Jak zarządzać listą klientów?

Lista klientów

W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep można edytować listę klientów, w menu Klienci > Twoi klienci.

 

Lista klientów zawiera informacje o wszystkich klientach, którzy zarejestrowali się w e-Sklepie. Znajdują się na niej m.in. dane kontaktowe oraz handlowe kontrahentów, czy informacje o dacie założenia konta.

Informacje wyświetlane na liście kontrahentów są uzależnione od konfiguracji ustawionej przez administratora. Odpowiedni wybór można określić, klikając ikonę ołówka. Wówczas wyświetli się lista kolumn, które można wybrać do prezentacji na liście kontrahentów.

Można również przywrócić ustawienia domyślne klikając przycisk Przywróć domyślne.

Więcej informacji na temat ustawień związanych z klientami, znajduje się w artykule Kontrahenci ustawienia.

Szczegóły klienta

Po kliknięciu w wybranego klienta wyświetlą się jego szczegóły:

Przy nazwie kontrahenta wyświetla się status jego konta:

 

 

 

Następnie dostępne są następujące informacje na temat kontrahenta:

  • Dane klienta,
  • Adresy wysyłki,
  • Opiekun klienta,
  • Konta pracowników,
  • Zamówienia,
  • Oferty sprzedaży,
  • Towary w koszyku,
  • Towary w przechowalni,
  • Kupony rabatowe,
  • Reklamacje / Zwroty,
  • Informacje handlowe,
  • Indywidualne formy płatności,
  • Program lojalnościowy,
  • Historia konta.
Wskazówka
Wszyscy klienci w e-Sklepie otrzymują domyślnie status krajowy. W przypadku klienta zagranicznego, który posiada numer NIP, należy samodzielnie zmienić jego status na wewnątrzunijny lub pozaunijny — zgodnie z danymi wprowadzonymi przez klienta.

Jak dodać nowego klienta?

Aby dodać nowego klienta należy przejść do panelu administracyjnego, a następnie do menu Klienci > Twoi klienci.

Po wybraniu zakładki Twoi klienci, możesz dodać konto klikając przycisk Dodaj klienta.

Pojawi się wówczas formularz Dodaj klienta, gdzie pierwszym krokiem jest wprowadzenie adresu e-mail i wybranie czy jest to konto firmy, czy osoby prywatnej. Wybór potwierdź przyciskiem Dalej.

kon

Po wykonaniu tego kroku, pojawi się formularz z danymi, który należy uzupełnić.

Po uzupełnieniu danych należy zatwierdzić przyciskiem Dalej. W ostatnim kroku uzupełnij Adresy wysyłki i kliknij Dodaj:

Zapisanie danych klienta spowoduje jego pojawienie się na liście klientów

ada

Po dodaniu nowego klienta, w jego szczegółach w sekcji Konta pracowników automatycznie tworzone jest domyślne konto, umożliwiające logowanie się do e-Sklepu. W przypadku posiadania kilku kont pracowników przypisanych do danego klienta, istnieje możliwość wskazania, które z nich ma pełnić rolę domyślnego loginu dla klienta.

Wskazówka
W wersjach Enterprise i B2B zmiana głównego loginu pracownika w panelu administracyjnym nie zmienia automatycznie danych klienta.

Jak wygenerować nowe hasło dla kontrahenta/pracownika?

Nie ma możliwości podglądu hasła klienta, jednak w razie potrzeby można wygenerować dla niego nowe hasło.

Aby to zrobić, należy przejść do szczegółów kontrahenta, a następnie w sekcji Konta pracowników wybrać adres e-mail pracownika, dla którego ma zostać utworzone nowe hasło. Po wejściu w szczegóły wybranego konta pracownika dostępna jest opcja Generuj nowe hasło.

Wysyłanie kontrahentów z systemu ERP do e-Sklepu

Synchronizacja kontrahentów z systemu ERP do e-Sklepu jest dostępna dla klientów posiadających sklepy w wersjach Enterprise lub B2B. Proces wysyłki kontrahentów do e-Sklepu polega na zaznaczeniu odpowiednich parametrów oraz uzupełnieniu niezbędnych danych po stronie systemu ERP, a następnie zsynchronizowaniu danych z e-Sklepem.

W e-Sklepie zapisywane jest pole zawierające nazwę kontrahenta pochodzącą z systemów Comarch ERP. Pole to może mieć maksymalnie 250 znaków i jest możliwe do modyfikacji bezpośrednio w panelu e-Sklepu. Kontrahenci krajowi mają możliwość edycji swoich danych w profilu klienta. Natomiast dla kontrahentów zagranicznych zmiany danych są możliwe wyłącznie przez administratora lub bezpośrednio w systemie ERP.

Wskazówka
Wprowadzono weryfikację krajów wszystkich kontrahentów importowanych z systemu Comarch ERP do Comarch e-Sklepu.

System obsługuje synchronizację wielu grup kontrahenta z ERP, co usprawnia naliczanie rabatów przypisanych do danej grupy, wyświetlanie rabatów w Strefie Klienta (szablony Szafir, Rubin) oraz naliczanie darmowej dostawy dla wybranych grup.

Szczegółowe informacje na temat synchronizacji można znaleźć w artykule: Współpraca z Comarch ERP Optima oraz Współpraca z Comarch ERP XL.

Wskazówka
Jeżeli kontrahent posiada status aktywny, ale jest wyświetlany na czerwonym tle na liście kontrahentów w panelu administracyjnym, oznacza to, że żaden z pracowników przypisanych do tego kontrahenta nie został oznaczony jako domyślny.

Dezaktywacja kontrahenta w systemie ERP skutkuje nadaniem mu statusu Zablokowany przez ERP. Kontrahent z takim statusem nie ma możliwości korzystania z e-Sklepu ani logowania się do niego.

Operacje seryjne na liście klientów

Operacje seryjne, to takie operacje, które można wykonać zbiorczo dla kilku klientów, po zaznaczeniu ich na liście.

Do takich operacji należą:

  • Wysyłka wiadomość e-mail, SMS,
  • Dodawanie lub usuwanie rabatu,
  • Wysyłka powiadomienia o rabacie,
  • Zarządzanie punktami w programie lojalnościowym,
  • Zapis lub wypisanie z newslettera,
  • Akceptacja lub zablokowanie konta,
  • Eksport do pliku.
Wskazówka
W przypadku anonimizacji operację tą można wykonać tylko dla jednego zaznaczonego na liście kontrahenta.
Wskazówka
Przypisywanie form płatności dla wybranych kontrahentów dostępnych w e-Sklepie jest możliwe tylko dla wersji Enterprise i B2B. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.

Opcja Wiadomość pozwala na zbiorcze wysłanie do kilku (bądź jednego) kontrahentów tej samej wiadomości E-mail/SMS.

wysylkaemial

Opcja Rabaty pozwala na dodanie/usunięcie rabatu. Przy dodawaniu można wybrać procentową wysokość rabatu, datę jego obowiązywania oraz sposób powiadamiania klienta o udzielonym mu rabacie.

r

Opcja Zarządzaj punktami pozwala na wybranie działania, które chcesz wykonać dla zaznaczonych kontrahenta/kontrahentów, m.in. dodanie/usunięcie punktów.

Opcja Newsletter pozwala na zbiorcze zapisanie lub wypisanie kontrahentów z newslettera.

n

Opcja Akceptuj/Odrzuć pozwala na zbiorcze akceptowanie lub odrzucenie kilku kontrahentów w sytuacji, kiedy włączony jest w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Klienci parametr: Administrator musi zaakceptować konto.

Opcja Aktywuj/Zablokuj pozwala na zbiorcze aktywowanie lub blokowanie kilku kontrahentów.

ak

Opcja Anonimizuj pozwala na usuwanie danych kontrahenta w związku z RODO. W przypadku anonimizacji kontrahenta zostaną usunięte udzielone dla niego rabaty w Comarch e-Sklep oraz rabaty z systemu ERP.

anonimizacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksport klientów do pliku

W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep istnieje możliwość wyeksportowania listy klientów do pliku w formacie XML lub CSV.

Więcej o eksporcie do pliku w Eksport do pliku.

Import klientów z pliku

W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep istnieje możliwość zaimportowania listy klientów z pliku w formacie XML.

Więcej szczegółów o imporcie z pliku w Import z pliku.

Więcej informacji na temat Kontrahentów dostępne jest w artykule Kontrahenci ustawienia.

Czy ten artykuł był pomocny?