Nowości i zmiany w wersji 2021.5

1 Nowości

1.1 Przykładowa baza towarów

W najnowszej wersji udostępniliśmy opcję importu gotowej bazy przykładowych towarów przeznaczonej do szybkiego zapoznania się nowych użytkowników z wachlarzem funkcji dostępnych w Comarch e-Sklep bez potrzeby posiadania systemu ERP. W zamówionym nowym sklepie, użytkownik po wejściu do panelu administracyjnego otrzyma komunikat:

Użycie przycisku Importuj spowoduje dodanie do e-Sklepu przykładowych towarów wraz z ich zdjęciami, cenami, opisami, atrybutami oraz stanami magazynowymi. Dodatkowo zaimportowane zostaną przykładowi producenci i marki wraz z logami. Opcja Pomiń pozostawia sklep w dotychczasowej formie (brak danych o towarach), gdzie wymagany jest import danych z powiązanego systemu ERP.

Komunikat pojawia się po każdym zalogowaniu do panelu administracyjnego, aż do momentu zaimportowania przykładowej bazy danych lub do wykonania pierwszej synchronizacji z systemem ERP.

1.2 Ułatwiony proces zamówienia pełnej wersji e-Sklepu

W wersji 2021.5 dla sklepów w wersji demonstracyjnej uprościliśmy proces zamówienia Comarch e-Sklepu. Od teraz użytkownicy wersji demo mają możliwość wykupienia pełnej wersji swojego sklepu z paska przypomnienia w panelu administracyjnym.

Dodatkowy komunikat jest widoczny z poziomu każdej zakładki i zawiera informację, ile dni pozostało do zakończenia okresu testowego oraz opcję wysłania wiadomości do asysty e-Commerce. Po kliknięciu w przycisk Zamów wersję płatną następuje przekierowanie do dedykowanego formularza zamówienia pełnej wersji programu Comarch e-Sklep.

1.3 Udostępnianie feedu produktowego/ porównywarek cen dla wybranego producenta i marki

W najnowszej wersji Comarch e-Sklep udostępniono możliwość dodania towarów do porównywarek cen (lub do feedu produktowego) dla wybranych marek i producentów. W panelu administracyjnym e-Sklepu w menu Sprzedaż/ Porównywarki na szczegółach każdej standardowej porównywarki cen oraz dla porównywarek użytkownika (tzw. własny feed produktowy) dodano dwie dodatkowe zakładki: Marki udostępniane i Producenci udostępniani.

Pozwalają one na udostępnienie oferty produktowej poprzez wybranie odpowiednich marek towarów lub/i ich producentów. Dzięki temu przygotowany feed będzie zawierał tylko te produkty, do których w systemie ERP przypisano odpowiednie marki/producentów. Oferta produktowa w panelu e-Sklepu jest na bieżąco aktualizowana, czyli jeżeli w systemie ERP zostaną dodane nowe towary do danego producenta lub/i marki oraz zostaną te towary udostępnione do e-Sklepu, to feed produktowy zostanie automatycznie zaktualizowany o nowe towary.

1.4 Nowości w integracji z Allegro

1.4.1 Obsługa parametrów zależnych w edycji oferty

W najnowszej wersji Comarch e-Sklep wprowadziliśmy obsługę parametrów zależnych w edycji oferty z poziomu panelu administracyjnego. Allegro w różnych kategoriach towarowych wymaga, by niektóre parametry dla wybranych opcji były obowiązkowo uzupełnione, a dla części opcji są one opcjonalne (przykład: w kategorii: Allegro – Motoryzacja – Części i wyposażenie motocyklowe – Części motocyklowe – Układ hamulcowy – Klocki hamulcowe parametr „Numer katalogowy części” jest wymagany dla pola Stan z wybraną opcją Nowy. W przypadku wybrania dla pola Stan opcji: Używany lub Uszkodzony parametr „Numer katalogowy części” jest opcjonalny.). W efekcie w panelu e-Sklepu można szybciej przygotować lub edytować ofertę, która będzie spełniać wymogi określone przez Allegro.

1.4.2 Sieć punktów Allegro

W wersji 20201.5 ulepszyliśmy obsługę zamówień Allegro z wybraną opcją odbioru w salonikach Kolportera. W panelu e-Sklepu na szczegółach takiego zamówienia na zakładce Dostawa i płatność w sekcji Dostawa widoczna jest dokładna nazwa i adres punktu odbioru osobistego. Więcej informacji o nowej metodzie dostawy udostępnianej przez Allegro można przeczytać tutaj.

1.4.3 Dodatkowe parametry kategorii uzupełniane automatycznie

W najnowszej wersji e-Sklepu umożliwiliśmy automatyczne uzupełnianie kolejnych parametrów kategorii przy dodawaniu ofert Allegro:

  • kod producenta (z pola Kod producenta) – uzupełnienie pola Numer katalogowy producenta,
  • producent (z pola Producent) – uzupełnienie pola Producent części.

1.4.4 Nowy parametr dotyczący wysyłki kontrahentów Allegro do systemu ERP

W wersji 2021.5. dodano nowy parametr „Nie przesyłaj karty kontrahenta do systemu ERP bez numeru NIP”. Parametr jest zależny od opcji „Przesyłaj kartę kontrahenta do systemu ERP”, a jego aktywacja powoduje, iż dla  kontrahentów Allegro bez numeru NIP nie będzie zakładana osobna kartoteka, w związku z czym w systemie ERP nie utworzy się nowy kontrahent.

1.5 Nowości w szablonach

1.5.1 Nowy widok nawigacji listy towarów w szablonie Szafir

Od wersji 2021.5 został dodany nowy widok listy towarów w szablonie Szafir. W panelu administracyjnym na zakładce Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu na zakładce Lista towarów znajdują się nowe parametry związane z wyświetlaniem listy produktów: do zmiany prezentowania kategorii, filtrów oraz graficznego menu. Aktualnie można zdecydować o ilości wyświetlanych filtrów, miejscu w którym mają się znajdować i tego, czy ta sekcja ma się rozwijać czy nie w e-Sklepie. Administrator sklepu może również zmienić formę graficzną prezentowania nazw, opisu i zdjęć kategorii oraz aktywować nowe graficzne menu nawigacji dla podgrup. Aby wprowadzone zmiany były widoczne w szablonie należy je zapisać i opublikować.

1.5.2 Obsługa waluty słownie w szablonie Szafir

W najnowszej wersji szablonu została wprowadzona możliwość używania powszechnie stosowanych symboli walut: zł, €, £, $. Nowy widok symbolu waluty będzie dostępny podczas:

  • na liście walut/języków do wyboru – każda waluta z odpowiednim symbolem;
  • na liście towarów;
  • na szczegółach towaru;
  • w koszyku: na pozycjach towarów, dla form płatności i dostaw;
  • w Strefie Klienta w Liście zakupów;
  • w Strefie Klienta w sekcjach: Zamówienia, Oferty sprzedaży, Reklamacje/Zwroty, Promocje;
  • w porównywarce towarów;
  • w wyszukiwarce prostej oraz zaawansowanej.

Aby uruchomić funkcję należy:

  • w systemie ERP udostępnić waluty obce do e-Sklepu,
  • w panelu administracyjnym e-Sklepu w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ceny i rabaty/ Waluty wprowadzić swoje nazwy dla walut przesłanych z systemu ERP
  • korzystać z szablonu Szafir w wersji od 2021.5 (funkcja dostępna jest również w szablonie Topaz od wersji 2021.2).

1.5.3 Nowe zdarzenia Google Tag Manager w szablonie Topaz

W najnowszej wersji szablonu zostały zaimplementowane dodatkowe zdarzenia DataLayer:

  • Remove from cart – usunięcie towaru z koszyka,
  • Product click – wejście na szczegóły towaru,
  • Registration – rejestracja.

1.6 Nowa strona logowania do panelu administracyjnego

Odświeżyliśmy stronę logowania do panelu administracyjnego e-Sklepu. Nowa strona logowania umożliwia nie tylko przypomnienie hasła i zamówienie wersji demonstracyjnej, ale również pozwala na zapoznanie się z regulaminem usługi Comarch e-Sklep oraz z polityką prywatności Comarch.

1.7 Konto właściciela sklepu na liście administratorów

W panelu administracyjnym e-Sklepu na liście Administratorów w menu Mój profil/ Administratorzy wprowadzono oznaczenie głównego administratora danego e-Sklepu. W nowej wersji taki administrator będzie wyświetlał się na liście w kolorze szarym. Pozostali administratorzy (z mniejszymi uprawnieniami) będą się wyświetlać na tej liście tak jak dotychczas.

1.8 Nowości w integracji z Amazon

1.8.1 Dodawanie konta Amazon przez administratora

Od wersji 2021.5 udostępniliśmy dla wszystkich użytkowników Comarch e-Sklep możliwość samodzielnej integracji z serwisem Amazon. W menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu widoczna jest nowa zakładka Amazon, gdzie jest dostępna opcja dodania konta z serwisu Amazon. Proces ten wymaga wygenerowania tokena REST API oraz nadania uprawnień w serwisie Amazon dla panelu administracyjnego Comarch e-Sklep celem pobrania danych niezbędnych w procesie integracji. Możesz odwołać uprawnienia w dowolnej chwili po zalogowaniu do swojego konta w  Amazon, odwołanie ich będzie równoznaczne z brakiem integracji.

Amazon nie udostępnia kont testowych. To oznacza, że oferty będą wystawianie do sprzedaży na oficjalnych serwisach Amazon. Opłaty i prowizje będą naliczane zgodnie z warunkami Amazon.

Obecnie prezentujemy wersję alfa (pierwszy etap) integracji z Amazon. Funkcja jest nadal w rozwoju. Aktualna wersja integracji obejmuje wyłącznie pobieranie zamówień z serwisu Amazon. Po pobraniu zamówień, są one następnie przesyłane do systemu ERP.  W kolejnych wersjach programu Comarch e-Sklep integracja ta będzie pogłębiana i w panelu będą pojawiać się kolejne funkcje i opcje związane z Amazon.

1.8.2 Import powiązań towarów dla serwisu Amazon

W najnowszej wersji e-Sklepu dla podłączonych kont serwisu Amazon dodaliśmy funkcję importu powiązań towarów dla ofert. W panelu administracyjnym na liście zamówień w menu Amazon/ Zamówienia widoczna jest nowa opcja seryjnego powiązania ofert. Po kliknięciu w dedykowany przycisk istnieje możliwość samodzielnego zaimportowania powiązań towarów z kodami ASIN z Amazona z pliku XML o odpowiedniej strukturze. W pliku należy podać informację o kodzie towaru oraz wskazać z jakim kodem ASIN ma być ten towar połączony. Dokładna struktura pliku dostępna jest do pobrania z poziomu panelu e-Sklepu.

Po powiązaniu oferty Amazon z towarem z e-Sklepu, na szczegółach towaru w panelu administracyjnym w sekcji Towar dostępne jest dodatkowe pole, w którym jest widoczna informacja na temat kodu ASIN (z Amazona) z jakim powiązany jest dany towar.

1.8.3 Zakładka Amazon dostępna we wszystkich sklepach

Od wersji 2021.5 udostępniliśmy dla wszystkich użytkowników Comarch e-Sklep zakładkę z zamówieniami Amazon. Po podłączeniu konta Amazon, w panelu administracyjnym w menu Amazon/ Zamówienia widoczna jest lista zamówień pobranych z tego serwisu z zakładkami Do realizacji i Zrealizowano. Widoczne są na niej numer zamówienia z Amazon, rodzaj serwisu (Amazon.pl. Amazon.de, itp), wartość zamówienia z kosztami przesyłki wraz z walutą, data sprzedaży oraz status zamówienia.

Na zakładce Do realizacji widoczne są wszystkie zamówienia pobrane z podłączonego konta z Amazona. Oferty, które nie są powiązane widoczne są na liście w innym kolorze (szary). Przycisk Pobierz zamówienia Amazon umożliwia pobranie zamówień z serwisu. Opcja Powiąż seryjnie oferty pozwala na ręczne powiązanie ofert z Amazona z towarami z e-Sklepu. Przycisk Stwórz zamówienia służy do przekształcania zamówień z Amazona do zamówień w e-Sklepie (widocznych wówczas na zakładce Zrealizowano), a następnie dalszego przesłania zamówień do systemu ERP.

1.9 Cofanie publikacji postów na blogu

W wersji 2021.5 dodano możliwość cofnięcia publikacji wystawionego posta na blogu. W panelu administracyjnym w menu e-Marketing/ Blog  na szczegółach danego wpisu w trzykropku ( opcja „Więcej” w prawym górnym rogu) dodano funkcję Cofnij publikację. Po jej wybraniu dany post będzie oznaczony jako nieopublikowany, a tym samym zniknie z listy wpisów na blogu w e-Sklepie.

1.10 Przelewy24 – nowe adresy IP

W najnowszej wersji 2021.5 e-Sklep został przygotowany na zmiany w działaniu serwisu płatności Przelewy24 w obszarze nowego zakresu adresów IP. Nowy zakres adresów IP prezentuje się następująco:
91.216.191.181 – 91.216.191.185 oraz 5.252.202.255.

W nowej wersji Comarch e-Sklep serwis Przelewy24 będzie nadal działał w sposób prawidłowy. Po stronie użytkownika niezbędne jest dodanie adresów IP: 193.201.136.14 oraz 193.201.136.62 w panelu serwisu Przelewy24, wygenerowanie nowego klucza CRC i klucza do raportów oraz aktualizacja linków adresów do raportu, powrotu pozytywnego oraz błędnego.

Natomiast w starszych wersjach Comarch e-Sklep w sytuacji, gdy do potwierdzenia statusu płatności zamówienia zostanie wysłany status z nowego adresu IP serwisu płatności, to taki status zamówienia nie zostanie potwierdzony w e-Sklepie. W nieaktualnych wersjach e-Sklepu może wystąpić sytuacja związana z brakiem aktualizacji statusów płatności wysyłanych z nowego adresu IP. Zaleceniem jest tutaj aktualizacja e-Sklepu do najnowszej wersji.

1.11 Dotpay – nowe adresy IP

W najnowszej wersji Comarch e-Sklep 2021.5  został przygotowany na zmiany w działaniu serwisu płatności Dotpay w obszarze nowego zakresu adresów IP. Rozszerzony zakres adresów IP prezentuje się następująco:
91.216.191.181 – 91.216.191.185 oraz 5.252.202.255.

W nowej wersji Comarch e-Sklep serwis Dotpay będzie nadal działał w sposób prawidłowy i nie wymaga żadnych zmian po stronie użytkownika w panelu administracyjnym e-Sklepu.

1.12 Nowy worker do obsługi kosztu dostawy wyliczanego przez Comarch e-Sklep Sync

W najnowszej wersji Comarch e-Sklep udostępniliśmy nowy worker erpDataDeliveryCost2, który pozwala wyliczyć przez usługę Comarch e-Sklep Sync koszt dostawy (o typie 5) towarów w zależności od tego, czy przysługuje na niego rabat pakietowy, jest dostępny na ofercie (ale bez określonego kosztu w panelu e-Sklepu) czy występuje w „zestawie” towarów pochodzących z akcji Cart/ExternalAdd.

Ten typ dostawy dostępny jest w panelu administracyjnym wówczas, gdy:

  • Comarch e-Sklep będzie w wersji B2B,
  • usługa Comarch e-Sklep Sync będzie skonfigurowana i włączona,
  • w panelu administracyjnym w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne/ Comarch e-Sklep Sync włączony jest parametr Nowa wersja obliczania kosztów dostawy,
  • zostanie wykorzystany worker erpDataDeliveryCost2.

Szczegółowy opis korzystania z nowego workera został opisany w tym artykule.

1.13 Dodanie informacji o braku zmiany kosztu stałego

Na szczegółach towaru w panelu administracyjnym e-Sklepu (w menu Towary/ Lista towarów) w sekcji z kosztami dostawy dla sposobu liczenia kosztu dostawy – Koszt stały została dodana nowa informacja:

” ! Po wprowadzeniu nowej wartości, koszt stały nie zostanie zmieniony po synchronizacji z systemem ERP. Kolejne zmiany należy wprowadzać na szczegółach towaru w panelu administracyjnym.”

Oznacza ona, że jeżeli stały koszt dostawy został ustawiony na szczegółach towaru w panelu administracyjnym e-Sklepu, to nie będzie on aktualizowany po zmianie tego kosztu na szczegółach towaru w systemie ERP.

2 Zmiany

2.1 Allegro – aktualizacja ofert niezależnie od statusu

W wersji 2021.5 umożliwiono przeprowadzenie ręcznej aktualizacji ofert Allegro w panelu, bez względu na status oferty w bazie.

Wskazówka
Parametr „Aktualizuj” znajduje się na liście ofert Allegro (Allegro/Oferty), jako jedna z operacji grupowych, która pozwala na zaktualizowanie danych w ofertach, takich jak: status, format sprzedaży, data rozpoczęcia, data zakończenia, ilość sztuk dostępnych w serwisie Allegro, stan w magazynie.

2.2 Allegro – ukrycie komunikatu o dezaktywacji konta

Od wersji 2021.5 komunikat o dezaktywacji konta Allegro w Dzienniku zdarzeń na zakładce Oferty będzie ukrywany po 30 dniach.

2.3 Rozróżnienie elementów w Kreatorze Wyglądu

Zmieniono nazewnictwo dla elementów, które posiadają własne obiekty i mogą się powtarzać. Wprowadzono nazewnictwo bardziej przyjazne dla użytkowników Kreatora dla niżej wymienionych elementów:

  • element tekstowy,
  • proponowane.

2.4 Płatności - zmiana kolejności zakładek na formularzu

W  najnowszej wersji Comarch e-Sklep w panelu administracyjnym w menu Ustawienia/ Płatności i dostawy/ Płatności na formularzach wszystkich płatności online zmieniono kolejność zakładek. Obecnie na szczegółach płatności zakładki są dostępne w następującej kolejności:

  • Ogólne,
  • Kanały,
  • Zgody,
  • Stawki VAT dla OSS.

2.5 Dłuższa nazwa w formie płatności e-Service

W wersji 2021.5 zmodyfikowano obsługę płatności online za pomocą serwisu płatności e-Service. Umożliwiono składanie zamówień z tą formą płatności dla kupujących posiadających nazwę do 64 znaków.

2.6 Etykieta brutto na podsumowaniu zamówienia (Topaz)

W wersji 2021.5 na szablonie Topaz uwydatniono etykietę "brutto" na podsumowaniu zamówienia przy pozycji: Do zapłaty.

2.7 Koszty dostaw na podsumowaniu zamówienia (Topaz)

W wersji 2021.5 na szablonie Topaz na 4-krokowym koszyku dodano pozycję z VATem wyjaśniającą różnice w kwotach: suma zamówienia a kwota do zapłaty.

2.8 Zwiększenie ilości użytkowników w panelu administracyjnym sklepu Standard

Od wersji 2021.5 zwiększyliśmy ilość użytkowników, którzy mogą się zalogować do panelu administracyjnego Comarch e-Sklepu w wersji Standard. Aktualnie możliwe jest dodanie dostępów dla czterech użytkowników.

3 Poprawiono

3.1 Zakup na firmę bez rejestracji

W wersji 2021.5 w szablonach Bursztyn i Opal poprawiono możliwość złożenia zamówienia na jednorazowego kontrahenta typu firmę (bez wcześniejszej rejestracji).

3.2 Subskrybenci w panelu e-Sklepu

W wersji 2021.5 poprawiono wyświetlanie w panelu administracyjnym zgód po wejściu na szczegóły subskrybenta na zakładkę Zgody i treści formalne. Dodatkowo w panelu administracyjnym z poziomu zakładki Kontrahenci/ Subskrybenci poprawiono możliwość wejścia w szczegóły subskrybenta o typie e-Sklep.

3.3 Porównywarka cen Ceneo

W wersji 2021.5 w panelu administracyjnym e-Sklep w menu Sprzedaż/ Porównywarki cen/ Ceneo poprawiono wyświetlanie się okna "Edycja kategorii w serwisie", które pojawia się po zaznaczeniu parametru Przypisz/zmień kategorię, który dostępny jest na zakładce Przypisywanie kategorii.
Dodatkowo poprawiono wyświetlanie się okna: "Edycja kategorii w serwisie" oraz "Przypisz/zmień kategorię" po zmianie wilekości strony.

3.4 Wyświetlanie towarów w sekcji o typie Polecane

W wersji 2021.5 w szablonie Topaz poprawiono wyświetlanie towarów w sekcji Polecane przy aktywnych parametrach filtrowania na liście towarów.

3.5 Tłumaczenia w ofertach eBay

W najnowszej wersji e-Sklepu dodano komunikat o braku odpowiednich tłumaczeń podczas dodawania oferty eBay w panelu administracyjnym.

3.6 Dodawanie nowej hurtowni

Poprawiono podłączanie nowej hurtowni do panelu administracyjnego w sytuacji występowania w pliku XML z feedem produktowym niedozwolonego znaku.

3.7 Podłączanie feedu z Comarch e-Sklepu jako zewnętrznej hurtowni

Poprawiono dodawanie hurtowni w panelu e-Sklepu, której feed produktowy jest skonfigurowany w innym sklepie opartym o rozwiązanie Comarch e-Sklep.

3.8 Lista kontrahentów w panelu administracyjnym

Poprawiono wyświetlanie kontrahentów na liście kontrahentów w panelu administracyjnym e-Sklep w sytuacji anonimizacji kontrahenta.

Comarch e-Sklep – wymagania

Comarch e-Sklep 2021.5 współpracuje z systemami ERP
w następujących wersjach:
Light. Standard, Enterprise B2B
Comarch ERP Optima 2021.2, 2021.5 2021.2, 2021.5
Comarch ERP Altum informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Altum informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Altum
Comarch ERP XL informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP XL informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP XL
Comarch ERP XT informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP XT niedostępny
Comarch ERP Enterprise informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Enterprise niedostępny
Wersja 2021.5 obsługuje protokół synchronizacji z ERP w wersji 17.0.
Uwaga
Comarch e-Sklep Sync, będący częścią Comarch e-Sklep w wersji B2B, do działania wymaga certyfikatu SSL.
Wskazówka

Do konfiguracji Comarch e-Sklep 2021.5 wymagana jest jedna z przeglądarek:

■ Google Chrome 93 lub wyższa

■ Mozilla FireFox 92 lub wyższa

■ Opera 78 lub wyższa

■ Najnowsza wersja Safari dla komputerów Mac

W przypadku niższej wersji przeglądarki, podczas logowania do panelu administracyjnego wyświetli się stosowny komunikat o nieprawidłowej wersji przeglądarki wraz z linkami do aktualnych wersji przeglądarek.

Minimalna szerokość sklepu to 980 pikseli. Zalecana rozdzielczość w przypadku korzystania z Comarch e-Sklep to 1280x800 pikseli.

Uwaga
Od wersji 2019.5 zakończyliśmy wsparcie przeglądarki Internet Explorer w Comarch e-Sklep, panelu administracyjnym oraz wszystkich dodatkach i aplikacjach powiązanych z Comarch e-Sklep (np. LiquidSync).
Wskazówka

Obsługa nowego panelu za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów) wymaga korzystania z poniższych systemów operacyjnych i przeglądarek:

■ Android 6 oraz kolejne wersje – Google Chrome 93 lub wyższa,

■ Android 6 oraz kolejne wersje – Mozilla FireFox 92 lub wyższa,

■ iOS 13 oraz kolejne wersje – Safari.

Wskazówka
Wymagania dla szablonów sklepu ustala autor szablonu.

Logowanie do konta Allegro

W celu wykorzystania możliwości, jakie daje nowe API REST Allegro, należy w konfiguracji konta Allegro w panelu administracyjnym dokonać zmiany na nowy rodzaj konta.

Czy ten artykuł był pomocny?