Pozycjonowanie

Tytuł strony - dostępne makra

Wstęp

Kluczowym elementem dla sklepu internetowego jest jego pozycja w Internecie. Wysokie miejsce Twojego Comarch e-Sklepu w Google sprawi, że więcej osób będzie go odwiedzać. Należy więc dołożyć starań do tego, aby zoptymalizować swoją witrynę pod względem wymagań wyszukiwarek. Jednym z elementów, który wpływa na pozycję jest tytuł stron sklepu. Można go modyfikować za pomocą odpowiednich makr.

Działanie funkcjonalności

Każda strona w Comarch e-Sklep posiada swoją nazwę w kodzie HTML w postaci tagu <title>. Przykładowo strona Regulamin, posiada tag wraz z nazwą:  <title>Regulamin</title>
Wskazówka
Nazwę możesz podejrzeć w przeglądarce internetowej, klikając F12 i przechodząc to zakładki Elements.
Tytuł stron w Comarch e-Sklep jest tworzony w zależności od różnych czynników. Przykładowo, tytuł strony pojedynczego towaru będzie bazował na jego nazwie oraz nazwie kategorii towarowej. W takim wypadku tytuł strony towaru Buty Biegowe "Dewil", który można znaleźć na stronie Demo - Szafir będzie: <title>Buty biegowe "Dewil" - On</title>.
Wskazówka
Od wersji Comarch e-Sklep 2020, korzystając z aktualnych makr, w tytule strony pojawi się słowo „strona”. Przykładowo „Buty sportowe – produkty, strona 2”.  Dodane słowo można edytować w tłumaczeniach pod kluczem Com_Page.
Na tytuł strony można wpływać. W tym celu istnieją makra, które wstawiają treść w zależności od wybranej strony, wybranej kategorii, wybranego towaru. Poniżej znajduje się lista dostępnych makr, w podziale na strony.

Dostępne makra

Wszystkie strony

Makro dostępne dla wszystkich stron:
  • @SiteName@ - Nazwa strony. Nazwa strony ustawiana jest w panelu administracyjnym sklepu.
Przykładowo strona regulaminu Comarch e-Sklep w dostępnym makrem:

Szczegóły towaru

Makra dostępne dla strony Szczegóły towaru.
  • @ProductName@ - Tytuł lub nazwa towaru. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł dla pozycjonowania wypełnione w systemie ERP. Jeśli to pole nie jest wypełnione w ERP, makro zamieniane jest na nazwę towaru.
  • @ProductPrice@ - Cena towaru oraz waluta. Jeśli cena towaru dostępna jest na zapytanie lub w sklepie włączono parametr „Ukryj ceny dla niezalogowanych” to makro zwraca pusty tekst.
  • @GroupName@ - Nazwa kategorii, z poziomu której nastąpiło przejście do szczegółów.
  • @DefaultGroupName@ - Nazwa domyślnej kategorii, do której należy towar.
  • @GroupPath@ - Ścieżka zbudowana z nazw kategorii nadrzędnych oddzielonych znakiem "-".
  • @ProducerName@ - Nazwa producenta towaru.

Lista towarów

Makra dostępne dla strony Lista towarów.

Wybrana kategoria

Makra dla strony Lista towarów są dostępne w zależności od wybranej kategorii.
  • @GroupTitle@ - Tytuł lub nazwa kategorii. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł dla pozycjonowania wypełnione w systemie ERP. Jeśli to pole nie jest wypełnione w systemie ERP, makro zamieniane jest na nazwę kategorii.
Uwaga
Jeśli w tytule jednocześnie użyte są makra @GroupTitle@ oraz @GropuName@ makro zawsze zamieniane jest na wartość pola Tytuł.
  • @GroupName@ - Tytuł lub nazwa kategorii. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł z zakładki Ogólne wypełnione w systemie ERP. Jeśli to pole nie jest wypełnione w ERP, makro zamieniane jest na nazwę kategorii.
Uwaga
Jeśli w tytule jednocześnie użyte są makra @GroupTitle@ oraz @GropuName@ makro zawsze zamieniane jest na nazwę kategorii.
  • @GroupPath@ - Ścieżka zbudowana z nazw kategorii nadrzędnych oddzielonych znakiem "-".

Wybrany producent

Makra dostępne dla strony Lista towarów w zależności od wybranego producenta:
  • @GroupTitle@ - Tytuł lub nazwa producenta. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł dla pozycjonowania wypełnione w systemie ERP. Jeśli to pole nie jest wypełnione w ERP makro zamieniane jest na nazwę producenta.
  • @GroupName@ - Nazwa producenta. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł z zakładki Ogólne wypełnione w systemie ERP. Dodatkowo, do nazwy dołączone jest na końcu słowo "producent" poprzedzone przecinkiem. Słowo "producent" jest tłumaczone zgodnie z językiem interfejsu.
  • @GroupPath@ - Makro zawsze zamieniane jest na to samo, co zwraca @GroupName@.

Wybrana marka

Makra dostępne dla strony Lista towarów w zależności od wybranej marki:
  • @GroupTitle@ - Tytuł lub nazwa marki. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł dla pozycjonowania wypełnione w systemie ERP. Jeśli to pole nie jest wypełnione w ERP makro zamieniane jest na nazwę marki.
  • @GroupName@ - Nazwa marki. Makro zamieniane jest na wartość pola Tytuł z zakładki Ogólne wypełnione w systemie ERP. Dodatkowo do nazwy dołączone jest na końcu słowo "marka" poprzedzone przecinkiem. Słowo "marka" jest tłumaczone zgodnie z językiem interfejsu.
  • @GroupPath@ - Makro zawsze zamieniane jest na to samo, co zwraca @GroupName@.

Wybrany producent i marka

Makra dostępne dla strony Lista towarów w zależności od wybranego producenta i marki:
  • @GroupTitle@ - Nazwa producenta i marki. Nazwa producenta i marki połączona znakiem spacji.
  • @GroupName@ - Nazwa producenta i marki. Nazwa producenta i marki połączona znakiem spacji. Do nazwy dołączone jest na końcu słowo "producent" poprzedzone przecinkiem. Słowo "producent" jest tłumaczone zgodnie z językiem interfejsu.
  • @GroupPath@ - Makro zawsze zamieniane jest na to samo, co zwraca @GroupName@.

Wyszukiwanie proste

Makra dostępne dla strony Lista towarów w zależności od  wyszukiwania prostego.
  • @GroupTitle@ - Szukana fraza przez użytkownika sklepu.
  • @GroupName @ - Szukana fraza przez użytkownika sklepu. Do nazwy dołączone jest na końcu słowo "szukaj" poprzedzone przecinkiem. Słowo "szukaj " jest tłumaczone zgodnie z językiem interfejsu.
  • @GroupPath@ - Makro zawsze zamieniane jest na to samo, co zwraca @GroupName@.

Wyszukiwanie zaawansowane

Makra dostępne dla strony Lista towarów w zależności od  wyszukiwania zaawansowanego.
  • @GroupTitle@ - Nazwa kategorii. Nazwa kategorii wybrana jako kryterium wyszukiwania.
  • @GroupName@ - Kryteria wyszukiwania wybrane przez użytkownika sklepu. Tekst składający się z wybranych kryteriów wyszukiwania oddzielonych znakiem przecinka. Kolejno są to:
    • szukane wyrażenie
    • szukane wszystkie słowa
    • szukane którekolwiek słowo
    • szukana cześć słowa
    • nazwa kategorii
    • nazwa producenta
    • nazwa marki
    • cena od oraz waluta
    • cena do oraz waluta
    • opcje wyszukiwania (rozdzielone przecinkiem) wskazujące, w których polach szukane są frazy
    Do nazwy dołączone jest na końcu słowo "szukaj" poprzedzone przecinkiem. Słowo "szukaj " jest tłumaczone zgodnie z językiem interfejsu.
    Uwaga
    Uwaga: opcje wyszukiwania wyświetlane są zawsze w języku angielskim.
  • @GroupPath@ - Makro zawsze zamieniane jest na to samo, co zwraca @GroupName@.

Wyszukiwanie użytkownika (?seaCtm)

Makra dostępne dla strony Lista towarów w zależności od  wyszukiwania użytkownika.
  • @GroupTitle@ - Wyrażenie użytkownika wyszukujące towary w sklepie.
  • @GroupName@ - Tekst składający się z wybranych kryteriów wyszukiwania oddzielonych znakiem przecinka. Kryteria wyszukiwania ustalone są na podstawie wyrażenia użytkownika. Do nazwy dołączone jest na końcu słowo "ctm" poprzedzone przecinkiem.
  • @GroupPath@ - Makro zawsze zamieniane jest na to samo, co zwraca @GroupName@.

Adresy URL dla grup towarowych

Wstęp

W Comarch e-Sklep jest wprowadzona możliwość zmiany URL dla grup towarowych. Od tego momentu można wybrać w jaki sposób linki w Comarch e-Sklep powinny się generować.

Zastosowanie

Mechanizm pozwala na zdefiniowania linków dla stron kategorii produktów w e-Sklepie. W tym celu należy przejść do zakładki Pozycjonowanie/Linki w sklepie. Następnie można wybrać w jaki sposób URL powinny się wyświetlać:
  • Tylko kategoria najniższego poziomu (np. http://domena/lodowki,2,2)
  • Pełna ścieżka z drzewka kategorii (np. http://domena/produkty/agd/lodowki,2,2)
Po zmianie należy odczekać 10 minut. Dokonane modyfikacje będą widoczne w URL Comarch e-Sklepu oraz mapie strony.
Wskazówka
Zmiana linków jest niezależna od szablonu i wybranego języka.

Więcej informacji

Więcej informacji można przeczytać w artykułach: Pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach internetowych. Daj się odszukać w sieci. 

Chmura tagów - czym jest i jak ją wykorzystać?

Informacje ogólne

Chmura tagów to obszar diagnostyczny w panelu administracyjnym: Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Wyszukiwanie/ Chmura tagów, przeznaczony dla administratora e-Sklepu. Funkcja pozwala na usprawnienie nazewnictwa towarów w e-Sklepie i pomaga w znajdowaniu odpowiednich słów kluczy. Frazy wprowadzane przez klientów w wyszukiwarce zapisują się w panelu administracyjnym po prawej stronie, pod frazą: "Pokaż najczęściej wyszukiwane".

Towary

Jeżeli tagi po lewej stronie - wprowadzone przez administratora, będą takie same jak po prawej stronie:
  • Będzie wiadomo, że została znaleziona para, czyli wprowadzony tag przez administratora będzie odpowiadał frazie wyszukiwanej przez klienta e-Sklepu.

Blog

Tag jest elementem łączącym kilka wpisów na bloga „do jednego worka”. Jeżeli dwa różne wpisy posiadają część wspólną - ten sam tag, klient w e-Sklepie po kliknięciu w określony tag zostanie przekierowany do części wspólnej danego tagu .
Przyklad
  • Pierwszy i drugi wpis na bloga zawiera tag „muzyka”.
 
  • Po wejściu na szczegóły bloga w szablonie widoczne są wprowadzone tagi. Jeżeli kontrahent naciśnie wybrany tag – zostanie przekierowany do wpisów, które posiadają część wspólną – w tym przypadku tag „muzyka”.
 
  • Efekt po wciśnięciu tagu „muzyka”.
Wskazówka
W każdym standardowym szablonie Comarch e-Sklep (z wyjątkiem szablonu Szafir) tagi będą widoczne w zawartości wpisu.

Podsumowanie

  • Chmura tagów to zestawienie słów kluczowych opisujących dany produkt, jest to również narzędzie wspierające SEO.
  • Chmurę tagów można edytować w panelu administracyjnym, w zakładce Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Wyszukiwanie/ Chmura tagów.
  • W obszarze Chmura tagów zawierają się dwie sekcje takie jak: Towary, Blog.
  • W obu tych sekcjach można dodać słowa klucze, po których będą wyszukiwane towary/ teksty na blogu.
Uwaga
Pamiętaj, aby dokonane zmiany zapisać.

Przekierowania HTTP 301

HTTP 301

Mechanizm służy do przekierowań z nieistniejących oraz istniejących adresów URL. Zdefiniowane przekierowania zwracają typ 301. Ma on na celu przekierowanie odwiedzających z jednego adresu URL na drugi. Najczęściej stosuje się go w przypadku, kiedy jedna ze stron została usunięta i chcemy skierować osoby w inne miejsce w naszej witrynie. Bez jego zastosowania, użytkownicy odwiedzający usuniętą stronę zostaną przeniesieni na witrynę 404.

Obszar jest dostępny w menu Pozycjonowanie / HTTP 301.

Jak dodać przekierowanie?

Aby dodane przekierowania działały, w zakładce Pozycjonowanie / HTTP 301 w sekcji Ustawienia należy włączyć parametr Aktywne przekierowania, zmieniając ustawienie przełącznika na wartość "Tak". Sekcja Ustawienia pojawia się dopiero po dodaniu pierwszego przekierowania.

W celu utworzenia przekierowania należy użyć przycisku Dodaj przekierowania, a następnie uzupełnić odpowiednie pola na formularzu:

  • Typ przekierowania – wewnątrz sklepu lub na adres zewnętrzny,
  • Poprzedni adres URL – nieistniejący element sklepu z którego ma zostać wykonane przekierowanie,
  • Nowy adres URL – element istniejący w sklepie na który ma zostać wykonane przekierowanie,
  • Adresy URL zapisane jako wyrażenia regularne (regex) – zaznacz ten parametr , jeżeli mają być używane wyrażenia regularne.
  • Data ważności – okres obowiązywania przekierowania.

Wskazówka
Na liście,  w kolumnie Liczba przekierowań z ostatnich dni, Istnieje możliwość sprawdzenia, ile razy przekierowanie zostało użyte w ostatnim czasie (30/60/90 dni).

Wprowadzone ustawienia należy zatwierdzić przyciskiem Zapisz.

Dodatkowo administrator ma możliwość ustawienia daty ważności linków podczas edycji przekierowania oraz z listy (za pomocą operacji seryjnej dostępnej po zaznaczeniu przekierowań). Należy pamiętać, że podczas edycji przekierowania data ważności jest zawsze aktualizowana.

Przekierowanie można zablokować albo usunąć z poziomu listy, korzystając z operacji seryjnych dostępnych po zaznaczeniu przekierowania. W Comarch e-Sklep istnieje możliwość zbiorczego usuwania przekierowań HTTP 301. Opcja seryjnego kasowania dostępna jest na liście przekierowań, po uprzednim zaznaczeniu pozycji do usunięcia.

Przekierowania automatyczne

Istnieje możliwość włączenia przekierowań automatycznych. W tym celu należy zaznaczyć parametr Wykonuj przekierowania , gdy adres strony się zmienił i zapisać używając przycisku Zapisz.

Automatyczne przekierowania 301 występują w następujących przypadkach:

  • Zmieniono nazwę (link) strony. Nie dotyczy strony pełniącej funkcję Zamówienia,
  • Zmieniono nazwę (link) kategorii,
  • Zmieniono nazwę (link) towaru.

Przyklad
Przykłady przekierowań zapisanych jako wyrażenia regularne (regex):

Przykład 1. Wszystkie strony, zaczynające się od członu „produkty/” przekieruj na ten sam adres zaczynający się od „towary/”

Wyrażenie: poprzedni adres URL -> produkty/(.*) , aktualny adres URL -> towary/{0}

Przykład zastosowania:

www.domena.pl/produkty/towar,2,3,12 zostanie przekierowana na: www.domena.pl/towary/towar,2,3,12

Przykład 2. Wszystkie strony, które kończą się na „.html” przekieruj na stronę z mapą serwisu

Wyrażenie: poprzedni adres URL -> .*\.html , aktualny adres URL -> /mapa-strony,12

Przykład zastosowania:

www.domena.pl/o-firmie.html zostanie przekierowana na: www.domena.pl/mapa-strony,12

Przykład 3. Wszystkie strony, które zawierają wyraz 'rekin' przekieruj na stronę o tym samym adresie, przy czym zamień słowo 'rekin' na 'wieloryb'

Wyrażenie: poprzedni adres URL ->  (.*)(rekin)(.*) , aktualny adres URL -> {0}wieloryb{2}

Przykład zastosowania:

www.domena.pl/strona-o-rekinach.html zostanie przekierowana na: www.domena.pl/strona-o-wielorybach.html

Eksport przekierowań do pliku

Listę przekierowań można wyeksportować do pliku w formacie XML przy użyciu przycisku Eksport do pliku, w zakładce Pozycjonowanie/HTTP 301.

Import przekierowań z pliku

Listę przekierowań można importować z pliku w formacie XML przy użyciu przycisku Import z pliku XML, w zakładce Pozycjonowanie/HTTP 301.

Więcej o adresach URL przeczytasz w artykule Przyjazne linki

Więcej Informacji

Tworząc przekierowania zapisane jako wyrażenia regularne (regex) należy korzystać z wymagań .NET

Plik robots.txt - do czego służy?

Plik robots.txt służy do informowania automatów wyszukiwarek (botów, robotów) o tym, czego nie powinny robić na stronie WWW. W tym pliku zawarte są informacje jakie dane nie mogą być indeksowane przez wyszukiwarki. Robots.txt znajduje się w panelu administracyjnym, w sekcji Pozycjonowanie/ robots.txt. W zakładce tej można ustalić jaka część strony ma być indeksowana, a jaka nie. Można ustalić np. że cała strona ma być indeksowana lub cała strona ma nie być indeksowana, lub też że tylko konkretny plik ma nie być indeksowany. Dokonane zmiany należy zapisać przyciskieme.

Mapa witryny (strony XML)- czym jest i jak ją skonfigurować?

Co to jest mapa strony?

Mapa strony, zwana również mapą witryny, to plik zawierający listę poszczególnych stron serwisu internetowego. Każda z pozycji listy zawiera link do strony oraz jest opatrzona dodatkowo informacją o randze strony w ramach serwisu, częstotliwością modyfikacji i datą ostatniej modyfikacji. Dzięki temu, mechanizmy indeksujące wyszukiwarek internetowych mogą łatwiej odnotować treść strony naszego e-Sklepu.

Wskazówka
Szczegółowe informacje na temat mapy witryny można znaleźć w artykułach przygotowanych przez Google.

Konfiguracja mapy strony

Konfigurację mapy strony XML znajdziesz w panelu administracyjnym w menu Pozycjonowanie > Mapa strony XML.

W ramach konfiguracji mapy witryny, masz możliwość wyboru stron, które trafią do pliku XML. Domyślnie wybrane są:

    • Strona główna,
    • Produkty,
    • Szczegóły produktu,
    • Blog.

Do mapy można dowolnie wybierać strony, które chcemy pozycjonować, jednak nie zaleca się pozycjonowania stron z regulaminami.

Dla wybranych stron ustal ich rangę w odniesieniu do reszty serwisu. Ranga zawiera się w przedziale 0-100. Najwyższą rangę 100 rekomendujemy nadać stronie głównej. Kolejnymi parametrami do ustawienia są częstotliwość zmian i data modyfikacji. Informacje te wskazują robotom indeksującym, jak często powinny odwiedzać daną stronę. W przypadku wybrania pustej wartości w kolumnie Częstotliwość zmian, ten tag nie jest zwracany w pliku z mapą strony XML. Pamiętaj, aby zapisać swoje zmiany przyciskiem Zapisz!

Wskazówka
Jeżeli chcesz posiadać statyczną mapę XML e-Sklepu i dowolnie ją modyfikować, należy samodzielnie stworzyć plik, a następnie prawidłowo wskazać URL w pliku robots.txt. Asysta Comarch e-Sklep nie udziela w tym obszarze wsparcia.

Jeśli Twój e-Sklep ma aktywne wiele języków, wygenerowana mapa XML automatycznie to uwzględni. Dzięki temu Google będzie mogło przekierować użytkowników do najbardziej odpowiedniej wersji strony, dostosowanej do ich języka. Każda wersja językowa w mapie witryny będzie odnosić się zarówno do swojej wersji, jak i do wszystkich pozostałych wersji językowych. O tym jak aktywować języki interfejsu w swoim sklepie przeczytasz w artykule Języki interfejsu.

Na mapie strony generowanej w pliku XML wyświetlane są również towary archiwalne.

Wskazówka
W mapie XML możesz udostępniać, bądź wykluczać tylko i wyłącznie całe strony. Nie ma możliwości wykluczenia np. pojedynczych języków, poszczególnych towarów, czy danej kategorii.

Co zrobić z gotową mapą strony?

Przygotowaną mapę strony należy udostępnić dla wyszukiwarek internetowych. W panelu administracyjnym w sekcji Pozycjonowanie > Mapa strony XML, znajduje się adres mapy XML - należy go wskazać w narzędziu Google Search Console zgodnie z dokumentacją.

Wskazówka
Cała mapa strony XML jest dostępna pod adresem "PRZYKŁADOWY_ADRES.PL/sitemap.xml" W przypadku gdy mapa strony zawiera więcej niż 10 000 adresów URL, zostanie ona automatycznie podzielona na mniejsze fragmenty, a każdy z tych fragmentów będzie dostępny pod osobnym adresem URL.
Pamiętaj, zanim zaczniesz korzystać z narzędzia Google Search Console, musisz dokonać weryfikacji własności. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Jak zweryfikować własność domeny dla Google Search Console?

Jak edytować kategorię w Comarch e-Sklep?

Wstęp

W poniższym artykule dowiesz się więcej o zarządzaniu kategoriami bezpośrednio z poziomu panelu administracyjnego. Od teraz możesz wygodnie edytować nazwy i opisy kategorii oraz podkategorii, zmieniać kolejność ich wyświetlania na stronie, a także uzupełniać meta dane – wszystko w jednym miejscu, bez konieczności korzystania z systemu ERP.

Wskazówka
Pamiętaj, po aktywacji opcji, edycja kategorii oraz ustawień SEO będzie możliwa wyłącznie w panelu e-Sklep. Dane wprowadzone w tych obszarach nie będą synchronizowane z systemem ERP. Decyzja ta dotyczy wszystkich kategorii i jest nieodwracalna.

Edycja kategorii produktowych

Jak włączyć edycję kategorii produktowych w Comarch e-Sklep?

Aby edytować kategorię produktową, przejdź do panelu administracyjnego, a następnie wybierz zakładkę Towary (1) > Kategorie (2). Na zakładce Kategorie znajdują się wszystkie Twoje kategorie oraz podkategorie. Aby rozpocząć edycję, kliknij w przycisk Aktywuj edycję (3) w prawym górnym rogu. Po kliknięciu zostanie wyświetlone okno potwierdzenia wyboru obszaru do edycji. Możesz wybrać jeden lub oba z dostępnych obszarów:
  • Nazwy, opisu kategorii oraz ich tłumaczeń z możliwością generowania opisów za pomocą AI, a także zarządzenie kolejnością kategorii w menu,
  • Ustawień SEO kategorii.
Zaznaczenie jednego z obszarów nie blokuje możliwości edycji drugiego. Po zapisaniu pierwszego wyboru możesz w dowolnym momencie wrócić i aktywować drugi obszar. W takiej sytuacji przycisk Aktywuj edycję będzie dostępny po kliknięciu w przycisk Więcej w prawym górnym rogu listy kategorii. Aktywacja edycji obszaru nazwy, opisu kategorii oraz ich tłumaczeń oznacza, że:
  • zyskujesz możliwość edytowania tych danych (nazwy kategorii, opisu, tłumaczeń) bezpośrednio w panelu administracyjnym e-Sklepu,
  • wprowadzone zmiany nie będą synchronizowane do systemu ERP,
  • zmiany dokonane w systemie ERP nie będą aktualizować danych w panelu e-Sklepu,
  • decyzja jest nieodwracalnanie można jej cofnąć z poziomu panelu administracyjnego.
Wskazówka
Po aktywacji edycji nazwy, opisu i tłumaczeń kategorii nadal możesz dodawać lub usuwać karty towarowe w grupach towarowych. Jest możliwość tworzenia i usuwania kategorii z poziomu systemu ERP. Ograniczenie dotyczy wyłącznie danych tekstowych kategorii, które od tej pory edytowane tylko w panelu e-Sklepu.

Jak mogę edytować kategorię produktową w Comarch e-Sklep?

Jeżeli aktywowałeś edycję obszaru kategorii, możesz rozpocząć jej modyfikację. Poruszaj się po drzewie kategorii, aby wybrać kategorię lub podkategorię, którą chcesz edytować. Kliknij w nazwę kategorii lub ikonę "ołówka", aby przejść do jej szczegółów. Obecnie możliwa jest edycja nazwy kategorii oraz jej opisu. Jeśli chcesz, aby na liście towarów (w nagłówku listy) wyświetlała się inna nazwa niż nazwa kategorii, zaznacz odpowiedni checkbox i wpisz nową treść. Opis może wygenerować za Ciebie sztuczna inteligencja za pomocą przycisku Generator opisu AI. Przeczytaj więcej o tej funkcjonalności w naszym dedykowanym artykule Jak wygenerować opisy kategorii w różnych językach? Dodatkowo, na liście kategorii w Towary > Kategorie pod przyciskiem Więcej kryje się możliwość zmiany kolejności kategorii:

Aby zmienić kolejność kategorii lub podkategorii, "złap" wybraną pozycję myszką i przeciągnij w odpowiednie miejsce w drzewie kategorii. Zmiany możesz wprowadzać zarówno dla kategorii głównych, jak i podkategorii.

Zapisanie wprowadzonych zmian skutkuje zmianą kolejności kategorii w menu na Twoim e-Sklepie!
Wskazówka
Zmiana kolejności jest możliwa tylko na tym samym poziomie kategorii, nie można zmieniać kolejności kategorii z podkategoriami.

Edycja danych SEO kategorii

Jak włączyć edycję danych SEO kategorii w panelu administracyjnym

Aby włączyć edycję danych SEO kategorii przejdź do panelu administracyjnego do zakładki Towary > Kategorie. Następnie kliknij przycisk Aktywuj edycję - pojawi się okno umożliwiające wybór obszarów, które chcesz edytować, w tym ustawień SEO kategorii.

Jeśli przycisk Aktywuj edycję nie jest widoczny w prawym górnym rogu, kliknij Więcejznajdziesz tam dostęp do ustawień edycji. W przypadku braku tej opcji pod przyciskiem Więcej, oznacza to, że edycja danych SEO kategorii została już wcześniej aktywowana. Możesz wówczas przejść bezpośrednio do edycji na szczegółach wybranej kategorii.

Aktywacja edycji obszaru nazwy, opisu kategorii oraz ich tłumaczeń oznacza, że:
  • zyskujesz możliwość edytowania danych SEO (takich jak meta tytuł, link seo i meta opis) bezpośrednio w panelu e-Sklepu,
  • wprowadzone zmiany nie będą synchronizowane do systemu ERP,
  • zmiany dokonane w systemie ERP nie będą aktualizować danych w panelu e-Sklepu,
  • decyzja jest nieodwracalnanie można jej cofnąć z poziomu panelu administracyjnego.

Jak edytować ustawienia SEO kategorii?

Jeżeli aktywowałeś edycję ustawień SEO, przejdź do szczegółów wybranej kategorii. Aby uzyskać dostęp do tych pól, przewiń stronę w dół do sekcji SEO. Edytuj pola:
  • Meta tytuł – tytuł widoczny w wynikach wyszukiwania,
  • Link – adres URL kategorii,
  • Meta opis – krótki opis kategorii wyświetlany w wyszukiwarce.
Pamiętaj, że Link może zawierać tylko małe litery (a-z), cyfry (0-9) oraz znaki specjalne – i _ . Po wprowadzeniu zmian w wyznaczone miejsca, zapisz zmiany przyciskiem Zapisz.
Wskazówka
Chcesz uzupełnić dane SEO kategorii, ale nie wiesz co wpisać? Skorzystaj z funkcji automatycznego uzupełniania. Funkcja ta umożliwia automatycznie uzupełnienie pól na podstawie danych towaru lub kategorii. Jeżeli masz już uzupełnione dane SEO, klikając w Autouzupełnianie uzupełnione pola nadpiszą się nowymi danymi.
Jeżeli kliknąłeś autouzupełnianie i nie uzupełnił Ci się opis, sprawdź czy uzupełniłeś opis towaru lub opis kategorii. To właśnie na podstawie tej danej tworzymy meta opis.

Chciałbyś zlecić wprowadzenie danych SEO kategorii firmie zewnętrznej?

Eksportuj dane SEO towarów do pliku, aby przekazać dane firmie zewnętrznej. Plik wyeksportuje się nawet jeżeli nie masz uzupełnionych żadnych danych SEO. Będzie on wtedy pełnił funkcję szablonu pliku. Możesz wyeksportować plik w formacie CSV lub XML. Aby wykonać eksport danych SEO kategorii należy w panelu administracyjnym przejść do zakładki Towary > Kategorie, następnie w prawym górnym rogu kliknij opcję Więcej > Eksport danych SEO: Po kliknięciu w opcję Eksport danych SEO pojawi się okienko z wyborem formatu pliku do jakiego mają zostać wyeksportowane dane: Kiedy format pliku zostanie wybrany, kliknij przycisk Eksportuj, wtedy automatycznie zostanie pobrany plik z danymi SEO. Jeżeli nie masz uzupełnionych danych SEO, kolumny w pobranym pliku będą puste. Masz gotowy plik? Zaimportuj dane SEO z pliku CSV lub XML, aby szybko zaktualizować duże ilości danych SEO kategorii. Kliknij opcję Więcej > Import danych SEO:
Wskazówka
Masz problem z zaimportowaniem pliku SEO kategorii? Zweryfikuj czy w pliku masz ustawione najpopularniejsze kodowanie UTF-8. W przypadku kodowania innego niż UTF-8 odczytana zawartość pliku może być nieprawidłowo zinterpretowana i zaimportowana.

Jak wygenerować opisy kategorii w różnych językach?

Wstęp

W najnowszej wersji Comarch e-Sklep wprowadziliśmy możliwość edycji opisów kategorii bezpośrednio w panelu administracyjnym. To jednak nie wszystko! Nowością jest innowacyjna funkcja umożliwiająca dodawanie opisów kategorii w różnych językach, a także generowanie tych treści z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Od teraz tworzenie opisów nie musi zajmować Ci dużo czasu – AI zrobi to za Ciebie szybko i efektywnie!

Jak dodać opis i nazwę kategorii w Comarch e-Sklep?

Aby dodać opis i nazwę kategorii w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep należy przejść do zakładki Towary > Kategorie, następnie klikając w przycisk Aktywuj edycję należy zaakceptować pierwszą opcję edycji obszaru kategorii, według instrukcji zawartej w artykule o edycji kategorii. Po zmianie ustawień edycji, należy kliknąć w kategorię, którą chcesz edytować i wejść w jej szczegóły. Będąc na szczegółach kategorii dodaj swój opis i nazwę. Zapisz zmiany przyciskiem Zapisz w prawym górnym rogu.

Jak dodać opisy kategorii w różnych językach?

Na szczegółach kategorii w panelu administracyjnym możesz również dodawać nazwy i opisy kategorii w innych językach. Aby móc korzystać z tej funkcji, Twój sklep musi być wielojęzyczny, czyli oprócz języka domyślnego musi mieć aktywowany przynajmniej jeden dodatkowy język. Języki można aktywować w ustawieniach sklepu w panelu administracyjnym Ustawienia > Ustawienia sklepu > Dane sklepu > Języki. Po dodaniu lub aktywacji wybranego języka, przejdź ponownie do zakładki Towary > Kategorie, a następnie otwórz szczegóły wybranej kategorii. Aby dodać nowe tłumaczenie, kliknij ikonę plusa pod nazwą kategorii. Na liście dostępnych języków do wyboru pojawią się wyłącznie te, które aktywne w Twoim sklepie.

Uzupełnij pola Nazwa, Opis, a opcjonalnie również Nazwa kategorii na liście towarów, wpisując odpowiednie tłumaczenia. Jeśli wcześniej dane te były wprowadzone w systemie ERP, po dodaniu tłumaczenia zostaną automatycznie wyświetlone w odpowiadających im wersjach językowych (o ile dostępne). Po zapisaniu zmian, wszystkie przypisane tłumaczenia będą widoczne w szczegółach danej kategorii.

Jak wygenerować opisy za pomocą sztucznej inteligencji?

Skorzystaj z naszego generatora opisów wykorzystującego sztuczną inteligencję (AI) i przyspiesz tworzenie treści w Twoim e‑Sklepie. Aby wygenerować opis lub tłumaczenie, przejdź do zakładki Towary > Kategorie, a następnie otwórz szczegóły wybranej kategorii. Wybierz język, w którym chcesz utworzyć treść, a następnie uzupełnij pole Nazwa. Na podstawie tej informacji system wygeneruje dopasowany opis kategorii w wybranym języku. Kliknij przycisk Generator opisu AI, a treść zostanie automatycznie wstawiona do pola opisu. Obecnie z funkcji możesz korzystać bezpłatnie. Przekonaj się, jak szybko i skutecznie możesz wzbogacić swój sklep o profesjonalne opisy i tłumaczenia kategorii.
Wskazówka
Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji wygenerujesz treści w aż sześciu językach: polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim oraz ukraińskim. Generowanie treści w innych językach nie jest obecnie obsługiwane - dodaj te tłumaczenia ręcznie!

Jak dodać dane SEO kategorii w różnych językach?

Aby dodać tłumaczenia danych SEO kategorii, przejdź w panelu administracyjnym Comarch e‑Sklep do zakładki Towary > Kategorie. Następnie wciśnij przycisk Aktywuj edycję i zaakceptuj drugą opcję – edycję obszaru ustawień SEO kategorii. Szczegółowe informacje na temat uruchamiania edycji znajdziesz w artykule dotyczącym edycji kategorii.

Po włączeniu odpowiedniego trybu edycji kliknij kategorię, którą chcesz uzupełnić i przejdź do jej szczegółów, a następnie przewiń w dół do sekcji SEO.

W tym miejscu możesz edytować dane takie jak meta tytuł, link oraz meta opis. Jeżeli wcześniej dodałeś tłumaczenia dla tej kategorii, dla każdego aktywnego języka możesz dodać odpowiednie dane SEO. Pole Link jest obowiązkowe – bez jego uzupełnienia zapis nie będzie możliwy.

Jeśli wcześniej uzupełniłeś nazwę i opis kategorii, możesz skorzystać z funkcji Autouzupełnianie. Kliknij przycisk, aby dane w formularzu wypełniły się automatycznie:

  • Meta tytuł zostanie uzupełniony na podstawie nazwy kategorii,
  • Meta opis na podstawie opisu kategorii,
  • Link zostanie wygenerowany automatycznie jako adres URL kategorii.

Dzięki tej funkcji uzupełnienie danych SEO w różnych wersjach językowych jest szybkie i wygodne.

Jak skonfigurować SEO towarów w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep?

Wstęp

Chcesz, aby Twój sklep internetowy był lepiej widoczny w wynikach wyszukiwania? Dzięki funkcji ustawień SEO w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep możesz samodzielnie zoptymalizować swoje towary i kategorie pod kątem wyszukiwarek, aby przyciągnąć więcej klientów. Jest to możliwe bez konieczności uzupełniania meta danych w systemie ERP. Funkcja dostępna jest od aktualizacji z dnia 04.11.2024 dla sklepów w wersji B2B.

Wprowadzenie do SEO - słownik pojęć

Co to jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek. Dzięki SEO Twoja strona ma większe szanse na zajęcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na większą liczbę odwiedzających.

Dlaczego SEO jest ważne dla Twojego sklepu?

  • Większa widoczność w wyszukiwarkach: im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, tym więcej potencjalnych klientów odwiedzi Twój sklep.
  • Wzrost sprzedaży: lepiej pozycjonowany sklep przyciąga więcej klientów, co przekłada się na większą sprzedaż.
  • Budowanie wiarygodności: wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania buduje zaufanie klientów do Twojej marki.

Jak działa SEO w Comarch e-Sklep?

Comarch e-Sklep umożliwia Ci samodzielne edytowanie najważniejszych elementów SEO dla Twoich towarów i kategorii, takich jak:
  • Meta tytuły: to krótkie tytuły, które wyświetlą się w wynikach wyszukiwania. Powinny być atrakcyjne i zawierać najważniejsze słowa.
  • Meta opisy: to krótkie opisy, które pojawią się pod tytułami w wynikach wyszukiwania. Mają na celu zachęcenie użytkownika do kliknięcia w link.
  • Linki: adresy URL, które prowadzą do konkretnych towarów lub kategorii.

Jak włączyć edycję danych SEO towarów w panelu administracyjnym?

Zanim zaczniesz optymalizować swoje towary, musisz podjąć decyzję, czy chcesz zarządzać ustawieniami SEO w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep. Kiedy klikniesz w przycisk Edytuj wyświetlimy okno potwierdzenia Twojego wyboru. Ta decyzja jest nieodwracalna i podejmujesz jedną dla wszystkich Twoich towarów. Decyzja ta nie aktywuje jednocześnie edycji danych SEO dla kategorii.

Miejsce występowania przycisku Edytuj na karcie towaru w zakładce SEO.

 

Okno potwierdzające Twój wybór dla ustawień SEO towarów.

Jak edytować ustawienia SEO?

Edycja SEO towarów

  • Gdzie można znaleźć ustawienia: Na karcie każdego towaru znajdziesz zakładkę SEO.
  • Co możesz edytować: Meta tytuł, meta opis, link. Link może zawierać tylko małe litery (a-z), cyfry (0-9) oraz znaki specjalne – i _
  • Tłumaczenia: Możesz ustawić meta dane w językach, które ustawiłeś jako aktywne w swoim sklepie.
  • Zapisywanie zmian: Pamiętaj o zapisaniu zmian po każdej edycji.

Ustawienia SEO towaru Ławka do ćwiczeń.

Chcesz uzupełnić dane SEO towarów, ale nie wiesz co wpisać?

Skorzystaj z funkcji automatycznego uzupełniania. Funkcja ta umożliwia automatycznie uzupełnienie pól na podstawie danych towaru. Jeżeli masz już uzupełnione dane SEO, klikając w Autouzupełnianie uzupełnione pola nadpiszą się nowymi danymi.

Ustawienia SEO towaru Ławka do ćwiczeń. Wskazanie przycisku Autouzupełnianie.

Wskazówka
Klikasz Autouzupełnianie, ale nie uzupełnia Ci się opis? Sprawdź, czy uzupełniłeś opis towaru. To właśnie na podstawie tej danej tworzymy meta opis.

Chciałbyś zlecić wprowadzenie danych SEO towarów firmie zewnętrznej?

Eksport danych SEO towaru
Eksportuj dane SEO towarów do pliku, aby przekazać dane firmie zewnętrznej. Plik wyeksportuje się nawet jeżeli nie masz uzupełnionych żadnych danych SEO. Będzie on wtedy pełnił funkcję szablonu pliku. Możesz wyeksportować plik w formacie CSV lub XML. Gdzie można znaleźć eksport danych SEO towarów: Przejdź w menu do Sprzedaż (1) > Towary (2), a następnie zaznacz jeden, kilka lub wszystkie towary. Eksport danych SEO (3) pojawi Ci się jako możliwość w akcjach seryjnych.
Import danych SEO towaru
Zaimportuj dane SEO z pliku CSV lub XML, aby szybko zaktualizować duże ilości danych SEO towarów. Gdzie można znaleźć import danych SEO towarów: Znajdziesz je w Sprzedaż (1) > Towary (2), w prawym górnym rogu listy znajduje się przycisk Import danych SEO (3).
Wskazówka
Masz problem z zaimportowaniem pliku SEO towarów? Zweryfikuj, czy w pliku masz ustawione najpopularniejsze kodowanie UTF-8. W przypadku kodowania innego niż UTF-8 odczytana zawartość pliku może być nieprawidłowo zinterpretowana i zaimportowana.
Wskazówka
Danych SEO nie udało się zaimportować? Jeżeli import danych SEO któregoś z towaru się nie powiedzie, pojawi się możliwość pobrania pliku, który będzie zawierał niezaimportowane pozycje oraz powód niezaimportowania. Popraw dane wskazane w podsumowującym pliku i spróbuj zaimportować pozycje ponownie.

Podsumowanie

Optymalizacja SEO w Comarch e-Sklep jest łatwa i intuicyjna. Dzięki tej funkcjonalności możesz znacząco poprawić widoczność swojego sklepu w wynikach wyszukiwania i przyciągnąć więcej klientów. Pamiętaj, że dobrze zoptymalizowane treści SEO i ich regularna aktualizacja to inwestycja w długofalowy sukces Twojego biznesu online.

Jak skonfigurować mapę strony (sitemap)?

Wstęp

Mapa strony (sitemap) to spis wszystkich zakładek i podstron dostępnych na stronie internetowej. Dobrze zaplanowana ułatwia nawigację i sprawia, że odwiedzający szybciej znajdują to, czego szukają. Czy warto dostosować mapę strony do swoich potrzeb? Tak! Powinna ona pasować do typu strony i jej użytkowników. Przykładem może być wyróżnienie kategorii produktów, a w przypadku bloga – tematycznych artykułów. Dzięki dobrze zorganizowanej mapie strony, Google może szybciej zrozumieć strukturę strony, co zwiększa jej szanse na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. W Comarch e-Sklep możesz w prosty sposób stworzyć mapę strony, dopasowaną do potrzeb Twoich Klientów. Opcja ta dostępna jest w każdym z gotowych szablonów B2B oraz B2C: Rubin, Szafir, Topaz, One Page Shop i Dla Gastronomii. Domyślnie, dla nowych sklepów, odnośnik do mapy strony znajduje się w stopce.

Jak skonfigurować mapę strony?

Wskazówka
W pierwszej kolejności, zaktualizuj swój szablon. Musi on być w wersji nie starszej niż 2025.4.1. Dokładną instrukcję aktualizacji znajdziesz w artykule: Jak zaktualizować szablon do najnowszej wersji? 
Po aktualizacji możesz przejść do panelu administracyjnego Comarch e-Sklep, a następnie do sekcji: Wygląd sklepu > Ustawienia. Wybierz zakładkę "Mapa strony". Przy pierwszym przejściu do obszaru, mapa strony będzie częściowo skonfigurowana.
Widok panelu administracyjnego
Widok konfiguracji mapy strony z poziomu panelu administracyjnego
Domyślnie w grupie "Strony". znajdują się wszystkie strony statyczne czyli te, które dostępne są w Twoim e-Sklepie. Nie są w nich uwzględnione np. kategorie produktów. Grupę tę możesz edytować. Najedź myszką na kafel, a następnie edytuj go: Podczas edycji w panelu administracyjnym wyświetli się obszar, w którym możliwe jest dokonanie zmian. Możesz zdecydować, czy do grupy stron dodasz już istniejącą stronę ze sklepu, czy stronę zewnętrzną. Jeśli posiadasz w niej już strony, to możesz je również usunąć. Możesz również dodać własną Grupę stron. Aby to zrobić, należy wybrać sekcję „ Dodaj grupę stron " : Na początku należy ustalić nazwę dla grupy stron: Podczas edycji w panelu administracyjnym wyświetli się obszar, w którym możliwe jest dodanie strony zewnętrznej lub istniejącej strony ze sklepu. Po określeniu, jakie strony powinny się wyświetlać, zmiany należy zapisać i opublikować.
Przykład mapy strony w szablonach B2C