Czym jest Google Shopping?
Google Shopping jest innowacyjną usługą umożliwiającą prezentację oferty produktowej na stronach wyszukiwania Google. Odbywa się na dwa sposoby:
- poprzez strony wyszukiwarki Google, w postaci spersonalizowanej reklamy z listą produktów,
- w panelu Zakupy Google.
Comarch e-Sklep umożliwia integrację z serwisem Google Shopping. Funkcjonalność integracji z Google Shopping została udostępniona w sklepach internetowych począwszy od wersji 7.2.4.
Proces konfiguracji Comarch e-Sklep z serwisem Google Shopping trwa zaledwie kilka minut. Poniżej przedstawione zostały czynności, których wykonanie konieczne jest do pomyślnego skonfigurowania konta oraz przesłania produktów do wyszukiwarki Google.
Jak zarejestrować się w Google Shopping?
Promowanie sklepu w wyszukiwarce Google dostępne jest po utworzeniu i skonfigurowaniu konta w Centrum Sprzedawcy Google.
Aby móc korzystać z Centrum Sprzedawcy należy posiadać konto Google (np. Gmail). Jeśli nie masz konta należy je utworzyć. Po utworzeniu konta Google przejdź do strony google.com/merchants i zaloguj się, by zacząć korzystać z usługi Centrum Sprzedawcy Google. Po utworzeniu konta sprzedawcy podaj ogólne informacje o swojej firmie, witrynie i dane kontaktowe.
Zanim uzyskasz możliwość przesyłania i publikowania danych produktów w Centrum Sprzedawcy Google musisz zweryfikować swoją witrynę i zgłosić do niej prawa. Do dodania i weryfikacji adresu URL witryny użyj Narzędzi Google dla webmasterów. Po zweryfikowaniu domeny, podłącz konto do Centrum Sprzedawcy za pomocą wspólnego loginu. Po zgłoszeniu praw do adresu URL witryny możesz przystąpić do konfiguracji oferty produktowej.
Przed przesłaniem pliku danych konieczna jest jego rejestracja w Centrum Sprzedawcy, aby system Google był na niego przygotowany. Aby zarejestrować plik danych należy wybrać w panelu Centrum Sprzedawcy menu Zbiorcze pliki danych, a następnie przycisk służący do rejestracji: Nowy zbiorczy plik danych.
Po utworzeniu i zarejestrowaniu zbiorczego pliku danych możesz go przesłać do Google Shopping. Tworzenie kampanii z reklamami w formie listy produktów wymaga połączenia kont Merchant Center oraz Google AdWords. Więcej na temat tworzenia reklam z listą produktów można przeczytać w poradniku Google Shopping. Po zarejestrowaniu się w serwisie Google można w szybki sposób skonfigurować Comarch e-Sklep do współpracy z serwisem Google Shopping. 1. Ogólne 2. Ustawienia 3. Filtr towarów 4. Plik 5. Dostępność Sekcja ta zawiera słownik dostępności z danego serwisu. Serwis obsługuje dostępność o nazwie „Dostępny, sklep posiada produkt”, która w pliku XML przybiera wartość 1. Należy przypisać wartość z serwisu poprzez wybór z listy rozwijanej, do dostępności sklepowych (w tym przypadku do dostępny od ręki). 6. Atrybuty towaru Tutaj można powiązać atrybuty przypisane do towaru z tymi wymaganymi przez serwis. Serwis wymaga atrybutu o nazwie BLOZ_7, jednak taki atrybut na towarze nie jest czytelny dla klienta. Dlatego w tym miejscu należy dokonać mapowania atrybutu nadanego w systemie ERP o nazwie Kod BLOZ 7 na atrybut XML o nazwie BLOZ_7. W tej zakładce można wybrać towary, które zostaną wygenerowane w pliku XML. Wybiera się je przez kliknięcie w przycisk Wybierz towary. W tej zakładce dodajemy za pomocą przycisku Wybierz kategorie, kategorie z e-Sklepu, w których mamy udostępnione towary. Pozycje wyróżnione kolorem nie będą umieszczone w pliku XML, ponieważ nie są powiązana z kategorią w serwisie. Należy przypisać im kategorię z serwisu Google Shopping w zakładce Przypisywanie kategorii. W tej zakładce można powiązać kategorie sklepowe z kategoriami z serwisu. Wystarczy użyć przycisku Pobierz i następnie klikając na kategorię sklepową wybrać dla niej taką, która odpowiada jej w serwisie. Aby prezentować ofertę produktową w Google Shopping należy odpowiednio przygotować asortyment produktowy według wytycznych serwisu Google. Ponadto w zależności od sprzedawanych produktów należy zdefiniować dodatkowe atrybuty: Unikalne identyfikatory produktów to kody lub inne wartości identyfikujące powiązane z poszczególnymi produktami: Umieszczając produkty w Google Shopping w kategorii „Odzież i dodatki” (oraz wszystkie jej podkategorie) należy przypisać dodatkowe atrybuty opisujące produkt, które w przyszłości mogą stać się obowiązkowe. Do tych atrybutów należą: Dopuszczalne są tylko trzy wartości w języku angielskim: Dopuszczalnych jest pięć wartości w języku angielskim: Atrybut [g:color] może być dodany tylko jeden raz do produktu. Dopuszczalny jest atrybut wielokolorowy z maksymalnie dwoma kolorami uzupełniającymi. Podaj kolory rozdzielone znakiem „/” w kolejności dominacji (np. „czarny/zielony/biały”). Atrybut [g:size] może być dodany tylko jeden raz do produktu. Jeśli podajesz złożone rozmiary, połącz je w jedną wartość (np. „40/86 wysoki” dla obwodu szyi 40 cm, długości rękawa 86 cm i kroju przeznaczonego dla wysokich osób). Ponadto należy stosować spójną rozmiarówkę dla odzieży z tej samej kategorii (np. koszulki w rozmiarach: S, M, L). Użyj tego atrybutu, by określić rozmiar Twojego produktu. Dopuszczalnych jest pięć wartości w języku angielskim: Jeśli wartość tego atrybutu nie zostanie określona, przyjmuje on wartość domyślną „regular”. Użyj tego atrybutu do wskazania systemu rozmiarów, który zastosowano do Twoich produktów. Istnieje 11 dopuszczalnych wartości: Gdy atrybut nie jest określony, otrzymuje domyślną wartość na podstawie kraju docelowego. Zalecamy użycie tego atrybutu dla wszystkich produktów odzieżowych, by dokładnie określić rozmiar produktu. Przykład Google sprawdza również klasyfikację informacji o produktach przesyłanych przez sklepy, aby zapewnić wyświetlanie właściwych treści odpowiednim osobom. Wobec tego należy stosować atrybut 'dorośli’ <adult> do oznaczania produktów uznanych za przeznaczone tylko dla osób dorosłych lub nie dla całej rodziny. Wysłanie towarów do serwisu Google Shopping odbywa się za pomocą pliku XML. Adres dla generowanych plików XML znajduje się w zakładce Konfiguracja. W celu wygenerowania pliku należy skonfigurować Comarch e-Sklep z Google Shopping zgodnie z powyższą instrukcją z punktu Konfiguracja z serwisem Google Shopping, czyli: Plik XML dla Google Shopping jest różnie interpretowany przez przeglądarki internetowe przez co zalecanym jest otwieranie pliku XML za pomocą programów do obsługi plików XML. Google Shopping – przewodnik dla początkujących
Jak skonfigurować Google Shopping w Comarch e-Sklep?
Aby aktywować Google Shopping w panelu administracyjnym przejdź do obszaru Sprzedaż/ Porównywarki cen/ Google Shopping i wybierz interesującą Cię wersję językową.Konfiguracja
Użytkownik może zdefiniować własną nazwę dla porównywarki. Nazwa używana jest jedynie informacyjnie na liście porównywarek.
Konfiguracja pozwala wybrać język, cenę i walutę, w której będą generowane towary do pliku. Wybranie ceny domyślnej pozwala na generowanie plików z cenami właściwymi dla zalogowanych użytkowników.
Sekcja Filtr towarów daje możliwość zawężenia generowanej oferty do towarów o określonej dostępności. Dzięki temu można do pliku zwrócić tylko towary o dodatnim stanie magazynowym i dostępne w sklepie. W tym miejscu można również ustalić, czy do pliku z towarami ma być dodawany opis towarów, jest to ważne ze względu na pozycjonowanie.
W sekcji Plik znajduje się link Uprawnienia do pliku. Zawiera on opcję Dostęp do pliku dla klientów zalogowanych, która jest istotna w przypadku generowania do pliku cenników o ograniczonej dostępności.
W tej samej sekcji znajduje się opcja generowania Hash, czyli losowego ciągu znaków, który zostanie doklejony do linku z plikiem, dzięki czemu będzie on mniej przewidywalny.
Pole Content-Type pozwala przeglądarce internetowej bądź użytkownikowi zidentyfikować jakiego typu będą zwracane treści.
Najważniejszym polem sekcji Plik jest pole zawierające szablon generowanego pliku. Jego edycja odbywa się przy użyciu wybranego języka oraz składni Liquid.Towary udostępnione
Kategorie udostępniane
Przypisywanie kategorii
Jak przygotować asortyment?
Podstawowe informacje o produkcie
Dostępność i cena
Unikalne identyfikatory produktów
Atrybuty opisujące produkty odzieżowe
Wybrany rodzaj asortymentu – Odzież, jeden z wymaganych atrybutów to kolor.
Należy zdefiniować atrybut w formacie „tekst” o nazwie „g:color”. Przy dodawaniu atrybutu do danego towaru należy wpisać odpowiednią wartość. W ten sposób należy zdefiniować jeszcze atrybuty płeć, grupa wiekowa i rozmiar odpowiednio z nazwami „g:gender”, „g:age_group”, „g:size”, „g:size_type” oraz „g:size_system”.Produkty tylko dla osób dorosłych
W tym celu w systemie ERP należy dodać do produktu atrybut o nazwie [g:adult] z wartością TRUE.
Jeśli cały asortyment sklepu przeznaczony jest tylko dla osób dorosłych wtedy atrybut ‘dorośli’ jest zbędny, natomiast na koncie Centrum Sprzedawcy w sekcji „Ustawienia ogólne” należy zaznaczyć pole wyboru „Ta witryna zawiera produkty przeznaczone tylko dla dorosłych zgodnie z definicją zawartą w zasadach”.
[warning]Uwaga: Dodatkowe atrybuty zdefiniowane dla Google Shopping nie są widoczne na szczegółach produktu w sklepie[/warning]
Jak wysłać towary?
Przydatne strony WWW
Google Merchant Center
Tworzenie reklam z listą produktów
Formularz rejestracyjny do Google AdWords
Pomoc dotycząca reklamy z listą produktów oraz Google AdWordsCzy ten artykuł był pomocny?