Google Tag Manager jest darmowym narzędziem Google służącym szeroko pojętemu e-marketingowi. Dzięki Google Tag Manager otrzymujemy możliwość zarządzania tagami z wielu usług Google (Google Analytics, AdRoll, AdWords, Floodlight czy Crazy Egg) w jednym miejscu. Daje to szeroki zakres narzędzi pozwalających na usprawnienie naszej witryny i prowadzenie skutecznego e-marketingu.
1. Integracja
Comarch e-Sklep jest zintegrowany z Google Tag Manager dzięki prostej konfiguracji polegającej na dodaniu skryptu śledzącego w panelu administracyjnym. Dzięki zaimplementowanej w e-Sklepie warstwie danych (Data Layer) oraz obsłużonych domyślnie w darmowych szablonach Bursztyn, Agat, Opal, Szafir oraz Topaz skryptom uzyskasz dostęp do wielu funkcji Google Analytics takich jak: podstawowe śledzenie ruchu na Twoim sklepie, śledzenie transakcji e-commerce, funkcja UserId oraz obsługa poszczególnych kroków na zamówieniu.
Do integracji potrzebujesz konta Google Tag Manager oraz Google Analytics, które utworzysz będąc zalogowanym do swojego konta Google pod poniższymi adresami:
Google Tag Manager – https://tagmanager.google.com
Google Analytics – https://analytics.google.com
Jeżeli korzystasz ze starszych lub indywidualnych szablonów musisz najpierw przygotować je do integracji zgodnie z instrukcją Dostosowanie szablonów do integracji z Google Tag Manager
2. Konfiguracja w Comarch e-Sklep
Instalacja Google Tag Manager po stronie Comarch e-Sklep sprowadza się do wprowadzenia w panelu administracyjnym (Ustawienia/Ustawienia sklepu/Ogólne – sekcja Śledzenie Ruchu/Google Tag Manager) skryptu instalacyjnego.
a) Posiadam kontener na swoim koncie Google Tag Manager
Skrypt jest generowany po utworzeniu kontenera na swoim koncie Google Tag Manager.
Jeżeli posiadasz już kontener dla swojego e-Sklepu w Google Tag Manager to skrypt znajdziesz w zakładce Administracja (Admin) pod pozycją Zainstaluj Menedżera tagów Google (Install Google Tag Manager)
b) Nie posiadam kontenera dla mojego konta Google Tag Manager
Jeżeli nie posiadasz jeszcze kontenera dla swojego konta stwórz nowy zgodnie z instrukcją poniżej.
Tworzenie nowego kontenera:
Krok 1. Użyj opcji Utwórz kontener (Create Container) dla konta, na którym chcesz utworzyć nowy kontener.
Krok 2. Podaj nazwę kontenera i zaznacz opcję Witryna Internetowa (Web), następnie stwórz kontener przyciskiem Utwórz (Create).
Krok 3. Skopiuj otrzymane skrypty, które pojawią się w nowym oknie o treści Zainstaluj Menedżera tagów Google (Install Google Tag Manager).
c) Instalacja skryptu w panelu administracyjnym e-Sklepu:
Krok 1. Przejdź do obszaru Ustawienia/Ustawienia sklepu/Ogólne/Śledzenie ruchu i kliknij w Konfiguracja konta Google Tag Manager.
Krok 2. Włącz funkcję, wklej skopiowany wcześniej skrypt i zapisz zmiany.
3. Konfiguracja w Google Analytics
a) Dodawanie i konfiguracja usługi
Krok 1. Na swoim koncie Google Analytics przejdź do obszaru Administracja, a następnie użyj opcji Utwórz usługę.
Krok 2. Podaj nazwę usługi, wybierz strefę czasową raportowania oraz określ walutę.
- Utwórz tylko usługę Universal Analytics (Opcje zaawansowane) i podaj adres URL Twojego e-Sklepu.
Krok 3. Uzupełnij informacje o Twojej firmie.
W tym miejscu możesz określić kategorię branży, wielkość Twojej firmy oraz cel wykorzystania Google Analytics.
Krok 4. Po utworzeniu usługi otrzymasz swój własny Identyfikator śledzenia (w formie UA-XXXXXXXXX-X).
- Link do instrukcji Konfiguracji Analytics na potrzeby witryny – Centrum Pomocy Google.
b) Śledzenie transakcji e-commerce
W Google Analytics możliwe jest śledzenie zamówień składanych w sklepie dzięki funkcjom e-commerce.
Krok 1. W pierwszej kolejności na koncie Google Analytics w obszarze Administracja/Ustawienia konta należy zaakceptować aneks o przetwarzaniu danych.
Krok 2. W celu aktywacji funkcji na zakładce Administracja przejdź do obszaru Ustawienia e-commerce dla utworzonego wcześniej widoku Wszystkie dane witryny.
Krok 3. Włącz funkcje e-commerce oraz raportowanie Ulepszonego e-commerce, po czym zapisz zmiany.
Na tym kończy się konfiguracja po stronie Google Analytics. Kolejnym etapem jest konfiguracja w Google Tag Manager.
4. Konfiguracja w Google Tag Manager
a) Śledzenie transakcji e-commerce
Krok 1. W celu skorzystania z aktywowanych wcześniej funkcji e-commerce przejdź do obszaru Reguły (Triggers) i dodaj Regułę typu Zdarzenie niestandardowe (Custom Event) o nazwie UaTrack według poniższego przykładu.
Krok 2. Zapisz zmiany.
b) Tworzenie tagu Universal Analytics
Krok 1. Przejdź do obszaru Tagi (Tags).
Krok 2. Rozpocznij tworzenie nowego tagu Google Analytics – Universal Analytics.
Krok 3. Skonfiguruj tag Universal Analytics zgodnie z poniższą konfiguracją.
a) Konfiguracja tagu:
- Typ tagu: Universal Analytics,
- Typ śledzenia: Wyświetlenie strony,
- Parametr „Włącz zastępowanie ustawień w tym tagu” – Zaznaczony,
- Identyfikator śledzenia – utworzony wcześniej w Google Analytics Identyfikator – patrz wyżej punkt 3a) – Krok 5.,
- Więcej ustawień/Pola do ustawienia:
- Nazwa pola: cookieDomain,
- Wartość: auto,
- Więcej ustawień/E-commerce:
- Parametr „Włącz funkcje ulepszonego e-commerce” – Prawda,
- Parametr „Użyj warstwy danych” – Zaznaczony.
b) Reguły
- Reguły uruchamiające:
- All Pages – wyświetlenie strony,
- Zdarzenie niestandardowe.
Krok 3. Zapisz tag.
5. Dodatkowe możliwości
Jeżeli zależy Ci na przesyłaniu większej ilości danych do Google Analytics możesz skorzystać z instrukcji Rozszerzona integracja Google Tag Manager + Google Analytics.
6. Przydatne linki
Google Tag Manager:
Google Analytics: