Ceny i rabaty

Jak określić minimalną wartość zamówienia?

W Comarch e-Sklep masz możliwość określenia minimalnej wartości zamówienia, jakie można złożyć w Twoim sklepie. Aby ustawić taką kwotę, przejdź w panelu administracyjnym do zakładki Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Zamówienia, a następnie w sekcji Ustawienia zamówień wybierz Minimalna wartość zamówienia. Na szczegółach parametru określ minimalną wartość zamówienia brutto, od której będzie mogło zostać złożone zamówienie przez klientów. Jeżeli wartość minimalna jest zdefiniowana na 0, oznacza to brak kwoty minimalnej w Twoim sklepie. Po kliknięciu przycisku Zapisz, zmiany zostaną wprowadzone w sklepie do 10 minut.
Uwaga
Minimalna wartość zamówienia jest obliczana jako pierwszy warunek przy przeliczaniu koszyka. Naliczone w koszyku rabaty mogą obniżyć cenę poniżej wskazanej wartości brutto, a zamówienie będzie możliwe do złożenia.
Klient po przejściu do koszyka, w którym wartość zamówienia będzie mniejsza od ustalonej, zobaczy komunikat z informacją jaka jest wymagana minimalna wartość:
Przykład komunikatu w koszyku - szablon Szafir

Jak zaprezentować rabaty progowe w szablonie B2B (Szafir)?

Wstęp

W Comarch e-Sklepie połączonym z Comarch ERP XL możesz przygotować dla swoich Klientów rabaty, które będą obowiązywać w e-Sklepie dla określonych progów ilościowych. Opcja dotyczy rabatów procentowych i typu stała cena, które naliczają się w e-Sklepie.

Jak skonfigurować ceny per próg ilościowy w Comarch ERP XL?

Aby w swoim e-Sklepie skorzystać z możliwości prezentacji cen dla określonych progów ilościowych ustalonych w systemie Comarch ERP XL należy:
  • mieć Comarch ERP XL w wersji min. 2023.1,
  • mieć Comarch e-Sklep w wersji min. 2023.5,
  • mieć szablon Szafir w wersji 2023.5,
  • aktywować prezentację rabatów progowych w e-Sklepie przy pomocy Asysty technicznej Comarch e-Sklep.
Wskazówka
Jeżeli chcesz prezentować rabaty progowe w swoim szablonie skontaktuj się z Asystą techniczną Comarch e-Sklep poprzez formularz celem aktywowania nowej funkcji.
W celu utworzenia promocji należy w Comarch ERP XL przejść do zakładki Zestawienia/ Promocje i rabaty i dodać rabat pozycji. Następnie można określić szczegóły rabatu na poszczególnych zakładkach:

Nagłówek:

  • Wskazać nazwę rabatu.
  • Określić priorytet.
  • Pomiń następne promocje.
  • Określić sposób łączenie z poprzednią.
  • Rodzaj dokumentu (musi być wskazany rozchodowy lub wszystkie).
  • Wskazać okres działania.
Wskazówka
Priorytet ma znaczenie przy opcji "Pomiń następne promocje". Zaznaczenie tego parametru spowoduje, że żadna promocja o niższym priorytecie (wyższej liczbie) nie powinna się już naliczyć. Jeżeli priorytet będzie wyższy (niższa liczba) to rabat się naliczy.

Kontrahenci:

W Comarch e-Sklep na promocji można wskazać:
  • Pojedynczego kontrahenta – wtedy promocja dotyczy jednego kontrahenta.
  • Grupę kontrahentów (grupa musi być wysyłana do e-Sklepu) – wtedy promocja dotyczy kontrahentów przypisanych do tej grupy.
  • Grupę główną kontrahentów – wtedy promocja dotyczy wszystkich kontrahentów w e-Sklepie: zalogowanych (którzy posiadają konta w e-Sklepie), niezalogowanych i jednorazowych (niezarejestrowanych). Przykład promocji został opisany w sekcji Przykłady użycia rabatów w e-Sklepie

Towary:

  • Wybrać towar albo grupę towarów.
  • Wskazać rodzaj rabatu (rabat od ceny sprzedaży lub stała cena).
  • Wybrać typ rabatu (procentowy lub wartościowy).
  • Wskazać progi ilościowe.
Aby tak skonfigurowane rabaty mogły być widoczne w e-Sklepie należy:
  • przesłać ustalone promocje do e-Sklepu za pomocą ręcznej synchronizacji różnicowej lub automatu synchronizacji,
  • w panelu administracyjnym e-Sklepu włączyć naliczanie rabatów przesyłanych z systemu ERP w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ceny i rabaty/ sekcja Rabaty  parametr Sposób liczenia rabatów z Comarch e-Sklep i systemu ERP.
  • w panelu administracyjnym e-Sklepu włączyć prezentację ceny dla ilościowych progów rabatowych w menu Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu/ sekcja Ogólne/ parametr Cena per próg ilościowy.
Wskazówka
Prezentacja ceny dla ilościowych progów rabatowy pochodzących z Comarch ERP XL jest możliwa tylko przy drugim widoku listy towarów w szablonie Szafir

Gdzie widać ceny dla progów ilościowych?

Prawidłowo udostępnione z systemu Comarch ERP XL rabaty z progiem ilościowym są widoczne w e-Sklepie w kilku miejscach:
  • w sekcji Polecane na stronie głównej e-Sklepu pod warunkiem, że:
    • na towarach w Comarch ERP XL ustawisz odpowiednią etykietę, która będzie tożsama z typem wybranej sekcji w szablonie Szafir. Na towarze zostanie wyświetlony zakres cen, od najniższej do najwyższej. Po kliknięciu w „Zobacz szczegóły cen” zostanie wyświetlony pop-up ze szczegółami pozostałych cen dla progów ilościowych.
  • na szczegółach towaru zostaną wyświetlone trzy pierwsze ceny dla określonych progów. Po kliknięciu w „Zobacz szczegóły cen” zostanie wyświetlony pop-up ze szczegółami pozostałych cen dla progów ilościowych.
  • na liście zakupów w Twoim e-Sklepie. Po kliknięciu w „Zobacz szczegóły cen” zostanie wyświetlony pop-up ze szczegółami pozostałych cen dla progów ilościowych.
  • w panelu administracyjnym w menu Marketing/ Rabaty (widok dla administratora sklepu):
    • na zakładce Z Comarch ERP XL dostępne są rabaty progowe
  • w profilu zalogowanego Klienta w Twoim e-Sklepie, pod warunkiem, że:
    • włączyłeś naliczanie rabatów przesyłanych z systemu ERP (parametr w panelu w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ceny i rabaty/ sekcja Rabaty > parametr Sposób liczenia rabatów z Comarch e-Sklep i z systemu ERP),
    • włączyłeś wyświetlanie informacji o rabatach w profilu klienta (parametr w panelu w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ceny i rabaty/ sekcja Rabaty),
    • włączyłeś prezentację rabatów w profilu klienta na zakładce Promocje jest ustawiona na Tak (parametr w panelu w menu Wygląd sklepu/  Ustawienia/  Ustawienia szablonu/ Ogólne > sekcja Prezentacja rabatów).
  • na składanym zamówieniu w Twoim e-Sklepie, pod warunkiem, że:
    • włączyłeś prezentację rabatów na pozycjach zamówienia i w podsumowaniu (parametr w panelu w menu Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu/ Ogólne/ sekcja Prezentacja rabatów).

Więcej informacji

Więcej informacji można znaleźć w artykułach:

Jak dodać inne symbole walut w e-Sklepie?

W Comarch e-Sklep utworzona jest w panelu administracyjnym sekcja z symbolami walut udostępnionymi z systemu ERP. Od teraz możliwe jest określenie innego symbolu dla waluty, niż przesłane z systemu ERP (np. EUR może wyświetlać się w e-Sklepie w formie symbolu €). Symbole walut znajdują się w sekcji Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Dane sklepu/ Waluty. W obszarze symbolów walut znajdują się informacje na temat przesłanych walut oraz pola do uzupełnienia. Maksymalna długość pola jest zgodna z definicją kolumny w bazie. Ponadto po uzupełnieniu wskazanych pól nie możliwości pozostawienia ich pustych. Wprowadzone symbole dla udostępnionych walut dostępne są w wybranych obiektach lokalnych oraz globalnych, z których można dowolnie korzystać. Ustawienie to nie zmieni automatycznie wyświetlanych walut dla towarów w e-Sklepie. Można dokonać modyfikacji odwołując się do odpowiednich obiektów w e-Sklepie. Nowy obiekt globalny to: currencyExt, który posiada wyróżnione pozycje: Code czyli waluta przesłana z systemu ERP (np. PLN) i Symbol, czyli symbol wprowadzony w panelu administracyjnym (np. zł). Ponadto informacje na temat walut oraz ich symboli znajdują się w obiektach dotyczących koszyka i składania zamówienia, profilu klienta, a tam sekcji: z zamówieniami, reklamacjami oraz zwrotami, zapytaniami ofertowymi (Szafir), a także rabatami klienta.  Po uzupełnieniu symboli w panelu administracyjnym zostaną one wyświetlone w aktualnym szablonie Topaz we wszystkich miejscach, gdzie znajdują się informacje na temat cen:
  • na liście walut/języków do wyboru – każda waluta z odpowiednim symbolem;
  • na liście towarów;
  • na szczegółach towaru;
  • w koszyku: na pozycjach towarów, dla form płatności i dostaw;
  • w Profilu Klienta w towarach ulubionych;
  • w porównywarce towarów;
  • w wyszukiwarce prostej oraz zaawansowanej.
W pozostałych szablonach Comarch symbole nie będą wyświetlone, a znajdować się będą jedynie we wskazanych wyżej obiektach.

Czy mogę ukryć ceny towarów w sklepie dla kontrahentów niezalogowanych?

W sklepie możesz zdecydować czy chcesz aby klient niezalogowany widział ceny prezentowanego asortymentu. W tym celu możesz skorzystać z opcji ukrycia cen dla klientów niezalogowanych. Aby to zrobić należy w panelu administracyjnym e-Sklepu w sekcji Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ceny i rabaty włączyć parametr Ukrywanie cen dla klientów niezalogowanych. Po włączeniu tego parametru wyświetli się komunikat, że ceny będą widoczne dopiero po zalogowaniu się do e-Sklepu:    

Kampanie rabatowe

W wersji 2019.2 wprowadzono możliwość tworzenia i zarządzania kampaniami kuponów rabatowych. Opcja dostępna jest z poziomu panelu administracyjnego w menu Marketing/ Kupony i kampanie na zakładce Kampanie. Kampania rabatowa to konkretna akcja promocyjna tworzona dla klientów sklepu, w ramach której możesz dodać wybrane kupony rabatowe np. związane z wyprzedażami sezonowymi. W ramach kampanii administrator może seryjnie:
  • aktywować i blokować kupony,
  • zmieniać parametry kuponów rabatowych np. datę obowiązywania kuponu, rodzaj udzielanego rabatu czy kategorię towarową podlegającą rabatowaniu,
  • usuwać dużą ilość kuponów z tej kampanii lub z panelu administracyjnego.
W przypadku znacznej ilości dodanych kuponów rabatowych seryjna modyfikacja uprości ich zarządzanie w danej kampanii. Dodatkowo została dodana funkcja importu kuponów rabatowych z pliku txt. Od wersji 2019.2 istnieje możliwość zaimportowania dużej ilość kuponów i określenia ich warunków handlowych (w tym dodania do kampanii rabatowej) z poziomu Comarch e-Sklep. Przed stworzeniem kampanii należy stworzyć kupony rabatowe. O tym jak je dodać można przeczytać w artykule Kupony rabatowe. Kampanie tworzy się w Marketing/ Kupony i kampanie/ Kampanie Po kliknięciu w Dodaj kampanię pojawi się okno, gdzie należy wpisać nazwę kampanii i nacisnąć przycisk Dalej: Następnie otworzy się okno edycji szczegółów kampanii: Tam możesz dodać wcześniej przygotowane kupony rabatowe. Każdą zmianę zależy zapisać. Aby ponownie wejść do edycji kampanii należy przejść do Marketing/ Kupony i kampanie/ Kampanie/ wybrać kampanie. Kuponami rabatowymi w kampanii można zarządzać z poziomu listy i dla zaznaczonych kuponów wykonywać następujące czynności:
  • aktywacja/ blokada kuponów,
  • zmiana rodzaju rabatu,
  • zmiana daty obowiązywania kuponów,
  • zmiana kategorii przypisanej do kuponów,
  • usunięcie kuponów z danej kampanii,
  • usunięcie kuponów z e-Sklepu.
Każdą kampanię można usunąć. Wcześniej jednak należy usunąć wszystkie kupony przypisane do danej kampanii.
Uwaga
Jeden kupon rabatowy może być wykorzystany w wielu kampaniach.

Jak zaprezentować moim Klientom towary zdefiniowane w sekcji Gratisy dla rabatów pakietowych z systemu ERP?

Wstęp

Promocje pakietowe to skuteczna strategia marketingowa, która przyciąga uwagę klientów i zachęca ich do większych zakupów. W ramach tych promocji klienci często otrzymują dodatkowe produkty za darmo lub w niższej cenie, co jest silnym bodźcem do dokonywania zakupów. Jedną z głównych zalet promocji pakietowych jest zwiększenie wartości koszyka klienta, co może przekładać się na wyższy przychód dla firm. Ponadto, tego rodzaju promocje mogą budować lojalność klientów i zachęcać ich do powrotu i ponownego skorzystania z oferty sklepu.

Wymagania

Aby w swoim e-Sklepie skorzystać z możliwości prezentacji promocji pakietowych w koszyku należy:
  • posiadać Comarch ERP XL w wersji min. 2023.1 lub Comarch ERP Altum,
  • posiadać Comarch e-Sklep w wersji min. 2023.6,
  • posiadać szablon Szafir bądź Topaz w wersji 2023.6 z pierwszym lub drugim wariantem koszyka.

Jak poprawnie skonfigurować rabaty pakietowe w systemie ERP i przesłać je do e-Sklepu?

Aby w swoim e-Sklepie skorzystać z możliwości prezentacji promocji pakietowych w koszyku należy:
  • w przypadku korzystania z systemu Comarch ERP XL skonfigurować rabaty zgodnie z sekcją Promocje pakietowe w artykule Rabaty Comarch ERP XL,
  • w przypadku korzystania z systemu Comarch ERP Altum skonfigurować rabaty zgodnie z artykułami Pakiet stały oraz Pakiet elastyczny.
Aby tak skonfigurowane rabaty mogły być widoczne w e-Sklepie należy:
  • przesłać ustalone promocje do e-Sklepu za pomocą ręcznej synchronizacji różnicowej lub automatu synchronizacji,
  • w panelu administracyjnym e-Sklepu włączyć naliczanie rabatów przesyłanych z systemu ERP w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ceny i rabaty/ sekcja Rabaty/ parametr Sposób liczenia rabatów z Comarch e-Sklep i z systemu ERP.

Jak prezentowane są towary promocyjne w koszyku?

W koszyku w szablonach Topaz oraz Szafir po dodaniu towaru objętego promocją pakietową wyświetlone zostaną proponowane produkty, które wchodzą w skład pakietu promocyjnego, zdefiniowane w sekcji Gratisy w systemie ERP. Po dodaniu towarów promocyjnych w koszyku utworzony zostanie zestaw zawierający dodane elementy.
Wskazówka
W koszyku pokazane zostaną towary, które w konfiguracji rabatu w systemie ERP mają zaznaczony parametr Domyślny (w przypadku systemu ERP XL) lub parametr Wymagany (w przypadku systemu ERP Altum).W przypadku niezaznaczonego parametru towar zostanie uznany za promocyjny po dodaniu go do koszyka. Gdy nie wybierzemy takiego produktu, wówczas nie zostanie on zaproponowany w sekcji z produktami promocyjnymi.

Rabaty z Comarch ERP XL

Wstęp

Od wersji Comarch ERP XL 2020 oraz Comarch e-Sklep 2020 została wprowadzona nowa obsługa rabatów. Od tej chwili będzie możliwe używanie najbardziej popularnych rabatów z Comarch ERP XL. Nowy mechanizm rabatów wysyłany jest  również z Comarch ERP XL od wersji 2019.3.3.

Zastosowanie

Comarch e-Sklep obsługuje 4 typy rabatów przesyłanych  z Comarch ERP XL:
  • KNU – Upust dla kontrahenta (przyznaje wybranemu kontrahentowi 10% rabatu na towar A).
  • KNT –  Rabat globalny kontrahenta (przyznaje wybranemu kontrahentowi globalne 2% rabatu na wszystkie towary),
  • PRM – Promocje dla towaru (przyznaje wybranemu kontrahentowi lub grupie kontrahentów 9% rabatu na towar A lub grupę towarów B).
  • WTR – Promocja od wartości (przyznaje wybranemu kontrahentowi lub grupie kontrahentów 5% rabatu po dodaniu do koszyka towarów o wartości równej 300 zł).
Uwaga
W przypadku posiadania jednostek pomocniczych na towarach, rabat typu stała cena naliczany jest jedynie na jednostkę podstawową towaru.
Rabaty należy utworzyć w Comarch Comarch ERP XL i przeprowadzić synchronizację do Comarch e-Sklepu. Na wielkość rabatów naliczanych na dokumentach handlowych z transakcji z e-Sklepu wpływ ma również maksymalny rabat operatora. Na kartach operatorów w systemie Comarch ERP XL możliwe jest zdefiniowanie maksymalnego rabatu procentowego, jaki mogą oni udzielić na wystawianych i edytowanych przez siebie dokumentach sprzedaży. Rabat ten należy rozumieć, jako dodatkową obniżkę ceny dokonaną przez danego operatora, udzieloną niezależnie od rabatów wynikających z obowiązujących promocji, czy też przyznanego budżetu rabatowego.

KNU

W celu utworzenia promocji należy przejść do karty kontrahenta do zakładki Upusty. Następnie należy dodać rabat. W oknie rabatu można określić szczegóły:
  • Wybrać towar albo grupę towarów.
  • Wskazać rodzaj rabatu (rabat od ceny sprzedaży lub stała cena).
  • Wybrać typ rabatu (procentowy lub wartościowy).
  • Wskazać typ ceny (netto lub brutto) w przypadku wybrania opcji stała cena.
Wskazówka
Narzut na cenę oraz stała cena z walutą inna niż domyślna e-Sklepu - nie są obsługiwane.
Wskazówka
Promocja o typie stała cena jest nadrzędna i nie sumuje się z innymi.

KNT

W celu utworzenia promocji należy przejść do karty kontrahenta do zakładki  Handlowe i następnie wskazać wysokość rabatu.    

PRM

W celu utworzenia promocji należy przejść do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodać rabat pozycji. Następnie można określić szczegóły rabatu na poszczególnych zakładkach.

Nagłówek:

  • Wskazać nazwę rabatu.
  • Określić priorytet.
  • Pomiń następne promocje.
  • Określić sposób łączenie z poprzednią.
  • Rodzaj dokumentu (musi być wskazany rozchodowy lub wszystkie).
  • Wskazać okres działania.
Wskazówka
Priorytet ma znaczenie przy opcji "Pomiń następne promocje". Zaznaczenie tego parametru spowoduje, że żadna promocja o niższym priorytecie (wyższej liczbie) nie powinna się już naliczyć. Jeżeli priorytet będzie wyższy (niższa liczba) to rabat się naliczy.

Kontrahenci:

W Comarch e-Sklep na promocji można wskazać:
  • Pojedynczego kontrahenta – wtedy promocja dotyczy jednego kontrahenta.
  • Grupę kontrahentów (grupa musi być wysyłana do e-Sklepu) – wtedy promocja dotyczy kontrahentów przypisanych do tej grupy.
  • Grupę główną kontrahentów – wtedy promocja dotyczy wszystkich kontrahentów w e-Sklepie: zalogowanych (którzy posiadają konta w e-Sklepie), niezalogowanych i jednorazowych (niezarejestrowanych). Przykład promocji został opisany w sekcji Przykłady użycia rabatów w e-Sklepie

Towary:

  • Wybrać towar albo grupę towarów.
  • Wskazać rodzaj rabatu (rabat od ceny sprzedaży lub stała cena).
  • Wybrać typ rabatu (procentowy lub wartościowy).
  • Wskazać ilościowy próg.
Wyjątki:
  • Limit oraz waluta inna niż domyślna wysyłana z e-Sklepu nie jest obsługiwana.
  • Rabat o typie stała cena jest nadrzędna i nie sumuje się z innymi promocjami.
  • Rabatu typu stała cena z progiem jest możliwy do konfiguracji w odpowiedniej wersji systemu ERP XL.
  • W przypadku posiadania jednostek pomocniczych na towarach, rabat typu stała cena naliczany jest jedynie na jednostkę domyślną towaru.
  • Narzut na cenę oraz stała cena z walutą inna niż domyślna e-Sklepu – nie są obsługiwane.
Dodatkowo, aby promocja poprawnie działała musi być:
  • Na zakładce formy płatności wybrana opcja <wszystkie>.
  • Na zakładce sposób płatności wybrana opcja <wszystkie>.
  • Na zakładce formy płatności wybrana opcja <wszystkie>.
  • Na zakładce Magazyny wybrana opcja <wszystkie> lub przynajmniej jeden z magazynów jest przypięty do Centrum powiązanego z oddziałem e-sklep.
  • Wskazano centrum Comarch e-Sklep.
Aby rabat naliczał się w Comarch e-Sklep należy się upewnić, że:
  • Rabat jest potwierdzony.
  • Towary, które wchodzą w skład w rabatu podlegają rabatowaniu (zakładka aplikacje na karcie towaru w Comarch ERP XL).
  • Zostało włączone naliczenie rabatów w Comarch e-Sklep (w panelu administracyjnym w zakładce Ustawienia/Ustawienia sklepu/Ceny i Rabaty/Sposób liczenia rabatów w koszyku).
  • Została przeprowadzona synchronizacja (należy upewnić się, że wysyłani są kontrahenci).

WTR

W celu utworzenia promocji typu WTR należy przejść do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodać rabat nagłówka. Następnie można określić szczegóły rabatu.

Nagłówek:

  • Wskazać nazwę rabatu.
  • Określić priorytet.
  • Pomiń następne promocje.
  • Określić sposób łączenie z poprzednią.
  • Wskazać okres działania.

Kontrahenci:

  • Pojedynczego kontrahenta.
  • Grupę kontrahentów (grupa musi być wysyłana do e-Sklepu).

Wartość transakcji:

  • Wskazać typ upustu.
  • Wskazać wartość procentową albo wartościową.
  • Wskazać wartość progu.
Wskazówka
Nie należy mieszać rodzajów progów (procentowy + wartościowy). Progi powinny być spójne pod względem typu.
Dodatkowo, aby promocja poprawnie działała musi być:
  • Na zakładce formy płatności wybrana opcja <wszystkie>.
  • Na zakładce sposób płatności wybrana opcja <wszystkie>.
  • Na zakładce formy płatności wybrana opcja <wszystkie>.
  • Na zakładce Magazyny wybrana opcja <wszystkie> lub przynajmniej jeden z magazynów jest przypięty do Centrum powiązanego z oddziałem e-sklep.
  • Wskazano centrum Comarch e-Sklep.
Aby rabat naliczał się w Comarch e-Sklep należy się upewnić, że:
  • Rabat jest potwierdzony.
  • Towary, które wchodzą w skład w rabatu podlegają rabatowaniu (zakładka aplikacje na karcie towaru w Comarch ERP XL).
  • Zostało włączone naliczenie rabatów w Comarch e-Sklep (w panelu administracyjnym w zakładce Ustawienia/Ustawienia sklepu/Ceny i Rabaty/Sposób liczenia rabatów w koszyku).
  • Została przeprowadzona synchronizacja (należy upewnić się, że wysyłani są kontrahenci).

Promocje pakietowe

Promocje pakietowe z ERP XL

Wraz z wydaniem nowej wersji ERP XL 2023.1 wprowadzono możliwość przesyłania promocji pakietowych do Comarch e-Sklep. Promocje pakietowe polegają na sprzedaży towarów w określonych zestawach, gdzie wysokość naliczonego rabatu na dokumencie będzie uzależniona od ilości sprzedawanych towarów lub wartości sprzedawanych towarów. W ramach promocji pakietowej można również przyznać gratisy. Naliczanie promocji pakietowych w Comarch e-Sklep będzie analogiczne jak w Comarch ERP XL, przy czym w e-Sklepie nie ma możliwości wyboru promocji pakietowych, lecz zostanie naliczony pierwszy pakiet spełniający warunku wg ustawień kolejności na liście promocji pakietowych. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule dot. nowej wersji ERP XL.

Konfiguracja promocji pakietowych ERP XL

Do Comarch e-Sklep przesyłamy promocje pakietowe stałe i elastyczne pod określonymi warunkami:
  • Są potwierdzone
  • Data końcowa jest większa lub równa dacie bieżącej, lub jest nieograniczona
  • Data początkowa jest mniejsza lub równa dacie bieżącej, lub jest nieograniczona
  • W parametrze Rodzaj dokumentów wskazano Wszystkie lub Rozchodowe
  • Nie mają zaznaczonego parametru: Ważna w godzinach
  • Nie mają zaznaczonego parametru: Powtarzać co
  • Są przeznaczone dla e-Sklepu ze względu na Centrum
  • Zostały udostępnione dla Centrum, do którego przypięty jest oddział Comarch e-Sklep
  • Zostały udostępnione dla Centrum nadrzędnego w stosunku do powyższego
  • Zostały udostępnione dla Centrum Głównego
  • Na zakładce [Magazyny] wybrano opcję <wszystkie>
  • Na zakładce [Formy płatności] wybrano opcję <wszystkie>
  • Na zakładce [Sposób dostawy] wybrano opcję <wszystkie>
  • Zostały zdefiniowane na dowolną grupę kontrahentów
  • Na zakładce [Kontrahenci] została dodana przynajmniej jedna grupa kontrahentów
  • Lub zostały zdefiniowane dla kontrahenta eksportowanego do wskazanego e-Sklepu
  • Przynajmniej jeden kontrahent przypisany na zakładce [Kontrahenci] jest wysyłany do danego sklepu
  • Zostały zdefiniowane dla towarów eksportowanych do wskazanego e-Sklepu
  • Wszystkie towary na zakładce [Towary] mają ustawiony parametr eksport do e-Sklepu na karcie towaru
  • Nie mają ustawionej jednostki pomocniczej dla progu (dotyczy promocji pakietowych elastycznych).
Aby umożliwić wysyłanie promocji pakietowych do e-Sklepu konieczne jest zaznaczenie parametru Stosuj promocje pakietowe na definicji dokumentu ZS. Sekcja ta dostępna jest w module Administrator w zakładce Struktura firmy/ Edycja struktury firmy (edycja odpowiedniego centrum)/ Dokumenty/ Zamówienie sprzedaży:  

Tworzenie promocji pakietowych

W celu utworzenia promocji pakietowej należy przejść do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodać rabat pozycji. Następnie można określić szczegóły rabatu na poszczególnych zakładkach.

Nagłówek:

  • Wskazać nazwę rabatu.
  • Określić priorytet.
  • Pomiń następne promocje.
  • Określić sposób łączenie z poprzednią.
  • Rodzaj dokumentu (musi być wskazany rozchodowy lub wszystkie).
  • Wskazać okres działania.
  • Zaznaczyć parametr „Promocja pakietowa”.
  • Określić rodzaj pakietu: stały czy elastyczny .
 

Kontrahenci:

  • Pojedynczego kontrahenta.
  • Grupę kontrahentów (grupa musi być wysyłana do e-Sklepu).

Towary:

  • Wybrać towar albo grupę towarów.
  • Wskazać rodzaj rabatu (rabat od ceny sprzedaży)..
  • Wskazać ilościowy próg i upust procentowy.
Dodatkowo, aby promocja poprawnie działała musi być:
  • Na zakładce formy płatności wybrana opcja <wszystkie>.
  • Na zakładce sposób płatności wybrana opcja <wszystkie>.
  • Na zakładce formy płatności wybrana opcja <wszystkie>.
  • Na zakładce Magazyny wybrana opcja <wszystkie> lub przynajmniej jeden z magazynów jest przypięty do Centrum powiązanego z oddziałem e-sklep.
  • Wskazano centrum Comarch e-Sklep.
Więcej na temat promocji pakietowych, możesz dowiedzieć się z poniższego artykułu: Promocje pakietowe w ERP XL

Przykłady użycia rabatów w e-Sklepie:

-10 zł na towar A dla kontrahenta XYZ

[KNU] Przechodzą na kartę kontrahenta XYZ. W zakładce Upusty, dodaje towar A, który jest wysyłany do Comarch e-Sklep. Wybieram typ rabatu: rabat od ceny sprzedaży (wartościowy) i wskazuję wartość rabatu 10 zł. Przeprowadzam synchronizację.

2% rabatu dla danego kontrahenta na wszystkie towary

[KNT] Przechodzą na kartę kontrahenta ABC. W zakładce Handlowe, wskazuje wysokość rabatu 2%. Przeprowadzam synchronizację.

Miesięczna promocja 15% na grupę A dla kontrahentów XYZ oraz ZYX

[PRM] Przechodzę do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodaję rabat pozycji. Na zakładce Nagłówek wskazuję dokładny okres działania rabatu. Na zakładce Kontrahenci dodaję XYZ oraz ZYX. Na zakładce Towary dodaję grupę towarów A, który jest wysyłany do Comarch e-Sklep. Wybieram typ rabatu: rabat od ceny sprzedaży i wskazuję wartość rabatu 15%. Przeprowadzam synchronizację.

Kup za przynajmniej 300 zł, a otrzymasz rabat 7% (dla wszystkich z grupy e-Sklep)

[WTR] Przechodzę do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodaję rabat nagłówka. Na zakładce Kontrahenci dodaję grupę kontrahentów e-Sklep wysyłaną do Comarch e-Sklep. Na zakładce Wartość transakcji wybieram wartość progową równą 300 zł oraz wskazuję rabat 7%. Przeprowadzam synchronizację.

Promocje łączone (PRM + WTR)

[PRM + WTR] Mam skonfigurowane poprzednie 2 promocje. Na obu z nich w zakładce Nagłówek mam wskazane Sposób łączenia z poprzednią: Dodaj. Przeprowadzam synchronizację. Po dodaniu do koszyka towaru z grupy A i przekroczeniu wartości 300 zł nalicza mi się rabat w wysokości 22%.

Przy zakupie 10 sztuk otrzymasz 10% rabatu + gratis

[PRM] Przechodzę do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodaję rabat pozycji. Na zakładce Kontrahenci dodaję kontrahenta wysłanego do Comarch e-Sklep. Na zakładce Towary dodaję towar, który jest wysyłany do Comarch e-Sklep. Wybieram typ rabatu: rabat od ceny sprzedaży i wskazuję wartość rabatu 10% i próg 10. Na zakładce Gratisy dodaje towar, który jest wysyłany do Comarch e-Sklep. Wybieram typ rabatu: stała cena i wskazuję ilość 1 szt. i ustalam cenę 0,01 zł. Przeprowadzam synchronizację.

Rabat dla klienta niezalogowanego i jednorazowego

[PRM] Przechodzę do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodaję rabat pozycji. Na zakładce Kontrahenci dodaję Grupę główną kontrahentów wysyłanych do Comarch e-Sklep. Na zakładce Towary dodaję towar, który jest wysyłany do Comarch e-Sklep. Wybieram typ rabatu i przeprowadzam synchronizację. Rabat jest widoczny dla kontrahentów jednorazowych i niezalogowanych oraz wszystkich zalogowanych (mających konta w Comarch e-Sklep).

Strefa klienta w szablonie Szafir

Rabat od ceny sprzedaży dla progów ilościowych

  • przy zakupie 10 sztuk otrzymasz 10% rabatu,
  • przy zakupie 20 sztuk otrzymasz 15% rabatu,
  • przy zakupie 30 sztuk otrzymasz 25 % rabatu.
[PRM] Przechodzę do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodaję rabat pozycji. Na zakładce Kontrahenci dodaję kontrahenta wysyłanego do Comarch e-Sklep. Na zakładce Towary dodaję towar, który jest wysyłany do Comarch e-Sklep. Wybieram typ rabatu: rabat od ceny sprzedaży i wskazuję wartość rabatu 10% i próg 10. Następnie analogicznie dodaję kolejne progi dla ilości 20 sztuk i 30 sztuk. Przeprowadzam synchronizację. Więcej na temat promocji pakietowych, możesz dowiedzieć się z poniższego artykułu: Jak zaprezentować rabaty progowe w szablonie B2B (Szafir)?

Rabaty w Panelu administracyjnym

Rabaty przysłane z systemu Comarch ERP XL są widoczne w Panelu administracyjnym na zakładce Sprzedaż/ Rabaty/ Rabaty z Comarch ERP XL w formie listy. Na liście z rabatami dostępne są kolumny:
  • Nazwa,
  • Kod – możliwy do wyboru z menu Kolumny,
  • Typ rabatu,
  • Obowiązuje od,
  • Obowiązuje do,
  • Priorytet,
  • Priorytet 2.
Wskazówka
Od najnowszej wersji Comarch ERP XL wprowadzono synchronizację różnicową promocji i rabatów, co poprawia czas i szybkość synchronizacji. Dotychczas przy każdej synchronizacji towarów wysyłane były wszystkie promocje. Teraz możliwe jest wysyłanie tylko nowych promocji oraz tych, na których nastąpiły zmiany.
Listę z rabatami można filtrować wprowadzając odpowiednie wartości w pola: Nazwa, Typ rabatu, Obowiązuje od lub Obowiązuje do. Istnieje również możliwość eksportu list do pliku XML lub CSV. Z poziomu listy rabatów można przejść na szczegóły danego rabatu poprzez kliknięcie w niego. Na szczegółach danego rabatu widoczne są ogólne informacje:
  • Nazwa,
  • Kod,
  • Priorytet,
  • Typ rabatu,
  • Obowiązuje od,
  • Obowiązuje do,
  • Opis.
Poniżej ogólnych informacji znajdują się zakładki: Towary/Kategorie oraz Kontrahenci/Grupy. Na zakładce Towary/Kategorie widoczne są towary wchodzące w skład rabatu: jego szczegóły, typ oraz wartość rabatu jaki przysługuje na dany towar. Na zakładce Kontrahenci/Grupy widoczni są kontrahenci dla których rabat obowiązuje: numer kontrahenta, nazwa kontrahenta oraz grupa w systemie ERP. Jeżeli nie widzisz rabatu dodanego w Panelu administracyjnym na zakładce Marketing/ Rabaty/ Z Comarch ERP XL sprawdź Dziennik zdarzeń.

Więcej informacji

Więcej informacji można znaleźć w artykułach: Rabaty – rodzaje i zasady wyliczania oraz w Rabaty. Informacje odnośnie wyświetlania rabatów w systemie Comarch e-Sklep można znaleźć w artykule: Ceny i rabaty. Maksymalny rabat operatora jest opisany w artykułach: o operatorach w ERP XL i w biuletynie technicznym XL032 – Promocje w systemie Comarch ERP XL.

Rabaty z Comarch ERP Altum

Wstęp

Od wersji 2020 w Comarch e-Sklep został wprowadzony nowy sposób obsługi rabatów. Nowa struktura wysyłania rabatów dostępna jest w integracji z systemem Comarch ERP Altum od wersji 2019.5.1. Od wersji 2020.1 rabaty w Comarch e-Sklep naliczane są zawsze od ceny brutto towaru oraz rabaty obsługiwane są w walucie w której zostały skonfigurowane w systemie ERP.

Zastosowanie

Comarch e-Sklep obsługuje takie rabaty jak:
  • Rabat nabywcy na artykuł,
  • Rabat nabywcy na grupę artykułów,
  • Rabat grupy nabywców na artykuł,
  • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów,
  • Pakiet stały (przykład: jeżeli zakupisz towar A, to otrzymasz gratisowy towar B),
  • Pakiet elastyczny (przykład: jeżeli zakupisz towar A o minimalnej wartości 100 zł, to otrzymasz gratisowy towar B).
Wszystkie typy powyższych rabatów należy utworzyć w Comarch ERP Altum na zakładce Sprzedaż/Rabaty i wykonać synchronizację z Comarch e-Sklep.

Pakiet Stały

W celu utworzenia Pakietu Stałego należy przejść do zakładki Sprzedaż/Rabaty i następnie dodać rabat. Pojawi się wówczas okno konfiguracji rabatów. Następnie z listy należy wybrać typ rabatu Pakiet Stały. Następnie można określić szczegóły rabatu:
  • Nazwę,
  • Okres obowiązywania,
  • Walutę w jakiej rabat ma być naliczany,
  • Aktywność (aby rabat wyświetlał się w Comarch e-Sklep musi być aktywny).
Wskazówka
Jeżeli nie zostanie zaznaczony parametr "obowiązuje do" rabat będzie ważny bezterminowo.
Następnie na zakładce Kontrahenci należy wybrać Kontrahenta bądź Grupę kontrahentów, do których będzie przypisany rabat.
Wskazówka
W celu naliczania rabatu dla klientów niezalogowanych oraz zarejestrowanych (którzy nie mają jeszcze karty w Comarch ERP Altum) należy wybrać grupę kontrahentów, w której znajduje się kontrahent "Nieokreślony".
Następnie można przejść do wyboru artykułów, które mają wchodzić w skład rabatu pakietowego. W sekcji Artykuły, użytkownik ma możliwość wybrania towaru podstawowego (artykułu, na której podstawie będzie przydzielany rabat) oraz odnoszących się do niego warunków rabatowych. Dostępne kolumny to:
  • Kod artykułu/grupy – można wybrać pojedynczy artykuł albo grupę artykułów,
  • Nazwa Artykułu/Grupy,
  • J.M. – jednostki miary, na które będzie obowiązywał rabat,
  • Rodzaj Rabatu – istnieje możliwość wyboru 3 rodzajów: Procentowy, Stała cena netto, Stała cena brutto,
  • Wartość rabatu – w zależności od wybranego rodzaju rabatu będzie można wybrać procentową albo wartościową wysokość rabatu,
  • Ilość – ile towaru podstawowego musi zostać dodana, aby rabat zadział,
  • Min. Ilość pozycji.
Poniżej dostępna jest sekcja "Artykuły dodatkowe/Gratisy". Należy w niej wskazać towar, który będzie podlegał rabatowi. Dostępne kolumny to:
  • Kod artykułu/grupy – można wybrać pojedynczy artykuł albo grupę artykułów,
  • Nazwa Artykułu/Grupy,
  • Min. Ilość pozycji,
  • Wymagany,
  • Ilość – ile towarów bonusowych w koszyku będzie podlegało rabatowi,
  • Wartość rabatu – w zależności od wybranego rodzaju rabatu będzie można wybrać procentową albo wartościową wysokość rabatu,
  • J.M. – jednostki miary, na które będzie obowiązywał rabat,
  • Rodzaj Rabatu – istnieje możliwość wyboru 3 rodzajów: Procentowy, Stała cena netto, Stała cena brutto.
Uwaga
Rabat w Comarch e-Sklep nalicza się jeśli:
  • Utworzony rabat jest aktywny (zaznaczony parametr Aktywny na definicji rabatu),
  • Towary, które wchodzą w skład rabatu podlegają rabatowaniu (zakładka aplikacje na karcie towaru w Comarch ERP Altum),
  • Zostało włączone naliczenie rabatów w Comarch e-Sklep (w panelu administracyjnym na zakładce Ustawienia/Ustawienia sklepu/ Ceny i Rabaty/ Sposób liczenia rabatów w koszyku/ Rabaty przesłane z systemu ERP),
  • Została przeprowadzona synchronizacja.

Pakiet Elastyczny

W celu utworzenia Pakietu Elastycznego należy przejść do zakładki Sprzedaż/ Rabaty i następnie dodać rabat. Pojawi się wówczas okno konfiguracji rabatów. Następnie należy z listy typów rabatów należy wybrać typ rabatu Pakiet Elastyczny. Następnie można określić szczegóły rabatu:
  • Nazwę,
  • Okres obowiązywania,
  • Walutę w jakiej rabat ma być naliczany,
  • Aktywność (aby rabat wyświetlał się w Comarch e-Sklep musi być aktywny).
Wskazówka
Jeżeli nie zostanie zaznaczony parametr "obowiązuje do" rabat będzie ważny bezterminowo.
Następnie na zakładce Kontrahenci należy wybrać Kontrahenta bądź Grupę kontrahentów, do których będzie przypisany rabat.
Wskazówka
W celu naliczania rabatu dla klientów niezalogowanych oraz zarejestrowanych (którzy nie mają jeszcze karty w Comarch ERP Altum) należy wybrać grupę kontrahentów, w której znajduje się kontrahent "Nieokreślony".
Następnie można przejść do zakładki Artykuły. W rabatach elastycznych mamy możliwość utworzenia progu od którego będzie naliczany rabat. Istnieją 2 typy progów:
  • Ilościowy – ile towarów musi zostać dodane do koszyka, aby rabat się naliczył,
  • Wartościowy – od jakiej wartości koszyka, rabat zostanie naliczony.
Dodatkowo na kolumnach istnieje możliwość ustalenia szczegółów:
  • Ilość od – ile sztuk towaru jest wymagane, aby rabat się naliczył / Wartość od – jaka wartość koszyka jest wymagana, aby rabat się naliczył,
  • Min. ilość pozycji – ile pozycji (różnych typów towaru) musi zostać dodane do koszyka, aby rabat się naliczył.
Następnie analogicznie jak w Pakiecie Stałym należy w sekcji Artykuły oraz Artykuły dodatkowe/Gratisy dodać towary, które będą wchodzić w zakres pakietu elastycznego.
Wskazówka
Dodatkowo w sekcjach Artykuły oraz Artykuły dodatkowe/Gratisy istnieje możliwość ustalenia indywidualnych progów dla towarów.
Uwaga
Rabat w Comarch e-Sklep nalicza się jeśli:
  • Utworzony rabat jest aktywny (zaznaczony parametr Aktywny na definicji rabatu),
  • Towary, które wchodzą w skład w rabatu podlegają rabatowaniu (zakładka aplikacje na karcie towaru w Comarch ERP Altum),
  • Zostało włączone naliczenie rabatów w Comarch e-Sklep (w panelu administracyjnym na zakładce Ustawienia/Ustawienia sklepu/ Ceny i Rabaty/ Sposób liczenia rabatów w koszyku/ Rabaty przesłane z systemu ERP),
  • Została przeprowadzona synchronizacja.

Kto może używać tej opcji

Aby móc używać tej funkcjonalności należy posiadać:
  • Sklep w wersji B2B lub Enterprise min. 2020,
  • System ERP Altum min. 2019.5.1.

Przykłady użycia

Kup 2 towary A, a towar B dostaniesz gratis

[Pakiet Stały] W sekcji Artykuły wybieramy towar A, wskazujemy ilość 2, a następnie przechodzimy do sekcji Artykuły dodatkowe/Gratisy. Tam wybieramy towar B i wybieramy rodzaj rabatu (w tym przypadku procentowy). Ustawiamy wartość rabatu na wysokości 100%.

Kup towar A, a towar B otrzymasz za 1 zł

[Pakiet Stały] W sekcji Artykuły wybieramy towar A, a następnie przechodzimy do sekcji Artykuły dodatkowe/Gratisy. Tam wybieramy towar B i wybieramy rodzaj rabatu (w tym przypadku wartościowy). Ustawiamy wartość rabatu w wysokości 1 zł.

Kup za przynajmniej 100 zł z grupy towarowej A, a towar B otrzymasz z 20% zniżką

[Pakiet Elastyczny] W sekcji progi wybieramy typ: wartościowy. Ustawiamy wartość na poziomie 100 zł. Następnie w sekcji Artykuły wybieramy grupę A, a następnie przechodzimy do sekcji Artykuły dodatkowe/Gratisy. Tam wybieramy towar B i wybieramy rodzaj rabatu (w tym przypadku procentowy). Ustawiamy wartość rabatu w wysokości 20%.

Kup 1 towary z grupy A, a drugi (tańszy) z tej samej grupy dostaniesz w gratisie

[Pakiet Stały] W sekcji Artykuły wybieramy towar A i ustalamy ilość towaru na 2. Następnie przechodzimy do sekcji Artykuły dodatkowe/Gratisy. Tam wybieramy tą samą grupę towarową. Następnie z nazwy grupy towarowej wybieramy opcję najtańszy. Wybieramy rodzaj rabatu (w tym przypadku procentowy). Ustawiamy wartość rabatu w wysokości 100%.
Uwaga
Należy pamiętać, że pakiety rabatowe w koszyku traktowane są jako zestawy. W takim wypadku nie łączą się z kuponami rabatowymi i nie można użyć punktów lojalnościowych do ich zakupu.

Rabaty w panelu administracyjnym

Rabaty przesłane z systemu Comarch ERP Altum widoczne są w Panelu administracyjnym e-Sklepu na zakładce Marketing/ Rabaty/ Z Comarch ERP Altum.
Na liście widoczne są kolumny:
  • Nazwa,
  • Typ rabatu,
  • Obowiązuje od,
  • Obowiązuje do,
  • Priorytet,
  • Priorytet (2).
Dodatkowo możliwe jest wyświetlenie na liście kolumny z kodem promocji. Kolumna z kodem widoczna będzie po kliknięciu w przycisk Kolumny i zaznaczeniu kolumny o nazwie Kod. Na liście rabatów dostępny jest również przycisk Eksport do pliku, przy użyciu którego można wyeksportować listę do pliku CSV lub XML.
Po przejściu na szczegóły rabatu widoczne są zakładki:
  • Towary/Kategorie,
  • Kontrahenci/Grupy.
W zależności od poszczególnych rabatów, na szczegółach wyświetlane są dodatkowe informacje związane z towarami/ kategoriami oraz Kontrahentami/ grupami Kontrahentów których rabat dotyczy.

Więcej informacji

Więcej informacji można znaleźć w artykułach: Rabaty – rodzaje i zasady wyliczania oraz w Rabaty.

Rabaty z Comarch ERP Optima

Wstęp

W Comarch e-Sklepie połączonym z Comarch ERP Optima możesz przygotować dla swoich Klientów rabaty, które będą obowiązywać w Twoim e-Sklepie bezterminowo lub w wybranym przez Ciebie przedziale czasu. Opcja dotyczy rabatów procentowych i typu stała cena, które naliczają się w e-Sklepie zgodnie z ustalonymi datami rozpoczęcia i/lub zakończenia promocji w systemie ERP.

Jakie są rabaty w Comarch ERP Optima?

W systemie Comarch ERP Optima w menu Ogólne/ Rabaty dostępna jest lista obsługiwanych rabatów. Podzielone one zostały na dwie grupy: rabaty związane z kontrahentem i rabaty dotyczące towarów. Możesz udzielić rabatu procentowego lub wskazać określoną cenę produktu (tzw. rabat typu stała cena). Rabaty dostępne w systemie Comarch ERP Optima:
  • Grupa kontrahenta/ wszystkie towary,
  • Jeden kontrahent / wszystkie towary,
  • Grupa kontrahenta / grupa towarowa,
  • Grupa kontrahenta / jeden towar,
  • Jeden kontrahent / grupa towarowa,
  • Jeden kontrahent / jeden towar,
  • Grupa towarowa / wszyscy kontrahenci,
  • Jeden towar / wszyscy kontrahenci,
  • Grupa towarowa / grupa kontrahenta,
  • Jeden towar / jeden kontrahent,
  • Rabaty typu stała cena (dla wszystkich kontrahentów, na grupę kontrahentów, dla jednego kontrahenta).
Rabaty terminowe to takie, gdzie w systemie ERP dodatkowo dla każdego wymienionego upustu wskażesz w kolumnach Data rozpoczęcia promocji oraz Data zakończenia promocji terminy ich obowiązywania. Jeżeli w wyżej wyszczególnionych kolumnach nie zostaną zdefiniowane żadne daty, będzie to oznaczało, że promocja obowiązuje bezterminowo. Gdy zostanie zdefiniowana tylko Data rozpoczęcia promocji, jednocześnie bez wskazania Daty zakończenia promocji, oznaczać to będzie promocję obowiązującą bezterminowo, ale rozpoczynającą się we wskazanej dacie. W odwrotnej sytuacji, gdy tylko Data zakończenia promocji będzie wskazana, promocja trwa tylko do wskazanej daty. Więcej informacji na temat rabatów dostępnych w systemie Comarch ERP Optima, priorytetów oraz zasad ich naliczania przeczytasz w Centrum Pomocy.

Jak ustalić termin obowiązywania rabatu z Comarch ERP Optima?

Aby w swoim e-Sklepie skorzystać z rabatów terminowych dostępnych w systemie Comarch ERP Optima, należy:
  • mieć Comarch ERP Optima w wersji min. 2023.5 z modułem Handel lub Handel Plus,
  • mieć Comarch e-Sklep w wersji min. 2023.4,
  • dodać rabaty w systemie ERP w menu Ogólne/ Rabaty, w szczególności uzupełnić:
    • procent rabatu w kolumnie Rabat e-Sklep lub wskazać stałą cenę,
    • datę rozpoczęcia i/lub datę zakończenia promocji. Możesz też nie określać dat, wówczas dany rabat będzie widoczny jako bezterminowy.
  • przesłać ustalone promocje do e-Sklepu za pomocą ręcznej synchronizacji różnicowej lub automatu synchronizacji,
  • w panelu administracyjnym e-Sklepu włączyć naliczanie rabatów przesyłanych z systemu ERP w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Ceny i rabaty > sekcja Rabaty > parametr Sposób liczenia rabatów w koszyku.

Gdzie widać rabaty terminowe?

Prawidłowo udostępnione z systemu Comarch ERP Optima rabaty terminowe są widoczne w e-Sklepie w kilku miejscach:
  • w panelu administracyjnym w menu Marketing > Rabaty (widok dla administratora sklepu):
    • na zakładce Rabat z Comarch ERP Optima dostępne są rabaty procentowe, a w kolumnach Obowiązuje od/ Obowiązuje do prezentowane są daty obowiązywania promocji.
    • na zakładce Stała cena z Comarch ERP Optima dostępna jest lista ustalonych w systemie ERP cen produktów.
  • w profilu zalogowanego Klienta w Twoim e-Sklepie, pod warunkiem, że:
      • włączyłeś naliczanie rabatów przesyłanych z systemu ERP (parametr w panelu w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Ceny i rabaty > sekcja Rabaty > parametr Sposób liczenia rabatów w koszyku),
      • włączyłeś wyświetlanie informacji o rabatach w profilu klienta (parametr w panelu w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Ceny i rabaty > sekcja Rabaty),
      • korzystasz z szablonu Topaz (dla sklepu B2C),
      • korzystasz z szablonu Szafir (dla sklepu B2B) i prezentacja rabatów w profilu klienta na zakładce Promocje jest ustawiona na Tak (parametr w panelu w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Ceny i rabaty > sekcja Ceny).
  • na składanym zamówieniu Klient widzi przyznane rabaty bez widocznych terminów, pod warunkiem, że:
        • włączyłeś naliczanie rabatów przesyłanych z systemu ERP (parametr w panelu w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Ceny i rabaty > sekcja Rabaty > parametr Sposób liczenia rabatów w koszyku),
        • w przypadku szablonu Szafir włączyłeś prezentację rabatów na pozycjach zamówienia i w podsumowaniu (parametr w panelu w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Ceny i rabaty > sekcja Ceny).

Więcej informacji

Więcej informacji można znaleźć w artykułach: Rabaty – rodzaje i zasady wyliczania oraz Rabaty. Informacje odnośnie wyświetlania rabatów w systemie Comarch e-Sklep można znaleźć w artykule: Ceny i rabaty. Więcej informacji na temat rabatów dostępnych w systemie Comarch ERP Optima, priorytetów oraz zasad ich naliczania przeczytasz w Centrum Pomocy systemu ERP w sekcji Rabaty.

Ceny i rabaty

Ustawienia cen i rabatów

Ustawienia cen i rabatów znajdują się w panelu administracyjnym, w zakładce Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ceny i rabaty. W tym menu możesz zmieniać ustawienia dotyczące prezentacji cen, naliczania rabatów i kuponów rabatowych, a także sprawdzić kursy walut przesłane z systemu ERP. Ustawienia cen i rabatów podzielone są na 5 sekcji tematycznych:
  • Ceny,
  • Rabaty,
  • Kupony rabatowe,
  • Punkty lojalnościowe.

Ceny

W tym obszarze możesz wybrać i aktywować sposób prezentacji cen w swoim sklepie wraz z uwzględnieniem liczby miejsc po przecinku. Dostępna jest również opcja ukrycia cen dla klientów niezalogowanych oraz prezentacja asortymentu w cenach poprzednich dla klientów niezalogowanych. W przypadku prezentacji asortymentu w cenach netto dla firm niezarejestrowanych będą prezentowane domyślnie w cenach netto, jeżeli sklep będzie obsługiwał sprzedaż tylko przez firmy. W tym przypadku musi być włączony parametr znajdujący się w: Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Zamówienia/ ‘Składanie zamówień tylko przez firmy’. Po wejściu w obszar Prezentacja cen możesz wybrać, czy ceny na produktach w Twoim sklepie będą wyświetlane bez uwzględniania rabatów czy już po cenie obniżonej o rabat. Ceny i rabaty: 1 - prezentacja cen

Wskazówka
Rabat dla stałego oraz dla nowego klienta dodawany z poziomu panelu administracyjnego Comarch e-Sklep widoczny jest dopiero po przejściu do koszyka. Rabat nalicza się w koszyku pomimo ustawienia parametru: Prezentacja cen/ Wyświetlaj ceny po rabacie.

Dodatkowo możesz wybrać, z jaką dokładnością miejsc po przecinku będą prezentowane ceny w Twoim sklepie. Dostępny zakres to od 2 do 4 liczb. Ustawienie liczby miejsc po przecinku w cenie jest ustawieniem nadrzędnym w całym e-Sklepie.
Przyklad
Każdy towar przesłany z systemu ERP może mieć ustaloną własną precyzję ceny. W przypadku, gdy w systemie ERP towar A ma ustaloną cenę z 2 miejscami po przecinku, a towar B ma cenę z 4 miejscami po przecinku i jednocześnie w panelu e-Sklepu precyzja jest ustawiona na 2 miejsca, to dla towaru A cena będzie bez zmian, a w przypadku towaru B zostanie ona zaokrąglona do 2 miejsc po przecinku.

Rabaty

W tym obszarze dostępne są opcje wyboru sposobów liczenia rabatów, a także możliwość ich włączenia dla nowo zarejestrowanego klienta. Z tego miejsca możesz również włączyć wyświetlanie informacji o rabatach w profilu klienta.   Po wejściu w Sposób liczenia możesz ustawić na jakich zasadach będziesz przyznawał rabaty w sklepie. Jak ustawić sposób liczenia rabatów dowiesz się z artykułu Rabaty – rodzaje i zasady wyliczania. Możesz również wybrać, czy informacje o rabatach mają być wyświetlane w profilu klienta.
Wskazówka
Należy pamiętać, że rabaty tworzone w panelu administracyjnym będą uwzględniały tylko te produkty, które zostały wcześniej odpowiednio zdefiniowane w systemie ERP. W systemie Comarch ERP Optima nie może być zaznaczony parametr: "Towar nie podlega rabatowaniu" znajdujący się na zakładce e-Handel, natomiast w systemie Comarch ERP XL zaznaczonym parametrem musi być parametr: "Podlega rabatowaniu" znajdujący się na zakładce Aplikacje.
Więcej o rabatach przeczytasz w artykule: Rabaty.

Łączenie promocji

W tym obszarze możesz zmieniać ustawienia łączenia kuponów rabatowych z rabatami. Ceny i rabaty: 4 - kupony rabatowe Na parametrze Łącz kupony z rabatami możesz włączyć sumowanie wartości przyznanych rabatów z kuponem rabatowym na zamówieniu. Natomiast na parametrze Łącz kupony na darmową dostawę z rabatami ustalasz czy na zamówieniu z przyznanymi rabatami będzie obowiązywał kuponu na darmową dostawę. Więcej o kuponach rabatowych przeczytasz w artykule: Do czego służą kupony rabatowe?.

Program lojalnościowy

Ceny i rabaty: 5 - punkty lojalnościowe Więcej o punktach lojalnościowych przeczytasz w artykule Program lojalnościowy.

Waluty

W obszarze Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Dane sklepu/ Waluty wyświetlane są aktualne kursy walut zaimportowane z systemu ERP oraz symbole walut, które można dowolnie edytować. Na liście dostępne są również informacje o aktualizacji kursów. Istnieje także możliwość zmiany symbolu waluty. Ponadto informacje na temat walut oraz ich symboli znajdują się w obiektach dotyczących koszyka i składania zamówienia, profilu klienta, a tam sekcji: z zamówieniami, reklamacjami oraz zwrotami, zapytaniami ofertowymi (Szafir), a także rabatami klienta.  Wprowadzone symbole dla udostępnionych walut dostępne są w wybranych obiektach lokalnych oraz globalnych, z których można dowolnie korzystać. Ustawienie to nie zmieni automatycznie wyświetlanych walut dla towarów w e-Sklepie. Można dokonać modyfikacji odwołując się do odpowiednich obiektów w e-Sklepie. Nowy obiekt globalny to: currencyExt, który posiada wyróżnione pozycje: Code czyli waluta przesłana z systemu ERP (np. PLN) i Symbol, czyli symbol wprowadzony w panelu administracyjnym (np. zł). Po uzupełnieniu symboli w panelu administracyjnym zostaną one wyświetlone w szablonie Topaz we wszystkich miejscach, gdzie znajdują się informacje na temat cen:

  • na liście walut/języków do wyboru – każda waluta z odpowiednim symbolem;
  • na liście towarów;
  • na szczegółach towaru;
  • w koszyku: na pozycjach towarów, dla form płatności i dostaw;
  • w Profilu Klienta w towarach ulubionych;
  • w porównywarce towarów;
  • w wyszukiwarce prostej oraz zaawansowanej.
W pozostałych szablonach Comarch symbole nie będą wyświetlone, a znajdować się będą jedynie we wskazanych wyżej obiektach.

Rabaty - rodzaje i zasady wyliczania

Rabaty, to potężne narzędzie promocyjne mające na celu zachęcenie jak największej ilości klientów do robienia zakupów w Twoim sklepie. Dzięki odpowiedniej polityce rabatowej możesz promować wybrane produkty, nagradzać kupujących jak również przygotować akcje rabatowe dla nowych klientów.

Rodzaje rabatów

Rabaty dzielimy ze względu na pochodzenie: W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep można obsługiwać i kontrolować następujące typy rabatów: Dodatkowo e-Sklep obsługuje rabaty przysłane z systemu ERP, w tym również rabaty typu stała cena (aktualnie wyłącznie z Comarch ERP Optima). Więcej o tym jak dodawać rabaty w sklepie przeczytasz w artykule Rabaty. Ceny towarów w e-Sklepie mogą być prezentowane w postaci przed rabatem albo po rabacie. Opcję tą ustawia się w panelu administracyjnym w zakładce Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ceny i rabaty/ Ceny/ Prezentacja cen.
Wskazówka
Uwaga: Prezentacja cen towarów w wysokości uwzględniającej rabat, jest możliwa tylko dla klientów posiadających sklep w wersji Enterprise i B2B.

Zasady wyliczania rabatu

W obszarze Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ceny i rabaty/ Rabaty/ Sposób liczenia rabatów Z Comarch e-Sklep i systemu ERP masz możliwość wyboru sposobu wyliczania rabatów w sklepie. W tym obszarze dostępne są dwa parametry do włączenia rabatów:
  • Rabaty przesłane z systemu ERP – zaznaczenie parametru aktywuje rabaty, przypisane w systemie ERP i przesłane do sklepu (także rabat typu stała cena),
  • Rabaty z Comarch e-Sklep – zaznaczenie parametru aktywuje rabaty dodane w sklepie. W przypadku aktywowania parametru rabatów sklepowych musisz wybrać w jaki sposób będą naliczane rabaty sklepowe:
    • naliczyć jeden rabat sklepowy według priorytetu, lub
    • sumować wszystkie przyznane rabaty w Comarch e-Sklep.
Jeśli włączyłeś rabaty z systemu ERP i rabaty z e-Sklepu, musisz jeszcze zadecydować, co zrobić jeśli w koszyku aktywny jest rabat zarówno z ERP jak i ze sklepu. W tym celu musisz wybrać jeden z poniższych sposobów wyliczania rabatów:
Uwaga
Sposób wyliczania rabatów z systemu ERP określa odpowiednia konfiguracja w wybranym systemie ERP. Dla rabatów z systemu ERP XL nie jest obsługiwany na synchronizacji sposób ich łączenia. W przypadku kilku rabatów z ERP XL, w koszyku zostanie naliczony najkorzystniejszy z nich.
Więcej o rabatach możesz przeczytać w: Ceny i rabaty i Rabaty.  

Zapytaj o cenę

Lista zapytań

W przypadku, gdy cena danego towaru zmienia się dynamicznie, jest ona uzależniona od zamawianej ilości lub nie chcesz ją prezentować, możesz użyć opcji Zapytaj o cenę. Zakup towaru z opcją Zapytaj o cenę odbywa się w inny sposób. Klient na towarze wybiera Zapytaj o cenę po czym na formularzu, który się pojawia podaje swój adres e-mail, opcjonalnie numer telefonu, pożądaną ilość oraz opcjonalną wiadomość dla administratora. Takie zapytanie trafia na listę, gdzie po dokonaniu wyceny jest odsyłane do klienta, który dostaje informację o sposobie finalizacji zakupu. Lista zapytań o cenę znajdujesz w panel administracyjny, w sekcji Sprzedaż/ Zapytania i oferty  Lista zawiera zarówno nowe, jak i już wycenione zapytania. Możesz wybrać, które informacje będą widoczne na liście zapytań, poprzez kliknięcie ikony ołówka. Pojawi się wtedy lista kolumn, zaznaczając je wybierzesz te, które będą zaprezentowane. oooo

Wycena zapytań o cenę

Wycena zapytania odbywa się z poziomu szczegółów zapytania, do których możesz przejść poprzez kliknięcie w dane zapytanie. Gdy chcesz rozpocząć wycenę wybierz "Stwórz ofertę sprzedaży". Na szczegółach zapytania znajdziesz nazwę towaru, którego dotyczy, ilość sztuk oraz informacje o cenie regularnej towaru. Wyceny dokonasz poprzez modyfikację, którą można wyrazić zarówno w wartościach netto lub brutto. Możesz również ograniczyć daty ważności danej oferty. W polu Wiadomość dla klienta masz możliwość przekazania wiadomości zwrotnej dla kupującego. Tak przygotowaną wycenę możesz zakończyć i wysłać przyciskiem Wyślij ofertę lub zapisać w celu późniejszej wysyłki. Więcej informacji o współpracy E-Sklepu z Comarch ERP Optima znajdziesz w Towary wysyłane do Comarch e-Sklep

Operacje seryjne

Operacje seryjne można wykonać zbiorczo dla kilku zapytań, po zaznaczeniu ich na liście zapytań. eee Przy użyciu operacji seryjnych możesz jednocześnie wysłać, ustawić datę ważności, usunąć  lub zanonimizować (jeżeli oferty są już wycenione) kilka ofert.

Rabaty

Lista rabatów

Lista rabatów znajduje się w panelu administracyjnym w zakładce Marketing/ Rabaty. Po wejściu w obszar Rabaty pojawia się panel z zakładkami:
  • dla stałych klientów,
  • dla nowych klientów,
  • od wartości zamówienia,
  • rabaty z Comarch ERP,
  • stała cena z Comarch ERP.

Rabaty dla stałych klientów

W zakładce Dla stałych klientów wyświetlana jest lista rabatów przyznanych stałym klientom z Listy klientów. Rabaty te możesz udzielić indywidualnie albo zbiorczo dla wybranych klientów. Rabat dodaje się na liście kontrahentów lub na liście rabatów. Zobacz w Operacje seryjne.  Na liście rabatów dla stałego klienta możesz aktywować lub zablokować rabaty oraz ich eksport do pliku. Zarówno aktywacja jak i blokada rabatu jest możliwa za pomocą przycisku Aktywuj/ Zablokuj, po zaznaczeniu wybranych wierszy z rabatami. Rabaty: 4 - Aktywacja i blokada Listę rabatów można również wyeksportować do pliku w formacie XML lub CSV. Więcej o eksporcie do pliku przeczytasz w artykule Praca z listą.

Rabaty dla nowych klientów

W zakładce Dla nowych klientów wyświetlona jest lista rabatów udzielonych dla nowo zarejestrowanych klientów. Sposób w jaki dodasz taki rabat jest opisany w artykule Ceny i rabaty. Rabaty te widoczne są dopiero wówczas, gdy nowy kontrahent zaloguje się w sklepie, gdyż jest on przyporządkowany do konkretnego klienta. Zakładka Dla nowych klientów daje możliwość:
  • usuwania rabatu;
  • aktywacji/ blokady rabatu;
  • eksportu rabatów do pliku.
Aby usunąć wybrany rabat zaznacz wiersz, a następnie kliknij przycisk Usuń. Aktywacja, blokada oraz eksport do pliku odbywa się analogicznie jak w przypadku opisanego wcześniej rabatu dla stałego klienta.

Rabaty od wartości zamówienia

Na zakładce Od wartości zamówienia możesz:
  • dodawać i usuwać rabat od wartości zamówienia;
  • aktywować lub blokować rabaty;
  • eksportować rabaty do pliku.
Aby dodać nowy rabat kliknij przycisk Dodaj rabat, a następnie uzupełnij zakres kwot, w których obowiązuje rabat, jego wysokość procentową oraz datę obowiązywania. Rabaty: 7 - Formularz dodawania rabatu Wprowadzone dane należy zatwierdzić przyciskiem Dodaj. Usuwanie, aktywacja, blokada oraz eksport do pliku odbywa się analogicznie jak w przypadku opisanego wcześniej rabatu dla stałego klienta.

Rabaty z systemu ERP

W zakładce Rabat z Comarch ERP Optima/ Rabat z Comarch ERP XL/ Rabat z Comarch ERP Altum wyświetlona jest lista rabatów udzielonych we właściwym systemie Comarch ERP.  Na liście rabatów dostępne są tylko te rabaty, które dotyczą kategorii i produktów udostępnionych do e-Sklepu.   Z listy Rabaty z Comarch ERP możesz:
  • eksportować rabaty do pliku.

Stała cena z systemu ERP

W zakładce Stała cena z Comarch ERP wyświetlana jest lista ustalonych stałych cen z poziomu systemu Comarch ERP.  width= Więcej informacji o rabatach przesyłanych z systemów ERP znajdziesz w artykułach:

Jak poinformować Kontrahenta o promocji?

Rabaty dostępne w Comarch e-Sklep z pewnością zachęcą duże grono Klientów do zrobienia zakupów w Twoim sklepie. Rabaty dostępne w e-Sklepie dają możliwość promowania towarów, nagradzania kupujących, a także zachęcają do zakupów potencjalnych klientów.

Jakie rodzaje rabatów dostępne są w e-Sklepie?

W Panelu Administracyjnym można dodawać oraz kontrolować następujące typy rabatów:
  • Rabaty dla stałego klienta
  • Rabaty dla nowego klienta
  • Rabaty od wartości zamówienia
E-sklep obsługuje również rabaty przesyłane z systemów ERP, w tym rabaty typu stała cena.

Jak dodawać poszczególne rabaty?

Listę dostępnych rabatów możemy znaleźć w Panelu Administracyjnym e-Sklepu w zakładce Marketing/ Rabaty. W tej sekcji pojawia się panel z zakładkami:
  • Dla stałych klientów
W tej zakładce widoczne są rabaty przyznane stałym klientom z Listy kontrahentów. Rabaty dla stałych klientów można dodawać na liście rabatów oraz kontrahentów – indywidualnie lub zbiorczo.

Panel Administracyjny - Rabaty dla stałego klienta

Na liście rabatów dla stałego klienta, możesz aktywować lub zablokować rabaty.
  • Dla nowych klientów
Ta zakładka odpowiada za rabaty udzielone nowo zarejestrowanym klientom. Taki rabat można przydzielić Na liście rabatów. Przechodząc do szczegółów powyższego parametru, istnieje możliwość skonfigurowania rabatu procentowego oraz ważności rabatu wedle swoich preferencji.
  • Od wartości zamówienia
Na tej zakładce istnieje możliwość dodawania oraz usuwania rabatów od wartości zamówienia. W tym celu należy kliknąć przycisk Dodaj rabat oraz uzupełnić wymagane parametry tj. zakres kwot w których obowiązuje rabat, wysokość rabatu oraz zakres dat obowiązywania rabatu:

Formularz dodawania rabatu od wartości zamówienia.

Wprowadzone dane należy zatwierdzić przyciskiem Dodaj.

Gdzie są widoczne rabaty w Strefie Klienta?

Aby przyznane rabaty wyświetlały się w Strefie Klienta należy przejść w Panelu Administracyjnym do zakładki Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ceny i rabaty, w sekcji Rabaty widnieje parametr odpowiadający za wyświetlanie się rabatów w Strefie Klienta – należy go włączyć:

Widok z sekcji Ustawienia/Ustawienia sklepu z zakładki Ceny i rabaty.

Po włączeniu powyższego parametru, w Strefie Klienta w zakładce Promocje, będą widoczne przyznane rabaty:

Widok dostępnych rabatów w Strefie Klienta.

Gdzie są widoczne rabaty dla nowo zarejestrowanych Klientów?

Po założeniu konta w e-Sklepie, nowo zarejestrowany Klient otrzyma wiadomość e-mail potwierdzającą utworzenie konta. Wiadomość ta zawiera również informację o przyznanym rabacie – wysokości rabatu oraz datę ważności. Po zalogowaniu do e-Sklepu nowego klienta, przechodząc do Strefy Klienta/ Promocje, również widnieje informacja o przyznanym rabacie:

Widok dostępnych rabatów w Strefie Klienta.

W jaki sposób zaprezentować rabat za pomocą banneru?

Kolorowe, atrakcyjne bannery to bardzo skuteczny nośnik informacji dotyczących rabatów i wszelkich promocji w Twoim e-Sklepie. W tym celu wystarczy przygotować obrazek z odpowiednim tekstem informującym o promocji. Modyfikacji bannerów można dokonać w Panelu Administracyjnym przechodząc do sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Bannery:

Przykładowa lista bannerów w szablonie Szafir.

W tym oknie możesz edytować opis, nazwę i zdjęcia poszczególnych bannerów. Na liście bannerów znajduje się banner top – jego treść jest pobierana z pola Tekst. Ten banner wyświetla się jako wąski pasek na górze e-Sklepu, więc świetnie sprawdzi się jako banner informujący o trwającej promocji lub rabacie: Podczas edycji banneru TOP możesz dodać adres strony, produktu, promocji lub innego przekierowania w polu Link. Po kliknięciu na banner zostaniesz przekierowany na odpowiednią stronę przypisaną do tego banneru.

Widok zaawansowany banneru.

Więcej informacji dotyczących Bannerów znajduję się w artykule: Bannery w sklepie.

Jak dodać etykietę czasową „Promocja” dla danego towaru?

Produkt posiadający etykietę „Promocja” z pewnością zwróci uwagę potencjalnego klienta. Jak możemy ją dodać? W tym celu musimy przejść do systemu ERP z którego korzystamy:
  • Comarch ERP Optima
Korzystając z Comarch ERP Optima w celu dodania etykiety „Promocja” należy przejść do sekcji Ogólne/Cennik, a następnie przejść do szczegółów danego towaru. Na Pozycji cennika należy przejść do zakładki e-Sklep, a następnie do obszaru Atrybuty czasowe:

Karta towaru w Comarch ERP Optima, zakładka e-Sklep.

Po oznaczeniu parametru „Promocja”, zmiany należy zapisać ikoną dyskietki i wykonać synchronizację.

Produkt z dodanym atrybutem czasowym „Promocja” oraz „Super jakość”.

  • Comarch ERP XL
W celu dodania atrybutu czasowego w Comarch ERP XL należy przejść do modułu Sprzedaż. Następnie przejść do zakładki Listy/Towary. Po przejściu do szczegółów danego towaru, w zakładce Aplikacje znajdują się Flagi:

Karta towaru w Comarch ERP XL, zakładka Aplikacje.

Identycznie jak w przypadku Comarch ERP Optima, wprowadzone zmiany należy zapisać ikoną dyskietki, po czym należy wykonać synchronizację.
  • Comarch ERP XT
W przypadku korzystania z Comarch ERP XT w celu dodania etykiety czasowej, należy przejść do sekcji Więcej funkcji/ Comarch e-Sklep/ Atrybuty. Po przejściu do sekcji Atrybuty należy oznaczyć Atrybuty czasowe, tak jak w przypadku innych systemów ERP:

Sekcja Atrybutów w ERP XT.

Po wykonaniu synchronizacji, etykieta będzie widoczna w sklepie. Do e-Sklepu wysyłane są maksymalnie trzy atrybuty czasowe – w przypadku zaznaczenia większej ilości cech, zostaną przesłane trzy pierwsze.

Jak zaprezentować cenę przed rabatem i po rabacie na karcie produktu?

Aby na karcie produktu była zaprezentowana cena poprzednia (przed rabatem) należy dokonać odpowiedniej konfiguracji w systemie ERP. W pierwszej kolejności należy zweryfikować, czy w systemie ERP zostały wprowadzone ceny poprzednie – na ich podstawie jest wyświetlana cena przed obniżką. Więc jak wprowadzić cenę poprzednią w systemie ERP?
  • Comarch ERP Optima
W celu oznaczenia ceny poprzedniej w Comarch ERP Optima, należy przejść do szczegółów Comarch e-Sklep (System/Konfiguracja/e-Handel) i skonfigurować cenę poprzednią w sekcji Ceny:

Formularz Comarch e-Sklep/e-Sale w Comarch ERP Optima.

Następnie wprowadzone zmiany zapisać ikoną dyskietki, po czym wykonać synchronizację.
  • Comarch ERP XL
W celu konfiguracji ceny poprzedniej w systemie Comarch ERP XL, należy przejść do modułu Administrator oddziałów. Następnie do zakładki Ogólne/Oddziały, gdzie należy wybrać oddział w którym chcemy dokonać konfiguracji.

Formularz Konfiguracji oddziału w Comarch ERP XL.

W tym miejscu należy skonfigurować cenę poprzednią, zmiany zapisać ikoną dyskietki, a następnie wykonać synchronizację. Jeśli towar objęty rabatem, nie posiada ceny poprzedniej, wówczas nie jest prezentowana promocja. Promocja nie będzie również widoczna w momencie, w którym cena domyślna sprzedaży jest wyższa niż poprzednia. Więcej informacji dotyczących rabatów w e-Sklepie znajduje się w poniższych linkach:

Dlaczego nie naliczają się rabaty w moim e-Sklepie?

W Comarch e-Sklep istnieje opcja udzielania klientom rabatów na wybrane produkty lub grupy produktów, które mogą pochodzić zarówno z systemu ERP, jak i samego e-Sklepu. Utworzone i zsynchronizowane rabaty są dostępne do sprawdzenia w panelu administracyjnym w sekcji Marketing > Rabaty, gdzie są przejrzyście pogrupowane według różnych parametrów za pomocą dodatkowych zakładek. Więcej informacji o rabatach znajduje się w artykułach Rabaty oraz Ceny i rabaty. Dlaczego nie naliczają się rabaty w moim e-Sklepie?
  1. W pierwszej kolejności sprawdź czy rabaty są aktywne oraz jaki jest sposób liczenia rabatów. (Ustawienia te są dostępne w zakładce Ustawienia > Ustawienia sklepu > Ceny i rabaty > Rabaty).
  2. Czy towar, który jest wybierany w koszyku podlega rabatowaniu (ustawienie na karcie towaru w systemie ERP)?
  3. Czy rabat jest widoczny w Panelu Administracyjnym na zakładce Marketing > Rabaty?
  4. Czy w zakładce Wygląd sklepu > Ustawienia > Ogólne jest włączony parametr Prezentacja rabatów w profilu Klienta w zakładce Promocje oraz w podsumowaniu zamówienia?
  5. Czy po włączeniu parametru z punktu 4 rabat jest widoczny w strefie klienta?
  6. Jeżeli rabaty pochodzą z systemów ERP, to sprawdź konfigurację poszczególnych rabatów.
  7. Czy po nadaniu rabatów w systemie ERP przy synchronizacji została zaznaczona wysyłka kontrahentów?
  8. Jeśli nie widzisz rabatów progowych,  sprawdź czy zostały poprawnie skonfigurowane.
  9. Czy jeśli rabat został nadany na grupę towarową, to jest ona ustalona jako grupa domyślna na towarze?
Przyklad
Dostępna jest grupa towarowa BUTY, która zawiera dwie podgrupy: SZPILKI oraz TRAMPKI.  Obie podgrupy zawierają towary. Chcę nadać rabat na grupę SZPILKI. Domyślną grupą dla szpilek jest grupa SZPILKI. Rabat musi zostać nadany na konkretną grupę domyślną - w tym przypadku SZPILKI. W przypadku, gdy rabatem mają zostać objęte towary z obu podgrup, to w tym przypadku konieczne jest nadanie rabatu oddzielnie dla podgrupy TRAMPKI oraz SZPILKI.
Wskazówka
Jeśli rabat zostanie nadany na grupę BUTY, to nie zostanie naliczony dla towarów z podgrupy TRAMPKI i SZPILKI. Rabat musi zostać nadany na grupę domyślną towaru.
Jeśli w dalszym ciągu rabaty nie są naliczane na towary, zweryfikuj czy w sekcji Ustawienia > Dziennik zdarzeń występują jakieś komunikaty.

Indywidualne cenniki dla kontrahentów

Czym są indywidualne cenniki kontrahentów?

Indywidualne cenniki umożliwiają dopasowanie oferty sklepu do danego klienta, poprzez wyznaczenie dla niego odrębnych cen. Cenniki takie, tworzone są zazwyczaj dla stałych kontrahentów, składających duże zamówienia, w celu zachęcenia do kontynuowania działań oraz aby podkreślić ich wyjątkowość.
Wskazówka
Indywidualne cenniki kontrahentom, nadaje się w systemach ERP. Do poprawnego działania, wymagana jest również wersja Enterprise lub B2B Comarch e-Sklep.

Jak ustawić ceny w systemie Comarch ERP Optima?

Modyfikacja cennika dla kontrahenta.

W pierwszym kroku należy stworzyć w systemie ERP indywidualny cennik. W Comarch ERP Optimia warto w tym celu skorzystać z opcji seryjnych Zmiana ceny (po zaznaczeniu towarów) i ustalić ceny w oparciu o np. cenę domyślną, wysyłaną do sklepu. Więcej o opcjach seryjnych i opcji Zamiana ceny przeczytasz w artykule Cennik- opcje seryjne w rozdziale Zmiana ceny.

Wybór i aktywacja sposobu wyświetlania cen.

W Comarch ERP Optima, należy przejść do obszaru Ogólne > Kontrahenci, a następnie wskazać i wybrać danego kontrahenta z listy, która powstała na bazie danych z Comarch e-Sklep. Będąc w formularzu kontrahenta, należy w zakładce e-Sklep, wybrać rodzaj prezentacji ceny (cennik), który będzie przypisany do danego kontrahenta oraz nacisnąć Zapisz. Po zakończeniu wszystkich modyfikacji, należy dokonać synchronizacji systemu ERP z Comarch e-Sklep.
Wskazówka
Na formularzu synchronizacji należy zaznaczyć parametr "Wyślij kontrahentów do e-Sklepu". 
Więcej o synchronizacji systemu Comarch ERP Optima z Comarch e-Sklep przeczytasz w artykule Współpraca z Comarch ERP Optima. Po synchronizacji indywidualny cennik dla kontrahenta powinien być widoczny w panelu administracyjnym e-Sklep na karcie kontrahenta (w naszym przykładzie cena hurtowa 3). Klient po zalogowaniu się do sklepu będzie widzieć ceny z dedykowanego cennika.

Jak ustawić ceny w systemie Comarch ERP XL?

Aby ustalić indywidualną cenę dla kontrahenta, która będzie udostępniana do e-Sklepu należy odpowiednio skonfigurować jego kartę w systemie ERP XL. Po wejściu w szczegóły karty wybranego kontrahenta należy przejść do zakładki Aplikacje, gdzie w sekcji Oddziały(1) znajduje się Lista oddziałów Comarch e-Sklep. W tym miejscu operator może określić, do których oddziałów e-Sklep kontrahent będzie wysyłany i jaką cenę domyślną będzie miał przypisaną w danym sklepie.   Po wybraniu dedykowanej dla klienta ceny należy zapisać zmiany i wykonać synchronizację danych.

Jak skonfigurować zestawy promocyjne z Comarch ERP Optima?

Wstęp

Zestawy Promocyjne to funkcjonalność, dzięki której w ramach sprzedaży określonego towaru głównego, objętego promocją, można zaoferować klientowi pakiet dodatkowych towarów w obniżonej cenie. Dobrze przemyślane zestawy promocyjne to klucz do lepszej sprzedaży w Twoim e-Sklepie, jak również większe zadowolenie klientów z zakupu towarów po obniżonej cenie. W ramach zestawów promocyjnych W Comarch e-Sklep obsługujemy:
  • Zestaw promocyjny z elementami dynamicznymi (od wersji 2022.0),
  • Wymianę towarów na poszczególnych pozycjach,
  • Towary z atrybutami grupującymi, wielowartościowymi oraz edytowalnymi,
  • Jednostki pomocnicze dla towarów w zestawie (od wersji 2022.1.)

Konfiguracja zestawów promocyjnych

  • Z poziomu Comarch ERP Optima przejdź do zakładki Ogólne > Inne > Zestawy promocyjne i dodaj nowy zestaw,
  • Dodaj towar główny, kod zestawu i nazwę zestawu,
  • Określ rodzaj rabatu: stała cena lub rabat, następnie określ walutę,
  • Dodaj towary, które będą składową nowego zestawu promocyjnego.
  • Pamiętaj o zaznaczeniu parametru: „Udostępniaj do Comarch e-Sklep” – w przeciwnym razie zestaw promocyjny nie zostanie wysłany do e-Sklepu.
  Prawidłowo skonfigurowany zestaw promocyjny wyświetli się na szczegółach towaru głównego, jako osobny kontener w dolnej części strony.

Zestaw promocyjny z jednostkami pomocniczymi

Jednostki pomocnicze w zestawie będą dostępne po odpowiednim skonfigurowaniu towaru w ERP Optima:
  • Dodaj jednostkę miary w ERP Optima: System > Konfiguracja >  Firma > Ogólne > Jednostki miary,
  • Dodaj jednostkę pomocniczą na szczegółach wybranego towaru Jednostki, EAN, VAT,
  • Na szczegółach wybranego towaru przejdź do zakładki: e-Handel > Dodatkowe,
  • Dodaj jednostkę pomocniczą dla Comarch e-Sklep,
 
  • Wejdź w swój zestaw promocyjny: Ogólne > Inne > Zestawy promocyjne,
  • Z poziomu kolumny Jm. wybierz jednostkę, która pojawi się w ramach zestawu promocyjnego.
 
Uwaga
  • Dodanie jednostki pomocniczej dla towaru wchodzącego w skład zestawu promocyjnego spowoduje, że klient będzie mógł wybrać ten towar w jednostce innej niż domyślna,
  • Towar główny na zestawie promocyjnym wyświetla się tylko i wyłącznie w jednostce domyślnej. Nie ma możliwości wyboru jednostki pomocniczej.

Dodatkowe informacje

Możesz skasować utworzony zestaw pod warunkiem, że nie został on udostępniony w e-Sklepie. Jeżeli taka sytuacja miała miejsce, musisz najpierw odznaczyć parametr na karcie zestawu, a następnie go usunąć. Podczas próby usunięcia z poziomu Cennik > Listy Zasobów towaru lub usługi, które są powiązane z zestawem promocyjnym pojawi się komunikat blokujący tą operację. Aby wykasować taką kartę z programu, powinieneś najpierw usunąć wszystkie zestawy, na których dana pozycja występuje.
Wskazówka
Jeżeli towar jest elementem zestawu lub towarem głównym zestawu promocyjnego i na swojej karcie ma cenę 0,00 a jest zaznaczony parametr w konfiguracji e-Sklepu - Pomijaj towary z ceną 0,00, wówczas taki zestaw nie jest przesyłany do Comarch e-Sklep.
Przycisk Operacji Seryjnych , który pozwala na seryjne udostępnienie zaznaczonych zestawów w e-Sklep jest dostępny wyłącznie po zaznaczeniu opcji sklepu lub galerii internetowej w Konfiguracji Firmy > Ogólne > e-Handel.  

Kupony rabatowe

Kupon rabatowy w sklepie internetowym to kod, który możesz przyznać użytkownikom sklepu, do wykorzystania podczas składania zamówienia. Kupon pomniejsza koszt zamówienia o ustaloną przez Ciebie wartość, procent lub koszt dostawy. Kupony rabatowe stanowią dodatkową formę zachęty do dokonania zakupów w sklepie.

Lista kuponów rabatowych

Listę kuponów rabatowych znajdziesz się w panelu administracyjnym, aby do niej przejść wybierz Marketing > Kupony i kampanie > Kupony rabatowe.

Menu z kuponami rabatowymi

Lista kuponów rabatowych zawiera informacje o wszystkich kuponach rabatowych. Znajdują się na niej m.in. kod rabatowy, data obowiązywania, wartość, typ rabatu.

Opcje kuponów

Ze względu na rodzaj rabatu wyróżniamy:

  • kupon procentowy
  • kupon wartościowy
  • darmową dostawę

Dodawanie i edycja kuponu rabatowego

Nowy kupon rabatowy dodasz klikając przycisk Dodaj kupon. Następnie pojawi się okno, w którym automatycznie zostanie wygenerowany kod rabatowy, możesz go zmienić. Ustal rodzaj kuponu, obszar jego dostępności oraz pozostałe parametry.

Kupon rabatowy na darmową dostawę zawiera dodatkową opcję: Darmowa płatność. Dzięki temu parametrowi możesz ustalić, że kupon rabatowy będzie uwzględniał nie tylko darmowy koszt dostawy, ale również darmową płatność.

Administrator może przyznać kupon rabatowy:

  • wszystkim kontrahentom (zarejestrowanym i niezarejestrowanym w sklepie). Ten rodzaj kuponu sprawdzi się jeśli kody rabatowe udostępnione zostały poza sklepem internetowym np. w ulotce, czy gazetce reklamowej,
  • kontrahentom zalogowanym, którzy nie muszą być subskrybentami,
  • nowym subskrybentom – typ Newsletter (osobom, które właśnie zapisały się do newslettera),
  • wybranym subskrybentom (wybranym osobom, które są zapisane do newslettera),
  • wybranym klientom.

Wskazówka
Aby nowi subskrybenci otrzymywali kupon rabatowy za zapis do newslettera, podczas dodawania kuponu należy wybrać typ Newsletter.

Dodatkowo masz możliwość kontrolowania ilości użyć kuponów, poprzez:

  • limit użyć – ogranicza w ten sposób całkowitą liczbę użyć kuponów przez wszystkich klientów, którzy mogą z niego skorzystać,
  • limit czasowy – kupon obowiązuje od dnia do dnia,
  • minimalną wartość zamówienia uprawniającą do skorzystania z kuponu,
  • możliwość wielokrotnego wykorzystania przez jednego klienta,
  • zawężenie do wybranej kategorii spośród oferty,

Po zakończeniu edycji, należy dodać kupon rabatowy za pomocą przycisku Dodaj.

Po dodaniu kuponu, może on być w pełni edytowany do momentu wysyłki lub pierwszego użycia w sklepie. Po wysyłce lub użyciu, na edycji, można zmienić tylko limit użyć, w podglądzie takiego kuponu pojawia się zakładka z informacjami o wykorzystaniu kuponu.

Wysyłka kuponów rabatowych

Kody rabatowe można wysłać z poziomu panelu administracyjnego do wszystkich osób, które zapisały się do sklepowego Newslettera, lub też wybranych subskrybentów. Istnieje również możliwość zdefiniowania kuponu dla nowych subskrybentów. Zostanie on wysłany do klientów, którzy dopiero zapisują się do Newslettera.

Wskazówka
Kupon rabatowy zostanie wysłany tylko do tych klientów, którzy wyrazili zgodę marketingową na otrzymywanie Newslettera.

Kupony rabatowe można również wysyłać samodzielnie do swoich klientów, drukować w gazetkach reklamowych lub przekazywać w portalach społecznościowych.

Przyklad

Celem jest dodanie kuponu rabatowego na darmową dostawę i darmową płatność, który będzie wysyłany do klientów po zapisaniu się do Newslettera.

1. Należy przejść do panelu administracyjnego e-sklepu Marketing > Kupony i kampanie > Kupony rabatowe. 2. Na zakładce Kupony rabatowe należy wybrać Dodaj kupon. 3. Kolejny krok to wypełnienie formularza dodawania kodu rabatowego i dodanie kodu:

  • wpisać ręcznie lub wygenerować kod rabatowy
  • w sekcji Rodzaj kuponu wybrać Darmowa dostawa i zaznaczyć Darmowa płatność
  • w sekcji „Kod Rabatowy ważny dla” wybrać Newsletter
  • wypełnić pozostałe pola według potrzeb
  • zatwierdzić przyciskiem „Dodaj”

4. Utworzony kupon pojawi się na liście Marketing > Kupony i kampanie > Kupony rabatowe.

Po tak przeprowadzonej konfiguracji klient po zapisaniu się do Newslettera otrzyma e-mail z kodem rabatowym do wykorzystania w sklepie.

Realizacja kuponu

Po wysyłce kuponów rabatowych ich realizacja przebiega w następująco:

kontrahent administrator
1. Otrzymuje maila z informacją o przyznaniu kuponu rabatowego. W szczegółach kuponu rabatowego pojawia się informacja o wysłaniu kuponu. Informacja o kuponie znajduje się również na szczegółach karty kontrahenta (zakładka Kupony).
2. Podaje kod rabatowy na zamówieniu -
3. Widzi informację o zrealizowaniu kuponu. Zamówienie zostaje przeliczone  Informacja o realizacji kuponu znajduje się w szczegółach zamówienia (zakładka Kupon rabatowy) oraz w szczegółach kuponu rabatowego (zakładka Wykorzystano).

Operacje seryjne

Operacje seryjne, to takie operacje, które można wykonać zbiorczo dla kilku kuponów rabatowych, po zaznaczeniu ich na liście opinii.

Po zaznaczeniu kilku kuponów rabatowych występuje możliwość zbiorczej aktywacji lub blokady dodanych kuponów rabatowych, za pomocą przycisku Aktywuj/ Zablokuj.

yy

Eksport kuponów do pliku

Listę kuponów można wyeksportować do pliku w formacie XML lub CSV. Więcej o eksporcie do pliku w Eksport do pliku.

Import kuponów z pliku

Listę kuponów można importować z pliku w formacie TXT.

W pliku TXT kolejne kody rabatowe należy umieszczać w nowych wierszach. Po wybraniu pliku z kodami, należy zdefiniować zbiorcze właściwości importowanych kodów.

Następnie zatwierdzamy plik przyciskiem Importuj.

Więcej informacji na temat kuponów znajdziesz w artykule o kuponach rabatowych.

Ważne informacje o kuponach

  • Jeżeli wartość kuponu rabatowego jest wyższa niż wartość zamawianego towaru, to na zamówieniu zostanie wyświetlona cena 0,01 PLN.
  • Kupon rabatowy nie działa na zestawach promocyjnych.
  • Kupon rabatowy nie łączy się z indywidualnymi wycenami.
  • Kupony rabatowe nadawane z poziomu e-Sklepu wyliczane są procentowo (także kupony wartościowe), odpowiednio do wartości koszyka oraz towarów, które się w nim znajdują. W związku z tym wartość kuponu rabatowego w koszyku może się różnić od zdefiniowanej w panelu administracyjnym.
Przyklad
Przykład wyliczania wartości kuponu rabatowego:
  1. Dodaję do koszyka:
    • 1 szt - Pasek skórzany - 189,99 zł / szt
    • 3 szt - Pasta do butów Brązowa - 59,99 zł / szt
  2. Suma mojego koszyka wynosi 369,96 zł
  3. Wartość kuponu rabatowego wynosi 20 zł
  4. Na tym etapie wyliczane jest jaki procent wartości koszyka (369,96 zł) stanowi wartość nadanego kuponu (20 zł), czyli:

    20 / 369,96 = 0,05405

    W konsoli w obiektach również widoczny jest ten procent w parametrze "Discount = 5.4" (procent zaokrąglony do dwóch miejsc po przecinku)
  5. Po wyliczeniu wartości procentowej rabatu, wyliczana jest wartość kuponu rabatowego:

    369,96 x 0,05405 = 19,99 (wartość kuponu rabatowego)

    369,96 - 19,99 = 349,97 (wartość towarów z zamówienia po odjęciu kuponu rabatowego)

Kampanie rabatowe

W wersji 2019.2 została dodana opcja tworzenia i zarządzania kampaniami kuponów rabatowych z poziomu panelu administracyjnego w menu Marketing > Kupony i kampanie > Kupony rabatowe. W ramach akcji promocyjnych administrator będzie mógł dołączyć kupony rabatowe do wybranej kampanii oraz

  • seryjnie usuwać dużą liczbę kuponów z panelu administracyjnego;
  • seryjnie zmieniać parametry kuponu rabatowego

W przypadku znacznej ilości kuponów rabatowych seryjna modyfikacja uprości ich zarządzanie w Comarch e-Sklep.

Więcej na temat kampanii znajdziesz w artykule o kampanii rabatowej.

Program lojalnościowy

Program lojalnościowy

Program lojalnościowy jest jednym z najczęściej stosowanych narzędzi marketingowych pozwalającym budować oraz podtrzymywać pozytywne relacje z kontrahentem. Klienci zbierają punkty, a następnie podczas składania zamówienia wymieniają je na złotówki przeznaczone do kupna nagród. Program lojalnościowy w sklepie internetowym może działać indywidualnie, lub być częścią szerszego programu wprowadzonego w całej działalności firmy. W celu skorzystania z programu lojalnościowego w Comarch e-Sklep, nie jest wymagana instalacja dodatkowego programu. Program lojalnościowy będzie działał prawidłowo po wykonaniu poniższych kroków: 1. Wybierz sposób gromadzenia punktów. Jeżeli chcesz przyznawać punkty za towary, zdefiniuj ich wartość punktową w systemie ERP, jeżeli chcesz przyznawać punkty za wartość zamówienia, dodaj nowy program w panelu administracyjnym. 2. Przygotuj warunki programu lojalnościowego, które będą jego opisem i opublikuj je na stronie. 3. Ustal przelicznik, który określi wartość każdego zgromadzonego punktu. 4. Oznacz w systemie ERP, które towary będą mogły być zakupione za punkty. 5. Zmodyfikuj używany szablon w celu dostosowania do nowej funkcji lub wgraj jeden z najnowszych szablonów Comarch.
Wskazówka
Możesz skorzystać z dwóch sposobów jednocześnie. W tym celu należy w systemie ERP zdefiniować wartość punktową towaru oraz w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep zdefiniować ilość przyznanych punktów zależną od wartości zamówienia.

Dodawanie programu

Jeśli zdecydowałeś, że w Twoim sklepie punkty będą przyznawane od wartości zamówienia, powinieneś skonfigurować program lojalnościowy w panelu administracyjnym. Przejdź do Marketing > Program lojalnościowy i kliknij w przycisk Dodaj program lojalnościowy. Wystarczy podać nazwę programu oraz wybrać sposób liczenia punktów. Punkty można przyznawać cyklicznie lub zdefiniować przedziały punktowe. Wybierając cykliczny sposób gromadzenia punktów w naszym programie lojalnościowym, klienci będą otrzymywać punkty przy wydaniu wielokrotności określonej kwoty, czyli przykładowo 1 punkt za każde wydane 10 zł. Wybierając przedziały, klienci będą zdobywać punkty według zdefiniowanych przedziałów. W tej opcji punkty można przyznawać w przedziałach wartościowo lub procentowo. Pamiętaj o tym, aby po dodaniu programu również opublikować odpowiednią treść formalną, w której zawrzesz najważniejsze informacje o Twoim programie lojalnościowym. Więcej o dodawaniu treści formalnych przeczytasz w artykule Regulamin i inne.

Naliczanie punktów w systemie ERP

Wskazówka
Naliczanie punktów w systemie ERP jest funkcją zaawansowaną i należy wdrożyć ją samodzielnie.
W celu poprawnego przesyłania punktów za zamówienie z systemu ERP, należy we własnym zakresie zaimplementować rozwiązanie, wskazujące z jakiego miejsca w bazie systemu ERP powinny być one pobierane. Parametr 'Naliczaj punkty w systemie ERP'  odpowiada za miejsce gdzie punkty są naliczane (w przypadku tego parametry wskazywany jest system ERP). Wyłączenie tego parametru nie spowoduje, że program lojalnościowy zdefiniowany w systemie ERP przestanie działać. Jeśli chcesz, aby punkty z zamówienia z e-Sklepu były naliczane po stronie systemu ERP, otwórz sekcję Ustawienia > Ustawienia sklepu > Ceny i rabaty, następnie przejdź do części Program lojalnościowy, kliknij Edytuj i zaznacz parametr "Aktywne w systemie ERP". Jeśli parametr jest włączony, system ERP nalicza punkty za zamówienia, które uzyskały w systemie ERP status "zrealizowane". Punkty naliczane w systemie ERP mogą być prezentowane w sklepie od wartości netto lub brutto.

Ustalenie przelicznika

Kolejną niezbędną czynnością jaką należy wykonać jest zdefiniowanie przelicznika do płacenia za produkty objęte programem lojalnościowym, tzw. 'nagrody'. W Marketing > Program lojalnościowy > Warunki wymiany punktów należy określić, ile punktów przypada na określoną wartość nagród.  
Przyklad
W poniższym przykładzie każde 10 zgromadzonych punktów pozwoli nam na wydanie 1 złotówki na nagrody.
Wskazówka
UWAGA: Przelicznik zawsze definiowany jest w walucie domyślnej.
Również w ustawieniach określisz minimalną liczbę punktów od jakiej można kupować nagrody.

Wysyłanie punktów i nagród

Produkty określane jako nagrody są to wszystkie produkty, które można kupić za punkty. Oznaczanie towarów jako nagrody odbywa się w systemie ERP na kartach towarowych. Dodatkowo możesz również przyznawać punkty za kupione produkty. Ile punktów otrzyma kontrahent za zakup określonego towaru definiuje się w systemie ERP na kartach towarowych.

Proces zamówienia

Naliczanie punktów

Jeśli zdecydowałeś się na przyznawanie punktów od wartości zamówienia oraz przyznawanie punktów za kupione produkty, wtedy punkty naliczone klientowi zostaną zsumowane na zamówieniu. Po złożeniu zamówienia informacje o naliczonych punktach wyświetlają się na szczegółach zamówienia, jednak klient otrzyma punkty na swoje konto dopiero po zrealizowaniu zamówienia. Klient w profilu klienta znajdzie informację o ilości posiadanych punktów.

Kupowanie za punkty

Jeśli klient zgromadził odpowiednią ilość punktów może je wykorzystać składając zamówienie na nagrody i wymieniając je według przelicznika na złotówki. Jeżeli wartość nagrody przekracza wymienione punkty, to koszt nagrody zostanie obniżony tylko o odpowiednią część. Po złożeniu zamówienia na którym zapłacono punktami informacje o wykorzystanych punktach wyświetlają się na szczegółach zamówienia, a punkty zostają odjęte na koncie klienta.
Wskazówka
Jeśli na zamówieniu kupujesz nagrody za punkty, to nie zostaną naliczone punkty za towary z ERP.
Dodatkowo punkty lojalnościowe możesz połączyć z rabatami. Oznacza to, że jeśli produkt oznaczony jako nagroda jest w koszyku obniżony o rabat klient może również kupić go za punkty według przelicznika. Łączenie punktów z rabatami możesz włączyć w Ustawienia > Ustawienia sklepu > Ceny i rabaty > Łączenie promocji. Jeżeli jednocześnie produkt w systemie ERP ma zaznaczony parametr Nagroda oraz Nie podlega rabatowaniu, to takiego produktu nie będzie można kupić za punkty.

Zmiana liczby punktów przez administratora

Dodawanie lub usuwanie punktów

Administrator sklepu może z poziomu listy klientów przyznawać punkty np. za dodatkowe akcje w sklepie, czy też odejmować punkty w przypadku zwrotu lub reklamacji. Przyznawanie punktów może zostać wykonane seryjnie dla kilku klientów jednocześnie. Podczas zmiany punktów można podać powód zmiany. Po wykonaniu tej czynności, do klienta wysyłane jest powiadomienie mailowe z informacją o zmianie punktów.

Masowa edycja liczby punktów

Możesz masowo aktualizować liczbę punktów przypisanych do klientów. To rozwiązanie szczególnie przydatne przy dużych akcjach promocyjnych lub podczas migracji danych. Aby to zrobić, najpierw wybierz z paska operacji grupowych opcję Zarządzaj punktami. W oknie pop-up z rozwijanej listy działań wybierz Importuj z pliku CSV. Wtedy pojawi się możliwość pobrania listy wszystkich klientów wraz z przypisanymi im punktami w formie pliku CSV. Po wprowadzeniu modyfikacji w liczbie punktów w kolumnie ‘Points’ i zapisaniu pliku, wystarczy zaimportować go z powrotem. Masz także możliwość dodania komentarza, który zostanie dołączony do wiadomości e-mail informującej klienta o zmianie salda punktów.
Wskazówka
Wgranie punktów spowoduje nadpisanie aktualnej liczby punktów tylko klientów wpisanych do pliku. Gdy klientów nie ma w pliku, ich punkty pozostają bez zmian.

Wyzerowanie punktów dla wszystkich klientów

Istnieje również opcja całkowitego wyzerowania punktów dla wszystkich klientów. To idealna funkcja na rozpoczęcie nowego etapu programu lojalnościowego. Możesz to zrobić, wybierając z paska operacji grupowych opcję Zarządzaj punktami, a następnie działanie Wyzeruj punkty wszystkim klientom. I w tym przypadku możliwe jest dodanie komentarza, który zostanie dołączony do wiadomości e-mail informującej klienta o zmianie salda punktów.