Marketing i pozycjonowanie

Pozycjonowanie

Tytuł strony - dostępne makra

Wstęp

Kluczowym elementem dla sklepu internetowego jest jego pozycja w Internecie. Wysokie miejsce Twojego Comarch e-Sklepu w Google sprawi, że więcej osób będzie go odwiedzać. Należy więc dołożyć starań do tego, aby zoptymalizować swoją witrynę pod względem wymagań wyszukiwarek. Jednym z elementów, który wpływa na pozycję jest tytuł stron sklepu. Można go modyfikować za pomocą odpowiednich makr.

Działanie funkcjonalności

Każda strona w Comarch e-Sklep posiada swoją nazwę w kodzie HTML w postaci tagu <title>. Przykładowo strona Regulamin, posiada tag wraz z nazwą:  <title>Regulamin</title>
Wskazówka
Nazwę możesz podejrzeć w przeglądarce internetowej, klikając F12 i przechodząc to zakładki Elements.
Tytuł stron w Comarch e-Sklep jest tworzony w zależności od różnych czynników. Przykładowo, tytuł strony pojedynczego towaru będzie bazował na jego nazwie oraz nazwie kategorii towarowej. W takim wypadku tytuł strony towaru Buty Biegowe "Dewil", który można znaleźć na stronie Demo - Szafir będzie: <title>Buty biegowe "Dewil" - On</title>.
Wskazówka
Od wersji Comarch e-Sklep 2020, korzystając z aktualnych makr, w tytule strony pojawi się słowo „strona”. Przykładowo „Buty sportowe – produkty, strona 2”.  Dodane słowo można edytować w tłumaczeniach pod kluczem Com_Page.
Na tytuł strony można wpływać. W tym celu istnieją makra, które wstawiają treść w zależności od wybranej strony, wybranej kategorii, wybranego towaru. Poniżej znajduje się lista dostępnych makr, w podziale na strony.

Dostępne makra

Wszystkie strony

Makro dostępne dla wszystkich stron:
  • @SiteName@ - Nazwa strony. Nazwa strony ustawiana jest w panelu administracyjnym sklepu.
Przykładowo strona regulaminu Comarch e-Sklep w dostępnym makrem:

Szczegóły towaru

Makra dostępne dla strony Szczegóły towaru.
  • @ProductName@ - Tytuł lub nazwa towaru. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł dla pozycjonowania wypełnione w systemie ERP. Jeśli to pole nie jest wypełnione w ERP, makro zamieniane jest na nazwę towaru.
  • @ProductPrice@ - Cena towaru oraz waluta. Jeśli cena towaru dostępna jest na zapytanie lub w sklepie włączono parametr „Ukryj ceny dla niezalogowanych” to makro zwraca pusty tekst.
  • @GroupName@ - Nazwa kategorii, z poziomu której nastąpiło przejście do szczegółów.
  • @DefaultGroupName@ - Nazwa domyślnej kategorii, do której należy towar.
  • @GroupPath@ - Ścieżka zbudowana z nazw kategorii nadrzędnych oddzielonych znakiem "-".
  • @ProducerName@ - Nazwa producenta towaru.

Lista towarów

Makra dostępne dla strony Lista towarów.

Wybrana kategoria

Makra dla strony Lista towarów są dostępne w zależności od wybranej kategorii.
  • @GroupTitle@ - Tytuł lub nazwa kategorii. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł dla pozycjonowania wypełnione w systemie ERP. Jeśli to pole nie jest wypełnione w systemie ERP, makro zamieniane jest na nazwę kategorii.
Uwaga
Jeśli w tytule jednocześnie użyte są makra @GroupTitle@ oraz @GropuName@ makro zawsze zamieniane jest na wartość pola Tytuł.
  • @GroupName@ - Tytuł lub nazwa kategorii. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł z zakładki Ogólne wypełnione w systemie ERP. Jeśli to pole nie jest wypełnione w ERP, makro zamieniane jest na nazwę kategorii.
Uwaga
Jeśli w tytule jednocześnie użyte są makra @GroupTitle@ oraz @GropuName@ makro zawsze zamieniane jest na nazwę kategorii.
  • @GroupPath@ - Ścieżka zbudowana z nazw kategorii nadrzędnych oddzielonych znakiem "-".

Wybrany producent

Makra dostępne dla strony Lista towarów w zależności od wybranego producenta:
  • @GroupTitle@ - Tytuł lub nazwa producenta. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł dla pozycjonowania wypełnione w systemie ERP. Jeśli to pole nie jest wypełnione w ERP makro zamieniane jest na nazwę producenta.
  • @GroupName@ - Nazwa producenta. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł z zakładki Ogólne wypełnione w systemie ERP. Dodatkowo, do nazwy dołączone jest na końcu słowo "producent" poprzedzone przecinkiem. Słowo "producent" jest tłumaczone zgodnie z językiem interfejsu.
  • @GroupPath@ - Makro zawsze zamieniane jest na to samo, co zwraca @GroupName@.

Wybrana marka

Makra dostępne dla strony Lista towarów w zależności od wybranej marki:
  • @GroupTitle@ - Tytuł lub nazwa marki. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł dla pozycjonowania wypełnione w systemie ERP. Jeśli to pole nie jest wypełnione w ERP makro zamieniane jest na nazwę marki.
  • @GroupName@ - Nazwa marki. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł z zakładki Ogólne wypełnione w systemie ERP. Dodatkowo do nazwy dołączone jest na końcu słowo "marka" poprzedzone przecinkiem. Słowo "marka" jest tłumaczone zgodnie z językiem interfejsu.
  • @GroupPath@ - Makro zawsze zamieniane jest na to samo, co zwraca @GroupName@.

Wybrany producent i marka

Makra dostępne dla strony Lista towarów w zależności od wybranego producenta i marki:
  • @GroupTitle@ - Nazwa producenta i marki. Nazwa producenta i marki połączona znakiem spacji.
  • @GroupName@ - Nazwa producenta i marki. Nazwa producenta i marki połączona znakiem spacji. Do nazwy dołączone jest na końcu słowo "producent" poprzedzone przecinkiem. Słowo "producent" jest tłumaczone zgodnie z językiem interfejsu.
  • @GroupPath@ - Makro zawsze zamieniane jest na to samo, co zwraca @GroupName@.

Wyszukiwanie proste

Makra dostępne dla strony Lista towarów w zależności od  wyszukiwania prostego.
  • @GroupTitle@ - Szukana fraza przez użytkownika sklepu.
  • @GroupName @ - Szukana fraza przez użytkownika sklepu. Do nazwy dołączone jest na końcu słowo "szukaj" poprzedzone przecinkiem. Słowo "szukaj " jest tłumaczone zgodnie z językiem interfejsu.
  • @GroupPath@ - Makro zawsze zamieniane jest na to samo, co zwraca @GroupName@.

Wyszukiwanie zaawansowane

Makra dostępne dla strony Lista towarów w zależności od  wyszukiwania zaawansowanego.
  • @GroupTitle@ - Nazwa kategorii. Nazwa kategorii wybrana jako kryterium wyszukiwania.
  • @GroupName@ - Kryteria wyszukiwania wybrane przez użytkownika sklepu. Tekst składający się z wybranych kryteriów wyszukiwania oddzielonych znakiem przecinka. Kolejno są to:
    • szukane wyrażenie
    • szukane wszystkie słowa
    • szukane którekolwiek słowo
    • szukana cześć słowa
    • nazwa kategorii
    • nazwa producenta
    • nazwa marki
    • cena od oraz waluta
    • cena do oraz waluta
    • opcje wyszukiwania (rozdzielone przecinkiem) wskazujące, w których polach szukane są frazy
    Do nazwy dołączone jest na końcu słowo "szukaj" poprzedzone przecinkiem. Słowo "szukaj " jest tłumaczone zgodnie z językiem interfejsu.
    Uwaga
    Uwaga: opcje wyszukiwania wyświetlane są zawsze w języku angielskim.
  • @GroupPath@ - Makro zawsze zamieniane jest na to samo, co zwraca @GroupName@.

Wyszukiwanie użytkownika (?seaCtm)

Makra dostępne dla strony Lista towarów w zależności od  wyszukiwania użytkownika.
  • @GroupTitle@ - Wyrażenie użytkownika wyszukujące towary w sklepie.
  • @GroupName@ - Tekst składający się z wybranych kryteriów wyszukiwania oddzielonych znakiem przecinka. Kryteria wyszukiwania ustalone są na podstawie wyrażenia użytkownika. Do nazwy dołączone jest na końcu słowo "ctm" poprzedzone przecinkiem.
  • @GroupPath@ - Makro zawsze zamieniane jest na to samo, co zwraca @GroupName@.

Adresy URL dla grup towarowych

Wstęp

W Comarch e-Sklep jest wprowadzona możliwość zmiany URL dla grup towarowych. Od tego momentu można wybrać w jaki sposób linki w Comarch e-Sklep powinny się generować.

Zastosowanie

Mechanizm pozwala na zdefiniowania linków dla stron kategorii produktów w e-Sklepie. W tym celu należy przejść do zakładki Pozycjonowanie/Linki w sklepie. Następnie można wybrać w jaki sposób URL powinny się wyświetlać:
  • Tylko kategoria najniższego poziomu (np. http://domena/lodowki,2,2)
  • Pełna ścieżka z drzewka kategorii (np. http://domena/produkty/agd/lodowki,2,2)
Po zmianie należy odczekać 10 minut. Dokonane modyfikacje będą widoczne w URL Comarch e-Sklepu oraz mapie strony.
Wskazówka
Zmiana linków jest niezależna od szablonu i wybranego języka.

Więcej informacji

Więcej informacji można przeczytać w artykułach: Pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach internetowych. Daj się odszukać w sieci. 

Chmura tagów - czym jest i jak ją wykorzystać?

Informacje ogólne

Chmura tagów to obszar diagnostyczny w panelu administracyjnym: Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Wyszukiwanie/ Chmura tagów, przeznaczony dla administratora e-Sklepu. Funkcja pozwala na usprawnienie nazewnictwa towarów w e-Sklepie i pomaga w znajdowaniu odpowiednich słów kluczy. Frazy wprowadzane przez klientów w wyszukiwarce zapisują się w panelu administracyjnym po prawej stronie, pod frazą: "Pokaż najczęściej wyszukiwane".

Towary

Jeżeli tagi po lewej stronie - wprowadzone przez administratora, będą takie same jak po prawej stronie:
  • Będzie wiadomo, że została znaleziona para, czyli wprowadzony tag przez administratora będzie odpowiadał frazie wyszukiwanej przez klienta e-Sklepu.

Blog

Tag jest elementem łączącym kilka wpisów na bloga „do jednego worka”. Jeżeli dwa różne wpisy posiadają część wspólną - ten sam tag, klient w e-Sklepie po kliknięciu w określony tag zostanie przekierowany do części wspólnej danego tagu .
Przyklad
  • Pierwszy i drugi wpis na bloga zawiera tag „muzyka”.
 
  • Po wejściu na szczegóły bloga w szablonie widoczne są wprowadzone tagi. Jeżeli kontrahent naciśnie wybrany tag – zostanie przekierowany do wpisów, które posiadają część wspólną – w tym przypadku tag „muzyka”.
 
  • Efekt po wciśnięciu tagu „muzyka”.
Wskazówka
W każdym standardowym szablonie Comarch e-Sklep (z wyjątkiem szablonu Szafir) tagi będą widoczne w zawartości wpisu.

Podsumowanie

  • Chmura tagów to zestawienie słów kluczowych opisujących dany produkt, jest to również narzędzie wspierające SEO.
  • Chmurę tagów można edytować w panelu administracyjnym, w zakładce Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Wyszukiwanie/ Chmura tagów.
  • W obszarze Chmura tagów zawierają się dwie sekcje takie jak: Towary, Blog.
  • W obu tych sekcjach można dodać słowa klucze, po których będą wyszukiwane towary/ teksty na blogu.
Uwaga
Pamiętaj, aby dokonane zmiany zapisać.

Przekierowania HTTP 301

HTTP 301

Mechanizm służy do przekierowań z nieistniejących oraz istniejących adresów URL. Zdefiniowane przekierowania zwracają typ 301. Ma on na celu przekierowanie odwiedzających z jednego adresu URL na drugi. Najczęściej stosuje się go w przypadku, kiedy jedna ze stron została usunięta i chcemy skierować osoby w inne miejsce w naszej witrynie. Bez jego zastosowania, użytkownicy odwiedzający usuniętą stronę zostaną przeniesieni na witrynę 404.

Obszar jest dostępny w menu Pozycjonowanie / HTTP 301.

Jak dodać przekierowanie?

Aby dodane przekierowania działały, w zakładce Pozycjonowanie / HTTP 301 w sekcji Ustawienia należy włączyć parametr Aktywne przekierowania, zmieniając ustawienie przełącznika na wartość "Tak". Sekcja Ustawienia pojawia się dopiero po dodaniu pierwszego przekierowania.

W celu utworzenia przekierowania należy użyć przycisku Dodaj przekierowania, a następnie uzupełnić odpowiednie pola na formularzu:

  • Typ przekierowania – wewnątrz sklepu lub na adres zewnętrzny,
  • Poprzedni adres URL – nieistniejący element sklepu z którego ma zostać wykonane przekierowanie,
  • Nowy adres URL – element istniejący w sklepie na który ma zostać wykonane przekierowanie,
  • Adresy URL zapisane jako wyrażenia regularne (regex) – zaznacz ten parametr , jeżeli mają być używane wyrażenia regularne.
  • Data ważności – okres obowiązywania przekierowania.

Wskazówka
Na liście,  w kolumnie Liczba przekierowań z ostatnich dni, Istnieje możliwość sprawdzenia, ile razy przekierowanie zostało użyte w ostatnim czasie (30/60/90 dni).

Wprowadzone ustawienia należy zatwierdzić przyciskiem Zapisz.

Dodatkowo administrator ma możliwość ustawienia daty ważności linków podczas edycji przekierowania oraz z listy (za pomocą operacji seryjnej dostępnej po zaznaczeniu przekierowań). Należy pamiętać, że podczas edycji przekierowania data ważności jest zawsze aktualizowana.

Przekierowanie można zablokować albo usunąć z poziomu listy, korzystając z operacji seryjnych dostępnych po zaznaczeniu przekierowania. W Comarch e-Sklep istnieje możliwość zbiorczego usuwania przekierowań HTTP 301. Opcja seryjnego kasowania dostępna jest na liście przekierowań, po uprzednim zaznaczeniu pozycji do usunięcia.

Przekierowania automatyczne

Istnieje możliwość włączenia przekierowań automatycznych. W tym celu należy zaznaczyć parametr Wykonuj przekierowania , gdy adres strony się zmienił i zapisać używając przycisku Zapisz.

Automatyczne przekierowania 301 występują w następujących przypadkach:

  • Zmieniono nazwę (link) strony. Nie dotyczy strony pełniącej funkcję Zamówienia,
  • Zmieniono nazwę (link) kategorii,
  • Zmieniono nazwę (link) towaru.

Przyklad
Przykłady przekierowań zapisanych jako wyrażenia regularne (regex):

Przykład 1. Wszystkie strony, zaczynające się od członu „produkty/” przekieruj na ten sam adres zaczynający się od „towary/”

Wyrażenie: poprzedni adres URL -> produkty/(.*) , aktualny adres URL -> towary/{0}

Przykład zastosowania:

www.domena.pl/produkty/towar,2,3,12 zostanie przekierowana na: www.domena.pl/towary/towar,2,3,12

Przykład 2. Wszystkie strony, które kończą się na „.html” przekieruj na stronę z mapą serwisu

Wyrażenie: poprzedni adres URL -> .*\.html , aktualny adres URL -> /mapa-strony,12

Przykład zastosowania:

www.domena.pl/o-firmie.html zostanie przekierowana na: www.domena.pl/mapa-strony,12

Przykład 3. Wszystkie strony, które zawierają wyraz 'rekin' przekieruj na stronę o tym samym adresie, przy czym zamień słowo 'rekin' na 'wieloryb'

Wyrażenie: poprzedni adres URL ->  (.*)(rekin)(.*) , aktualny adres URL -> {0}wieloryb{2}

Przykład zastosowania:

www.domena.pl/strona-o-rekinach.html zostanie przekierowana na: www.domena.pl/strona-o-wielorybach.html

Eksport przekierowań do pliku

Listę przekierowań można wyeksportować do pliku w formacie XML przy użyciu przycisku Eksport do pliku, w zakładce Pozycjonowanie/HTTP 301.

Import przekierowań z pliku

Listę przekierowań można importować z pliku w formacie XML przy użyciu przycisku Import z pliku XML, w zakładce Pozycjonowanie/HTTP 301.

Więcej o adresach URL przeczytasz w artykule Przyjazne linki

Więcej Informacji

Tworząc przekierowania zapisane jako wyrażenia regularne (regex) należy korzystać z wymagań .NET

Plik robots.txt - do czego służy?

Plik robots.txt służy do informowania automatów wyszukiwarek (botów, robotów) o tym, czego nie powinny robić na stronie WWW. W tym pliku zawarte są informacje jakie dane nie mogą być indeksowane przez wyszukiwarki. Robots.txt znajduje się w panelu administracyjnym, w sekcji Pozycjonowanie/ robots.txt. W zakładce tej można ustalić jaka część strony ma być indeksowana, a jaka nie. Można ustalić np. że cała strona ma być indeksowana lub cała strona ma nie być indeksowana, lub też że tylko konkretny plik ma nie być indeksowany. Dokonane zmiany należy zapisać przyciskieme.

Mapa witryny (strony XML)- czym jest i jak ją skonfigurować?

Co to jest mapa strony?

Mapa strony, zwana również mapą witryny, to plik zawierający listę poszczególnych stron serwisu internetowego. Każda z pozycji listy zawiera link do strony oraz jest opatrzona dodatkowo informacją o randze strony w ramach serwisu, częstotliwością modyfikacji i datą ostatniej modyfikacji. Dzięki temu, mechanizmy indeksujące wyszukiwarek internetowych mogą łatwiej odnotować treść strony naszego e-Sklepu.

Wskazówka
Szczegółowe informacje na temat mapy witryny można znaleźć w artykułach przygotowanych przez Google.

Konfiguracja mapy strony

Konfigurację mapy strony XML znajdziesz w panelu administracyjnym w menu Pozycjonowanie > Mapa strony XML.

W ramach konfiguracji mapy witryny, masz możliwość wyboru stron, które trafią do pliku XML. Domyślnie wybrane są:

    • Strona główna,
    • Produkty,
    • Szczegóły produktu,
    • Blog.

Do mapy można dowolnie wybierać strony, które chcemy pozycjonować, jednak nie zaleca się pozycjonowania stron z regulaminami.

Dla wybranych stron ustal ich rangę w odniesieniu do reszty serwisu. Ranga zawiera się w przedziale 0-100. Najwyższą rangę 100 rekomendujemy nadać stronie głównej. Kolejnymi parametrami do ustawienia są częstotliwość zmian i data modyfikacji. Informacje te wskazują robotom indeksującym, jak często powinny odwiedzać daną stronę. W przypadku wybrania pustej wartości w kolumnie Częstotliwość zmian, ten tag nie jest zwracany w pliku z mapą strony XML. Pamiętaj, aby zapisać swoje zmiany przyciskiem Zapisz!

Wskazówka
Jeżeli chcesz posiadać statyczną mapę XML e-Sklepu i dowolnie ją modyfikować, należy samodzielnie stworzyć plik, a następnie prawidłowo wskazać URL w pliku robots.txt. Asysta Comarch e-Sklep nie udziela w tym obszarze wsparcia.

Jeśli Twój e-Sklep ma aktywne wiele języków, wygenerowana mapa XML automatycznie to uwzględni. Dzięki temu Google będzie mogło przekierować użytkowników do najbardziej odpowiedniej wersji strony, dostosowanej do ich języka. Każda wersja językowa w mapie witryny będzie odnosić się zarówno do swojej wersji, jak i do wszystkich pozostałych wersji językowych. O tym jak aktywować języki interfejsu w swoim sklepie przeczytasz w artykule Języki interfejsu.

Na mapie strony generowanej w pliku XML wyświetlane są również towary archiwalne.

Wskazówka
W mapie XML możesz udostępniać, bądź wykluczać tylko i wyłącznie całe strony. Nie ma możliwości wykluczenia np. pojedynczych języków, poszczególnych towarów, czy danej kategorii.

Co zrobić z gotową mapą strony?

Przygotowaną mapę strony należy udostępnić dla wyszukiwarek internetowych. W panelu administracyjnym w sekcji Pozycjonowanie > Mapa strony XML, znajduje się adres mapy XML - należy go wskazać w narzędziu Google Search Console zgodnie z dokumentacją.

Wskazówka
Cała mapa strony XML jest dostępna pod adresem "PRZYKŁADOWY_ADRES.PL/sitemap.xml" W przypadku gdy mapa strony zawiera więcej niż 10 000 adresów URL, zostanie ona automatycznie podzielona na mniejsze fragmenty, a każdy z tych fragmentów będzie dostępny pod osobnym adresem URL.
Pamiętaj, zanim zaczniesz korzystać z narzędzia Google Search Console, musisz dokonać weryfikacji własności. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Jak zweryfikować własność domeny dla Google Search Console?

Jak edytować kategorię w Comarch e-Sklep?

Wstęp

W poniższym artykule dowiesz się więcej o zarządzaniu kategoriami bezpośrednio z poziomu panelu administracyjnego. Od teraz możesz wygodnie edytować nazwy i opisy kategorii oraz podkategorii, zmieniać kolejność ich wyświetlania na stronie, a także uzupełniać meta dane – wszystko w jednym miejscu, bez konieczności korzystania z systemu ERP.

Wskazówka
Pamiętaj, po aktywacji opcji, edycja kategorii oraz ustawień SEO będzie możliwa wyłącznie w panelu e-Sklep. Dane wprowadzone w tych obszarach nie będą synchronizowane z systemem ERP. Decyzja ta dotyczy wszystkich kategorii i jest nieodwracalna.

Edycja kategorii produktowych

Jak włączyć edycję kategorii produktowych w Comarch e-Sklep?

Aby edytować kategorię produktową, przejdź do panelu administracyjnego, a następnie wybierz zakładkę Towary (1) > Kategorie (2). Na zakładce Kategorie znajdują się wszystkie Twoje kategorie oraz podkategorie. Aby rozpocząć edycję, kliknij w przycisk Aktywuj edycję (3) w prawym górnym rogu. Po kliknięciu zostanie wyświetlone okno potwierdzenia wyboru obszaru do edycji. Możesz wybrać jeden lub oba z dostępnych obszarów:
  • Nazwy, opisu kategorii oraz ich tłumaczeń z możliwością generowania opisów za pomocą AI, a także zarządzenie kolejnością kategorii w menu,
  • Ustawień SEO kategorii.
Zaznaczenie jednego z obszarów nie blokuje możliwości edycji drugiego. Po zapisaniu pierwszego wyboru możesz w dowolnym momencie wrócić i aktywować drugi obszar. W takiej sytuacji przycisk Aktywuj edycję będzie dostępny po kliknięciu w przycisk Więcej w prawym górnym rogu listy kategorii. Aktywacja edycji obszaru nazwy, opisu kategorii oraz ich tłumaczeń oznacza, że:
  • zyskujesz możliwość edytowania tych danych (nazwy kategorii, opisu, tłumaczeń) bezpośrednio w panelu administracyjnym e-Sklepu,
  • wprowadzone zmiany nie będą synchronizowane do systemu ERP,
  • zmiany dokonane w systemie ERP nie będą aktualizować danych w panelu e-Sklepu,
  • decyzja jest nieodwracalnanie można jej cofnąć z poziomu panelu administracyjnego.
Wskazówka
Po aktywacji edycji nazwy, opisu i tłumaczeń kategorii nadal możesz dodawać lub usuwać karty towarowe w grupach towarowych. Jest możliwość tworzenia i usuwania kategorii z poziomu systemu ERP. Ograniczenie dotyczy wyłącznie danych tekstowych kategorii, które od tej pory edytowane tylko w panelu e-Sklepu.

Jak mogę edytować kategorię produktową w Comarch e-Sklep?

Jeżeli aktywowałeś edycję obszaru kategorii, możesz rozpocząć jej modyfikację. Poruszaj się po drzewie kategorii, aby wybrać kategorię lub podkategorię, którą chcesz edytować. Kliknij w nazwę kategorii lub ikonę "ołówka", aby przejść do jej szczegółów. Obecnie możliwa jest edycja nazwy kategorii oraz jej opisu. Jeśli chcesz, aby na liście towarów (w nagłówku listy) wyświetlała się inna nazwa niż nazwa kategorii, zaznacz odpowiedni checkbox i wpisz nową treść. Opis może wygenerować za Ciebie sztuczna inteligencja za pomocą przycisku Generator opisu AI. Przeczytaj więcej o tej funkcjonalności w naszym dedykowanym artykule Jak wygenerować opisy kategorii w różnych językach? Dodatkowo, na liście kategorii w Towary > Kategorie pod przyciskiem Więcej kryje się możliwość zmiany kolejności kategorii:

Aby zmienić kolejność kategorii lub podkategorii, "złap" wybraną pozycję myszką i przeciągnij w odpowiednie miejsce w drzewie kategorii. Zmiany możesz wprowadzać zarówno dla kategorii głównych, jak i podkategorii.

Zapisanie wprowadzonych zmian skutkuje zmianą kolejności kategorii w menu na Twoim e-Sklepie!
Wskazówka
Zmiana kolejności jest możliwa tylko na tym samym poziomie kategorii, nie można zmieniać kolejności kategorii z podkategoriami.

Edycja danych SEO kategorii

Jak włączyć edycję danych SEO kategorii w panelu administracyjnym

Aby włączyć edycję danych SEO kategorii przejdź do panelu administracyjnego do zakładki Towary > Kategorie. Następnie kliknij przycisk Aktywuj edycję - pojawi się okno umożliwiające wybór obszarów, które chcesz edytować, w tym ustawień SEO kategorii.

Jeśli przycisk Aktywuj edycję nie jest widoczny w prawym górnym rogu, kliknij Więcejznajdziesz tam dostęp do ustawień edycji. W przypadku braku tej opcji pod przyciskiem Więcej, oznacza to, że edycja danych SEO kategorii została już wcześniej aktywowana. Możesz wówczas przejść bezpośrednio do edycji na szczegółach wybranej kategorii.

Aktywacja edycji obszaru nazwy, opisu kategorii oraz ich tłumaczeń oznacza, że:
  • zyskujesz możliwość edytowania danych SEO (takich jak meta tytuł, link seo i meta opis) bezpośrednio w panelu e-Sklepu,
  • wprowadzone zmiany nie będą synchronizowane do systemu ERP,
  • zmiany dokonane w systemie ERP nie będą aktualizować danych w panelu e-Sklepu,
  • decyzja jest nieodwracalnanie można jej cofnąć z poziomu panelu administracyjnego.

Jak edytować ustawienia SEO kategorii?

Jeżeli aktywowałeś edycję ustawień SEO, przejdź do szczegółów wybranej kategorii. Aby uzyskać dostęp do tych pól, przewiń stronę w dół do sekcji SEO. Edytuj pola:
  • Meta tytuł – tytuł widoczny w wynikach wyszukiwania,
  • Link – adres URL kategorii,
  • Meta opis – krótki opis kategorii wyświetlany w wyszukiwarce.
Pamiętaj, że Link może zawierać tylko małe litery (a-z), cyfry (0-9) oraz znaki specjalne – i _ . Po wprowadzeniu zmian w wyznaczone miejsca, zapisz zmiany przyciskiem Zapisz.
Wskazówka
Chcesz uzupełnić dane SEO kategorii, ale nie wiesz co wpisać? Skorzystaj z funkcji automatycznego uzupełniania. Funkcja ta umożliwia automatycznie uzupełnienie pól na podstawie danych towaru lub kategorii. Jeżeli masz już uzupełnione dane SEO, klikając w Autouzupełnianie uzupełnione pola nadpiszą się nowymi danymi.
Jeżeli kliknąłeś autouzupełnianie i nie uzupełnił Ci się opis, sprawdź czy uzupełniłeś opis towaru lub opis kategorii. To właśnie na podstawie tej danej tworzymy meta opis.

Chciałbyś zlecić wprowadzenie danych SEO kategorii firmie zewnętrznej?

Eksportuj dane SEO towarów do pliku, aby przekazać dane firmie zewnętrznej. Plik wyeksportuje się nawet jeżeli nie masz uzupełnionych żadnych danych SEO. Będzie on wtedy pełnił funkcję szablonu pliku. Możesz wyeksportować plik w formacie CSV lub XML. Aby wykonać eksport danych SEO kategorii należy w panelu administracyjnym przejść do zakładki Towary > Kategorie, następnie w prawym górnym rogu kliknij opcję Więcej > Eksport danych SEO: Po kliknięciu w opcję Eksport danych SEO pojawi się okienko z wyborem formatu pliku do jakiego mają zostać wyeksportowane dane: Kiedy format pliku zostanie wybrany, kliknij przycisk Eksportuj, wtedy automatycznie zostanie pobrany plik z danymi SEO. Jeżeli nie masz uzupełnionych danych SEO, kolumny w pobranym pliku będą puste. Masz gotowy plik? Zaimportuj dane SEO z pliku CSV lub XML, aby szybko zaktualizować duże ilości danych SEO kategorii. Kliknij opcję Więcej > Import danych SEO:
Wskazówka
Masz problem z zaimportowaniem pliku SEO kategorii? Zweryfikuj czy w pliku masz ustawione najpopularniejsze kodowanie UTF-8. W przypadku kodowania innego niż UTF-8 odczytana zawartość pliku może być nieprawidłowo zinterpretowana i zaimportowana.

Jak wygenerować opisy kategorii w różnych językach?

Wstęp

W najnowszej wersji Comarch e-Sklep wprowadziliśmy możliwość edycji opisów kategorii bezpośrednio w panelu administracyjnym. To jednak nie wszystko! Nowością jest innowacyjna funkcja umożliwiająca dodawanie opisów kategorii w różnych językach, a także generowanie tych treści z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Od teraz tworzenie opisów nie musi zajmować Ci dużo czasu – AI zrobi to za Ciebie szybko i efektywnie!

Jak dodać opis i nazwę kategorii w Comarch e-Sklep?

Aby dodać opis i nazwę kategorii w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep należy przejść do zakładki Towary > Kategorie, następnie klikając w przycisk Aktywuj edycję należy zaakceptować pierwszą opcję edycji obszaru kategorii, według instrukcji zawartej w artykule o edycji kategorii. Po zmianie ustawień edycji, należy kliknąć w kategorię, którą chcesz edytować i wejść w jej szczegóły. Będąc na szczegółach kategorii dodaj swój opis i nazwę. Zapisz zmiany przyciskiem Zapisz w prawym górnym rogu.

Jak dodać opisy kategorii w różnych językach?

Na szczegółach kategorii w panelu administracyjnym możesz również dodawać nazwy i opisy kategorii w innych językach. Aby móc korzystać z tej funkcji, Twój sklep musi być wielojęzyczny, czyli oprócz języka domyślnego musi mieć aktywowany przynajmniej jeden dodatkowy język. Języki można aktywować w ustawieniach sklepu w panelu administracyjnym Ustawienia > Ustawienia sklepu > Dane sklepu > Języki. Po dodaniu lub aktywacji wybranego języka, przejdź ponownie do zakładki Towary > Kategorie, a następnie otwórz szczegóły wybranej kategorii. Aby dodać nowe tłumaczenie, kliknij ikonę plusa pod nazwą kategorii. Na liście dostępnych języków do wyboru pojawią się wyłącznie te, które aktywne w Twoim sklepie.

Uzupełnij pola Nazwa, Opis, a opcjonalnie również Nazwa kategorii na liście towarów, wpisując odpowiednie tłumaczenia. Jeśli wcześniej dane te były wprowadzone w systemie ERP, po dodaniu tłumaczenia zostaną automatycznie wyświetlone w odpowiadających im wersjach językowych (o ile dostępne). Po zapisaniu zmian, wszystkie przypisane tłumaczenia będą widoczne w szczegółach danej kategorii.

Jak wygenerować opisy za pomocą sztucznej inteligencji?

Skorzystaj z naszego generatora opisów wykorzystującego sztuczną inteligencję (AI) i przyspiesz tworzenie treści w Twoim e‑Sklepie. Aby wygenerować opis lub tłumaczenie, przejdź do zakładki Towary > Kategorie, a następnie otwórz szczegóły wybranej kategorii. Wybierz język, w którym chcesz utworzyć treść, a następnie uzupełnij pole Nazwa. Na podstawie tej informacji system wygeneruje dopasowany opis kategorii w wybranym języku. Kliknij przycisk Generator opisu AI, a treść zostanie automatycznie wstawiona do pola opisu. Obecnie z funkcji możesz korzystać bezpłatnie. Przekonaj się, jak szybko i skutecznie możesz wzbogacić swój sklep o profesjonalne opisy i tłumaczenia kategorii.
Wskazówka
Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji wygenerujesz treści w aż sześciu językach: polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim oraz ukraińskim. Generowanie treści w innych językach nie jest obecnie obsługiwane - dodaj te tłumaczenia ręcznie!

Jak dodać dane SEO kategorii w różnych językach?

Aby dodać tłumaczenia danych SEO kategorii, przejdź w panelu administracyjnym Comarch e‑Sklep do zakładki Towary > Kategorie. Następnie wciśnij przycisk Aktywuj edycję i zaakceptuj drugą opcję – edycję obszaru ustawień SEO kategorii. Szczegółowe informacje na temat uruchamiania edycji znajdziesz w artykule dotyczącym edycji kategorii.

Po włączeniu odpowiedniego trybu edycji kliknij kategorię, którą chcesz uzupełnić i przejdź do jej szczegółów, a następnie przewiń w dół do sekcji SEO.

W tym miejscu możesz edytować dane takie jak meta tytuł, link oraz meta opis. Jeżeli wcześniej dodałeś tłumaczenia dla tej kategorii, dla każdego aktywnego języka możesz dodać odpowiednie dane SEO. Pole Link jest obowiązkowe – bez jego uzupełnienia zapis nie będzie możliwy.

Jeśli wcześniej uzupełniłeś nazwę i opis kategorii, możesz skorzystać z funkcji Autouzupełnianie. Kliknij przycisk, aby dane w formularzu wypełniły się automatycznie:

  • Meta tytuł zostanie uzupełniony na podstawie nazwy kategorii,
  • Meta opis na podstawie opisu kategorii,
  • Link zostanie wygenerowany automatycznie jako adres URL kategorii.

Dzięki tej funkcji uzupełnienie danych SEO w różnych wersjach językowych jest szybkie i wygodne.

Jak skonfigurować SEO towarów w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep?

Wstęp

Chcesz, aby Twój sklep internetowy był lepiej widoczny w wynikach wyszukiwania? Dzięki funkcji ustawień SEO w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep możesz samodzielnie zoptymalizować swoje towary i kategorie pod kątem wyszukiwarek, aby przyciągnąć więcej klientów. Jest to możliwe bez konieczności uzupełniania meta danych w systemie ERP. Funkcja dostępna jest od aktualizacji z dnia 04.11.2024 dla sklepów w wersji B2B.

Wprowadzenie do SEO - słownik pojęć

Co to jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek. Dzięki SEO Twoja strona ma większe szanse na zajęcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na większą liczbę odwiedzających.

Dlaczego SEO jest ważne dla Twojego sklepu?

  • Większa widoczność w wyszukiwarkach: im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, tym więcej potencjalnych klientów odwiedzi Twój sklep.
  • Wzrost sprzedaży: lepiej pozycjonowany sklep przyciąga więcej klientów, co przekłada się na większą sprzedaż.
  • Budowanie wiarygodności: wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania buduje zaufanie klientów do Twojej marki.

Jak działa SEO w Comarch e-Sklep?

Comarch e-Sklep umożliwia Ci samodzielne edytowanie najważniejszych elementów SEO dla Twoich towarów i kategorii, takich jak:
  • Meta tytuły: to krótkie tytuły, które wyświetlą się w wynikach wyszukiwania. Powinny być atrakcyjne i zawierać najważniejsze słowa.
  • Meta opisy: to krótkie opisy, które pojawią się pod tytułami w wynikach wyszukiwania. Mają na celu zachęcenie użytkownika do kliknięcia w link.
  • Linki: adresy URL, które prowadzą do konkretnych towarów lub kategorii.

Jak włączyć edycję danych SEO towarów w panelu administracyjnym?

Zanim zaczniesz optymalizować swoje towary, musisz podjąć decyzję, czy chcesz zarządzać ustawieniami SEO w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep. Kiedy klikniesz w przycisk Edytuj wyświetlimy okno potwierdzenia Twojego wyboru. Ta decyzja jest nieodwracalna i podejmujesz jedną dla wszystkich Twoich towarów. Decyzja ta nie aktywuje jednocześnie edycji danych SEO dla kategorii.

Miejsce występowania przycisku Edytuj na karcie towaru w zakładce SEO.

 

Okno potwierdzające Twój wybór dla ustawień SEO towarów.

Jak edytować ustawienia SEO?

Edycja SEO towarów

  • Gdzie można znaleźć ustawienia: Na karcie każdego towaru znajdziesz zakładkę SEO.
  • Co możesz edytować: Meta tytuł, meta opis, link. Link może zawierać tylko małe litery (a-z), cyfry (0-9) oraz znaki specjalne – i _
  • Tłumaczenia: Możesz ustawić meta dane w językach, które ustawiłeś jako aktywne w swoim sklepie.
  • Zapisywanie zmian: Pamiętaj o zapisaniu zmian po każdej edycji.

Ustawienia SEO towaru Ławka do ćwiczeń.

Chcesz uzupełnić dane SEO towarów, ale nie wiesz co wpisać?

Skorzystaj z funkcji automatycznego uzupełniania. Funkcja ta umożliwia automatycznie uzupełnienie pól na podstawie danych towaru. Jeżeli masz już uzupełnione dane SEO, klikając w Autouzupełnianie uzupełnione pola nadpiszą się nowymi danymi.

Ustawienia SEO towaru Ławka do ćwiczeń. Wskazanie przycisku Autouzupełnianie.

Wskazówka
Klikasz Autouzupełnianie, ale nie uzupełnia Ci się opis? Sprawdź, czy uzupełniłeś opis towaru. To właśnie na podstawie tej danej tworzymy meta opis.

Chciałbyś zlecić wprowadzenie danych SEO towarów firmie zewnętrznej?

Eksport danych SEO towaru
Eksportuj dane SEO towarów do pliku, aby przekazać dane firmie zewnętrznej. Plik wyeksportuje się nawet jeżeli nie masz uzupełnionych żadnych danych SEO. Będzie on wtedy pełnił funkcję szablonu pliku. Możesz wyeksportować plik w formacie CSV lub XML. Gdzie można znaleźć eksport danych SEO towarów: Przejdź w menu do Sprzedaż (1) > Towary (2), a następnie zaznacz jeden, kilka lub wszystkie towary. Eksport danych SEO (3) pojawi Ci się jako możliwość w akcjach seryjnych.
Import danych SEO towaru
Zaimportuj dane SEO z pliku CSV lub XML, aby szybko zaktualizować duże ilości danych SEO towarów. Gdzie można znaleźć import danych SEO towarów: Znajdziesz je w Sprzedaż (1) > Towary (2), w prawym górnym rogu listy znajduje się przycisk Import danych SEO (3).
Wskazówka
Masz problem z zaimportowaniem pliku SEO towarów? Zweryfikuj, czy w pliku masz ustawione najpopularniejsze kodowanie UTF-8. W przypadku kodowania innego niż UTF-8 odczytana zawartość pliku może być nieprawidłowo zinterpretowana i zaimportowana.
Wskazówka
Danych SEO nie udało się zaimportować? Jeżeli import danych SEO któregoś z towaru się nie powiedzie, pojawi się możliwość pobrania pliku, który będzie zawierał niezaimportowane pozycje oraz powód niezaimportowania. Popraw dane wskazane w podsumowującym pliku i spróbuj zaimportować pozycje ponownie.

Podsumowanie

Optymalizacja SEO w Comarch e-Sklep jest łatwa i intuicyjna. Dzięki tej funkcjonalności możesz znacząco poprawić widoczność swojego sklepu w wynikach wyszukiwania i przyciągnąć więcej klientów. Pamiętaj, że dobrze zoptymalizowane treści SEO i ich regularna aktualizacja to inwestycja w długofalowy sukces Twojego biznesu online.

Marketing w Twoim e-Sklepie

Jak dodać media społecznościowe do stopki w szablonie?

Media społecznościowe. Jak dodać je do stopki?

Media społecznościowe pomagają w dotarciu do wielu odbiorców. Dzięki nim możliwe jest także sprecyzowanie grupy docelowej. Dodatkowo spójna kreacja mediów społecznościowych ze sklepem internetowym może być wykorzystana jako działanie brandingowe. Jeśli prowadzisz profil na Facebooku, Instagramie, tweetujesz albo posiadasz kanał na YouTube, to pochwal się tym w stopce Twojego szablonu.

Aby podłączyć portal społecznościowy, klikając w jego logo, należy zalogować się do panelu administracyjnego i dokonać odpowiedniej konfiguracji. W pierwszej kolejności zaloguj się do panelu administracyjnego. Przejdź do sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Nagłówek i stopka. Wyświetli się opcja wyboru portali: Przejdź do szczegółów logotypu wybranego portalu, który chcesz podłączyć do e-Sklepu. W miejscu '# 'w kodzie wklej link do swojego portalu. Dzięki temu możliwe będzie przekierowanie użytkownika do konkretnego medium społecznościowego. Obszar html linku do portalu Po dokonaniu modyfikacji wystarczy zapisać zmiany i podejrzeć efekty. Zapisz zmiany. Przejdź do stopki na  stronie Twojego e-sklepu i sprawdź, czy po kliknięciu logo wybranego portalu społecznościowego następuje przekierowanie na odpowiednią stronę.
Wskazówka
Kod z powyższego zdjęcia można skopiować wchodząc w do panelu demonstracyjnego Comarch e-Sklep klikając w link https://panel.comarchesklep.pl/. Dane do logowania: login: demo@comarch.pl hasło: demo
Nieużywane odnośniki możesz usunąć. Aby to zrobić, edytuj odpowiednią ikonę, po czym wybierz Więcej, a następnie naciśnij Usuń. Możesz także przywrócić usunięte domyślnie ustawione portale. Wystarczy, że naciśniesz przycisk Ustaw wartości domyślne. Po dokonaniu modyfikacji zapisz zmiany.

Opinie

Lista opinii

Ważnym elementem marketingowym e-Sklepu, są opinie dotyczące produktów, dodawane przez klientów. W e-Sklepie istnieje możliwość moderacji i akceptacji takich właśnie opinii. Listę opinii w e-Sklepu można edytować w panelu administracyjnym, w menu e-Marketing/ Opinie.           Po wejściu w tą zakładkę pojawi się lista opinii klientów. Informacje widoczne na liście opinii, są zależne od wyboru administratora. Wyboru takiego można dokonać poprzez kliknięcie zakładki Kolumny. Pojawi się wtedy lista kolumn, które można wybrać aby zostały zaprezentowane na liście opinii.  

Moderacja i akceptacja opinii

Do możliwości administratora należy moderacja oraz akceptacja i publikacja dodawanych przez klientów opinii. W tym celu należy kliknąć na wybraną opinię znajdującą się na liście opinii. Pojawi się wtedy panel, w którym należy zmienić status opinii na aktywną, wtedy też pojawi się ona na stronie e-Sklepu.  
 
           

Po zakończeniu edycji, należy zapisać zmiany dyskietką.

Operacje seryjne

Operacje seryjne, to takie operacje, które można wykonać zbiorczo dla kilku opinii, po zaznaczeniu ich na liście opinii f. kkk Po zaznaczeniu kilku opinii występuje możliwość zbiorczej aktywacji lub blokady dodanych opinii, za pomocą przycisku Aktywuj/ Zablokuj. yy Istnieje również możliwość zbiorczego usunięcia zaznaczonych opinii, za pomocą przycisku Usuń.

Google Consent Mode v2 - jak i dlaczego wdrożyć go w swoim Comarch e-Sklepie?

Wstęp

Z poniższego artykułu dowiesz się, co dokładnie się zmienia i jak przygotować się do Google consent mode v2 razem z Comarch Od 6 marca 2024 roku wszyscy użytkownicy korzystający z narzędzi reklamowych Google są zobligowani do wdrożenia Consent Mode v2 zgodnie z wymogami Digital Markets Act (DMA). Dotyczy to między innymi usług takich jak Google Analytics (GA4) czy Google Tag Manager (GTM).

W jakich szablonach wprowadziliśmy zmiany?

Dostosowanie do Google Consent Mode v2 wprowadzono w najnowszych wersjach gotowych szablonów Comarch: One Page Shop, Topaz i Szafir (wersja 2024.0.3).

Dla kogo jest Consent Mode v2?

Od marca 2024 roku Consent Mode będzie obowiązkowy dla wszystkich stron internetowych, które korzystają z usług Google (GA4, GTM czy GoogleAds -GAd) i są przeznaczone dla użytkowników z Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii. Celem Consent Mode v2 jest lepsze dostosowanie do przepisów dotyczących prywatności, takich jak RODO i zapewnienie większej kontroli użytkownikom nad tym, jakie dane są zbierane a także wykorzystywane w celach reklamowych i analitycznych. Jeśli Twój e-Sklep używa usług Google i chcesz nadal zbierać oraz wykorzystywać dane o swoich użytkownikach, musisz wprowadzić Consent Mode v2. W przeciwnym razie, możesz stracić możliwość mierzenia i optymalizowania swoich działań marketingowych.

Co się zmienia?

Consent Mode v2 to nowa wersja funkcji wprowadzonej przez Google. Umożliwia ona bardziej elastyczne zarządzanie danymi o użytkownikach na stronach internetowych w związku z polityką ochrony prywatności, szczególnie w kontekście ciasteczek reklamowych i śledzenia. Pozwala na konfigurowanie sposobu gromadzenia danych w zależności od preferencji użytkownika dotyczących prywatności i zgody na śledzenie. W standardowych szablonach Comarch (Szafir, Topaz lub One Page Shop) w komunikacie Polityka prywatności w reklamowych plikach cookies dodano dwa dodatkowe parametry (ad_user_data, ad_personalization). Mechanizm, po akceptacji tej zgody przez Klientów Comarch e-Sklepu, wysyła dane do usług Google o użytkownikach pozwalając personalizować reklamy. W wersji 2024.0.4 szablonów Topaz, Szafir i One Page Shop dodano widget umożliwiający ponowne wyświetlenie okna wyboru zgód z komunikatem Polityka prywatności. Jeżeli posiadasz indywidualny lub zmodyfikowany szablon Comarch zmiany musisz prowadzić we własnym zakresie.

Jakie statusy są przekazywane w kodzie śledzącym?

W najnowszych wersjach szablonów Szafir, Topaz i One Page Shop udzielone zgody na pliki cookies przesyłają do narzędzi marketingowych Google następujące parametry:
  1. analytics_storage – analityczne pliki cookies,
  2. ad_storage – reklamowe pliki cookies umożliwiają pomiar skuteczności reklam,
  3. ad_user_data (nowość) – reklamowe pliki cookies, definiują status zgody na wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami,
  4. ad_personalization (nowość) - reklamowe pliki cookies, określają status  zgody używanej do personalizacji reklam np. remarketing.

Jak wdrożyć Consent Mode v2 w Comarch e-Sklep?

Przygotowaliśmy zaktualizowaną odsłonę komunikatu Polityki prywatności spełniającą wymogi DMA. Aby wdrożyć zmiany w swoim e-Sklepie wystarczy zaktualizować szablon do najnowszej wersji lub pobrać jeden z gotowych szablonów Comarch: Szafir, Topaz lub One Page Shop.

Jak skonfigurować blog?

Wstęp

Prowadzenie bloga jest istotnym elementem sklepu internetowego. Dzięki niemu sprzedawca może dzielić się swoją wiedzą i spostrzeżeniami na temat reklamowanych produktów. W ten sposób sprzedawca może podpowiedzieć klientom w jaki sposób mogą oni wykorzystać oferowane przez niego artykuły. Prowadzenie bloga ma również dobry wpływ na pozycjonowanie, ze względu na unikalne treści. Dzięki temu Twój e-Sklep może częściej pojawiać się w wynikach wyszukiwania.

Konfiguracja bloga

Aby dodać wpis na stronie Comarch e-sklep należy w panelu administracyjnym wybrać zakładkę Marketing/ Blog. Następnym krokiem jest kliknięcie w Dodaj wpis. bl
Uwaga
Blog dostępny w ramach Comarch e-Sklep jest możliwy do skonfigurowania w ramach zakładki Marketing/ Blog. Nie ma możliwości utworzenia listy lub szczegółów wpisów na własnej stronie użytkownika, jako że własności obiektu lokalnego Blog tj. PostList oraz PostDetails na pozostałych stronach zwracają wartości null. W ramach własnej modyfikacji szablonu możliwe jest jedynie obsłużenie właściwości LatestPost. 

Zakładka "Publikacja" oraz "Zdjęcia i treść"

W tym miejscu możesz wybrać wersję językową, dla której wpis będzie widoczny, datę, a także umieścić nagłówek oraz treść wpisu. Istnieje także możliwość dodania odpowiedniej grafiki lub opublikowania wpisu bez żadnych zdjęć.
Wskazówka
Zalecany wymiar zdjęcia to 440 x 240 px
Wpis nie musi być od razu udostępniany. Możliwa jest do ustalenia data publikacji, a także opcja dodania bez publikacji, dzięki której możliwe jest utworzenie swego rodzaju kopii roboczej utworzonej treści.

Sekcja "Tagi" oraz "SEO"

Kluczowym elementem dla sklepu internetowego jest jego pozycja w Internecie. Wysokie miejsce Twojego e-Sklepu w Google sprawi, że więcej osób będzie go odwiedzać. W tym miejscu możesz wpłynąć na pozycjonowanie, wprowadzając tagi, tytuł strony, opis strony, słowa kluczowe oraz link.

Publikacja wpisu

Po zakończeniu edycji należy dodać i opublikować wpis za pomocą przycisku Dodaj i opublikuj lub dodać go bez publikacji za pomocą przycisku Dodaj bez publikacji.
Wskazówka
Istnieje możliwość cofnięcia publikacji wystawionego posta na blogu lub jego całkowite usunięcie.
W panelu administracyjnym w menu Marketing/ Blog  na szczegółach danego wpisu w opcji „Więcej” w prawym górnym rogu dostępne są funkcje: Cofnij publikację oraz Usuń. Po wybraniu pierwszej opcji, dany post będzie oznaczony jako nieopublikowany. Możesz również usunąć wpis, który tym samym zniknie z listy wpisów na blogu w e-Sklepie. Treści, których publikacja została wycofana, możesz ponownie upublicznić w późniejszym czasie. Wystarczy, że najedziesz myszką na wybrany wpis i klikniesz Opublikuj.
Wskazówka
Więcej na temat bloga i korzyści płynących z jego prowadzenia dowiesz się z artykułu: Blog w e-Sklepie - dlaczego warto go mieć?
Wskazówka
Dla poprawnego wyświetlania bloga i wpisów blogowych konieczne jest aktywowanie kafelka "Blog" oraz "Blog szczegóły wpisu" w zakładce Wygląd sklepu/Strony.

Udostępnianie wpisu

Opublikowany artykuł możesz udostępnić w mediach społecznościowych. Dzięki odnośnikom umieszczonym przy wpisie widniejącym w Twoim e-Sklepie w łatwy sposób możesz podzielić się treścią na wybranym portalu społecznościowym. Możesz także skopiować link, który przekieruje użytkownika do odpowiedniego tekstu.

Widok funkcji "Udostępnij" w szablonie Topaz

Widok funkcji "Udostępnij" w szablonie Szafir

Chmura tagów - czym jest i jak ją wykorzystać?

Informacje ogólne

Chmura tagów to obszar diagnostyczny w panelu administracyjnym: Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Wyszukiwanie/ Chmura tagów, przeznaczony dla administratora e-Sklepu. Funkcja pozwala na usprawnienie nazewnictwa towarów w e-Sklepie i pomaga w znajdowaniu odpowiednich słów kluczy. Frazy wprowadzane przez klientów w wyszukiwarce zapisują się w panelu administracyjnym po prawej stronie, pod frazą: "Pokaż najczęściej wyszukiwane".

Towary

Jeżeli tagi po lewej stronie - wprowadzone przez administratora, będą takie same jak po prawej stronie:
  • Będzie wiadomo, że została znaleziona para, czyli wprowadzony tag przez administratora będzie odpowiadał frazie wyszukiwanej przez klienta e-Sklepu.

Blog

Tag jest elementem łączącym kilka wpisów na bloga „do jednego worka”. Jeżeli dwa różne wpisy posiadają część wspólną - ten sam tag, klient w e-Sklepie po kliknięciu w określony tag zostanie przekierowany do części wspólnej danego tagu .
Przyklad
  • Pierwszy i drugi wpis na bloga zawiera tag „muzyka”.
 
  • Po wejściu na szczegóły bloga w szablonie widoczne są wprowadzone tagi. Jeżeli kontrahent naciśnie wybrany tag – zostanie przekierowany do wpisów, które posiadają część wspólną – w tym przypadku tag „muzyka”.
 
  • Efekt po wciśnięciu tagu „muzyka”.
Wskazówka
W każdym standardowym szablonie Comarch e-Sklep (z wyjątkiem szablonu Szafir) tagi będą widoczne w zawartości wpisu.

Podsumowanie

  • Chmura tagów to zestawienie słów kluczowych opisujących dany produkt, jest to również narzędzie wspierające SEO.
  • Chmurę tagów można edytować w panelu administracyjnym, w zakładce Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Wyszukiwanie/ Chmura tagów.
  • W obszarze Chmura tagów zawierają się dwie sekcje takie jak: Towary, Blog.
  • W obu tych sekcjach można dodać słowa klucze, po których będą wyszukiwane towary/ teksty na blogu.
Uwaga
Pamiętaj, aby dokonane zmiany zapisać.

Newslettery

Newsletter to bardzo ważny element marketingu, ponieważ trafia on bezpośrednio do skrzynki mailowej klienta. Jest najbardziej bezpośrednim środkiem przekazu informacji kluczowych dla sklepu. Informacje dotyczące zapisu klienta do newslettera znajdują się w artykule: Zapis do newslettera. Newsletter do e-Sklepu można wprowadzić w panelu administracyjnym, w zakładce Marketing/ Newsletter. Dostępna jest wysyłka poprzez e-mail bądź SMS.

Lista newsletterów

Lista newsletterów zawiera informacje o wszystkich dodanych w sklepie newsletterach. Znajdują się na niej: nazwa newslettera, jego temat, język subskrypcji, data modyfikacji oraz data wysyłki. Z poziomu listy newsletterów zarówno na zakładce E-mail jaki i SMS możliwe jest:
  • dodanie nowego newslettera;
  • edytowanie wcześniej utworzonych;
  • eksportowanie do pliku;
  • używanie operacji seryjnych.

Dodawanie i edycja newslettera jako e-mail

Dodawanie nowego newslettera w formie wiadomości e-mail odbywa się poprzez kliknięcie przycisku Dodaj newsletter w prawym górnym rogu zakładce e-mail. Następnie pojawi się panel, w którym należy uzupełnić nazwę newslettera, jego temat, język subskrypcji i treść w systemie Liquid. Można również aktywować przyciskiem d parametr: Dodaj informację o możliwości wypisania się z newslettera. Naniesione zmiany należy zatwierdzić przyciskiem Dodaj. Dodany wcześniej newsletter w każdej chwili może być edytowany - wystarczy, że klikniesz na wybrany. W kolejnym kroku należy postępować analogicznie do postępowania podczas dodawania nowego newslettera. Poniżej przykład treści maila zapraszającego do zakupów.
Przyklad
Dzień dobry {{ subscriber.Name }} ({{ subscriber.Email }}) Zapraszamy Cię do zakupów w sklepie {{ config.Url }} Pozdrawiamy Twój Sklep {{ unsubscribeUrl }}
Powyższy mail zostanie przekształcony przez sklep i w miejscu zmiennych silnika Liquid zwróci w mailu dane klienta, czyli imię i nazwisko klienta {{ subscriber.Name }}  i adres e-mail {{ subscriber.Email }} , adres www sklepu {{ config.Url }} , oraz informację  możliwości wypisania się z newslettera {{ unsubscribeUrl }} .
Przyklad
Dzień dobry Adam Sklepowy (adamsklepowy@comarch.pl) Zapraszamy Cię do zakupów w sklepie www.sklep.pl Pozdrawiamy Twój sklep W celu rezygnacji z newslettera skorzystaj z linku
Klikając przycisk Dodaj i wyślij, Dodaj i wyślij testowo , można wysłać newsletter, wysłać go próbnie na adres e-mail sklepu. Dokonane zmiany należy zapisać za pomocą Dodaj.

Dodawanie i edycja newslettera jako sms

Dodawanie nowego newslettera w formie wiadomości SMS odbywa się poprzez kliknięcie przycisku Dodaj na zakładce SMS. Następnie pojawi się panel, w którym należy uzupełnić nazwę newslettera, język subskrypcji i opis czyli treść wiadomości. Aby moc wysyłać newslettery w formie krótkich wiadomości tekstowych SMS należy dodać odpowiednią integrację. Newsletter przez SMS wysyłany jest tylko do Kontrahentów oraz pracowników Kontrahenta, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie informacji handlowych kanałem SMS oraz podali numer telefonu. Domyślnie podczas wyrażania zgody na informacje handlowe w Comarch e-Sklep aktywny jest tylko kanał e-mail. Możliwe jest również dodanie kanału SMS oraz Telefonu. W tym celu należy przejść w panelu administracyjnym  do sekcji Ustawienia/ Treści formalne / Zgody/Zgoda na otrzymywanie newslettera a następnie przejść do zakładki Wersje. Każda zmiana kanałów tworzy nową wersję zgody. Po aktywacji dodatkowych kanałów w każdym z naszych standardowych szablonów graficznych Klient może wyrazić zgodę na formę kontaktu poprzez SMS, telefon:
  • podczas rejestracji w sklepie,
  • podczas składania zamówienia (będąc zalogowanym w sklepie),
  • po zalogowaniu się do profilu Klienta.
Podczas składania zamówienia jako Kontrahent niezalogowany (jednorazowy) dostępny jest tylko kanał e-mail.

Eksport do pliku

Listę newsletterów można wyeksportować do pliku w formacie XML lub CSV. Więcej o eksporcie do pliku znajdziesz w artykule: Eksport do pliku.

Operacje seryjne

Operacje seryjne, to takie operacje, które można wykonać zbiorczo dla kilku newsletterów, po zaznaczeniu ich na liście newsletterów f. Do takich operacji należą:
  • Kopiuj
  • Usuń
  • Wyślij newsletter
  • Eksportuj do pliku
Przycisk Kopiuj pozwala na skopiowanie wybranych newsletterów. Przycisk Usuń pozwala na usunięcie wybranych newsletterów. Przycisk Wyślij pozwala na wysłanie wybranych newsletterów. Po dodaniu nowego Newslettera należy zaznaczyć go na liście i wybrać przycisk Wyślij newsletter. Wówczas otworzy się lista z wcześniej utworzonymi segmentami. Sprzedawca ma możliwość wybrania odpowiednich newsletterów i oznaczenia do jakiej grupy odbiorców ma zostać wysłany. Jeśli żadne segmenty nie zostaną wybrane, newsletter zostanie wysłany do wszystkich subskrybentów.
Wskazówka
Przed wysłaniem newslettera wyślij do siebie próbną wiadomość. W tym celu wybierz opcję Wyślij testowo. Newsletter zostanie wysłany na adres e-mail lub numer telefonu podany w konfiguracji sklepu.
Newslettery należy wysłać za pomocą przycisku Wyślij, można także wysłać testowe newslettery za pomocą przycisku Wyślij testowo.
Wskazówka
W szablonie Szafir została dodana możliwość dezaktywacji newslettera w e-sklepie. Więcej informacji na ten temat zostało przedstawione w artykule.
Więcej informacji znajdziesz w artykułach:

Newsletter - ustawienia

Newsletter to zakładka, w której administrator może ustawić parametry dotyczące ustawień szczegółowych newslettera. Ustawienia parametrów newslettera można edytować w panelu administracyjnym, w zakładce Ustawienia > Ustawienia sklepu > Mailing. W zakładce Newsletter możliwe jest, ustawienie informacji o nadawcy, wybór domyślnych danych generowanych przez system lub podanie innych. Można także wysłać wiadomość testową, na domyślny adres lub na adres wskazany przez administratora. ew Dokonane zmiany należy zatwierdzić przyciskiem Zapisz.
Wskazówka
Więcej informacji dotyczących newslettera znajdziesz w artykułach:
W Comarch e-Sklep w szablonie Szafir została dodana możliwość dezaktywacji newslettera w sklepie. Więcej informacji na ten temat zostało przedstawione w artykule.

Jak anulować subskrypcję newslettera?

W Comarch e-Sklepie subskrypcje mogą być tworzone na dwa sposoby: poprzez Panel Administracyjny lub Profil Klienta po zaakceptowaniu wymaganych zgód marketingowych. Użytkownicy mają możliwość wycofania udzielonych zgód w dowolnym momencie, co daje im pełną kontrolę nad swoimi preferencjami dotyczącymi komunikacji marketingowej.
  • Jeśli subskrybent został dodany poprzez Profil Klienta, to również w tym samym miejscu może wycofać udzielone zgody.
Krok 1. Przejdź do szczegółów Profilu Klienta, a następnie do zakładki Zgody i ikoną ołówka włącz edycję zgód. Krok 2. Na zgodzie dotyczącej newslettera użyj przycisku Wycofaj. Krok 3. Gotowe! Subskrypcja została anulowana.
  • Jeżeli subskrybent został zarejestrowany za pośrednictwem Panelu Administracyjnego, możliwe jest także wycofanie udzielonych zgód w tym samym miejscu. 
Krok 1. Przejdź do zakładki Klienci > Subskrybenci, a następnie na liście zaznacz tych subskrybentów, których chcesz usunąć. Następnie użyj przycisku Usuń. Krok 2. Potwierdź usunięcie wybranych subskrybentów. Krok 3. Gotowe! Subskrybenci zostali usunięci.

Jak aktywować dodatek SMS?

Wstęp

Pakiet SMS to usługa umożliwiająca wysłanie określonej liczby powiadomień SMS do wybranych odbiorców, za pomocą panelu administracyjnego. Pakiety SMS są możliwe do wykorzystania przez Klienta w dowolnym momencie. Klient może zamówić dowolną liczbę pakietów z poziomu panelu administracyjnego za opłatą zgodną z naszym Cennikiem. Należy pamiętać, że zamówione pakiety płatne są z góry - niezależnie od tego w jakim zakresie zostały wykorzystane - a niewykorzystane nie podlegają zwrotom.

Jak aktywować dodatek SMS?

Krok 1. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Mój profil(1) > Dodatek SMS(2) > Zamów pakiet SMS(3): Krok 2. W formularzu uzupełnij pola Liczba pakietów (jeden pakiet to 300 SMS), Nazwa nadawcy SMS, Telefon oraz zaznacz niezbędne Zgody i oświadczenia, a następnie kliknij Zamów i zapłać.
Wskazówka
Zmiana nazwy nadawcy SMS jest możliwa po upływie 30 dni od dnia wprowadzenia ostatniej zmiany.
Krok 3. Wybierz sposób płatności oraz uzupełnij dane zamawiającego. Przekierowanie do serwisu płatności nastąpi po zaznaczeniu wymaganych zgód i oświadczeń oraz kliknięciu przycisku Zapłać. Gotowe! Twoje zamówienie zostało złożone i przekazane do dalszej realizacji.

Jak dokupić dodatkowy pakiet SMS?

Krok 1. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Mój profil(1) > Dodatek SMS(2) > Zamów pakiet SMS(3): Krok 2. W widocznym formularzu uzupełnij pole Liczba pakietów, a następnie kliknij Zamów i zapłać. Krok 3. Wybierz sposób płatności oraz uzupełnij dane zamawiającego. Przekierowanie do serwisu płatności nastąpi po zaznaczeniu wymaganych zgód i oświadczeń oraz kliknięciu przycisku Zapłać. Gotowe! Twoje zamówienie zostało złożone i przekazane do dalszej realizacji.

Jak aktywować obsługę polskich znaków w wysyłanych SMS-ach?

Aby aktywować możliwość wysyłania w wiadomościach SMS m.in. polskich znaków diakrytycznych należy przejść do sekcji Mój profil(1) > Dodatek SMS(2) a następnie włączyć parametr Obsługuj zaawansowane kodowanie UTF-8 (3) Aktywacja parametru spowoduje, że w treściach wiadomości SMS wprowadzić będzie można maksymalnie 70 znaków. Wyjątek stanowi cyrylica oraz znak , dla których system automatycznie wykrywa znaki UTF-8 i ogranicza zapis treści do maksymalnie 70 znaków. W przypadku braku aktywnego parametru znaki tj. '|', '^', '{', '}', '[', ']', '~', '\' będą liczone podwójnie. Zasady bilingowania wiadomości dostępne są w dokumentacji SerwerSMS.pl

Jak aktywować opcję wysyłania długich wiadomości SMS?

Aby aktywować możliwość wysyłania długich wiadomości SMS należy przejść do sekcji Mój profil(1) > Dodatek SMS(2) a następnie włączyć parametr Wysyłaj długie SMSy (3) Aktywacja parametru oferuje możliwość wysyłania wiadomości tekstowych przekraczających standardowy limit 160 znaków. Funkcjonalność ta jest dostępna w wybranych pakietach. Maksymalna długość jednej wiadomości przesyłanej przez SerwerSMS.pl wynosi aż 918 znaków.
Wskazówka
W przypadku włączonych obu parametrów (Obsługuj zaawansowane kodowanie UTF-8  oraz Wysyłaj długie SMSy) maksymalna długość jednej przesłanej wiadomości wynosi 402 znaki.
Obecne telefony komórkowe obsługują funkcję łączenia kilku SMS-ów w jedną spójną wiadomość. Podczas edycji treści formalnych wiadomości SMS w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep system wskazuje, ile wiadomości składa się na jedną wysyłaną wiadomość. Ostatecznie odbiorca otrzyma jedną, połączoną, długą wiadomość. Przy zastosowaniu długich wiadomości naliczane są odpowiednie opłaty zgodnie z poniższą tabelą oraz dokumentacją SerwerSMS.pl
Parametr Ile znaków można wpisać w treściach formalnych? Ile znaków może zawierać jedna wiadomość SMS? Ile SMSów może zostać pobrane z bilingu?
Brak włączonych dodatkowych parametrów 160 160 1 * 160 znaków = 160
Obsługuj zaawansowane kodowanie UTF-8 70 70 1 * 70 znaków = 70
Wysyłaj długie SMSy 918 153 6 * 153 znaków = 918
Obsługuj zaawansowane kodowanie UTF-8 + Wysyłaj długie SMSy 402 67 6 * 67  znaków= 402

Wskazówki odnośnie Nazwy nadawcy SMS

  • Nazwa nadawcy SMS wprowadzona przez Klienta, jak również każdorazowa jej zmiana musi zostać zaakceptowana przez platformę SerwerSMS.pl w następujących etapach: –  Firma Comarch przekazuje nazwę Nadawcy SMS do akceptacji platformie SerwerSMS.pl, –  Po uzyskaniu akceptacji platformy SerwerSMS.pl będzie możliwe korzystanie z Nazwy nadawcy SMS,
  • Klient zamawiający pakiety bierze pełną odpowiedzialność za treści wysyłanych wiadomości oraz za wprowadzoną Nazwę nadawcy SMS,
  • Klient zamawiający pakiety SMS wyraża zgodę, aby firma Comarch S.A. udzieliła dalszej zgody platformie SerwerSMS.pl na wysyłanie krótkich wiadomości SMS z użyciem Nazwy nadawcy SMS w celu poprawnego  wykonywania usługi komunikacji SMS.
Wskazówka
Zakazuje się korzystania z nazw nadawcy SMS prawnie zastrzeżonych lub nienależących do Klienta. W razie naruszenia tego zakazu, nazwa nadawcy SMS zostanie zablokowana przez platformę SerwerSMS.pl.
Wskazówka
Powiadomienia SMS mogą być wysyłane wyłącznie na numery telefonów zarejestrowanych na terenie Polski pod prefiksem (+48).

Przykłady wykorzystania

Aktywacja dodatku SMS pozwala na wysyłanie treści marketingowych do osób zainteresowanych ofertą sklepu. W ramach pakietu można informować na przykład o aktualnych promocjach.

Przyklad
Tak mogą wyglądać Twoje przykładowe wiadomości SMS wraz z nazwą Nadawcy SMS oraz treścią informującą o wyprzedażach czy sezonowych ofertach:
Informacje na temat wiadomości SMS, wysyłanych z e-Sklepu znajdziesz również w artykule: E-mail i SMS.

Zapis do newslettera

Subskrypcja newslettera

Klient ma możliwość otrzymywania newslettera, czyli wiadomości mailowych (bądź SMS) informujących o nowościach i promocjach dostępnych w sklepie. Treść takiego newslettera definiuje administrator Comarch e-Sklep.
Wskazówka
Do subskrypcji newslettera e-mail nie jest wymagane założenie konta w Comarch e-Sklep. Natomiast Newsletter SMSowy wysyłany jest tylko do Kontrahentów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie informacji handlowych kanałem SMS oraz podali numer telefonu.
Domyślnie podczas wyrażania zgody na informacje handlowe w Comarch e-Sklep aktywny jest tylko kanał e-mail. W Comarch e-Sklep można również dodać kanał SMS oraz Telefon – ustawień dokonuje się w panelu administracyjnym w menu Ustawienia > Treści formalne > Zgody > Zgoda na otrzymywanie newslettera. W sekcji Forma kontaktu można określić, jakie formy komunikacji (e-mail, SMS, telefon) mają być dostępne dla klienta do zatwierdzenia podczas zapisu do newslettera. Po aktywacji dodatkowych kanałów, w każdym z naszych standardowych szablonów graficznych, klient może wyrazić zgodę na formę kontaktu również poprzez SMS i telefon: • podczas rejestracji w sklepie, • podczas składania zamówienia (będąc zalogowanym w sklepie), • po zalogowaniu się do profilu Klienta.
Wskazówka
Podczas składania zamówienia jako Kontrahent niezalogowany (jednorazowy) dostępny jest tylko kanał e-mail.
W celu otrzymywania newsletterów wysyłanych z Comarch e-Sklep, klient powinien : 1. W zależności od szablonu w sekcji newsletter wprowadzić swój adres e-mail, zaakceptować regulamin sklepu oraz nacisnąć przycisk: +. 2. Na podany adres zostanie wysłana wiadomość e-mail z linkiem aktywacyjnym. Po kliknięciu w link adres e-mail zostanie zweryfikowany, co spowoduje jego dołączenie do listy adresów, do których kierowane będą newslettery. Jeśli klient posiada konto w e-Sklepie, ale nie jest zapisany do listy subskrybentów, to ma możliwość zapisania się do subskrypcji newslettera w Strefie Klienta, poprzez wyrażenie odpowiedniej zgody. Wycofanie przez klienta zgody spowoduje, że przestaje on być subskrybentem newslettera.

Przygotowanie newslettera

Administrator sklepu przygotowuje treść nowego newslettera z poziomu Panelu Administracyjnego. Odbywa się to w zakładce  Marketing > Newsletter. Wystarczy z opcji listy wybrać dodaj, a następnie na formularzu który się pojawi można wpisać treść wiadomości.
Wskazówka
Więcej informacji o newsletterach znajduje się w artykule newsletter.

Wysyłka newslettera

Wysyłka gotowych newsletterów odbywa się z listy w zakładce Marketing > Newsletter. Po zaznaczeniu gotowego newslettera w opcjach listy należy wybrać przycisk Wyślij newsletter. Wówczas otworzy się nowe okno z wcześniej utworzonymi segmentami, gdzie możesz zaznaczyć do jakiej grupy odbiorców (segmentu) ma zostać wysłany Newsletter. Jeśli żadne segmenty nie zostaną wybrane newsletter zostanie wysłany do wszystkich subskrybentów. W tym miejscu można również wybrać opcję Wyślij próbnie, wtedy Newsletter zostanie wysłany na adres e-mail / numer telefonu podany w konfiguracji sklepu.
Wskazówka
W Comarch e-Sklep w szablonie Szafir została dodana możliwość dezaktywacji newslettera w sklepie. Więcej informacji na ten temat zostało przedstawione w artykule.
Więcej informacji znajdziesz w artykułach:Newsletter – ustawienia Newslettery Segmenty – Wysyłanie newsletterówSubskrybenci