Wstęp
Od wersji Comarch ERP XL 2020 oraz Comarch e-Sklep 2020 została wprowadzona nowa obsługa rabatów. Od tej chwili będzie możliwe używanie najbardziej popularnych rabatów z Comarch ERP XL.
Nowy mechanizm rabatów wysyłany jest również z Comarch ERP XL od wersji 2019.3.3.
Zastosowanie
Comarch e-Sklep obsługuje 4 typy rabatów przesyłanych z Comarch ERP XL:
- KNU – Upust dla kontrahenta (przyznaje wybranemu kontrahentowi 10% rabatu na towar A).
- KNT – Rabat globalny kontrahenta (przyznaje wybranemu kontrahentowi globalne 2% rabatu na wszystkie towary),
- PRM – Promocje dla towaru (przyznaje wybranemu kontrahentowi lub grupie kontrahentów 9% rabatu na towar A lub grupę towarów B).
- WTR – Promocja od wartości (przyznaje wybranemu kontrahentowi lub grupie kontrahentów 5% rabatu po dodaniu do koszyka towarów o wartości równej 300 zł).
Rabaty należy utworzyć w Comarch Comarch ERP XL i przeprowadzić synchronizację do Comarch e-Sklepu.
Na wielkość rabatów naliczanych na dokumentach handlowych z transakcji z e-Sklepu wpływ ma również maksymalny rabat operatora. Na kartach operatorów w systemie Comarch ERP XL możliwe jest zdefiniowanie maksymalnego rabatu procentowego, jaki mogą oni udzielić na wystawianych i edytowanych przez siebie dokumentach sprzedaży. Rabat ten należy rozumieć, jako dodatkową obniżkę ceny dokonaną przez danego operatora, udzieloną niezależnie od rabatów wynikających z obowiązujących promocji, czy też przyznanego budżetu rabatowego.
KNU
W celu utworzenia promocji należy przejść do karty kontrahenta do zakładki Upusty. Następnie należy dodać rabat.
W oknie rabatu można określić szczegóły:
- Wybrać towar albo grupę towarów.
- Wskazać rodzaj rabatu (rabat od ceny sprzedaży lub stała cena).
- Wybrać typ rabatu (procentowy lub wartościowy).
- Wskazać typ ceny (netto lub brutto) w przypadku wybrania opcji stała cena.
KNT
W celu utworzenia promocji należy przejść do karty kontrahenta do zakładki Handlowe i następnie wskazać wysokość rabatu.
PRM
W celu utworzenia promocji należy przejść do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodać rabat pozycji.
Następnie można określić szczegóły rabatu na poszczególnych zakładkach.
Nagłówek:
- Wskazać nazwę rabatu.
- Określić priorytet.
- Pomiń następne promocje.
- Określić sposób łączenie z poprzednią.
- Rodzaj dokumentu (musi być wskazany rozchodowy lub wszystkie).
- Wskazać okres działania.
Kontrahenci:
W Comarch e-Sklep na promocji można wskazać:
- Pojedynczego kontrahenta – wtedy promocja dotyczy jednego kontrahenta.
- Grupę kontrahentów (grupa musi być wysyłana do e-Sklepu) – wtedy promocja dotyczy kontrahentów przypisanych do tej grupy.
- Grupę główną kontrahentów – wtedy promocja dotyczy wszystkich kontrahentów w
e-Sklepie: zalogowanych (którzy posiadają konta w e-Sklepie), niezalogowanych i jednorazowych (niezarejestrowanych). Przykład promocji został opisany w sekcji Przykłady użycia rabatów w e-Sklepie
Towary:
- Wybrać towar albo grupę towarów.
- Wskazać rodzaj rabatu (rabat od ceny sprzedaży lub stała cena).
- Wybrać typ rabatu (procentowy lub wartościowy).
- Wskazać ilościowy próg.
Wyjątki:
- Limit oraz waluta inna niż domyślna wysyłana z e-Sklepu nie jest obsługiwana.
- Rabat o typie stała cena jest nadrzędna i nie sumuje się z innymi promocjami.
- Rabatu typu stała cena z progiem jest możliwy do konfiguracji w odpowiedniej wersji systemu ERP XL.
- W przypadku posiadania jednostek pomocniczych na towarach, rabat typu stała cena naliczany jest jedynie na jednostkę domyślną towaru.
- Narzut na cenę oraz stała cena z walutą inna niż domyślna e-Sklepu – nie są obsługiwane.
Dodatkowo, aby promocja poprawnie działała musi być:
- Na zakładce formy płatności wybrana opcja <wszystkie>.
- Na zakładce sposób płatności wybrana opcja <wszystkie>.
- Na zakładce formy płatności wybrana opcja <wszystkie>.
- Na zakładce Magazyny wybrana opcja <wszystkie> lub przynajmniej jeden z magazynów jest przypięty do Centrum powiązanego z oddziałem e-sklep.
- Wskazano centrum Comarch e-Sklep.
Aby rabat naliczał się w Comarch e-Sklep należy się upewnić, że:
- Rabat jest potwierdzony.
- Towary, które wchodzą w skład w rabatu podlegają rabatowaniu (zakładka aplikacje na karcie towaru w Comarch ERP XL).
- Zostało włączone naliczenie rabatów w Comarch e-Sklep (w panelu administracyjnym w zakładce Ustawienia/Ustawienia sklepu/Ceny i Rabaty/Sposób liczenia rabatów w koszyku).
- Została przeprowadzona synchronizacja (należy upewnić się, że wysyłani są kontrahenci).
WTR
W celu utworzenia promocji typu WTR należy przejść do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodać rabat nagłówka.
Następnie można określić szczegóły rabatu.
Nagłówek:
- Wskazać nazwę rabatu.
- Określić priorytet.
- Pomiń następne promocje.
- Określić sposób łączenie z poprzednią.
- Wskazać okres działania.
Kontrahenci:
- Pojedynczego kontrahenta.
- Grupę kontrahentów (grupa musi być wysyłana do e-Sklepu).
Wartość transakcji:
- Wskazać typ upustu.
- Wskazać wartość procentową albo wartościową.
- Wskazać wartość progu.
Dodatkowo, aby promocja poprawnie działała musi być:
- Na zakładce formy płatności wybrana opcja <wszystkie>.
- Na zakładce sposób płatności wybrana opcja <wszystkie>.
- Na zakładce formy płatności wybrana opcja <wszystkie>.
- Na zakładce Magazyny wybrana opcja <wszystkie> lub przynajmniej jeden z magazynów jest przypięty do Centrum powiązanego z oddziałem e-sklep.
- Wskazano centrum Comarch e-Sklep.
Aby rabat naliczał się w Comarch e-Sklep należy się upewnić, że:
- Rabat jest potwierdzony.
- Towary, które wchodzą w skład w rabatu podlegają rabatowaniu (zakładka aplikacje na karcie towaru w Comarch ERP XL).
- Zostało włączone naliczenie rabatów w Comarch e-Sklep (w panelu administracyjnym w zakładce Ustawienia/Ustawienia sklepu/Ceny i Rabaty/Sposób liczenia rabatów w koszyku).
- Została przeprowadzona synchronizacja (należy upewnić się, że wysyłani są kontrahenci).
Promocje pakietowe
Promocje pakietowe z ERP XL
Wraz z wydaniem nowej wersji ERP XL 2023.1 wprowadzono możliwość przesyłania promocji pakietowych do Comarch e-Sklep. Promocje pakietowe polegają na sprzedaży towarów w określonych zestawach, gdzie wysokość naliczonego rabatu na dokumencie będzie uzależniona od ilości sprzedawanych towarów lub wartości sprzedawanych towarów. W ramach promocji pakietowej można również przyznać gratisy. Naliczanie promocji pakietowych w Comarch e-Sklep będzie analogiczne jak w Comarch ERP XL, przy czym w e-Sklepie nie ma możliwości wyboru promocji pakietowych, lecz zostanie naliczony pierwszy pakiet spełniający warunku wg ustawień kolejności na liście promocji pakietowych. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule dot. nowej wersji ERP XL.
Konfiguracja promocji pakietowych ERP XL
Do Comarch e-Sklep przesyłamy promocje pakietowe stałe i elastyczne pod określonymi warunkami:
- Są potwierdzone
- Data końcowa jest większa lub równa dacie bieżącej, lub jest nieograniczona
- Data początkowa jest mniejsza lub równa dacie bieżącej, lub jest nieograniczona
- W parametrze Rodzaj dokumentów wskazano Wszystkie lub Rozchodowe
- Nie mają zaznaczonego parametru: Ważna w godzinach
- Nie mają zaznaczonego parametru: Powtarzać co
- Są przeznaczone dla e-Sklepu ze względu na Centrum
- Zostały udostępnione dla Centrum, do którego przypięty jest oddział Comarch e-Sklep
- Zostały udostępnione dla Centrum nadrzędnego w stosunku do powyższego
- Zostały udostępnione dla Centrum Głównego
- Na zakładce [Magazyny] wybrano opcję <wszystkie>
- Na zakładce [Formy płatności] wybrano opcję <wszystkie>
- Na zakładce [Sposób dostawy] wybrano opcję <wszystkie>
- Zostały zdefiniowane na dowolną grupę kontrahentów
- Na zakładce [Kontrahenci] została dodana przynajmniej jedna grupa kontrahentów
- Lub zostały zdefiniowane dla kontrahenta eksportowanego do wskazanego e-Sklepu
- Przynajmniej jeden kontrahent przypisany na zakładce [Kontrahenci] jest wysyłany do danego sklepu
- Zostały zdefiniowane dla towarów eksportowanych do wskazanego e-Sklepu
- Wszystkie towary na zakładce [Towary] mają ustawiony parametr eksport do e-Sklepu na karcie towaru
- Nie mają ustawionej jednostki pomocniczej dla progu (dotyczy promocji pakietowych elastycznych).
Aby umożliwić wysyłanie promocji pakietowych do e-Sklepu konieczne jest zaznaczenie parametru Stosuj promocje pakietowe na definicji dokumentu ZS. Sekcja ta dostępna jest w module Administrator w zakładce Struktura firmy/ Edycja struktury firmy (edycja odpowiedniego centrum)/ Dokumenty/ Zamówienie sprzedaży:
Tworzenie promocji pakietowych
W celu utworzenia promocji pakietowej należy przejść do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodać rabat pozycji.
Następnie można określić szczegóły rabatu na poszczególnych zakładkach.
Nagłówek:
- Wskazać nazwę rabatu.
- Określić priorytet.
- Pomiń następne promocje.
- Określić sposób łączenie z poprzednią.
- Rodzaj dokumentu (musi być wskazany rozchodowy lub wszystkie).
- Wskazać okres działania.
- Zaznaczyć parametr „Promocja pakietowa”.
- Określić rodzaj pakietu: stały czy elastyczny .
Kontrahenci:
- Pojedynczego kontrahenta.
- Grupę kontrahentów (grupa musi być wysyłana do e-Sklepu).
Towary:
- Wybrać towar albo grupę towarów.
- Wskazać rodzaj rabatu (rabat od ceny sprzedaży)..
- Wskazać ilościowy próg i upust procentowy.
Dodatkowo, aby promocja poprawnie działała musi być:
- Na zakładce formy płatności wybrana opcja <wszystkie>.
- Na zakładce sposób płatności wybrana opcja <wszystkie>.
- Na zakładce formy płatności wybrana opcja <wszystkie>.
- Na zakładce Magazyny wybrana opcja <wszystkie> lub przynajmniej jeden z magazynów jest przypięty do Centrum powiązanego z oddziałem e-sklep.
- Wskazano centrum Comarch e-Sklep.
Więcej na temat promocji pakietowych, możesz dowiedzieć się z poniższego artykułu:
Promocje pakietowe w ERP XL
Przykłady użycia rabatów w e-Sklepie:
-10 zł na towar A dla kontrahenta XYZ
[KNU] Przechodzą na kartę kontrahenta XYZ. W zakładce Upusty, dodaje towar A, który jest wysyłany do Comarch e-Sklep. Wybieram typ rabatu: rabat od ceny sprzedaży (wartościowy) i wskazuję wartość rabatu 10 zł. Przeprowadzam synchronizację.2% rabatu dla danego kontrahenta na wszystkie towary
[KNT] Przechodzą na kartę kontrahenta ABC. W zakładce Handlowe, wskazuje wysokość rabatu 2%. Przeprowadzam synchronizację.Miesięczna promocja 15% na grupę A dla kontrahentów XYZ oraz ZYX
[PRM] Przechodzę do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodaję rabat pozycji. Na zakładce Nagłówek wskazuję dokładny okres działania rabatu. Na zakładce Kontrahenci dodaję XYZ oraz ZYX. Na zakładce Towary dodaję grupę towarów A, który jest wysyłany do Comarch e-Sklep. Wybieram typ rabatu: rabat od ceny sprzedaży i wskazuję wartość rabatu 15%. Przeprowadzam synchronizację.Kup za przynajmniej 300 zł, a otrzymasz rabat 7% (dla wszystkich z grupy e-Sklep)
[WTR] Przechodzę do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodaję rabat nagłówka. Na zakładce Kontrahenci dodaję grupę kontrahentów e-Sklep wysyłaną do Comarch e-Sklep. Na zakładce Wartość transakcji wybieram wartość progową równą 300 zł oraz wskazuję rabat 7%. Przeprowadzam synchronizację.Promocje łączone (PRM + WTR)
[PRM + WTR] Mam skonfigurowane poprzednie 2 promocje. Na obu z nich w zakładce Nagłówek mam wskazane Sposób łączenia z poprzednią: Dodaj. Przeprowadzam synchronizację. Po dodaniu do koszyka towaru z grupy A i przekroczeniu wartości 300 zł nalicza mi się rabat w wysokości 22%.Przy zakupie 10 sztuk otrzymasz 10% rabatu + gratis
[PRM] Przechodzę do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodaję rabat pozycji. Na zakładce Kontrahenci dodaję kontrahenta wysłanego do Comarch e-Sklep. Na zakładce Towary dodaję towar, który jest wysyłany do Comarch e-Sklep. Wybieram typ rabatu: rabat od ceny sprzedaży i wskazuję wartość rabatu 10% i próg 10. Na zakładce Gratisy dodaje towar, który jest wysyłany do Comarch e-Sklep. Wybieram typ rabatu: stała cena i wskazuję ilość 1 szt. i ustalam cenę 0,01 zł. Przeprowadzam synchronizację.Rabat dla klienta niezalogowanego i jednorazowego
[PRM] Przechodzę do zakładki Zestawienia/Promocje i rabaty i dodaję rabat pozycji. Na zakładce Kontrahenci dodaję Grupę główną kontrahentów wysyłanych do Comarch e-Sklep. Na zakładce Towary dodaję towar, który jest wysyłany do Comarch e-Sklep. Wybieram typ rabatu i przeprowadzam synchronizację. Rabat jest widoczny dla kontrahentów jednorazowych i niezalogowanych oraz wszystkich zalogowanych (mających konta w Comarch e-Sklep).Strefa klienta w szablonie Szafir
Rabat od ceny sprzedaży dla progów ilościowych
- przy zakupie 10 sztuk otrzymasz 10% rabatu,
- przy zakupie 20 sztuk otrzymasz 15% rabatu,
- przy zakupie 30 sztuk otrzymasz 25 % rabatu.
Więcej na temat promocji pakietowych, możesz dowiedzieć się z poniższego artykułu: Jak zaprezentować rabaty progowe w szablonie B2B (Szafir)?
Rabaty w Panelu administracyjnym
Rabaty przysłane z systemu Comarch ERP XL są widoczne w Panelu administracyjnym na zakładce Sprzedaż/ Rabaty/ Rabaty z Comarch ERP XL w formie listy. Na liście z rabatami dostępne są kolumny:
- Nazwa,
- Kod – możliwy do wyboru z menu Kolumny,
- Typ rabatu,
- Obowiązuje od,
- Obowiązuje do,
- Priorytet,
- Priorytet 2.
Listę z rabatami można filtrować wprowadzając odpowiednie wartości w pola: Nazwa, Typ rabatu, Obowiązuje od lub Obowiązuje do. Istnieje również możliwość eksportu list do pliku XML lub CSV.
Z poziomu listy rabatów można przejść na szczegóły danego rabatu poprzez kliknięcie w niego. Na szczegółach danego rabatu widoczne są ogólne informacje:
- Nazwa,
- Kod,
- Priorytet,
- Typ rabatu,
- Obowiązuje od,
- Obowiązuje do,
- Opis.
Poniżej ogólnych informacji znajdują się zakładki: Towary/Kategorie oraz Kontrahenci/Grupy.
Na zakładce Towary/Kategorie widoczne są towary wchodzące w skład rabatu: jego szczegóły, typ oraz wartość rabatu jaki przysługuje na dany towar.
Na zakładce Kontrahenci/Grupy widoczni są kontrahenci dla których rabat obowiązuje: numer kontrahenta, nazwa kontrahenta oraz grupa w systemie ERP.
Jeżeli nie widzisz rabatu dodanego w Panelu administracyjnym na zakładce Marketing/ Rabaty/ Z Comarch ERP XL sprawdź Dziennik zdarzeń.
Więcej informacji
Więcej informacji można znaleźć w artykułach: Rabaty – rodzaje i zasady wyliczania oraz w Rabaty.
Informacje odnośnie wyświetlania rabatów w systemie Comarch e-Sklep można znaleźć w artykule: Ceny i rabaty.
Maksymalny rabat operatora jest opisany w artykułach: o operatorach w ERP XL i w biuletynie technicznym XL032 – Promocje w systemie Comarch ERP XL.