Podstawowa integracja Google Tag Manager + Google Analytics

Google Tag Manager jest darmowym narzędziem Google służącym szeroko pojętemu e-marketingowi. Dzięki Google Tag Manager otrzymujemy możliwość zarządzania tagami z wielu usług Google (Google Analytics, AdRoll, AdWords, Floodlight czy Crazy Egg) w jednym miejscu. Daje to szeroki zakres narzędzi pozwalających na usprawnienie naszej witryny i prowadzenie skutecznego e-marketingu.

1. Integracja

Comarch e-Sklep jest zintegrowany z Google Tag Manager dzięki prostej konfiguracji polegającej na dodaniu skryptu śledzącego w panelu administracyjnym. Dzięki zaimplementowanej w e-Sklepie warstwie danych (Data Layer) oraz obsłużonych domyślnie w darmowych szablonach Bursztyn, Agat, Opal i Szafir skryptom uzyskasz dostęp do wielu funkcji Google Analytics takich jak: podstawowe śledzenie ruchu na Twoim sklepie, śledzenie transakcji e-commerce, funkcja UserId oraz obsługa poszczególnych kroków na zamówieniu.

Do integracji potrzebujesz konta Google Tag Manager oraz Google Analytics, które utworzysz będąc zalogowanym do swojego konta Google pod poniższymi adresami:
Google Tag Manager – https://tagmanager.google.com
Google Analytics – https://analytics.google.com

Uwaga
Poniższa konfiguracja przeznaczona jest dla użytkowników posiadających zarówno e-Sklep jak i szablon w wersji 2018.6 lub wyższej.
Jeżeli korzystasz ze starszych lub indywidualnych szablonów musisz najpierw przygotować je do integracji zgodnie z instrukcją Dostosowanie szablonów do integracji z Google Tag Manager

2. Konfiguracja w Comarch e-Sklep

Instalacja Google Tag Manager po stronie Comarch e-Sklep sprowadza się do wprowadzenia w panelu administracyjnym skryptu instalacyjnego.

Skrypt jest generowany po utworzeniu kontenera na swoim koncie Google Tag Manager, można go także znaleźć w zakładce Admin pod pozycją Install Google Tag Manager.

  • Tworzenie nowego kontenera:

Użyj opcji Create Container dla konta, na którym chcesz utworzyć nowy kontener.

Po podaniu nazwy i zaznaczeniu opcji Web stwórz kontener przyciskiem create.

Pojawi się okno Install Google Tag Manager, z którego skopiuj kody Google Tag Manager

  • Instalacja skryptu w panelu administracyjnym e-Sklepu:

Przejdź do obszaru Ustawienia / Ustawienia sklepu / Ogólne / Śledzenie ruchu i kliknij w Konfiguracja konta Google Tag Manager.

Sekcja śledzenei ruchu

Włącz funkcję, wklej skrypt jak na obrazku poniżej i zapisz zmiany.

3. Konfiguracja w Google Analytics

  • Dodawanie i konfiguracja usługi. 

Na swoim koncie Google Analytics przejdź do obszaru Administracja i użyj opcji Utwórz usługę.

Przy tworzeniu nowej usługi wybierz opcję Witryna,  podaj jej nazwę oraz adres sklepu, dla którego będzie odbywało się śledzenie ruchu. Dodatkowo możesz skonfigurować kategorię branży oraz strefę czasową usługi.

Po kliknięciu w Pobierz identyfikator śledzenia otrzymasz unikalny identyfikator (w formie UA-XXXXXXXXX-X), który będzie potrzebny w dalszej konfiguracji po stronie Google Tag Manager, utworzy się również automatycznie widok Wszystkie dane witryny.

  • Śledzenie transakcji e-commerce.

W Google Analytics możliwe jest śledzenie zamówień składanych w sklepie dzięki funkcjom e-commerce.
W pierwszej kolejności na koncie Google Analytics w obszarze Administracja / Ustawienia konta należy zaakceptować aneks o przetwarzaniu danych.
W celu aktywacji funkcji na zakładce Administracja  przejdź do obszaru Ustawienia e-commerce dla utworzonego wcześniej widoku Wszystkie dane witryny.

Następnie włącz opcje jak na zrzucie poniżej i zapisz zmiany.
Na tym kończy się konfiguracja po stronie Google Analytics.

4. Konfiguracja w Google Tag Manager

  • Śledzenie transakcji e-commerce

W celu skorzystania z aktywowanych wcześniej funkcji e-commerce przejdź do obszaru Triggers i dodaj Regułę typu Custom Event o nazwie UaTrack według poniższego przykładu.

 

  • Tworzenie tagu Universal Analytics

Przejdź do obszaru tagów Tags

12

Rozpocznij tworzenie nowego tagu Google Analytics – Universal Analytics.

8

Skonfiguruj tag Universal Analytics zgodnie z poniższą konfiguracją, w miejscu Tracking ID wstaw uzyskany wcześniej identyfikator śledzenia z Google Analytics.

 

5. Przydatne linki

Google Tag Manager:

Pomoc

Strona serwisu

Dokumentacja programistyczna

Google Analytics:

Strona serwisu

Dokumentacja programistyczna

Wskazówka
Więcej o Google Tag Manager przeczytasz w artykule Śledzenie ruchu oraz w Rozszerzona integracja Google Tag Manager + Google Analytics.

Czy ten artykuł był pomocny?