Aplikacja Comarch e-Sklep Sync umożliwia realizację dostępu do danych dla użytkownika niezalogowanego. Inaczej mówiąc możemy pobrać dane z systemów Comarch ERP dla użytkowników, którzy anonimowo przeglądają naszą stronę internetową. W celu konfiguracji usługi do dostępu anonimowego należy na poziomie nowego panelu administracyjnego jawnie wskazać, który z workerów może być wykonywany bez potrzeby autoryzacji użytkownika.
Nazwę workera podajemy w sekcji: Ustawienia \ Ustawienia sklepu \ Ogólne \ Comarch e-Sklep Sync \ Konfiguracja dostępów anonimowych
Wskazówka
Przykład:
Jeśli worker w pliku configworkers.json nazywa się erpData należy jawnie podać jego nazwę.
Takich workerów można dodać dowolną ilość.
Uwaga
Przy wołaniu metody w silniku Liquid sync/exec, należy jawnie podać nazwę workera
Ważne są duże i małe litery w nazwie workera
Konfiguracja dodatkowych funkcji w Comarch e-Sklep Sync
W Comarch e-Sklep Sync istnieje możliwość obsługi dodatkowych funkcji za pomocą tzw. Workerów. Dzięki tym programom można odpytywać zewnętrzne usługi sieciowe, bazy danych itp. a następnie zwracać określone dane, które potem będą wyświetlane w Comarch e-Sklep. Workery są to klasy dziedziczące po klasie Comarch.eShop.Isync.Worker:
Klasa:
public abstract class Worker
{
protected Dictionary _config;
public virtual void Initialize(Dictionary d)
{
_config = d;
}
public abstract Task Execute(Ipool pool, Msg msgOuter);
}
Schemat komunikacji Comarch e-Sklep Sync
W Comarch e-Sklep zostaje odpytana akcja z Worker i Message (w Comarch e-Sklep Sync powinien być taki Worker).
Worker wykonuje akcje na podstawie Message.
Worker zwraca wynik do sklepu w postaci JSONA.
Zmodyfikowany szablon wyświetla informacje z otrzymanego JSONA.
Jak stworzyć przykładowego Workera?
W Comarch e-Sklep Sync konfigurujemy przykładowy Worker:
public abstract class Worker
{
protected Dictionary _config;
public virtual void Initialize(Dictionary d)
{
_config = d;
}
public abstract Task Execute(Ipool pool, Msg msgOuter);
}
oraz implementującą metodę Execute:
namespace WorkerTime
{
using System;
using System.Threading.Tasks; using Comarch.eShop.Isync;
public class Time : Worker
{
private bool _utc;
public override void Initialize(System.Collections.Generic.Dictionary d)
{
_utc = d["utc"] == "1";
}
public override Task Execute(/*Ipool pool,*/ Msg msgOuter)
{
return Task.Factory.StartNew((o) =>
{
var m = o as Msg;
m.Response = string.Concat("\"", (_utc ? DateTime.UtcNow : DateTime.Now).ToString("o"), "\""); return m;
}, msgOuter);
}
}
}
Przykładowy kod:
namespace WorkerTime
{
using System;
using System.Threading.Tasks; using Comarch.eShop.Isync;
public class Time : Worker
{
private bool _utc;
public override void Initialize(System.Collections.Generic.Dictionary d)
{
_utc = d["utc"] == "1";
}
public override Task Execute(/*Ipool pool,*/ Msg msgOuter)
{
return Task.Factory.StartNew((o) =>
{
var m = o as Msg;
m.Response = string.Concat("\"", (_utc ? DateTime.UtcNow : DateTime.Now).ToString("o"), "\""); return m;
}, msgOuter);
}
}
}
Metoda Execute jako drugi parametr przyjmuje obiekt klasy Msg, który posiada property Message oraz Response. W Message jest json, który zawiera dane przesłane requestem z Comarch e-Sklep, których po deserializacji można użyć jako parametrów dla pisanego workera.
Dane wynikowe, które chcemy zwrócić do Comarch e-Sklep należy również serializować do json’a oraz przypisać je do property Response klasy Msg.
Konfiguracja Workera
Tak napisaną klasę należy następnie dodać do pliku configWorkers.json, który zawiera wszystkie Workery zarejestrowane w aplikacji.
Wpis dodający workera wygląda następująco:
Silnik graficzny Liquid ma akcje sync/exec. Ta akcja odpowiada za komunikację interfejsu z Comarch e-Sklep Sync. Akcja przyjmuje parametry:
P a r a m e t r
O p i s
worker
Nazwa zadania, które ma uruchomić Comarch e-Sklep Sync.
Domyślnie ‘erpData’ – wywołuje zapytania na SQL, ‘erpDataOrder’ – odpowiada za obsługę stanów magazynowych.
Jeśli jest używany własny worker trzeba tutaj podać jego nazwę. Dodatkowe workery konfiguruje się w pliku configWorkers.json
message
Treść polecenia do wykonania przez worker.
Po wykonaniu akcji zwracana jest odpowiedź. Odpowiedź zawiera obiekt lub kolekcję obiektów, które należy wyświetlić na interfejsie. Kolekcja obiektów zwraca jest przykładowo, gdy procedura SQL zwraca kilka recordsetów.
Kod wywołania:
function getData() {
$.post(null, { action: 'sync/exec', CSRF: CSRF, worker: 'erpData',
message: JSON.stringify(
{
command: 'CDN.eShop_GetOrders',
parameters: { DateFrom: '2017-01-01', DateTo:
'2017-03-31', LanguageId: lngId, PageNo: '1'}
}) }, function (d) { if (!d.action.Result) {
/* wystąpił błąd */
console.log(JSON.stringify(d)) return;
}
var r = d.action.Object[0];
/* wynik */
console.log(JSON.stringify(d))
/* wynik kolekcja */
var r = d.action.Object[0]; console.log(JSON.stringify(r))
var r2 = d.action.Object[1]; console.log(JSON.stringify(r2))
var r3 = d.action.Object[2]; console.log(JSON.stringify(r3))
});
}
Konfigurator produktów powstał z myślą o firmach produkcyjnych, które w e-Sklepie internetowym chcą sprzedawać produkty na indywidualne zamówienie, uzależnione od ustalonych kryteriów. W celu odpowiedzi na potrzeby użytkowników e-Sklepu związane z obsługą tego rodzaju zamówień w Comarch e-Sklep został przygotowany mechanizm, za pomocą którego można we własnym zakresie zaimplementować funkcję umożliwiającą, na podstawie parametrów podanych przez obsługę sklepu, dodanie do koszyka spersonalizowanego towaru (towarów) z ceną wyliczoną poza sklepem ("na zewnątrz").
W ten sposób Klienci e-Sklepu w wersji B2B będą mogli w łatwy sposób składać indywidualne zamówienia poprzez przejrzystą prezentację oferty z wieloma kryteriami wyboru, które mogą być dowolnie łączone. Niewątpliwą korzyścią z tego rozwiązania jest również optymalizacja procesu sprzedaży. Klient samodzielnie personalizuje towar według ustalonych parametrów i nie wymaga obsługi sprzedawcy. Dzięki temu do e-Sklepu trafia gotowe do realizacji zamówienie.
Wskazówka
Implementacja konfiguratora towarów przeznaczona jest dla użytkowników zaawansowanych i przy jej konfiguracji niezbędna jest wiedza programistyczna.
Uwaga
W tym artykule trzeba będzie wprowadzać zmiany w plikach js. Z tego artykułu dowiesz się jak je minifikować.
Podstawowe różnice między konfiguratorem produktu a towarem zgrupowanym (tzw. fantomem) zostały przedstawione w tym artykule.
Kto może używać tej opcji
Aby korzystać z mechanizmu dodawania towaru do koszyka z ceną wyliczoną poza e-Sklepem niezbędne jest:
posiadanie Comarch e-Sklep B2B w wersji co najmniej 2020.3;
zainstalowanie dodatku Comarch e-Sklep Sync w wersji co najmniej 2020.3 i włączenie go w panelu e-Sklepu;
włączenie w panelu administracyjnym w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne/ Comarch e-Sklep Sync opcji Konfigurator towarów;
oznaczenie w paneli administracyjnym na towarze, że jest to towar konfigurowalny,
zaimplementowanie* w usłudze Comarch e-Sklep Sync mechanizmu z obsługą kryteriów wyboru towaru (dodanie nowego workera). *opcja niedostępna w Comarch ERP Optima Chmura Standard;
zmodyfikowanie standardowego szablonu Szafir (lub własnego szablonu wyglądu e-Sklepu), tak, by w przypadku towaru konfigurowalnego, wyświetlać opcje wyboru i odpowiednią cenę.
W efekcie wprowadzonych zmian Klient będzie miał możliwość dodania do koszyka pozycji z ceną wyliczoną poza e-Sklepem na podstawie określonych przez obsługę sklepu kryteriów. W zależności od sposobu implementacji, mechanizm konfiguratora produktu pozwala na:
dodanie do koszyka jednej pozycji towarowej, gdzie w jej szczegółach będą wszystkie informacje o wybranych przez Klienta parametrach. Przykład użycia został przedstawiony poniżej;
dodanie do koszyka kilku pozycji towarowych, które łącznie spełniają parametry zamówienia złożonego przez Klienta.
Przykład użycia
Poniżej przedstawiono przykład wykorzystania opcji konfiguratora towarów w integracji e-Sklepu z Comarch ERP Optima (w przypadku korzystania z Comarch ERP Optima Chmura Standard brak możliwości implementacji własnych workerów Comarch e-Sklep Sync). Jest to najprostszy przypadek, kiedy do jednego towaru przypisujemy różne konfigurowalne elementy (w tym przykładzie w postaci atrybutów). Po stworzeniu w e-Sklepie indywidualnego projektu produktu, Klient w koszyku będzie miał widoczną jedną pozycję z ceną wyliczoną poza e-Sklepem (w naszym przykładzie jest ona pobrana bezpośrednio z pliku XML, który jest dodany do karty towaru w systemie ERP).
Pobierz plik ze zmianami (dotyczą wersji 2020.4) niezbędnymi do implementacji poniższego przykładu.
W systemie Comarch ERP Optima przygotuj kartotekę towaru, który po przesłaniu do e-Sklepu będzie mógł być indywidualnie skonfigurowany przez Klienta podczas zakupu.
W panelu administracyjnym e-Sklepu w wersji B2B na szczegółach tego towaru zaznacz, że towar jest konfigurowalny, a następnie zmiany w ustawieniach towaru opublikuj (przycisk w górnym prawym rogu).
Do danego towaru w systemie ERP przypisz elementy konfigurowalne w postaci atrybutów o typie lista. Na liście dla każdego atrybutu dodaj wartości czyli warianty elementów, które klient może wybrać podczas zakupu. Do towaru konfigurowalnego można dodać dowolną ilość atrybutów z dowolną ilością wariantów. Ważne, żeby na towarze nie wskazywać konkretnych wartości (kolumna Wartość musi pozostać pusta), a wszystkie atrybuty były udostępnione do Comarch e-Sklep:
4. Przygotuj plik XML o odpowiedniej strukturze (do pobrania powyżej) , w którym wskażesz ceny netto, VAT oraz ceny brutto poszczególnych wariantów w konfigurowalnych elementach towaru:
5. Przygotowany plik dodaj do karty towaru w systemie ERP na zakładce Atrybuty w sekcji Załączniki. Dane o cenach zostaną pobrane z pliku XML przez usługę Comarch e-Sklep Sync, dlatego nie należy pliku XML udostępniać do e-Sklepu:
6. Do karty towaru konfigurowalnego w systemie ERP dodaj zdjęcie i udostępnij je do e-Sklepu (patrz: zrzut powyżej). Będzie ono wyświetlone na szczegółach produktu konfigurowalnego jako główne zdjęcie dla domyślnych wariantów towaru.
7. Zmodyfikuj* usługę Comarch e-Sklep Sync. W tym celu w pliku configWorkers.json dodaj nowy worker według instrukcji, który będzie wyliczał ostateczną cenę indywidualnego produktu w oparciu o ceny poszczególnych jego elementów. Przykład workera wraz z modyfikacjami usługi Comarch e-Sklep Sync dostępny do pobrania powyżej.(*opcja niedostępna w Comarch ERP Optima Chmura Standard)
8. Wprowadź zmiany w szablonie Szafir według instrukcji udostępnionej powyżej. Po przeprowadzeniu modyfikacji zapisz je, a następnie opublikuj.
9. Wykonaj synchronizację danych z systemu ERP. Wówczas do e-Sklepu zostaną przesłane dane o konfigurowalnych elementach towaru. Usługa Comarch e-Sklep Sync pobierze z pliku XML informację o cenach poszczególnych składowych produktu.
10. Powyższa instrukcja pozwala na przygotowanie na szczegółach produktu w szablonie Szafir w sklepie w wersji B2B następującego towaru konfigurowalnego. Podczas zakupu, Klient może samodzielnie dopasować warianty elementów, które są udostępnione przez sprzedawcę do samodzielnej konfiguracji:
Po wybraniu dostępnych opcji, należy kliknąć w Zapisz - wówczas usługa Comarch e-Sklep Sync pobierze z pliku XML (przypisanego do towaru w pkt. 4) informację o cenach poszczególnych składowych produktu i na tej podstawie zostanie wyliczona cena indywidualnego projektu Klienta. Obok ceny pojawi się opcja dodania towaru do koszyka. W koszyku będzie widoczna jedna pozycja wraz z informacją o wybranych elementach oraz całkowita cena produktu:
11. Sprzedawca w panelu administracyjnym na szczegółach zamówienia będzie miał widoczną również jedną pozycję towarową wraz z elementami wybranymi przez Klienta. Po synchronizacji do Comarch ERP Optima, na Rezerwacji Odbiorcy na szczegółach pozycji (po użyciu przycisku lupki) będzie dostępna informacja o szczegółach projektu Klienta:
Przenosi się ona również na dokumenty powiązane (Wydania zewnętrzne, Faktury Sprzedaży), co ułatwia szybką realizację indywidualnego zamówienia pochodzącego z e-Sklepu.
Wskazówka
Podczas minifikacji plików js może dojść do sytuacji, gdzie otrzymamy błąd informujący o zbyt dużym rozmiarze pliku. W takiej sytuacji proponujemy dodać plik init-ui3.js. Do tego pliku należy przekleić cały kod, który został dodany do init-ui2.js. Następnie na końcu pliku _layout.html proszę znaleźć następującą linijkę: <script src="js/init-ui2.js?v={{ lqTS }}"></script> Bezpośrednio pod tą linijką proszę wkleić następujący kod:<script src="js/init-ui3.js?v={{ lqTS }}"></script>
Więcej informacji
Przykład konfiguratora produktu - zobacz >>
Kod źródłowy przykładu - pobierz >>
Więcej informacji na temat konfiguracji usługi Sync można znaleźć w artykule Comarch e-Sklep Sync.
Sprawdź dostępność towaru w salonie to funkcja w Comarch e-Sklep, dzięki której potencjalni klienci będą mieli okazję sprawdzić z poziomu strony internetowej, czy dany towar znajduje się w sklepie stacjonarnym (salonie).
Zastosowanie
Mechanizm służy do sprawdzania, czy w danym salonie w czasie rzeczywistym znajduje się szukany towar. Kiedy klient wchodzi na kartę produktową ma możliwość kliknięcia w napis Sprawdź dostępność towaru. W tym momencie sklep uruchomi Comarch e-Sklep Sync, aby ten pobrał informacje o aktualnym stanie magazynowym tego produktu z wskazanych magazynów w odpowiednim systemie ERP (Optima, Altum, XL).
Opcja jest dostępna na stronie szczegółów towaru na wszystkich towarach w sklepie - zarówno na tych, które można kupić jak i na takich, gdzie nie ma opcji dodawania do koszyka (np. zapytaj o cenę, czy powiadom o dostępności).
Kto może używać tej opcji
Aby móc używać tej funkcjonalności należy posiadać:
Sklep w wersji B2B.
Działającą usługą Comarch e-Sklep Sync.
Jeden z 3 systemów ERP – Optima, Altum, XL.
Zainstalowany szablon Szafir.
Konfiguracja funkcji Sprawdź dostępność towaru w salonie
W panelu administracyjnym Ustawienia/ Płatności i dostawy/ Odbiór osobisty należy utworzyć punkty odbioru osobistego. W tym celu w sekcji Standardowy dla typu Odbiór osobisty w punkcie należy kliknąć w Przejdź do listy punktów>>
Po utworzeniu punktu odbioru osobistego i jego zapisie powinna pojawić się zakładka magazyn.
W zakładce magazyn mamy możliwość wskazania magazynów (skąd będą pobierane stany magazynowe) z systemu ERP. Należy wskazać dokładny symbol i nazwę magazynu z systemu ERP.
Wskazówka
Do jednego punktu odbioru osobistego można przypisać jeden magazyn z systemu ERP. Przypisanie większej ilości magazynów wiąże się z indywidualnym wdrożeniem takiego rozwiązania.
Widoczność towarów w salonie trzeba włączyć w szablonie. Dokonać tego należy w Wygląd sklepu/Ustawienia/Sprawdź dostępność w salonie
Wskazówka
Wprowadzone zmiany należy zapisać i opublikować. Aby pominąć 10 minutowe oczekiwanie na synchronizację danych, zalecamy otworzenie strony sklepu na nowej karcie incognito.
Po poprawnej konfiguracji klienci po przejściu na kartę produktu powinni mieć możliwość sprawdzenia dostępności towaru w salonie.
Uwaga
Stan wyrażony jest w jednostce domyślnej danego towaru.
Skąd pobierane są magazyny dla salonów?
Comarch ERP Optima
W Comarch ERP Optima należy utworzyć magazyny, z których będą pobierane stany magazynowe. Należy to zrobić w zakładce Ogólne/ Inne/ Magazyny:
Następnie należy wprowadzić towar na poszczególne magazyny, które są połączone z salonami w Comarch e-Sklep.
Więcej o integracji Comarch e-Sklep z Systemem ERP Optima.
Comarch ERP XL
W Comarch ERP XL należy utworzyć magazyn w zakładce Firma/ Magazyny:
Po utworzeniu należy wprowadzić towar na poszczególne magazyny, które są połączone z salonami w Comarch e-Sklep.
Więcej o integracji Comarch e-Sklep z Systemem ERP XL.
Comarch ERP Altum
W Comarch ERP Altum magazyny tworzone są w zakładce Główne/ Magazyny:
Po utworzeniu należy wprowadzić towar na poszczególne magazyny, które są połączone z salonami w Comarch e-Sklep.
Więcej o integracji Comarch e-Sklep z Systemem ERP Altum.
Towary wielowartościowe
Dla towarów wielowartościowych (fantomów i towarów z cechami) sprawdzanie dostępności (oraz wyświetlane stany w salonie) pokazują się per wybraną cechę.
Uwaga
W szablonie Szafir wybraną cechą jest ta, na której w momencie wywołania funkcji sprawdzenia dostępności w salonie znajduje się focus (widoczna granatowa ramka).
Czym jest Comarch e-Sklep Sync i jakie dokumenty pobiera
Comarch e-Sklep Sync to narzędzie umożliwiające pobieranie danych na żądanie z baz systemów Comarch ERP Optima, Comarch ERP XL, Comarch ERP Altum. Aplikacja działa w postaci usługi, która potrafi komunikować się z Comarch e-Sklep w wersji B2B.
W tym artykule dowiesz się, jakie dokumenty są udostępniane w standardowej wersji usługi Comarch e-Sklep Sync.
Konfiguracja wyświetlanych dokumentów
Dokumenty, które mają zostać udostępnione w e-Sklepie należy wskazać w ustawieniach szablonu Szafir. W panelu administracyjnym e-Sklepu na zakładce Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu dostępna jest sekcja Dostępność dokumentów, w której obsługa sklepu może ustalić, jaki rodzaj dokumentu zostanie udostępniony kontrahentom w e-Sklepie.
Wskazówka
Pamiętaj, aby wprowadzone zmiany w ustawieniach szablonu zapisać i opublikować.
Na standardowych dokumentach przesyłanych za pomocą Comarch e-Sklep Sync są obecne dane nabywcy oraz odbiorcy widoczne na dokumentach w systemie ERP. W przypadku wydania magazynowego przesyłanego z systemu Comarch ERP XL widoczne są tylko dane odbiorcy. Dodatkowo w danych kontrahenta jest wyświetlany numer NIP.
Zamówienia
Dokumenty zamówień złożonych w e-Sklepie widoczne są w Strefie klienta poprzez przejście na szczegóły powiązanego dokumentu faktury, wydania zewnętrznego lub wydania magazynowego. Dokumenty zamówień złożonych poza e-Sklepem widoczne są na zakładce Zamówienia/ Pozostała sprzedaż. Na liście zamówień Zamówienia/ Pozostała sprzedaż widoczne są następujące dane:
numer zamówienia w systemie ERP,
data wystawienia,
status zamówienia,
wartość netto zamówienia,
wartość brutto zamówienia.
Na szczegółach dokumentu poza powyższymi informacjami wyświetlana jest kwota brutto do zapłaty oraz lista towarów, które zostały uwzględnione w dokumencie. Dodatkowe informacje są dostępne po rozwinięciu listów przewozowych do zamówienia (jeśli zostały dodane) oraz szczegółów dokumentu. Po rozwinięciu szczegółów dokumentu widoczne są dodatkowe informacje:
forma płatności,
e-mail kontrahenta, którego dokument dotyczy (złożone przez),
dane odbiorcy,
dane nabywcy,
atrybuty dokumentu (jeżeli zostały dodane w systemie ERP),
dokumenty powiązane.
Na liście dokumentów powiązanych może zostać wyświetlona powiązana faktura sprzedaży oraz wydanie zewnętrzne.
W Strefie Klienta w szablonie Szafir na liście zamówień z e-Sklepu oraz tych udostępnianych za pomocą Comarch e-Sklep Sync możliwe jest wyświetlanie statusów płatności i dostaw dla poszczególnych zamówień
Faktury
Faktury widoczne są w e-Sklepie w Strefie klienta na zakładce Faktury. Na liście Faktur widoczne są następujące dane:
numer faktury w systemie ERP,
data wystawienia,
termin płatności – w przypadku przeterminowanej płatności obok daty pojawi się informacja o ile dni jest przeterminowana płatność,
wartość netto zamówienia,
wartość brutto zamówienia,
kwota pozostająca do zapłaty.
Na szczegółach dokumentu poza powyższymi informacjami wyświetlana jest kwota brutto zapłacona przez kontrahenta oraz lista towarów które zostały uwzględnione w dokumencie. Po rozwinięciu szczegółów dokumentu widoczne są dodatkowe informacje:
forma płatności,
data sprzedaży,
e-mail kontrahenta którego dokument dotyczy (złożone przez),
dane odbiorcy,
dane nabywcy,
atrybuty dokumentu (jeżeli zostały dodane w systemie ERP),
dokumenty powiązane.
Na liście dokumentów powiązanych może zostać wyświetlony powiązany dokument zamówienia oraz wydania zewnętrznego.
Wydania zewnętrzne
Wydania zewnętrzne widoczne są w e-Sklepie w Strefie klienta na zakładce Wydania Zewnętrzne. Na liście wydań zewnętrznych widoczne są następujące dane:
numer wydania zewnętrznego w systemie ERP,
data wystawienia,
data wydania,
magazyn, z którego nastąpiło wydanie,
wartość netto zamówienia,
wartość brutto zamówienia.
Na szczegółach dokumentu poza powyższymi informacjami wyświetlana jest wartość dokumentu brutto oraz lista towarów, które zostały uwzględnione w dokumencie. Dodatkowo wyświetlane są informacje na temat e-maila kontrahenta, którego dokument dotyczy (złożone przez), dane odbiorcy, dane nabywcy (jeśli są inne niż dane odbiorcy), atrybuty dokumentu (jeżeli zostały dodane w systemie ERP) oraz dokumenty powiązane.
Na liście dokumentów powiązanych może zostać wyświetlony powiązany dokument zamówienia oraz faktury sprzedaży.
Wydania magazynowe
Dokumenty wydań magazynowych są pobierane tylko z systemu Comarch ERP XL. Aby przedstawić klientom wydania magazynowe należy posiadać najnowszą wersję szablonu Szafir oraz kompatybilną wersję usługi Comarch e-Sklep Sync do e-Sklepu.
Wydania magazynowe widoczne są w e-Sklepie w Strefie klienta na zakładce Wydania Magazynowe. Na liście wydań zewnętrznych widoczne są następujące dane:
numer wydania magazynowego w systemie ERP,
data wystawienia,
data wydania,
magazyn z którego nastąpiło wydanie.
Na szczegółach dokumentu dodatkowo są widoczne dane odbiorcy, dokumenty powiązane, atrybuty dokumentu (jeżeli zostały dodane w systemie ERP) oraz towary, które zostały uwzględnione w dokumencie.
Na szczegółach wydania magazynowego można zobaczyć powiązane dokumenty: wydanie zewnętrzne, fakturę sprzedaży, dokument zamówienia. Natomiast ze szczegółów tych dokumentów dokument wydania magazynowego nie będzie widoczny.
Wskazówka
Poza standardowymi dokumentami przesyłanymi przez Comarch e-Sklep Sync istnieje możliwość konfiguracji dodatkowych funkcji. Usługa posiada otwarty interfejs umożliwiający pobieranie dowolnych danych z użyciem procedur SQL a także rozszerzeń aplikacji (pliki dll). Więcej informacji na ten temat przedstawiono w artykule o Konfiguracji dodatkowych funkcji w Comarch e-Sklep Sync.
Zaawansowane możliwości
Silnik graficzny Liquid ma akcje sync/exec. Ta akcja odpowiada za komunikację interfejsu z Comarch e-Sklep Sync. Akcja przyjmuje parametry:
P a r a m e t r
O p i s
worker
Nazwa zadania, które ma uruchomić Comarch e-Sklep Sync.
Domyślnie ‘erpData’ – wywołuje zapytania na SQL, ‘erpDataOrder’ – odpowiada za obsługę stanów magazynowych.
Jeśli jest używany własny worker trzeba tutaj podać jego nazwę. Dodatkowe workery konfiguruje się w pliku configWorkers.json
message
Treść polecenia do wykonania przez worker.
Po wykonaniu akcji zwracana jest odpowiedź. Odpowiedź zawiera obiekt lub kolekcję obiektów, które należy wyświetlić na interfejsie. Kolekcja obiektów zwraca jest przykładowo, gdy procedura SQL zwraca kilka recordsetów.
Przykład wywołania:
Kod wywołania:
Koszt dostawy wyliczany przez Comarch e-Sklep Sync
Informacje ogólne o koszcie dostawy (dostawa o typie 5)
Od wersji Comarch e-Sklep 2020 dodano możliwość* określenia kolejnego sposobu wyliczania kosztów dostawy na podstawie danych przesłanych przez Comarch e-Sklep Sync. Dzięki temu możliwe jest przygotowanie własnej macierzy dostaw obsługującej nawet najbardziej skomplikowane scenariusze wyliczania kosztów dostawy.
Wskazówka
Implementacja indywidualnego kosztu dostawy z wykorzystaniem usługi Comarch e-Sklep Sync* przeznaczona jest dla użytkowników zaawansowanych, obsługujących biegle Microsoft Visual Studio, a przy jej konfiguracji niezbędna jest wiedza programistyczna. Instrukcja wymaga on zbudowania (we własnym zakresie) odpowiedniej biblioteki DLL, skompilowania kodu oraz dopisania w niej nowej procedury. W dalszej kolejności przygotowany plik DLL należy dodać do zainstalowanej usługi.
(*opcja niedostępna w Comarch ERP Optima Chmura Standard)
Na potrzeby pobierania własnych kosztów dostaw w szablonie należy obsłużyć dostawę o typie 5.
Wskazówka
Po dodaniu tego typu dostawy do macierzy kosztów, nie będzie on widoczny na szczegółach towarów w e-Sklepie w sekcji "Dostawa już od".
Worker erpDataDeliveryCost
Wymaga on wykorzystania workera (w postaci DLL) o nazwie erpDataDeliveryCost.
W tym workerze są przekazywane obiekty z kontrahenta, podobnie jak w przypadku innych standardowych workerów usługi Comarch e-Sklep Sync.
Ten typ dostawy dostępny jest w panelu administracyjnym wówczas, gdy:
Po spełnieniu powyższych warunków w menu Ustawienia > Płatności i dostawy na zakładce Dostawy, po dodaniu nowego sposobu dostawy lub podczas edycji już używanych dostaw, w sekcji Sposób liczenia kosztu dostawy pojawi się piąta opcja: Koszt wyliczany przez eShop.Sync.
Przykładowy worker poniżej:
using System;using System.Collections.Generic;using System.Linq;using System.Text;using Comarch.eShop.ISync;using System.Threading.Tasks;namespace ExternalDeliveryCost{public class Request{public Customer Customer;public Employee Employee;public int EshopId;public T Message;}public class Employee{public int Id;public int EshopEmployeeId;public string Email;}public class Customer{public int Id { get; set; }public int EshopCustomerId { get; set; }public string Email { get; set; }}public class ExternalDeliveryCostQuery{public int[] MethodId; ID sposobu dostawy w sklepiepublic string Country; Kraj dostawypublic string City; miasto dostawypublic string ZipCode;public List Elements;}public class ExternalDeliveryCostElementQuery{public int Id;public decimal Quantity; ilość w jednostce podstawowej}public class ExternalDeliveryCostCl{public int MethodId;public decimal Cost;public bool FreePayment;}public class Worker : Comarch.eShop.ISync.Worker{public override Task Execute(Msg msgOuter){return Task.Factory.StartNew(() =>{var req = Newtonsoft.Json.JsonConvert.DeserializeObject<Request>(msgOuter.Message);msgOuter.Response = Newtonsoft.Json.JsonConvert.SerializeObject(req.Message.MethodId.Select(z => new ExternalDeliveryCostCl() { MethodId = z, Cost = z, FreePayment = z % 2 == 0 }));return msgOuter;});}}}
Dalsza konfiguracja tego sposobu wyliczania kosztów dostawy w panelu e-Sklepu pozostaje taka sama jak w przypadku pozostałych typów kosztów i została opisana w tym artykule.
Worker erpDataDeliveryCost2
W wersji 2021.5 udostępniono kolejny worker do wyliczania kosztu dostawy przez usługę Comarch e-Sklep Sync.
Ten typ dostawy dostępny jest w panelu administracyjnym wówczas, gdy:
w panelu administracyjnym w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne/ Comarch e-Sklep Sync włączony jest parametr Nowa wersja obliczania kosztów dostawy,
zostanie wykorzystany worker erpDataDeliveryCost2.
Po spełnieniu powyższych warunków w menu Ustawienia/ Płatności i dostawy na zakładce Dostawy, po dodaniu nowego sposobu dostawy lub podczas edycji już używanych dostaw, w sekcji Sposób liczenia kosztu dostawy pojawi się piąta opcja: Koszt wyliczany przez eShop.Sync.
Worker o kluczu (w pliku config usługi) erpDataDeliveryCost2 ma następującą nową strukturę danych:
SubtotalValue i TotalValue to wartość towarów, zawsze w walucie domyślnej sklepu,
Elements (z erpDataDeliveryCost) jest tutaj zastąpiony przez Sets (są to „zestawy” w koszyku),
Zestaw:
Id=0 oznacza zwykły towar,
Id>0 oznacza zestaw sklepowy,
Id=-2 oznacza rabat pakietowy (w przypadku Comarch ERP Altum),
Id=-3 oznacza ofertę (przy czym nie będą przesyłane oferty, które mają już określony koszt w panelu administracyjnym e-Sklepu),
Id=-4 oznacza „zestaw” towarów pochodzący z akcji Cart/ExternalAdd.
BundleId to identyfikator rabatu pakietowego z systemu ERP (parametr będzie dostępny, kiedy Id=-2),
Elements to pozycje przypisane do danego „zestawu”, wówczas dostępne są następujące parametry:
BundleGratis – czy jest to gratis z pakietu rabatowego,
ExtId – zewnętrzny identyfikator pozycji, jeśli pozycja pochodzi z akcji Cart/ExternalAdd.
CustomDeliveryTotalValue to koszt dostawy (ustalony w ofercie lub pochodzący z akcji ExternalAdd). Jeśli nie ma tego kosztu, to worker będzie zwracał null (wartość może być użyta lub może być zignorowana).
CalculationId to id kalkulacji na podstawie, której wyliczono koszt dostawy. Kalkulacja może zawierać informację o cenie wyjściowej, udzielonych rabatach, cenie transportu, cenie załadunku oraz innych elementach, które wpłynęły na kosz dostawy. Kalkulację należy zapisać we własnej infrastrukturze (np. baza danych, lub plik xml na dysku). Id kalkulacji dostępne jest także na obiekcie zamówienia. W koszyku można pobrać kalkulację i wyświetlić potrzebne elementy na interfejsie.
Przykładowy worker poniżej:
namespace DeliveryCost{using System.Collections.Generic;using System.Linq;using System.Threading.Tasks;using Comarch.eShop.ISync;public class ExternalDeliveryCostQuery2{public int[] MethodId;public string Country;public string City;public string ZipCode;public decimal TotalValue;public decimal SubtotalValue;public List Sets;}public class ExternalDeliveryCostSetQuery2{public int Id; // >0 - regular set, 0 - regular product, -2 - bundle, -3 - offer, -4 - Cart/ExternalAddpublic int? BundleId;public decimal? CustomDeliveryTotalValue;public List Elements;}public class ExternalDeliveryCostElementQuery2{public int? Id;public int EshopProductId;public decimal Quantity;public short? MapType;public string MapForeignId;public bool? BundleGratis;public bool? BundleAddHeaderDiscount;public string ExtId;}public class ExternalDeliveryCostCl2{public int MethodId;public decimal Cost;public bool FreePayment;public string CalculationId;}public class DeliveryCost2 : Worker{public override System.Threading.Tasks.Task Execute(Msg msgOuter){var req = Newtonsoft.Json.JsonConvert.DeserializeObject<Request>(msgOuter.Message);var cena = 789 + req.Message.Sets.Where(z => z.CustomDeliveryTotalValue.HasValue).Sum(z => z.CustomDeliveryTotalValue.Value);return Task.Factory.StartNew(cenaIn =>{msgOuter.Response = Newtonsoft.Json.JsonConvert.SerializeObject(req.Message.MethodId.Select(z => new ExternalDeliveryCostCl2() { MethodId = z, Cost = (decimal)cenaIn, CalculationId = "foo-bar2" }));return msgOuter;}, cena);}}}
Dalsza konfiguracja tego sposobu wyliczania kosztów dostawy w panelu e-Sklepu pozostaje taka sama jak w przypadku pozostałych typów kosztów i została opisana w tym artykule.
Jakie dokumenty pobiera usługa Comarch e-sklep Sync?
Usługa Comarch e-Sklep Sync umożliwia pobieranie danych na temat faktur, wydań zewnętrznych, zamówień wraz z dokumentami powiązanymi oraz płatności (limit kredytu oraz limit przeterminowanych płatności) z systemów Comarch ERP. Usługa posiada otwarty interfejs umożliwiający pobieranie danych z użyciem procesu SQL, a także rozszerzeń aplikacji (pliki dll).
W szablonie Szafir w Strefie Klienta zalogowanym użytkownikom można wyświetlić przysługujący im limit kredytu oraz limit przeterminowanych płatności. Dzięki temu klienci na bieżąco mogą śledzić stan swoich zobowiązań wobec sprzedawcy. Dodatkowo, po przekroczeniu określonego na jego karcie w systemie ERP limitu, właściciel sklepu może ograniczyć sprzedaż płatnościami odroczonymi (przelew) dla danego klienta. Wówczas kontrahenci mogą zamawiać z wykorzystaniem nieodroczonych form płatności (gotówka, płatności online).
Aby limity płatności były widoczne w Strefie klienta należy:
ustawić limity kredytu i przeterminowanych płatności w systemie Comarch ERP na karcie kontrahenta o statusie podmiot gospodarczy,
w konfiguracji e-Sklepu na poziomie systemu ERP wskazać sposób kontroli limitu płatności,
w panelu administracyjnym w menu Ustawienia > Ustawienia sklepu > Klienci włączyć parametr Limity kredytu i płatności:
Konfiguracja limitu w Comarch ERP Optima
W systemie Comarch ERP Optima limit kredytu oraz limit przeterminowanych płatności możesz ustawić w menu Ogólne/ Kontrahenci, po wejściu w szczegóły kontrahenta na zakładce Handlowe w sekcji Warunki handlowe.
Jeżeli pole Limit kredytu jest zaznaczone, możesz wprowadzić kwotową wartość maksymalnego kredytu udzielanego kontrahentowi. Jeśli kontrahent korzysta z limitu kredytowego, wówczas pole Limit wykorzystany zawiera informację o aktualnym zadłużeniu kontrahenta.
Zaznaczenie parametru Limit przeterminowanych płatności pozwala wprowadzić maksymalną kwotę przeterminowanych płatności, do wysokości której pozwalasz kontrahentowi na zakupy u siebie. Dzięki temu masz kontrolę nad zadłużeniem danego kontrahenta.
Aby ustawione dla poszczególnych kontrahentów limity były weryfikowane podczas składania zamówienia w Comarch e-Sklep B2B, w menu System > Konfiguracja > Firma > Ogólne > e-Sklepna zakładce Dodatkowe musisz określić zakres kontroli limitu płatności.
Do wyboru dostępne są opcje:
brak – po przekroczeniu limitu nie będzie podejmowana żadna akcja w Comarch e-Sklep, Klient będzie mógł normalnie złożyć zamówienie,
ostrzeżenie – w momencie składania zamówienia pojawi się ostrzeżenie o przekroczeniu limitu,
blokada – po przekroczeniu limitu kontrahent będzie miał zablokowaną możliwość złożenia zamówienia w Comarch e-Sklep.
Konfiguracja limitu w Comarch ERP XL
W systemie ERP XL limit kredytu możesz ustawić w module Administrator oddziałów w menu Ogólne > Kontrahenci, po wejściu na szczegóły karty kontrahenta na zakładce Limity kredytowe.
W sekcji Limity kredytowe można przyznać kontrahentowi konkretną kwotę limitu wraz z datą obowiązywania. Po kliknięciu w zielony plus otworzy się okienko, w którym możesz wprowadzić maksymalną kwotę kredytu jaką udzielasz danemu kontrahentowi.
Wskazówka
Limit kredytowy jest prezentowany z uwzględnieniem poniższych parametrów, jeśli są włączone w systemie Comarch ERP XL:
Czy uwzględniać rezerwacje,
Czy uwzględniać w wykorzystanym limicie kontrahenta, płatności które powstały do dokumentów.
W celu weryfikowania ustawionego limitu kredytowego dla wybranych kontrahentów podczas składania zamówienia w Comarch e-Sklep należy w systemie ERP XL w module Administrator oddziałów w menu Ogólne > Oddziały, na szczegółach oddziału synchronizowanego ze sklepem, w zakładce Eksport określić rodzaj kontroli limitu.
Do wyboru dostępne są opcje:
Zezwalaj – w przypadku przekroczeniu limitu kredytowego kontrahenci nadal będą mogli składać zamówienia w Comarch e-Sklep,
Ostrzegaj – podczas składania zamówienia pojawi się informacja o przekroczeniu limitu kredytowego,
Blokuj – po przekroczeniu limitu kredytowego kontrahent będzie miał zablokowaną możliwość złożenia zamówienia w Comarch e-Sklep.
Limit płatności w Comarch e-Sklep w wersji B2B
Jeżeli zostały spełnione warunki określone we wstępnie tego artykułu, klient po zalogowaniu na swoje konto w e-Sklepie, może w Strefie klienta sprawdzić dostępny limit kredytu oraz limit przeterminowanych płatności.
Dodatkowo w szablonie Szafir dla zalogowanych klientów (o typie firma) w nagłówku strony prezentowane są (jeżeli są większe od 0) następujące informacje o:
przyznanym limicie kredytowym – kwota limitu kredytu ustalona dla kontrahenta w systemie Comarch ERP,
pozostałym do wykorzystania limicie – kwota limitu kredytu, który pozostał do wykorzystania przez kontrahenta. Dotychczas wyświetlany był wyłącznie po wejściu do Strefy Klienta, pod menu.
płatnościach przeterminowanych – kwota przeterminowanych zamówień z odroczoną formą płatności:
Skonfigurowane w systemie ERP limity są kontrolowane podczas składania zamówienia z formą płatności o typie przelew. W zależności od ustawień w konfiguracji systemu ERP kontrahent jest ostrzegany o przekroczeniu limitu lub składanie zamówień może zostać zablokowane.
Przyklad
Dla opcji blokada Klient zobaczy podczas składania zamówienia następujący komunikat: "Twój limit płatności został przekroczony. Nie możesz złożyć zamówienie z odroczoną formą płatności (Przelew). Celem wyjaśnienia skontaktuj się ze swoim opiekunem."Blokada zamówień po przekroczeniu limitu płatności w szablonie Szafir
Dla opcji ostrzeżenie Klient będzie mógł złożyć zamówienie przy przekroczonym limicie płatności. Po złożeniu zamówienia zobaczy odpowiedni komunikat: "Twój limit płatności został przekroczony."Ostrzeżenie o przekroczonym limicie po złożeniu zamówienia w szablonie Szafir
Instalacja Comarch e-Sklep Sync - komunikaty
W przypadku trudności z instalacją Comarch e-Sklep Sync lub z uruchomieniem tej usługi polecamy zweryfikować:
logi dostępne w katalogu instalacyjnym usługi w katalogu Logs,
logi z systemu Windows (Narzędzia administracyjne/ Dziennik zdarzeń).
Dodatkowo, jeżeli zainstalowana usługa Comarch e-Sklep Sync nie działa prawidłowo, to na stronie głównej w panelu administracyjnym wyświetli się odpowiedni komunikat diagnostyczny:
Poniżej przedstawiamy listę częstych komunikatów wraz z objaśnieniami:
403 Forbidden (Disabled) – w panelu administracyjnym jest wyłączona opcja Konfiguracja pobierania danych na żądanie z systemu ERP, która znajduje się w Ustawienia/Ustawienia sklepu/Ogólne.
403 Forbidden (Authorization) – w większości przypadków spowodowane jest podaniem niepoprawnego AppID albo AppKEY. Może też wystąpić w przypadku starszej wersji Comarch e-Sklep Sync i nowego Comarch e-Sklep.
403 Forbidden (TS) – niezgodny timestamp. W środowisku instalacyjnym został ustawiony niepoprawny czas. Lokalny czas na urządzeniu na którym jest zainstalowany Comarch e-Sklep Sync różni się od czasu ustawionego na serwerze SQL. Dopuszczalna różnica wynosi 10 minut.
403 Forbidden (Args) – błędny request. Żądanie nie było wysłane przez Comarch e-Sklep Sync albo dotyczy starszej wersji oprogramowania.
403 Forbidden (DEMO) – Comarch e-Sklep jest w wersji demo albo sklep nie ma licencji.
Komunikaty związane z licencją:
Get License: True/False – nie została pobrana licencja.
Renew License: True/False – nie udało się odnowić licencji, która wcześniej została pobrana (możliwe, że program pobrał licencję, albo menedżer licencji został zresetowany).
Release License – w przypadku zatrzymania Comarch e-Sklep Sync, zostaje oddana licencja do menedżera licencji.
e-Shop not synchronized – nie została przeprowadzona synchronizacja do Comarch e-Sklep.
No e-Shop Sync license – brak licencji w menedżerze licencji dla Comarch e-Sklep Sync.
Pozostałe komunikaty:
Invalid Url – w configWorkers.json został podany niepoprawny adres URL do Comarch e-Sklep.
Awaiting message – Comarch e-Sklep Sync czeka na żądanie z Comarch e-Sklep.
Nothing to do – worker nie otrzymał żądania z Comarch e-Sklep i zaczyna czekać od nowa (jeżeli brak tego komunikatu, należy sprawdzić proxy oraz dostęp do sieci internetowej).
Podjęto próbę załadowania zestawu z lokalizacji sieciowej. W starszych wersjach programu .NET Framework próba ta spowodowałaby uruchomienie zestawu w trybie piaskownicy. W tej wersji programu .NET Framework zasady CAS nie są domyślne włączone, więc to załadowanie może być niebezpieczne.. – należy zweryfikować, czy system Windows blokuje pliki pobierane z Internetu. Sprawdź wówczas każdy plik w katalogu Sync, czy nie jest zablokowany – muszą one zostać odblokowane
Cannot open database „CDN_XXX” requested by the login. The login failed. Login failed for user 'erpDataLogin’:
Należy usunąć lub zmienić nazwę loginu „erpDataLogin” z poziomu Microsoft SQL Server Management Studio,
Należy usunąć lub zmienić nazwę użytkownika „erpDataUser” podpiętego pod konkretną bazę danych na serwerze w Microsoft SQL Server Management Studio,
Należy usunąć i zainstalować jeszcze raz usługę Comarch e-Sklep Sync – dzięki temu utworzy się nowy ErpDataLogin i ErpDataUser,
Po wykonaniu powyższych czynności komunikat nie będzie wyświetlał się w logach.
Proszę sprawdzić, czy po wykonaniu powyższej instrukcji użytkownik erpDataLogin połączy się z serwerem SQL za pośrednictwem danych do logowania zawartych w pliku SqlCommon.sql.
Comarch e-Sklep Sync to narzędzie do Comarch e-Sklep w wersji B2B, umożliwiające pobieranie danych na żądanie z baz systemów Comarch ERP Optima, Comarch ERP XL, Comarch ERP Altum. Aplikacja działa w postaci dodatku, który umożliwia komunikację z Comarch e-Sklep.
Obecnie usługa umożliwia pobranie danych na temat: faktur, wydań zewnętrznych, zamówień wraz z dokumentami powiązanymi oraz płatności (limit kredytu oraz limit przeterminowanych płatności) z systemów Comarch ERP. Usługa posiada otwarty interfejs umożliwiający pobieranie dowolnych danych z użyciem procedur SQL a także rozszerzeń aplikacji (pliki dll).
Wskazówka
Narzędzie przeznaczone jest dla użytkowników zaawansowanych, przy jego konfiguracji niezbędna może okazać się wiedza programistyczna.
Jakie są wymagania techniczne?
Komputer z systemem Windows:
Zalecany Windows Serwer 2022 (wspierane wersje 2016, 2019),
Możliwe uruchomienie na Windows 11 (wspierany Windows 10),
Wymagany .NET Framework 4.0.
Dostęp do internetu
Nieograniczony i stabilny dostęp do / z internetu po portach 443 oraz 80,
Wymagane jest zabezpieczenie komunikacji przez instalację certyfikatu SSL na sklepie internetowym.
Comarch e-Sklep w wersji B2B,
Aktualny system klasy ERP firmy Comarch:
Comarch ERP Optima 2024.x,
Comarch ERP XL 2024.x, 2023.x
Comarch ERP Altum 2024,
Klucz wirtualny
Comarch e-Sklep Sync wymaga licencji w kluczu wirtualnym.
Wskazówka
Licencję można uzyskać w dziale logistyki Comarch ERP pisząc na adres logistyka.erp@comarch.pl lub u swojego Partnera Biznesowego.
Gdzie mogę pobrać Comarch e-Sklep Sync?
Narzędzie do pobrania najnowszej wersji 2025.4 znajduje się pod adresem Comarch e-Sklep Sync 2025.4
Przy aktualizacji Comarch e-Sklep Sync jego wersja musi być adekwatna do wersji sklepu.
Instrukcja instalacji dla systemu ERP w wersji stacjonarnej
Krok 1. Pobierz plik z linku.
Krok 2. Pobrany plik ZIP należy w pierwszej kolejności odblokować oraz zdjąć atrybut Tylko do odczytu (Prawy klawisz myszy > Właściwości pliku). Czynność tą należy przeprowadzić jako administrator. Efektem końcowym powinno być odblokowanie oraz wyjęcie z trybu Tylko do odczytu wszystkich plików znajdujących się w pobranym folderze.
Krok 3. Rozpakuj plik na dysku.
Krok 4. Zmodyfikuj plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat.):
uzupełnij nazwę swojego serwera
uzupełnij nazwę bazy danych, z której jest zasilany e-Sklep.
Krok 5: Zaloguj się do panelu administracyjnego, a następnie przejdź do zakładki Integracje > Dodaj integrację. W filtrze Typ wybierz Dodatki. Odszukaj Comarch e-Sklep Sync i skonfiguruj dodatek klikając przycisk Dodaj, a następnie Konfiguruj.
Krok 6. Uzupełnij Numer seryjny klucza (Klucz wirtualny wraz z licencją na usługę Comarch e-Sklep Sync jest nadany przez Comarch.). Wygeneruj AppId oraz AppKey, które będziesz potrzebować w kolejnym kroku.
Krok 7. Zmodyfikuj plik configWorkers.json:
uzupełnij id – dowolny identyfikator,
uzupełnij url – podaj adres swojego sklepu z /sync na końcu np. https://sklep.com/sync,
uzupełnij AppID i AppKEY – podaj ciąg znaków, wygenerowałeś w panelu administracyjnym w kroku powyżej,
uzupełnij sekcję „CS”: Ciąg do uzupełniania zaczyna się po znaku „=” zamień je na dane dostępu do twojej bazy. Ważne, żeby podmienić je we wszystkich workerach. Pola do uzupełnienia:
„Data Source=TUTAJ_WPISZ_NAZWA_SERWERA;
Initial Catalog=TUTAJ_WPISZ_NAZWA_BAZY;
user id=erpDataLogin; password=TUTAJ_WPISZ_HASLO_DLA_LOGINU;
Pamiętaj, żeby w pliku configWorkers.json, w przypadku, gdy używasz w nazwie serwera (gdzie jest baza danych) ukośnika, wpisać go podwójnie, np. zamiast SERWER\OPTIMA należy podać SERWER\\OPTIMA.
Wskazówka
W przykładach korzystamy z użytkownika SQL o nazwie: erpDataUser oraz loginu:
erpDataLogin. Zmiany można dokonać w pliku SQL o nazwie SQLCommon.sql. Password dla powyższego skryptu to dowolne hasło, które należy nadać dla tworzonego loginu (user id).
Wskazówka
W przypadku aktualizacji/ reinstalacji, przed wykonaniem kolejnego kroku należy zatrzymać działającą usługę w Menedżerze zadań > Usługi.
Krok 8. Nadaj prawa zapisu na katalog instalacyjny dla użytkownika USŁUGA SIECIOWA (NETWORK SERVICE). Ten użytkownik jest domyślnym użytkownikiem, na którego usługa się instaluje.
Krok 9. Uruchom z uprawnieniami administratora wiersz poleceń, w którym przejdź do folderu z pobranymi wcześniej plikami aplikacji e-Sklep Sync i uruchom plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat).
Wskazówka
Aby przejść do folderu z pobranymi wcześniej plikami aplikacji e-Sklep Sync z poziomu wiersza poleceń należy:
Odnaleźć i skopiować ścieżkę dostępu do folderu Comarch e-Sklep Sync (przykładowa ścieżka: C:\Comarch e-Sklep Sync.
Otworzyć wiersz poleceń z uprawnieniami administratora i napisać: cd C:\Comarche-Sklep Sync (wkleić swoją ścieżkę dostępu do folderu).
Jeżeli folder z pobranymi plikami znajduje się na innym dysku niż C: przejdź do niego poprzez wiersz poleceń wpisując krótko „D:”. Następnie podaj ścieżkę do folderu jak wyżej.
Uruchom plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat).
Krok 10. Aby usługa Comarch e-Sklep Sync działała, w panelu administracyjnym, po wpisaniu Numeru klucza seryjnego i wygenerowaniu AppId oraz AppKey, kliknij przycisk Dodaj integrację - krok 6.
Więcej informacji o komunikatach występujących przy uruchomieniu Comarch e-Sklep Sync znajduje się w tym artykule.
Instrukcja instalacji dla systemu ERP w wersji stacjonarnej - Uruchomienie usługi dla kilku sklepów
Informacją kluczową w przypadku omawianego przypadku jest to, że plik configWorkers.json jest tablicą. W związku z tym, aby poprawnie skonfigurować więcej niż jeden e-Sklep z działającą usługą e-Sklep Sync, należy dodać do pliku configWorkes.json kolejny element tablicy, który będzie kolejnym sklepem dla usługi Comarch e-Sklep Sync. Warunkiem koniecznym do prawidłowego działania w przypadku takiej konfiguracji, jest dostateczna ilość licencji na kluczu/kluczach - każda instancja wymaga osobnej licencji.
Instrukcja instalacji dla systemu ERP w wersji stacjonarnej - Uruchomienie usługi dla dwóch sklepów do dwóch baz firmowych na jednym serwerze
W celu instalacji usługi Comarch e-Sklep Sync dla dwóch sklepów należy skopiować zawartość pliku ConfigWorkers od linijki nr 2:
do linijki nr: 55:
Następnie w linijce 59 za nawiasem należy wpiąć przecinek ( }, ) za którym należy wkleić skopiowany fragment . Całość powinna zostać zakończona kwadratowym nawiasem. Oczywiście należy pamiętać, że każda z tablic powinna mieć wpisany inny adres Url.
Instrukcja aktualizacji dla systemu ERP w wersji stacjonarnej
Krok 1. Pobierz plik z tej: sekcjiKrok 2. Pobrany plik ZIP należy w pierwszej kolejności odblokować oraz zdjąć atrybut Tylko do odczytu(Prawy klawisz myszy > Właściwości pliku). Przeprowadź tą czynność jako administrator. Efektem końcowym powinno być odblokowanie oraz wyjęcie z trybu Tylko do odczytu wszystkich plików znajdujących się w pobranym folderze.
Krok 3. Rozpakuj plik na dysku.
Krok 4. Zmodyfikuj plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat)
uzupełnij nazwę swojego serwera,
uzupełnij nazwę bazy danych, z której jest zasilany e-Sklep.
Krok 5: Zaloguj się do panelu administracyjnego, a następnie przejdź do zakładki Integracje > Dodaj integrację. W filtrze Typ wybierz Dodatki. Odszukaj Comarch e-Sklep Sync i skonfiguruj dodatek klikając przycisk Dodaj, a następnie Konfiguruj.
Krok 6. Uzupełnij Numer seryjny klucza (Klucz wirtualny wraz z licencją na usługę Comarch e-Sklep Sync jest nadany przez Comarch.). Wygeneruj AppId oraz AppKey, które będziesz potrzebować w kolejnym kroku.
Krok 7. Zmodyfikuj plik configWorkers.json
uzupełnij id – dowolny identyfikator,
uzupełnij url – podaj adres swojego sklepu z/syncna końcu np. https://sklep.com/sync,
uzupełnij appid i appkey – podaj ciąg znaków, który wygenerowałeś w panelu administracyjnym w kroku powyżej,
uzupełnij sekcję „CS”: Ciąg do uzupełniania zaczyna się po znaku „=” zamień je na dane dostępu do twojej bazy. Ważne, żeby podmienić je we wszystkich workerach. Pola do uzupełnienia:
„Data Source=TUTAJ_WPISZ_NAZWA_SERWERA;
Initial Catalog=TUTAJ_WPISZ_NAZWA_BAZY;
user id=erpDataLogin; password=TUTAJ_WPISZ_HASLO_DLA_LOGINU;
W przykładach korzystamy z użytkownika SQL o nazwie: erpDataUser oraz loginu:
erpDataLogin. Zmiany można dokonać w pliku SQL o nazwie SQLCommon.sql. Password dla powyższego skryptu to dowolne hasło, które należy nadać dla tworzonego loginu (user id).
Krok 8. W przypadku aktualizacji, przed wykonaniem kroku 7, zatrzymaj działającą usługę w Menedżerze zadań > Usługi.Krok 9. Nadaj prawa zapisu na katalog instalacyjny dla użytkownika USŁUGA SIECIOWA (NETWORK SERVICE). Ten użytkownik jest domyślnym użytkownikiem, na którego usługa się instaluje.
Krok 10. Uruchom z uprawnieniami administratora wiersz poleceń, w którym przejdź do folderu z pobranymi wcześniej plikami aplikacji e-Sklep Sync i uruchom plik installXXX.bat (gdzie XXX to nazwa Twojego systemu ERP, np. installOptima.bat)
Krok 11. Aby usługa Comarch e-Sklep Sync działała, w panelu administracyjnym, po wpisaniu Numeru klucza seryjnego i wygenerowaniu AppId oraz AppKey, kliknij przycisk Dodaj integrację - krok 6.
Wskazówka
Pamiętaj, żeby w pliku json, w przypadku, gdy używasz w nazwie serwera (gdzie jest baza danych) ukośnika, wpisać go podwójnie, np. zamiast SERWER\OPTIMA należy podać SERWER\\OPTIMA
Więcej informacji o komunikatach występujących przy aktualizacji Comarch e-Sklep Sync znajduje się w tym artykule.
Instrukcja instalacji dla Comarch ERP Optima Chmura Standard
W przypadku programu Comarch ERP Optima Chmura Standard, usługa Comarch e-Sklep Sync jest już zainstalowana. Należy ją tylko odpowiednio skonfigurować.
Aby uruchomić usługę Comarch e-Sklep Sync w Comarch ERP Optima Chmura Standard należy:
Krok 1. Zalogować się do panelu Comarch ERP Optima poprzez stronę: www.online.comarch.plKrok 2. Następnie na zakładce Bazy danych należy wybrać opcję Zarządzaj:Krok 3. W dolnej części okna Zarządzanie znajduje się sekcja Comarch e-Sklep Sync, gdzie należy kliknąć w przycisk Skonfiguruj Comarch e-Sklep Sync:
Krok 4: Jednocześnie zaloguj się do panelu administracyjnego, a następnie przejdź do zakładki Integracje > Dodaj integrację. W filtrze Typ wybierz Dodatki. Odszukaj Comarch e-Sklep Sync i skonfiguruj dodatek klikając przycisk Dodaj, a następnie Konfiguruj.
Uzupełnij Numer seryjny klucza (Klucz wirtualny wraz z licencją na usługę Comarch e-Sklep Sync jest nadany przez Comarch.). Wygeneruj AppId oraz AppKey, które będziesz potrzebować w kolejnym kroku.
Krok 5. Na oknie konfiguracji Comarch e-Sklep Sync należy uzupełnić dane:
ID sklepu – zostanie uzupełnione automatycznie, jeżeli w Comarch ERP Optima jest uzupełniona konfiguracja
Comarch e-Sklep
Domena – domena sklepu, dla którego ma być uruchomiona usługa Comarch e-Sklep Sync (podpowiada się automatycznie, zawsze z dopiskiem „sync”)
AppId – jeden z dwóch kodów niezbędny do uruchomienia usługi Comarch e-Sklep Sync. Kod skopiuj z kroku powyżej i wklej w tak samo oznaczone pole w Comarch ERP Optima Chmura Standard.
AppKey – klucz niezbędny do uruchomienia usługi Comarch e-Sklep Sync. Kod skopiuj z kroku powyżej i wklej w tak samo oznaczone pole w Comarch ERP Optima Chmura Standard.
Baza danych – w przypadku więcej niż jednej bazy systemu ERP, należy wskazać tą, na której ma zostać uruchomiona usługa Comarch e-Sklep Sync.
Krok 6. Po uzupełnieniu danych, należy je zapisać przyciskiem Dodaj lub Aktualizuj (w przypadku edycji danych).
Krok 7. Aby usługa Comarch e-Sklep Sync działała, w panelu administracyjnym, po wpisaniu Numeru klucza seryjnego i wygenerowaniu AppId oraz AppKey, kliknij przycisk Dodaj integrację - krok 4.
Informacja o zainstalowanej wersji
W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep jest informacja o aktualnie zainstalowanej wersji Comarch e-Sklep Sync. Informację tę można znaleźć w panelu administracyjnym z poziomu zakładki: Ustawienia > Ustawienia sklepu > Ogólne w sekcji: Comarch e-Sklep Sync.
W przypadku braku zainstalowanej usługi Comarch e-Sklep Sync pojawi się informacja:
W przypadku zainstalowanej usługi Comarch e-Sklep Sync, lecz w wersji starszej do posiadanego programu Comarch e-Sklep pojawi się informacja:
W przypadku zainstalowanej usługi Comarch e-Sklep Sync w wersji aktualnej do posiadanego programu Comarch e-Sklep nie pojawia się dodatkowa informacja:
Stany magazynowe online to funkcja, która pozwala na weryfikację stanów magazynowych podczas składania zamówienia w Comarch e-Sklep z aktualnymi stanami magazynowymi w systemie ERP w czasie rzeczywistym.
Zastosowanie
Mechanizm służy do sprawdzania stanów magazynowych w momencie składania zamówienia przy użyciu narzędzia Comarch e-Sklep Sync. Podczas składania zamówienia po użyciu przycisku ‘zamawiam i płacę’ sklep uruchomi Comarch e-Sklep Sync, aby ten pobrał informacje o aktualnym stanie magazynowym tylko z wskazanych magazynów w odpowiednim systemie ERP (Optima, Altum, XL).
Po przekazaniu zaktualizowanych stanów magazynowych sklep podejmie odpowiednie akcje na zamówieniu:
zamówienie zostanie złożone i zapisane, jeśli stan magazynowy będzie nadal pozwalał na złożenie zamówienia,
zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat walidacyjny z przyciskiem Przelicz, po użyciu którego pozycje zamówienia zostaną przeliczone, jeśli stan magazynowy został pomniejszony.
Kto może używać tej opcji
Aby móc używać funkcjonalności stany magazynowe online należy posiadać:
Włączoną obsługę i kontrolę stanów magazynowych (w Comarch e-Sklep).
Sklep w wersji B2B.
Działającą usługą Comarch e-Sklep Sync.
Jeden z 3 systemów ERP – Optima, Altum, XL.
Konfiguracja stanów magazynowych online
W panelu administracyjnymUstawienia > Ustawienia sklepu > Towary > Stany magazynowenależy włączyć nowy parametr Kontrola stanów magazynowych w ERP.
Po włączeniu parametru w momencie składania zamówienia sklep pobierze przy pomocy Comarch e-Sklep Sync ‘rzeczywisty’ stan magazynowy z systemu ERP.
Skąd pobierane są stany magazynowe?
Comarch ERP Optima
W Comarch ERP Optima stany magazynowe przekazywane są do sklepu na podstawie ustawień zdefiniowanych w Konfiguracja > Firma > Ogólne > e-Sklep wybrane stanowisko sklepu zakładka Zasoby.
W tym obszarze do stanowiska sklepu dodaje się magazyny z których zostaną wyświetlone stany magazynowe w sklepie. W zależności od ustawień może to być jeden magazyn lub suma kilku magazynów.
Więcej o konfiguracji dostępne jest w artykule:
Uwaga
Parametr Stany na dzień ma wpływ na wyliczanie stanu magazynowego i określa czy stan dla danego towaru jest pomniejszany o złożone rezerwacje (ilość dostępna).
W Comarch ERP XL stany magazynowe przekazywane są do sklepu na podstawie poniższych ustawień:
Konfiguracja > Struktura firmy > Magazyny
W tym obszarze do oddziału sklepu dodaje się magazyny, z których zostaną wyświetlone stany magazynowe w sklepie. W zależności od ustawień może to być jeden magazyn lub suma kilku magazynów.
Konfiguracja Oddziału zakładka Eksport parametr Eksport stanów magazynowych i Uwzględniaj rezerwacje (Stany pobierane z magazynów na podstawie wybranego centrum)
Dodatkowo w konfiguracji oddziału (sklepu) określa się, czy stany magazynowe mają być pomniejszane o złożone rezerwację (ZS w buforze).
Na podstawie konfiguracji obu obszarów dla każdego towaru przekazywana jest jedna wartość stanu magazynowego dla Comarch e-Sklepu.
Więcej o integracji Comarch e-Sklep z Systemem ERP XL.
Comarch ERP Altum
W Comarch ERP Altum stany magazynowe przekazywane są do sklepu na podstawie poniższych ustawień wszystkich magazynów, które zostały dodane w dostępności obiektów dla tego centrum typu Comarch e-Sklep w konfiguracji systemu. Opcja ta znajduje się w zakładce Konfiguracja > Struktura firmy > Dostępność obiektów > Magazyny
Dodatkowo jest możliwość wysyłania stanów z udostępnionych magazynów dla centrum typu Comarch e-Sklep, z poziomu karty magazynu w zakładce [Widoczność stanów].
Aby te stany wychodziły należy dodatkowo zdefiniować parametr na centrum typu Comarch e-Sklep w zakładce [Synchronizacja].
Na podstawie zdefiniowanych obszarów do Comarch e-Sklepu przekazywana jest jedna wartość stanu magazynowego dla danego towaru.
Więcej o integracji Comarch e-Sklep z Systemem ERP Altum.
Wyjątki i obostrzenia
Uwaga
Oprócz zamówień złożonych w sklepie należy uwzględniać (rezerwować) ilość sztuk zapisaną na dealach z Allegro (zamówienia oczekujące na wypełnienie sposobu dostawy i płatności).
Przykłady użycia w Comarch e-Sklep
W sklepie posiadamy towar A dostępny w ilości 10 sztuk (po synchronizacji).
Towar A zostaje kupiony przez innego klienta w Comarch e-Sklep w ilości 2 sztuk w sklepie (obecny stan 8).
W systemie ERP zostaje złożone zamówienie na towar A w ilości 3 sztuk z magazynu, który jest przypisany do sklep (obecny stan 5).
Kontrahent składa zamówienie na 7 sztuk (podczas dodawania do koszyka widział dostępnych 10).
W momencie złożenia zamówienia Comarch e-Sklep Sync pobiera aktualny stan z ERP (10 - 3 = 7) oraz uwzględnia aktualne zamówienia w sklepie od ostatniej synchronizacji (7 – 2 = 5) i ustala finalną wartość na poziomie 5 sztuk.
Sklep wyświetla komunikat i przelicza zamówienie.
Po aktualizacji stanów magazynowych online z ERP mogą wystąpić poniższe sytuacje:
powiadomienie o dostępności (jeśli odznaczone ukrywanie towarów ze stanem 0)
ukryć towar (jeśli zaznaczone ukrywanie towarów ze stanem 0)