1 Nowości
1.1 Dyrektywa Omnibus
W związku ze zbliżającym się terminem rozpoczęcia obowiązywania unijnej dyrektywy Omnibus wprowadziliśmy dodatkowe funkcje w Comarch e-Sklep umożliwiające dostosowanie Twojego sklepu internetowego do nadchodzących zmian.
Co to dokładnie oznacza?
Dyrektywę Omnibus przyjęto w celu lepszego egzekwowania i unowocześnienia przepisów UE dotyczących ochrony konsumenta. Już od 28 maja 2022 roku wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej będą zobowiązane stosować nowe przepisy wynikające z dyrektywy. Zmiany dotyczą:
- informowania o najniższej cenie towaru , jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki,
- prezentowania opinie dla towarów, potwierdzonych zakupem użytkownika,
- prezentowania zasady kolejności wyświetlanych wyników wyszukiwania w e-Sklepie.
Dzięki wprowadzonym nowościom już dziś możesz zacząć zarządzać swoimi cenami i budować ich historię w Comarch e-Sklep.
1.1.1 Historia cen towarów
Od wersji 2022.2. w Comarch e-Sklep rozpoczynamy zapisywanie historii cen towarów. Dodaliśmy w panelu administracyjnym nowe elementy dotyczące gromadzenia historii zmiany cen towarów i prezentacji minimalnej ceny za ostatnie 30 dni.
- Na liście towarów w sekcji Towary/ Lista towarów dodaliśmy dwie nowe kolumny, w których prezentowana jest minimalna cena towaru za ostatnie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Minimalna cena wyliczana jest w oparciu o cenę domyślną towaru oraz cenę poprzednią. Ceny towarów możesz sprawdzić w kolumnach:
- Cena minimalna brutto (30dni),
- Cena minimalna netto (30dni).
- W sekcji Towary/ Lista towarów, na szczegółach towaru dodaliśmy nową zakładkę o nazwie Historia cen. W najnowszej wersji programu historia wprowadzanych przez Ciebie zmian w cennikach będzie zapisywana wraz z datą aktualizacji. Informacje zapisywane są w kolumnach:
- Nazwa cennika (z możliwością filtrowania po wybranym cenniku),
- Data zmiany ceny (30 dni),
- Cena brutto,
- Cena netto.
Już teraz zapisywanie zmian w cennikach dla Twoich towarów pozwoli na ich prawidłową prezentację w e-Sklepie, w dniu wejścia Dyrektywy.
1.1.2 Opinie potwierdzone zakupem
Kolejnym istotnym obowiązkiem wynikającym z dyrektywy Omnibus, będzie weryfikacja opinii publikowanych przez Klientów Twojego sklepu. Jeśli umożliwiasz swoim Klientom dodawanie opinii do towarów, powinieneś wskazać, że zamieszczone opinie rzeczywiście pochodzą od Kontrahentów, którzy nabyli lub używali dany towar. W wersji 2022.2 Comarch e-Sklep domyślnie aktywowany będzie parametr dotyczący oceniania zakupionych towarów, tylko przez zalogowanych Klientów dostępny w sekcji Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Towary. Parametr ten pozwala na tworzenie opinii na temat towarów w e-Sklepie potwierdzonych ich zakupem przez użytkownika. Dzięki temu, korzystając z gotowych szablonach Comarch, opinie wystawione przez Klientów Twojego sklepu, którzy dokonali zakupu, będą dodatkowo oznaczone jako – Opinia potwierdzona zakupem.
1.1.3 Prezentacja ceny minimalnej
W najnowszej wersji wprowadziliśmy dwie nowe zmienne odpowiedzialne za prezentację minimalnej ceny towaru za 30 dni na moment wprowadzenia obniżki:
- SubtotalMinPrice – cena minimalna netto z ostatnich 30 dni od daty wprowadzenia promocji (wersja Enterprise i B2B),
- TotalMinPrice – cena minimalna brutto z ostatnich 30 dni od daty wprowadzenia promocji (wersja Enterprise i B2B).
Więcej na temat tworzenia feedu produktowego znajdziesz w artykule Porównywarki cen (feed produktowy).
Szablony prezentujące minimalną cenę towaru na jego szczegółach zostaną opublikowane w późniejszym czasie. Poinformujemy Cię, gdy zostaną udostępnione.
1.2 Gotowe integracje w Comarch e-Sklep
Od teraz w jednym miejscu znajdziesz wszystkie dodatkowe funkcje dostępne w Comarch e-Sklep. W wersji 2022.2 dodaliśmy w panelu administracyjnym nową pozycję w menu o nazwie Gotowe integracje. Na stronie znajduje się spis integracji dostępnych w Comarch e-Sklep (uwzględniając posiadaną wersję e-Sklepu). Na szczegółach każdej z integracji znajduje się jej opis wraz z bezpośrednim przekierowaniem do konfiguracji w panelu administracyjnym oraz dokumentacji.
1.3 Nowości w szablonach
1.3.1 Topaz – Nowy widok szczegółów towaru
W najnowszej wersji Szablonu Topaz dodaliśmy nowy widok szczegółów towaru. Obiekt o nazwie product-details-3 dostępny jest do wyboru podczas tworzenia nowego szablonu w Kreatorze Wyglądu Comarch.
W nowym widoku dodaliśmy nowoczesną galerię zdjęć, w której oprócz zdjęć prezentujemy także film dodany dla towaru w systemie ERP. Widok charakteryzuje się przejrzystym układem, zawiera dodatkowe sekcje z towarami polecanymi, ostatnio oglądanymi, a także zestawami towarów dostępnych do kupienia.
1.3.2 Topaz w Gotowych szablonach Comarch
W wersji 2022.2. Comarch e-Sklep udostępniliśmy gotowy szablon Topaz do pobrania i zainstalowania na start. Utworzony szablon jest domyślnie zaprezentowany w sklepie demonstracyjnym pod adresem: https://demo.comarchesklep.pl/. Szablon został dodany w sekcji Wygląd sklepu/ Gotowe szablonu Comarch. Przygotowana przez nas propozycja dedykowana jest sprzedaży detalicznej. Szablon jest lekki i intuicyjny dla użytkownika. Na stronie głównej zawiera pięć różnych sekcji bannerowych, trzy sekcje z towarami polecanymi o typie: nowość, promocja oraz towar polecany. Zawiera także prosty nagłówek z wyodrębnionymi kategoriami głównymi.
1.3.3 Szafir i Topaz – banner 'top’
W najnowszej wersji szablonów Szafir oraz Topaz dodaliśmy nowy, domyślnie dostępny banner o nazwie Top. Sekcja bannerowa wyświetlana jest w nagłówku strony i domyślnie posiada kolor używanego motywu kolorystycznego oraz tekst „Zapisz się do Newslettera i bądź na bieżąco z najnowszymi ofertami”. W panelu administracyjnym w zakładce Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Motyw kolorystyczny dodaliśmy także dodatkowe trzy pola, które ułatwią zmianę kolorów sekcji bannerowej o nazwie Top. Pola nazywają się:
- Kolor tła w bannerze 'Top’,
- Kolor czcionki w bannerze 'Top’,
- Kolor czcionki w bannerze 'Top’ po najechaniu.
1.3.4 Szafir i Topaz – udostępnienie aplikacji mobilnej
Dla aplikacji mobilnej Comarch e-Sklep dodaliśmy w szablonie Szafir oraz Topaz nowe pole z adresem sklepu. Dodatkowo obok adresu widnieje dedykowany przycisk, który pozwala na udostępnienie e-Sklepu z poziomu aplikacji mobilnej.
1.3.5 Szafir – import zamówienia z pliku CSV w koszyku
W najnowszej wersji szablonu Szafir dodaliśmy możliwość importu zamówienia z pliku CSV bezpośrednio w koszyku zakupowym. Przycisk o nazwie Importuj plik CSV znajduje się w pasku nawigacji na stronie koszyka.
1.3.6 Szafir – dostawa towaru
W najnowszej wersji szablonu Szafir dodaliśmy nową funkcję, jaką jest sprawdzenie planowanych terminów dostawy danego towaru na podstawie danych w systemie ERP XL – dokumentu Zamówienie Zakupu (ZZ). Funkcja wymaga aktywnej i najnowszej wersji usługi Comarch e-Sklep Sync.
Aktywacja parametru w ustawieniach szablonu o nazwie Dostawy towarów sprawi, iż na szczegółach towaru pojawi się dodatkowa opcja Sprawdź dostawy – dostępna dla Klientów zalogowanych.
1.4 Nowości w integracji z Allegro
1.4.1 Allegro – Wybór usług dodatkowych
Od najnowszej wersji został dodany przycisk z rozwijaną listą usług dodatkowych. Znajduje się on w formularzu wystawiania oferty Allegro w panelu administracyjnym, w sekcji: Warunki oferty. Usługi te należy wcześniej skonfigurować po stronie serwisu Allegro. Dzięki temu utworzone usługi dodatkowe będą widoczne podczas tworzenia oferty w panelu administracyjnym. Po złożeniu zamówienia przez klienta usługi dodatkowe są następnie prezentowane na szczegółach zamówienia w panelu administracyjnym.
1.4.2 Allegro – Nowa operacja seryjna na liście ofert
W najnowszej wersji została dodana nowa operacja seryjna „Zmień warunki oferty” dla ofert wystawionych w serwisie Allegro. Dzięki temu możliwe są zmiany parametrów:
- Warunki reklamacji,
- Warunki zwrotów,
- Informacje o gwarancjach,
- Usługi dodatkowe,
W przypadku braku odpowiednich formularzy można je stworzyć klikając w odpowiedni link przenoszący do edycji formularza w serwisie Allegro.
1.4.3 Allegro – Nowy status zamówienia – Wstrzymano
W wersji 2022.2 Comarch e-Sklep obsłużyliśmy wyświetlanie nowego statusu dla zamówień Allegro, jakim jest status Wstrzymano. Gdy zamówienie otrzyma w serwisie Allegro status Wstrzymano, wówczas będzie on widoczny w panelu administracyjnym dla zamówień w sekcji Allegro/ Zamówienia, w zakładce Do realizacji. Domyślnie status ten nie ma wpływu na dalszą realizację zamówienia w panelu administracyjnym, a później w systemie Comarch ERP.
Status pochodzi bezpośrednio z serwisu Allegro, lecz nie jest widoczny dla Klientów składających tam zamówienia. Jego wykorzystanie może służyć m.in. do oznaczenia zamówienia w przypadku braku towaru na magazynie. Dodatkowo dla sprzedawców korzystających z One Fulfillment by Allegro – serwis będzie mógł oznaczyć wybrane zamówienia jako Wstrzymane, m.in.: w momencie, gdy adres odbiorcy będzie nieprawidłowy lub pojawią się nieprawidłowości z dostawą.
Do momentu, gdy zamówienie nie zostanie zatwierdzone w systemie Comarch ERP, wówczas jego status w Allegro nie ulegnie zmianie. Dalsza realizacja zamówienia, od jego potwierdzenia do realizacji, nie ulega zmianie, a statusy są aktualizowane jak dotychczas.
1.4.4 Allegro – możliwość wyboru jednostki
W najnowszej wersji dodaliśmy przycisk „Jednostka miary” z rozwijaną listą jednostek pomocniczych danego towaru. Przycisk widoczny jest na formularzu tworzenia nowej oferty Allegro dla towarów z jednostkami pomocniczymi przesłanymi z systemu ERP. Wybór jednostki jest także dostępny podczas wiązania ofert Allegro z towarami w panelu administracyjnym. Gdy towar nie ma jednostek pomocniczych, wówczas parametr „Jednostka miary” nie będzie widoczny.
1.5 Nowości w integracji z Amazon
W najnowsze wersji Comarch e-Sklep udostępniliśmy wystawianie ofert z katalogu Amazon w oparciu o numery ASIN. Więcej na temat integracji przeczytasz w artykule Amazon.
1.6 Kosowo – dodanie nowego kraju w panelu administracyjnym
W wersji 2022.2 dodaliśmy oraz obsłużyliśmy w panelu administracyjnym nowy kraj – Kosowo. Od teraz możliwe jest składanie zamówień oraz tworzenie nowych kontrahentów dla kraju Kosowo.
1.7 Informacja o zainstalowanej wersji Comarch e-Sklep Sync
W nowej wersji Comarch e-Sklep została dodana informacja o aktualnie zainstalowanej wersji Comarch e-Sklep Sync. Informację tę można znaleźć w panelu administracyjnym z poziomu zakładki: Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne w sekcji: Comarch e-Sklep Sync.
1.8 Serwis płatności eService – Obsługiwane waluty
Od wersji 2022.2 klient e-Sklepu korzystający z płatności eService może opłacić swoje zamówienie w walucie innej niż PLN. Obsługiwane waluty to: PLN, USD, EUR, GBP, CHF, DKK, SEK, NOK, CAD, CZK, HRK, HUF, JPY, RON, RUB, TRY.
2 Zmiany
2.1 Lista sklepów w panelu administracyjnym
W nowej wersji został zmieniony widok przełączania się pomiędzy posiadanymi sklepami. Na liście obok nazwy Twojego e-Sklepu dodaliśmy przycisk Przełącz, który pozwala na zmianę sklepu, którym chcesz administrować. Kliknięcie w nazwę e-Sklepu przekierowuje do jego szczegółów. Dodaliśmy także ikonę ze strzałką przekierowująca na stronę główną e-Sklepu.
2.2 Wyszukiwanie subskrybentów na liście
Ujednoliciliśmy sposób wyszukiwania subskrybentów na liście w sekcji Kontrahenci/ Subskrybenci. Domyślnie w kolumnie Nazwa kontrahenta podczas wprowadzania dowolnego tekstu pojawi się lista z podpowiedziami dostępnych subskrybentów.
2.3 Dodawanie konta InPost
Od najnowszej wersji programu Comarch e-Sklep zmianie uległo dodawanie konta InPost. Ustawienia dotyczące dodawania konta InPost znajdują się w sekcji: Ustawienia/ Płatności i dostawy/ Odbiór osobisty/ Paczkomaty InPost.
2.4 Zmiana logotypów płatności
W zakładce Ustawienia/ Płatności i dostawy/ Płatności zostały zmienione logotypy dla płatności eRaty Santander Consumer Bank i Blue Media. Logotypy oraz nazwy płatności zostały zmienione z mBank Raty na mRaty, a PayLane na Polskie ePłatności.
2.5 Zmiany w Allegro
2.5.1 Allegro – Ujednolicenie uzupełniania parametrów kategorii z listy i edycji
W najnowszej wersji zostało umożliwione uzupełnianie parametrów z listy również dla wystawionych ofert Allegro. Dzięki temu uzupełnianie parametrów możliwe jest obecnie:
- z poziomu listy ofert,
- na formularzu edycji oferty,
- dla ofert o statusie „zakończona” oraz „wystawiona”.
Dodatkowo została wprowadzona blokada przy zmianie parametrów produktyzacji, dzięki której powiązane produkty nie będą usuwane. Wyświetlany będzie natomiast aktualnie powiązany produkt.
2.6 Zmiany w szablonach
2.6.1 Akcja DeliveryCostGet
Od wersji 2022.2 standardowe szablony Comarch wykorzystują akcję DeliveryCostGet, która informuje o minimalnych kosztach dostawy dla wybranego towaru. W kolejnej wersji dotychczas używane pole na obiekcie ze szczegółami towarów o nazwie DeliveryCost zostanie usunięte. Już dzisiaj zaktualizuj swój szablon do najnowszej wersji lub dokonaj jego modyfikacji zgodnie z instrukcją dostępna w artykule Obsługa akcji Product/DeliveryCostGet. Więcej na jej temat znajdziesz w artykule Akcje.
2.6.2 Szafir – Zmiana czcionki szablonu
W najnowszej wersji szablonu Szafir czcionka szablonu została zmieniona na Roboto – Google Font. Już teraz zaktualizuj swój szablon do najnowszej wersji lub skorzystaj z gotowej instrukcji dotyczącej zmiany czcionki dostępnej w artykule Zmiana czcionki w szablonie.
2.6.3 Szafir – Tagi we wpisach na blogu
W najnowszym szablonie Szafir wyświetlamy tagi dodane do wpisu na bloga. Dodane przez Ciebie tagi wyświetlone zostaną na szczegółach wpisu, a także na liście wszystkich opublikowanych postów.
2.6.4 Topaz – Obsługa linków do sekcji dostępnych w Profilu Klienta
Ułatwiliśmy tworzenie bezpośrednich odnośników do zakładek w Profilu Klienta. Każda zakładka tam dostępna posiada swoją odpowiednią nazwę, która pozwala na stworzenie dedykowanego linku. W artykule Szablon Topaz – podstawowe informacje znajdują się szczegółowe informacje na temat każdej z zakładek.
3 Poprawiono
3.1 Szablon Szafir
3.1.1 Towary polecane – atrybuty czasowe
Ujednoliciliśmy wyświetlanie się atrybutów czasowych na miniaturach zdjęć towaru w szablonie Szafir.
3.1.2 Wpis na blogu w wersji mobilnej
Zoptymalizowaliśmy wyświetlanie wpisu na blogu e-Sklepu w wersji mobilnej szablonu Szafir. Widok jest responsywny na różne urządzenia.
3.1.3 Zmiana firmy w Strefie Klienta – wersja mobilna
W najnowszej wersji szablonu Szafir usprawniliśmy opcję przełączania się zalogowanych pracowników między firmami w Strefie Klienta na urządzeniach mobilnych.
3.2 Szablon Topaz
3.2.1 Komentarz do zamówienia w koszyku
W najnowszej wersji szablonu Topaz zoptymalizowaliśmy proces zapisywania komentarza do zamówienia w koszyku. Dodatkowy komentarz będzie automatycznie zapisywany, co potwierdzi odpowiedni komunikat przy polu z edycją tekstu.
3.2.2 Promocje w Profilu Klienta
Usprawniliśmy wyświetlanie sekcji Promocje dostępnej w Profilu Klienta po zalogowaniu się w e-Sklepie. Sekcja jest domyślnie dostępna i wyświetla utworzone dla Klienta dedykowane rabaty – zarówno utworzone w systemie Comarch ERP, jak i w panelu administracyjnym. W sekcji można także dodać dedykowaną grafikę w bannerze o nazwie CustomerProfileBanner dostępnym w sekcji Wygląd sklepu/ Ustawienia w zakładce Bannery.
3.2.3 Obsługa funkcji Cross-Selling
W najnowszej wersji usprawniliśmy proces wyświetlania towarów powiązanych przy pomocy funkcji Cross Selling, widocznej na stronie z podziękowaniem za zamówienie. Konfiguracji należy dokonać z poziomu Panelu Administracyjnego, przechodząc do zakładki Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Towary gdzie należy wygenerować funkcję Cross-Selling’u dla prowadzonej sprzedaży. W szablonie Topaz Cross-Selling wyświetlany jest w podsumowaniu zamówienia w sekcji o nazwie Wybrane dla Ciebie.
Comarch e-Sklep – wymagania
Comarch e-Sklep 2022.2 współpracuje z systemami ERP w następujących wersjach: |
||
Light, Standard, Enterprise | B2B | |
Comarch ERP Optima | 2022, 2021 | 2022, 2021 |
Comarch ERP Altum | 2022, 2021.5. | 2022, 2021.5. |
Comarch ERP XL | 2022, 2021.x | 2022, 2021.x |
Comarch ERP XT | aktualna wersja | niedostępny |
Comarch ERP Enterprise | informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Enterprise | niedostępny |
Wersja 2022.2 obsługuje protokół synchronizacji z ERP w wersji 17.0. |
Do konfiguracji Comarch e-Sklep 2022.2 wymagana jest jedna z przeglądarek w najnowszej wersji:
- Google Chrome,
- Mozilla Firefox,
- Opera,
- Safari dla komputerów Mac.
W przypadku niższej wersji przeglądarki, podczas logowania do panelu administracyjnego wyświetli się stosowny komunikat o nieprawidłowej wersji przeglądarki wraz z linkami do aktualnych wersji przeglądarek.
Minimalna szerokość sklepu to 980 pikseli. Zalecana rozdzielczość w przypadku korzystania z Comarch e-Sklep to 1280×800 pikseli.
Obsługa nowego panelu za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów) wymaga korzystania z poniższych systemów operacyjnych i przeglądarek:
- Android 6 oraz kolejne wersje – Google Chrome lub Firefox w najnowszej wersji,
- iOS 13 oraz kolejne wersje – Safari w najnowszej wersji.