Google Tag Manager jest darmowym narzędziem Google służącym szeroko pojętemu e-marketingowi. Dzięki Google Tag Manager otrzymujemy możliwość zarządzania tagami z wielu usług Google (np. Google Analytics, AdRoll, AdWords, Floodlight czy Crazy Egg) w jednym miejscu. Daje to szeroki zakres narzędzi pozwalających na usprawnienie naszej witryny i prowadzenie skutecznego e-marketingu.
Wstęp
Comarch e-Sklep jest zintegrowany z Google Tag Manager dzięki prostej konfiguracji polegającej na dodaniu skryptu śledzącego w panelu administracyjnym. Dzięki zaimplementowanej w e-Sklepie warstwie danych (Data Layer) oraz obsłużonych domyślnie w darmowych szablonach Comarch skryptom uzyskasz dostęp do wielu funkcji Google Analytics takich jak: podstawowe śledzenie ruchu na Twoim sklepie, śledzenie transakcji e-commerce, czy śledzenie poszczególnych kroków na zamówieniu.
W tej instrukcji dowiesz się, jak skonfigurować nową usługę Google Analytics 4 w Comarch e-Sklep dzięki integracji z Google Tag Manager z wykorzystaniem warstwy danych (data layer) w wersji 2.
Jak skonfigurować konto Google Tag Manager w Comarch e-Sklep?
Instalacja Google Tag Manager po stronie Comarch e-Sklep sprowadza się do wprowadzenia w panelu administracyjnym (Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne – sekcja Śledzenie Ruchu/ Konto Google Tag Manager) skryptu instalacyjnego.
Jak skonfigurować konto Google Tag Manager w panelu administracyjnym?
Krok 1. Przejdź do obszaru Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne/ Śledzenie ruchu i kliknij w Konto Google Tag Manager.
Krok 2. Aktywuj funkcję, wklej skopiowany skrypt instalacyjny Google Tag Manager i zapisz zmiany.
Posiadam kontener na swoim koncie Google Tag Manager
Krok 1. Jeżeli posiadasz już kontener dla swojego e-Sklepu w Google Tag Manager to skrypt znajdziesz w zakładce Administracja (Admin) pod pozycją Zainstaluj Menedżera tagów Google (Install Google Tag Manager).
Krok 2. Skopiuj powyższe skrypty i wklej je w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep (patrz punkt a).
Nie posiadam kontenera dla mojego konta Google Tag Manager
Jeżeli nie posiadasz jeszcze kontenera dla swojego konta stwórz nowy zgodnie z instrukcją poniżej.
Tworzenie nowego kontenera:
Krok 1. Użyj opcji Utwórz kontener (Create Container) dla konta, na którym chcesz utworzyć nowy kontener.
Krok 2. Podaj nazwę kontenera i zaznacz opcję Witryna Internetowa (Web), następnie stwórz kontener przyciskiem Utwórz (Create).
Krok 3. Skopiuj otrzymane skrypty, które pojawią się w nowym oknie o treści Zainstaluj Menedżera tagów Google (Install Google Tag Manager).
Krok 4. Skopiuj otrzymane skrypty i wklej je w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep (patrz punkt a).
Jak skonfigurować usługę Google Analytics 4?
Jak stworzyć nową usługę w Google Analytics?
Krok 1. Na swoim koncie Google Analytics przejdź do obszaru Administracja, a następnie użyj opcji Utwórz usługę.
Krok 2. Skonfiguruj usługę Google Analytics 4 wypełniając formularz – uzupełnij nazwę usługi, wybierz strefę czasową raportowania, a także domyślną walutę. W trakcie konfiguracji uzupełnij także dodatkowe informacje na temat Twojej firmy.
Krok 3. W kolejnym kroku wybierz, dla jakiej platformy będziesz zbierać dane – dla e-Sklepu wybierz sieć.
Krok 4. Uzupełnij dane do konfiguracji strumienia danych – adres url swojego e-Sklepu oraz nazwę tworzonego strumienia.
Gotowe! Masz już usługę Google Analytics 4 dla swojego e-Sklepu. W podsumowaniu procesu zobaczysz szczegóły strumienia danych – a w nim m.in. identyfikator pomiaru, który będzie niezbędny przy dalszej konfiguracji. Skopiuj go już teraz i przejdź do kolejnych punktów.
W kolejnych krokach skonfigurujemy usługę Google Analitycis 4 w Google Tag Manager.
Jak skonfigurować usługę Google Analytics 4 w Google Tag Manager?
Krok 1. Przejdź do swojego konta w Google Tag Manager, gdzie w zakładce Tagi rozpoczniesz proces dodawania nowego tagu.
Krok 2. W nowym oknie podaj nazwę swojego tagu, a następnie wybierz typ tagu: Google Analytics: konfiguracja GA4. Podczas konfiguracji pamiętaj, aby uzupełnić pole swojego identyfikatora pomiaru (kopiowany z Google Analytics w poprzednim kroku).
Krok 3. Jako regułę uruchamiającą wybierz All pages (wyświetlenie strony).
Krok 4. Zapisz zmiany i gotowe! Tag konfiguracyjny usługi został dodany w Google Tag Manager.
Jak zbierać dane z Twojego sklepu, czyli jak skonfigurować taki w Google Tag Menager?
Aby móc skonfigurować zdarzenie za pomocą Menedżera tagów Google, musisz skonfigurować odpowiedni tag Google Analytics: zdarzenie GA4, a następnie dodać regułę, która określi, kiedy chcesz wysłać dane zdarzenie. Z podanych niżej instrukcji dowiesz się, jak wysyłać wybrane zdarzenia ze swojego e-Sklepu do usługi Google Analytics 4.
Dzięki zaimplementowanej w e-Sklepie warstwie danych (Data Layer – wersja 3) oraz obsłużonych domyślnie w darmowych szablonach Bursztyn, Agat, Opal, Topaz i Szafir skryptom uzyskasz dostęp do wielu funkcji Google Analytics takich jak:
- User ID – możliwość śledzenie logowań użytkowników na różnych urządzeń.
- Virtual Path – śledzenie dokładnych kroków podczas składania przez użytkownika zamówienia.
- Dodanie do koszyka – śledzenie jakie produkty użytkownicy dodają do koszyka.
- Wybór płatności – śledzenie jakie typy płatności użytkownicy wybierają.
- Logowanie – śledzenie logowania użytkowników wraz z podanym user ID.
- Rejestracja – śledzenie liczby rejestracji użytkowników.
- Zakup – śledzenie transakcji w sklepie.
Purchase – śledzenie transakcji zakupu
Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę – w naszym przykładzie mamy: Tag purchase – GA4.
Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:
- Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
- W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
- W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: purchase. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
- W sekcji Parametry zdarzenia dodaj parametry obowiązkowe dla zdarzenia purchase: currency, transaction_id, items, value. Możesz dodać także inne parametry nieobowiązkowe – pozwoli to na zbieranie większej ilości danych.
Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie UaTrack z warunkiem uruchamiającym Event zawiera UaTrack (patrz niżej).Krok 5. Zapisz zmiany.
Virtual Path – śledzenie dokładnych kroków podczas składania przez użytkownika zamówienia
Virtual Path to zmienna, która pozwala określić, na jakim kroku podczas składania zamówienia znajduje się użytkownik. Konfigurujemy ją jako zmienną w Google Tag Manager.
Krok 1. W sekcji Zmienne rozpocznij tworzenie nowej zmiennej. Podaj jej nazwę, w naszym przykładzie mamy: Zmienna – Virtual Path.
Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanej zmiennej:
- Jako typ wybierz: Zmienna warstwa danych,
- W nazwie podaj: Virtual Path,
- Wersja warstwy danych: 2.
Krok 3. Zapisz zmiany.
Tak utworzoną zmienną będziemy mogli wykorzystać podczas śledzenia zdarzeń związanych z zakupem (purchase).
Selected payment – śledzenie wyboru form płatności w koszyku
Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę – w naszym przykładzie mamy: Tag selected payment – GA4.
Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:
- Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
- W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
- W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: selectedPayment. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
- W sekcji Parametry zdarzenia dodaj parametr o nazwie: payment.
Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie selectedPayment.
Krok 5. Zapisz tag.
Add to cart – śledzenie jakie produkty użytkownicy dodają do koszyka
Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę – w naszym przykładzie mamy: Tag – add_to_cart – GA4.
Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:
- Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
- W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
- W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: add_to_cart. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
- W sekcji Parametry zdarzenia dodaj parametry obowiązkowe dla zdarzenia add_to_cart: currency, value, items.
Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie addToCart.
Krok 5. Zapisz tag.
User ID – śledzenie logowań użytkowników na różnych urządzeniach
Konfiguracja User ID pozwala na śledzenie ruchu zalogowanego użytkownika sklepu nawet jeśli korzysta on z wielu różnych urządzeń i przeglądarek tworząc osobne sesje. Jest to możliwe dzięki unikalnemu ID nadawanemu zalogowanym użytkownikom sklepu i przekazywanym do Google Analytics poprzez zmienną DataLayer.
User ID konfigurujemy jako zmienną w Google Tag Manager.
Krok 1. W sekcji Zmienne rozpocznij tworzenie nowej zmiennej. Podaj jej nazwę, w naszym przykładzie mamy: Zmienna – User ID.
Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanej zmiennej:
- Jako typ wybierz: Zmienna warstwa danych,
- W nazwie podaj: userID,
- Wersja warstwy danych: 2.
Krok 3. Zapisz zmiany.
Tak utworzoną zmienną będziemy mogli wykorzystać podczas śledzenia np. logowania, czy rejestracji w sklepie.
Login – śledzenie logowania użytkowników wraz z podanym User ID
Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę – w naszym przykładzie mamy: Tag – login – GA4.
Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:
- Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
- W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
- W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: login. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
- W sekcji Parametry zdarzenia dodaj parametr: User ID.[/su_list]
Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie login.
Krok 5. Zapisz tag.
Register – śledzenie liczby rejestracji użytkowników
Krok 1. W Google Tag Manager rozpocznij tworzenie nowego tagu i wprowadź jego nazwę – w naszym przykładzie mamy: Tag – register – GA4.
Krok 2. Uzupełnij dane dla konfigurowanego tagu:
- Jako typ tagu wybierz: Google Analytics: zdarzenie GA4
- W sekcji Tag konfiguracji wybierz swój tag Google Analytics: konfiguracja GA4.
- W polu Nazwa zdarzenia wpisz nazwę zdarzenia: register. Spowoduje to utworzenie nowego zdarzenia niestandardowego, a nazwa ta pojawi się w raportach GA4.
- W sekcji Parametry zdarzenia dodaj parametr: User ID.
Krok 4. Dodaj regułę uruchamiającą o typie zdarzenie niestandardowe oraz nazwie register.
Krok 5. Zapisz tag.
Podgląd i publikacja zmian wprowadzonych w Google Tag Manager
Wszystkie zmiany wprowadzone w Google Tag Manager możemy wcześniej przetestować, zanim je opublikujemy. Będąc w obszarze roboczym w Menadżerze tagów mamy dwa przyciski: Podgląd i Prześlij.
Wybierając opcję Prześlij – publikujemy wprowadzone zmiany. Na ich podstawie rozpocznie się proces zbierania danych zgodnie z ustawieniami.
Opcja Podgląd otworzy w nowym oknie Tag Asisstant, który w trybie podglądu połączy się z Twoim e-Sklepem i rozpocznie śledzenie danych, prezentując przy tym zbierane wyniki. Korzystając z podglądu możemy weryfikować, czy i kiedy uruchamia się wybrany tag, a także jakie dane zbiera.