Analityka ruchu w e-Sklepie

Jak dostosować szablony do integracji z Google Tag Manager?

1. Wstęp

W związku ze zmianami w Comarch e-Sklep od wersji 2018.6, które poszerzają zakres integracji z Google Tag Manager, szablony w wersji starszej będą wymagały wprowadzenia zmian, które pozwolą na wykorzystanie w pełni funkcjonalności opisanych w artykule Integracja z Google Tag Manager.
Uwaga
Poniższa konfiguracja przeznaczona jest dla użytkowników posiadających e-Sklep w wersji 2018.6 lub wyższej ale z szablonami w starszej wersji. Pliki szablonu, fragmenty ich kodu oraz modyfikacje przedstawione w instrukcji dotyczą darmowych szablonów Comarch. W przypadku szablonów indywidualnych miejsce wklejenia skryptów niezbędnych do dostosowania szablonu powinien wskazać twórca szablonu

2. Implementacja skryptów

Jeżeli przed wersją 2018.6 integracja była już konfigurowana to konieczne będzie usunięcie starego skryptu dodanego do ostatniej strony zamówienia. W tym celu w panelu administracyjnym sklepu przejdź do obszaru Wygląd sklepu / Ustawienia / Edytuj ustawienia zaawansowane / Edytuj HTML i usuń z pliku lastpagescripts.html poniższy skrypt: <script> dataLayer.push({{ page.GTMDataLayer }}); dataLayer.push({event:'UaTrack',VirtualPath:null}); </script> W zależności od szablonu plik lastpagescripts.html będzie zlokalizowany w innym miejscu w strukturze plików:
  • Szablon Bursztyn, Opal i Szafir - order / lastpagescripts.html
  • Szablon Agat - partials / cart / lastpagescripts.html
Następnym krokiem będzie implementacja dwóch nowych skryptów. W pliku _layout.html znajdującym się bezpośrednio w obszarze Edytuj HTML zamień istniejący skrypt znajdujący się na początku sekcji <body> <script>var dataLayer=[{{ page.GTMDataLayer }}];</script> na nowy: <script>var dataLayer={{ page.GtmDL }};</script>   Kolejny skrypt należy umieścić w pliku odpowiedzialnym za koszyk <script> (function(){ var i,dl={{ page.GtmDL }}; for(i in dl) dataLayer.push(dl[i]); })(); </script> W zależności od szablonu będzie to inny plik - nazwa i lokalizacja pliku oraz miejsce wklejenia powyższego skryptu wskazane poniżej:
  • Szablon Bursztyn, Opal - order-cart-container.html
  • Szablon Agat - partials / cart / cart-template.html
  • Szablon Szafir - order / cart.html
oraz w pliku order / thx.html  
Wskazówka
Pamiętaj o zapisaniu i publikacji wszystkich zmian wykonanych w szablonie. Po przygotowaniu szablonu zgodnie z powyższymi instrukcjami możesz przejść do konfiguracji integracji Twojego sklepu z Google Tag Manager opisanej w artykule Integracja z Google Tag Manager.

3. Przydatne linki

Google Tag Manager: Pomoc Strona serwisu Dokumentacja programistyczna Google Analytics: Strona serwisu Dokumentacja programistyczna

Jak skonfigurować Google Tag Manager + Google Analytics (rozszerzona integracja)?

Wstęp

Dzięki zaimplementowanej w e-Sklepie warstwie danych (Data Layer) oraz obsłużonych domyślnie w darmowych szablonach Bursztyn, Agat, Opal i Szafir skryptom uzyskasz dostęp do wielu funkcji Google Analytics takich jak:
  • User ID - możliwość śledzenie logowań użytkowników na różnych urządzeń.
  • Virtual Path - śledzenie dokładnych kroków podczas składania przez użytkownika zamówienia.
  • Dodanie do koszyka - śledzenie jakie produkty użytkownicy dodają do koszyka.
  • Wybór płatności - śledzenie jakie typy płatności użytkownicy wybierają.
  • Logowanie - śledzenie logowania użytkowników wraz z podanym user ID.
  • Rejestracja - śledzenie liczby rejestracji użytkowników.
Uwaga
Aby można było skonfigurować dodatkowe elementy, wymagana jest podstawowa integracja Google Tag Manager + Google Analytics.

Rozszerzona konfiguracja

User ID

Po przeprowadzeniu poprawnej Podstawowej integracji Google Tag Manager + Google Analytics możemy przejść do konfiguracji User ID, która pozwala na śledzenie ruchu zalogowanego użytkownika sklepu nawet jeśli korzysta on z wielu różnych urządzeń i przeglądarek tworząc osobne sesje. Jest to możliwe dzięki unikalnemu ID nadawanemu zalogowanym użytkownikom sklepu i przekazywanym do Google Analytics poprzez zmienną DataLayer.
Wskazówka
Aby skonfigurować funkcjonalność User ID należy należy w Google Analytics utworzyć dodatkowych widok oraz w Google Tag Manager dodać odpowiednią zmienną.

Konfiguracja w Google Analytics

Krok 1. W celu konfiguracji widoku należy na zakładce Administracja/Ustawienia usługi włączyć raporty demograficzne i zainteresowań.
Ustawienia usługi w Google Analytics
Raporty demograficzne i zainteresowań - parametr w Google Analytics
Krok 2. Zapisz zmiany. Krok 3. Przejdź do obszaru informacje o śledzeniu > User-ID.
Informacje o śledzeniu - User ID
Krok 4. Aktywuj funkcję zgodnie z poniższymi krokami:
  1. Zapoznaj się z zasadami korzystania z funkcji User-ID, zaakceptuj je, po czym kliknij Dalsze kroki.
  2. Skonfiguruj funkcję User ID zgodnie z zaleceniami Google Analytics- włącz ujednolicenie sesji i kliknij w Dalsze kroki.
  3. Tworzenie widoku - Kliknij w przycisk Utwórz aby dodać nowy widok pozwalający na korzystanie z funkcji User-ID
  4. Na formularzu dodawania widoku wybierz opcję Witryna, podaj nazwę widoku, ustaw strefę czasową raportowania, włącz opcję Pokaż raporty User-ID i kliknij w Utwórz widok.
W tak skonfigurowanym widoku sesje zakładane przez jednego użytkownika sklepu na różnych urządzeniach i przeglądarkach będą łączone. Można to zaobserwować np. w obszarze Raporty / Odbiorcy / Eksplorator użytkownika.

Zmienna User ID w Google Tag Manager

Jeżeli zdecydowaliśmy się na korzystanie z funkcji User ID to konieczne będzie dodanie nowej zmiennej userId w Google Tag Manager. Krok 1. Przejdź do obszaru zmiennych Zmienne (Variables). Krok 2. Rozpocznij tworzenie nowej zmiennej. Krok 3. Utwórz zmienną o nazwie userId typu Zmienna warstwy danych (Data Layer Variable) zgodnie z poniższym zrzutem. Następnie w tagu Google Tag Manager należy wybrać tą zmienną:

Dodatkowe funkcjonalności

VirtualPath

W celu skorzystania ze śledzenia kroków na zamówieniu w Google Tag Manager dodaj analogicznie zmienną o nazwie VirtualPath typu Data Layer Variable zgodnie z poniższym zrzutem. Następnie w tagu Google Tag Manager należy wybrać tą zmienną:

Dodanie do koszyka

W celu śledzenie jakie produkty użytkownicy dodają do koszyka w Google Tag Manager należy dodać zmienną UA Code typu Google Analytics settings zgodnie z poniższym zrzutem: Następnie należy utworzyć trigger: Na końcu należy utworzyć tag, wskazać zmienną UA Code i podpiąć trigger:  

Wybór płatności

W celu śledzenie jakie typy płatności użytkownicy wybierają w Google Tag Manager należy dodać zmienne selectedPayment oraz payment typu Data Layer Variable zgodnie z poniższym zrzutem: Następnie należy utworzyć trigger: Na końcu należy utworzyć tag, wskazać zmienną payment oraz UA Code i podpiąć trigger:

Logowanie

W celu śledzenie liczby logowania użytkowników  oraz ich User ID w Google Tag Manager należy dodać zmienne login oraz user ID typu Data Layer Variable zgodnie z poniższym zrzutem: Następnie należy utworzyć trigger: Na końcu należy utworzyć tag, wskazać zmienną User ID oraz UA Code i podpiąć trigger:

Rejestracja

W celu śledzenie liczby rejestracji użytkowników w Google Tag Manager należy dodać zmienną register typu Data Layer Variable zgodnie z poniższym zrzutem: Następnie należy utworzyć trigger: Na końcu należy utworzyć tag, wskazać zmienną register i podpiąć trigger:

Jak skonfigurować Google Tag Manager + Google Analytics (podstawowa integracja)?

Google Tag Manager jest darmowym narzędziem Google służącym szeroko pojętemu e-marketingowi. Dzięki Google Tag Manager otrzymujemy możliwość zarządzania tagami z wielu usług Google (Google Analytics, AdRoll, AdWords, Floodlight czy Crazy Egg) w jednym miejscu. Daje to szeroki zakres narzędzi pozwalających na usprawnienie naszej witryny i prowadzenie skutecznego e-marketingu.

1. Integracja

Comarch e-Sklep jest zintegrowany z Google Tag Manager dzięki prostej konfiguracji polegającej na dodaniu skryptu śledzącego w panelu administracyjnym. Dzięki zaimplementowanej w e-Sklepie warstwie danych (Data Layer) oraz obsłużonych domyślnie w darmowych szablonach Bursztyn, Agat, Opal, Szafir oraz Topaz skryptom uzyskasz dostęp do wielu funkcji Google Analytics takich jak: podstawowe śledzenie ruchu na Twoim sklepie, śledzenie transakcji e-commerce, funkcja UserId oraz obsługa poszczególnych kroków na zamówieniu.

Do integracji potrzebujesz konta Google Tag Manager oraz Google Analytics, które utworzysz będąc zalogowanym do swojego konta Google pod poniższymi adresami: Google Tag Manager - https://tagmanager.google.com Google Analytics - https://analytics.google.com

Uwaga
Poniższa konfiguracja przeznaczona jest dla użytkowników posiadających zarówno e-Sklep jak i szablon w wersji 2018.6 lub wyższej. Jeżeli korzystasz ze starszych lub indywidualnych szablonów musisz najpierw przygotować je do integracji zgodnie z instrukcją Dostosowanie szablonów do integracji z Google Tag Manager

2. Konfiguracja w Comarch e-Sklep

Instalacja Google Tag Manager po stronie Comarch e-Sklep sprowadza się do wprowadzenia w panelu administracyjnym (Ustawienia/Ustawienia sklepu/Ogólne - sekcja Śledzenie Ruchu/Google Tag Manager) skryptu instalacyjnego.

a) Posiadam kontener na swoim koncie Google Tag Manager

Skrypt jest generowany po utworzeniu kontenera na swoim koncie Google Tag Manager. Jeżeli posiadasz już kontener dla swojego e-Sklepu w Google Tag Manager to skrypt znajdziesz w zakładce Administracja (Admin) pod pozycją Zainstaluj Menedżera tagów Google (Install Google Tag Manager)
Menedżer tagów - ścieżka dostępu do skryptu instalacyjnego
Przykładowy skrypt instalacyjny GTM do uzupełnienia w panelu administracyjnym. UWAGA! Powyższy obraz stanowi przykład. Każdy posiada swój własny - indywidualny skrypt.

b) Nie posiadam kontenera dla mojego konta Google Tag Manager

Jeżeli nie posiadasz jeszcze kontenera dla swojego konta stwórz nowy zgodnie z instrukcją poniżej.

Tworzenie nowego kontenera:

Krok 1. Użyj opcji Utwórz kontener (Create Container) dla konta, na którym chcesz utworzyć nowy kontener.
Tworzenie nowego kontenera
  Krok 2. Podaj nazwę kontenera i zaznacz opcję Witryna Internetowa (Web), następnie stwórz kontener przyciskiem Utwórz (Create).
Tworzenie nowego kontenera
Krok 3. Skopiuj otrzymane skrypty, które pojawią się w nowym oknie o treści Zainstaluj Menedżera tagów Google (Install Google Tag Manager).
Skrypt GTM do uzupełnienia w panelu administracyjym

c) Instalacja skryptu w panelu administracyjnym e-Sklepu:

Krok 1. Przejdź do obszaru Ustawienia/Ustawienia sklepu/Ogólne/Śledzenie ruchu i kliknij w Konfiguracja konta Google Tag Manager. Sekcja śledzenei ruchu Krok 2. Włącz funkcję, wklej skopiowany wcześniej skrypt i zapisz zmiany.
Wskazówka
Pamiętaj, aby włączyć funkcję Google Tag Manager - parametr jest domyślnie nieaktywny.

3. Konfiguracja w Google Analytics

Wskazówka
W tej instrukcji korzystamy z usługi Universal Analytcis.

a) Dodawanie i konfiguracja usługi

Krok 1. Na swoim koncie Google Analytics przejdź do obszaru Administracja, a następnie użyj opcji Utwórz usługę. Krok 2. Podaj nazwę usługi, wybierz strefę czasową raportowania oraz określ walutę.
Tworzenie nowej usługi w Google Analytics - Krok 1
  • Utwórz tylko usługę Universal Analytics (Opcje zaawansowane) i podaj adres URL Twojego e-Sklepu.
Wskazówka
W tym miejscu możesz określić, czy tworzysz tylko usługę Universal Analytics, czy wybierasz dwie usługi: Google Analytics 4 oraz Universal Analytics. W późniejszych krokach wykorzystujemy w przykładzie Usługę Universal Analytics.
Wskazówka
Określenie Universal Analytics odnosi się do poprzedniej wersji Google Analytics. Usługi Universal Analytics zawierają inne raporty niż usługi Google Analytics 4. Jeśli Twoja witryna została skonfigurowana w Google Analytics przed 14 października 2020 r., prawdopodobnie używasz w niej usługi Universal Analytics, ponieważ w przypadku witryn konfigurowanych przed tą datą był to domyślny rodzaj usługi.
Wskazówka
Jak rozpoznać daną usługę w Google Analytics? Jeśli usługa otrzymała nazwę „Usługa testowa”, usługa Universal Analytics będzie nosić nazwę „Usługa Testowa (UA-7654321)”, a usługa Google Analytics 4 – „Usługa Testowa - GA4 (1234567)”.
Krok 3. Uzupełnij informacje o Twojej firmie. W tym miejscu możesz określić kategorię branży, wielkość Twojej firmy oraz cel wykorzystania Google Analytics.
Tworzenie nowej usługi w Google Analytics - Krok 2
Krok 4. Po utworzeniu usługi otrzymasz swój własny Identyfikator śledzenia (w formie UA-XXXXXXXXX-X).
Przykładowy Identyfikator
Uwaga
Identyfikator pomiaru będzie wykorzystywany w dalszej konfiguracji po stronie Google Tag Manager. 
Wskazówka
Po utworzeniu nowej usługi stworzy się również automatycznie widok Wszystkie dane witryny.
  • Link do instrukcji Konfiguracji Analytics na potrzeby witryny - Centrum Pomocy Google.

b) Śledzenie transakcji e-commerce

W Google Analytics możliwe jest śledzenie zamówień składanych w sklepie dzięki funkcjom e-commerce. Krok 1. W pierwszej kolejności na koncie Google Analytics w obszarze Administracja/Ustawienia konta należy zaakceptować aneks o przetwarzaniu danych. Krok 2. W celu aktywacji funkcji na zakładce Administracja  przejdź do obszaru Ustawienia e-commerce dla utworzonego wcześniej widoku Wszystkie dane witryny. Krok 3. Włącz funkcje e-commerce oraz raportowanie Ulepszonego e-commerce, po czym zapisz zmiany. Na tym kończy się konfiguracja po stronie Google Analytics. Kolejnym etapem jest konfiguracja w Google Tag Manager.

4. Konfiguracja w Google Tag Manager

a) Śledzenie transakcji e-commerce

Krok 1. W celu skorzystania z aktywowanych wcześniej funkcji e-commerce przejdź do obszaru Reguły (Triggers) i dodaj Regułę typu Zdarzenie niestandardowe (Custom Event) o nazwie UaTrack według poniższego przykładu.  
Tworzenie nowej reguły w GTM
Krok 2. Zapisz zmiany.

b) Tworzenie tagu Universal Analytics

Krok 1. Przejdź do obszaru Tagi (Tags). Krok 2. Rozpocznij tworzenie nowego tagu Google Analytics - Universal Analytics. Krok 3. Skonfiguruj tag Universal Analytics zgodnie z poniższą konfiguracją. a) Konfiguracja tagu:
  • Typ tagu: Universal Analytics,
  • Typ śledzenia: Wyświetlenie strony,
  • Parametr "Włącz zastępowanie ustawień w tym tagu" - Zaznaczony,
  • Identyfikator śledzenia - utworzony wcześniej w Google Analytics Identyfikator - patrz wyżej punkt 3a) - Krok 5.,
  • Więcej ustawień/Pola do ustawienia:
    • Nazwa pola: cookieDomain,
    • Wartość: auto,
  • Więcej ustawień/E-commerce:
    • Parametr "Włącz funkcje ulepszonego e-commerce" - Prawda,
    • Parametr "Użyj warstwy danych" - Zaznaczony.
Konfiguracja tagu Universal Analytics
b) Reguły
  • Reguły uruchamiające:
    • All Pages - wyświetlenie strony,
    • Zdarzenie niestandardowe.
Reguły dla Konfiguracji tagu Universal Analytics
Krok 3. Zapisz tag.

5. Dodatkowe możliwości

Jeżeli zależy Ci na przesyłaniu większej ilości danych do Google Analytics możesz skorzystać z instrukcji Rozszerzona integracja Google Tag Manager + Google Analytics.
Wskazówka
W przypadku dokonania zakupu w Comarch e-Sklep korzystając z płatności online, informacja o wykonaniu transakcji zostaje przesłana do Google Analytics w momencie przejścia klienta na stronę z podziękowaniem. Jeżeli chcesz, aby transakcja została wcześniej wysłana, przed przejściem do serwisu płatności należy zaznaczyć parametr w Ustawienia/Ustawienia sklepu/Ogólne/Wysyłka danych przed płatnością online na zamówieniu. 

6. Przydatne linki

Google Tag Manager: Pomoc Dokumentacja programistyczna Google Analytics: Strona serwisu Dokumentacja programistyczna
Wskazówka
Więcej o Google Tag Manager przeczytasz w artykule Rozszerzona integracja Google Tag Manager + Google Analytics.

Jak zintegrować Facebook Pixel z Comarch e-Sklep?

Wstęp

Facebook Pixel to fragment kodu JavaScript, który służy do analizowania grup osób (pod względem ich zainteresowań, demografii, czy też polubionych stron na Facebook), które odwiedzają Twój Comarch e-Sklep. Dodatkowo poprzez implementację możesz uzyskać możliwość obserwacji działań, jakie wykonują użytkownicy w Twoim e-Sklepie (np. dodanie do koszyka, wyświetlenie zawartości, czy też zakup). Dzięki temu jesteś w stanie przeprowadzać skuteczne kampanie marketingowe do odpowiedniej grupy odbiorców.

Zastosowanie

Facebook Pixel w swojej podstawowej formie odnotowuje informacje o osobach, których odwiedziły Comarch e-Sklep. W Comarch e-Sklep zostały dodatkowo obsłużone podstawowe zdarzenia związane z zachowaniem użytkowników:
  • Purchase – zdarzenie odnotowujące zakup produktu.
  • AddtoCart – zdarzenie odnotowujące dodanie produktu do koszyka.
  • Registration – zdarzenie odnotowujące rejestrację użytkownika.
  • View Content – zdarzenie odnotowujące wyświetlenie produktu.
  • InitiateCheckout – zdarzenie odnotowujące przejście do koszyka.
  • Search – zdarzenie odnotowujące szukanie towarów.
  • VirtualPageView – zdarzenie odnotowujące kroki w koszyku.
Dodatkowo istnieje możliwość włączenia zaawansowanego dopasowania oraz User Properties.

Kto może korzystać z tej opcji?

Posiadając aktualną wersję programu Comarch e-Sklep skorzystaj z podstawowej integracji. Aby móc używać tej funkcjonalności należy posiadać również aktualny szablon graficzny Szafir lub Topaz.

Jak zintegrować Facebook Pixel z Comarch e-Sklep?

  1. Wygeneruj Pixel Facebook w Facebook Bussines Manager. 
  2. Następnie należy przejść w panelu administracyjnym do Integracje(1) i kliknij Dodaj integrację(2).
3. Z listy integracji wybierz  Facebook Pixel (1) i kliknij Dodaj (2). 4. Kliknij Konfiguruj. 5. Wklej wygenerowany fragment kodu Facebook Pixel w pole skrypt(1) i zapisz ustawienia klikając Dodaj integrację(2).
Wskazówka
Poprawność implementacji możesz sprawdzić wysyłając ruch testowy (z poziomu konfiguracji Pixela w Facebook Bussines Manager) albo korzystając z darmowej wtyczki do przeglądarki Facebook Pixel Helper.

Jak zintegrować Facebook Pixel za pomocą Google Tag Manager?

Aby zaimplementować Pixel Facebook warto posiadać zintegrowane konto Google Tag Manager. Pozwoli to na uporządkowanie występujących integracji narzędzi marketingowych w Comarch e-Sklep.
  1. Wygeneruj Pixel Facebook w Facebook Bussines Manager. 
  2. Przejdź do Google Tag Manager.
  3. Wybierz kontener witryny i dodaj nowy tag.
  4. Wybierz Niestandardowy kod HTML i wprowadź nazwę tagu.
  5. Przejdź do Facebook Bussines Manager i skopiuj kod Facebook Pixel (po wybraniu opcji zainstaluj kod samodzielnie).
  6. Wklej kod podstawowy do Google Tag Manager.
  7. W ustawienia zaawansowane, w obszarze opcje uruchamiania tagów wybierz pozycję Raz na stronę.
  8. W obszarze warunki uruchamiania wybierz pozycję wszystkie strony oraz opublikuj tag.
Wskazówka
Poprawność implementacji możesz sprawdzić wysyłając ruch testowy (z poziomu konfiguracji Pixela w Facebook Bussines Manager) albo korzystając z darmowej wtyczki do przeglądarki Facebook Pixel Helper.
Wskazówka
Dane dotyczące osób odwiedzających Comarch e-Sklep (grupy niestandardowych odbiorców) pojawią się w menedżerze Facebook dopiero po zebraniu 1000 osób.

Advanced Matching i User Properties

Aby używać funkcji Advanced Matching lub User Properties należy zmodyfikować skrypt Facebook Pixel.
  1. Usunąć z niego 2 linie fbq('init', '355236795399673'); fbq('track', 'PageView');
  2. W layout.html pod {{ globalSettings.FbPixel.Script }} należy dodać:
Przyklad
<script> {% if customer.Authenticated -%} fbq('init', '355236795399673', {em:'{{ customer.Email }}', uid:'{{ customer.UserId32 }}'}); {% else -%} fbq('init', '355236795399673'); {% endif -%} fbq('track', 'PageView'); </script>
Parametry jakie mogą być użyte znajdują się na stronie. W celu ujednolicenie URL w Facebook Pixel należy fragment fbq('track', 'PageView'); zamienić na
Przyklad
fbq('track', 'VirtualPageView', {url: location.pathname+location.search});
 

Jakie integracje z Facebookiem dostępne są w Comarch e-Sklep?

Wstęp

Facebook to najbardziej popularny na świecie serwis społecznościowy, który umożliwia użytkownikom dzielenie się treściami i wchodzenie w interakcję. Codziennie miliony osób loguje się do systemu, dzięki czemu jest to kluczowe miejsce do promowana swojego biznesu dla przedsiębiorców. Ze względu na liczne integracje z e-Sklepem, szczególne znacznie posiada w branży e-commerce.

Integracje z Facebookiem - ustawienia w panelu administracyjnym

Poniżej przedstawione są integracje dostępne w Comarch e-Sklep:
  • Facebook Sklep – zakładka na fanpage, która umożliwia przeglądanie produktów. W celu dokonania zakupu, jest możliwe w łatwy sposób przekierowanie klienta do karty towarowej na e-Sklepie. Integracja z Comarch e-Sklep umożliwia wygenerowanie pliku z towarami, który należy dodać do katalogu produktów w sklepie utworzonym przez Menadżer Sprzedaży, bądź posiadanie sklepu jako aplikacji w Facebook Developers.
  • Facebook Pixel – narzędzie analityczne, które pomaga mierzyć działania podejmowane przez użytkowników z Facebooka na e-Sklepie, w tym dodanie do koszyka, wyświetlenie zawartości, czy też zakup. Szczegóły konfiguracji znajdują się w artykule Facebook Pixel.
  • Logowanie się za pomocą Facebooka do sklepu – umożliwia utworzenie konta na e-Sklepie na postawie konta na Facebooku. Więcej informacji jest w artykule Logowanie do sklepu za pomoca konta Google i Facebook.
Konfiguracja integracji z Facebookiem znajduje się w panelu administracyjnym e-Sklepu w menu Ustawienia/  Ustawienia sklepu/ Facebook.

Integracje z Facebookiem - ustawienia w szablonach

W Comarch e-Sklep możliwe jest także skonfigurowanie dodatkowych funkcji w szablonach. W ramach integracji z Facebookiem możliwe jest dodanie do szablonu:
  • Przekierowanie do Facebook w stopce – możliwość dodania logo Facebook w stopce sklepu, która po kliknięciu umożliwia przejście do wybranej strony Facebooka. Więcej informacji na temat integracji znajduje się w artykule Jak dodać media społecznościowe do stopki w szablonie?

Jak skonfigurować Google Analytics 4 za pomocą Google Tag Manager w Comarch e-Sklep?

Google Tag Manager jest darmowym narzędziem Google służącym szeroko pojętemu e-marketingowi. Dzięki Google Tag Manager otrzymujemy możliwość zarządzania tagami z wielu usług Google (np. Google Analytics, AdRoll, AdWords, Floodlight czy Crazy Egg) w jednym miejscu. Daje to szeroki zakres narzędzi pozwalających na usprawnienie naszej witryny i prowadzenie skutecznego e-marketingu.

Wstęp

Comarch e-Sklep jest zintegrowany z Google Tag Manager dzięki prostej konfiguracji polegającej na dodaniu skryptu śledzącego w panelu administracyjnym. Dzięki zaimplementowanej w e-Sklepie warstwie danych (Data Layer) oraz obsłużonych domyślnie w darmowych szablonach Comarch skryptom uzyskasz dostęp do wielu funkcji Google Analytics takich jak: podstawowe śledzenie ruchu na Twoim sklepie, śledzenie transakcji e-commerce, czy śledzenie poszczególnych kroków na zamówieniu. W tej instrukcji dowiesz się, jak skonfigurować nową usługę Google Analytics 4 w Comarch e-Sklep dzięki integracji z Google Tag Manager z wykorzystaniem warstwy danych (data layer) w wersji 2.
Wskazówka
Poniższa instrukcja dedykowana dla szablonów starszych niż 2023.4. Jeżeli masz aktualny szablon Comarch, o tym jak bezpośrednio połączyć się z Google Analytics 4 przeczytasz tu.

Jak skonfigurować konto Google Tag Manager w Comarch e-Sklep?

Instalacja Google Tag Manager po stronie Comarch e-Sklep sprowadza się do wprowadzenia w panelu administracyjnym (Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne - sekcja Śledzenie Ruchu/ Konto Google Tag Manager) skryptu instalacyjnego.
Śledzenie ruchu - ustawienia w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep
Śledzenie ruchu - ustawienia w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep

Jak skonfigurować konto Google Tag Manager w panelu administracyjnym?

Krok 1. Przejdź do obszaru Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne/ Śledzenie ruchu i kliknij w Konto Google Tag Manager. Sekcja śledzenei ruchu Krok 2. Aktywuj funkcję, wklej skopiowany skrypt instalacyjny Google Tag Manager i zapisz zmiany.
Wskazówka
Nie wiesz jak uzyskać skrypt instalacyjny Google Tag Manager? Sprawdź, gdzie odnajdziesz skrypt instalacyjny, jeżeli posiadasz swój kontener na koncie GTM lub dowiedz się, jak utworzyć nowy kontener zgodnie z instrukcjami niżej.

Posiadam kontener na swoim koncie Google Tag Manager

Krok 1. Jeżeli posiadasz już kontener dla swojego e-Sklepu w Google Tag Manager to skrypt znajdziesz w zakładce Administracja (Admin) pod pozycją Zainstaluj Menedżera tagów Google (Install Google Tag Manager).
Instalacja Google Tag Manager - ścieżka dostępu do skryptu instalacyjnego
Przykładowy skrypt instalacyjny GTM do uzupełnienia w panelu administracyjnym. UWAGA! Powyższy obraz stanowi przykład. Każdy posiada swój własny - indywidualny skrypt
Krok 2. Skopiuj powyższe skrypty i wklej je w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep (patrz punkt a).

Nie posiadam kontenera dla mojego konta Google Tag Manager

Jeżeli nie posiadasz jeszcze kontenera dla swojego konta stwórz nowy zgodnie z instrukcją poniżej.

Tworzenie nowego kontenera:

Krok 1. Użyj opcji Utwórz kontener (Create Container) dla konta, na którym chcesz utworzyć nowy kontener.
Tworzenie nowego kontenera
  Krok 2. Podaj nazwę kontenera i zaznacz opcję Witryna Internetowa (Web), następnie stwórz kontener przyciskiem Utwórz (Create).
Tworzenie nowego kontenera w Google Tag Manager
Krok 3. Skopiuj otrzymane skrypty, które pojawią się w nowym oknie o treści Zainstaluj Menedżera tagów Google (Install Google Tag Manager).
Skrypt instalacyjny GTM do uzupełnienia w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep
Krok 4. Skopiuj otrzymane skrypty i wklej je w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep (patrz punkt a).

Jak skonfigurować usługę Google Analytics 4?

Wskazówka
Usługa Universal Analytics przestanie przetwarzać dane 1 lipca 2023. Od tego dnia będzie obowiązywać jedynie usługa Google Analytics 4. Już teraz przejdź na nową usługę i zachowaj ciągłość zbierania danych w Twoim e-Sklepie. W tej instrukcji omawiamy konfigurację Google Analytics 4 w Comarch e-Sklep.

Jak stworzyć nową usługę w Google Analytics?

Krok 1. Na swoim koncie Google Analytics przejdź do obszaru Administracja, a następnie użyj opcji Utwórz usługę. Krok 2. Skonfiguruj usługę Google Analytics 4 wypełniając formularz - uzupełnij nazwę usługi, wybierz strefę czasową raportowania, a także domyślną walutę. W trakcie konfiguracji uzupełnij także dodatkowe informacje na temat Twojej firmy. Krok 3. W kolejnym kroku wybierz, dla jakiej platformy będziesz zbierać dane - dla e-Sklepu wybierz sieć.  Krok 4. Uzupełnij dane do konfiguracji strumienia danych - adres url swojego e-Sklepu oraz nazwę tworzonego strumienia. Gotowe! Masz już usługę Google Analytics 4 dla swojego e-Sklepu. W podsumowaniu procesu zobaczysz szczegóły strumienia danych - a w nim m.in. identyfikator pomiaru, który będzie niezbędny przy dalszej konfiguracji. Skopiuj go już teraz i przejdź do kolejnych punktów. W kolejnych krokach skonfigurujemy usługę Google Analitycis 4 w Google Tag Manager.

Jak skonfigurować usługę Google Analytics 4 w Google Tag Manager?

Krok 1. Przejdź do swojego konta w Google Tag Manager, gdzie w zakładce Tagi rozpoczniesz proces dodawania nowego tagu. Krok 2. W nowym oknie podaj nazwę swojego tagu, a następnie wybierz typ tagu: Google Analytics: konfiguracja GA4. Podczas konfiguracji pamiętaj, aby uzupełnić pole swojego identyfikatora pomiaru (kopiowany z Google Analytics w poprzednim kroku). Krok 3. Jako regułę uruchamiającą wybierz All pages (wyświetlenie strony).  Krok 4. Zapisz zmiany i gotowe! Tag konfiguracyjny usługi został dodany w Google Tag Manager.
Wskazówka
Na podstawie utworzonego tagu oraz wcześniej przeprowadzonej konfiguracji konta Google Tag Manager w Comarch e-Sklep rozpocznie się proces zbierania danych w Google Analytics dla Twojego sklepu. Dodatkowych informacji na temat procesu integracji Google Analytics z Google Tag Manager znajdziesz w dokumentacji Google.

Jak zbierać dane z Twojego sklepu, czyli jak skonfigurować taki w Google Tag Menager?

Aby móc skonfigurować zdarzenie za pomocą Menedżera tagów Google, musisz skonfigurować odpowiedni tag Google Analytics: zdarzenie GA4, a następnie dodać regułę, która określi, kiedy chcesz wysłać dane zdarzenie. Z podanych niżej instrukcji dowiesz się, jak wysyłać wybrane zdarzenia ze swojego e-Sklepu do usługi Google Analytics 4. Dzięki zaimplementowanej w e-Sklepie warstwie danych (Data Layer - wersja 3) oraz obsłużonych domyślnie w darmowych szablonach Bursztyn, Agat, Opal, Topaz i Szafir skryptom uzyskasz dostęp do wielu funkcji Google Analytics takich jak:
  • User ID – możliwość śledzenie logowań użytkowników na różnych urządzeń.
  • Virtual Path – śledzenie dokładnych kroków podczas składania przez użytkownika zamówienia.
  • Dodanie do koszyka – śledzenie jakie produkty użytkownicy dodają do koszyka.
  • Wybór płatności – śledzenie jakie typy płatności użytkownicy wybierają.
  • Logowanie – śledzenie logowania użytkowników wraz z podanym user ID.
  • Rejestracja – śledzenie liczby rejestracji użytkowników.
  • Zakup – śledzenie transakcji w sklepie.

Purchase - śledzenie transakcji zakupu

Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę - w naszym przykładzie mamy: Tag purchase - GA4. Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:
  • Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
  • W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
  • W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: purchase. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
Wskazówka
Podczas tworzenia zdarzeń zaleca się użycie jednej ze zdefiniowanych wstępnie nazw zdarzeń przez Google. 
Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie UaTrack z warunkiem uruchamiającym Event zawiera UaTrack (patrz niżej).Krok 5. Zapisz zmiany.
Przykład konfiguracji tagu dla śledzenia zakupów w Comarch e-Sklep

Virtual Path - śledzenie dokładnych kroków podczas składania przez użytkownika zamówienia

Virtual Path to zmienna, która pozwala określić, na jakim kroku podczas składania zamówienia znajduje się użytkownik. Konfigurujemy ją jako zmienną w Google Tag Manager. Krok 1. W sekcji Zmienne rozpocznij tworzenie nowej zmiennej. Podaj jej nazwę, w naszym przykładzie mamy: Zmienna - Virtual Path. Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanej zmiennej:
  • Jako typ wybierz: Zmienna warstwa danych,
  • W nazwie podaj: Virtual Path,
  • Wersja warstwy danych: 2.
Krok 3. Zapisz zmiany. Tak utworzoną zmienną będziemy mogli wykorzystać podczas śledzenia zdarzeń związanych z zakupem (purchase).

Selected payment - śledzenie wyboru form płatności w koszyku

Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę - w naszym przykładzie mamy: Tag selected payment - GA4. Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:
  • Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
  • W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
  • W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: selectedPayment. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
Wskazówka
Podczas tworzenia zdarzeń zaleca się użycie jednej ze zdefiniowanych wstępnie nazw zdarzeń przez Google. 
Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie selectedPayment.  Krok 5. Zapisz tag.

Add to cart - śledzenie jakie produkty użytkownicy dodają do koszyka

Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę - w naszym przykładzie mamy: Tag - add_to_cart - GA4. Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:
  • Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
  • W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
  • W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: add_to_cart. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
Wskazówka
Podczas tworzenia zdarzeń zaleca się użycie jednej ze zdefiniowanych wstępnie nazw zdarzeń przez Google. 
Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie addToCart.  Krok 5. Zapisz tag.

User ID – śledzenie logowań użytkowników na różnych urządzeniach

Konfiguracja User ID pozwala na śledzenie ruchu zalogowanego użytkownika sklepu nawet jeśli korzysta on z wielu różnych urządzeń i przeglądarek tworząc osobne sesje. Jest to możliwe dzięki unikalnemu ID nadawanemu zalogowanym użytkownikom sklepu i przekazywanym do Google Analytics poprzez zmienną DataLayer. User ID konfigurujemy jako zmienną w Google Tag Manager. Krok 1. W sekcji Zmienne rozpocznij tworzenie nowej zmiennej. Podaj jej nazwę, w naszym przykładzie mamy: Zmienna - User ID. Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanej zmiennej:
  • Jako typ wybierz: Zmienna warstwa danych,
  • W nazwie podaj: userID,
  • Wersja warstwy danych: 2.
Konfiguracja zmiennej User id w Google Tag Manager
Krok 3. Zapisz zmiany. Tak utworzoną zmienną będziemy mogli wykorzystać podczas śledzenia np. logowania, czy rejestracji w sklepie.

Login - śledzenie logowania użytkowników wraz z podanym User ID

Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę - w naszym przykładzie mamy: Tag - login - GA4. Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:
  • Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
  • W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
  • W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: login. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
Wskazówka
Podczas tworzenia zdarzeń zaleca się użycie jednej ze zdefiniowanych wstępnie nazw zdarzeń przez Google. 
Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie login.   Krok 5. Zapisz tag.

Register - śledzenie liczby rejestracji użytkowników

Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę - w naszym przykładzie mamy: Tag - register - GA4. Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:
  • Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
  • W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
  • W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: register. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
Wskazówka
Podczas tworzenia zdarzeń zaleca się użycie jednej ze zdefiniowanych wstępnie nazw zdarzeń przez Google. 
Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie register. Krok 5. Zapisz tag.

Podgląd i publikacja zmian wprowadzonych w Google Tag Manager

Wszystkie zmiany wprowadzone w Google Tag Manager możemy wcześniej przetestować, zanim je opublikujemy. Będąc w obszarze roboczym w Menadżerze tagów mamy dwa przyciski: Podgląd i Prześlij. Wybierając opcję Prześlij - publikujemy wprowadzone zmiany. Na ich podstawie rozpocznie się proces zbierania danych zgodnie z ustawieniami. Opcja Podgląd otworzy w nowym oknie Tag Asisstant, który w trybie podglądu połączy się z Twoim e-Sklepem i rozpocznie śledzenie danych, prezentując przy tym zbierane wyniki. Korzystając z podglądu możemy weryfikować, czy i kiedy uruchamia się wybrany tag, a także jakie dane zbiera.
Wskazówka
Powyższa instrukcja stanowi przykład konfiguracji wybranych tagów. Narzędzia Google dają wiele możliwości, które z odpowiednią wiedzą lub pomocą agencji marketingowej pozwolą Ci analizować ruch w Twoim e-Sklepie. Asysta Comarch e-Sklep nie świadczy usług agencji marketingowej - w celu uzyskania dodatkowych szczegółów, bądź dostosowania narzędzi do swoich potrzeb skorzystaj z pomocy specjalistów.

Przydatne linki

Google Consent Mode v2 - jak i dlaczego wdrożyć go w swoim Comarch e-Sklepie?

Wstęp

Z poniższego artykułu dowiesz się, co dokładnie się zmienia i jak przygotować się do Google consent mode v2 razem z Comarch Od 6 marca 2024 roku wszyscy użytkownicy korzystający z narzędzi reklamowych Google są zobligowani do wdrożenia Consent Mode v2 zgodnie z wymogami Digital Markets Act (DMA). Dotyczy to między innymi usług takich jak Google Analytics (GA4) czy Google Tag Manager (GTM).

W jakich szablonach wprowadziliśmy zmiany?

Dostosowanie do Google Consent Mode v2 wprowadzono w najnowszych wersjach gotowych szablonów Comarch: One Page Shop, Topaz i Szafir (wersja 2024.0.3).

Dla kogo jest Consent Mode v2?

Od marca 2024 roku Consent Mode będzie obowiązkowy dla wszystkich stron internetowych, które korzystają z usług Google (GA4, GTM czy GoogleAds -GAd) i są przeznaczone dla użytkowników z Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii. Celem Consent Mode v2 jest lepsze dostosowanie do przepisów dotyczących prywatności, takich jak RODO i zapewnienie większej kontroli użytkownikom nad tym, jakie dane są zbierane a także wykorzystywane w celach reklamowych i analitycznych. Jeśli Twój e-Sklep używa usług Google i chcesz nadal zbierać oraz wykorzystywać dane o swoich użytkownikach, musisz wprowadzić Consent Mode v2. W przeciwnym razie, możesz stracić możliwość mierzenia i optymalizowania swoich działań marketingowych.

Co się zmienia?

Consent Mode v2 to nowa wersja funkcji wprowadzonej przez Google. Umożliwia ona bardziej elastyczne zarządzanie danymi o użytkownikach na stronach internetowych w związku z polityką ochrony prywatności, szczególnie w kontekście ciasteczek reklamowych i śledzenia. Pozwala na konfigurowanie sposobu gromadzenia danych w zależności od preferencji użytkownika dotyczących prywatności i zgody na śledzenie. W standardowych szablonach Comarch (Szafir, Topaz lub One Page Shop) w komunikacie Polityka prywatności w reklamowych plikach cookies dodano dwa dodatkowe parametry (ad_user_data, ad_personalization). Mechanizm, po akceptacji tej zgody przez Klientów Comarch e-Sklepu, wysyła dane do usług Google o użytkownikach pozwalając personalizować reklamy. W wersji 2024.0.4 szablonów Topaz, Szafir i One Page Shop dodano widget umożliwiający ponowne wyświetlenie okna wyboru zgód z komunikatem Polityka prywatności. Jeżeli posiadasz indywidualny lub zmodyfikowany szablon Comarch zmiany musisz prowadzić we własnym zakresie.

Jakie statusy są przekazywane w kodzie śledzącym?

W najnowszych wersjach szablonów Szafir, Topaz i One Page Shop udzielone zgody na pliki cookies przesyłają do narzędzi marketingowych Google następujące parametry:
  1. analytics_storage – analityczne pliki cookies,
  2. ad_storage – reklamowe pliki cookies umożliwiają pomiar skuteczności reklam,
  3. ad_user_data (nowość) – reklamowe pliki cookies, definiują status zgody na wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami,
  4. ad_personalization (nowość) - reklamowe pliki cookies, określają status  zgody używanej do personalizacji reklam np. remarketing.

Jak wdrożyć Consent Mode v2 w Comarch e-Sklep?

Przygotowaliśmy zaktualizowaną odsłonę komunikatu Polityki prywatności spełniającą wymogi DMA. Aby wdrożyć zmiany w swoim e-Sklepie wystarczy zaktualizować szablon do najnowszej wersji lub pobrać jeden z gotowych szablonów Comarch: Szafir, Topaz lub One Page Shop.

Czy Twój Comarch e-Sklep jest gotowy na wyłączenie Universal Analytics 1 lipca 2024?

Czy Twój Comarch e-Sklep jest gotowy na wyłączenie Universal Analytics? Tak, Comarch e-Sklep jest już przygotowany na wyłączenie Universal Analytics. Możesz teraz skonfigurować Google Analytics 4 (GA4) w swoim e-Sklepie. Dzięki temu uzyskasz dostęp do nowych funkcji i śledzenia ruchu na Twojej stronie. Wystarczy w panelu administracyjnym przejść do sekcji Integracje > Dodaj integracje > Marketing > Google Analytics 4: Po wejściu w szczegóły konfiguracji wklej identyfikator tagu Google (format: G-XXXXXXXXXX) oraz kod konfiguracyjny Google Analytics 4 a następnie zapisz zmiany.        

Jak zweryfikować własność domeny dla Google Search Console?

Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) to narzędzie pozwalające twórcom witryn internetowych na weryfikację poprawności stron pod względem wyszukiwarek internetowych. W celu rozpoczęcia korzystania z tego narzędzia dla swojej domeny, należy dokonać weryfikacji własności.

Alternatywna metoda weryfikacji

W celu zweryfikowania prawa do witryny internetowej swojego sklepu należy:

Zaloguj się do Google Search Console.

  1. Na stronie głównej wybierz opcję Dodaj usługę.
  2. W okienku popup w polu Prefiks adresu URL podaj adres swojego sklepu, np. https://demo-bursztyn.comarchesklep.pl/ i kliknij Dalej.
  3. Na następnym kroku przejdź na zakładkę Inne metody weryfikacji i wybierz opcję Tag HTML.
  4. Skopiuj tag weryfikacyjny np. <meta name="google-site-verification" content="ds6gf14dfg514dfg5df56gf56g4dfdf56g4"/>.
  5. W drugiej karcie w przeglądarce przejdź do panelu administracyjnego sklepu. Przejdź do obszaru Wygląd sklepu/ Ustawienia, następnie użyj przycisku „Więcej” i wybierz Edytuj ustawienia zaawansowane. W kolejnym obszarze ponownie skorzystaj z przycisku „Więcej” i wybierz Edytuj HTML.
  6. Przejdź do edycji pliku _layout.html (szablony: Bursztyn, Agat, Opal), base_layout.html (szablony Szafir, Topaz) i przed tagiem zamykającym </head> wklej skopiowany tag weryfikacyjny.
  7. Zapisz zmodyfikowany plik i z menu, które wywołasz przyciskiem "Więcej" wybierz opcję Publikuj. Upewnij się, że dodany tak widoczny jest na stronie głównej w źródle strony.
  8. Po poprawnym dodaniu tagu wróć na zakładkę z Google Search Console i wybierz opcję Zweryfikuj.

Jak skonfigurować Google Analytics 4 w Comarch e-Sklep?

Wstęp

Comarch e-Sklep jest zintegrowany z Google Analytics 4 dzięki prostej konfiguracji polegającej na dodaniu skryptu śledzącego w panelu administracyjnym. Dzięki zaimplementowanej w e-Sklepie warstwie danych (Data Layer) oraz obsłużonych domyślnie w darmowych szablonach Comarch skryptom uzyskasz dostęp do wielu funkcji Google Analytics takich jak: podstawowe śledzenie ruchu na Twoim sklepie oraz śledzenie transakcji e-commerce.W tej instrukcji dowiesz się, jak bezpośrednio skonfigurować nową usługę Google Analytics 4 w Comarch e-Sklep.

Konfiguracja Google Analytics 4 w panelu administracyjnym

Krok 1. W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep przejdź do sekcji Integracje (1) następnie kliknij w Dodaj integrację (2). Ustawienia sklepu > Ogólne > Śledzenie ruchu i przejdź do Konfiguracji konta Google Analytics 4.  Krok 2. W nowym oknie wybierz typ integracji Marketing (1) następnie zaznacz integrację Google Analytics 4 (2) i zatwierdź przyciskiem Dodaj (3) Krok 3. Następnie przejdź do konfiguracji integracji klikając w przycisk Konfiguruj     Krok 4. Wklej identyfikator tagu Google (format: G-XXXXXXXXXX) (1) oraz kod (skrypt) konfiguracyjny Google Analytics 4 (2). Aby zakończyć konfigurację kliknij Dodaj integrację (3).
Wskazówka
O tym, gdzie znaleźć tag konfiguracyjny Google przeczytasz tutaj.
Gotowe! Twój e-Sklep został właśnie połączony z kontem w usłudze Google Analytics 4.
Wskazówka
Drugą (rozbudowaną) metodą na połączenie swojego e-Sklepu z Google Analytics 4 jest konfiguracja konta Google Tag Manager, a w nim odpowiednich tagów. Skontaktuj się ze swoją agencją marketingową i wybierz dla siebie najlepszy sposób na integrację z Google Analytics 4.

Zdarzenia śledzące transakcje e-commerce

W wersji 2023.4 obsłużyliśmy najważniejsze zdarzenia dedykowane śledzeniu transakcji e-commerce w usłudze Google Analytics 4 zgodnie z wytycznymi:
  • add_to_cart – dodanie towaru do koszyka,
  • view_cart – wyświetlenie koszyka (dotyczy Topaz i One Page Shop),
  • remove_from_cart – usuwanie z koszyka (dotyczy Topaz i One Page Shop),
  • purchase – zakup (dotyczy Szafir i Topaz),
  • add_payment_info – wybór sposobu płatności podczas realizacji zamówienia (dotyczy: Szafir, Topaz),
  • login – logowanie Klienta do sklepu,
  • register – rejestracja Klienta w sklepie,
  • Virtual Path – w ramach, której można śledzić wszystkie kroki Klienta w koszyku (dotyczy: Topaz i One Page Shop) ,
  • view_promotion – wyświetlenie szczegółów pojedynczej promocji w strefie klienta (dotyczy: Szafir),
  • view_item – zobaczenie towaru (dotyczy: Topaz).
Wskazówka
Aby poprawnie obsługiwać wszystkie zdarzenia należy posiadać aktualną wersję szablonu. Więcej informacji znajdziesz w artykule: Jak zaktualizować szablon do najnowszej wersji?

Przydatne linki

[/su_spoiler] [/su_list]

Jak skonfigurować Google Tag Manager w Comarch e-Sklep?

Wstęp

Google Tag Manager jest darmowym narzędziem Google służącym szeroko pojętemu e-marketingowi. Dzięki Google Tag Manager otrzymujemy możliwość zarządzania tagami z wielu usług Google (np. Google Analytics, AdRoll, AdWords, Floodlight czy Crazy Egg) w jednym miejscu. Daje to szeroki zakres narzędzi pozwalających na usprawnienie naszej witryny i prowadzenie skutecznego e-marketingu. Comarch e-Sklep jest zintegrowany z Google Tag Manager dzięki prostej konfiguracji polegającej na dodaniu skryptu śledzącego w panelu administracyjnym.

Konfiguracja Google Tag Manager w panelu administracyjnym

Krok 1. W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep przejdź do sekcji Integracje (1) a następnie  kliknij w Dodaj integracje (2). Krok 2. Zaznacz typ integracji Marketing (1), wybierz Google Tag Manager (2) i kliknij w przycisk Dodaj (3). Krok 3. Po kliknięciu w przycisk Konfiguruj zostaniesz przeniesiony do konfiguracji integracji Google Tag Manager. Krok 4. Aby włączyć integrację wklej kod konfiguracyjny Google Tag Manager (kod dołaczany do każdej strony w części <head> (1) oraz kod dołączany do każdej strony po tagu otwierającym <body> (2)). Po uzupełnieniu tych pól kliknij Dodaj integrację (3).
Wskazówka
O tym, gdzie znaleźć tag konfiguracyjny Google Tag Manager przeczytasz tutaj.
Gotowe! Twój e-Sklep został właśnie połączony z kontem w usłudze Google Tag Manager.

Przeczytaj także:

Przydatne linki

Jak zintegrować Snap Pixel w Comarch e-Sklep?

Wstęp

Snap Pixel to specjalny kod JavaScript, który monitoruje kluczowe działania użytkowników, takie jak przeglądanie produktów, dodawanie ich do koszyka czy finalizacja zamówienia. Dzięki temu możesz lepiej dopasować reklamy, docierając do odpowiednich odbiorców i zwiększając efektywność swoich kampanii. Proces integracji jest szybki i intuicyjny

Wykorzystaj moc Snapchata i docieraj do nowych klientów z precyzyjnie targetowanymi reklamami!

Obsługiwane zdarzenia

W ramach integracji ze Snap Pixel w Comarch e-Sklep obsługujemy zdarzenia:
  • PURCHASE – zdarzenie odnotowujące zakup produktu,
  • ADD_CART – zdarzenie odnotowujące dodanie produktu do koszyka,
  • CUSTOM_EVENT_2 – zdarzenie odnotowujące zamówienie z niedokończoną płatnością online,
  • VIEW_CONTENT – zdarzenie odnotowujące wyświetlenie produktu,
  • START_CHECKOUT– zdarzenie odnotowujące przejście do koszyka,
  • SEARCH – zdarzenie odnotowujące szukanie towarów,
  • CUSTOM_EVENT_1 – zdarzenie odnotowujące poszczególne kroki w koszyku.

Kto może korzystać z tej opcji?

Integracja jest dostępna we wszystkich wariantach Comarch e-Sklep: Light, Standard, Enterprise oraz B2B. Aby móc śledzić aktywność swoich Klientów należy posiadać również aktualny (opublikowany po 31.03.2025) szablon graficzny Comarch:
  • Rubin (B2B)
  • Szafir (B2B)
  • Topaz
  • lub One Page Shop.

Jak zintegrować Snap Pixel z Comarch e-Sklep?

Krok 1. W panelu przejdź do sekcji Pozycjonowanie > robots.txt i uzupełnij zawartość pliku o wpis dla botów Snapchata:
User-Agent: SnapchatAds
Allow: /
i zapisz zmiany. Krok 2. Wygeneruj Pixel Snapchata w Snapchat Ads Manager lub skopiuj istniejący na swoim koncie skrypt Pixela.
Wskazówka
Konfigurując Pixela korzystaj tylko z opcji Manual set-up.
Krok 4. W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep przejdź do sekcji Menu> Integracje wybierz Snap Pixel i rozpocznij konfigurację.
Snap Pixel
Krok 4. Wklej skrypt Pixela, zmodyfikuj go według poniższych wskazówek i Dodaj integrację.  Skopiowany kod Pixela zmodyfikuj według poniższych wskazówek. Aby prawidłowo zbierać dane na temat przeglądania towarów w Twoim e-Sklepie zastąp fragment skryptu:
snaptr('init', 'NUMER-TWOJEGO-PIXELA', {
'user_email': '__INSERT_USER_EMAIL__'
});

snaptr('track', 'PAGE_VIEW');
na:
snaptr('init', 'NUMER-TWOJEGO-PIXELA');
 
Konfiguracja Snap Pixel w Comarch e-Sklep
Gotowe! Właśnie dodałeś integrację Snap Pixel w swoim e-Sklepie. Nie jest to jednak koniec konfiguracji e-Sklepu. Przejdź do kolejnego kroku i dostosuj plik robots.txt, aby pozwolić na śledzenie ruchu przez boty Snapchata. Krok 4. W panelu przejdź do sekcji Pozycjonowanie > robots.txt i uzupełnij zawartość pliku o wpis dla botów Snapchata:
Przyklad
User-Agent: SnapchatAds Allow: /
i zapisz zmiany. Gotowe! Twój e-Sklep jest już odpowiednio skonfigurowany i gotowy na integrację ze Snap Pixel.
Wskazówka
Pamiętaj! Integracja ze Snap Pixel jest dostępna dla posiadaczy jednego z naszych szablonów Comarch: Rubin (B2B), Szafir (B2B), Topaz lub One Page Shop. W przypadku innego szablonu musisz pamiętać o dostosowaniu go do integracji

Jak zintegrować z TikTok Pixel w Comarch e-Sklep?

Wstęp

TikTok Pixel to specjalny kod JavaScript, który monitoruje kluczowe działania użytkowników, takie jak przeglądanie produktów, dodawanie ich do koszyka czy finalizacja zamówienia. Dzięki temu możesz lepiej dopasować reklamy, docierając do odpowiednich odbiorców i zwiększając efektywność swoich kampanii. Proces integracji jest szybki i intuicyjny

Wykorzystaj moc TikToka i docieraj do nowych klientów z precyzyjnie targetowanymi reklamami!

Obsługiwane zdarzenia

W ramach integracji ze TikTok Pixel w Comarch e-Sklep obsługujemy zdarzenia:
  • PlaceAnOrder – zdarzenie odnotowujące zakup produktu,
  • AddToCart – zdarzenie odnotowujące dodanie produktu do koszyka,
  • CompletePayment – zdarzenie odnotowujące dokończoną z sukcesem płatność online,
  • ViewContent – zdarzenie odnotowujące wyświetlenie produktu,
  • InitiateCheckout – zdarzenie odnotowujące przejście do koszyka,
  • Search – zdarzenie odnotowujące szukanie towarów,
  • VirtualPageView – zdarzenie odnotowujące poszczególne kroki w koszyku.

Kto może korzystać z tej opcji?

Integracja jest dostępna we wszystkich wariantach Comarch e-Sklep: Light, Standard, Enterprise oraz B2B. Aby móc śledzić aktywność swoich Klientów należy posiadać również aktualny (opublikowany po 31.03.2025) szablon graficzny Comarch:
  • Rubin (B2B)
  • Szafir (B2B)
  • Topaz
  • lub One Page Shop.

Jak zintegrować TikTok Pixel z Comarch e-Sklep?

Do integracji potrzebujesz:
  • Pixel ID ze swojego konta TikTok,
  • Token,
  • Skrypt Pixela.
Krok 1. W panelu administracyjnym przejdź do sekcji Menu> Integracje wybierz TikTok Pixel i rozpocznij konfigurację.
TikTok Pixel
Krok 2. Uzupełnij Pixel ID, Token i Skrypt konfiguracyjny, a następnie Dodaj integrację. 
Konfiguracja TikTok Pixel w Comarch e-Sklep
Gotowe! Właśnie dodałeś integrację TikTok Pixel w swoim e-Sklepie.
Wskazówka
Pamiętaj! Integracja ze Snap Pixel jest dostępna dla posiadaczy jednego z naszych szablonów Comarch: Rubin (B2B), Szafir (B2B), Topaz lub One Page Shop. W przypadku innego szablonu musisz pamiętać o dostosowaniu go do integracji