca prezentacji cen netto znajduje się w artykule o Cenach i rabatach.
Konfiguracja paska nawigacji w szablonie Szafir oraz przykłady zastosowania zostały przedstawione w artykule Pasek nawigacji - Szablon Szafir. Dodatkowo w Strefie Klienta na liście zamówień z e-Sklepu (zakładka Sklep B2B) oraz na liście zamówień przesyłanych przez Comarch e-Sklep Sync (zakładka Pozostała sprzedaż) widnieją statusy płatności i dostaw dla poszczególnych zamówień. W szablonie możliwe jest wyświetlanie sugerowanej ceny detalicznej widocznej zarówno dla klientów zalogowanych jak i niezalogowanych. Sugerowana cena detaliczna wyświetlana jest na podstawie ceny poprzedniej z systemu ERP. Aby ją wyświetlić klientom niezalogowanym należy w panelu administracyjnym e-Sklepu w sekcji Ustawienia > Ustawienia sklepu > Ceny i rabaty włączyć parametr Ukrywanie cen dla klientów niezalogowanych. Następnie należy włączyć parametr  Wyświetlanie cen poprzednich dla klientów niezalogowanych. Po jego włączeniu w ustawieniach szablonu Szafir (Wygląd sklepu > Ustawienia) w sekcji Cena poprzednia - Prezentuj cenę poprzednią jako sugerowaną cenę detaliczną należy wybrać "Tak". W przypadku kiedy sklep jest dostępny dla klientów niezalogowanych i nie są ukrywane ceny, wystarczy aktywować tylko parametr w sekcji Wygląd sklepu. Po włączeniu powyższych ustawień, klient niezalogowany przeglądający ofertę e-Sklepu zobaczy towary w sugerowanych cenach detalicznych. Klient zalogowany lub każdy klient (jeśli ukrywanie cen klientom niezalogowanym jest wyłączone) także zobaczy sugerowaną cenę detaliczną. Sugerowana Cena detaliczna będzie widoczna również na liście towarów. W Strefie Klienta na zakładce Pracownicy istnieje możliwość blokowania pracowników. Domyślnie każdy nowo dodany pracownik jest oznaczany jako aktywny. Kontrahent ma możliwość blokowania pracowników, po kliknięciu w opcję Zablokuj. Wówczas taki pracownik nie może się zalogować do e-Sklepu. Po zablokowaniu istnieje możliwość odblokowana pracownika w efekcie czego zalogowanie ponownie jest możliwe. W Strefie Klienta na zakładce Promocje wyświetlane są rabaty przesyłane  z systemów Comarch ERP: Altum i XL. Promocje wyświetlane są wraz z opisami, jakie dodano do nich w systemie ERP. W Szablonie Szafir widnieją dodatkowe bannery, które wyświetlają się nad stopką strony. Na dodatkowych bannerach obsługa sklepu ma możliwość zaprezentowania informacji na temat sklepu, np. informacji o dostawie, płatnościach, rabatach czy programie lojalnościowym. Istnieje możliwość edycji bannerów udostępnionych przez e-Sklep lub dodania własnych obrazów. Powyżej pięciu zdjęć bannery są przewijalne. Dodatkowe bannery mieszczą się w katalogu homepage-small w panelu administracyjnym e-Sklepu, obszar: Wygląd sklepu > Ustawienia > Bannery. W szablonie znajduje się także graficzne menu producentów. Producenci wyświetlani są pod newsletterem na stronie głównej. Menu jest budowane na podstawie producentów i ich logotypów przesyłanych z systemu ERP. Producentów zdefiniowanych w systemie ERP należy przypisać do towarów zgodnie z instrukcją używanego systemu ERP. Dostępne w szablonie motywy kolorystyczne to: Granatowy (domyślny), Niebieski oraz Pomarańczowy. Zmiana wybranego motywu możliwa jest w panelu administracyjnym w sekcji Wygląd sklepu > Ustawienia zakładka Ustawienia szablonu. Po wyborze docelowego motywu zmiany należy zapisać i opublikować. Widok listy towarów o typie „Lista” zawiera krótki opis towaru, który domyślnie jest zwinięty. Istnieje możliwość rozwinięcia szczegółów w celu uzyskania większej ilości informacji na temat produktu, bez przechodzenia do strony produktu. Po rozwinięciu szczegółów na liście widoczny jest opis towaru oraz szczegóły towaru: producent, marka, waga, stan magazynowy, status dostępności, czas dostępności (dla statusu Dostępny) oraz data zapowiedzi (dla statusu Zapowiedź).  Krótki opis należy dodać w systemie ERP. W szablonie istnieje możliwość używania powszechnie stosowanych symboli walut: zł, €, £, $. Nowy widok symbolu waluty będzie dostępny:
  • na liście walut/języków do wyboru – każda waluta z odpowiednim symbolem;
  • na liście towarów;
  • na szczegółach towaru;
  • w koszyku: na pozycjach towarów, dla form płatności i dostaw;
  • w Strefie Klienta w Liście zakupów;
  • w Strefie Klienta w sekcjach: Zamówienia, Oferty sprzedaży, Reklamacje/Zwroty, Promocje;
  • w porównywarce towarów;
  • w wyszukiwarce prostej oraz zaawansowanej.
Aby uruchomić funkcję należy w systemie ERP udostępnić waluty obce do e-Sklepu oraz opcjonalnie w panelu administracyjnym e-Sklepu w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Dane sklepu > Waluty wprowadzić swoje nazwy dla walut przesłanych z systemu ERP. Wybór oraz zmiana symbolu waluty będzie możliwa po kliknięciu w listę rozwijaną znajdująca się w prawym górnym rogu szablonu, z lewej strony przycisku "Zaloguj się": Aktualną czcionka szablonu Szafir jest czcionka Roboto – Google Font. Gotowa instrukcja dotycząca zmiany czcionki dostępna jest w artykule: Zmiana czcionki w szablonie.

Sprawdź historię zakupów

W e-Sklepie istnieje możliwość podglądu historii zakupów towaru dla klientów zalogowanych. Funkcja działa na podstawie wystawionych faktur do złożonego zamówienia na dany towar. Odnośnik "Sprawdź historię zakupów" widoczny jest na szczegółach towaru. Po kliknięciu przycisku widoczna będzie historia zakupów z ostatnich 6 miesięcy. Funkcję można aktywować, jeśli e-Sklep:
  • Jest w wersji B2B
  • Posiada zainstalowaną i aktywną usługę e-Sklep Sync
  • Jest powiązany z programem Comarch ERP XL.
Aby włączyć parametr, należy przejść do zakładki Wygląd sklepu > Ustawienia, a następnie w ustawieniach podglądu historii zakupów zaznaczyć Tak.
Widok ustawień w panelu administracyjnym
Efekt widoczny na szczegółach towaru w szablonie Szafir
Historia zakupów wyświetlana po naciśnięciu przycisku "Sprawdź historię zakupów"
 

Informacja o tym, że towar znajduje się w koszyku.

W szablonie Szafir Klient zostanie poinformowany o tym, że dany produkt znajduje się już w koszyku. Po wyborze towaru i kliknięciu "Kup teraz", przy ponownej próbie dodania do koszyka, na przycisku pojawi się ikona oraz odpowiedni tooltip: Informacja widnieje na szczegółach towaru.  W szablonie Szafir prezentacja tej informacji stanowi dodatek i domyślnie jest wyłączona. Żeby ją uruchomić, należy przejść do panelu administracyjnego, a następnie do sekcji Wygląd sklepu > Ustawienia zakładka Ogólne. Następnie po odnalezieniu sekcji "Informuj o tym, że towar znajduje się już w koszyku" należy zmienić opcję na "TAK". Po dokonaniu modyfikacji koniecznie zapisz i opublikuj zmiany. Więcej o darmowych szablonach przeczytasz w artykule Gotowe szablony Comarch.

Szablon Rubin - podstawowe informacje

Wstęp

Szablon Rubin jest dedykowany dla sklepów w wersji B2B. Wyróżnia się nowoczesnym wyglądem zgodnym z najnowszymi trendami oraz intuicyjną nawigacją, co pozwala na szybkie i komfortowe zakupy. Oferuje funkcje dedykowane dla modelu B2B, w tym umożliwia wykorzystanie Comarch e-Sklep Sync do wyświetlania zamówień, faktur i wydań zewnętrznych z systemu ERP. Przy pomocy Kreatora wyglądu, można dostosować układ elementów szablonu względem indywidualnych oczekiwań. Elastyczność konfiguracji szablonu sprawia, że jest on idealnym rozwiązaniem dla zróżnicowanych potrzeb biznesowych. Główne wyróżniki szablonu:
  • obsługa sprzedaży dla klientów biznesowych oraz indywidualnych,
  • intuicyjna nawigacja boczna pozwalająca na szybki przegląd towarów dodanych do koszyka bądź zapytania o wycenę,
  • trzy widoki listy towarów, w tym lista pozwalająca na jednoczesne dodawanie wielu towarów zarówno do koszyka, jak i do list zakupów,
  • szczegóły towaru z paskiem nawigacji przyklejonym do nagłówka, który podczas przeglądania szczegółów oferty umożliwia natychmiastowy dostęp do najważniejszych sekcji i funkcji – w tym możliwość szybkiego dodania towaru do koszyka,
  • koszyk z rekomendacjami produktów oraz jednostronną finalizacją, ułatwiającą zakup,
  • profil klienta pozwalający na łatwą identyfikację statusów zamówień oraz dostęp do faktur i wydań zewnętrznych z systemu ERP,
  • obsługa wielu list zakupów,
  • możliwość składania zapytań o wycenę produków.
Przejdź do naszego sklepu demonstracyjnego i zobacz, jak wygląda Szablon Rubin w Comarch e-Sklep! W tym artykule zawarliśmy podstawowe informacje na temat funkcji dostępnych w szablonie. Dzięki możliwości konfiguracji elementów szablonu możesz łatwo spersonalizować swój e-Sklep.

Obsługa sprzedaży dla klientów biznesowych

Jako że szablon Rubin został zaprojektowany, aby umożliwić sprzedaż dla klientów biznesowych, obsługuje on funkcje dostosowane do modelu B2B. W ramach przykładowych udogodnień oferowanych przez szablon należy wymienić możliwości, takie jak:
  • obsługa klientów detalicznych oraz typu firma – połączenie modeli B2B oraz B2C,
  • możliwość włączenia tylko cen netto,
  • obsługa wielu koszyków (z możliwością edycji nazwy koszyka i usuwania całego koszyka jednym przyciskiem),
  • obsługa wielu list zakupowych, ułatwiająca powtórne zakupy tych samych towarów.
  • wyświetlanie zamówień, faktur i wydań zewnętrznych z systemu ERP w profilu klienta dzięki wykorzystaniu Comarch e-sklep Sync,
  • możliwość włączenia limitów kredytowych,
  • opcja dostępu do sklepu tylko dla zalogowanych użytkowników,
  • możliwość dodawania pracowników w profilu klienta,
  • opiekun handlowy dla kontrahenta.

Konfiguracja szablonu Rubin w panelu administracyjnym

Z poziomu panelu administracyjnego możesz dokonywać konfiguracji opcji wyglądu szablonu. Po przejściu do sekcji Wygląd sklepu > Ustawienia dostępne są ustawienia dla czterech zakładek:
  • W zakładce Ogólne możesz dokonać zmian w motywie kolorystycznym Twojego e-Sklepu. Z tego poziomu również możliwe do konfiguracji są takie opcje jak: ustawienia ceny netto, prezentacja promocji, rabatów progowych czy jednostek pomocniczych.
  • W zakładce Strona główna znajdują się ustawienia, dzięki którym możesz ustalić kolejność poszczególnych elementów na stronie głównej. Dodatkowo możesz zarządzać animacjami na poszczególnych bannerach i sliderach.
  • W zakładce Lista towarów znajdują się ustawienia dotyczące filtrów czy wyświetlania opisu danej kategorii towarowej. Z tego miejsca można zarządzać prezentacją informacji na kaflach w ramach listy.
  • W zakładce Zarzadzanie strefą klienta znajdziesz ustawienia elementów, które mają być widoczne po zalogowaniu do strefy klienta.

Strona główna

Strona główna w sklepie internetowym pełni rolę wprowadzenia do oferty sklepu. Jej głównym celem jest przyciągnięcie uwagi odwiedzających, zaprezentowanie najważniejszych produktów czy aktualnych promocji. Z tego względu na stronie głównej do skonfigurowania możliwe są takie elementy jak:

  • Banner w formie slidera – ustawienia dla banneru można znaleźć w sekcji Wygląd sklepu > Ustawienia > Bannery po przejściu do sekcji mainBanner. Domyślny rozmiar dla obrazka we wskazanym bannerze wynosi: 1574px x 425px. Więcej o ustawieniach można przeczytać w artykule dotyczącym konfiguracji bannerów.
  • Banner z infografikami – pozwala na zaprezentowanie korzyści z zakupów w Twoim sklepie. Domyślny rozmiar obrazków wynosi: 48px x 48px. Edycja banneru jest możliwa z poziomu opcji Wygląd sklepu > Ustawienia > Bannery po przejściu do sekcji homepage-small.
  • Banner popup – pozwala na poinformowanie klientów o bieżącej ofercie czy rabatach. Domyślny rozmiar grafiki w bannerze wynosi: 330px x 418px. Edycja banneru jest możliwa z poziomu opcji Wygląd sklepu > Ustawienia > Bannery po przejściu do sekcji banner_popup1.
 
  • Zapis do newslettera – newsletter to jeden z kluczowych elementów każdej strony internetowej, który pozwala na utrzymywanie kontaktu z użytkownikami i budowanie bazy subskrybentów. W przypadku szablonu Rubin, sekcja z zapisem do newslettera jest możliwa do ustawienia w formie stałej sekcji na stronie głównej.
Możliwe jest także zaprezentowania zapisu do newslettera w formie banneru.
  • Towary polecane – slider z wybranymi towarami. Mogą to być na przykład towary z wybraną flagą, najczęściej kupowane na sklepie lub ustawione ręcznie z poziomu Panelu Administracyjnego. Elementy te możliwe są do edycji w zakładce Wygląd Sklepu > Ustawienia > Edytuj ustawienia zaawansowane > Obiekty po przejściu do obiektu new-product-mp-x. Więcej informacji można znaleźć w ramach artykułu dotyczącego wyświetlania towarów polecanych w szablonach.
  • Tekst SEO – wskazany element charakteryzuje się możliwością wprowadzenia statycznego opisu na stronie głównej w e-Sklepie. Aby ustawić treść, przejdź do zakładki Wygląd Sklepu > Ustawienia > Edytuj ustawienia zaawansowane > Obiekty. W tym miejscu należy odszukać obiekt text-element-1-mp-1 i edytować element tekstowy.
  • Aktualności – w tej sekcji znajdziesz najnowsze artykuły z bloga w formie slidera. Każdy wpis zawiera obrazek, tytuł, krótki fragment treści, a także tagi tematyczne oraz datę ostatniej aktualizacji.
  • Slider marek oraz slider producentów – w ramach wskazanych sliderów będą pokazywały się loga marek i producentów, uzupełnionych po stronie systemów Comarch ERP.

Lista towarów

1. Widoki list towarów

Lista towarów zawiera trzy różne widoki. W zakładce Wygląd sklepu > Ustawienia > Lista towarów jest możliwość wybrania domyślnego widoku: Każdy z nich ma inne zastosowanie i cechy charakterystyczne:
  • W ramach widoku kafli użytkownicy mają możliwość szybkiego dodania pojedynczej sztuki towaru:
  • W przypadku listy z rozbudowanym kaflem, możesz zaprezentować opis towaru lub jego atrybutów zgodnie z ustawieniem:

Z poziomu kafli dostępne są również dodatkowe akcje, takie jak dodanie do zapytania o wycenę, list zakupów czy do porównania. Co więcej, dla wskazanej listy, została dodana możliwość kopiowania kodu towaru.

  • Szybka lista charakteryzuje się możliwością dodania wielu towarów jednocześnie. Na wskazanej liście jest możliwość dodawania równocześnie kilku towarów zarówno do listy zakupów, jak i do koszyka:
W przypadku ustawień dla widoków szybkiej listy i rozbudowanych kafli, istnieje możliwość ustalenia ilości wyświetlanych atrybutów:

2. Graficzna prezentacja wariantów

W ramach kafli możesz ustawić graficzną prezentację wariantów – po najechaniu na kafel zostaną zaprezentowane atrybuty w postaci:
  • miniatur zdjęć,
  • wariantów kolorystycznych,
  • wartości tekstowej.
Wskazaną prezentację można włączyć po przejściu do opcji Wygląd sklepu > Ustawienia > Lista towarów. W tym miejscu można wybrać sposób prezentacji wariantów:

3. Opis kategorii

Na liście towarów możesz wyświetlić także opis danej kategorii dodany po stronie systemu Comarch ERP. Jest on zaprezentowany w szablonie w następującej formie: Jeżeli został on wypełniony, możesz zdecydować czy ma być on domyślnie zwinięty czy rozwinięty:

4. Panel filtra

W ramach ustawień listy towarów do dostosowania możliwe są też filtry. Z tego poziomu dostępne do skonfigurowania są następujące opcje:
  • Liczba wyświetlanych wartości, która wskazuje ile domyślnie będzie pokazanych elementów danego filtra przed przyciskiem „Pokaż więcej”:

W przypadku takiego ustawienia przed wskazanym przyciskiem będzie prezentowane pięć wartości filtra – reszta zostanie zaprezentowana po rozwinięciu:

  • Filtruj po użyciu przycisku „Zastosuj”:

Zgodnie z ustawieniem filtry będą działać dopiero po kliknięciu wskazanego przycisku. Jeżeli parametr jest ustawiony na „Nie”, lista będzie filtrować się dynamicznie po wybraniu filtra.

  • Domyślne ustawienie filtrów jako zwiniętych bądź rozwiniętych:
Wskazane ustawienie wpływa na to, czy po wejściu na listę towarów będą wskazane wartości filtrów czy zostaną one zaprezentowane dopiero po rozwinięciu:
  • Wskazanie elementów, które mają być prezentowane w panelu filtrów:
  • Graficzna prezentacja filtra typu kolor, którą należy skonfigurować zarówno w Panelu administracyjnym, jak i systemie Comarch ERP według instrukcji. Po wykonaniu odpowiednich kroków, kolory będą prezentować się następująco:

Szczegóły towaru

1. Sekcja z towarem

W ramach szczegółów towaru możemy wyróżnić sekcje z towarem. W jej ramach prezentowane są zdjęcia towarów oraz informacje towarze, takie jak: 
  • Ceny, w tym prezentację:
  • Jednostki miary oraz przeliczniki do jednostki podstawowej lub domyślnej.
  • Stan magazynowy.
  • Dostępność produktu.
  • Cechy towaru.
  • Informacja o wartości dostawy danego towaru.
  • Możliwość udostępnienia towaru w social mediach lub za pomocą linku.
  • Opcję „Zapytaj o towar” bądź „Zapytaj opiekuna” w zależności od konfiguracji.
W tym miejscu klienci mają także dostęp do dodatkowych opcji takich jak:
  • Tabela rozmiarów – możliwa do ustawienia z poziomu ustawień Wygląd sklepu > Ustawienia > Ogólne. Tabela rozmiarów jest możliwa do skonfigurowania w formie strony, pliku pdf lub popupu.
  • Sprawdź dostępność w salonie – dzięki wskazanemu elementowi, potencjalni klienci będą mieli okazję sprawdzić, czy dany towar znajduje się w sklepie stacjonarnym (salonie). Funkcja jest dostępna po spełnieniu odpowiednich wymagań konfiguracyjnych opisanych w artykule: Sprawdź dostępność towaru w salonie.
  • Historia zakupów – dla sklepów w wersji B2B, powiązanych z systemem Comarch ERP XL oraz aktywną usługą e-Sklep Sync, możliwe jest włączenie wskazanego ustawienia w opcjach Wygląd sklepu > Ustawienia > Ogólne:

Dzięki temu możliwe będzie wskazanie historii zakupów z ostatnich 6 miesięcy

  • Harmonogram dostaw – funkcja służy do sprawdzania, czy towar został zamówiony u dostawcy, jak również udostępnia informacje o zamówionej ilości oraz planowanej dostawie. Więcej informacji na jej temat można przeczytać w artykule udostępnionym w Centrum Pomocy.
Poniżej wskazanych informacji o towarze znajdują się dodatkowe sekcje. Podczas przewijania strony widoczna jest nawigacja przyklejona do nagłówka, która ułatwia szybkie dodanie towaru do koszyka.

2. Opis i specyfikacja

W pierwszej kolejności wskazane są opis i specyfikacja danego towaru. Wskazane elementy takie jak opis czy atrybuty towaru są możliwe do dodania po stronie systemów Comarch ERP.

3. Podmiot odpowiedzialny

Zgodnie z rozporządzeniem GPSR w szablonie możliwe jest zaprezentowanie podmiotów odpowiedzialnych. Konfiguracja w ramach wyświetlenia wskazanych informacji w szablonie została opisana w artykule: Jak dostosować e-Sklep do wymogów Rozporządzenia GPSR?

4. Opinie o towarze

Na szczegółach towaru możliwe do wyświetlenia są opinie o towarze. Sekcja jest wzbogacona o paski informujące o ilości poszczególnych ocen. Obsłużone zostało również zgłaszanie opinii zgodnie z Aktem o usługach cyfrowych DSA.

5. Pliki do pobrania

Sekcja z plikami do pobrania zwiera pliki załączone na karcie towaru po stronie systemu Comarch ERP:

6. Zestawy

W przypadku korzystania z systemu Comarch ERP Optima, do zaprezentowania na stronie szczegółów towaru możliwe są zestawy: Dzięki wskazanej prezentacji, klient może dowiedzieć się o promocyjnej ofercie zakupu kilku towarów jednocześnie w tańszej cenie.

7. Towary podobne i akcesoria

Dla towarów skonfigurowanych w systemie Comarch ERP XL istnieje możliwość zdefiniowania Towarów podobnych lub Akcesoriów. Aby wskazana sekcja była dostępna w e-Sklepie, należy ją skonfigurować po stronie Comarch ERP XL zgodnie z fragmentem instrukcji, w którym opisano obsługę towarów podobnych lub akcesoriów dla towaru. W przypadku zamienników, możliwe jest także ich skonfigurowanie w Comarch ERP Optima.

Koszyk

Po przejściu na stronę koszyka wyświetla się podsumowanie dodanych do niego towarów. Wskazana sekcja ma na celu prezentację towarów w ramach rekomendacji zakupowych, aby zachęcić klienta do dalszych zakupów. W szablonie Rubin składanie zamówienia zostało zaprojektowane tak, aby użytkownik mógł w jednym kroku wypełnić niezbędne dane: 
  • Formularz z danymi zamawiającego oraz danymi do faktury.
  • Sposób dostawy.
  • Sposób płatności.
Po uzupełnieniu powyższych informacji i zakupie towaru można przejść do podsumowania, w którym prezentowane są m.in. wcześniej wprowadzone dane klienta. W ramach koszyka istnieje możliwość włączenia prezentacji wartości rabatów dla danego zamówienia, zgodnie z ustawieniem:

Dzięki temu promocja zostanie zaprezentowana w koszyku w następujący sposób:   Dodatkowo, w przypadku dostaw, możliwe jest także włączenie edycji daty dostawy:

Wskazane ustawienie prezentuje się następująco:

Zapytanie o wycenę

W modelu sprzedaży B2B często spotyka się spersonalizowane wyceny dla różnych kontrahentów. Na wysokość cen wpływają takie czynniki jak zmieniające się ceny towarów, ilość zamówionych produktów, sytuacja rynkowa oraz szczególne warunki ustalone w umowach między sprzedawcą a klientem. Z tego względu w szablonie Rubin istnieje możliwość dodawania towarów do zapytania o wycenę zgodnie z ustawieniem: Do zapytania o wycenę możesz przejść z poziomu nagłówka, klikając ikonę "Zapytanie o wycenę". Po kliknięciu w szablonie prezentowany jest panel boczny z towarami dodanymi do zapytania: Po przejściu do szczegółów, dostępny jest formularz: Obsługa zapytań jest w dalszej kolejności procesowana po stronie panelu administracyjnego. W dalszej kolejności zarówno zapytanie o wycenę, jak i utworzona z niego oferta sprzedaży jest dostępna dla klienta z poziomu Profilu klienta.

Profil klienta

1. Ustawienia profilu klienta

W przypadku ustawień profilu klienta w ramach: Wygląd sklepu > Ustawienia >  Zarządzanie strefą klienta widoczna jest lista elementów zamieszczonych w e-Sklepie. Lista składa się z następujących ustawień:
  • Dostępne – ustawienie wyświetlania danego elementu na stronie. Jeżeli parametr jest zaznaczony (podświetla się na szaro) wówczas element będzie widoczny na stronie.
  • Kolejność – w tym polu za pomocą strzałek możemy zmienić kolejność przycisków.
  • Ikona – w tym miejscu należy wprowadzić nazwę ikony, która powinna się wyświetlać na dodanym elemencie.
  • Etykieta PL – nazwa elementu, która będzie się wyświetlała w polskiej wersji strony.
  • Id tłumaczenia – id z którego będą pobierane tłumaczenia elementu wyświetlane w obcojęzycznej wersji strony. Tłumaczenia dodawane są w panelu administracyjnym: Wygląd sklepu > Ustawienia > Tłumaczenia.

2. Dokumenty dostępne w profilu klienta

W ramach profilu klienta dostępne są dokumenty związane z procesem zamówienia w e-Sklepie. Z tego poziomu klient ma dostęp do zakładek prezentujących:
  • zamówienia,
  • faktury,
  • wydania zewnętrzne,
  • wydania magazynowe.
Aby móc obsługiwać dokumenty pochodzące z systemu Comarch ERP, należy skonfigurować usługę Comarch e-Sklep Sync. Dzięki temu dla klientów widoczne staną się dokumenty udostępniane przez to narzędzie. Dokumenty, dla których wymagana jest wskazana usługa zostały opisane w artykule Dokumenty udostępniane przez Comarch e-Sklep Sync. Dzięki odpowiednim oznaczeniom kolorystycznym klient ma możliwość w prosty sposób zapoznać się ze statusami wskazanych dokumentów:

3. Zapytania o wycenę i oferty sprzedaży

Z tego poziomu klient ma dostęp również do listy z wykonanymi zapytaniami o wycenę. Po stworzeniu wyceny na dane zapytanie, w zakładce Oferta sprzedaży pojawi się oferta do zaakceptowania przez klienta: Więcej informacji na temat zapytań i ofert sprzedaży można znaleźć w artykułach: Zapytaj o cenę oraz Jak stworzyć ofertę sprzedaży i zapytanie ofertowe?

4. Reklamacje/zwroty

Klient ma możliwość zareklamowania towaru po przejściu na szczegóły zamówienia. Z tego poziomu jest możliwość wybrania opcji reklamacji dla towaru: Informacje o reklamacjach znajdą się w zakładce Reklamacje/ Zwroty:

5. Moje dane

W zakładce Moje dane klient ma możliwość weryfikacji wprowadzonych danych jako firma bądź osoba fizyczna. W tym miejscu wyświetlone są także uzupełnione adresy dostawy – wskazany jest także adres domyślny.

6. Pracownicy

We wskazanej zakładce istnieje możliwość dodania pracownika, jak również jego zablokowania. Dodatkowo jeżeli pracownik jest przypisany do kilku firm istnieje możliwość zmiany firmy z poziomu nagłówka sklepu: Więcej na temat pracowników w e-Sklepie możesz dowiedzieć się w artykule: Wielu pracowników kontrahenta.

7. Twoje konto

We wskazanej zakładce znajdują się dane kontaktowe klienta, jak i dane do logowania – e-mail i hasło. Z tego poziomu dostępna jest również historia konta

8. Zgody

W tym miejscu klientowi prezentowana jest lista zaakceptowanych zgód:

9. Do pobrania

Poprzez dodanie załączników do karty kontrahenta w systemie Comarch ERP XL  w szablonie Rubin jest możliwe wyświetlanie listy plików do pobrania dla zalogowanych użytkowników. Są one widoczne i dostępne do pobrania w Profilu Klienta we wskazanej zakładce. Sposób konfiguracji wskazanych plików został opisany w artykule: Lista plików Klienta – Do pobrania

10. Promocje

Dzięki wskazanej zakładce klienci mogą sprawdzić, jakie rabaty aktualnie posiadają. Widoczne w tej zakładce rabaty są przesyłane z systemu ERP oraz ustalane w Panelu Administracyjnym Comarch e-Sklep. Obsługiwane rabaty:
  • rabaty dla nowego klienta
  • rabaty od wartości zamówienia
  • rabat dla stałego klienta
  • rabaty z Comarch ERP
  • stała cena z Comarch ERP
Aby wskazane promocje wyświetlały się w profilu klienta należy włączyć ustawienie w Wygląd sklepu > Ustawienia > Ogólne: Informacje o konfiguracji rabatów można znaleźć w ramach artykułu: Rabaty – rodzaje i zasady wyliczania.

Listy zakupów

W szablonie Rubin dla wersji sklepu B2B możliwe jest posiadanie wielu list zakupów. Funkcja dostępna jest tylko dla zalogowanych klientów. Umożliwia ona zaplanowanie zakupów z wyprzedzeniem w uporządkowany sposób poprzez tworzenie list na różne okazje i ustawianie dla nich daty przypomnienia: Po przejściu do list istnieje możliwość utworzenia nowej listy: W ramach listy jest możliwa do ustawienia data przypomnienia: Dodatkowo z tego poziomu klient ma możliwość nadania liście nazwy, przeniesienia jej do zapytania o wycenę, jak również dodania towarów z listy do koszyka.

Lookbook

Lookbook oferuje możliwość przedstawienia towarów bezpośrednio na zdjęciu w formie zaznaczonych pinezek. W szablonie Rubin możliwe jest stworzenie wielu lookbooków. Będą one w takim wypadku prezentowane w formie listy: Szczegóły lookbooka charakteryzują się precyzyjnym oznaczeniem towarów na zdjęciu. Dzięki znacznikom umieszczonym na grafice Twoi klienci będą mogli podejrzeć towar i dodać go bezpośrednio do koszyka lub listy zakupów. Po kliknięciu na przycisk z plusem wyświetli się popup ze szczegółami towaru oraz opcją zakupu.
Wskazówka
Rekomendowany rozmiar grafik do lookbooka to 578 x 578 px.
Aby poprawnie skonfigurować lookbook, skorzystaj z naszej instrukcji zawartej w artykule: Jak skonfigurować Lookbook w Comarch e-Sklep?

Blog

Blog jest ważnym elementem w strategii każdego sklepu internetowego. Umożliwia sprzedawcy dzielenie się wiedzą i doświadczeniami dotyczącymi oferowanych produktów. Poprzez bloga, sklep może podpowiedzieć klientom, jak najlepiej wykorzystać dostępne artykuły. Dodatkowo, regularne publikowanie wartościowych treści ma korzystny wpływ na pozycjonowanie strony, dzięki unikalnym materiałom. To sprawia, że Twój sklep może być częściej widoczny w wynikach wyszukiwania.

W sekcji z blogiem prezentowane są aktualnie dodane artykuły, które są możliwe do konfiguracji w Panelu administracyjnym. Dla każdego wpisu przedstawione są: zdjęcie, treść, tagi oraz przewidywany czas czytania. Szczegółowe informacje na temat konfiguracji bloga w e-Sklepie znajdują się w artykule: Jak skonfigurować blog?