Wstęp
Dzięki zaimplementowanej w e-Sklepie warstwie danych (Data Layer) oraz obsłużonych domyślnie w darmowych szablonach Bursztyn, Agat, Opal i Szafir skryptom uzyskasz dostęp do wielu funkcji Google Analytics takich jak:
- User ID – możliwość śledzenie logowań użytkowników na różnych urządzeń.
- Virtual Path – śledzenie dokładnych kroków podczas składania przez użytkownika zamówienia.
- Dodanie do koszyka – śledzenie jakie produkty użytkownicy dodają do koszyka.
- Wybór płatności – śledzenie jakie typy płatności użytkownicy wybierają.
- Logowanie – śledzenie logowania użytkowników wraz z podanym user ID.
- Rejestracja – śledzenie liczby rejestracji użytkowników.
Rozszerzona konfiguracja
User ID
Po przeprowadzeniu poprawnej Podstawowej integracji Google Tag Manager + Google Analytics możemy przejść do konfiguracji User ID, która pozwala na śledzenie ruchu zalogowanego użytkownika sklepu nawet jeśli korzysta on z wielu różnych urządzeń i przeglądarek tworząc osobne sesje. Jest to możliwe dzięki unikalnemu ID nadawanemu zalogowanym użytkownikom sklepu i przekazywanym do Google Analytics poprzez zmienną DataLayer.
Konfiguracja w Google Analytics
Krok 1. W celu konfiguracji widoku należy na zakładce Administracja/Ustawienia usługi włączyć raporty demograficzne i zainteresowań.
Krok 2. Zapisz zmiany.
Krok 3. Przejdź do obszaru informacje o śledzeniu > User-ID.
Krok 4. Aktywuj funkcję zgodnie z poniższymi krokami:
- Zapoznaj się z zasadami korzystania z funkcji User-ID, zaakceptuj je, po czym kliknij Dalsze kroki.
- Skonfiguruj funkcję User ID zgodnie z zaleceniami Google Analytics- włącz ujednolicenie sesji i kliknij w Dalsze kroki.
- Tworzenie widoku – Kliknij w przycisk Utwórz aby dodać nowy widok pozwalający na korzystanie z funkcji User-ID
- Na formularzu dodawania widoku wybierz opcję Witryna, podaj nazwę widoku, ustaw strefę czasową raportowania, włącz opcję Pokaż raporty User-ID i kliknij w Utwórz widok.
W tak skonfigurowanym widoku sesje zakładane przez jednego użytkownika sklepu na różnych urządzeniach i przeglądarkach będą łączone. Można to zaobserwować np. w obszarze Raporty / Odbiorcy / Eksplorator użytkownika.
Zmienna User ID w Google Tag Manager
Jeżeli zdecydowaliśmy się na korzystanie z funkcji User ID to konieczne będzie dodanie nowej zmiennej userId w Google Tag Manager.
Krok 1. Przejdź do obszaru zmiennych Zmienne (Variables).
Krok 2. Rozpocznij tworzenie nowej zmiennej.
Krok 3. Utwórz zmienną o nazwie userId typu Zmienna warstwy danych (Data Layer Variable) zgodnie z poniższym zrzutem.
Następnie w tagu Google Tag Manager należy wybrać tą zmienną:
Dodatkowe funkcjonalności
VirtualPath
W celu skorzystania ze śledzenia kroków na zamówieniu w Google Tag Manager dodaj analogicznie zmienną o nazwie VirtualPath typu Data Layer Variable zgodnie z poniższym zrzutem.
Następnie w tagu Google Tag Manager należy wybrać tą zmienną:
Dodanie do koszyka
W celu śledzenie jakie produkty użytkownicy dodają do koszyka w Google Tag Manager należy dodać zmienną UA Code typu Google Analytics settings zgodnie z poniższym zrzutem:
Następnie należy utworzyć trigger:
Na końcu należy utworzyć tag, wskazać zmienną UA Code i podpiąć trigger:
Wybór płatności
W celu śledzenie jakie typy płatności użytkownicy wybierają w Google Tag Manager należy dodać zmienne selectedPayment oraz payment typu Data Layer Variable zgodnie z poniższym zrzutem:
Następnie należy utworzyć trigger:
Na końcu należy utworzyć tag, wskazać zmienną payment oraz UA Code i podpiąć trigger:
Logowanie
W celu śledzenie liczby logowania użytkowników oraz ich User ID w Google Tag Manager należy dodać zmienne login oraz user ID typu Data Layer Variable zgodnie z poniższym zrzutem:
Następnie należy utworzyć trigger:
Na końcu należy utworzyć tag, wskazać zmienną User ID oraz UA Code i podpiąć trigger:
Rejestracja
W celu śledzenie liczby rejestracji użytkowników w Google Tag Manager należy dodać zmienną register typu Data Layer Variable zgodnie z poniższym zrzutem:
Następnie należy utworzyć trigger:
Na końcu należy utworzyć tag, wskazać zmienną register i podpiąć trigger: