Szablony B2B

Przekierowanie do zewnętrznego formularza

Wstęp

W obszarze sprzedaży typu B2B przed dokonaniem zakupu, kluczowym aspektem jest dokładne zapoznanie się z towarem. Dane prezentowane w e-Sklepie mogą okazać się niewystarczające do podjęcia ostatecznej decyzji. Istotnym elementem jest w takim wypadku dostarczanie potencjalnemu klientowi informacji, albo możliwości kontaktu, aby mógł taką decyzję podjąć. Pomocne może się okazać przekierowanie z karty towarowej na dedykowaną stronę, gdzie będzie mógł przeczytać więcej o towarze albo skontaktować się z firmą. W wersji 2019.6 dodano możliwość przekierowania kontrahenta do zewnętrznego formularza. W sytuacji, gdy zakup towaru wiąże się z jego prezentacją lub skontaktowaniem się z kontrahentem, obsługa sklepu ma możliwość dodania do szczegółów towaru odnośnika kierującego do zewnętrznego formularza.

Działanie funkcjonalności

Jeżeli chcesz skorzystać z funkcjonalności przekierowania do zewnętrznego formularza należy:
  • posiadać szablon Szafir w wersji 2019.6,
  • posiadać Comarch e-Sklep w wersji 2019.6,
 

Konfiguracja

Aby włączyć przekierowania do zewnętrznego formularza należy w panelu administracyjnym: Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu w sekcji Przekierowania klientów dla parametru Przekierowania klientów do zewnętrznych formularzy zaznaczyć parametr Tak (Domyślnie zaznaczony jest parametr Nie) Następnie należy zapisać i opublikować zmiany w szablonie. Dodatkowo w systemie Comarch ERP na karcie towarowej należy wpisać adres kierujący do formularza:
Przykład: karta towarowa z Comarch ERP XL
Zapisać zmiany karty towarowej i wykonać synchronizację. Po wprowadzonych zmianach na szczegółach towaru zamiast przycisku Dodaj do koszyka będzie widoczny przycisk Zobacz więcej, który przekieruje klienta do zewnętrznego formularza. Formularz zostanie otwarty na nowej zakładce przeglądarki. Aby wyłączyć dodanie towaru do koszyka z poziomu listy towarów należy na danym towarze ustawić typ: 1.

Obsługa drugiej wersji widoku bloga na stronie głównej w szablonie Szafir

W tym artykule dowiesz się jak dodać drugą wersję widoku bloga na stronie głównej w szablonie Szafir - powiększone kafle z większą ilością tekstu. Od wersji 2020.3 w standardowym szablonie Szafir dostępne są dwie wersje widoku bloga. Poniższa instrukcja dedykowana jest dla szablonów starszych lub modyfikowanych. W pierwszej kolejności należy zmodyfikować plik __settings.liquid. Pierwsze dwie linijki w pliku powinny wyglądać następująco: {% case languageId %} {% when '1' %} Kolejne 100-200 linii (w zależności od posiadanej przez Ciebie wersji sklepu) będą zaczynać się od frazy {% assign. Następnie zauważysz linię {% else %}. Przed linią {% else %} należy wkleić poniższy kod. {% assign blogOnHomepage = "Blog na stronie głównej" -%} {% assign blogPresentationOnHomepage = "Prezentacja bloga na stronie głównej" -%} {% assign extended = "Rozszerzony" -%} {% assign compact = "Kompaktowy" -%} Po linii {% else %} znów zauważysz 100-200 linii zaczynających się od frazy {% assign, a następnie linię {% endcase %}. Przed linią {% endcase %} należy wkleić poniższy kod. {% assign blogOnHomepage = "Blog on homepage" -%} {% assign blogPresentationOnHomepage = "Blog presentation on homepage" -%} {% assign extended = "Extended" -%} {% assign compact = "Compact" -%} Następnie wyszukaj frazę #lg-settings-content a.Nad znalezioną linią powinieneś zauważyć tag <script> a nad nią tag </div> (jeden lub dwa). Nad nimi powinieneś widzieć tag </fieldset>. Pod tagiem </fieldset> umieść następujący kod. <fieldset> <legend>{{blogOnHomepage}}</legend> <section> <h3 class="section-title">{{blogPresentationOnHomepage}}</h3> <div class="table"> <div class="trow"> <div class="tcell"> <input type="radio" name="blogPresentationOnHomepage" value="extended" id="blogPresentationOnHomepage-extended" {%="" if="" settings.blogpresentationonhomepage="=" 'extended'="" %}="" checked="" endif=""> <label class="label" for="blogPresentationOnHomepage-extended">{{extended}}</label> </div> <div class="tcell"> <input type="radio" name="blogPresentationOnHomepage" value="compact" id="blogPresentationOnHomepage-compact" {%="" if="" settings.blogpresentationonhomepage="=" 'compact'="" %}="" checked="" endif=""> <label class="label" for="blogPresentationOnHomepage-compact">{{compact}}</label> </div> </div> </div> </section> </fieldset> Następnie przejdź do pliku blog/blog-news-partial.html. Usuń pierwszą linię kodu i wklej poniższy. <div class="blog-posts-slider-lq blog-posts-slider-ui {% if settings.blogPresentationOnHomepage == 'extended' %} extended-ui {% endif -%}"> Następnie wyszukaj frazę <time. Znalezioną linię usuń i w tym miejscu wklej poniższy kod. {% if settings.blogPresentationOnHomepage == 'extended' %} <div class="blog-publication-date-ui">{{post.Content}}</div> {% else -%} <time class="blog-publication-date-ui">{{post.PublishedDate}}</time> {% endif -%} Ostatnim modyfikowanym plikiem będzie css/desktop1.css. W dowolnym miejscu wklej poniższy kod. .blog-posts-slider-ui.extended-ui .blog-home-ui { border: none; } @media only screen and (min-width: 1280px) { .blog-posts-slider-ui.extended-ui .blog-home-ui { width: calc(33% - 49px); border: none; margin: 40px 80px 0 0; } .blog-posts-slider-ui.extended-ui .blog-home-ui .product-caption-ui { height: auto; } .blog-posts-slider-ui.extended-ui .blog-home-ui .blog-publication-date-ui { height: 50px; overflow: hidden; text-overflow: ellipsis; -webkit-line-clamp: 2; } .blog-posts-slider-ui.extended-ui .blog-home-ui .latest-blog-post-heading { font-weight: 700; } .blog-posts-slider-ui.extended-ui .blog-home-ui:first-child { width: 100%; margin: 0; padding-bottom: 0; } .blog-posts-slider-ui.extended-ui .blog-home-ui:first-child .blog-home-news-ui { width: 45%; height: 213px; margin-right: 4%; float: left; } .blog-posts-slider-ui.extended-ui .blog-home-ui:first-child .product-caption-ui { width: 50%; float: left; } .blog-posts-slider-ui.extended-ui .blog-home-ui:first-child .latest-blog-post-heading { font-size: 22px; } .blog-posts-slider-ui.extended-ui .blog-home-ui:first-child .blog-publication-date-ui { height: auto; font-size: 16px; } .blog-posts-slider-ui.extended-ui .blog-home-ui:first-child .read-more-ui { float: left; } .blog-posts-slider-ui.extended-ui .blog-home-ui:last-child { margin-right: 0; } }

Obsługa sekcji Lista towarów w szablonie Szafir

Od wersji 2021.5 został dodany nowy widok listy towarów w szablonie Szafir. W panelu administracyjnym na zakładce Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu/ Lista towarów znajdują się nowe oraz dotychczasowe parametry związane z wyświetlaniem listy produktów, prezentacji filtrów, kategorii oraz możliwe jest wybranie menu graficznego. Dzięki zebraniu wszystkich ustawień listy towarów w jednym miejscu administrator ma do nich szybki dostęp oraz może jeszcze bardziej zindywidualizować wygląd swojego sklepu, a tym samym dostosować go do swoich potrzeb czy trendów panujących w danej branży.

Na zakładce Lista towarów można zdecydować np.: o ilości wyświetlanych filtrów lub miejscu na stronie, w którym mają się znajdować. Administrator sklepu może również zmienić formę graficzną prezentowania nazw, opisu i zdjęć kategorii oraz aktywować nowe graficzne menu nawigacji dla podgrup. Aby wprowadzone zmiany były widoczne w szablonie należy je zapisać i opublikować.

1. Filtry

  • Użytkownik może zdecydować, czy filtry mają wyświetlać się po lewej stronie pod menu kategorii, czy u góry nad listą towarów.
  • Użytkownik może określić, czy wyświetlana sekcja filtry domyślnie będzie domyślnie zwinięta, czy rozwinięta.
  • Użytkownik może określić liczbę wyświetlanych wartości w filtrze: 3, 5 lub 8. 
  • Użytkownik może wskazać czy filtrowanie ma być przeprowadzone po użyciu przycisku Zastosuj, czy dynamicznie po wybraniu właściwych checkboxów,
Przyklad
W ramach przykładu w panelu administracyjnym zostały zaznaczone parametry:
  • Liczba wyświetlanych wartości: 5,
  • Widok panelu filtra: U góry nad listą towarów,
  • Filtruj po użyciu przycisku „Zastosuj”: Tak,
  • Sekcja domyślnie: Rozwinięta.
 
Wskazówka
W przypadku zaznaczenia parametru Sekcja domyślnie - Zwinięta, aby otworzyć obszar filtry należy kliknąć ikonę filtra.

2. Kategoria

  • Obszar kategoria daje możliwość wyboru czy: nazwa, grafika i opis kategorii, będą znajdowały się nad listą towarów, czy pod listą towarów.
  • Forma graficzna prezentowania: nazwy, opisu i zdjęcia kategorii, może być ustawiona jako zdjęcie w tle i zdjęcie po lewej.
  • Sekcja może być domyślnie zwinięta lub rozwinięta.
Przyklad
W ramach przykładu w panelu administracyjnym zostały zaznaczone parametry:
  • Nazwa, grafika i opis Kategorii: Nad listą towarów.
  • Forma graficzna prezentowania nazwy, opisu i zdjęcia kategorii: Zdjęcie w tle.
  • Sekcja domyślnie: Rozwinięta.
W przypadku, gdy użytkownik ustawi np.:
  • Nazwa, grafika i opis kategorii: Pod listą towarów.
  • Forma graficzna prezentowania nazwy, opisu i zdjęcia kategorii: Zdjęcie po lewej.
  • Sekcja domyślnie: Rozwinięta.
 
  • Nazwa, grafika oraz opis ustawi się pod listą towarów.
  • Zdjęcie zostanie wyświetlone po lewej stronie, natomiast opis obok.
Uwaga
W przypadku, gdy Użytkownik ustawi Sekcja domyślnie - Zwinięta, klient zobaczy grafikę i opis dopiero po kliknięciu w strzałkę skierowaną w dół.

3. Domyślny widok listy produktów

Użytkownik ma możliwość ustawienia rodzaju wyświetlania się listy towarów na komputerze/laptopie i na urządzeniu mobilnym.
  • Desktop: szybkie zakupy, lista lub kafelki.
  • Mobile: szybkie zakupy lub lista.
Przyklad
  • Desktop – kafelki spowoduje, że Klient wchodząc do sklepu zobaczy towary w formie kafelków.
  • Poniżej przedstawiono różnicę pomiędzy widokami mobilnymi – szybkie zakupy oraz lista. Zrzut ekranu pierwszy po lewej przedstawia widok szybkie zakupy.

4. Filtr typu kolor

Użytkownik ma możliwość wyświetlania filtra kolor w formie graficznej.
Uwaga
Atrybut kolor wyświetli się wtedy i tylko wtedy gdy:
  • Użytkownik doda atrybut typu lista o wartości kolor na wybraną grupę towarową bez podanej wartości.
  • Użytkownik doda atrybut kolor na wybranym towarze i poda ustali wartość atrybutu.
Pełny opis konfiguracji tej funkcji w szablonie Szafir został przedstawiony w osobnym artykule.

5. Krótki opis

Użytkownik ma możliwość dodania krótkiego opisu na widoku typu lista domyślnie rozwinięty - oznacza to, że skrócony opis (dodany w systemie Comarch ERP Optima), będzie wyświetlany na liście towarów, gdy użytkownik zaznaczy parametry:
  • Krótki opis Tak
  • Domyślny widok listy produktów:
    • Desktop – Lista,
    • Mobile – Lista (W przypadku urządzeń mobilnych).
Wskazówka
Krótki opis należy uzupełnić w Comarch ERP Optima: Ogólne/ Cennik/ Szczegóły wybranego towaru/  Zakładka e-Handel, Sekcja języki / Dodaj (Plusik) lub Otwórz (Lupka)/ Pozycjonowanie/ Opis skrócony:

6. Towary wielowariantowe

Użytkownik ma możliwość wyboru towarów wielowariantowych (fantomów) bezpośrednio z listy towarów. Oznacza to, że po kliknięciu w "Wybierz wariant towaru" użytkownik nie zostanie przełączony na szczegóły towaru - zamiast tego wyskoczy dodatkowe okno z możliwością wyboru wariantu towaru.

7. Graficzne menu

Użytkownik ma możliwość ustawienia graficznego menu, czyli wyświetlania zdjęć kategorii i podkategorii. Jeżeli główna kategoria ma swoje podkategorie, menu graficzne zostanie wyświetlone w następujący sposób. Dodawanie graficznego menu dostępne jest w Kreatorze wyglądu, poprzez dodanie do szablonu parametru subcategories-1 w widoku Listy towarów.

Jak wyeksportować i zaimportować swój szablon w e-Sklepie?

Comarch e-Sklep daje możliwość dostosowania wyglądu do preferencji sprzedawcy oraz potrzeb Klientów. Jeśli utworzyłeś już swój autorski projekt, to masz możliwość jego zapisania. Plik będzie potrzebny przy chęci modyfikacji wyglądu. Zapisana wersja szablonu może również stanowić kopię bezpieczeństwa. Warto jest więc wyeksportować szablon do pliku.

Jak wyeksportować swój szablon z Comarch e-Sklep?

Krok 1. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Wygląd Sklepu/ Ustawienia/ Edytuj ustawienia zaawansowane/ zakładka Eksport szablonu.

Krok 2. W tym miejscu możesz opcjonalnie (przed eksportem) określić autora szablonu, podać adres e-mail, telefon oraz adres WWW swojego e-Sklepu.

Krok 3. Jeżeli chcesz wyeksportować szablon do pliku użyj przycisku Eksportuj szablon.

Gotowe! Szablon został wyeksportowany do pliku na Twoim urządzeniu.

Wskazówka
Z tego miejsca możesz także wyeksportować posiadane w e-Sklepie bannery, korzystając z przycisku Eksportuj bannery.

Jak wgrać własny szablon do Comarch e-Sklep?

Własny szablon. Jak go wgrać?

Po skomponowaniu swojego własnego szablonu możesz wgrać go do e-Sklepu. Postępuj zgodnie z poniższymi krokami.

Krok 1. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Wygląd Sklepu/ Ustawienia/ Edytuj ustawienia zaawansowane/ zakładka Import szablonu.

Krok 2. Określ, czy wgrywany szablon ma podmienić istniejące bannery. Gdy parametr zostanie zaznaczony, wówczas wszystkie bannery zapisane na danym slocie zostaną usunięte i zastąpione bannerami z importowanego szablonu.

Krok 3. Wybierz plik XML swojego szablonu i naciśnij Importuj szablon.

Uwaga
Import szablonu jest operacją nieodwracalną i spowoduje nadpisanie dotychczasowego szablonu. W przypadku, gdy szablon był modyfikowany (dokonywano zmian w kodzie HTML) jego aktualizacja spowoduje, iż zmiany nie zostaną przeniesione. Warto wykonać eksport posiadanego szablonu do pliku w celu zapisania oraz posiadania wglądu to wprowadzanych modyfikacji. Jeżeli istnieje taka konieczność należy ponownie dokonać samodzielnej edycji szablonu

Wskazówka
W zakładce Szablony możesz określić, czy wgrywany szablon ma być domyślny i aktywny w e-Sklepie.

Krok 4. Teraz możesz podejrzeć zmiany, jakie zaszły w wyglądzie Twojego e-Sklepu. W tym celu możesz podejrzeć zmiany w czasie rzeczywistym lub przejść w tryb incognito. Pamiętaj, że wszelkie zmiany zostaną opublikowane po pełnej synchronizacji, która wciągu 10 minut zgodnie z wyświetlanym komunikatem.

Gotowe! Twój szablon został zaimportowany do e-Sklepu.

Opiekun towaru

Wstęp

W Comarch e-Sklep (w wersjach Standard, Enterprise, B2B) udostępniona jest funkcja opiekuna towaru prezentowanego w sklepie. Została ona wdrożona w standardowej wersji szablonu Szafir. Opiekun przypisany do towaru może mieć udostępnione: imię, nazwisko, telefon, e-mail oraz zdjęcie.

Konfiguracja w systemie ERP Optima

W systemie Comarch ERP Optima na karcie towaru na zakładce e-Sklep w polu Operator należy wskazać opiekuna danego towaru. Do Comarch e-Sklep wysyłane są: imię, nazwisko, telefon oraz mail operatora wybranego jako opiekun: Dodatkowo, na liście towarów w systemie ERP w operacjach seryjnych Zmiana parametrów Comarch e-Sklep istnieje możliwość seryjnego przypisania operatorów jako opiekunów do kart towarowych. W celu zaprezentowania opiekuna w szablonie Szafir należy w panelu administracyjnym e-Sklepu: Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu w sekcji Opiekun towaru dla parametru Prezentuj w sklepie opiekuna towaru zaznaczyć parametr Tak lub Tylko dla zalogowanych (Domyślnie zaznaczony jest parametr Tak). Dodatkowo podczas konfiguracji ustawień można ustalić, czy prezentowana nazwa opiekuna ma się wyświetlać jako Imię czy Imię i nazwisko (domyślnie zaznaczony jest parametr Imię i nazwisko), a także, czy pokazać numer telefonu opiekuna (możliwe opcje: TakNieTylko dla zalogowanych. Domyślnie zaznaczony jest parametr Nie.). Wprowadzone zmiany należy zapisać i opublikować.
Wskazówka
Zdjęcie opiekuna nie może być większe niż 51 KB.

Konfiguracja w systemie ERP XL

W systemie Comarch ERP XL jest możliwe przesyłanie do Comarch e-Sklep opiekunów klienta i menadżerów produktu. W Comarch ERP XL opiekunami i menadżerami są pracownicy i na tej podstawie będą wysyłani opiekunowie do e-Sklepu. Aby opiekun (pracownik) został przesłany do e-Sklepu dodano na karcie pracownika parametr Wysyłaj do e-Sklep. Na podstawie listy pracowników, dla których zaznaczono parametr jw. tworzona jest lista opiekunów wysyłanych do e-Sklepu. Dane opiekunów takie jak imię i nazwisko, numer telefonu czy adres e-mail pobierane są z karty pracownika. Wysyłane są też zdjęcia opiekunów na podstawie załącznika typu obraz. Jeśli do karty pracownika podpięto więcej niż jedno zdjęcie wówczas wysyłane jest pierwsze z nich. Dane opiekuna kontrahenta przesyłane są na podstawie opiekuna czasowego zapisanego na zakładce [Handlowe]. Informacja o menadżerze zapisywana jest standardowo na karcie towaru na zakładce [Inne]. Na podstawie tego ustawienia przesyłany jest menadżer produktu do e-Sklepu.

Prezentacja opiekuna w Panelu administracyjnym

Lista towarów

Na zakładce Towary/ Lista towarów masz możliwość dodania nowej kolumny Opiekun towaru. Kolumna zawiera informacje: Imię i Nazwisko opiekuna, jeżeli nie został on przypisany do towaru miejsce w kolumnie będzie puste.

Szczegóły towaru

Szczegółowe informacje o opiekunie widnieją także na szczegółach towaru na zakładce Szczegóły towaru w dedykowanej sekcji Opiekun towaru. W przypadku, gdy towar nie posiada określonego opiekuna, wówczas sekcja Opiekun towaru na szczegółach nie będzie wyświetlana.

Prezentacja opiekuna w e-Sklepie

W e-Sklepie w standardowym szablonie Szafir opiekun będzie widoczny na szczegółach danego towaru. Domyślnie jest to fotografia oraz imię i nazwisko opiekuna. W zależności od konfiguracji, na szczegółach towaru może się wyświetlać tylko imię opiekuna lub dodatkowo numer telefonu.

Wiadomość do opiekuna towaru

Z poziomu sklepu umożliwiono wysyłanie wiadomości: zapytanie o towar oraz potwierdzenie złożonego zapytania (dla opcji Zapytaj o cenę towaru) do opiekuna towaru. W panelu administracyjnym dla wiadomości Zapytanie o towar oraz Potwierdzenie złożonego zapytania został dodany parametr umożliwiający wysłanie wiadomości do opiekuna. W momencie, w którym kontrahent wyśle zapytanie w e-Sklepie opiekun otrzyma odpowiednią wiadomość.
Aby skonfigurować wysłanie wiadomości do opiekuna należy przejść do panelu administracyjnego na zakładkę: Ustawienia/ Treści/ Email i SMS, a następnie do edycji wiadomości Zapytanie o towar. Potem należy kliknąć w obszar Do, po jego rozwinięciu pojawi się dodatkowy parametr Opiekuna towaru, który należy zaznaczyć, aby wiadomość od kontrahenta została wysłana również do opiekuna.

Cross-selling - sprzedaż krzyżowa (wiązana) w e-Sklepie

W szablonach Szafir i Topaz istnieje możliwość dodania elementu Cross-Selling (ang. sprzedaż krzyżowa). Jest to technika sprzedaży, która polega na zachęceniu klienta do zakupu produktu, który jest powiązany z tym, który właśnie przegląda lub kupił. W szablonie Szafir Cross-Selling realizowany jest za pomocą sekcji Inni kupili również wyświetlanej na każdej stronie produktu i Proponowane dla Ciebie dla strony z podziękowaniem po złożeniu zamówienia. Natomiast w szablonie Topaz Cross-Selling realizowany jest za pomocą sekcji Wybrane dla Ciebie widocznej na stronie z podziękowaniem po złożeniu zamówienia. Na podstawie analizy dotyczącej złożonych zamówień przez innych użytkowników, będą automatycznie generowane produkty, które mogłyby zainteresować danego kontrahenta. W celu udostępnienia funkcji Cross-Selling w e-Sklepie, przejdź w panelu administracyjnym e-Sklepu do obszaru: Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Towary, parametr Cross-Selling. W tym miejscu wybierz okres sprzedaży dla którego zostanie przeprowadzona analiza sprzedawanych towarów, a następnie zatwierdź operację klikając Generuj. W artykule Obsługa Cross-Sellingu dowiesz się więcej jak obsługiwać funkcje przy wykorzystaniu starszych wersji szablonów Comarch.

Promocje w Strefie Klienta

W Comarch e-Sklep w profilu klienta znajduje się zakładka - promocje. Dzięki niej klienci mogą sprawdzić, jakie rabaty aktualnie posiadają. Widoczne w tej zakładce rabaty są przesyłane z systemu ERP oraz ustalane w Panelu Administracyjnym Comarch e-Sklep. Widoczne rabaty w zakładce Promocje:
  • rabaty dla nowego klienta;
  • rabaty od wartości zamówienia;
  • rabaty z Comarch ERP;
  • stała cena z Comarch ERP.
  • rabat dla stałego klienta;
  • rabaty walutowe przesyłane z modułu rabatowego z Comarch ERP Altum.
Wskazówka
Zakładka ta jest widoczna tylko w szablonach Szafir i Topaz.
 

Więcej informacji

Więcej informacji można znaleźć w artykułach RabatyRabaty – rodzaje i zasady wyliczania, Kupony Rabatowe.

Graficzna prezentacja kolorów - szablon Szafir

W szablonie Szafir istnieje możliwość graficznej prezentacji filtra typu kolor. Filtr ten pozwala klientowi na wyszukiwanie interesujących produktów z uwzględnieniem preferowanego koloru/kolorów. W szablonie kolory mogą być prezentowane nie tylko słownie, ale również w formie graficznej.
Przykład graficznej prezentacji filtra
Funkcję możesz włączyć lub wyłączyć w Panelu administracyjnym e-Sklepu, w obszarze Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu/ Lista towarów, gdzie znajduje się parametr o nazwie Filtr typu kolor. Zmiany należy zapisać, a następnie opublikować. Filtr typu kolor jest domyślnie wyłączony. Aby filtr działał poprawnie, należy posiadać w Systemie ERP, atrybut kolor typu lista udostępniony dla e-Sklepu. W panelu administracyjnym e-Sklepu przejdź do obszaru Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Edytuj ustawienia zaawansowane/ zakładka Obiekty. Na liście znajdź obiekt color-filter, kliknij w niego w celu edycji. Wartości w panelu administracyjnym e-Sklepu w obiekcie color-filter powinny być takie same jak wartości na szczegółach listy atrybutu kolor w Systemie ERP. Obiekt color-filter zbudowany jest w następujący sposób: NAZWA ATRYBUTU Z SYSTEMU ERP ||| Nazwa koloru z listy z Systemu ERP|kod koloru HTML || Nazwa koloru z listy z Systemu ERP|kod koloru HTML || Nazwa koloru z listy z Systemu ERP|kod koloru HTML itd. przykład: KOLOR ||| Brązowy|#964b00 || Czarny|#000000 || Biały|#FFFFFF || Złoty|#ffd700 || Różowy|#ffc0cb || Turkusowy|#76D7C4 Do obiektu color-filter należy dodać wszystkie kolory, które posiadasz na liście atrybutu w Systemie ERP.
Uwaga
Nazwa koloru w obiekcie powinna być identyczna jak ta w Systemie ERP. Nazwa ta powinna być napisana z dużych liter, a ewentualne spacje powinny zostać zastąpione znakami podkreślenia. Np. jeżeli nasz atrybut w systemie ERP nosi nazwę Kolor produktu, to w obiekcie powinien zostać on zapisany jako KOLOR_PRODUKTU
Wskazówka
Atrybut powinien być przypisany w Systemie ERP do produktów, a także do grup towarowych w których chcesz umożliwić filtrowanie po kolorze.
W celu zdefiniowania wartości w obiekcie color-filter dla języków obcych, musisz posiadać dodany w Systemie ERP atrybut typu lista udostępniony dla e-Sklep w danym języku obcym. W panelu administracyjnym e-Sklepu, w szczegółach obiektu color-filter wybierz z listy odpowiedni język i skonfiguruj treść obiektu. Dla przykładu, jeśli posiadasz w Systemie ERP atrybut color, który posiada wartości: red, blue. Twój obiekt powinien wyglądać w następujący sposób: COLOR ||| red|#FF3300 || blue|#3366FF
Wskazówka
Istnieje możliwość prezentacji graficznej koloru wielokolorowego. Przy takim kolorze w obiekcie zamiast kodu html wpisz multicolor

Planowane dostawy towarów w e-Sklepie

Wstęp

Comarch e-Sklep umożliwia klientowi sprawdzenie dostępności towaru w sklepie. Dzięki funkcji Sprawdź dostępność towaru w sklepie, osoby odwiedzające Twój e-Sklep będą mogły sprawdzić z poziomu strony internetowej, czy dany towar został już zamówiony u dostawcy.

Zastosowanie

Funkcja służy do sprawdzania nie tylko, czy towar został zamówiony u dostawcy, ale również udostępnia informacje o zamówionej ilości oraz planowanej dostawie. Po wejściu na kartę produktu klient ma możliwość kliknięcia w napis Sprawdź dostawy. W tym momencie sklep uruchomi Comarch e-Sklep Sync, aby ten pobrał informacje z dokumentu Zamówienia Zakup (ZZ) o planowanych dostawach z systemu ERP XL. Opcja jest dostępna na stronie szczegółów towaru na wszystkich towarach w sklepie - zarówno na tych, które można kupić jak i na takich, gdzie nie ma opcji dodawania do koszyka (np. zapytaj o cenę, czy powiadom o dostępności).

Kto może używać tej opcji?

Aby skorzystać ze wspomnianej funkcjonalności należy posiadać:
  • e-Sklep w wersji B2B,
  • Działającą usługę Comarch e-Sklep Sync,
  • System ERP XL,
  • Zainstalowany szablon Szafir.

Konfiguracja

  1. W panelu administracyjnym Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu/ Ogólne należy znaleźć Dostawy towarów i wybrać opcję Tak.
  2. Po zapisaniu i opublikowaniu zmian klienci po przejściu do szczegółów towaru będą mieli możliwość sprawdzenia planowanych dostaw.

Skąd pobierane są informacje o planowanych dostawach?

Informację wyświetlane na szczegółach towaru są pobierane z listy zamówień zakupu z systemu Comarch ERP XL. W zależności od statusu dokumentu ZZ klient widzi inny status na oknie z informacjami. Status dokumentu ZZ:
  • Potwierdzone – Dostawa potwierdzona,
  • Niepotwierdzone – Dostawa niepotwierdzona,
  • Anulowane potwierdzenie – Brak informacji,
  • Zamknięte potwierdzone – Brak informacji.
Czas planowanej daty dostawy brany jest z dokumentu ZZ z pola Data realizacji. Datę na dokumencie można modyfikować po potwierdzeniu dostawy. Zmiany dokonują się w e-Sklepie w momencie ich zapisania.

Towary wielowartościowe

Dla towarów wielowartościowych (fantomów i towarów z cechami) sprawdzanie dostępności (oraz wyświetlanie planowanych dostaw) pokazuje się według wybranej cechy.
Wskazówka
W szablonie Szafir wybraną cechą jest ta, która w momencie wywołania funkcji sprawdzenia dostępności w salonie jest oznaczona widoczną granatową ramką.

Dodatkowe informacje

Szczegółowe informacje dotyczące działania Comarch e-Sklep Sync znajdziesz w artykule: Comarch e-Sklep Sync.

Jak wykonać kopię bezpieczeństwa mojego szablonu?

Jak wykonać kopię bezpieczeństwa mojego szablonu?

Oprawa wizualna sklepu jest bardzo ważnym elementem podczas prowadzenia sprzedaży w sieci. Narzędzie Kreator Wyglądu Comarch e-Sklep umożliwia stworzenie własnych, niepowtarzalnych szablonów wedle preferencji i potrzeb użytkowników. W intuicyjnym narzędziu jakim jest Kreator, będziesz w stanie zaprojektować wszelkie niezbędne funkcje, takie jak stronę główną, listę towarów, szczegóły towaru oraz koszyk. Jeśli Twój projekt szablonu został zaimportowany do e-Sklepu oraz skonfigurowany wedle Twoich preferencji (dodanie grafik do bannerów, modyfikacje kolorystyczne) masz możliwość jego zapisania, co będzie stanowić kopię bezpieczeństwa. Kopia bezpieczeństwa to dane, które w każdej chwili można odtworzyć w przypadku ich utracenia (np. poprzez przypadkowe usunięcie) lub częstego wprowadzania zmian. Dane, jakie może zawierać kopia bezpieczeństwa to szablon, który wcześniej został przez nas wygenerowany wraz z bannerami. Zaleca się wykonywanie kopii zapasowych oraz zabezpieczenie ich hasłem. Każda wykonana kopia zapasowa powinna zostać zapisana w bezpiecznym i dogodnym dla Użytkownika miejscu.

Jak wykonać kopię bezpieczeństwa?

W Panelu Administracyjnym przejdź do sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Edytuj ustawienia zaawansowane, a następnie przejdź do zakładki Eksport szablonu. W pustych polach znajdujących się w zakładce Eksport szablonu, opcjonalnie przed eksportem możesz uzupełnić powyższe dane, tj. Autora szablonu, e-mail, telefon i stronę WWW sklepu. Aby wyeksportować szablon, kliknij Eksportuj szablon. Wyeksportowany plik jest w formacie XML, a jego nazwa zawiera szablon oraz wersję, co znacznie ułatwia zarządzanie kopiami bezpieczeństwa w przypadku wykonywania ich regularnie.

Jak wyeksportować bannery?

Bannery, które znajdują się w Twoim sklepie możesz również wyeksportować tworząc kopię bezpieczeństwa. W tym celu także musisz przejść do Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Edytuj ustawienia zaawansowane, a następnie do zakładki Eksport szablonu. Obok przycisku Eksportuj szablon, znajduje się przycisk Eksportuj bannery, który musisz kliknąć aby bannery, które posiadasz w e-Sklepie zostały weksportowane. Kopia bezpieczeństwa jest również zapisywana w formacie XML, a nazwa pliku wskazuje na szablon, wersję i zawartość bannerów.

Jak zabezpieczyć hasłem swój szablon?

Jeśli chcesz, aby Twój szablon został zabezpieczony hasłem, a znajomość hasła była niezbędna podczas zaimportowania tego szablonu do e-Sklepu, musisz w tym celu przejść w Panelu Administracyjnym do sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia zaawansowane, następnie do zakładki Szablon. W tym miejscu nadasz hasło dla swojego szablonu. Zgodnie z Polityką bezpieczeństwa haseł, hasło powinno:
  • Składać się z minimum 8 znaków,
  • Zawierać dużą literę,
  • Zawierać małą literę,
  • Zawierać cyfrę 0-9,
  • Zawierać znak specjalny – ‘!.+?;^]=-(&_)#=
Gotowe! Teraz Twój szablon został zabezpieczony hasłem. Jeśli wyeksportujesz szablon, który zabezpieczyłeś hasłem – podczas importu tego szablonu, będziesz musiał podać nadane wcześniej hasło. Jego brak uniemożliwi import szablonu, a podanie błędnego hasła spowoduje nieprawidłowe działanie szablonu po imporcie. Więcej informacji znajdziesz:

Banner pop-up w szablonie Szafir i Topaz

W niniejszym artykule dowiesz się, w jaki sposób dodać banner pop-up w swoim szablonie Topaz i Szafir. Banner wyświetla się w formie wyskakującego pop-upa, na którym możesz zaprezentować zdjęcie, treść a także przejść do wybranego towaru.

Konfiguracja nowego bannera

Krok 1. Dodaj jeden z dostępnych wariantów banneru pop-up w Kreatorze Wyglądu. Za pomocą funkcji przeciągnij i upuść dodaj banner do nowo utworzonego szablonu Szafir lub Topaz: Krok 2. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Bannery. Z listy dostępnych bannerów wybierz banner popup_2: Krok 3. Po wpisaniu nazwy nowego banneru wyświetla się nowy formularz. W tym miejscu masz możliwość dodania opisu dla administratora oraz obrazków do katalogu. Jeżeli powyższe kroki zostały wykonane, to możesz przejść do dodania obrazku. Po dodaniu obrazków istnieje również możliwość uzupełnienia szczegółów dotyczących konkretnego zdjęcia. Aby dokonać modyfikacji w tym obszarze przejdź w Widok zaawansowany. Po kliknięciu w odnośnik pojawi się panel, w którym można zmienić np. tekst na bannerze, nagłówek, czas jego wyświetlania, link do którego kieruje dany obrazek, a także tooltip i tekst alternatywny. Tak wprowadzone zmiany należy zapisać i opublikować. Gotowe! Banner pop - up został dodany i tak prezentuje się w szablonie Topaz. Po kliknięciu w znacznik "Sprawdź" Twoi klienci zostaną przeniesieni na kartę towaru, gdzie będą mogli dokonać towar do koszyka.

Pasek nawigacji - szablon Szafir

Wstęp

W ustawieniach szablonu Szafir został dodany obszar edycji Ustawienia paska nawigacji na stronie głównej. W tym artykule dowiesz się jak skonfigurować pasek nawigacji dzięki któremu możesz dostosować swój e-Sklep dodając własne elementy z przekierowaniem do wybranych stron.

Konfiguracja

Ustawienia paska nawigacji znajdują się w panelu administracyjnym: Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu/ Strona główna. Na stronie widoczne są trzy listy elementów widocznych w e-Sklepie: dla klientów niezalogowanych, dla klientów zalogowanych i dotycząca strony głównej. W standardowej wersji szablonu na liście dla klientów niezalogowanych znajdują się elementy: Import koszyka, Pobierz przykładowy plik CSV, Producenci, Lookbook (domyślnie wyłączony) oraz Wyszukiwarka zaawansowana. Z kolei na liście dla klientów zalogowanych znajdują się elementy: Import koszyka, Pobierz przykładowy plik CSV, Promocje, Dokumenty, Producenci, Lookbook (domyślnie wyłączony) oraz Wyszukiwarka zaawansowana. Każda z list dotycząca klientów składa się z następujących elementów:
  • Dostępne – ustawienie wyświetlania danego elementu na stronie. Jeżeli parametr jest zaznaczony (podświetla się na szaro) wówczas element będzie widoczny na stronie.
  • Lp – w tym polu należy wpisać liczbę na podstawie której zostanie ustalona kolejność wyświetlanego elementu. Element z lp = 0 pojawi się na stronie przed elementami z lp = 1, 2 lub 3.
  • Ikona – w tym miejscu należy wprowadzić nazwę ikony, która powinna się wyświetlać na dodanym elemencie. Więcej informacji o ikonach znajdziesz w dalszej części artykułu.
  • Etykieta PL – nazwa elementu, która będzie się wyświetlała w polskiej wersji strony.
  • Id tłumaczenia – id z którego będą pobierane tłumaczenia elementu wyświetlane w obcojęzycznej wersji strony. Tłumaczenia dodawane są w panelu administracyjnym: Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Tłumaczenia.
  • Link/akcja – miejsce na wprowadzenie linku do wybranej części e-Sklepu lub do zewnętrznej strony. W tym miejscu znajduje się również opis akcji dla standardowych elementów na stronie.
  • Usuń – parametr do usuwania elementów z listy. Parametr jest dostępny tylko dla elementów dodanych ręcznie przez obsługę sklepu.
  • Dodaj link – przycisk dodający kolejny element do listy.
Wskazówka
Dodając nowy element pamiętaj o uzupełnieniu pól w kolumnach Lp, Etykieta PL lub Id tłumaczenia (do wyboru jedno z dwóch lub oba) oraz link/akcja. Jeżeli podane pola nie zostaną uzupełnione wówczas po wyjściu z edycji ustawień zmiany nie zostaną zapisane.

Dodawanie ikony

Ikony które są dostępne w szablonie Szafir pochodzą ze strony Themify. Na stronie dostępna jest lista możliwych do wykorzystania ikon. Jeżeli chcesz w swoim elemencie w e-Sklepie dodać ikonę wystarczy, że w polu Ikona wpiszesz nazwę ikony, na przykład: ti-link. Jeżeli jednak chcesz skorzystać z własnych ikon wówczas należy je we własnym zakresie zaimplementować w kodzie szablonu w pliku _layout.html.

Dodawanie tłumaczeń

Nazwę etykiety można wprowadzić na dwa sposoby:
  • w polu Etykieta PL – jeśli w e-Sklepie jest włączony tylko język polski,
  • w polu Id tłumaczenia – dodając id do wybranego tłumaczenia jeśli w e-Sklepie są włączone języki obce.
Jeżeli jest uzupełnione tylko pole Etykieta PL wówczas etykieta będzie miała taką nazwę jaka została wprowadzona w tym polu. Jeżeli jest uzupełnione tylko pole Id tłumaczenia wówczas etykieta będzie miała taką nazwę jaka została przypisana do danego id w sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Tłumaczenia. Jeżeli zostały uzupełnione jednocześnie pola Etykieta PL oraz Id tłumaczenia wówczas etykieta będzie miała taką nazwę jaka została przypisana do danego id w sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Tłumaczenia.
Wskazówka
Pamiętaj, aby elementy były widoczne w e-Sklepie wprowadzone zmiany należy zapisać i opublikować.

Wygląd w e-Sklepie - przykłady zastosowania.

W tej części artykułu zostaną przedstawione przykłady dodania elementów w pasku nawigacji.

Dodanie elementu dla klientów niezalogowanych

W panelu administracyjnym: Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia paska nawigacji na stronie głównej w sekcji Lista elementów zawartych w pasku nawigacji dla klientów niezalogowanych klikam przycisk Dodaj link. Chcę dodać element kierujący klientów niezalogowanych do strony O firmie. Zaznaczam parametr w kolumnie Dostępne tak, że podświetla się on na niebiesko. Następnie w kolumnie Lp wpisuję wartość 5, ponieważ chcę, aby nowo dodany element wyświetlał się na końcu paska. Wpisuję nazwę ikony, przykładowo: ti-bookmark-alt. Wprowadzam Etykietę PL, przykładowo: Nasza firma. Na końcu wprowadzam link do strony, na którą klient zostanie przekierowany po kliknięciu w element. Ponieważ strona jest już dostępna w e-Sklepie wpisuję tylko jej numer, przykładowo: ,10. Wszystkie wprowadzone zmiany zapisuję i publikuję. Po przejściu na moją stronę na pasku nawigacji pojawił się nowy element kierujący do strony z opisem firmy.

Dodanie elementu dla klientów zalogowanych

W panelu administracyjnym: Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia paska nawigacji na stronie głównej w sekcji Lista elementów zawartych w pasku nawigacji dla klientów zalogowanych klikam przycisk Dodaj link. Chcę dodać element kierujący klientów e-Sklepu do firmowego kanału Youtube. Zaznaczam parametr w kolumnie Dostępne tak, że podświetla się on na niebiesko. Następnie w kolumnie Lp wpisuję wartość 0, ponieważ chcę, aby nowo dodany element wyświetlał się na samym początku paska. Wpisuję nazwę ikony, przykładowo: ti-youtube. Wprowadzam Etykietę PL, przykładowo: Odwiedź nasz kanał YouTube!. Na końcu wprowadzam link do strony, na którą klient zostanie przekierowany po kliknięciu w element. Ponieważ strona jest stroną zewnętrzną wprowadzam cały adres URL kierujący do kanału YouTube. Wszystkie wprowadzone zmiany zapisuję i publikuję. Przechodzę do e-Sklepu i loguję się. Na pasku nawigacji pojawił się nowy element kierujący do kanału YouTube. W przypadku dodania większej ilości elementów kolejne z nich będą się wyświetlały w kolejnych liniach paska nawigacji.  

Wyróżnienie elementu paska nawigacji

W szablonie Szafir możliwe jest ustawienie wyróżnienia kolor tła oraz czcionki wyróżnionego elementu w pasku nawigacji. Aby to zrobić zaloguj się do panelu administracyjnego, a następnie do obszaru Wygląd sklepu/Ustawienia. W zakładce Ogólne odnajdź sekcję „Kolor tła wyróżnionego elementu w pasku nawigacji”. Pod nią znajdują się również pozycje odpowiadające za zmianę koloru czcionki przed, jak i po najechaniu na kafelek kursorem. Wybierz kolory, którymi chcesz wyróżnić element w pasku nawigacji. Następnie zapisz zmiany. Teraz przejdź do zakładki Strona główna. Zaznacz te elementy, które mają zostać wyróżnione. Wystarczy, że wybierzesz odpowiedni checkbox pod Wyróżnij. W efekcie klienci odwiedzający stronę Twojego sklepu zobaczą wyróżnione elementy. Mogą się one różnić różnić się w zależności od tego, czy klient jest zalogowany czy też nie.  

Jak zaktualizować szablon do najnowszej wersji?

Jak zaktualizować szablon do najnowszej wersji?

Wskazówka
Od 1 czerwca 2025 roku zakończyliśmy aktualizację oraz wydawanie nowych wersji szablonów Bursztyn, Agat i Opal, a tym samym ich wsparcie, aby skupić się na nowoczesnych rozwiązaniach, które jeszcze lepiej odpowiadają na potrzeby dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce. Zachęcamy Was do przejścia na nasze nowe, udoskonalone szablony. Dla sklepów B2C polecamy szablony Topaz, One Page Shop oraz Dla Gastronomii, natomiast dla platform B2B idealnym wyborem będą Rubin i Szafir.

Wstęp

W e-Sklepie możesz dowolnie zmieniać szablony. Możesz je także modyfikować oraz aktualizować. Wiąże się to z wgraniem zupełnie nowego szablonu na miejsce starego. Aktualizacja wyglądu powoduje zmianę dotychczasowych ustawień. Przed każdą aktualizacją polecamy utworzyć odpowiednią dla siebie instrukcję, która będzie zawierała Twoje ustawienia kolorów czy modyfikacje w kodzie szablonu. Możesz także wyeksportować dotychczasowy szablon, aby stanowił on kopię bezpieczeństwa.

Jak zaktualizować szablon?

Instrukcja aktualizacji szablonów: Rubin, Szafir, Topaz i One Page Shop (dostępnych w Kreatorze Wyglądu)

Aby zaktualizować szablon Rubin, Szafir, Topaz lub One Page Shop należy skorzystać z aktualnej wersji Kreatora Wyglądu, do którego odnośnik znajduje się w panelu administracyjnym e-Sklepu w sekcji Wygląd sklepu/ Kreator wyglądu. Istnieją dwie możliwości aktualizacji tych szablonów:

  • wygenerowanie nowego szablonu w Kreatorze Wyglądu oraz wgranie go do e-Sklepu,
  • import posiadanego szablonu do Kreatora Wyglądu oraz ponowne wygenerowanie go w najnowszej wersji.

Wyeksportowany z Kreatora Wyglądu szablon należy wgrać do e-Sklepu. W panelu administracyjnym e-Sklepu, w sekcji Wygląd sklepu znajduje się bezpośredni odnośnik do importu szablonu z Kreatora wyglądu. Szczegółowa instrukcja dostępna jest w artykule Jak wyeksportować i zaimportować swój szablon w e-Sklepie?

Podczas dokonywania modyfikacji w szablonach zachęcamy do skorzystania z naszego Centrum Pomocy.

Wskazówka
Pamiętaj o zapisaniu szablonu oraz opublikowaniu go w e-Sklepie. Zmiany wprowadzone w ustawieniach zostaną zsynchronizowane do sklepu po 10 minutach.

Instrukcja aktualizacji szablonów: Bursztyn, Agat i Opal.

Aby zaktualizować szablon Bursztyn, Agat lub Opal należy w panelu administracyjnym e-Sklepu przejść do sekcji Wygląd Sklepu/ Gotowe szablony Comarch, w której znajdują się najnowsze wersje szablonów dostępne do zainstalowania. Z wyświetlonej listy należy wybrać szablon, który ma zostać wgrany do e-Sklepu. W tym celu wybierz przycisk Chcę pobrać i zainstalować szablon:

Następnie wyświetli się nowe okno, w którym należy:

  • wybrać tzw. slot, który zostanie nadpisany nowym (aktualnym) szablonem. W każdym e-Sklepie dostępne są 4 miejsca na wgranie szablonu, spośród których jeden szablon oznacza się jako aktywny i domyślny,
  • określić, czy wgrywany szablon ma podmienić istniejące bannery. Gdy parametr zostanie zaznaczony, wówczas wszystkie bannery zapisane na danym slocie zostaną usunięte i zastąpione bannerami z importowanego szablonu. Jeżeli w nadpisywanym szablonie znajdują się bannery oraz lookbooki, które mają nadal wyświetlać się w e-Sklepie, należy wskazany parametr zostawić odznaczony. Gdy parametr nie zostanie zaznaczony, wówczas dotychczasowe bannery i lookbooki nie zostaną usunięte.
  • Zaimportować szablon do e-Sklepu.
    Wskazówka
    Import szablonu jest operacją nieodwracalną i spowoduje nadpisanie dotychczasowego szablonu. W przypadku, gdy szablon był modyfikowany (dokonywano zmian w kodzie HTML) jego aktualizacja spowoduje, iż zmiany nie zostaną przeniesione. Warto wykonać eksport posiadanego szablonu do pliku w celu zapisania oraz posiadania wglądu to wprowadzanych modyfikacji. Jeżeli istnieje taka konieczność należy ponownie dokonać samodzielnej edycji szablonu.

Aby nowy szablon pojawił się w e-Sklepie należy upewnić się, czy jest on aktywny oraz ustawiony jako domyślny. W sekcji Wygląd sklepu/Ustawienia/Edytuj ustawienia zaawansowane w zakładce Szablon znajdują się odpowiedzialne za to parametry, które powinny być zaznaczone.

Wszelkie zmiany należy zapisać, a następnie opublikować.

Uwaga
Jeżeli szablon nie zostanie opublikowany, wówczas nie pojawi się on w e-Sklepie.

Instrukcja aktualizacji innych szablonów (niż szablonów Comarch) oraz aktualizacji szablonów z własnymi modyfikacjami

Jeżeli w swoim Comarch e-Sklepie korzystasz z własnego szablonu, czyli innego niż gotowe szablony Comarch, to powinieneś jego aktualizację przeprowadzić we własnym zakresie lub zlecić ją firmie/ osobie, która dla Ciebie przygotowała ten szablon. W przypadku, gdy korzystasz z gotowego szablonu Comarch, ale wprowadziłeś do niego indywidualne zmiany (poza Kreatorem Wyglądu), to również we własnym zakresie (lub ze wsparciem autora zmian) musisz zadbać o aktualizację swojej wersji szablonu.

Jak działa pobieranie danych z GUS w szablonie Szafir?

Podczas rejestracji w sklepie B2B następuje weryfikacja i pobranie danych kontrahenta z GUS. Dzięki temu do formularza rejestracji zostaną wstawione informacje bezpośrednio z bazy Głównego Urzędu Statystycznego, co skraca czas rejestracji nowych kontrahentów firmowych. W ustawieniach Szafira w Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu dostępny jest parametr, który określa, czy klient może edytować swoje dane pobrane z GUS. Jeżeli parametr jest włączony, pola adresowe zostaną zablokowane i kontrahent nie będzie mógł ich zmienić na formularzu rejestracyjnym. Wyjątkiem jest numer telefonu, który klient podczas rejestracji może edytować. Kontrahent po rejestracji widzi swoje dane pobrane z GUS w zakładce Dane firmy w obszarze Strefa Klienta. Jeżeli zablokowana jest edycja danych z GUS, to kontrahent w swoim profilu nie może ich zmienić. Wyjątkiem są pola:  numer telefonu, adres e-mail oraz numer NIP. Po wpisaniu nowego NIPu i kliknięciu w opcję "Pobierz dane z GUS", dane adresowe zostaną zaktualizowane. W przypadku, gdy w bazie GUS brakuje wybranych informacji o podmiocie, kontrahent może je uzupełnić ręcznie na formularzu rejestracji. Długie nazwy (powyżej 50 znaków) są dzielone na dwa pola. Jeżeli serwis GUS nie zwraca nazwy ulicy, w pole to kopiowana jest nazwa miejscowości. Jako administrator sklepu możesz skorzystać z dodatkowej funkcji, która pozwala zarejestrować się w Twoim sklepie firmom, gdy wyszukiwarka GUS jest niedostępna. Włącz opcję w zakładce Wygląd sklepu/ Ustawienia, a kontrahent będzie mógł ręcznie wpisać dane, aby zarejestrować się w Twoim e-Sklepie.

Integracja z VIES

Wstęp

Integracja Comarch e-Sklep z systemem VIES (VAT Information Exchange System) jest kluczowym elementem dla firm prowadzących działalność handlową na terenie Unii Europejskiej. VIES to narzędzie umożliwiające przedsiębiorstwom weryfikację numerów VAT kontrahentów z innych krajów członkowskich UE, co jest niezbędne do poprawnego rozliczania transakcji wewnątrzwspólnotowych. W ramach integracji, podczas rejestracji w sklepie, po podaniu numeru VAT, dane zostaną automatycznie pobrane z bazy VIES, co zwalnia klienta z konieczności ich ręcznego uzupełniania. Jednocześnie istnieje możliwość zakwalifikowania kontrahenta o numerze VAT aktywnym w VIES jako wewnątrzunijnego (ze stawką VAT 0%). Integracja jest dostępna dla sklepów w wersji B2B oraz Enterprise wraz z szablonem Szafir od wersji 2024.3.

Jak wygląda proces rejestracji firmy dostępnej w VIES?

Aby kontrahentowi nadany został status wewnątrzunijny, należy aktywować parametr Nadaj status kontrahenta wewnątrzunijny, kiedy numer VAT aktywny w VIES w sekcji Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Klienci: Ponadto, w sekcji Ustawienia/ Płatności i dostawy w zakładce Dostępne kraje i strefy należy aktywować kraj, dla którego obsługiwana jest sprzedaż w sklepie. Podczas rejestracji w Twoim sklepie Klient musi podać adres e-mail, hasło oraz wybrać kraj, co spowoduje automatyczne wyświetlenie prefiksu VAT dla danego kraju. Po podaniu numeru VAT i kliknięciu Dane firmy, informacje zostaną pobrane z VIES i wyświetlone w drugim kroku formularza rejestracyjnego.

Wskazówka
Jeżeli Twój kontrahent ma numer VAT bez kodu kraju i usunie ten prefiks z formularza rejestracyjnego, to dane z VIES nie zostaną pobrane.

Czy można edytować dane po pobraniu informacji z VIES?

W ustawieniach Szafira w sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu, dostępny jest parametr określający możliwość edycji danych pobranych z VIES. Jeżeli w parametrze zaznaczono Nie, pola adresowe zostaną zablokowane, z wyjątkiem numeru telefonu, który klient może edytować podczas rejestracji. W przypadku, gdy kontrahent znajduje się w bazie VIES, ale brakuje poszczególnych danych rejestrowanego podmiotu, będzie mógł uzupełnić puste pola, mimo zaznaczonej opcji Nie.

Wskazówka
Kontrahent wewnątrzunijny nie ma możliwości edycji swoich danych w Strefie Klienta. W celu ich zmiany musi skontaktować się z administratorem sklepu.

Jaka stawka VAT zostanie naliczona dla kontrahenta dostępnego w VIES?

W przypadku kontrahenta wewnątrzunijnego stawka VAT na towar, dostawę oraz płatność wynosić będzie 0%.

Wskazówka
Podczas konfiguracji kosztów dostaw oraz płatności pamiętaj, że są one definiowane w cenniku dostaw dla danego kraju i zawsze obejmują wartości brutto (z podatkiem). Natomiast w koszyku wyświetlana jest już wartość zgodnie ze statusem kontrahenta (dla kontrahenta wewnątrzunijnego będzie to kwota netto).

W jakich przypadkach zostanie nadany status kontrahenta wewnątrzunijny, a w jakich status krajowy?

Status wewnątrzunijny zostanie nadany kontrahentowi wyłącznie, gdy w procesie rejestracji podany zostanie kod kraju (prefiks) wraz z aktywnym numerem VAT w systemie VIES. Status krajowy zostanie nadany kontrahentowi (pochodzącemu z krajów unijnych innych niż Polska), gdy:
  • w procesie rejestracji podany zostanie numer VAT bez kodu kraju (prefiksu),
  • w procesie rejestracji podany zostanie numer VAT wraz z kodem kraju (prefiksem), ale numer VAT nie jest aktywny w bazie VIES (nie został aktywowany na potrzeby transakcji wewnątrzunijnych),
  • w procesie rejestracji podany zostanie numer VAT nieznajdujący się w bazie VIES.

Wskazówka
W przypadku sprzedaży do Irlandii Północnej aktywuj kraj Wielka Brytania, a podczas rejestracji kontrahent będzie miał możliwość wybrania kodu kraju (prefiksu) o oznaczeniu XI.

Przeczytaj także:

Wiele list zakupów w szablonie Szafir

Wstęp

W szablonie Szafir możliwe jest posiadanie wielu list zakupów. Funkcja dostępna jest tylko dla zalogowanych klientów. Umożliwia ona zaplanowanie zakupów z wyprzedzeniem w uporządkowany sposób poprzez tworzenie list na różne okazje i ustawianie dla nich daty przypomnienia. Wiele list zakupów dostępne jest od wersji sklepu 2024.5 oraz wersji szablonu Szafir 2024.5.

Jak dodać towary do listy zakupów?

Dodawanie towaru do listy zakupowej jest możliwe przez kliknięcie na karcie towaru w przycisk Dodaj do Listy zakupów.

 

Kiedy klient nie ma jeszcze utworzonej listy zakupów

Po kliknięciu w przycisk Dodaj do Listy zakupów, kiedy nie ma jeszcze utworzonej listy zakupów pojawia się okno z prośbą o nadanie nazwy liście zakupów: Kliknięcie w przycisk Dodaj powoduje dodanie towaru do nowo utworzonej listy.

Kiedy klient ma już utworzoną listę zakupów

Po kliknięciu w przycisk Dodaj do Listy zakupów, kiedy istnieje już jakaś lista zakupowa pojawia się okno z prośbą o wybranie listy, do której ma zostać dodany towar. Klient nadal ma możliwość utworzenia nowej listy poprzez kliknięcie w przycisk + Nowa lista: Kliknięcie w przycisk Dodaj powoduje dodanie towaru do wybranej lub nowo utworzonej listy.

Co można zrobić na liście wszystkich list zakupów?

Na widoku wszystkich list zakupów klient ma możliwość:
  • dodać listę zakupów, klikając w przycisk + Nowa lista,
  • usunąć listę zakupów, klikając na ikonę kosza przy danej liście.

Co można zrobić w szczegółach listy zakupów?

W szczegółach konkretnej listy zakupowej klient ma możliwość:
  • zmiany nazwy listy zakupów, klikając w ikonę rysika przy nazwie listy,
  • zmiany daty wysyłki przypomnienia e-mailowego o zakupie towarów z listy zakupowej,
  • dodania do zapytania ofertowego wszystkich towarów z listy zakupowej, klikając w przycisk Dodaj do zapytania,
  • dodania do koszyka wszystkich towarów z listy zakupowej, klikając w przycisk Dodaj do koszyka,
  • usunięcia pojedynczego towaru, klikając w ikonę kosza,
  • zmiany liczby sztuk dodanego towaru,
  • usunięcia całej listy zakupów, klikając w przycisk Usuń listę zakupów.

Szablon przypomnienia e-mailowego o zakupie towarów z listy zakupów

W panelu administracyjnym znajduje się miejsce, w którym jako administrator możesz zmienić treść przypomnienia e-mailowego o zakupie towarów z listy zakupowej. Możesz to zrobić w: Ustawienia (1) > Treści formalne (2) > Wysyłka e-mail i SMS (3) > Przypomnienie o zakupach (4). Po kliknięciu w Przypomnienie o zakupach wybierz opcję Przypomnienie o liście zakupów (od wersji 2024.5). Więcej o edycji wiadomości e-mail przeczytasz w artykule: Szablon i treści wiadomości e-mail.

Szablon Szafir

      Szablon Szafir jest dedykowany dla sklepów w wersji B2B. Dostępny jest także dla sklepów w wersji Enterprise. Użytkownik może zainstalować szablon zarówno przy uruchomieniu nowego sklepu, jak i w obecnie używanym sklepie z poziomu panelu administracyjnego. W szablonie Szafir obsługiwana jest funkcja PWA, czyli Progressive Web App. W przypadku otworzenia na urządzeniu mobilnym (w trybie responsywnym) strony e-Sklep z szablonem Szafir, sklep wyświetl komunikat o możliwości pobrania skrótu na ekran główny urządzenia. W efekcie e-Sklep uruchomiony z takiego skrótu będzie wyglądał jak aplikacja natywna zainstalowana na urządzeniu mobilnym i dostosowana do wyświetlania na nim. W szablonie zaimplementowano także meta znaczniki Open Graph niezbędne do prawidłowej komunikacji z platformą Facebook oraz przesyłania towarów dla sklepu Facebook. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj. Główne wyróżniki szablonu: 1. Funkcje B2B:
  • Obsługa klientów detalicznych oraz typu firma – połączenie modeli B2B oraz B2C,
  • Wyświetlanie zamówień, faktur i wydań zewnętrznych z systemu ERP w profilu klienta dzięki wykorzystaniu Comarch e-sklep Sync,
  • Inna prezentacja strony głównej przy wykorzystaniu parametru Dostęp tylko dla klientów zalogowanych,
  • Obsługa wielu koszyków (z możliwością edycji nazwy koszyka i usuwania całego koszyka jednym przyciskiem),
  • Zmiana firmy w nagłówku oraz możliwość dodawania pracowników w profilu klienta – obsługa wielu loginów,
  • Możliwość szybkich zakupów z list towarowych bez przechodzenia na szczegóły,
  • Szablon przystosowany do dużych zamówień z wieloma pozycjami,
  • Opiekun handlowy dla Kontrahenta – widoczny po zalogowaniu, zamiast danych kontaktowych sklepu w nagłówku,
  • Możliwość blokady zmiany Danych Firmy przez Kontrahenta. Więcej informacji na ten temat zostało przedstawione w artykule.
2. Nawigacja w szablonie:
  • Możliwość wyboru jednego z trzech widoków na listach towarowych,
  • Możliwość ustawienia krótkiego opisu towarów dla widoku o typie „Lista”,
  • Głębokie wielopoziomowe menu główne w orientacji pionowej,
  • Aktualności na stronie głównej w formie listy artykułów z bloga. Możliwość prezentacji artykułów na dwa sposoby: rozszerzony i kompaktowy (menu Wygląd sklepu > Ustawienia > Ustawienia szablonu),
  • Lista produktów na stronie głównej, która idealnie zaprezentuje nowości, promocje, towary rekomendowane itp.,
  • Duży przewijany banner na stronie głównej,
  • Małe banery nad stopką, po dodaniu powyżej pięciu obrazów – możliwe do przewijania,
  • Graficzne menu kategorii na stronie Produkty.
3. Towary:
  • Prezentacja stanów magazynowych w formie graficznej, tekstowej oraz liczbowej zgodnie z konfiguracją w panelu administracyjnym,
  • Prezentowanie i odtwarzanie plików w formacie MP4. Po przesłaniu filmu z systemu Comarch ERP Optima lub Comarch ERP XL do swojego e-Sklepu, zostanie on wyświetlony w sekcji z filmami lub w galerii w zależności od wariantu widoku na stronie ze szczegółami towaru.
  • Prezentacja towarów tylko w cenie netto (po włączeniu w menu Wygląd sklepu > Ustawienia > Ustawienia szablonu w sekcji Cena netto dla parametru Prezentacja tylko ceny netto na stronie prezentacji towaru opcji Tak).
  • Warianty towarów wyświetlane w formie tabelki z możliwością dodania do koszyka dowolnej ilości każdego wariantu,
  • Zestawy na towarze w formie slidera,
  • Sekcja prezentujące towary podobne (zamienniki). Wyświetlają się również inne typy (definiowane w systemie ERP) m.in. akcesoria, sugerowane, użytkownika.
  • W przypadku, gdy towar posiada jednostkę pomocniczą i zostanie ona wybrana przez kontrahenta, wówczas cena w jednostce podstawowej będzie wyświetlana nad ceną w jednostce pomocniczej.
  • Wyświetlanie daty od kiedy towar będzie dostępny w e-Sklepie, w przypadku jej określenia dla statusu Zapowiedź,
  • Wyświetlanie informacji o kosztach dostawy,
  • Po przejściu na stronę sklepu z końcówką /produkty,2 wyświetlane są grupy towarów. Użytkownik ma możliwość wybrania konkretnej kategorii, po jej wyborze zostanie wyświetlona lista towarów wybranej grupy.
  • Lista towarów dla widoku o typie „Lista” zawiera krótki opis towarów, który domyślnie jest zwinięty. Po rozwinięciu szczegółów, kontrahent ma możliwość uzyskania większej ilości informacji na temat produktu bez przechodzenia do karty towaru.
  • Dodawanie opinii do towaru. Dostępność tej funkcji zależy od ustawień w panelu administracyjnym: Ustawienia > Ustawienia sklepu > Towary > Opinie o towarze.
  • Możliwość prezentowania ceny poprzedniej jako sugerowanej ceny detalicznej (w menu Wygląd sklepu > Ustawienia > Ustawienia szablonu w sekcji Cena poprzednia dla parametru Prezentuj cenę poprzednią jako sugerowaną cenę detaliczną włączona opcja Tak (domyślnie zaznaczony jest parametr Nie). Zmiany w szablonie należy zapisać i opublikować.)
W panelu administracyjnym na zakładce Wygląd sklepu > Ustawienia > Ustawienia szablonu na zakładce Lista towarów znajdują się nowe parametry związane z wyświetlaniem listy produktów: do zmiany prezentowania kategorii, filtrów oraz graficznego menu. Aktualnie można zdecydować o ilości wyświetlanych filtrów, miejscu w którym mają się znajdować i tego, czy ta sekcja ma się rozwijać czy nie w e-Sklepie. Administrator sklepu może również zmienić formę graficzną prezentowania nazw, opisu i zdjęć kategorii oraz aktywować nowe graficzne menu nawigacji dla podgrup. Aby wprowadzone zmiany były widoczne w szablonie należy je zapisać i opublikować. 4. Zamówienie:
  • Zamówienie dla zarejestrowanych kontrahentów oraz niezarejestrowanych,
  • Możliwość wyboru skonfigurowanych adresów na zamówieniu,
  • Szybkie składanie zamówień w jednym kroku,
  • Macierz dostaw w formie list rozwijalnych (dostawa i płatność),
  • W profilu klienta możliwość pobierania kopii faktury elektronicznej w formacie PDF wystawionej do zamówienia w systemie ERP. Wyświetlane są także dokumenty ZS, FS i WZ,
  • Ponowienie nieudanej płatności dostępne zarówno dla klientów zarejestrowanych jak i jednorazowych,
  • Możliwość dodania załączników do zamówienia,
  • Widok szczegółów złożonego zamówienia dla niezalogowanych klientów,
  • Możliwość anulowania edytowalnego zamówienia, które nie zostało jeszcze wysłane do systemu ERP,
  • Anulowanie uprzednio edytowanego zamówienia usuwa również koszyk z towarami, które miały zostać dodane do danego zamówienia,
  • Obsługa zwrotów i reklamacji, wraz z załącznikami (jeżeli w panelu administracyjnym w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Reklamacje / zwroty zostanie włączona opcja Załączniki do reklamacji i zwrotów) do zrealizowanych zamówień,
  • Klienci detaliczni podczas składania zamówienia z paragonem mają dostępne pole, w którym mogą podać numer NIP, na który w przyszłości może zostać wystawiona faktura do paragonu. Informacja o rodzaju dokumentu handlowego wybranego przez Klienta jest widoczna na szczegółach zamówienia w Strefie Klienta oraz w panelu administracyjnym, a także zostanie przeniesiona do systemu ERP,
  • Klienci firmowi podczas zakupów mogą zdecydować w koszyku, czy do danego zamówienia ma być wystawiony dokument handlowy w postaci faktury lub paragonu. Po wybraniu opcji Paragon widoczne jest pole z numerem NIP. Po jego uzupełnieniu możliwe jest wygenerowanie w systemie ERP w późniejszym terminie faktury sprzedaży do paragonu.
  • Formularz zamówienia zapamiętuje wprowadzony numer NIP. Zmiana z Faktury na Paragon przenosi wprowadzony numer NIP i nie wymaga ponownego wprowadzenia.
  • Dostępna kolumna na liście zamówień z adresem e-mail, która umożliwia rozpoznanie, czy zamówienie zostało złożone przez kontrahenta, czy przez któregoś z jego pracowników.
Wskazówka
Jeżeli w panelu e-Sklep w zakładce Ustawienia > Ustawienia sklepu > Zamówienia włączony jest parametr "Składanie zamówień tylko przez firmy" w e-Sklepie możliwe będzie wygenerowanie jedynie Faktury VAT. W przypadku, gdy klient wybierze opcję paragonu i nie poda nr NIP, a opcja ta będzie włączona, zostanie wystawiona faktura na podstawie nr NIP podanego podczas rejestracji.
5. Pobieranie danych:
6. Strefa Klienta:
  • dedykowane menu w profilu Klienta zalogowanego,
  • dostęp do wszystkich transakcji oraz dokumentów sprzedaży – zamówienia, zapytania o wycenę, oferty sprzedaży, faktury, wydania zewnętrzne,
  • wygodny proces reklamacji oraz zwrotów,
  • zarządzanie pracownikami oraz danymi firmy,
  • dostęp do programu lojalnościowego oraz dedykowanych promocji Klienta,
  • dodatkowe pliki do pobrania oraz zgody w e-Sklepie.
Każdą zakładkę w Strefie Klienta można odpowiednio obudować w link, w celu utworzenia bezpośredniego odnośnika. Poniżej znajduje się lista elementów w Strefie Klienta oraz ich nazwy, jakie można wykorzystać:
  • Zamówienia pochodzące z e-Sklepu – eshop-orders
  • Zamówienia pochodzące z systemu ERP (pobrane przez Comarch e-Sklep Sync) – erp-orders
  • Zapytania o Wycenę – inquiries
  • Oferty Sprzedaży – offers
  • Faktury – invoices
  • Wydania zewnętrzne – sor
  • Wydania magazynowe – wm
  • Reklamacje/Zwroty w trakcie realizacji – active-complaints
  • Reklamacje/Zwroty zrealizowane – executed-complaints
  • Dane firmy – customer-details
  • Pracownicy – employees-list
  • Twoje konto – your-account
  • Program lojalnościowy – loyalty
  • Zgody – consents
  • Do pobrania – to-download
  • Promocje – discounts.
Przyklad
Adres https://demob2b.comarchesklep.pl/profil-klienta/6?tab=discounts stanowi bezpośredni odnośnik do zakładki Promocje w Strefie Klienta.
Wskazówka
Jeżeli chcesz zaprezentować ceny netto na liście towarów, należy odpowiednio skonfigurować prezentację cen w e-Sklepie. Instrukcja dotycząca prezentacji cen netto znajduje się w artykule o Cenach i rabatach.
Konfiguracja paska nawigacji w szablonie Szafir oraz przykłady zastosowania zostały przedstawione w artykule Pasek nawigacji - Szablon Szafir. Dodatkowo w Strefie Klienta na liście zamówień z e-Sklepu (zakładka Sklep B2B) oraz na liście zamówień przesyłanych przez Comarch e-Sklep Sync (zakładka Pozostała sprzedaż) widnieją statusy płatności i dostaw dla poszczególnych zamówień. W szablonie możliwe jest wyświetlanie sugerowanej ceny detalicznej widocznej zarówno dla klientów zalogowanych jak i niezalogowanych. Sugerowana cena detaliczna wyświetlana jest na podstawie ceny poprzedniej z systemu ERP. Aby ją wyświetlić klientom niezalogowanym należy w panelu administracyjnym e-Sklepu w sekcji Ustawienia > Ustawienia sklepu > Ceny i rabaty włączyć parametr Ukrywanie cen dla klientów niezalogowanych. Następnie należy włączyć parametr  Wyświetlanie cen poprzednich dla klientów niezalogowanych. Po jego włączeniu w ustawieniach szablonu Szafir (Wygląd sklepu > Ustawienia) w sekcji Cena poprzednia - Prezentuj cenę poprzednią jako sugerowaną cenę detaliczną należy wybrać "Tak". W przypadku kiedy sklep jest dostępny dla klientów niezalogowanych i nie są ukrywane ceny, wystarczy aktywować tylko parametr w sekcji Wygląd sklepu. Po włączeniu powyższych ustawień, klient niezalogowany przeglądający ofertę e-Sklepu zobaczy towary w sugerowanych cenach detalicznych. Klient zalogowany lub każdy klient (jeśli ukrywanie cen klientom niezalogowanym jest wyłączone) także zobaczy sugerowaną cenę detaliczną. Sugerowana Cena detaliczna będzie widoczna również na liście towarów. W Strefie Klienta na zakładce Pracownicy istnieje możliwość blokowania pracowników. Domyślnie każdy nowo dodany pracownik jest oznaczany jako aktywny. Kontrahent ma możliwość blokowania pracowników, po kliknięciu w opcję Zablokuj. Wówczas taki pracownik nie może się zalogować do e-Sklepu. Po zablokowaniu istnieje możliwość odblokowana pracownika w efekcie czego zalogowanie ponownie jest możliwe. W Strefie Klienta na zakładce Promocje wyświetlane są rabaty przesyłane  z systemów Comarch ERP: Altum i XL. Promocje wyświetlane są wraz z opisami, jakie dodano do nich w systemie ERP. W Szablonie Szafir widnieją dodatkowe bannery, które wyświetlają się nad stopką strony. Na dodatkowych bannerach obsługa sklepu ma możliwość zaprezentowania informacji na temat sklepu, np. informacji o dostawie, płatnościach, rabatach czy programie lojalnościowym. Istnieje możliwość edycji bannerów udostępnionych przez e-Sklep lub dodania własnych obrazów. Powyżej pięciu zdjęć bannery są przewijalne. Dodatkowe bannery mieszczą się w katalogu homepage-small w panelu administracyjnym e-Sklepu, obszar: Wygląd sklepu > Ustawienia > Bannery. W szablonie znajduje się także graficzne menu producentów. Producenci wyświetlani są pod newsletterem na stronie głównej. Menu jest budowane na podstawie producentów i ich logotypów przesyłanych z systemu ERP. Producentów zdefiniowanych w systemie ERP należy przypisać do towarów zgodnie z instrukcją używanego systemu ERP. Dostępne w szablonie motywy kolorystyczne to: Granatowy (domyślny), Niebieski oraz Pomarańczowy. Zmiana wybranego motywu możliwa jest w panelu administracyjnym w sekcji Wygląd sklepu > Ustawienia zakładka Ustawienia szablonu. Po wyborze docelowego motywu zmiany należy zapisać i opublikować. Widok listy towarów o typie „Lista” zawiera krótki opis towaru, który domyślnie jest zwinięty. Istnieje możliwość rozwinięcia szczegółów w celu uzyskania większej ilości informacji na temat produktu, bez przechodzenia do strony produktu. Po rozwinięciu szczegółów na liście widoczny jest opis towaru oraz szczegóły towaru: producent, marka, waga, stan magazynowy, status dostępności, czas dostępności (dla statusu Dostępny) oraz data zapowiedzi (dla statusu Zapowiedź).  Krótki opis należy dodać w systemie ERP. W szablonie istnieje możliwość używania powszechnie stosowanych symboli walut: zł, €, £, $. Nowy widok symbolu waluty będzie dostępny:
  • na liście walut/języków do wyboru – każda waluta z odpowiednim symbolem;
  • na liście towarów;
  • na szczegółach towaru;
  • w koszyku: na pozycjach towarów, dla form płatności i dostaw;
  • w Strefie Klienta w Liście zakupów;
  • w Strefie Klienta w sekcjach: Zamówienia, Oferty sprzedaży, Reklamacje/Zwroty, Promocje;
  • w porównywarce towarów;
  • w wyszukiwarce prostej oraz zaawansowanej.
Aby uruchomić funkcję należy w systemie ERP udostępnić waluty obce do e-Sklepu oraz opcjonalnie w panelu administracyjnym e-Sklepu w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Dane sklepu > Waluty wprowadzić swoje nazwy dla walut przesłanych z systemu ERP. Wybór oraz zmiana symbolu waluty będzie możliwa po kliknięciu w listę rozwijaną znajdująca się w prawym górnym rogu szablonu, z lewej strony przycisku "Zaloguj się": Aktualną czcionka szablonu Szafir jest czcionka Roboto – Google Font. Gotowa instrukcja dotycząca zmiany czcionki dostępna jest w artykule: Zmiana czcionki w szablonie.

Sprawdź historię zakupów

W e-Sklepie istnieje możliwość podglądu historii zakupów towaru dla klientów zalogowanych. Funkcja działa na podstawie wystawionych faktur do złożonego zamówienia na dany towar. Odnośnik "Sprawdź historię zakupów" widoczny jest na szczegółach towaru. Po kliknięciu przycisku widoczna będzie historia zakupów z ostatnich 6 miesięcy. Funkcję można aktywować, jeśli e-Sklep:
  • Jest w wersji B2B
  • Posiada zainstalowaną i aktywną usługę e-Sklep Sync
  • Jest powiązany z programem Comarch ERP XL.
Aby włączyć parametr, należy przejść do zakładki Wygląd sklepu > Ustawienia, a następnie w ustawieniach podglądu historii zakupów zaznaczyć Tak.
Widok ustawień w panelu administracyjnym
Efekt widoczny na szczegółach towaru w szablonie Szafir
Historia zakupów wyświetlana po naciśnięciu przycisku "Sprawdź historię zakupów"
 

Informacja o tym, że towar znajduje się w koszyku.

W szablonie Szafir Klient zostanie poinformowany o tym, że dany produkt znajduje się już w koszyku. Po wyborze towaru i kliknięciu "Kup teraz", przy ponownej próbie dodania do koszyka, na przycisku pojawi się ikona oraz odpowiedni tooltip: Informacja widnieje na szczegółach towaru.  W szablonie Szafir prezentacja tej informacji stanowi dodatek i domyślnie jest wyłączona. Żeby ją uruchomić, należy przejść do panelu administracyjnego, a następnie do sekcji Wygląd sklepu > Ustawienia zakładka Ogólne. Następnie po odnalezieniu sekcji "Informuj o tym, że towar znajduje się już w koszyku" należy zmienić opcję na "TAK". Po dokonaniu modyfikacji koniecznie zapisz i opublikuj zmiany. Więcej o darmowych szablonach przeczytasz w artykule Gotowe szablony Comarch.

Kreator wyglądu szablonu Rubin

Wstęp

Jednym z kluczowych elementów wpływających na sukces w branży e-commerce jest odpowiednia oprawa wizualna sklepu internetowego. To ona w dużej mierze kształtuje wrażenia użytkowników oraz wpływa na przebieg ich procesu zakupowego. Dzięki narzędziu Kreator Szablonu Rubin (B2B) właściciele sklepów mają możliwość stworzenia unikalnego, dopasowanego szablonu, który będzie obsługiwał zarówno klientów detalicznych, jak i firmy, łącząc modele B2B oraz B2C.

Zastosowanie

Kreator Szablonu Rubin to intuicyjne narzędzie do projektowania wyglądu sklepu. Wszystko odbywa się na poziomie strony internetowej, gdzie przy pomocy metody "przeciągnij i upuść" możesz stworzyć szablon idealnie pasujący do Twojego sklepu.

Kreator pozwala na zaprojektowanie wszystkich kluczowych obszarów sklepu, w tym:

  • Strony głównej.
  • Listy towarów.
  • Koszyka.

Kto może używać tej opcji?

Aby móc używać tego narzędzia należy posiadać:

  • Comarch e-Sklep w wersji Enterprise lub B2B,
  • szerokość ekranu powyżej 1280 px, a zalecana to 1920 px,
  • oraz jedną z przeglądarek internetowych w aktualnej wersji.

Wskazówka
Kreator szablonu Rubin dostępny jedynie w wersji przeglądarkowej.

Zaczynamy!

Jak zaprojektować układ szablonu?

Aby rozpocząć projektowanie szablonu, należy udać się na stronę Kreatora Wyglądu, gdzie pojawi się powitalny komunikat. Na początku trzeba wybrać, dla jakiego typu sprzedaży ma być stworzony szablon – detalicznej lub hurtowej. Sprzedaż hurtowa jest dedykowana tym, którzy chcą oferować swoje produkty także klientom biznesowym w większych ilościach. Po dokonaniu wyboru modelu sprzedaży, wystarczy kliknąć przycisk „Rozpocznij pracę”. Następnie, użytkownik będzie miał możliwość stworzenia nowego szablonu lub edytowania jednego z dostępnych, gotowych szablonów.

  W sytuacji gdy wcześniej tworzony był już projekt, widoczny będzie przycisk umożliwiający dokończenie szablonu lub rozpoczęcie nowego projektu. Opcja Nowy szablon umożliwia zbudowanie od początku nowego szablonu Rubin według Twojego indywidualnego pomysłu.   W ramach szablonów B2B do wyboru zostały udostępnione szablon Rubin oraz szablon Szafir w trzech wersjach kolorystycznych. Są to gotowe wersje szablonów z możliwością ich edycji. Dzięki temu nie musisz zaczynać pracy od zera – wystarczy, że wybierzesz jeden z dostępnych szablonów, a następnie łatwo dopasujesz go do swoich wymagań. Podwójne kliknięcie na wybrany kafelek pozwala przejść do kolejnego etapu. W trzech prostych krokach zapoznasz się z podstawowymi funkcjami kreatora. Po ich przejściu, możesz rozpocząć dalsze dostosowywanie szablonu lub od razu wygenerować przygotowaną wersję szablonu Rubin.

Od czego zacząć?

Wybierz preferowaną wersję językową Kreatora i rozpocznij tworzenie swojego szablonu. Dostępne opcje to: język polski, angielski, niemiecki oraz francuski. Aby zmienić język, kliknij strzałkę obok flagi i nazwy języka w lewym dolnym rogu. Po wybraniu języka, przy podglądzie na pełnym ekranie, szablon będzie wyświetlany w wybranej wersji językowej.

Po ustawieniu wersji językowej dla Kreatora, warto nadać nazwę swojemu szablonowi. Można to zrobić klikając „Zmień” w lewym górnym rogu, a następnie wpisując nową nazwę, która zastąpi domyślną nazwę „Rubin”. Ta nazwa będzie widoczna po zaimportowaniu szablonu do panelu administracyjnego oraz po wyeksportowaniu go do pliku XML, wraz z datą i godziną wygenerowania szablonu.

Krok 1 - Strona główna

W tej sekcji należy zaprojektować wygląd strony głównej naszego Comarch e-Sklepu dla szablonu Rubin. Strona główna może składać się z następujących elementów:

  • Nagłówek,
  • Baner,
  • Widget,
  • Banner pop-up,
  • Proponowane,
  • Newsletter,
  • Slider producentów,
  • Slider marek,
  • Aktualności,
  • Banner infografika,
  • Element tekstowy,
  • Stopka.

Po kliknięciu w strzałkę, sekcje rozwiną się i pokażą dostępne elementy:

Metodą "Przeciągnij i upuść" przenosimy wybrane elementy na obszar po prawej stronie:

Postępuj analogicznie z pozostałymi elementami.

Nagłówek

Sekcja „Nagłówek” prezentuje jeden widok. Nagłówek dodatkowo można konfigurować w zakresie funkcji związanych ze składaniem Zapytań o wycenę.

Bannery

Sekcja "Bannery" pozwala dodać slider. Informacje dotyczące rekomendowanych rozmiarów obrazków w bannerach opisaliśmy w tym artykule.

Widget

Sekcja "Widget" pozwala dodać jeden element, który pozwoli zaprezentować następujące funkcj:
  • dodanie zdjęcia,
  • dodanie tekstu tekstu nagłówka (tekst pionowy),
  • dodanie linku do przycisku,
  • dodanie tekstu.

Banner pop-up

Sekcja „Banner pop-up” pozwala na dodanie bannera w formie popupu. Banner ten jest możliwy do wyświetlenia jedynie na stronie głównej e-Sklepu.

Proponowane

Sekcja „Proponowane” oferuje dodatkowe opcje do konfiguracji. Z menu rozwijanego, dostępnego po kliknięciu przycisku „Zmień typ”, możesz wybrać kategorię produktów, które mają być wyświetlane w tej sekcji (np. nowości, najczęściej oglądane, wyprzedaż, sugerowane). Po dokonaniu zmiany typu, sekcja zostanie odpowiednio nazwana po załadowaniu szablonu do sklepu.

Dodatkowo po najechaniu kursorem na tę sekcję, wybierając Opcje, możemy ustawić liczbę towarów, która będzie się wyświetlać (maksymalnie 50).

Podczas tworzenia szablonu w Kreatorze wyglądu Rubin po dodaniu sekcji towary polecane można określić typ wyświetlanych produktów. Nazwa sekcji jest zależna oraz adekwatna do określonego typu. Daną nazwę można modyfikować w tłumaczeniach szablonu. Dodatkowo każdy wybrany typ jest podlinkowany do wszystkich produktów wskazanego rodzaju. W zależności od wybranego typu, edycji parametrów wyświetlania dokonasz w panelu administracyjnym e-Sklepu. Z kolei informację o typie towaru ustawisz w systemie ERP. Typy towarów edytowane z poziomu panelu administracyjnego Comarch e-Sklep:
  • Promocja,
  • Nowość,
  • Wyprzedaż,
  • Super jakość,
  • Super cena,
  • Rekomendacja sprzedawcy,
  • Zapowiedź,
  • Sugerowane,
  • Towar polecany,
  • Najczęściej oglądane / najczęściej kupowane,
  • Cross-selling - oferowanie produktów uzupełniających wcześniejsze zakupy,
Aby zdecydować o parametrach wyświetlania tych informacji należy przejść w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep do zakładki Ustawienia > Ustawienia sklepu > Towary:

Producent, marka, ręcznie wybrane produkty, kategoria oraz ostatnio oglądane są obsługiwane w ramach lokalnego obiektu "Siatka towarów". Aby wprowadzić zmiany w ustawieniach dla jednego z tych typów, należy przejść do panelu administracyjnego do opcji Wygląd sklepu > Ustawienia >Ustawienia zaawansowane, a następnie do zakładki Obiekty. W szczegółach wybranego obiektu (Siatka towarów) można określić, które produkty będą wyświetlane w sekcji "Proponowane". W przypadku wyboru "Producenta" lub "Marki" konieczne jest ręczne wskazanie odpowiedniego producenta lub marki.

Dodawanie informacji o typie produktu w systemie ERP dotyczy:
  • Nowości,
  • Produktu z gazetki,
  • Produktu polecanego,
  • Wyprzedaży,
  • Promocja,
  • Nowość,
  • Super jakości,
  • Super ceny,
  • Najlepszej oceny,
  • Rekomendacji sprzedawcy.
Informacja tego typu ustawiana jest bezpośrednio na karcie towaru w systemie ERP poprzez zaznaczenie odpowiedniej flagi w systemie ERP XL (zakładka aplikacje) lub atrybutu czasowego w ERP Optima (zakładka e-Sklep, sekcja atrybuty czasowe). Po wybraniu konkretnej opcji w systemie ERP na karcie danego produktu w Comarch e-Sklep zostanie dodana odpowiednia informacja.

Newsletter

Dla newslettera możliwe jest ustawienie stałej sekcji na stornie głównej lub newslettera w postaci popupu:

Slider marek

Sekcja "Slider marek" pozwala na dodanie do szablonu widoku slidera z logo marek. W sliderze wyświetlane są logotypy marek, które zostały zaimportowane z systemu ERP. Po kliknięciu na wybrane logo, użytkownik zobaczy listę produktów przypisanych do danej marki. Sekcje te mogą być umieszczone w dowolnym miejscu na stronie głównej szablonu.

Slider producentów

Sekcja "Slider producentów" pozwala na dodanie do szablonu widoku slidera z logo producentów. W sliderze wyświetlane są logotypy producentów zaimportowane z systemu ERP. Po kliknięciu na wybrane logo, użytkownik zobaczy listę produktów przypisanych do danego producenta. Sekcje te mogą być umieszczone w dowolnym miejscu na stronie głównej szablonu.

Aktualności

Sekcja umożliwia zamieszczenie aktualności na stronie głównej w formie listy artykułów z bloga. Tekst wprowadza się w panelu administracyjnym przechodząc do zakładki  Marketing > Blog.

Banner infografika

Sekcja "Banner infografika" pozwala na zaprezentowanie korzyści z zakupów w Twoim sklepie. Dotyczą one obszarów: informacji o dostawie, płatnościach czy obowiązujących rabatach rabatach. Banner możesz dodać tylko do strony głównej. Obrazki są możliwe do edycji w ramach elementu homepage-small w panelu administracyjnym e-Sklepu w obszarze: Wygląd sklepu > Ustawienia > Bannery.

Stopka

Sekcja "Stopka" zawiera jeden widok do wyboru. W widoku Stopki widnieją strony statyczne, którymi można zarządzać w sekcji Wygląd Sklepu/ Ustawienia/ Stopka. Dla każdej z sekcji wyświetla się jej utworzona w panelu nazwa. W stopce znajduje się komunikat @Comarch SA 2025. All rights reserved Powered by Comarch e-Sklep. Dodatkowo istnieje możliwość umieszczenia w stopce odnośników do mediów społecznościowych oraz ich ikony. Możemy dodać ikony naszych dostawców oraz form płatności wykorzystywanych w sklepie w ramach ustawień Wygląd Sklepu > Ustawienia > Bannery w sekcjach LogisticsPartners oraz PaymentOperators.

Po wybraniu wszystkich niezbędnych sekcji nasza strona główna powinna być gotowa. Efekt naszej pracy możemy podejrzeć klikając Podgląd w prawym górnym rogu.

Dzięki tej opcji możesz zobaczyć, jak będzie prezentował się Twój szablon zarówno w wersji dekstop, jak i mobile.

Strona główna wymaga dwóch podstawowych elementów: nagłówka oraz stopki. Pozostałe elementy nie są obowiązkowe.

Krok 2 - Lista towarów

Kolejnym krokiem jest utworzenie listy towarów. Aby to zrobić, należy rozwinąć listę zgodnie z poniższym rysunkiem, a następnie przejść do wskazanej zakładki:

Banner

Sekcja "Banner" daje możliwość dodania do listy slideru, dzięki czemu masz możliwość wzbogacenia kategorii towarowych o obrazki.  

Panel filtra

Sekcja "Panel filtra" umożliwia wybór liczby wyświetlanych wartości filtrów a także o tym czy filtrowanie powinno odbywać się po klinićiu przycisku "Zastosuj". Z tego poziomu możemy także wybrać elementy prezentowane w panelu filtrów.

Opis kategorii

W sekcji możesz zdecydować, czy opis ma być domyślnie zwinięty lub rozwinięty.

Lista towarów

Podobnie, jak w przypadku strony głównej konfigurujemy wygląd listy towarów. Dodatkowo możemy wskazać liczbę wyświetlanych towarów, domyślny widok listy towarów, prezentację atrybutów, a także zdecydować czy pozwolisz na zakup towarów wielowariantowych z listy towarów.

W Kreatorze Szablonu Rubin dostępny jest jeden widok listy towarów:  

Krok 3 - Koszyk

Po utworzeniu szczegółów towaru przechodzimy do ustawień koszyka dostępnego w e-Sklepie. Dodatkowo na stronie koszyka możesz wskazać sposób prezentacji przeliczników jednostek miary:

Następnie możemy przejść do modyfikacji wyglądu naszego szablonu. W tym celu należy przejść do zakładki Style.

Style

Jak zmienić kolory, czcionki oraz ikony?

Po dodaniu elementów strony możemy dodatkowo podejrzeć, jak będzie wyglądał nasz przyszły szablon. W tym celu należy przejść do zakładki Style.

Motyw kolorystyczny

W tym momencie dla szablonu Rubin został przygotowany jeden motyw kolorystyczny:

Motyw możemy zmieniać według indywidualnych preferencji. Możemy zmodyfikować kolor poszczególnych elementów (m.in.: tło strony, tło nagłówka, nazwę towaru). Zmiany należy zapisać klikając Zapisz. Jeśli wykonane zmiany nie są zadowalające, możemy przywrócić ustawienia domyśle dla danego motywu kolorystycznego, klikając przycisk Przywróć.

Możliwe jest również wprowadzenie szesnastkowego zapisu kolorów. Heksadecymalny zapis kolorów dla poszczególnych sekcji w szablonie dostępny jest podczas edycji wybranego motywu kolorystycznego.

Czcionki

W tym momencie w ramach szablu Rubin została udostępniona jedna czcionka:

Ikony

Ostatnim elementem, który możemy modyfikować z poziomu zakładki Style jest wygląd ikon. Mamy do wyboru 3 różne warianty wyglądu ikon. Dodatkowo istnieje możliwość wyboru w jakiej postaci wyświetla się ikona koszyka (torba, wózek lub koszyk) oraz loader.

 

Funkcja cofania zmian

Funkcja odpowiadająca za cofanie oraz powtórzenie wprowadzonych zmian oznaczona jest symbolem strzałek, zapamiętuje ona do 30 ostatnich modyfikacji szablonu. Nieaktywna strzałka oznacza, że aktualnie nie ma dostępnych kroków. Mamy możliwość przywracania zmian: dodawania/ usuwania elementów oraz edycji ich położenia, a także stylu w szablonie.
Wskazówka
Funkcję cofania obejmuje zmiany motywu kolorystycznego, natomiast edycja poszczególnych kolorów w motywie nie jest zapisywana.

Generowanie i wgrywanie szablonu

Po zaprojektowaniu wyglądu szablonu możemy go wygenerować i pobrać na dysk korzystając z przycisku Generuj widocznego w prawym górnym rogu:

Obok przycisku Generuj dostępna jest również opcja Importuj szablon, umożliwiająca wgranie wcześniej zapisanego szablonu z dysku i ponowną jego edycję.

W przypadku prawidłowego wygenerowania szablonu wyświetlony zostanie komunikat informujący o tym fakcie i pobrany plik.

Pobrany szablon należy zaimportować w Comarch e-Sklep w zakładce Wygląd sklepu/ Zaimportuj szablon z Kreatora Wyglądu.

W przypadku braku obowiązkowych elementów szablonu nie będzie możliwe jego wygenerowanie. przycisk Generuj będzie wyszarzały, a w prawym dolnym rogu pojawi się komunikat „Uzupełnij elementy wymagane w szablonie”. Sekcje, gdzie element nie został wybrany, będą się wyświetlać z odpowiednią ikoną.

 

Aktualizacja szablonu

W Kreatorze szablonu Rubin znajduje się opcja aktualizacji poprzednich wersji szablonu. W celu zaktualizowania całego szablonu należy wgrać plik z poprzednim szablonem do Kreatora szablonu Rubin według tej instrukcji:
  • po uruchomieniu strony kreatora wybierz opcję: Stwórz nowy projekt,
  • wybierz Nowy szablon,
  • w prawym górnym rogu wybierz opcję Importuj szablon,
  • następnie zaimportuj plik z szablonem, który ma być zaktualizowany. Po poprawnym zaimportowaniu szablonu otrzymasz informację zwrotną:
  • po wgraniu szablonu do aktualizacji użyj opcji Generuj. 
Dzięki temu w prosty sposób można starsze szablony Rubin podnieść do wersji aktualnej.

Więcej informacji

Więcej informacji można znaleźć w artykułach o wyglądzie sklepu oraz o dostosowaniu wyglądu.

Jak dodać załącznik do reklamacji lub zwrotu?

1. Wstęp

Comarch e-Sklep, w szablonie Topaz oraz Szafir w wersji B2B lub Enterprise, posiada funkcjonalność umożliwiającą klientom dodawanie załączników do reklamacji i zwrotów. Dzięki tej opcji, klienci mogą dołączać pliki w różnych formatach podczas składania reklamacji lub zwrotu, które będą dostępne dla obsługi sklepu. Dodanie załączników, takich jak zdjęcia uszkodzonych lub wadliwych produktów bezpośrednio w formularzu, przyspieszy proces rozpatrywania zgłoszeń.

2. Jak skonfigurować dodawanie załączników?

Aby skorzystać z tej funkcji należy włączyć odpowiedni parametr Załączniki do reklamacji i zwrotów w panelu administracyjnym e-Sklepu w zakładce Ustawienia > Ustawienia sklepu > Reklamacje/Zwroty: Po zapisaniu powyższych zmian, na formularzu reklamacji lub zwrotu dostępna będzie nowa sekcja, w której można umieszczać załączniki:

3. Dodatkowe informacje o załącznikach do reklamacji lub zwrotu

Do jednej reklamacji lub zwrotu można dołączyć maksymalnie 5 załączników, z czego maksymalny rozmiar pojedynczego pliku wynosi 0,5 MB. Dodawanie załączników jest opcjonalne – reklamacje lub zwroty można składać również bez dołączania plików. Dopuszczalne formaty dodawanych plików to:
  • Pliki pdf, csv, txt,
  • Obrazki: jpg, jpe, jpeg, jfif,
  • Dokumenty: doc, docx, odt,
  • Arkusz kalkulacyjny: xls, xlsx, ods.
Wskazówka
Po złożeniu reklamacji lub zwrotu edycja dołączonych plików nie jest możliwa.

4. Gdzie są wyświetlane dodane załączniki?

Załączone pliki w formularzu reklamacji lub zwrotu będą wyświetlane w dwóch miejscach:
  • W Profilu Klienta, na szczegółach reklamacji lub zwrotu,
  • W panelu administracyjnym e-Sklepu w menu Sprzedaż > Reklamacje/zwroty, na szczegółach reklamacji lub zwrotu w zakładce Załączniki.
Wskazówka
Załączniki są wysyłane do systemu ERP, natomiast obecnie funkcja jest obsługiwana tylko przez system ERP XL.
Dodatkowo załączniki mogą być również wyświetlane w treści wiadomości e-mail „Potwierdzenie złożenia reklamacji”. Aby załączniki wyświetlały się w wiadomościach e-mail, należy w treści wiadomości, w zakładce Ustawienia > Treści Formalne > Wysyłka e-mail i SMS, na szczegółach szablonu e-maila Potwierdzenie złożenia reklamacji, dodać poniższy fragment kodu. Kod należy umieścić w dolnej części wiadomości, przed sekcją „Kontakt w sprawie reklamacji / zwrotu”.
Wskazówka
Przed otwarciem otrzymanych od klientów plików należy obowiązkowo przeskanować je za pomocą programu antywirusowego.