Allegro – REST API

Wstęp

Comarch e-Sklep to nie tylko sklep internetowy, ale również wygodne narzędzie do handlu w serwisie Allegro, które umożliwia wystawienie nieograniczonej ilości aukcji oraz automatyczną generację zamówień. W przypadku chęci korzystania z tej integracji, niezbędne jest posiadanie konta założonego na stronie allegro.pl.

Od wersji 2019.3 dostępne jest nowe REST API Allegro. Klienci korzystający ze starego API mogą w bardzo prosty sposób przełączyć się na nowy sposób wymiany danych.

W tym celu należy w panelu administracyjnym w zakładce Ustawienia/Ustawienia sklepu/Allegro w sekcji Konto Allegro kliknąć w konto z którego Państwo korzystają, a następnie pobrać Token REST API przy użyciu przycisku pobierz. Pojawi się wówczas okno z logowaniem do serwisu, w którym należy wybrać opcję Zaloguj przez Allegro. Po przekierowaniu do serwisu wystarczy zalogować się i wyrazić wymagane zgody.

Konfiguracja Allegro

Ustawienia konta Allegro można edytować w panelu administracyjnym, w zakładce Ustawienia/ Ustawienia sklepu/Allegro.

Administrator e-Sklepu może dodać Konto Allegro, dokonać zmiany ustawień zamówień, zarządzać kontrolą stanów magazynowych w Allegro oraz wybrać, czy karta Kontrahenta ma zostać przesłana do systemu ERP.

 

Konto Allegro

Konto Allegro można dodać klikając w przycisk Dodaj konto, a następnie wystarczy Zalogować się przez Allegro. Wówczas konto zostanie przyłączone do panelu administracyjnego, a sklep pobierze wszystkie dane .

Wskazówka
Allegro udostępnia również swoim użytkownikom serwis testowy, w którym można wypróbować wystawianie aukcji bez ponoszenia kosztów. W związku z tym niezbędne jest założenie konta w serwisie allegro.pl.allegrosandbox.pl. Następnie w trakcie dodawania nowego konta w panelu administracyjnym e-Sklepu należy zaznaczyć parametr Tryb testowy.

Po dodaniu Konta Allegro w panelu administracyjnym e-Sklepu, sprzedawca może je uaktywnić, zmienić nazwę, usunąć konto, pobrać Token REST API oraz zmienić swoje dane adresowe. Dodatkowo istnieje możliwość wybrania domyślnej kategorii dla zintegrowanego konta Allegro. W przypadku tworzenia nowej aukcji będzie podpowiadała się jako kategoria domyślna.

 

Wskazówka
W konfiguracji Allegro dla sklepów w wersji Enterprise oraz B2B istnieje możliwość wybrania cennika dla wystawianych towarów na aukcjach Allegro. Cena domyślna automatycznie jest ustawiona na Domyślna, jednak można ustawić inny cennik dostępny po stronie systemu ERP, wykonać synchronizację i nowy cennik pojawi się na liście wyboru w konfiguracji.

 

Zamówienia

W sekcji Zamówienia, dostępny jest parametr, po włączeniu którego zamówienia będą tworzone automatycznie do aukcji Allegro.

Możliwe jest również ustawienie czasu oczekiwania na stworzenie zamówienia. Dokonane zmiany należy zapisać przyciskiem ZAPISZ.

 

Kontrola stanów magazynowych w Allegro

Dzięki aktywacji Kontroli stanów magazynowych w Allegro, możliwe jest synchronizowanie stanów sklepowych ze stanami towarów dostępnymi na aukcjach.

Uwaga
Aktywacja kontroli stanów magazynowych w Allegro jest możliwa dopiero po włączeniu kontroli stanów magazynowych w sklepie.

Po włączeniu kontroli stanów magazynowych w sklepie, dostępna jest możliwość edycji parametrów. Ustawienie suwaka w pozycji TAK pozwala kontrolować stany magazynowe dla aukcji Allegro, jak również zwiększać ilość na aukcjach po synchronizacji z systemem ERP.

 

Kontrahenci

W sekcji Kontrahenci dostępny jest parametr odpowiedzialny za przesyłanie karty kontrahenta do systemu ERP.

Zamówienia z serwisu Allegro domyślnie trafiają do systemu ERP jako złożone przez kontrahenta nieokreślonego. Po zaznaczeniu powyższego parametru, w sklepie utworzy się nieaktywna karta użytkownika na podstawie danych z transakcji allegro i zostanie ona przesłana do systemu ERP wraz z zamówieniem.

Uwaga
Jeżeli administrator w menu Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Allegro ma włączony parametr: Przesyłaj kartę kontrahenta do systemu ERP, to w systemie ERP utworzy się kartoteka kontrahenta z zakodowanym adresem e-mail. W takim przypadku, po synchronizacji mogą się przestać mapować kontrahenci (w szczególności, jeżeli w systemie ERP zaznaczono mapowanie wyłącznie po adresie e-mail). Należy również zwrócić uwagę przy wysyłaniu wiadomości z poziomu systemu ERP, czy nie są one przesyłane do Allegro na zakodowane adresy e-mail, a nie do właściwych odbiorców.

 

Szablony aukcji

Comarch e-Sklep został tak zaprojektowany, aby wszystkie czynności związane ze sprzedażą w serwisie Allegro były dla właściciela sklepu proste, a przede wszystkim mało czasochłonne.

W zakładce Allegro/Szablony aukcji możliwe jest utworzenie szablonów pozwalających na przyśpieszenie procesu wystawiania nowej aukcji. Przy użyciu tej funkcjonalność administrator nie musi przy każdym wystawianiu aukcji uzupełniać wszystkich danych. Wystarczy, że skorzysta z przygotowanego szablonu oraz uzupełni informacje o towarze.

Po otwarciu tej zakładki pojawi się panel, na którym dostępny jest przycisk pozwalający na dodanie nowego szablonu, oraz wyświetlana będzie lista przygotowanych przez Państwa szablonów aukcji.

Szablon ustawiony jako domyślny widoczny jest na liście jako pierwszy oraz zaznaczony jest kolorem zielonym.

 

Dodawanie szablonów aukcji

W celu dodania nowego szablonu aukcji należy kliknąć w pusty kafelek.

Pojawi się wówczas okienko, w którym należy uzupełnić nazwę szablonu i zatwierdzić przyciskiem DODAJ.

Szablony aukcji zostały rozbudowane o parametry, które są niezależne od kategorii towarowych, dlatego mogą być stosowane podczas wystawiania każdej nowej aukcji.

Na szablonie aukcji możliwe jest ustawienie:

  • nazwy szablonu,
  • parametru, czy szablon ma być domyślny (Tak/Nie),
  • formatu sprzedaży – Kup teraz (bez licytacji)/Aukcja (z licytacją),
  • czasu trwania aukcji,
  • liczby sztuk towaru,
  • warunków reklamacji, zwrotów oraz informacji o gwarancjach,
  • opisu w różnych wariantach, z wykorzystaniem zdjęć oraz makr i wstawek umożliwiających pobieranie z systemu ERP informacji o towarze:
    • @ProductName@ – nazwa,
    • @ProductDescription@  – opis,
    • @ProductEAN@ – kod EAN,
    • @ProductCode@ – kod towaru,
    • @ProductSymbol@ – symbol,
    • @ProductWeight@ – waga,
    • @ProducerName@ – nazwa producenta,
    • @BrandName@ – nazwa marki.
  • formy płatności (opcja wyboru rodzaju faktury lub braku faktury),
  • czasu wysyłki oraz wprowadzenie dodatkowych informacji o dostawie,
  • stanu towaru ( nowy lub używany),
  • cennika dostaw skonfigurowanego na koncie w Allegro,
  • lokalizacji sprzedającego.
Po uzupełnieniu danych należy zapisać szablon za pomocą dyskietki.

Wskazówka
Jeśli korzystają Państwo w szablonie aukcji z makra @ProductDescription@ pozwalającego na pobranie opisu z systemu ERP. To dla systemu ERP Optima, pobierany jest opis z karty towaru dodany na zakładce Dodatkowe lub e-Sklep. W przypadku, kiedy opis dodany jest na obu zakładkach na aukcję Allegro przenoszony będzie opis z zakładki e-Sklep z sekcji języki.
Wskazówka
W REST API nie jest obsługiwany format sprzedaży Sklep (bez licytacji) – dostępny wcześniej w WEB API dla kont o typie sklep. Opcja ta w nowym API została zastąpiona przez Kup teraz ze wskazaniem w polu Czas trwania opcji z listy: do wyczerpania zapasów.
Uwaga
W REST API zmianie uległ sposób wystawiania aukcji w panelu e-Sklepu, w związku z czym skonfigurowanie cenników dostaw w Allegro jest niezbędne. Konfiguracja możliwa jest na Państwa koncie w Allegro w menu Ustawienia Sprzedaży/ Ustawienia dostawy w sekcji Cenniki dostaw – dodaj nowy cennik Kieruje do tej lokalizacji przycisk Dodaj widoczny w szablonie aukcji w sekcji Dostawa, płatność.

 

Edycja szablonów aukcji

Po najechaniu na kafelek wybranego szablonu, pojawi się krótkie menu, w którym można za pomocą poszczególnych  przycisków:

  • edytować,
  • ustawić jako domyślny,
  • kopiować,
  • usunąć szablon.

 

Aukcje

Wszystkie aukcje wystawione na Państwa koncie w serwisie Allegro widoczne są w panelu administracyjnym, w menu Allegro/Aukcje.


Po dodaniu i skonfigurowaniu konta Allegro w e-Sklepie, w zakładce tej wyświetlona zostanie lista wszystkich aukcji. Pobieranie informacji działa w trybie online, czyli wszystkie zmiany na bieżąco aktualizowane są w panelu administracyjnym.

Wskazówka
Na liście aukcje wyświetlane są na dwa sposoby:

  • aukcje wystawione za pośrednictwem konta skonfigurowanego w panelu administracyjnym e-Sklepu lub wystawione na innym koncie, ale połączone z towarem z tego sklepu (wówczas nie jest nadawany numer aukcji w sklepie). Na liście wyświetlane jako aukcje z białym tłem,
  • wystawione bezpośrednio w Allegro lub w innym programie, w którym skonfigurowano dane konto Allegro. Aukcje tego typu nie są powiązane z towarami dostępnymi w danym sklepie. Wyświetlane na liście jako aukcje szare.

 

Dodawanie i edycja aukcji

Nowe aukcje możemy utworzyć przy pomocy przycisku Dodaj.

Wyświetlony zostanie wówczas formularz z polami do uzupełnienia:

        • Towar – towaru możemy szukać po nazwie lub po kodzie, bądź wybierać towar po kategorii dostępnej w e-Sklepie,
        • Tytuł – każdej aukcji można nadać indywidualny tytuł,
        • Kategoria – z listy należy wybrać kategorię serwisie Allegro.pl dla wystawianego towaru,

Dodatkowo, jeśli w zakładce Allegro/Szablony aukcji utworzą Państwo szablon, podczas dodawania nowej aukcji pojawi się również pole:

      • Szablon – z rozwijanej listy można wybrać jeden z wcześniej przygotowanych szablonów. Wybór szablonu jest opcjonalny, można wystawić aukcję również bez szablonu.

Po uzupełnieniu wszystkich pół należy zatwierdzić formularz przyciskiem DODAJ.

W następnym kroku pozostaje uzupełnić wszystkie wymagane parametry dotyczące towaru, które powinny znaleźć się na przygotowanej aukcji, a następnie zapisać wprowadzone zmiany dyskietką.

Po zamknięciu formularza, aby aukcja była widoczna w serwisie Allegro musimy odszukać ją na liści aukcji i zaznaczyć pole po lewej f. Pojawi się wówczas lista operacji seryjnych, z których należy wybrać opcję WYSTAW. Aukcja zostanie wówczas dodana DO KOLEJKI. Po chwili jej status zmieni się na WYSTAWIONA.

Do operacji seryjnych należą również:

        • dodaj – odpowiada za dodawanie nowych aukcji,
        • wystaw podobną – służy do kopiowania aukcji. Wystawianie podobnej jest możliwe dla aukcji posiadającej status przygotowana, w kolejce, wystawiona, zakończona oraz powiązanej z towarem w sklepie,
        • usuń – pozwala na usunięcie aukcji posiadającej status przygotowana oraz powiązanej z towarem w sklepie,
        • wystaw – umożliwia wystawienie do serwisu Allegro przygotowanej aukcji,
        • pobierz – pozwala na zaktualizowanie danych,
        • zakończ – umożliwia zakończenie aukcji. Przy użyciu tego przycisku zakończona może być jedynie aukcja o statusie wystawiona oraz powiązana z towarem w sklepie. Możliwe jest seryjne zakończenie ponad 1000 aukcji jednocześnie,
        • powiąż aukcję – służy do powiązania aukcji wystawionej w serwisie Allegro z towarem w e-Sklepie. Dodatkowo przycisk ten służy do zmiany towaru powiązanego z aukcja,
        • zmień ilość – pozwala na zmianę ilości towaru dostępnego na aukcji. Ilość może zostać zmieniona tylko dla aukcji wystawionych oraz powiązanych,
        • zmień cenę – umożliwia zmianę ceny towaru. Cena może zostać zmieniona tylko dla aukcji wystawionych oraz powiązanych. W przypadku aukcji o formacie sprzedaży Aukcja (z licytacją) przy użyciu tej opcji możliwa jest zmiana jedynie ceny „Kup teraz”. Pozostałe ceny można zmienić poprzez edycję wystawionej aukcji i zapisanie zmian dyskietką,
        • prześlij kod towaru –służy do przesłania kodu towaru do serwisu Allegro. Następnie wystawiając aukcję bezpośrednio w Allegro kod towar widoczny będzie w polu Sygnatura w sekcji Tytuł i kategoria.

Oprócz operacji seryjnych w panelu Comarch e-Sklep dla aukcji posiadających status przygotowana bądź wystawiona możliwa jest edycja parametrów po przejściu na szczegóły aukcji.

Dodawanie aukcji dla towaru z cechą

Dodając aukcję dla towaru z cechą, na formularzu aukcji pojawi się dodatkowa opcja do wyboru Wariant (cecha).

Więcej informacji na temat konfiguracji towarów z cechą dostaw można znaleźć w Centrum Pomocy systemu ERP Optima w kategorii Partie towarów.
 

Transakcje

Lista transakcji dostępna jest w panelu administracyjnym w zakładce Allegro/Transakcje.


Po przejściu do obszaru transakcji pojawi się panel z zakładkami:

  • Do realizacji,
  • Zrealizowano,
  • Aukcje oczekujące na wypełnienie formularza pozakupowego.

Allegro wprowadziło maskowanie adresów e-mail użytkowników na transakcjach. Na zamówieniach są one widoczne w postaci zakodowanej, np.: gryhw6x1j+50aed1521@user.allegrogroup.pl. W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep we wszystkich zakładkach, gdzie widoczne jest złożone zamówienie z Allegro widoczny będzie zakodowany adres e-mail.

Dla każdej transakcji pochodzącej z Allegro adres e-mail kupującego będzie maskowany w unikalny sposób. To oznacza, iż w sytuacji, kiedy ten sam klient złoży u danego sprzedawcy kilka zamówień, za każdym razem jego adres e-mail będzie inaczej zakodowany (zamaskowane adresy nie będą się powtarzały).
 

Zakładka Do realizacji

W zakładce Do realizacji, przedstawiona została lista transakcji dokonanych przez klientów.

W tej zakładce można zrealizować złożone przez klientów zamówienia, za pomocą przycisku Stwórz zamówienia. Możliwość stworzenia zamówienia, pojawi się dopiero po czasie ustawionym w zakładce Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Allegro/ Czas oczekiwania na stworzenie zamówienia (odbiór osobisty, przelew standardowy).

Po kliknięciu w wybraną transakcję pojawią się jej szczegóły m. in. numer transakcji, status, dane ogólne, dane dotyczące dostawy, płatności, adresu wysyłki, punktu odbioru oraz zamówionego towaru.

Zamówienia trafiają do zakładki Do realizacji, jeśli nie została włączona opcja Twórz automatycznie zamówienia do aukcji w zakładce Ustawienia sklepu/Allegro.
 

Zakładka Zrealizowano

W zakładce Zrealizowano, przedstawiona została lista już zrealizowanych transakcji.

Po kliknięciu w wybraną transakcję pojawią się jej szczegóły m. in. numer transakcji, status, dane ogólne, dane dotyczące dostawy, płatności, adresu wysyłki, punktu odbioru oraz zamówionego towaru.

Zamówienia mogą być realizowane przez administratora na zakładce Do realizacji lub automatycznie po włączeniu parametru Twórz automatycznie zamówienia do aukcji w zakładce Ustawienia sklepu/Allegro.
 

Zakładka Aukcje oczekujące na wypełnienie formularza pozakupowego

W zakładce Aukcje oczekujące na wypełnienie formularza pozakupowego, przedstawiona została lista transakcji, w których klient musi wypełnić formularz pozakupowy i dokonać zapłaty, aby można było zrealizować transakcję tworząc na jej podstawie zamówienie.

Po kliknięciu wybranej transakcji pojawią się jej szczegóły m. in. numer transakcji, status, dane ogólne, dane dotyczące adresu klienta, adresu wysyłki, zamówionego towaru.

Po zaznaczeniu dowolnej aukcji, można ją oznaczyć jako zrealizowaną, za pomocą przycisku Oznacz jako zrealizowane. Dzięki temu zwolnią się stany magazynowe towaru w e-Sklepie, które są pomniejszane o wszystkie transakcje znajdujące się w tej zakładce.

Przydatne linki

Allegro.pl
Strona Allegro allegro.pl
Pomoc Allegro pomoc.allegro.pl
Regulamin allegro.pl/country_pages/1/0/user_agreement.php
Allegro testowe
Strona serwisu testowego allegro.pl.allegrosandbox.pl

Dodatkowe informacje dotyczące Allegro dostępne są w artykułach Allegro – nowe REST API – opis zmian oraz Allegro – maskowanie adresów e-mail użytkowników.

Czy ten artykuł był pomocny?