1 Nowości
1.1 Przykładowa baza towarów
W najnowszej wersji udostępniliśmy opcję importu gotowej bazy przykładowych towarów przeznaczonej do szybkiego zapoznania się nowych użytkowników z wachlarzem funkcji dostępnych w Comarch e-Sklep bez potrzeby posiadania systemu ERP. W zamówionym nowym sklepie, użytkownik po wejściu do panelu administracyjnego otrzyma komunikat:
Użycie przycisku Importuj spowoduje dodanie do e-Sklepu przykładowych towarów wraz z ich zdjęciami, cenami, opisami, atrybutami oraz stanami magazynowymi. Dodatkowo zaimportowane zostaną przykładowi producenci i marki wraz z logami. Opcja Pomiń pozostawia sklep w dotychczasowej formie (brak danych o towarach), gdzie wymagany jest import danych z powiązanego systemu ERP.
Komunikat pojawia się po każdym zalogowaniu do panelu administracyjnego, aż do momentu zaimportowania przykładowej bazy danych lub do wykonania pierwszej synchronizacji z systemem ERP.
1.2 Ułatwiony proces zamówienia pełnej wersji e-Sklepu
W wersji 2021.5 dla sklepów w wersji demonstracyjnej uprościliśmy proces zamówienia Comarch e-Sklepu. Od teraz użytkownicy wersji demo mają możliwość wykupienia pełnej wersji swojego sklepu z paska przypomnienia w panelu administracyjnym.
Dodatkowy komunikat jest widoczny z poziomu każdej zakładki i zawiera informację, ile dni pozostało do zakończenia okresu testowego oraz opcję wysłania wiadomości do asysty e-Commerce. Po kliknięciu w przycisk Zamów wersję płatną następuje przekierowanie do dedykowanego formularza zamówienia pełnej wersji programu Comarch e-Sklep.
1.3 Udostępnianie feedu produktowego/ porównywarek cen dla wybranego producenta i marki
W najnowszej wersji Comarch e-Sklep udostępniono możliwość dodania towarów do porównywarek cen (lub do feedu produktowego) dla wybranych marek i producentów. W panelu administracyjnym e-Sklepu w menu Sprzedaż/ Porównywarki na szczegółach każdej standardowej porównywarki cen oraz dla porównywarek użytkownika (tzw. własny feed produktowy) dodano dwie dodatkowe zakładki: Marki udostępniane i Producenci udostępniani.
Pozwalają one na udostępnienie oferty produktowej poprzez wybranie odpowiednich marek towarów lub/i ich producentów. Dzięki temu przygotowany feed będzie zawierał tylko te produkty, do których w systemie ERP przypisano odpowiednie marki/producentów. Oferta produktowa w panelu e-Sklepu jest na bieżąco aktualizowana, czyli jeżeli w systemie ERP zostaną dodane nowe towary do danego producenta lub/i marki oraz zostaną te towary udostępnione do e-Sklepu, to feed produktowy zostanie automatycznie zaktualizowany o nowe towary.
1.4 Nowości w integracji z Allegro
1.4.1 Obsługa parametrów zależnych w edycji oferty
W najnowszej wersji Comarch e-Sklep wprowadziliśmy obsługę parametrów zależnych w edycji oferty z poziomu panelu administracyjnego. Allegro w różnych kategoriach towarowych wymaga, by niektóre parametry dla wybranych opcji były obowiązkowo uzupełnione, a dla części opcji są one opcjonalne (przykład: w kategorii: Allegro – Motoryzacja – Części i wyposażenie motocyklowe – Części motocyklowe – Układ hamulcowy – Klocki hamulcowe parametr „Numer katalogowy części” jest wymagany dla pola Stan z wybraną opcją Nowy. W przypadku wybrania dla pola Stan opcji: Używany lub Uszkodzony parametr „Numer katalogowy części” jest opcjonalny.). W efekcie w panelu e-Sklepu można szybciej przygotować lub edytować ofertę, która będzie spełniać wymogi określone przez Allegro.
1.4.2 Sieć punktów Allegro
W wersji 20201.5 ulepszyliśmy obsługę zamówień Allegro z wybraną opcją odbioru w salonikach Kolportera. W panelu e-Sklepu na szczegółach takiego zamówienia na zakładce Dostawa i płatność w sekcji Dostawa widoczna jest dokładna nazwa i adres punktu odbioru osobistego. Więcej informacji o nowej metodzie dostawy udostępnianej przez Allegro można przeczytać tutaj.
1.4.3 Dodatkowe parametry kategorii uzupełniane automatycznie
W najnowszej wersji e-Sklepu umożliwiliśmy automatyczne uzupełnianie kolejnych parametrów kategorii przy dodawaniu ofert Allegro:
- kod producenta (z pola Kod producenta) – uzupełnienie pola Numer katalogowy producenta,
- producent (z pola Producent) – uzupełnienie pola Producent części.
1.4.4 Nowy parametr dotyczący wysyłki kontrahentów Allegro do systemu ERP
W wersji 2021.5. dodano nowy parametr „Nie przesyłaj karty kontrahenta do systemu ERP bez numeru NIP”. Parametr jest zależny od opcji „Przesyłaj kartę kontrahenta do systemu ERP”, a jego aktywacja powoduje, iż dla kontrahentów Allegro bez numeru NIP nie będzie zakładana osobna kartoteka, w związku z czym w systemie ERP nie utworzy się nowy kontrahent.
1.4.5 Nowa maksymalna ilość sztuk na ofercie Allegro
W najnowszej wersji, jeżeli w e-Sklepie, przy włączonej kontroli stanów magazynowych, ilość dostępnych towarów jest większa niż 100 000, to na dodawanej ofercie w polu Liczba sztuk będzie się podpowiadała maksymalna ilość, z jaką można wystawić ofertę w Allegro czyli 100 000. Dodatkowo pole to będzie zablokowane do samodzielnej edycji w panelu.
1.4.6 Wystawianie oferty ze stanem mniejszym niż 1 przy włączonej kontroli stanów magazynowych
Jeżeli ilość towaru w e-Sklepie (lub ilość po zmianie jednostki miary) jest mniejsza niż 1 (np.0,59 szt.), to przy włączonej kontroli stanów ilość nie zaokrągli się do 1. Należy wówczas wyłączyć kontrolę, a następnie uzupełnić ilość ręcznie
1.5 Nowości w szablonach
1.5.1 Nowy widok nawigacji listy towarów w szablonie Szafir
Od wersji 2021.5 został dodany nowy widok listy towarów w szablonie Szafir. W panelu administracyjnym na zakładce Wygląd sklepu/ Ustawienia/ Ustawienia szablonu na zakładce Lista towarów znajdują się nowe parametry związane z wyświetlaniem listy produktów: do zmiany prezentowania kategorii, filtrów oraz graficznego menu. Aktualnie można zdecydować o ilości wyświetlanych filtrów, miejscu w którym mają się znajdować i tego, czy ta sekcja ma się rozwijać czy nie w e-Sklepie. Administrator sklepu może również zmienić formę graficzną prezentowania nazw, opisu i zdjęć kategorii oraz aktywować nowe graficzne menu nawigacji dla podgrup. Aby wprowadzone zmiany były widoczne w szablonie należy je zapisać i opublikować.
1.5.2 Obsługa waluty słownie w szablonie Szafir
W najnowszej wersji szablonu została wprowadzona możliwość używania powszechnie stosowanych symboli walut: zł, €, £, $. Nowy widok symbolu waluty będzie dostępny podczas:
- na liście walut/języków do wyboru – każda waluta z odpowiednim symbolem;
- na liście towarów;
- na szczegółach towaru;
- w koszyku: na pozycjach towarów, dla form płatności i dostaw;
- w Strefie Klienta w Liście zakupów;
- w Strefie Klienta w sekcjach: Zamówienia, Oferty sprzedaży, Reklamacje/Zwroty, Promocje;
- w porównywarce towarów;
- w wyszukiwarce prostej oraz zaawansowanej.
Aby uruchomić funkcję należy:
- w systemie ERP udostępnić waluty obce do e-Sklepu,
- w panelu administracyjnym e-Sklepu w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ceny i rabaty/ Waluty wprowadzić swoje nazwy dla walut przesłanych z systemu ERP
- korzystać z szablonu Szafir w wersji od 2021.5 (funkcja dostępna jest również w szablonie Topaz od wersji 2021.2).
1.5.3 Nowe zdarzenia Google Tag Manager w szablonie Topaz
W najnowszej wersji szablonu zostały zaimplementowane dodatkowe zdarzenia DataLayer:
- Remove from cart – usunięcie towaru z koszyka,
- Product click – wejście na szczegóły towaru,
- Registration – rejestracja.
1.6 Nowa strona logowania do panelu administracyjnego
Odświeżyliśmy stronę logowania do panelu administracyjnego e-Sklepu. Nowa strona logowania umożliwia nie tylko przypomnienie hasła i zamówienie wersji demonstracyjnej, ale również pozwala na zapoznanie się z regulaminem usługi Comarch e-Sklep oraz z polityką prywatności Comarch.
1.7 Konto właściciela sklepu na liście administratorów
W panelu administracyjnym e-Sklepu na liście Administratorów w menu Mój profil/ Administratorzy wprowadzono oznaczenie głównego administratora danego e-Sklepu. W nowej wersji taki administrator będzie wyświetlał się na liście w kolorze szarym. Pozostali administratorzy (z mniejszymi uprawnieniami) będą się wyświetlać na tej liście tak jak dotychczas.
1.8 Nowości w integracji z Amazon
1.8.1 Dodawanie konta Amazon przez administratora
Od wersji 2021.5 udostępniliśmy dla wszystkich użytkowników Comarch e-Sklep możliwość samodzielnej integracji z serwisem Amazon. W menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu widoczna jest nowa zakładka Amazon, gdzie jest dostępna opcja dodania konta z serwisu Amazon. Proces ten wymaga wygenerowania tokena REST API oraz nadania uprawnień w serwisie Amazon dla panelu administracyjnego Comarch e-Sklep celem pobrania danych niezbędnych w procesie integracji. Możesz odwołać uprawnienia w dowolnej chwili po zalogowaniu do swojego konta w Amazon, odwołanie ich będzie równoznaczne z brakiem integracji.
Amazon nie udostępnia kont testowych. To oznacza, że oferty będą wystawianie do sprzedaży na oficjalnych serwisach Amazon. Opłaty i prowizje będą naliczane zgodnie z warunkami Amazon.
Obecnie prezentujemy wersję alfa (pierwszy etap) integracji z Amazon. Funkcja jest nadal w rozwoju. Aktualna wersja integracji obejmuje wyłącznie pobieranie zamówień z serwisu Amazon. Po pobraniu zamówień, są one następnie przesyłane do systemu ERP. W kolejnych wersjach programu Comarch e-Sklep integracja ta będzie pogłębiana i w panelu będą pojawiać się kolejne funkcje i opcje związane z Amazon.
1.8.2 Import powiązań towarów dla serwisu Amazon
W najnowszej wersji e-Sklepu dla podłączonych kont serwisu Amazon dodaliśmy funkcję importu powiązań towarów dla ofert. W panelu administracyjnym na liście zamówień w menu Amazon/ Zamówienia widoczna jest nowa opcja seryjnego powiązania ofert. Po kliknięciu w dedykowany przycisk istnieje możliwość samodzielnego zaimportowania powiązań towarów z kodami ASIN z Amazona z pliku XML o odpowiedniej strukturze. W pliku należy podać informację o kodzie towaru oraz wskazać z jakim kodem ASIN ma być ten towar połączony. Dokładna struktura pliku dostępna jest do pobrania z poziomu panelu e-Sklepu.
Ponowne wgranie pliku XML z powiązaniami spowoduje nowe połączenie towaru z kodem ASIN. Stare powiązanie zostanie nadpisane.
Po powiązaniu oferty Amazon z towarem z e-Sklepu, na szczegółach towaru w panelu administracyjnym w sekcji Towar dostępne jest dodatkowe pole, w którym jest widoczna informacja na temat kodu ASIN (z Amazona) z jakim powiązany jest dany towar.
1.8.3 Zakładka Amazon dostępna we wszystkich sklepach
Od wersji 2021.5 udostępniliśmy dla wszystkich użytkowników Comarch e-Sklep zakładkę z zamówieniami Amazon. Po podłączeniu konta Amazon, w panelu administracyjnym w menu Amazon/ Zamówienia widoczna jest lista zamówień pobranych z tego serwisu z zakładkami Do realizacji i Zrealizowano. Widoczne są na niej numer zamówienia z Amazon, rodzaj serwisu (Amazon.pl. Amazon.de, itp), wartość zamówienia z kosztami przesyłki wraz z walutą, data sprzedaży oraz status zamówienia.
Na zakładce Do realizacji widoczne są wszystkie zamówienia pobrane z podłączonego konta z Amazona. Oferty, które nie są powiązane widoczne są na liście w innym kolorze (szary). Przycisk Pobierz zamówienia Amazon umożliwia pobranie zamówień z serwisu. Opcja Powiąż seryjnie oferty pozwala na ręczne powiązanie ofert z Amazona z towarami z e-Sklepu. Przycisk Stwórz zamówienia służy do przekształcania zamówień z Amazona do zamówień w e-Sklepie (widocznych wówczas na zakładce Zrealizowano), a następnie dalszego przesłania zamówień do systemu ERP.
1.9 Cofanie publikacji postów na blogu
W wersji 2021.5 dodano możliwość cofnięcia publikacji wystawionego posta na blogu. W panelu administracyjnym w menu e-Marketing/ Blog na szczegółach danego wpisu w trzykropku ( opcja „Więcej” w prawym górnym rogu) dodano funkcję Cofnij publikację. Po jej wybraniu dany post będzie oznaczony jako nieopublikowany, a tym samym zniknie z listy wpisów na blogu w e-Sklepie.
1.10 Przelewy24 – nowe adresy IP
W nowej wersji Comarch e-Sklep serwis Przelewy24 będzie nadal działał w sposób prawidłowy. Po stronie użytkownika niezbędne jest dodanie adresów IP: 193.201.136.14 oraz 193.201.136.62 w panelu serwisu Przelewy24, wygenerowanie nowego klucza CRC i klucza do raportów oraz aktualizacja linków adresów do raportu, powrotu pozytywnego oraz błędnego.
Natomiast w starszych wersjach Comarch e-Sklep w sytuacji, gdy do potwierdzenia statusu płatności zamówienia zostanie wysłany status z nowego adresu IP serwisu płatności, to taki status zamówienia nie zostanie potwierdzony w e-Sklepie. W nieaktualnych wersjach e-Sklepu może wystąpić sytuacja związana z brakiem aktualizacji statusów płatności wysyłanych z nowego adresu IP. Zaleceniem jest tutaj aktualizacja e-Sklepu do najnowszej wersji.
1.11 Dotpay – nowe adresy IP
W najnowszej wersji Comarch e-Sklep 2021.5 został przygotowany na zmiany w działaniu serwisu płatności Dotpay w obszarze nowego zakresu adresów IP. Rozszerzony zakres adresów IP prezentuje się następująco:
91.216.191.181 – 91.216.191.185 oraz 5.252.202.255.
W nowej wersji Comarch e-Sklep serwis Dotpay będzie nadal działał w sposób prawidłowy i nie wymaga żadnych zmian po stronie użytkownika w panelu administracyjnym e-Sklepu.
1.12 Nowy worker do obsługi kosztu dostawy wyliczanego przez Comarch e-Sklep Sync
W najnowszej wersji Comarch e-Sklep udostępniliśmy nowy worker erpDataDeliveryCost2, który pozwala wyliczyć przez usługę Comarch e-Sklep Sync koszt dostawy (o typie 5) towarów w zależności od tego, czy przysługuje na niego rabat pakietowy, jest dostępny na ofercie (ale bez określonego kosztu w panelu e-Sklepu) czy występuje w „zestawie” towarów pochodzących z akcji Cart/ExternalAdd.
Ten typ dostawy dostępny jest w panelu administracyjnym wówczas, gdy:
- Comarch e-Sklep będzie w wersji B2B,
- usługa Comarch e-Sklep Sync będzie skonfigurowana i włączona,
- w panelu administracyjnym w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Ogólne/ Comarch e-Sklep Sync włączony jest parametr Nowa wersja obliczania kosztów dostawy,
- zostanie wykorzystany worker erpDataDeliveryCost2.
Szczegółowy opis korzystania z nowego workera został opisany w tym artykule.
1.13 Dodanie informacji o braku zmiany kosztu stałego
Na szczegółach towaru w panelu administracyjnym e-Sklepu (w menu Towary/ Lista towarów) w sekcji z kosztami dostawy dla sposobu liczenia kosztu dostawy – Koszt stały została dodana nowa informacja:
” ! Po wprowadzeniu nowej wartości, koszt stały nie zostanie zmieniony po synchronizacji z systemem ERP. Kolejne zmiany należy wprowadzać na szczegółach towaru w panelu administracyjnym.”
Oznacza ona, że jeżeli stały koszt dostawy został ustawiony na szczegółach towaru w panelu administracyjnym e-Sklepu, to nie będzie on aktualizowany po zmianie tego kosztu na szczegółach towaru w systemie ERP.
1.14 Możliwość pokazania zasobów towarów per magazyn
W tej wersji szablonów Liquid jeżeli chcesz pokazać w e-Sklepie ilości towaru w podziale na magazyny (e-Sklepu i hurtowni), to można je pobrać akcją
$.get(null, {__action:’Product/StockLevelsGet’, id:144}, console.log);
- WarehouseId,
- WarehouseName.
2 Zmiany
2.1 Allegro – aktualizacja ofert niezależnie od statusu
W wersji 2021.5 umożliwiono przeprowadzenie ręcznej aktualizacji ofert Allegro w panelu, bez względu na status oferty w bazie.
2.2 Allegro – ukrycie komunikatu o dezaktywacji konta
Od wersji 2021.5 komunikat o dezaktywacji konta Allegro w Dzienniku zdarzeń na zakładce Oferty będzie ukrywany po 30 dniach.
2.3 Rozróżnienie elementów w Kreatorze Wyglądu
Zmieniono nazewnictwo dla elementów, które posiadają własne obiekty i mogą się powtarzać. Wprowadzono nazewnictwo bardziej przyjazne dla użytkowników Kreatora dla niżej wymienionych elementów:
- element tekstowy,
- proponowane.
2.4 Płatności – zmiana kolejności zakładek na formularzu
W najnowszej wersji Comarch e-Sklep w panelu administracyjnym w menu Ustawienia/ Płatności i dostawy/ Płatności na formularzach wszystkich płatności online zmieniono kolejność zakładek. Obecnie na szczegółach płatności zakładki są dostępne w następującej kolejności:
- Ogólne,
- Kanały,
- Zgody,
- Stawki VAT dla OSS.
2.5 Dłuższa nazwa w formie płatności e-Service
W wersji 2021.5 zmodyfikowano obsługę płatności online za pomocą serwisu płatności e-Service. Umożliwiono składanie zamówień z tą formą płatności dla kupujących posiadających nazwę do 64 znaków.
2.6 Etykieta brutto na podsumowaniu zamówienia (Topaz)
W wersji 2021.5 na szablonie Topaz uwydatniono etykietę „brutto” na podsumowaniu zamówienia przy pozycji: Do zapłaty.
2.7 Koszty dostaw na podsumowaniu zamówienia (Topaz)
W wersji 2021.5 na szablonie Topaz na 4-krokowym koszyku dodano pozycję z VATem wyjaśniającą różnice w kwotach: suma zamówienia a kwota do zapłaty.
2.8 Zwiększenie ilości użytkowników w panelu administracyjnym sklepu Standard
Od wersji 2021.5 zwiększyliśmy ilość użytkowników, którzy mogą się zalogować do panelu administracyjnego Comarch e-Sklepu w wersji Standard. Aktualnie możliwe jest dodanie dostępów dla czterech użytkowników.
3 Poprawiono
3.1 Zakup na firmę bez rejestracji
W wersji 2021.5 w szablonach Bursztyn i Opal poprawiono możliwość złożenia zamówienia na jednorazowego kontrahenta typu firmę (bez wcześniejszej rejestracji).
3.2 Subskrybenci w panelu e-Sklepu
W wersji 2021.5 poprawiono wyświetlanie w panelu administracyjnym zgód po wejściu na szczegóły subskrybenta na zakładkę Zgody i treści formalne. Dodatkowo w panelu administracyjnym z poziomu zakładki Kontrahenci/ Subskrybenci poprawiono możliwość wejścia w szczegóły subskrybenta o typie e-Sklep.
3.3 Porównywarka cen Ceneo
W wersji 2021.5 w panelu administracyjnym e-Sklep w menu Sprzedaż/ Porównywarki cen/ Ceneo poprawiono wyświetlanie się okna „Edycja kategorii w serwisie”, które pojawia się po zaznaczeniu parametru Przypisz/zmień kategorię, który dostępny jest na zakładce Przypisywanie kategorii.
Dodatkowo poprawiono wyświetlanie się okna: „Edycja kategorii w serwisie” oraz „Przypisz/zmień kategorię” po zmianie wilekości strony.
3.4 Wyświetlanie towarów w sekcji o typie Polecane
W wersji 2021.5 w szablonie Topaz poprawiono wyświetlanie towarów w sekcji Polecane przy aktywnych parametrach filtrowania na liście towarów.
3.5 Tłumaczenia w ofertach eBay
W najnowszej wersji e-Sklepu dodano komunikat o braku odpowiednich tłumaczeń podczas dodawania oferty eBay w panelu administracyjnym.
3.6 Dodawanie nowej hurtowni
Poprawiono podłączanie nowej hurtowni do panelu administracyjnego w sytuacji występowania w pliku XML z feedem produktowym niedozwolonego znaku.
3.7 Podłączanie feedu z Comarch e-Sklepu jako zewnętrznej hurtowni
Poprawiono dodawanie hurtowni w panelu e-Sklepu, której feed produktowy jest skonfigurowany w innym sklepie opartym o rozwiązanie Comarch e-Sklep.
3.8 Lista kontrahentów w panelu administracyjnym
Poprawiono wyświetlanie kontrahentów na liście kontrahentów w panelu administracyjnym e-Sklep w sytuacji anonimizacji kontrahenta.
3.9 Duplikacja ofert Allegro przy wystawianiu seryjnym
Dodano zabezpieczenie przed duplikowaniem się ofert w sytuacji korzystania z opcji seryjnego wystawiania ofert Allegro.
3.10 Ceneo Kup teraz tworzenie zamówień
Poprawiono tworzenie zamówień z Ceneo Kup teraz w specyficznym scenariuszu związanym z wybranym sposobem dostawy.
Comarch e-Sklep – wymagania
Comarch e-Sklep 2021.5 współpracuje z systemami ERP w następujących wersjach: |
||
Light. Standard, Enterprise | B2B | |
Comarch ERP Optima | 2021.2, 2021.5 | 2021.2, 2021.5 |
Comarch ERP Altum | informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Altum | informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Altum |
Comarch ERP XL | informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP XL | informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP XL |
Comarch ERP XT | informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP XT | niedostępny |
Comarch ERP Enterprise | informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Enterprise | niedostępny |
Wersja 2021.5 obsługuje protokół synchronizacji z ERP w wersji 17.0. |
Do konfiguracji Comarch e-Sklep 2021.5 wymagana jest jedna z przeglądarek:
■ Google Chrome 93 lub wyższa
■ Mozilla FireFox 92 lub wyższa
■ Opera 78 lub wyższa
■ Najnowsza wersja Safari dla komputerów Mac
W przypadku niższej wersji przeglądarki, podczas logowania do panelu administracyjnego wyświetli się stosowny komunikat o nieprawidłowej wersji przeglądarki wraz z linkami do aktualnych wersji przeglądarek.
Minimalna szerokość sklepu to 980 pikseli. Zalecana rozdzielczość w przypadku korzystania z Comarch e-Sklep to 1280×800 pikseli.
Obsługa nowego panelu za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów) wymaga korzystania z poniższych systemów operacyjnych i przeglądarek:
■ Android 6 oraz kolejne wersje – Google Chrome 93 lub wyższa,
■ Android 6 oraz kolejne wersje – Mozilla FireFox 92 lub wyższa,
■ iOS 13 oraz kolejne wersje – Safari.