Jak stworzyć ofertę sprzedaży i zapytanie ofertowe?

Wstęp

W modelu sprzedaży B2B często dochodzi do indywidualnych wycen towarów dla poszczególnych kontrahentów. Najczęściej wpływa na to dynamiczna zmiana cen sprzedawanych towarów, ilość sprzedawanego towaru, sytuacja na rynku, a także indywidualne kontrakty między sprzedawcą a kontrahentem.

W Comarch e-Sklep udostępniamy możliwość tworzenia zapytań ofertowych przez Klientów e-Sklepu oraz indywidualnych wycen tworzonych przez sprzedawcę.

Aby móc tworzyć zapytania ofertowe, a następnie realizować ich wycenę należy posiadać:

  • Comarch e-Sklep w wersji B2B,
  • zainstalowany aktualny do wersji szablon Szafir (dedykowany dla B2B).

Jak utworzyć zapytanie o wycenę?

Gdy w danym e-Sklepie zainstalowany jest szablon Szafir (dedykowany dla B2B) to domyślnie w nagłówku widnieje funkcja Zapytanie o wycenę – tuż obok koszyka zakupowego.

Dodatkowo na szczegółach towaru znajduje się odpowiedni przycisk, który pozwala na dodanie towaru do nowego zapytania o wycenę.

W łatwy sposób każdy kontrahent może stworzyć listę towarów wraz z odpowiednimi ilościami, dla której wyśle do sprzedawcy prośbę o indywidualną wycenę oferty.

Po przejściu do utworzonego zapytania kontrahent zobaczy listę wybranych towarów.

Aby dokończyć zapytanie należy uzupełnić formularz danych kontaktowych, a następnie wysłać zapytanie do sprzedawcy.

Złożone zapytanie pojawi się w panelu administracyjnym sprzedawcy w sekcji Sprzedaż/Zapytania i Oferty sprzedaży.

Zapytania i Oferty sprzedaży w panelu administracyjnym

Sekcja Zapytania i Oferty sprzedaży dzieli się na dwie zakładki:

  • Zapytania ofertowe,
  • i Oferty sprzedaży.

Zapytania ofertowe

W panelu administracyjnym w sekcji Sprzedaż/Zapytania i Oferty sprzedaży znajduje się odrębna zakładka z nowo złożonymi zapytaniami o nazwie Zapytania ofertowe.

Informacje widoczne na liście zapytań, są zależne od wyboru administratora. Wyboru takiego można dokonać poprzez kliknięcie zakładki Kolumny. Pojawi się wtedy lista kolumn, które można wybrać aby zostały zaprezentowane na liście zapytań.

 

Dostępne kolumny na liście zapytań do wyboru to:

  • Numer zapytania;
  • Status;
  • Data zapytania,
  • Adres e-mail,
  • Telefon,
  • Kontrahent zarejestrowany,
  • Numer oferty,
  • Data synchronizacji do ERP,
  • Numer w systemie ERP,
  • Nazwa kontrahenta (od wersji 2022).

Oferty sprzedaży

W momencie, gdy dane zapytanie zostanie wycenione wówczas stanowi Ofertę sprzedaży dla zainteresowanego kontrahenta. Oferta ta pojawia się na zakładce Oferty sprzedaży, gdzie sprzedawca może kontrolować status akceptacji przedstawionej wyceny oraz jej realizacji w e-Sklepie.

Podobnie jak w przypadku Zapytań ofertowych informacje widoczne na liście zapytań, są zależne od wyboru administratora.

Dostępne kolumny na liście ofert sprzedaży do wyboru to:

  • Numer oferty,
  • Status,
  • Data dodania oferty,
  • Data ważności oferty,
  • Adres e-mail kontrahenta,
  • Kontrahent zarejestrowany,
  • Numer zapytania,
  • Numer zamówienia,
  • Data wysyłki,
  • Numer w systemie ERP,
  • Nazwa kontrahenta (od wersji 2022).

Zarówno w zakładce Zapytania ofertowe jak i w zakładce Oferty sprzedaży za pomocą przycisku Eksport do pliku można eksportować elementy z listy do pliku CSV lub XML. Po kliknięciu przycisku pojawi się okno, w którym należy wybrać sposób zaznaczenia zakresu danych oraz format w jakim plik ma być eksportowany, a następnie kliknąć przycisk Eksportuj. Plik po eksporcie Zapytań ofertowych nosi nazwę Inquiries, natomiast po eksporcie Ofert sprzedaży nazywa się Quotes.

 

Jak stworzyć ofertę sprzedaży?

Gdy w panelu administracyjnym pojawi się nowe zapytanie należy przejść do jego szczegółów, w celu stworzenia indywidualnej oferty sprzedaży.

Na szczegółach znajdują się informacje na temat:

  • kontrahenta, który złożył zapytanie,
  • lista towarów do wyceny,

Przyciskiem „Stwórz ofertę sprzedaży” zostaniemy przekierowani do formularza wyceny poszczególnych towarów. Na formularzu można także określić datę ważności oferty, ustalić cenę netto lub brutto towaru, wybrać dodatkowe parametry wyceny. Przed wysłaniem oferty istnieje także możliwość zapisania jej jako wersji roboczej, którą będzie można edytować w przyszłości.

Gdy oferta zostanie w pełni przygotowana i przesłana do kontrahenta, wówczas trafia ona do zakładki „Oferty sprzedaży”, a dany kontrahent otrzymuje odpowiednie powiadomienie mailowe, w którym znajduje się link przekierowujący do koszyka w celu zakupu wycenionych produktów.

Wskazówka
Gdy Klient złoży zapytanie ofertowe, a następnie Administrator wyceni przesłane zapytanie istnieje możliwość, iż w międzyczasie jeden z towarów lub wszystkie towary zostaną wyprzedane. W takiej sytuacji, gdy Klient będzie chciał na podstawie przesłanej wyceny złożyć zamówienie, otrzyma w koszyku odpowiedni komunikat, który będzie zawierał informacje na temat brakujących towarów oraz prośbę o złożenie nowego zapytania.

Czy ten artykuł był pomocny?