Jak skonfigurować Google Analytics 4 za pomocą Google Tag Manager w Comarch e-Sklep?

Google Tag Manager jest darmowym narzędziem Google służącym szeroko pojętemu e-marketingowi. Dzięki Google Tag Manager otrzymujemy możliwość zarządzania tagami z wielu usług Google (np. Google Analytics, AdRoll, AdWords, Floodlight czy Crazy Egg) w jednym miejscu. Daje to szeroki zakres narzędzi pozwalających na usprawnienie naszej witryny i prowadzenie skutecznego e-marketingu.

Wstęp

Comarch e-Sklep jest zintegrowany z Google Tag Manager dzięki prostej konfiguracji polegającej na dodaniu skryptu śledzącego w panelu administracyjnym. Dzięki zaimplementowanej w e-Sklepie warstwie danych (Data Layer) oraz obsłużonych domyślnie w darmowych szablonach Comarch skryptom uzyskasz dostęp do wielu funkcji Google Analytics takich jak: podstawowe śledzenie ruchu na Twoim sklepie, śledzenie transakcji e-commerce, czy śledzenie poszczególnych kroków na zamówieniu.

W tej instrukcji dowiesz się, jak skonfigurować nową usługę Google Analytics 4 w Comarch e-Sklep dzięki integracji z Google Tag Manager z wykorzystaniem warstwy danych (data layer) w wersji 2.

Wskazówka
Poniższa instrukcja dedykowana dla szablonów starszych niż 2023.4. Jeżeli masz aktualny szablon Comarch, o tym jak bezpośrednio połączyć się z Google Analytics 4 przeczytasz tu.

Jak skonfigurować konto Google Tag Manager w Comarch e-Sklep?

Instalacja Google Tag Manager po stronie Comarch e-Sklep sprowadza się do wprowadzenia w panelu administracyjnym (Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne – sekcja Śledzenie Ruchu/ Konto Google Tag Manager) skryptu instalacyjnego.

Śledzenie ruchu - ustawienia w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep
Śledzenie ruchu – ustawienia w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep

Jak skonfigurować konto Google Tag Manager w panelu administracyjnym?

Krok 1. Przejdź do obszaru Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne/ Śledzenie ruchu i kliknij w Konto Google Tag Manager.

Sekcja śledzenei ruchu

Krok 2. Aktywuj funkcję, wklej skopiowany skrypt instalacyjny Google Tag Manager i zapisz zmiany.

Wskazówka
Nie wiesz jak uzyskać skrypt instalacyjny Google Tag Manager? Sprawdź, gdzie odnajdziesz skrypt instalacyjny, jeżeli posiadasz swój kontener na koncie GTM lub dowiedz się, jak utworzyć nowy kontener zgodnie z instrukcjami niżej.

Posiadam kontener na swoim koncie Google Tag Manager

Krok 1. Jeżeli posiadasz już kontener dla swojego e-Sklepu w Google Tag Manager to skrypt znajdziesz w zakładce Administracja (Admin) pod pozycją Zainstaluj Menedżera tagów Google (Install Google Tag Manager).

Instalacja Google Tag Manager – ścieżka dostępu do skryptu instalacyjnego
Przykładowy skrypt instalacyjny GTM do uzupełnienia w panelu administracyjnym. UWAGA! Powyższy obraz stanowi przykład. Każdy posiada swój własny – indywidualny skrypt

Krok 2. Skopiuj powyższe skrypty i wklej je w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep (patrz punkt a).

Nie posiadam kontenera dla mojego konta Google Tag Manager

Jeżeli nie posiadasz jeszcze kontenera dla swojego konta stwórz nowy zgodnie z instrukcją poniżej.

Tworzenie nowego kontenera:

Krok 1. Użyj opcji Utwórz kontener (Create Container) dla konta, na którym chcesz utworzyć nowy kontener.

Tworzenie nowego kontenera

 

Krok 2. Podaj nazwę kontenera i zaznacz opcję Witryna Internetowa (Web), następnie stwórz kontener przyciskiem Utwórz (Create).

Tworzenie nowego kontenera w Google Tag Manager

Krok 3. Skopiuj otrzymane skrypty, które pojawią się w nowym oknie o treści Zainstaluj Menedżera tagów Google (Install Google Tag Manager).

Skrypt instalacyjny GTM do uzupełnienia w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep

Krok 4. Skopiuj otrzymane skrypty i wklej je w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep (patrz punkt a).

Jak skonfigurować usługę Google Analytics 4?

Wskazówka
Usługa Universal Analytics przestanie przetwarzać dane 1 lipca 2023. Od tego dnia będzie obowiązywać jedynie usługa Google Analytics 4. Już teraz przejdź na nową usługę i zachowaj ciągłość zbierania danych w Twoim e-Sklepie. W tej instrukcji omawiamy konfigurację Google Analytics 4 w Comarch e-Sklep.

Jak stworzyć nową usługę w Google Analytics?

Krok 1. Na swoim koncie Google Analytics przejdź do obszaru Administracja, a następnie użyj opcji Utwórz usługę.

Krok 2. Skonfiguruj usługę Google Analytics 4 wypełniając formularz – uzupełnij nazwę usługi, wybierz strefę czasową raportowania, a także domyślną walutę. W trakcie konfiguracji uzupełnij także dodatkowe informacje na temat Twojej firmy.

Krok 3. W kolejnym kroku wybierz, dla jakiej platformy będziesz zbierać dane – dla e-Sklepu wybierz sieć. 

Krok 4. Uzupełnij dane do konfiguracji strumienia danych – adres url swojego e-Sklepu oraz nazwę tworzonego strumienia.

Gotowe! Masz już usługę Google Analytics 4 dla swojego e-Sklepu. W podsumowaniu procesu zobaczysz szczegóły strumienia danych – a w nim m.in. identyfikator pomiaru, który będzie niezbędny przy dalszej konfiguracji. Skopiuj go już teraz i przejdź do kolejnych punktów.

W kolejnych krokach skonfigurujemy usługę Google Analitycis 4 w Google Tag Manager.

Jak skonfigurować usługę Google Analytics 4 w Google Tag Manager?

Krok 1. Przejdź do swojego konta w Google Tag Manager, gdzie w zakładce Tagi rozpoczniesz proces dodawania nowego tagu.

Krok 2. W nowym oknie podaj nazwę swojego tagu, a następnie wybierz typ tagu: Google Analytics: konfiguracja GA4. Podczas konfiguracji pamiętaj, aby uzupełnić pole swojego identyfikatora pomiaru (kopiowany z Google Analytics w poprzednim kroku).

Krok 3. Jako regułę uruchamiającą wybierz All pages (wyświetlenie strony). 

Krok 4. Zapisz zmiany i gotowe! Tag konfiguracyjny usługi został dodany w Google Tag Manager.

Wskazówka
Na podstawie utworzonego tagu oraz wcześniej przeprowadzonej konfiguracji konta Google Tag Manager w Comarch e-Sklep rozpocznie się proces zbierania danych w Google Analytics dla Twojego sklepu. Dodatkowych informacji na temat procesu integracji Google Analytics z Google Tag Manager znajdziesz w dokumentacji Google.

Jak zbierać dane z Twojego sklepu, czyli jak skonfigurować taki w Google Tag Menager?

Aby móc skonfigurować zdarzenie za pomocą Menedżera tagów Google, musisz skonfigurować odpowiedni tag Google Analytics: zdarzenie GA4, a następnie dodać regułę, która określi, kiedy chcesz wysłać dane zdarzenie. Z podanych niżej instrukcji dowiesz się, jak wysyłać wybrane zdarzenia ze swojego e-Sklepu do usługi Google Analytics 4.

Dzięki zaimplementowanej w e-Sklepie warstwie danych (Data Layer – wersja 3) oraz obsłużonych domyślnie w darmowych szablonach Bursztyn, Agat, Opal, Topaz i Szafir skryptom uzyskasz dostęp do wielu funkcji Google Analytics takich jak:

  • User ID – możliwość śledzenie logowań użytkowników na różnych urządzeń.
  • Virtual Path – śledzenie dokładnych kroków podczas składania przez użytkownika zamówienia.
  • Dodanie do koszyka – śledzenie jakie produkty użytkownicy dodają do koszyka.
  • Wybór płatności – śledzenie jakie typy płatności użytkownicy wybierają.
  • Logowanie – śledzenie logowania użytkowników wraz z podanym user ID.
  • Rejestracja – śledzenie liczby rejestracji użytkowników.
  • Zakup – śledzenie transakcji w sklepie.

Purchase – śledzenie transakcji zakupu

Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę – w naszym przykładzie mamy: Tag purchase – GA4.

Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:

  • Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
  • W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
  • W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: purchase. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
Wskazówka
Podczas tworzenia zdarzeń zaleca się użycie jednej ze zdefiniowanych wstępnie nazw zdarzeń przez Google. 

Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie UaTrack z warunkiem uruchamiającym Event zawiera UaTrack (patrz niżej).Krok 5. Zapisz zmiany.

Przykład konfiguracji tagu dla śledzenia zakupów w Comarch e-Sklep

Virtual Path – śledzenie dokładnych kroków podczas składania przez użytkownika zamówienia

Virtual Path to zmienna, która pozwala określić, na jakim kroku podczas składania zamówienia znajduje się użytkownik. Konfigurujemy ją jako zmienną w Google Tag Manager.

Krok 1. W sekcji Zmienne rozpocznij tworzenie nowej zmiennej. Podaj jej nazwę, w naszym przykładzie mamy: Zmienna – Virtual Path.

Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanej zmiennej:

  • Jako typ wybierz: Zmienna warstwa danych,
  • W nazwie podaj: Virtual Path,
  • Wersja warstwy danych: 2.

Krok 3. Zapisz zmiany.

Tak utworzoną zmienną będziemy mogli wykorzystać podczas śledzenia zdarzeń związanych z zakupem (purchase).

Selected payment – śledzenie wyboru form płatności w koszyku

Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę – w naszym przykładzie mamy: Tag selected payment – GA4.

Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:

  • Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
  • W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
  • W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: selectedPayment. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
Wskazówka
Podczas tworzenia zdarzeń zaleca się użycie jednej ze zdefiniowanych wstępnie nazw zdarzeń przez Google. 

Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie selectedPayment. 

Krok 5. Zapisz tag.

Add to cart – śledzenie jakie produkty użytkownicy dodają do koszyka

Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę – w naszym przykładzie mamy: Tag – add_to_cart – GA4.

Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:

  • Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
  • W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
  • W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: add_to_cart. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
Wskazówka
Podczas tworzenia zdarzeń zaleca się użycie jednej ze zdefiniowanych wstępnie nazw zdarzeń przez Google. 

Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie addToCart. 

Krok 5. Zapisz tag.

User ID – śledzenie logowań użytkowników na różnych urządzeniach

Konfiguracja User ID pozwala na śledzenie ruchu zalogowanego użytkownika sklepu nawet jeśli korzysta on z wielu różnych urządzeń i przeglądarek tworząc osobne sesje. Jest to możliwe dzięki unikalnemu ID nadawanemu zalogowanym użytkownikom sklepu i przekazywanym do Google Analytics poprzez zmienną DataLayer.

User ID konfigurujemy jako zmienną w Google Tag Manager.

Krok 1. W sekcji Zmienne rozpocznij tworzenie nowej zmiennej. Podaj jej nazwę, w naszym przykładzie mamy: Zmienna – User ID.

Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanej zmiennej:

  • Jako typ wybierz: Zmienna warstwa danych,
  • W nazwie podaj: userID,
  • Wersja warstwy danych: 2.
Konfiguracja zmiennej User id w Google Tag Manager

Krok 3. Zapisz zmiany.

Tak utworzoną zmienną będziemy mogli wykorzystać podczas śledzenia np. logowania, czy rejestracji w sklepie.

Login – śledzenie logowania użytkowników wraz z podanym User ID

Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę – w naszym przykładzie mamy: Tag – login – GA4.

Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:

  • Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
  • W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
  • W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: login. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
Wskazówka
Podczas tworzenia zdarzeń zaleca się użycie jednej ze zdefiniowanych wstępnie nazw zdarzeń przez Google. 

Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie login.

 

Krok 5. Zapisz tag.

Register – śledzenie liczby rejestracji użytkowników

Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę – w naszym przykładzie mamy: Tag – register – GA4.

Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:

  • Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
  • W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
  • W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: register. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
Wskazówka
Podczas tworzenia zdarzeń zaleca się użycie jednej ze zdefiniowanych wstępnie nazw zdarzeń przez Google. 

Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie register.

Krok 5. Zapisz tag.

Podgląd i publikacja zmian wprowadzonych w Google Tag Manager

Wszystkie zmiany wprowadzone w Google Tag Manager możemy wcześniej przetestować, zanim je opublikujemy. Będąc w obszarze roboczym w Menadżerze tagów mamy dwa przyciski: Podgląd i Prześlij.

Wybierając opcję Prześlij – publikujemy wprowadzone zmiany. Na ich podstawie rozpocznie się proces zbierania danych zgodnie z ustawieniami.

Opcja Podgląd otworzy w nowym oknie Tag Asisstant, który w trybie podglądu połączy się z Twoim e-Sklepem i rozpocznie śledzenie danych, prezentując przy tym zbierane wyniki. Korzystając z podglądu możemy weryfikować, czy i kiedy uruchamia się wybrany tag, a także jakie dane zbiera.

Wskazówka
Powyższa instrukcja stanowi przykład konfiguracji wybranych tagów. Narzędzia Google dają wiele możliwości, które z odpowiednią wiedzą lub pomocą agencji marketingowej pozwolą Ci analizować ruch w Twoim e-Sklepie. Asysta Comarch e-Sklep nie świadczy usług agencji marketingowej – w celu uzyskania dodatkowych szczegółów, bądź dostosowania narzędzi do swoich potrzeb skorzystaj z pomocy specjalistów.

Przydatne linki

Czy ten artykuł był pomocny?