Wstęp
Stany magazynowe online to funkcja, która pozwala na weryfikację stanów magazynowych podczas składania zamówienia w Comarch e-Sklep z aktualnymi stanami magazynowymi w systemie ERP w czasie rzeczywistym.
Zastosowanie
Mechanizm służy do sprawdzania stanów magazynowych w momencie składania zamówienia przy użyciu narzędzia Comarch e-Sklep Sync. Podczas składania zamówienia po użyciu przycisku ‘zamawiam i płacę’ sklep uruchomi Comarch e-Sklep Sync, aby ten pobrał informacje o aktualnym stanie magazynowym tylko z wskazanych magazynów w odpowiednim systemie ERP (Optima, Altum, XL).
Po przekazaniu zaktualizowanych stanów magazynowych sklep podejmie odpowiednie akcje na zamówieniu:
- zamówienie zostanie złożone i zapisane, jeśli stan magazynowy będzie nadal pozwalał na złożenie zamówienia,
- zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat walidacyjny z przyciskiem Przelicz, po użyciu którego pozycje zamówienia zostaną przeliczone, jeśli stan magazynowy został pomniejszony.
Kto może używać tej opcji
Aby móc używać funkcjonalności stany magazynowe online należy posiadać:
- Włączoną obsługę i kontrolę stanów magazynowych (w Comarch e-Sklep).
- Sklep w wersji B2B.
- Działającą usługą Comarch e-Sklep Sync.
- Jeden z 3 systemów ERP – Optima, Altum, XL.
Konfiguracja stanów magazynowych online
W panelu administracyjnym Ustawienia > Ustawienia sklepu > Towary > Stany magazynowe należy włączyć nowy parametr Kontrola stanów magazynowych w ERP.
Po włączeniu parametru w momencie składania zamówienia sklep pobierze przy pomocy Comarch e-Sklep Sync ‘rzeczywisty’ stan magazynowy z systemu ERP.
Skąd pobierane są stany magazynowe?
Comarch ERP Optima
W Comarch ERP Optima stany magazynowe przekazywane są do sklepu na podstawie ustawień zdefiniowanych w Konfiguracja/ Firma/ Ogólne/ e-Sklep> wybrane stanowisko sklepu > zakładka Zasoby.
W tym obszarze do stanowiska sklepu dodaje się magazyny z których zostaną wyświetlone stany magazynowe w sklepie. W zależności od ustawień może to być jeden magazyn lub suma kilku magazynów.
Więcej o konfiguracji dostępne jest w artykule:
Więcej o integracji Comarch e-Sklep z Systemem ERP Optima.
Comarch ERP XL
W Comarch ERP XL stany magazynowe przekazywane są do sklepu na podstawie poniższych ustawień:
- Konfiguracja/ Struktura firmy/ Magazyny
W tym obszarze do oddziału sklepu dodaje się magazyny, z których zostaną wyświetlone stany magazynowe w sklepie. W zależności od ustawień może to być jeden magazyn lub suma kilku magazynów.
- Konfiguracja Oddziału/ zakładka Eksport/ parametr ‘Eksport stanów magazynowych’ i ‘Uwzględniaj rezerwacje’ (Stany pobierane z magazynów na podstawie wybranego centrum)
Dodatkowo w konfiguracji oddziału (sklepu) określa się, czy stany magazynowe mają być pomniejszane o złożone rezerwację (ZS w buforze).
Na podstawie konfiguracji obu obszarów dla każdego towaru przekazywana jest jedna wartość stanu magazynowego dla Comarch e-Sklepu.
Więcej o integracji Comarch e-Sklep z Systemem ERP XL.
Comarch ERP Altum
W Comarch ERP Altum stany magazynowe przekazywane są do sklepu na podstawie poniższych ustawień wszystkich magazynów, które zostały dodane w dostępności obiektów dla tego centrum typu Comarch e-Sklep w konfiguracji systemu. Opcja ta znajduje się w zakładce Konfiguracja/ Struktura firmy/ Dostępność obiektów/ Magazyny
Dodatkowo jest możliwość wysyłania stanów z udostępnionych magazynów dla centrum typu Comarch e-Sklep, z poziomu karty magazynu w zakładce [Widoczność stanów].
Aby te stany wychodziły należy dodatkowo zdefiniować parametr na centrum typu Comarch e-Sklep w zakładce [Synchronizacja].
Na podstawie zdefiniowanych obszarów do Comarch e-Sklepu przekazywana jest jedna wartość stanu magazynowego dla danego towaru.
Więcej o integracji Comarch e-Sklep z Systemem ERP Altum.
Wyjątki i obostrzenia
Przykłady użycia w Comarch e-Sklep
- W sklepie posiadamy towar A dostępny w ilości 10 sztuk (po synchronizacji).
- Towar A zostaje kupiony przez innego klienta w Comarch e-Sklep w ilości 2 sztuk w sklepie (obecny stan 8).
- W systemie ERP zostaje złożone zamówienie na towar A w ilości 3 sztuk z magazynu, który jest przypisany do sklep (obecny stan 5).
- Kontrahent składa zamówienie na 7 sztuk (podczas dodawania do koszyka widział dostępnych 10).
- W momencie złożenia zamówienia Comarch e-Sklep Sync pobiera aktualny stan z ERP (10 – 3 = 7) oraz uwzględnia aktualne zamówienia w sklepie od ostatniej synchronizacji (7 – 2 = 5) i ustala finalną wartość na poziomie 5 sztuk.
- Sklep wyświetla komunikat i przelicza zamówienie.
Po aktualizacji stanów magazynowych online z ERP mogą wystąpić poniższe sytuacje:
- powiadomienie o dostępności (jeśli odznaczone ukrywanie towarów ze stanem 0)
- ukryć towar (jeśli zaznaczone ukrywanie towarów ze stanem 0)
Więcej informacji
Więcej informacji można znaleźć w artykułach o Comarch e-Sklep Sync oraz stanach magazynowych.