Podstawowa integracja Google Tag Manager + Google Analytics

Google Tag Manager jest darmowym narzędziem Google służącym szeroko pojętemu e-marketingowi. Dzięki Google Tag Manager otrzymujemy możliwość zarządzania tagami z wielu usług Google (Google Analytics, AdRoll, AdWords, Floodlight czy Crazy Egg) w jednym miejscu. Daje to szeroki zakres narzędzi pozwalających na usprawnienie naszej witryny i prowadzenie skutecznego e-marketingu.

1. Integracja

Comarch e-Sklep jest zintegrowany z Google Tag Manager dzięki prostej konfiguracji polegającej na dodaniu skryptu śledzącego w panelu administracyjnym. Dzięki zaimplementowanej w e-Sklepie warstwie danych (Data Layer) oraz obsłużonych domyślnie w darmowych szablonach Bursztyn, Agat, Opal, Szafir oraz Topaz skryptom uzyskasz dostęp do wielu funkcji Google Analytics takich jak: podstawowe śledzenie ruchu na Twoim sklepie, śledzenie transakcji e-commerce, funkcja UserId oraz obsługa poszczególnych kroków na zamówieniu.

Do integracji potrzebujesz konta Google Tag Manager oraz Google Analytics, które utworzysz będąc zalogowanym do swojego konta Google pod poniższymi adresami:
Google Tag Manager – https://tagmanager.google.com
Google Analytics – https://analytics.google.com

Uwaga
Poniższa konfiguracja przeznaczona jest dla użytkowników posiadających zarówno e-Sklep jak i szablon w wersji 2018.6 lub wyższej.
Jeżeli korzystasz ze starszych lub indywidualnych szablonów musisz najpierw przygotować je do integracji zgodnie z instrukcją Dostosowanie szablonów do integracji z Google Tag Manager

2. Konfiguracja w Comarch e-Sklep

Instalacja Google Tag Manager po stronie Comarch e-Sklep sprowadza się do wprowadzenia w panelu administracyjnym (Ustawienia/Ustawienia sklepu/Ogólne – sekcja Śledzenie Ruchu/Google Tag Manager) skryptu instalacyjnego.

a) Posiadam kontener na swoim koncie Google Tag Manager

Skrypt jest generowany po utworzeniu kontenera na swoim koncie Google Tag Manager.

Jeżeli posiadasz już kontener dla swojego e-Sklepu w Google Tag Manager to skrypt znajdziesz w zakładce Administracja (Admin) pod pozycją Zainstaluj Menedżera tagów Google (Install Google Tag Manager)

Menedżer tagów – ścieżka dostępu do skryptu instalacyjnego
Przykładowy skrypt instalacyjny GTM do uzupełnienia w panelu administracyjnym. UWAGA! Powyższy obraz stanowi przykład. Każdy posiada swój własny – indywidualny skrypt.

b) Nie posiadam kontenera dla mojego konta Google Tag Manager

Jeżeli nie posiadasz jeszcze kontenera dla swojego konta stwórz nowy zgodnie z instrukcją poniżej.

Tworzenie nowego kontenera:

Krok 1. Użyj opcji Utwórz kontener (Create Container) dla konta, na którym chcesz utworzyć nowy kontener.

Tworzenie nowego kontenera

 

Krok 2. Podaj nazwę kontenera i zaznacz opcję Witryna Internetowa (Web), następnie stwórz kontener przyciskiem Utwórz (Create).

Tworzenie nowego kontenera

Krok 3. Skopiuj otrzymane skrypty, które pojawią się w nowym oknie o treści Zainstaluj Menedżera tagów Google (Install Google Tag Manager).

Skrypt GTM do uzupełnienia w panelu administracyjym

c) Instalacja skryptu w panelu administracyjnym e-Sklepu:

Krok 1. Przejdź do obszaru Ustawienia/Ustawienia sklepu/Ogólne/Śledzenie ruchu i kliknij w Konfiguracja konta Google Tag Manager.

Sekcja śledzenei ruchu

Krok 2. Włącz funkcję, wklej skopiowany wcześniej skrypt i zapisz zmiany.

Wskazówka
Pamiętaj, aby włączyć funkcję Google Tag Manager – parametr jest domyślnie nieaktywny.

3. Konfiguracja w Google Analytics

Wskazówka
W tej instrukcji korzystamy z usługi Universal Analytcis.

a) Dodawanie i konfiguracja usługi

Krok 1. Na swoim koncie Google Analytics przejdź do obszaru Administracja, a następnie użyj opcji Utwórz usługę.

Krok 2. Podaj nazwę usługi, wybierz strefę czasową raportowania oraz określ walutę.

Tworzenie nowej usługi w Google Analytics – Krok 1
  • Utwórz tylko usługę Universal Analytics (Opcje zaawansowane) i podaj adres URL Twojego e-Sklepu.

Wskazówka
W tym miejscu możesz określić, czy tworzysz tylko usługę Universal Analytics, czy wybierasz dwie usługi: Google Analytics 4 oraz Universal Analytics. W późniejszych krokach wykorzystujemy w przykładzie Usługę Universal Analytics. Konfiguracja na podstawie Google Analytics 4 nie jest na ten moment obsługiwana.
Wskazówka
Określenie Universal Analytics odnosi się do poprzedniej wersji Google Analytics. Usługi Universal Analytics zawierają inne raporty niż usługi Google Analytics 4. Jeśli Twoja witryna została skonfigurowana w Google Analytics przed 14 października 2020 r., prawdopodobnie używasz w niej usługi Universal Analytics, ponieważ w przypadku witryn konfigurowanych przed tą datą był to domyślny rodzaj usługi.
Wskazówka
Jak rozpoznać daną usługę w Google Analytics? Jeśli usługa otrzymała nazwę „Usługa testowa”, usługa Universal Analytics będzie nosić nazwę „Usługa Testowa (UA-7654321)”, a usługa Google Analytics 4 – „Usługa Testowa – GA4 (1234567)”.

Krok 3. Uzupełnij informacje o Twojej firmie.

W tym miejscu możesz określić kategorię branży, wielkość Twojej firmy oraz cel wykorzystania Google Analytics.

Tworzenie nowej usługi w Google Analytics – Krok 2

Krok 4. Po utworzeniu usługi otrzymasz swój własny Identyfikator śledzenia (w formie UA-XXXXXXXXX-X).

Przykładowy Identyfikator
Uwaga
Identyfikator pomiaru będzie wykorzystywany w dalszej konfiguracji po stronie Google Tag Manager. 
Wskazówka
Po utworzeniu nowej usługi stworzy się również automatycznie widok Wszystkie dane witryny.
  • Link do instrukcji Konfiguracji Analytics na potrzeby witryny – Centrum Pomocy Google.

b) Śledzenie transakcji e-commerce

W Google Analytics możliwe jest śledzenie zamówień składanych w sklepie dzięki funkcjom e-commerce.

Krok 1. W pierwszej kolejności na koncie Google Analytics w obszarze Administracja/Ustawienia konta należy zaakceptować aneks o przetwarzaniu danych.

Krok 2. W celu aktywacji funkcji na zakładce Administracja  przejdź do obszaru Ustawienia e-commerce dla utworzonego wcześniej widoku Wszystkie dane witryny.

Krok 3. Włącz funkcje e-commerce oraz raportowanie Ulepszonego e-commerce, po czym zapisz zmiany.
Na tym kończy się konfiguracja po stronie Google Analytics. Kolejnym etapem jest konfiguracja w Google Tag Manager.

4. Konfiguracja w Google Tag Manager

a) Śledzenie transakcji e-commerce

Krok 1. W celu skorzystania z aktywowanych wcześniej funkcji e-commerce przejdź do obszaru Reguły (Triggers) i dodaj Regułę typu Zdarzenie niestandardowe (Custom Event) o nazwie UaTrack według poniższego przykładu.

 

Tworzenie nowej reguły w GTM

Krok 2. Zapisz zmiany.

b) Tworzenie tagu Universal Analytics

Krok 1. Przejdź do obszaru Tagi (Tags).

Krok 2. Rozpocznij tworzenie nowego tagu Google Analytics – Universal Analytics.

Krok 3. Skonfiguruj tag Universal Analytics zgodnie z poniższą konfiguracją.

a) Konfiguracja tagu:

  • Typ tagu: Universal Analytics,
  • Typ śledzenia: Wyświetlenie strony,
  • Parametr „Włącz zastępowanie ustawień w tym tagu” – Zaznaczony,
  • Identyfikator śledzenia – utworzony wcześniej w Google Analytics Identyfikator – patrz wyżej punkt 3a) – Krok 5.,
  • Więcej ustawień/Pola do ustawienia:
    • Nazwa pola: cookieDomain,
    • Wartość: auto,
  • Więcej ustawień/E-commerce:
    • Parametr „Włącz funkcje ulepszonego e-commerce” – Prawda,
    • Parametr „Użyj warstwy danych” – Zaznaczony.
Konfiguracja tagu Universal Analytics

b) Reguły

  • Reguły uruchamiające:
    • All Pages – wyświetlenie strony,
    • Zdarzenie niestandardowe.
Reguły dla Konfiguracji tagu Universal Analytics

Krok 3. Zapisz tag.

5. Dodatkowe możliwości

Jeżeli zależy Ci na przesyłaniu większej ilości danych do Google Analytics możesz skorzystać z instrukcji Rozszerzona integracja Google Tag Manager + Google Analytics.

Wskazówka
W przypadku dokonania zakupu w Comarch e-Sklep korzystając z płatności online, informacja o wykonaniu transakcji zostaje przesłana do Google Analytics w momencie przejścia klienta na stronę z podziękowaniem. Jeżeli chcesz, aby transakcja została wcześniej wysłana, przed przejściem do serwisu płatności należy zaznaczyć parametr w Ustawienia/Ustawienia sklepu/Ogólne/Wysyłka danych przed płatnością online na zamówieniu. 

6. Przydatne linki

Google Tag Manager:

Pomoc

Dokumentacja programistyczna

Google Analytics:

Strona serwisu

Dokumentacja programistyczna

Wskazówka
Więcej o Google Tag Manager przeczytasz w artykule Rozszerzona integracja Google Tag Manager + Google Analytics.

Czy ten artykuł był pomocny?