Podział klientów w Comarch e-Sklep
Podział klientów ze względu na prowadzony model sprzedaży
Zakładając sklep internetowy właściciel sklepu decyduje jakich klientów będzie obsługiwać jego sklep internetowy. Wszystko zależy od modelu prowadzonego biznesu: detaliczny (B2C) czy hurtowy (B2B). Ze względu na wybrany model sprzedaży możemy obsługiwać inny rodzaj klientów:Sprzedaż detaliczna (B2C) (zwykły sklep internetowy) | Sprzedaż hurtowa (B2B) (sklep/platforma B2B) |
Osoby prywatne Firmy (sporadycznie) | Firmy |
- podania odpowiednich danych potrzebnych do wygenerowania dokumentu handlowego (PESEL/NIP)
- wygenerowania do zamówień odpowiedniego typu dokumentu handlowego (paragon/faktura)
- złożenie zamówienia w cenach brutto/netto w zależności od typu klienta
× - funkcja dostępna zawsze
brak - funkcja niedostępna
(B2B) – funkcja wykorzystywana głównie w sprzedaży hurtowej (B2B)
Funkcje możliwe na zamówieniu: | Osoba prywatna | Firma |
Paragon | × | brak |
Faktura | × | × |
PESEL | × | brak |
NIP | × | × |
Ceny brutto | × | × |
(B2B) Ceny netto | brak | Dla klienta typu Firma zalogowanego lub jednorazowego wg ustawień w PA |
Podział klientów ze względu na dostępność do funkcji sklepu
W Comarch e-Sklep wiele funkcji uzależnionych jest od konfiguracji w Panelu administracyjnym. Administrator sklepu decyduje, które funkcje mają być dostępne dla wszystkich klientów, a które np. zablokować dla klientów nieposiadających konta w sklepie (tzw. jednorazowych). Ze względu na dostęp do funkcji sklepu klientów dzielimy na:Pełna funkcjonalność sklepu | Ograniczona funkcjonalność sklepu (dostęp tylko do niektórych funkcji) |
Zarejestrowany (posiada konto w sklepie) | Jednorazowy (dokonał jednorazowego zakupu i nie założył konta w sklepie) |
Funkcja w sklepie | Zarejestrowany (posiada konto w sklepie) | Jednorazowy (nie posiada konta w sklepie) |
(B2B) Dostęp do oferty sklepu | × |
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym |
(B2B) Wyświetlanie cen towarów | × |
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym |
(B2B) Wyświetlanie cen towarów po przyznanym rabacie |
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym |
brak |
(B2B) Wyświetlanie cen towarów w cenach netto | × |
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym |
Stawka VAT w cenniku według statusu klienta | × | brak (VAT zawsze liczony jak dla statusu Krajowy) |
Program lojalnościowy | × | brak |
Porównywarka towarów | × | × |
Powiadomienia o dostępności towaru | × | × |
Zapytaj o cenę | × | × |
Rabaty | × | dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym |
(B2B) Składanie zamówień | × |
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym |
(B2B) Składanie zamówień z negocjowalnym kosztem dostawy | × | brak |
Powiadomienia o stanie realizacji zamówienia (e-mail/sms) | × | × |
Wykorzystanie kuponu na zamówieniu | × | × |
Komentowanie i ocena towarów |
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym |
dostępność funkcji uzależniona od ustawień w panelu administracyjnym |
Historia zamówień | × | brak |
Składanie reklamacji | × | brak |
Przechowalnia towarów | × | brak |
Wiele adresów wysyłki | × | brak |
(B2B) Wiele loginów do jednego konta > | × | brak |
Podział klientów ze względu na naliczanie podatku VAT
Comarch e-Sklep posiada mechanizmy, które umożliwiają obsługę klientów z różnych krajów świata. Obsługa klientów z poza kraju wiąże się m.in. z naliczeniem odpowiedniej stawki VAT w cenniku. Dla klientów o statusie pozaunijny prefiks kraju (przy NIP) ma pozostać nieuzupełniony. W Comarch e-Sklep ze względu sposób naliczania podatku VAT możemy wyróżnić statusy klientów:Naliczany podatek VAT | Nienaliczany podatek VAT |
Krajowy (w systemie ERP klient posiada status 'krajowy') | Wewnątrzunijny (w systemie ERP klient posiada status 'wewnątrzunijny') Eksportowy (w systemie ERP klient posiada status 'pozaunijny') |
Uwaga
Statusy dotyczą tylko zarejestrowanych klientów. Klienci jednorazowi zawsze są traktowani jako klienci o statusie krajowy (zawsze naliczany jest VAT).
Uwaga
Status klienta jest określany po stronie systemu ERP!
Comarch e-Sklep jest dostosowany do obsługi wszystkich statusów. Obsługa po stronie sklepu dotyczy prezentacji cennika oraz składania zamówień.
Jak skonfigurować sklep pod obsługę B2B?
B2B - Ustawienia rejestracji
Comarch e-Sklep posiada odpowiednie funkcje, które umożliwiają dostosowanie sklepu do własnego modelu sprzedaży. W przypadku sprzedaży hurtowej (B2B) zazwyczaj sklepy B2B są tak skonfigurowane, aby dostęp do nich mieli tylko wybrani Partnerzy, tym samym to Administrator decyduje, który użytkownik może zarejestrować się do sklepu. Ponadto, bardzo ważne są mechanizmy umożliwiające szybkie założenie konta w sklepie dla kontrahentów, których dane już posiadamy np. w systemie ERP czy pliku Excel. Poniżej znajduje się wykaz funkcji dotyczących ustawień Rejestracji, które można wykorzystać w B2B:Rejestracja nowych kontrahentów > |
|
Import kontrahentów z systemu ERP > |
|
Import kontrahnetów z pliku XML > |
|
Wiele loginów do kontrahneta > |
|
B2B - Ustawienia cennika
Najważniejsza w sprzedaży czy to w modelu B2C czy B2B jest cena. W sprzedaży detalicznej cena jest ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników, niezależnie od tego czy użytkownik posiada konto w sklepie internetowym, czy nie. W przypadku sprzedaży hurtowej jest zupełnie inaczej - kluczową rolę odgrywa prezentacja cen według indywidualnych cenników kontrahentów (różni kontrahenci widzą inne ceny tego samego asortymentu), a także funkcja ukrywania ceny dla użytkowników niezalogowanych. Często w B2B wykorzystywana jest opcja wyświetlania cen asortymentu po przyznanym kontrahentowi rabacie. Dodatkowo, ważna jest możliwość sprzedaży asortymentu w wielu walutach. Poniżej znajduje się wykaz funkcji dotyczących ustawień Cennika, które można wykorzystać w B2B:Prezentacja cennika > |
|
Indywidualne cenniki > |
|
Plik xml z cennikiem dla klienta |
|
B2B - Ustawienia procesu zamówienia
Głównym wyróżnikiem w sprzedaży hurtowej jest możliwość składania zamówień tylko przez firmy. Dodatkowo, ważną opcją jest uniemożliwienie dokonania zakupu klientom jednorazowym, czyli takim którzy nie posiadają konta w sklepie. W niektórych branżach często wykorzystywane jest zdefiniowanie minimalnej wartości zamówienia, od której będą realizowane zamówienia. Poniżej znajduje się wykaz funkcji dotyczących ustawień dotyczących Zamówień, które można wykorzystać w B2B:Proces zamówienia > |
|
Wskazówka
Warto sprawdzić również, jakie funkcje dodatkowe są często wykorzystywane w B2B.
Główne obszary w Comarch e-Sklep, które mają wpływ na dostosowanie sklepu pod sprzedaż hurtową (B2B) dotyczą:
B2B (Business-to-Business) - podstawowe informacje
Czym jest B2B (Business-to-Business)
B2B (Business-to-Business) to model prowadzenia biznesu pomiędzy firmami, partnerami, dostawcami lub pośrednikami. Procesy jakie zachodzą w B2B są bardziej złożone i znacznie różnią się od tych zachodzących na rynku detalicznym - pomiędzy firmą a klientem (tzw. B2C - Business to Customer). Zwykłe sklepy internetowe, które są idealnym rozwiązaniem dla B2C, zazwyczaj nie są wystarczające dla obsługi partnerów B2B. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw szuka innowacyjnych rozwiązań typu internetowe Platformy B2B, które obniżają koszty i usprawnią współpracę z innymi dostawcami i odbiorcami.Różnice między B2C a B2B
Poniższa tabela zwiera spis najważniejszych różnic pomiędzy sprzedażą w modelu B2C (Business-to-Customer) a modelem B2B (Business-to-Business):Funkcja | B2C | B2B |
typ sprzedaży | detaliczny | hurtowy |
typy klientów | osoby prywatne i firmy | tylko firmy |
dostęp do oferty | wszyscy użytkownicy | tylko zalogowani kontrahenci |
ceny na zamówieniu | tylko ceny brutto | ceny netto, sporadycznie ceny brutto |
cennik | jeden dla wszystkich użytkowników | różny dla każdego kontrahenta |
zakupy jednorazowe | możliwe | niemożliwe |
indywidualne promocje dla klientów | niemożliwe | możliwe |
założenie nowego konta | nie wymaga akceptacji admina | wymagana akceptacja admina |
wiele kont dostępowych dla 1 kliena | niemożliwe | możliwe |
B2B w Comarch e-Sklep
Do rozpoczęcia sprzedaży hurtowej potrzebna jest wersja sklepu Comarch e-Sklep B2B. (Porównanie wersji Standard, Enterprise oraz B2B znajduje się w artykule Różnice w wersjach sklepu.) Wersja Comarch e-Sklep B2B została stworzona z myślą o obsłudze sprzedaży hurtowej, najważniejszymi jej wyróżnikami są:- dostęp w Profilu klienta do dokumentów handlowych i zamówień z systemu ERP za pomocą narzędzia Comarch e-Sklep Sync
- dedykowany szablon graficzny Szafir z obsługą B2B (zobacz demo)
- Rejestracji i dostępu do sklepu
- Prezentacji cennika
- Procesu zamówień
Wskazówka
Przeczytaj również jak dostosować Comarch e-Sklep do obsługi B2B.
Czy mogę ustawić fakturę, jako domyślny dokument rozliczeniowy w koszyku dla moich Klientów firmowych?
Administratorzy sklepów prowadzących sprzedaż w hurtową (B2B) mogą w szablonie Szafir (wersja min. 2023.4) zawęzić wybór dokumentu handlowego podczas składania zamówienia przez Klientów firmowych. W ramach konfiguracji można dostosować warunki handlowe i ustalić, w ramach jakiego dokumentu zostanie rozliczona transakcja zakupu w prowadzonym sklepie:
Przejdź w panelu administracyjnym do sekcji Wygląd Sklepu/ Ustawienia, znajdź parametr Zezwalaj firmom na wybór paragonu podczas składania zamówienia i zastosuj ustawienia do swojej firmy.
Domyślnie parametr jest zaznaczony na: TAK.
- faktury lub paragonu,
- tylko faktury.

Wskazówka
Po zmianie ustawień pamiętaj o opublikowaniu zmian.
Dodatkowo na szczegółach towaru znajduje się odpowiedni przycisk, który pozwala na dodanie towaru do nowego zapytania o wycenę.
W łatwy sposób każdy kontrahent może stworzyć listę towarów wraz z odpowiednimi ilościami, dla której wyśle do sprzedawcy prośbę o indywidualną wycenę oferty.
Po przejściu do utworzonego zapytania kontrahent zobaczy listę wybranych towarów.
Aby dokończyć zapytanie należy uzupełnić formularz danych kontaktowych, a następnie wysłać zapytanie do sprzedawcy.
Złożone zapytanie pojawi się w panelu administracyjnym sprzedawcy w sekcji Sprzedaż (1) > Zapytania i Oferty (9).
Sekcja Zapytania i Oferty dzieli się na dwie zakładki:
Informacje widoczne na liście zapytań, są zależne od wyboru administratora. Wyboru takiego można dokonać poprzez kliknięcie zakładki Kolumny. Pojawi się wtedy lista kolumn, które można wybrać aby zostały zaprezentowane na liście zapytań.
Dostępne kolumny na liście zapytań do wyboru to:
Podobnie jak w przypadku Zapytań ofertowych informacje widoczne na liście zapytań, są zależne od wyboru administratora.
Dostępne kolumny na liście ofert sprzedaży do wyboru to:
Zarówno w zakładce Zapytania ofertowe jak i w zakładce Oferty sprzedaży za pomocą przycisku Eksport do pliku można eksportować elementy z listy do pliku CSV lub XML. Po kliknięciu przycisku pojawi się okno, w którym należy wybrać sposób zaznaczenia zakresu danych oraz format w jakim plik ma być eksportowany, a następnie kliknąć przycisk Eksportuj. Plik po eksporcie Zapytań ofertowych nosi nazwę Inquiries, natomiast po eksporcie Ofert sprzedaży nazywa się Quotes.
Przyciskiem Stwórz ofertę sprzedaży zostaniemy przekierowani do formularza wyceny poszczególnych towarów. Na formularzu można także określić datę ważności oferty, ustalić cenę netto lub brutto towaru, wybrać dodatkowe parametry wyceny. Przed wysłaniem oferty istnieje także możliwość zapisania jej jako wersji roboczej, którą będzie można edytować w przyszłości.
Gdy oferta zostanie w pełni przygotowana i przesłana do kontrahenta, wówczas trafia ona do zakładki Oferty sprzedaży, a dany kontrahent otrzymuje odpowiednie powiadomienie mailowe, w którym znajduje się link przekierowujący do koszyka w celu zakupu wycenionych produktów.
Więcej informacji dotyczących szablonu Szafir znajdziesz w artykułach:
Jak stworzyć ofertę sprzedaży i zapytanie ofertowe?
Wstęp
W modelu sprzedaży B2B często dochodzi do indywidualnych wycen towarów dla poszczególnych kontrahentów. Najczęściej wpływa na to dynamiczna zmiana cen sprzedawanych towarów, ilość sprzedawanego towaru, sytuacja na rynku, a także indywidualne kontrakty między sprzedawcą a kontrahentem. W Comarch e-Sklep udostępniamy możliwość tworzenia zapytań ofertowych przez Klientów e-Sklepu oraz indywidualnych wycen tworzonych przez sprzedawcę. Aby móc tworzyć zapytania ofertowe, a następnie realizować ich wycenę należy posiadać:- Comarch e-Sklep w wersji B2B,
- zainstalowany aktualny do wersji szablon Szafir (dedykowany dla B2B).
Jak utworzyć zapytanie o wycenę?
Gdy w danym e-Sklepie zainstalowany jest szablon Szafir (dedykowany dla B2B) to domyślnie w nagłówku widnieje funkcja Zapytanie o wycenę - tuż obok koszyka zakupowego.




- Zapytania ofertowe,
- Oferty sprzedaży.
Zapytania ofertowe
W panelu administracyjnym w sekcji Sprzedaż > Zapytania i Oferty znajduje się odrębna zakładka z nowo złożonymi zapytaniami o nazwie Zapytania ofertowe.

- Numer zapytania;
- Status;
- Data zapytania,
- Adres e-mail,
- Telefon,
- Kontrahent zarejestrowany,
- Numer oferty,
- Data synchronizacji do ERP,
- Numer w systemie ERP,
- Nazwa kontrahenta (od wersji 2022).
Oferty sprzedaży
W momencie, gdy dane zapytanie zostanie wycenione wówczas stanowi Ofertę sprzedaży dla zainteresowanego kontrahenta. Oferta ta pojawia się na zakładce Oferty sprzedaży, gdzie sprzedawca może kontrolować status akceptacji przedstawionej wyceny oraz jej realizacji w e-Sklepie.

- Numer oferty,
- Status,
- Data dodania oferty,
- Data ważności oferty,
- Adres e-mail kontrahenta,
- Kontrahent zarejestrowany,
- Numer zapytania,
- Numer zamówienia,
- Data wysyłki,
- Numer w systemie ERP,
- Nazwa kontrahenta (od wersji 2022).


Jak stworzyć ofertę sprzedaży?
Gdy w panelu administracyjnym pojawi się nowe zapytanie należy przejść do jego szczegółów, w celu stworzenia indywidualnej oferty sprzedaży. Na szczegółach znajdują się informacje na temat:- kontrahenta, który złożył zapytanie,
- lista towarów do wyceny,


Wskazówka
Gdy Klient złoży zapytanie ofertowe, a następnie Administrator wyceni przesłane zapytanie istnieje możliwość, iż w międzyczasie jeden z towarów lub wszystkie towary zostaną wyprzedane. W takiej sytuacji, gdy Klient będzie chciał na podstawie przesłanej wyceny złożyć zamówienie, otrzyma w koszyku odpowiedni komunikat, który będzie zawierał informacje na temat brakujących towarów oraz prośbę o złożenie nowego zapytania.