Odbiór osobisty – punkty odbioru osobistego

Odbiór osobisty

W panelu administracyjnym w menu Ustawienia/ Płatności i dostawy/ Odbiór osobisty widoczna jest zakładka z trzema kolumnami:

  • Typ odbioru,
  • Czy aktywny,
  • Punkty.
Z tego poziomu mamy dostęp do włączenia następujących standardowych typów punktów odbioru:
  • Odbiór osobisty w punkcie,
  • Paczkomaty InPost,
  • Odbiór w punkcie Poczta Polska,
  • Odbiór w punkcie DHL Parcel,
  • Odbiór w punkcie UPS Access Point.
W tym miejscu, korzystając z parametrów drugiej kolumny Czy aktywny, można aktywować odbiór osobisty w punkcie oraz zintegrowane z Comarch e-Sklep inne punkty odbioru osobistego.

Dla pierwszego typu odbioru Odbiór osobisty w punkcie można przejść do listy punktów odbioru osobistego w celu dodania nowego punktu odbioru lub edycji istniejących.

Wszystkie pozostałe typy odbioru widoczne w kolumnie to zintegrowane z Comarch e-Sklep punkty odbioru osobistego.

Lista punktów odbioru osobistego

Lista punktów odbioru osobistego wyświetla dodane punkty odbioru osobistego. Z jej poziomu można dodać oraz edytować punkty odbioru osobistego.

Aby przejść na listę należy kliknąć w przycisk Przejdź do listy punktów>>

Po przejściu do listy punktów pojawi się panel, na którym wyświetlona zostanie lista punktów odbioru osobistego wraz z następującymi kolumnami:

  • Kod,
  • Nazwa,
  • Status,
  • Miasto,
  • Ulica,
  • Kraj,
  • Typ punktu.
W tym miejscu istnieje możliwość dodania punktów odbioru. W tym celu skorzystaj z przycisku Dodaj.

Następnie pojawi się panel, w którym należy uzupełnić potrzebne dane.

Punkty odbioru osobistego wyświetlają się w standardowych szablonach Comarch zgodnie z ustawieniami szablonu (menu Wygląd sklepu/ Ustawienia) – w formie mapy (wymagane dodanie klucza Google Maps API) lub jako lista punktów:

Uwaga
Domyślnym sposobem wyświetlania punktów odbioru osobistego w standardowych szablonach Comarch jest mapa. Aby punkty prawidłowo wyświetlały się na mapie wymagane jest uzupełnienie klucza Google Maps API w ustawieniach szablonu oraz wskazanie współrzędnych geograficznych na szczegółach danego punktu.

W standardowych szablonach Comarch umożliwiono prezentację godzin otwarcia dla punktów odbioru osobistego.
Aby zaprezentować klientom godziny otwarcia należy je wpisać podczas dodania lub edycji punktu odbioru osobistego w sekcji Godziny otwarcia. Godziny otwarcia punktu odbioru osobistego są widoczne na podsumowaniu zamówienia oraz w profilu klienta na szczegółach zamówienia.

Po zakończeniu edycji, należy zapisać zmiany za pomocą przycisku .

Jeżeli chcemy edytować dany punkt odbioru, wystarczy na niego kliknąć z poziomu listy. Po zakończeniu edycji zmiany należy zatwierdzić dyskietką:zapi

 

Wskazówka
Od wersji sklepu 2022 w panelu administracyjnym  po przejściu do szczegółów wybranego punktu odbioru lub podczas tworzenia nowego, dodano „tooltip” przy parametrach: „Kontakt przed odbiorem”, „Formy płatności” oraz „Odbiór towarów”. Po najechaniu myszką na ikonę „?” widnieje dodatkowa informacja: „Funkcja wykorzystywana w Allegro”.  

Eksport i import do pliku

Listę punktów odbioru osobistego można wyeksportować do pliku w formacie XML lub CSV. Więcej o eksporcie do pliku w Eksport do pliku. Listę można również zaimportować z pliku XML o odpowiedniej strukturze.

Jeśli import listy punktów odbioru z XML zakończy się niepowodzeniem wtedy zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat błędu:

Zintegrowane punkty odbioru osobistego

W panelu administracyjnym w Ustawienia/ Płatności i dostawy/ Odbiór osobisty można aktywować punkty odbioru osobistego zintegrowane z Comarch e-Sklep:

  • Paczkomaty InPost,
  • Odbiór w punkcie Poczta Polska,
  • Odbiór w punkcie DHL Parcel,
  • Obiór w punkcie UPS Access Point.
Paczkomaty InPost

Aktywacja Paczkomatów InPost wymaga konfiguracji, która została opisana w artykule Paczkomaty InPost – konfiguracja.

Integracja z Paczkomatami InPost umożliwia obsługę przesyłek i generowanie etykiet kurierskich prosto z panelu administracyjnego e-sklepu. Więcej informacji znajduję się w artykule Paczkomaty InPost – obsługa przesyłek.

Odbiór w punkcie: Poczta Polska, DHL Parcel, UPS Access Point

Pozostałe integracje punktów odbioru osobistego pozwalają na wyświetlanie mapy (zawsze) z możliwymi do wybrania przez klienta sklepu puntami odbioru. Punkty pobierane są z serwisu zewnętrznego danego przewoźnika. Integracja nie obejmuje obsługi przesyłek i generowania etykiet w panelu administracyjnym e-Sklepu. Czynności te należy wykonać w serwisie zewnętrznym.

W punktach odbioru osobistego Poczta Polska, DHL oraz UPS wybierając sposób płatności Pobranie na mapce dostępne są tylko punkty obsługujące tą formę płatności. W przypadku wskazania przez Klienta innej formy zapłaty, pokazywane będą również odpowiednie punkty, w których dostępna jest dana forma płatności.

W Comarch e-Sklep dodano parametryzację wyświetlania na mapie punktów odbioru osobistego Poczty Polskiej.
Aby obsłużyć tą funkcję należy ustawić jako domyślny standardowy szablon Comarch.

Następnie w panelu administracyjnym e-Sklepu w menu Ustawienia/ Płatności i dostawy/ Odbiór osobisty dla aktywnej opcji: Odbiór w punkcie Poczta Polska  po kliknięciu w przycisk: Wybierz rodzaje punktów odbioru zaznaczyć na liście konkretne punkty, jakie mają się wyświetlać na mapie Poczty Polskiej:

Uwaga
Na mapie Poczty Polskiej pod zbiorczą nazwą Automaty wyświetlane są wszystkie wymienione niżej punkty odbioru:

  • AUTOMAT_POCZTOWY – automaty pocztowe Poczty Polskiej,
  • AUTOMAT_BIEDRONKA – automaty Biedronka (Smartbox),
  • AUTOMAT_CARREFOUR – automaty Carrefour (Smartbox).
  • AUTOMAT_PLACOWKA – automaty pocztowe Poczty Polskiej (Smartbox),
  • AUTOMAT_LEWIATAN – automaty Lewiatan (Smartbox),
  • AUTOMAT_SPOLEM – automat Społem (Smartbox).
Natomiast pod nazwą Żabka na mapie Poczty Polskiej wyświetlają się zbiorczo następujące punkty odbioru:

 

  • ZABKA – sklep Żabka,
  • FRESHMARKET – sklep Freshmarket.

Należy pamiętać, że wybrane punkty odbioru osobistego wyświetlane są również w zależności od wskazanego przez Klienta sposobu płatności na zamówieniu. W punktach odbioru osobistego Poczty Polskiej, wybierając sposób płatności Pobranie, na mapce dostępne są tylko punkty obsługujące tą formę płatności. W przypadku wskazania przez Klienta innej formy zapłaty, pokazywane będą również odpowiednie punkty (wybrane w ustawieniach), w których dostępna jest dana forma płatności.

Punkty odbioru użytkownika

W panelu administracyjnym w Ustawienia/ Płatności i dostawy/ Odbiór osobisty można aktywować punkty odbioru osobistego użytkownika. Sposób dodawania własnych punktów o tym typie odbioru osobistego jest taki samo jak w przypadku konfigurowania standardowych punktów odbioru osobistego. Wyjątek dotyczy ich wyświetlania w szablonach. Niezależnie od ustawień szablonu (w tym dodania klucza Google Maps API) punkty odbioru użytkownika zawsze wyświetlają się w koszyku w formie listy.

Dodawanie sposobu dostawy do macierzy dostaw

W celu wyświetlenia w sklepie zintegrowanego punktu odbioru osobistego lub samodzielnie utworzonego punktu odbioru osobistego należy dodać go do macierzy dostaw.

Aby było to możliwe punkt odbioru musi być aktywny w panelu administracyjnym Ustawienia/ Płatności i dostawy/ Odbiór osobisty.

Kolejnym krokiem jest dodanie go w Ustawienia/ Płatności i dostawy zakładka Dostawy.

Następnie należy dodać utworzony sposób dostawy do macierzy dostaw wraz z formą płatności. Szczegółowy opis znajduje się w artykule Konfiguracja płatności i dostaw.

Czy ten artykuł był pomocny?