Google Shopping

Integracja

Google Shopping jest innowacyjną usługą umożliwiającą prezentację oferty produktowej na stronach wyszukiwania Google. Odbywa się ro na dwa sposoby:

  • poprzez strony wyszukiwarki Google, w postaci spersonalizowanej reklamy z listą produktów,
  • w panelu Zakupy Google.

Comarch e-Sklep umożliwia integrację z serwisem Google Shopping. Funkcjonalność integracji z Google Shopping została udostępniona w sklepach internetowych począwszy od wersji 7.2.4.

Proces konfiguracji Comarch e-Sklep z serwisem Google Shopping trwa zaledwie kilka minut. Poniżej przedstawione zostały czynności, których wykonanie konieczne jest do pomyślnego skonfigurowania konta oraz przesłania produktów do wyszukiwarki Google.

Rejestracja w Google Shooping

Promowanie sklepu w w wyszukiwarce Google dostępne jest po utworzeniu i skonfigurowaniu konta w Centrum Sprzedawcy Google.

Aby móc korzystać z Centrum Sprzedawcy należy posiadać konto Google (np. Gmail). Jeśli nie masz konta należy je utworzyć. Po utworzeniu konta Google przejdź do strony google.com/merchants i zaloguj się, by zacząć korzystać z usługi Centrum Sprzedawcy Google. Po utworzeniu konta sprzedawcy podaj ogólne informacje o swojej firmie, witrynie i dane kontaktowe.

Zanim uzyskasz możliwość przesyłania i publikowania danych produktów w Centrum Sprzedawcy Google musisz zweryfikować swoją witrynę i zgłosić do niej prawa. Do dodania i weryfikacji adresu URL witryny użyj Narzędzi Google dla webmasterów. Po zweryfikowaniu domeny, podłącz konto do Centrum Sprzedawcy za pomocą wspólnego loginu. Po zgłoszeniu praw do adresu URL witryny możesz przystąpić do konfiguracji oferty produktowej.

Przed przesłaniem pliku danych konieczna jest jego rejestracja w Centrum Sprzedawcy, aby system Google był na niego przygotowany. Aby zarejestrować plik danych należy wybrać w panelu Centrum Sprzedawcy menu Zbiorcze pliki danych, a następnie przycisk służący do rejestracji: Nowy zbiorczy plik danych.

Po utworzeniu i zarejestrowaniu zbiorczego pliku danych możesz go przesłać do Google Shopping.

Wskazówka
Ścieżka pliku XML w Comarch e-Sklep dostępna jest w Panelu Administracyjnym sklepu w Sprzedaż/ Porównywarka cen/ Google Shopping/ plik XML z linkiem.
W chwili obecnej w Polsce promocja oferty produktowej w serwisie Google jest dostępna tylko i wyłącznie za pomocą reklamy z listą produktów.

Tworzenie kampanii z reklamami w formie listy produktów wymaga połączenia kont Merchant Center oraz Google AdWords.

Więcej na temat tworzenia reklam z listą produktów można przeczytać w poradniku Google Shopping.

Konfiguracja z serwisem Google Shooping

Po zarejestrowaniu się w serwisie Google można w szybki sposób skonfigurować Comarch e-Sklep do współpracy z serwisem Google Shopping
Aby aktywować Google Shopping w panelu administracyjnym przejdź do obszaru Sprzedaż/ Porównywarki cen/ Google Shopping i wybierz interesującą Cię wersję językową.

Konfiguracja

1. Ogólne
Użytkownik może zdefiniować własną nazwę dla porównywarki. Nazwa używana jest jedynie informacyjnie na liście porównywarek.

2. Ustawienia
Konfiguracja pozwala wybrać język, cenę i walutę, w której będą generowane towary do pliku. Wybranie ceny domyślnej pozwala na generowanie plików z cenami właściwymi dla zalogowanych użytkowników.

3. Filtr towarów
Sekcja Filtr towarów daje możliwość zawężenia generowanej oferty do towarów o określonej dostępności. Dzięki temu można do pliku zwrócić tylko towary o dodatnim stanie magazynowym i dostępne w sklepie. W tym miejscu można również ustalić, czy do pliku z towarami ma być dodawany opis towarów, jest to ważne ze względu na pozycjonowanie.

4. Plik
W sekcji Plik znajduje się link Uprawnienia do pliku. Zawiera on opcję Dostęp do pliku dla klientów zalogowanych, która jest istotna w przypadku generowania do pliku cenników o ograniczonej dostępności.
W tej samej sekcji znajduje się opcja generowania Hash, czyli losowego ciągu znaków, który zostanie doklejony do linku z plikiem, dzięki czemu będzie on mniej przewidywalny.
Pole Content-Type pozwala na zmianę typu pliku, dzięki czemu użytkownik może generować plik w dowolnym formacie, np. CSV, TXT, HTML i inne.
Najważniejszym polem sekcji Plik jest pole zawierające szablon generowanego pliku. Jego edycja odbywa się przy użyciu wybranego języka oraz składni Liquid.

5. Dostępność

Sekcja ta zawiera słownik dostępności z danego serwisu.

Przyklad
Przykład:

Serwis obsługuje dostępność o nazwie „Dostępny, sklep posiada produkt”, która w pliku XML przybiera wartość 1.

wartość dostępności

Należy przypisać wartość z serwisu poprzez wybór z listy rozwijanej, do dostępności sklepowych (w tym przypadku do dostępny od ręki).

6. Atrybuty towaru

Tutaj można powiązać atrybuty przypisane do towaru z tymi wymaganymi przez serwis.

Przyklad
Przykład:

Serwis wymaga atrybutu o nazwie BLOZ_7, jednak taki atrybut na towarze nie jest czytelny dla klienta. Dlatego w tym miejscu należy dokonać mapowania atrybutu nadanego w systemie ERP o nazwie Kod BLOZ 7 na atrybut XML o nazwie BLOZ_7.

Towary udostępnione

W tej zakładce można wybrać towary, które zostaną wygenerowane w pliku XML. Wybiera się je przez kliknięcie w przycisk Wybierz towary.

Przypisywanie kategorii

W tej zakładce można powiązać kategorie sklepowe z kategoriami z serwisu.

Wystarczy użyć przycisku Pobierz i następnie klikając na kategorię sklepową wybrać dla niej taką, która odpowiada jej w serwisie.

Uwaga
W przeciwieństwie do składni Liquid używanej do tworzenia szablonów sklepowych, w przypadku plików, dla poszczególnych produktów, zamiast tagu for należy stosować tag forach,
 Po zakończeniu prac modyfikacyjnych należy zapisać i opublikować plik.

Przygotowanie asortymentu

Aby prezentować ofertę produktową w Google Shopping należy odpowiednio przygotować asortyment produktowy według wytycznych serwisu Google.

Podstawowe informacje o produkcie

8

Uwaga
Link mobilny wysyłany jest w pliku XML tylko w przypadku aktywnej wersji mobilnej sklepu.
9 
Uwaga
Domyślnie dla wszystkich produktów Comarch e-Sklep stan produktu wysyłany jest jako ‘nowy’.

Dostępność i cena

10

Uwaga
Data dostępności importowana jest z daty zapowiedzi zdefiniowanej w systemie ERP.
Ponadto w zależności od sprzedawanych produktów należy zdefiniować dodatkowe atrybuty:

Unikalne identyfikatory produktów

Unikalne identyfikatory produktów to kody lub inne wartości identyfikujące powiązane z poszczególnymi produktami:

  • Globalne Numery Jednostki Handlowej (GTIN) są podawane za pomocą atrybutu [gtin]. Do numerów GTIN należą kody UPC, EAN (w Europie), JAN (w Japonii) oraz ISBN. W systemie ERP należy uzupełnić kod EAN, aby poprawnie zdefiniować atrybut [gtin].
  • Numer katalogowy (MPN) jest podawany za pomocą atrybutu ‚numer MPN’ [mpn]. W systemie ERP należy uzupełnić pole Kod producenta aby poprawnie zdefiniować atrybut [mpn].
  • Nazwa marki producenta jest podawana w atrybucie ‚marka’ [brand]. W systemie ERP należy uzupełnić markę, aby poprawnie zdefiniować atrybut [brand].
Uwaga
W przypadku braku pola Kod producenta w systemie ERP należy utworzyć dodatkowy atrybut o nazwie ‘mpn’.[/alert]
  • Kategorie odzieżowe: wymagany jest identyfikator ‚marka’. Dodatkowo dla wymienionych poniżej kategorii trzeba podać przynajmniej jeden z następujących atrybutów: ‚GTIN’ lub ‚numer MPN’:
  • „Odzież i dodatki > Obuwie”
  • „Odzież i dodatki > Dodatki do odzieży > Okulary przeciwsłoneczne”
  • „Odzież i dodatki > Torby, portfele i teczki > Torby”
  • „Odzież i dodatki > Biżuteria > Zegarki”
  • Kategorie związane z multimediami i oprogramowaniem: wymagany jest atrybut ‚GTIN’
  • W przypadku pozostałych kategorii wymagane jest podanie przynajmniej dwóch z trzech następujących atrybutów: ‚marka’, ‚GTIN’ i ‚numer MPN’.
Uwaga
Jeżeli wymagane atrybuty przez serwis Google Shopping nie zostaną dodane dla danego towaru, wówczas w pliku XML generują się puste wartości. Oferta taka może nie zostać przyjęta przez Google. Zalecane jest podawanie dla wszystkich produktów wszystkich trzech identyfikatorów (marka, numer MPN i GTIN w celu dokładniejszej prezentacji oferty produktowej.
Uwaga
W przypadku, gdy produkt nie posiada wymaganego przez Google Shopping identyfikatora (EAN, ISBN, czy nazwy marki producenta), należy dodać w systemie ERP atrybut G:IDENTIFIER_EXISTS z wartością FALSE.

Atrybuty opisujące produkty odzieżowe

Umieszczając produkty w Google Shopping w kategorii „Odzież i dodatki” (oraz wszystkie jej podkategorie) należy przypisać dodatkowe atrybuty opisujące produkt, które w przyszłości mogą stać się obowiązkowe.

Do tych atrybutów należą:

  • płeć – nazwa dodanego atrybutu w systemie ERP [g:gender]

Dopuszczalne są tylko trzy wartości w języku angielskim:

  • male (męski)
  • female (damski)
  • unisex (uniseks)
  • grupa wiekowa – nazwa dodanego atrybutu w systemie ERP [g:age_group]

Dopuszczalnych jest pięć wartości w języku angielskim:

  • newborn (noworodki)
  • infant (niemowlęta)
  • toddler (dzieci 1-5 lat)
  • kids (dzieci)
  • adult (dorośli)
  • kolor – nazwa dodanego atrybutu w systemie ERP [g:color]

Atrybut [g:color] może być dodany tylko jeden raz do produktu.

Dopuszczalny jest atrybut wielokolorowy z maksymalnie dwoma kolorami uzupełniającymi. Podaj kolory rozdzielone znakiem „/” w kolejności dominacji (np. „czarny/zielony/biały”).

  • rozmiar – nazwa dodanego atrybutu w systemie ERP [g:size]

Atrybut [g:size] może być dodany tylko jeden raz do produktu. Jeśli podajesz złożone rozmiary, połącz je w jedną wartość (np. „40/86 wysoki” dla obwodu szyi 40 cm, długości rękawa 86 cm i kroju przeznaczonego dla wysokich osób). Ponadto należy stosować spójną rozmiarówkę dla odzieży z tej samej kategorii (np. koszulki w rozmiarach: S, M, L).

  • rodzaj rozmiaru – nazwa dodanego atrybutu w systemie ERP [g:size_type]

Użyj tego atrybutu, by określić rozmiar Twojego produktu.

Dopuszczalnych jest pięć wartości w języku angielskim:

  • regular (standardowy)
  • petite (mały rozmiar)
  • plus (duży rozmiar)
  • big and tall (duży rozmiar dla wysokich)
  • maternity (odzież ciążowa)

Jeśli wartość tego atrybutu nie zostanie określona, przyjmuje on wartość domyślną „regular”.

  • tabela rozmiarów – nazwa dodanego atrybutu w systemie ERP [g:size_system]

Użyj tego atrybutu do wskazania systemu rozmiarów, który zastosowano do Twoich produktów.

Istnieje 11 dopuszczalnych wartości:

  • US
  • UK
  • EU
  • DE
  • FR
  • JP
  • CN (China)
  • IT
  • BR
  • MEX
  • AU

Gdy atrybut nie jest określony, otrzymuje domyślną wartość na podstawie kraju docelowego. Zalecamy użycie tego atrybutu dla wszystkich produktów odzieżowych, by dokładnie określić rozmiar produktu.

Przykład
Wybrany rodzaj asortymentu – Odzież, jeden z wymaganych atrybutów to kolor.
Należy zdefiniować atrybut w formacie „tekst” o nazwie „g:color”. Przy dodawaniu atrybutu do danego towaru należy wpisać odpowiednią wartość. W ten sposób należy zdefiniować jeszcze atrybuty płeć, grupa wiekowa i rozmiar odpowiednio z nazwami „g:gender”, „g:age_group”, „g:size”, „g:size_type” oraz „g:size_system”.
11

 Produkty tylko dla osób dorosłych

Google sprawdza również klasyfikację informacji o produktach przesyłanych przez sklepy, aby zapewnić wyświetlanie właściwych treści odpowiednim osobom. Wobec tego należy stosować atrybut ‚dorośli’ <adult> do oznaczania produktów uznanych za przeznaczone tylko dla osób dorosłych lub nie dla całej rodziny.
W tym celu w systemie ERP należy dodać do produktu atrybut o nazwie [g:adult] z wartością TRUE.
Jeśli cały asortyment sklepu przeznaczony jest tylko dla osób dorosłych wtedy atrybut ‘dorośli’ jest zbędny, natomiast na koncie Centrum Sprzedawcy w sekcji „Ustawienia ogólne” należy zaznaczyć pole wyboru „Ta witryna zawiera produkty przeznaczone tylko dla dorosłych zgodnie z definicją zawartą w zasadach”.
[warning]Uwaga: Dodatkowe atrybuty zdefiniowane dla Google Shopping nie są widoczne na szczegółach produktu w sklepie[/warning]

Wysłanie towarów

Wysłanie towarów do serwisu Google Shopping odbywa się za pomocą pliku XML. Adres dla generowanych plików XML znajduje się w zakładce Konfiguracja.

W celu wygenerowania pliku należy:

  1. Przejść do pierwszej zakładki Wybór towarów
  2. Zaznaczyć towary, które mają zostać wysłane do Google Shopping
  3. Kliknąć na przycisk „Generuj plik XML

Po prawidłowym wygenerowaniu pliku powinien pojawić się komunikat: „Plik XML został pomyślnie wygenerowany”:

Uwaga
W celu aktualizacji oferty nie jest wymagane ręczne generowanie plików XML. Po wykonaniu synchronizacji plik XML jest automatycznie aktualizowany o zmiany, jakie zawierała ostatnia synchronizacja w odniesieniu do towarów, które wcześniej zostały przesłane do serwisu Google Shopping. W przypadku dodania nowego asortymentu wymagane jest wygenerowanie nowego pliku XML.
Uwaga
W przypadku, gdy towar znajduje się w sklepie w dwóch grupach towarowych w drzewie kategorii zostanie przypisany tylko do grupy domyślnej zdefiniowanej w systemie ERP.
Uwaga
W przypadku, gdy towar posiada znak wodny na zdjęciach, znaki te zostaną wycięte dla usługi Google Shopping, która wymaga zdjęć bez znaków wodnych.
Plik XML można pobrać na dysk lokalny. Przeglądanie pliku XML możliwe jest przy pomocy programu do obsługi plików XML.

Możliwy jest również podgląd pliku XML w przeglądarce. W tym celu należy kliknąć link „Pobierz plik XML”. Po kliknięciu w nowym oknie przeglądarki pojawi się wygenerowany plik XML.

Uwaga
Plik XML dla Google Shopping jest różnie interpretowany przez przeglądarki internetowe przez co zalecanym jest otwieranie pliku XML za pomocą programów do obsługi plików XML.

Przydatne strony WWW

Google Shopping – przewodnik dla początkujących
Google Merchant Center
Tworzenie reklam z listą produktów
Formularz rejestracyjny do Google AdWords
Pomoc dotycząca reklamy z listą produktów oraz Google AdWords

Czy ten artykuł był pomocny?