B2B – podstawowe informacje

Czym jest B2B (Business-to-Business)

B2B (Business-to-Business) to model prowadzenia biznesu pomiędzy firmami, partnerami, dostawcami, czy pośrednikami. Procesy jakie zachodzą w B2B są bardziej złożone i znacznie różnią się od tych zachodzących na rynku detalicznym – pomiędzy firmą a klientem (tzw. B2C – Business to Customer).

Zwykłe sklepy internetowe, które są idealnym rozwiązaniem dla B2C, zazwyczaj nie są wystarczające dla obsługi partnerów B2B. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw szuka innowacyjnych rozwiązań typu internetowe Platformy B2B, które obniżają koszty i usprawnią współpracę z innymi dostawcami i odbiorcami.

Różnice między B2C a B2B

Poniższa tabela zwiera spis najważniejszych różnic pomiędzy sprzedażą w modelu B2C (Business-to-Customer) a modelem B2B (Business-to-Business):

Funkcja B2C B2B
typ sprzedaży detaliczny hurtowy
typy klientów osoby prywatne i firmy tylko firmy
dostęp do oferty wszyscy użytkownicy tylko zalogowani kontrahenci
ceny na zamówieniu tylko ceny brutto ceny netto, sporadycznie ceny brutto
cennik jeden dla wszystkich użytkowników różny dla każdego kontrahenta
zakupy jednorazowe możliwe niemożliwe
indywidualne promocje dla klientów niemożliwe możliwe
założenie nowego konta nie wymaga akceptacji admina wymagana akceptacja admina
wiele kont dostępowych dla 1 kliena niemożliwe możliwe

B2B w Comarch e-Sklep

Do rozpoczęcia sprzedaży hurtowej potrzebna jest wersja sklepu Comarch e-Sklep B2B. (Porównanie wersji Standard, Enterprise oraz B2B znajduje się w artykule Różnice w wersjach sklepu.)

Wersja Comarch e-Sklep B2B została stworzona z myślą o obsłudze sprzedaży hurtowej, najważniejszymi jej wyróżnikami są:

Główne obszary w Comarch e-Sklep, które mają wpływ na dostosowanie sklepu pod sprzedaż hurtową (B2B) dotyczą:

Rejestracji i dostępu do sklepu
Prezentacji cennika
Procesu zamówień

Wskazówka

Czy ten artykuł był pomocny?