Akt o Usługach Cyfrowych (DSA)

Czym jest Akt o Usługach Cyfrowych (DSA)?

Projekt ustawy o Usługach Cyfrowych (DSA) stanowi nowy, jednolity zestaw przepisów o zasięgu unijnym, regulujących działalność usług cyfrowych. Głównym celem DSA jest stworzenie bezpieczniejszego i bardziej zrównoważonego środowiska online oraz dostosowanie regulacji do zmieniającej się rzeczywistości cyfrowej. Ustawa wprowadza przepisy mające na celu równomierne zabezpieczenie praw wszystkich użytkowników w Unii Europejskiej, w tym odpowiedzialność platform internetowych za treści publikowane przez użytkowników, przejrzystość reklamy online oraz ochronę konsumentów przed nielegalnymi treściami, towarami i usługami.

W ramach DSA przewidziano:

  • Uproszczone procedury zgłaszania nielegalnych treści, towarów lub usług.
  • Wzmocnioną ochronę osób padających ofiarą cyberprzemocy i prześladowań w Internecie.
  • Większą przejrzystość w zakresie reklamy online.
  • Zakaz wykorzystywania pewnych form reklamy ukierunkowanej, w tym reklam opartych na wrażliwych danych osobowych lub danych nieletnich.
  • Łatwe w użyciu i darmowe mechanizmy reklamacji, w przypadku usunięcia treści przez platformę internetową.
  • Skrócone i uproszczone warunki korzystania z usług.

Czy akt o Usługach Cyfrowych dotyczy mojego Comarch e-Sklep?

W przypadku właścicieli Comarch e-Sklep, mogą oni w niektórych sytuacjach być traktowani jako dostawcy usług pośrednich w rozumieniu DSA. Będzie to m.in. dotyczyło przypadku, w którym umożliwiane jest przechowywanie informacji przekazanych przez klientów na ich żądanie, np. poprzez zamieszczanie opinii w ramach e-Sklepu. W takim wypadku na właścicielach Comarch e-Sklep będą spoczywać obowiązki wskazane w rozdziale III sekcji 1 DSA.

Jak dostosować mój Comarch e-Sklep do wymogów DSA?

1 Należy posiadać szablon w wersji 2024.4.

Jak zaktualizować szablon przeczytasz w dedykowanym artykule. Jeżeli nie masz szablonu możesz skorzystać z kreatora wyglądu Comarch lub wgrać gotowy szablon Comarch.

2. Określić punkt kontaktowy umożliwiający bezpośrednią komunikację drogą elektroniczną z organami państw członkowskich, Komisją i Radą Usług Cyfrowych oraz odbiorcami usług

Punkt kontaktowy możesz zamieścić w informacjach dodatkowych o sklepie. Wprowadź go w panelu administracyjnym w obszarze Ustawienia > Ustawienia sklepu > Dane sklepu > Dodaj informacje dodatkowe. Możesz również dodać dedykowaną stronę w sklepie informującą o punkcie kontaktowym zgodnie z instrukcją dla starszych szablonów oraz dla nowych.

3. Publikować (co najmniej raz w roku) do wiadomości publicznej sprawozdania dotyczącego moderowania treści

Ten obowiązek jest po stronie właściciela usługi Comarch e-Sklep. To właściciel sklepu (administrator e-Sklepu) może moderować treści zamieszczane w swoim e-Sklepie. Takie sprawozdanie możesz zamieścić na blogu (w panelu administracyjnym: Marketing > Blog) lub na dedykowanej stronie w sklepie.

4. Włączyć dedykowaną stronę do zgłaszania naruszeń treści.

Aby to zrobić przejdź w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep do zakładki Wygląd sklepu > Ustawienia > Stopka i w wybranym przez siebie miejscu dodaj stronę Akt o Usługach Cyfrowych.

Dodana strona będzie wyświetlała się w wybranym przez Ciebie miejscu w stopce. Na stronie znajduje się formularz do zgłaszania naruszeń treści.

Jak obsługiwać zgłoszone naruszenia?

Obsługa zgłoszenia ze strony Akt o Usługach Cyfrowych (dodana w stopce)

1. Po wypełnieniu i wysłaniu formularza zgłoszeniowego Administrator e-sklepu otrzyma e-mail informujący o nowym zgłoszeniu.
Osoba zgłaszająca otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.

2. Następnie Administrator sklepu we własnym zakresie odpisuje osobie zgłaszającej naruszenie treści.

Wskazówka
Szablony wiadomości znajdują się w panelu administracyjnym, zakładka: Ustawienia > Treści formalne, sekcja Kontakt.

Przyklad
Przykład formularza z szablonu Topaz:

Obsługa zgłoszenia opinii

  1. Utworzenie zgłoszenia

Po zgłoszeniu przez użytkownika sklepu wybranej opinii, takie zgłoszenie trafia do panelu administracyjnego na szczegóły opinii.

Przyklad
Przykład dla szablonu Topaz:

2. Zarządzanie zgłoszeniem

Zgłoszenie jest widoczne na liście opinii oznaczone „pastylką”.

Wejdź na szczegóły zgłoszonej opinii. W sekcji Zgłoszenia naruszeń wyświetlana jest lista zgłoszeń danej opinii.

Po rozwinięciu danego zgłoszenia widać pełną jego treść. Zgłoszenie możesz odrzucić lub zaakceptować.

3. Odrzucenie zgłoszenia

Po odrzuceniu zgłoszenia wyświetla się popup, w którym należy podać powód odrzucenia zgłoszenia.

Następnie do osoby zgłaszającej zostaje wysłana wiadomość o odrzuceniu jego zgłoszenia, a na liście zgłoszenie zmienia status na odrzucone.

4. Akceptacja zgłoszenia

Po akceptacji zgłoszenia wyświetla się popup z informacjami.

Po kliknięciu Zaakceptuj zgłoszenie opinia zostaje permanentnie zablokowana, nie ma możliwości jej odblokowania. Osoba zgłaszająca zostaje poinformowana o akceptacji zgłoszenia. Jeżeli opinia została dodana poprzez osobę zalogowaną otrzyma ona maila o zablokowaniu wskazanej opinii ze względu na naruszenia Aktu o Usługach Cyfrowych lub regulaminu sklepu.

Status zgłoszenia na liście zmienia się na zaakceptowany.

Wskazówka
Szablony wiadomości znajdują się w panelu administracyjnym, zakładka: Ustawienia > Treści formalne, sekcja Kontakt.

Czy ten artykuł był pomocny?