Paczkomaty InPost

Jak skonfigurować Paczkomaty InPost w Comarch e-Sklep?

Wskazówka
Do integracji Paczkomatów InPost z Comarch e-Sklepem, konieczna jest aktywacja współpracy z serwisem InPost, czyli zawarcie odpowiedniej umowy, na podstawie której sklep otrzyma niezbędne dane (Token i Organization Id) potrzebne do skonfigurowania usługi Paczkomatów w Comarch e-Sklep.

Jak dodać i aktywować konto InPost?

Ustawienia parametrów paczkomatów InPost można edytować w panelu administracyjnym, w zakładce Integracje. W tej zakładce należy dodać konto InPost za pomocą przycisku Dodaj integracjęPo kliknięciu w przycisk otwarta zostanie nowa karta w której znajdują się wszystkie dostępne integracje. Należy wyszukać i wybrać integrację InPost poprzez najechanie kursorem i kliknięcie lewym przyciskiem myszy. Ramka wybranej integracji będzie miała kolor niebieski. Kolejnym krokiem będzie kliknięcie w przycisk Dodaj w prawym dolnym rogu okna Dodaj integrację. W wyświetlonym oknie konfiguratora Dodaj integrację InPost klikamy na przycisk Konfiguruj umieszczony w prawym dolnym rogu kreatora. Pojawi się wtedy okno, w którym należy podać dane aktywacyjne otrzymane od firmy Inpost: Access Token, Organization Id oraz format domyślny, opcję nadawania w paczkomacie, domyślny paczkomat nadawczydomyślny gabaryt paczki po czym zmienić status na aktywny. Dokonane zmiany należy zatwierdzić przyciskiem Zapisz. Zapisanie ustawień Inpost przyciskiem Dodaj integrację spowoduje automatyczne włączenie sposobu dostaw Inpost w zakładce Ustawienia > Płatności i dostawy > Dostawy
Wskazówka
Aby Paczkomaty Inpost były widoczne podczas składania zamówienia, należy utworzyć taki sposób dostawy w zakładce Ustawienia > Płatności i dostawy > Dostawy, a następnie dodać go do struktury dostaw w zakładce Ustawienia > Płatności i dostawy > Koszty dostaw i płatności do wybranego kraju.
Wskazówka
Zgodnie z informacją ze strony InPost podstawowa oferta dotyczy paczek paczkomatowych w trzech różnych wariantach:
  • Gabaryt A o maksymalnych wymiarach (wysokość x szerokość x długość) 8 x 38 x 64 cm i maksymalnej wadze 25 kg,
  • Gabaryt B o maksymalnych wymiarach (wysokość x szerokość x długość) 19 x 38 x 64 cm i największej wadze 25 kg,
  • Gabaryt C o maksymalnych wymiarach (wysokość x szerokość x długość) 41 x 38 x 64 cm i największej wadze 25 kg.

Z kolei standardowe przesyłki kurierskie InPost realizowane są przy założeniu maksymalnych wymiarów: 500 x 500 x 800 mm oraz maksymalnej wagi 25 kg. Więcej informacji można znaleźć na stronie InPost.

Przy ustawianiu przedziałów dla InPost w Comarch e-Sklep należy wziąć pod uwagę parametry wyszczególnione przez InPost.

Jak dodać nowy sposób dostawy (Paczkomaty Inpost)?

Ostatnim etapem konfiguracji Paczkomatów w sklepie jest dodanie takiego sposobu dostawy i ustalenie kosztów wysyłki. Należy przejść w panelu administracyjnym do menu Ustawienia > Płatności i dostawy, wybrać zakładkę Dostawy i dodać nowy sposób dostawy. Na szczegółach nowego sposobu kluczowe jest zaznaczenie typu dostawy Paczkomaty InPost (opcja ta jest dostępna po prawidłowym dodaniu konta InPost w Ustawieniach co zostało opisane w punkcie 1). Pozostałe parametry można uzupełnić dowolnie. Po aktywowaniu i zapisaniu sposobu dostawy Paczkomaty InPost, należy  ustawić koszty wysyłki i podpiąć płatności w zakładce Cenniki dostaw > Kraj > Koszty dostaw i płatności.
Wskazówka
Wskazówka
Więcej informacji o paczkomatach w artykule Paczkomaty InPost - podstawowe informacje.

Jak obsługiwać przesyłki realizowane za pomocą dostawy Paczkomaty InPost?

Comarch e-Sklep jest dostosowany do obsługi przesyłek realizowanych za pomocą dostawy Paczkomaty InPost - wszystko odbywa się w panelu administracyjnym, po uprzednim skonfigurowaniu konta Inpost (więcej na temat konfiguracji konta InPost przeczytasz w artykule Paczkomaty InPost - konfiguracja).

Gdzie znajduje się lista przesyłek z dostawą Paczkomaty InPost?

Lista przesyłek generowanych przez Paczkomaty InPost znajduje się w panelu administracyjnym w zakładce Sprzedaż > Paczkomaty InPost. Na liście Paczkomaty InPost widoczne są informacje dotyczące generowanych przesyłek do zamówień, w których klienci wybrali sposób dostawy Paczkomaty InPost. Znajdują się na niej dane takie jak: numer zamówienia do którego jest utworzona paczka, numer paczki, status, numer telefonu podany przez klienta, wybrany przez klienta paczkomat, odbiorca paczki, sposób płatności, kwota pobrania i data wydruku potwierdzenia nadania.
Wskazówka
Dane na liście pojawią się automatycznie na podstawie złożonych zamówień:
  • na zamówieniu musi być wybrany sposób dostawy Paczkomaty InPost,
  • status zamówienia musi być Potwierdzone przez sklep lub Zrealizowane,
  • informacja o kwocie pobrania pojawia się dla zamówień złożonych z formą płatności Pobranie.
Administrator może dokonać wyboru zakresu prezentowanych informacji, poprzez kliknięcie ikony ołówka po prawej stronie listy kolumn. Pojawi się wtedy lista kolumn, z której można wybrać te najpotrzebniejsze i ukryć pozostałe. Kolumna "Źródło pochodzenia", umożliwia filtrowanie zamówień na podstawie dostępnych z listy źródeł.

Jak obsługiwać przesyłki?

Dla pojedynczej pozycji lub seryjnie po zaznaczeniu wielu pozycji na liście przesyłek Paczkomaty InPost administrator sklepu ma możliwość:
      • utworzenia paczki
      • przygotowania jej do wysłania (pobrania etykiet)
      • pobrania potwierdzenia nadania paczki
      • sprawdzenia statusu paczki

Jak utworzyć paczki?

Paczki wysyłane przez Paczkomaty InPost można utworzyć za pomocą opcji Utwórz paczki. Pojawi się odpowiedni formularz, w którym należy uzupełnić odpowiednie parametry tworzonej paczki: gabaryt (domyślnie pobrany z ustawień konfiguracyjnych), kwotę pobrania (przeniesiona z zamówienia), kwotę ubezpieczenia oraz określić, czy paczka ma zostać nadana w paczkomacie (przycisk Tak/Nie) i wybrać punkt nadania przesyłki (domyślnie przenoszony z ustawień konfiguracyjnych). Po edycji danych należy je zatwierdzić przyciskiem Utwórz.
Wskazówka
W przypadku wybrania opcji Nadawanie w paczkomacie, zostanie wygenerowany kod samodzielnego nadania paczki, który należy podać przy nadawaniu paczki w wybranym przez siebie paczkomacie InPost.
Jeśli jest potrzeba zmiany wybranego przez klienta paczkomatu, podanego numeru telefonu lub adresu e-mail administrator może tego dokonać, ale tylko przed utworzeniem paczki, po wejściu na szczegóły danej paczki.  

Jak pobrać etykietę i przygotować paczkę do wysyłki?

Po utworzeniu paczek należy pobrać odpowiednie etykiety w wybranym formacie za pomocą przycisku Pobierz etykiety. Po dokonaniu wyboru formatu, etykieta zostanie wyświetlona w formacie pliku PDF .
Wskazówka
Seryjne pobieranie etykiet dla paczek możliwe jest tylko do tych zamówień, które mają wybrany ten sam paczkomat.
Wskazówka
Więcej informacji na temat paczkomatów InPost dostępnych jest w sekcji Paczkomaty InPost.
Wskazówka
Jeśli podczas korzystania z opcji Pobierz etykiety występuje komunikat: Paczkomaty InPost Wystąpił błąd podczas pobierania danych. Nie zostały wybrane żadne rekordy lub wybrane rekordy nie zostały jeszcze opłacone. może to oznaczać, że konto InPost jest niezasilone.

Jak pobrać potwierdzenie nadania paczki?

Ostatnim etapem przygotowania przesyłki InPost jest pobranie potwierdzenia nadania paczki za pomocą przycisku Pobierz potwierdzenie. Pojawi się okno, w którym należy określić czy to jest  potwierdzenie testowe czy nie.
Wskazówka
Więcej informacji na temat paczkomatów InPost dostepnych jest w sekcji Paczkomaty InPost.
Wskazówka
Jeśli podczas korzystania z opcji Pobierz potwierdzenie występuje komunikat: Paczkomaty InPost Wystąpił błąd podczas pobierania danych. Nie zostały zaznaczone żadne rekordy lub dla wybranych rekordów potwierdzenie nadania zostało już wydrukowane albo paczka ma zostać nadana w paczkomacie. może to oznaczać, że konto InPost jest niezasilone.

Jak pobrać status paczki?

Administrator sklepu w każdej chwili ma możliwość sprawdzenia aktualnego statusu paczek za pomocą opcji Pobierz status paczki.

Jak wyeksportować dane do pliku?

Listę przesyłek realizowanych za pomocą Paczkomatów InPost można wyeksportować do pliku w formacie XML lub CSV (więcej o eksporcie do pliku przeczytasz w artykule o pracy z listami w panelu administracyjnym).

Paczkomaty InPost - podstawowe informacje

Paczkomaty® InPost to sieć nowoczesnych urządzeń, w których klient może samodzielnie odbierać lub nadać przesyłkę o każdej porze dnia i nocy. Firma InPost oferuje swoim klientom zarówno niską cenę, ale także krótki termin dostawy oraz wygodę odbioru przesyłki z urządzeń dostępnych 24/7. Zaletą serwisu jest przede wszystkim możliwość nadania paczek online oraz otrzymanie informacji o statusie paczki poprzez wiadomości e-mail i sms oraz aplikację InPost Mobile. Paczkomaty® InPost są umiejscowione nie tylko w największych miastach, ale również w mniejszych miejscowościach. Możesz znaleźć najbliższy Paczkomat® lub PaczkoPunkt na stronie InPost. Więcej informacji można znaleźć na stronie: Paczkomaty® InPost. Integracja Comarch e-Sklep z InPost pozwala na tanie i szybkie wysyłanie towarów za pomocą Paczkomatów®:
  • klient kupując towar może wybrać sposób dostawy Paczkomaty – z listy dostępnych Paczkomatów wybiera preferowany przez siebie punkt odbioru,
  • na podstawie złożonego zamówienia administrator sklepu przygotowuje w Panelu administracyjnym sklepu odpowiednią etykietkę do paczki,
  • po wydrukowaniu etykiety sprzedawca dostarcza paczkę do Paczkomatu lub do wybranego Oddziału Inpost w celu jej nadania,
  • klient otrzymuje informacje (wiadomości e-mail i sms) o wysłaniu zamówienia i terminie odbioru przesyłki w wybranym przez siebie Paczkomacie®.
Do integracji Paczkomatów® InPost z Comarch e-Sklepem, konieczna jest aktywacja współpracy z serwisem InPost, czyli zawarcie odpowiedniej umowy, na podstawie której sklep otrzyma niezbędne dane (Access Token i Organization ID) potrzebne do skonfigurowania usługi Paczkomatów w Comarch e-Sklep.
Wskazówka
Przeczytaj więcej na temat zmiany API dla Paczkomatów® InPost w artykule: Zmiana API dla Paczkomatów InPost oraz o aktualizacji Paczkomatów i punktów odbioru osobistego w szablonach w artykule: Nowe Inpost API – aktualizacja paczkomatów i punktów odbioru osobistego w szablonach
Wskazówka
Dodatkowe informację odnośnie konfiguracji Comarch e-Sklep z Paczkomatami InPost znajdziesz w artykule: Paczkomaty InPost – konfiguracja
Wskazówka
Zgodnie z informacją ze strony InPost podstawowa oferta dotyczy paczek paczkomatowych w trzech różnych wariantach:
  • Gabaryt A (Mała) o maksymalnych wymiarach (wysokość x szerokość x długość) 8 x 38 x 64 cm i maksymalnej wadze 25 kg,
  • Gabaryt B (Średnia) o maksymalnych wymiarach (wysokość x szerokość x długość) 19 x 38 x 64 cm i największej wadze 25 kg,
  • Gabaryt C (Duża) o maksymalnych wymiarach (wysokość x szerokość x długość) 41 x 38 x 64 cm i największej wadze 25 kg.

Z kolei standardowe przesyłki kurierskie InPost realizowane są przy założeniu maksymalnych wymiarów: 500 x 500 x 800 mm oraz maksymalnej wagi 25 kg. Więcej informacji można znaleźć na stronie InPost.

Przy ustawianiu przedziałów dla InPost w Comarch e-Sklep należy wziąć pod uwagę parametry wyszczególnione przez InPost.