Nowości i zmiany w wersji 2019.3

1 Nowości

1.1 Nowe REST API Allegro

Allegro dnia 3 czerwca 2019 r. wprowadza nowe REST API. W przypadku Klientów posiadających rozwiązanie Comarch e-Sklep (od wersji 2018.7) wydłużyliśmy czas na dostosowanie się do nowego sposobu obsługi aukcji do 16 czerwca. Od dnia 17.06.2019 r. obsługa aukcji według nowego API będzie możliwa wyłącznie w wersji 2019.3 Comarch e-Sklep.

Więcej informacji na temat zmian w obsłudze aukcji Allegro w Comarch e-Sklep dostępne jest w Centrum Pomocy w tym artykule.

Klienci posiadający obecnie sklep w wersji 2019.2 zostaną automatycznie i bezpłatnie zaktualizowani, by zachować ciągłość pracy w kontekście Allegro.

Klienci posiadający obecnie sklep w wersji starszej (inna niż 2019.2) w pierwszej kolejności muszą zaktualizować system ERP do wersji 2019.

1.2 Tpay – integracja

W wersji 2019.3 został wprowadzony nowy sposób płatności – Tpay.

W celu skorzystania z płatności online obsługiwanych przez Tpay, należy podpisać umowę z usługodawcą i w panelu sklepu wprowadzić niezbędne dane konfiguracyjne. Po konfiguracji i aktywacji, płatność należy przypisać w sekcji z kosztami dostaw i płatności.

Po poprawnej konfiguracji, klienci będą mogli podczas składania zamówienia wybrać nowy sposób płatności Tpay.

1.3 iRaty – integracja

W wersji 2019.3 został wprowadzony nowy system płatności ratalnych- iRaty.

W celu skorzystania z nowej płatności ratalnej obsługiwanych przez Platformę Finansową, należy podpisać umowę z usługodawcą i w panelu sklepu wprowadzić niezbędne dane konfiguracyjne. Po konfiguracji i aktywacji, płatność ratalną należy przypisać w sekcji z kosztami dostaw i płatności.

Po poprawnej konfiguracji, klienci będą mogli podczas składania zamówienia wybrać nowy system ratalny iRaty.

Wskazówka
Dodatkowo istnieje możliwość dodania przycisku iRaty na szczegółach towaru. W tym celu należy odpowiednio zmodyfikować szablon – instrukcja.

1.4 iLeasing – integracja

W wersji 2019.3 został wprowadzony nowy system ratalny – iLeasing.

W celu skorzystania z nowej płatności ratalnej obsługiwanych przez Platformę Finansową, należy podpisać umowę z usługodawcą i w panelu sklepu wprowadzić niezbędne dane konfiguracyjne. Po konfiguracji i aktywacji, płatność ratalną należy przypisać w sekcji z kosztami dostaw i płatności.

Po poprawnej konfiguracji, klienci będą mogli podczas składania zamówienia wybrać nowy system ratalny iLeasing.

Wskazówka
Dodatkowo istnieje możliwość dodania przycisku iLeasing na szczegółach towaru. W tym celu należy odpowiednio zmodyfikować szablon – instrukcja.

1.5 Płatności online – nowe funkcjonalności

W wersji 2019.3 został wprowadzony szereg nowych funkcjonalności związanych z płatnościami online (Dotpay, PayU, Przelewy24, Tpay). Od tej pory w koszyku będzie można wybrać kanał płatności (przykładowo bank PKO, iRaty, przelew tradycyjny). Po przejściu do serwisu płatności klient zostanie bezpośrednio przeniesiony do kanału, gdzie będzie mógł dokonać płatności.

Dodatkowo administrator Comarch e-Sklep będzie mógł zdefiniować warunki dotyczące korzystania z kanału m.in.: nazwę, minimalną oraz maksymalną wartość zamówienia, a także kolejność wyświetlania.

Zostały również wprowadzone zgody powiązane z serwisami płatności. Jeżeli serwis wymaga wyrażenia określonej zgody, będzie ona automatycznie wyświetlana. Administrator Comarch e-Sklepu będzie mógł również modyfikować wymagalność takiej zgody oraz dodać własną.

Uwaga
Aktualizacja jest dostępna w najnowszych szablonach 2019.3. W przypadku posiadania własnego szablonu należy go odpowiednio zmodyfikować zgodnie z instrukcją.
Uwaga
W przypadku płatności Przelewy24 wymagane jest podanie ApiKey i odblokowanie adresu IP (można znaleźć w panelu administracyjnym w zakładce Mój profil/Moje sklepy/Adres IP) w serwisie płatności.
Uwaga
Korzystając z serwisów płatności należy się upewnić, że zgody został odpowiednio skonfigurowane:

  • Dotpay – zgody przetwarzanie danych osobowych oraz akceptacja regulaminu muszą zostać oznaczone jako wymagane. W innym przypadku Dotpay odrzuci płatność.
  • PayU – zgody ochrona danych osobowych, zasady płatności PayU oraz zlecenie płatności powinny być w formie oświadczenia.
  • Przelewy24 – zgody nie są wymagane
  • Tpay – zgoda Akceptacja regulaminu musi zostać oznaczona jako wymagana.

1.6 Wysyłka maila potwierdzenie złożenia zamówienia do opiekuna handlowego (B2B)

Została wprowadzona funkcja wysyłki e-mail z potwierdzeniem złożenia zamówienia do opiekuna handlowego. Opcja jest domyślnie wyłączona. Należy ją włączyć w Ustawienia/ Treści/ E-mail i SMS.

1.7 Paczkomaty InPost

w 2019.3 została dodana funkcja zmiany maila na zamówieniu bezpośrednio z formularza tworzenia paczki.

Na liście paczek InPost dodana została kolumna, w której wyświetlana jest kwota pobrania dla danej paczki.

1.8 Wymagane podanie numeru telefonu dla wybranego sposobu dostawy

W wersji 2019.3 została wprowadzona możliwość określenia, czy numer telefonu będzie wymagany podczas składania zamówienia. Wymagalność jest ustawiana przez administratora Comarch e-Sklep w sposobie dostawy w zakładce Ustawienia/ Płatności i dostawy/ zakładka Dostawy/ Edycja dostawy.

1.9 Wysyłanie maili – kolejkowanie

W 2019.3 został wprowadzony globalny mechanizm kolejkowania wszystkich maili wysyłanych przez sklep. Wiadomości e-mail wysyłane są w zdefiniowanych przez administratora sklepu odstępach czasu (domyślnie 100ms). Dodatkowo została wprowadzona możliwość określenia liczby wiadomości wysyłanych w ramach jednej sesji smtp.

1.10 Pobieranie faktur w postaci PDF (Sync)

Od wersji 2019.3 została dodana funkcjonalność pobierania faktur w PDF dla pozostałych zamówień (jedynie korzystając z systemu ERP Optima) za pomocą Comarch e-Sklep Sync. Do tej pory możliwe było pobieranie faktur jedynie dla zamówień pochodzących z e-Sklepu i posiadających faktury wygenerowane w systemie ERP.

1.11 Dodatkowe kolumny na liście zamówień w profilu klienta

Do listy zamówień w profilu klienta (sklep B2B) zostały dodane kolumny: wartość netto i wartość brutto.

1.12 Certyfikaty SSL

Dla każdego sklepu zamówionego w domenie comarch-esklep.pl automatycznie zostanie podpięty certyfikat SSL od razu przy tworzeniu sklepu.

1.13 GS1 SmartSearch

Do szablonów zostały wprowadzone zestawy standardowych znaczników i opisy danych zgodnie z standardem GS1 SmartSearch. Dzięki temu treści takie jak opisy produktów, które znajdują się w Comarch e-Sklep, będą łatwiej indeksowane przez wyszukiwarki.

1.14 Dedykowana animacja „ładowania” dla szablonu

W wersji 2019.3 można dodać własną, dedykowaną animację „ładowania” do szablonu. Plik z animacją „proszę czekać” należy wgrać do szablonu w lokalizacji css/img/alo.gif

2 Zmiany

2.1 Maskowanie maili – Allegro

Od 26 marca 2019 r. Allegro wprowadza na transakcjach maskowanie adresów e-mail użytkowników. W związku ze zmianami wprowadzonymi przez Allegro zdecydowaliśmy się w sklepach w wersji 2018.7, 2019.1, 2019.2 oraz 2019.3 na WYŁĄCZENIE wysyłania wiadomości transakcyjnych (o zmianie statusu zamówienia, płatności, dostawy i listu przewozowego do Allegro) dla zamówień pochodzących z aukcji. Więcej informacji w artykule Allegro – maskowanie adresów e-mail użytkowników.

2.2 Ponowna wysyłka listów przewozowych

Została zmodyfikowana funkcja wysyłki listów przewozowych z Comarch e-Sklep do Allegro. Od tej chwili listy przewozowe nie będą wysyłane ponownie (nie będą występować duplikaty w Allegro).

2.3 Wysyłka wiadomości do zaimportowanych subskrybentów

Dostawcy konta pocztowego (m.in.: Onet, WP, Gmail) posiadają określony limity wysyłki wiadomości e-mail. Przekroczenie tego ograniczenia może spowodować zablokowanie wysyłki. Dodatkowo, nadmierna wysyłka wiadomości na konto pocztowe klienta u określonego dostawcy może być zidentyfikowana jako działanie spamowe. W celu ograniczenia wskazanych sytuacji, każdy z administratorów e-Sklepu powinien określić ilość wiadomości w wysyłce masowej w Comarch e-Sklep.

Od wersji 2019.3 limit wysyłki masowej objął również wysyłkę wiadomości do subskrybentów zaimportowanych z pliku XML.

Limit wysyłki wiadomości ustawia się w Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Mailing.

2.4 Zamówienia – zmiana adresu e-mail

Została wprowadzona możliwość zmiany e-maila klienta na zamówieniu w panelu Comarch e-Sklep (niezależnie od tego, czy zamówienie zostało wysłane do systemu ERP, czy nie).

Zmiana maila nie jest możliwa w przypadku zamówień:

  • zanonimizowanych,
  • anulowanych.

2.5 Płatności online dotpay, PayU

Została dostosowana integracja z płatnościami dotpay, PayU do aktualnych wymagań serwisu płatności.

2.6 Płatność online – multiTransfer

Została usunięta płatność online multiTransfer. Aktualnie należy korzystać z płatności mTRANSFER. Serwis mBanku zastąpił serwis d. MultiBanku.

2.7 Rejestracja w przypadku niedostępnej usługi GUS (B2B)

Została wprowadzona nowa funkcjonalność, która pozwala zarejestrować się użytkownikom w przypadku, kiedy wyszukiwarka GUS jest niedostępna. W przypadku włączonej opcji, w zakładce Wygląd sklepu/ Ustawienia użytkownik, użytkownik będzie mógł ręcznie wpisać dane, aby zarejestrować się w serwisie.

2.8 Menu z dużą ilością kategorii (Agat)

Od wersji 2019.3 w przypadku dużej ilości kategorii będzie wyświetlana druga linia menu w szablonie Agat.

Od wersji 2019.3 po dodaniu do koszyka towaru złożonego (nadrzędnego albo podrzędnego), po kliknięciu w nazwę produktu, użytkownik zostanie skierowany na kartę towaru wybranego towaru.

2.10 Animacja – ładowanie strony

Do wszystkich szablonów została dodana animacja (na przycisku Zamawiam i płacę), która informuje użytkownika o trwającym przetwarzaniu danych przez Comarch e-Sklep.

2.11 Atrybuty Autocomplete

W kodzie wszystkich standardowych szablonów w przypadku rejestracji i logowania zostały dodane atrybuty, które wskazują przeglądarce miejsce do autouzupełniania danych.

2.12 Paski przewijania w szablonach

Paski przewijania w szablonach zostały zastąpione stylami CSS.

2.13 Style CSS – Preconnect, Prerender

Została poprawiona wydajność szablonów (m.in. ładowanie czcionek, strony głównej) dzięki implementacji Preconnect i Prerender.

4 Poprawiono

4.1 Wyświetlanie towarów powiązanych (Szafir)

Zostało poprawione wyświetlanie towarów powiązanych w szablonie Szafir. Od wersji 2019.3 na karcie towarowej będą się wyświetlać nie tylko zamienniki, ale również inne typy m.in. akcesoria, sugerowane, użytkownika.

4.2 Usuwanie subskrybentów

Została poprawiona funkcja masowego usuwania subskrybentów.

4.3 Walidacja NIP dla kontrahentów zagranicznych (Szafir)

Poprawiono rejestrację kontrahentów zagranicznych w szablonie Szafir.

4.4 Anonimizacja kontrahenta, a rabaty Comarch e-Sklep oraz rabaty z systemu ERP

W przypadku anonimizacji kontrahenta zostaną usunięte udzielone dla niego rabaty w Comarch e-Sklep oraz rabaty z systemu ERP.

4.5 Import tłumaczeń

W przypadku szablonów zabezpieczonych hasłem, nie można było zaimportować tłumaczeń pomimo tego, że obszar ten nie był zablokowany. Od wersji 2019.3 możliwe jest importowanie tłumaczeń w zabezpieczonych szablonach.

4.6 Wyświetlanie adresu IP

Poprawiono wyświetlanie adresu IP w zakładce Mój profil/ Moje sklepy. 

4.7 Stany magazynowe (Bursztyn)

Zostało zmienione wyświetlanie stanów magazynowych w funkcji Porównaj. Od tej pory, stany magazynowe w szablonie Bursztyn w oknie Porównaj będą się wyświetlać w formie opisowej oraz obrazkowej.

W przypadku dodania do koszyka towaru nadrzędnego, po kliknięciu w link kierowało do tej pory do pierwszego wariantu towaru, jaki wyświetlał się na stronie. Od wersji 2019.3 link będzie kierować do konkretnego wariantu towaru.

4.9 Błąd Liquid error w koszyku

Poprawiono działanie koszyka w sytuacji, gdy w koszyku znajdował się towar, który był nieaktywny w sklepie.

Comarch e-Sklep – wymagania

Comarch e-Sklep 2019.3 współpracuje z systemami ERP
w następujących wersjach
Light. Standard, Enterprise B2B
Comarch ERP Optima 2019.x 2019.x
Comarch ERP Altum 2019 2019
Comarch ERP XL 2019.x 2019.x
Comarch ERP XT Aktualna wersja dostępna na www.erpxt.pl niedostępny
Comarch ERP Enterprise informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Enterprise niedostępny
Wersja 2019 obsługuje protokół synchronizacji z ERP w wersji 12.0.
Uwaga
Comarch e-Sklep Sync będący częścią Comarch e-Sklep w wersji B2B, do działania wymaga certyfikatu SSL.
Wskazówka

Do konfiguracji Comarch e-Sklep 2019.3 wymagana jest jedna z przeglądarek:

■ Google Chrome 71 lub wyższa

■ Mozilla FireFox 64 lub wyższa

■ Opera 57 lub wyższa

■ Microsoft Edge 41 lub wyższa

■ Safari dla komputerów Mac

W przypadku niższej wersji przeglądarki, podczas logowania do Panelu Administracyjnym wyświetli się stosowny komunikat o nieprawidłowej wersji przeglądarki wraz z linkami do aktualnych wersji przeglądarek.

Minimalna szerokość sklepu to 980 pikseli. Zalecana rozdzielczość w przypadku korzystania z Comarch e-Sklep to 1280×800 pikseli.

Uwaga

Zakończyliśmy wsparcie przeglądarki IE w Comarch e-Sklep, panelu administracyjnym oraz wszystkich dodatkach i aplikacjach powiązanych z Comarch e-Sklep (np. LiquidSync). Wsparcie IE w szablonach zakończymy od wersji 2019.5.

Wskazówka

Obsługa nowego panelu za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów) wymaga korzystania z poniższych systemów operacyjnych i przeglądarek:

■ Android 6 oraz kolejne wersje – Google Chrome 71 lub wyższa,

■ Android 6 oraz kolejne wersje – Mozilla FireFox 64 lub wyższa,

■ iOS 10 oraz kolejne wersje – Safari.

Wskazówka
Wymagania dla szablonów sklepu ustala autor szablonu.

Aktualizacja do wersji 2019.3

Jeżeli masz Comarch e-Sklep w wersji starszej niż 2019.0, przypominamy, co należy wykonać, aby aktualizacja była możliwa:

Czynności do wykonania po aktualizacji sklepu do wersji 2019 z wersji wcześniejszych

Plik XML dla Ceneo dla użytkowników Kup Teraz

Jeżeli korzystasz z Kup Teraz, to po aktualizacji należy poprawić plik XML dla Ceneo. Poniżej znajduje się poprawny warunek dla atrybutu basket.

Logowanie do konta Allegro

W celu wykorzystania możliwości, jakie daje nowe API REST Allegro, należy w konfiguracji konta Allegro w panelu administracyjnym dokonać zmiany na nowy rodzaj konta.

Atrybuty w szablonie Szafir

Jeżeli korzystasz z atrybutów typu lista i nie możesz zaktualizować szablonu Szafir (aktualizacja jest zalecana), to możesz go zmodyfikować w poniższy sposób:

  • W pliku product/product-presentation-data.html wyszukujemy <div> z klasą “attributes-list-ui” i na jego początku wklejamy:
    <input name=”attributePolyvalent” type=”hidden” value=”{{ value.ValueId }}”/>
  • W pliku js/init-ui1.js znajdujemy funkcję „addManyProducts”. W niej znajdujemy i usuwamy taką pętlę:for(var j=0; j<products[i].keys.length; j++){
    if(!parameter.attributeId){
    parameter.attributeId = [];
    }
    parameter.attributeId.push(products[i].keys[j]);
    }

 

Czy ten artykuł był pomocny?