Reklamacje/ zwroty
Lista reklamacji i zwrotów
Zakładka ta przedstawia listę złożonych przez klienta reklamacji i zwrotów. Reklamacje/ Zwroty można edytować w Panelu administracyjnym, w zakładce Sprzedaż/ Reklamacje zwroty.


Szczegóły reklamacji/ zwrotów
Po kliknięciu w wybraną pozycję na liście, pojawiają się jej szczegóły.

Więcej ustawień dotyczących Reklamacji / Zwrotów znajduje się w artykułach Zwroty i Reklamacje.
Informacje jak składać reklamację/zwrot z profilu klienta znajdują się w Profil klienta w sklepie standard.Wskazówka
Reklamacje złożone w Comarch e-Sklep są pobierane przez system ERP w trakcie synchronizacji. Aktualnie pobieranie dokumentów reklamacji jest dostępne w Comarch ERP XL.
Możliwe jest także wprowadzenie oraz edycja słownika reklamacji, po naciśnięciu przycisku Słownik reklamacji, żądania klienta.
Aby dodać nowy powód reklamacji należy kliknąć przycisk Dodaj. Pojawi się wtedy okno, w którym należy zaznaczyć czy jest to Powód reklamacji, czy Żądanie klienta. Następnie uzupełnić nazwę powodu, język oraz jego opis. Dokonane zmiany należy zatwierdzić przyciskiem Dodaj.
Aby dokonać edycji istniejących już powodów reklamacji, należy kliknąć w wybrany powód, a następnie wprowadzić potrzebne zmiany.
Reklamacje
Reklamacje to zakładka, w której administrator może ustawić, konieczne parametry dotyczące składania reklamacji przez klienta.
Ustawienia reklamacji można edytować w panelu administracyjnym, w zakładce Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Reklamacje/ zwroty. W zakładce Warunki reklamacji i zwrotów możliwe jest, włączenie funkcji składania reklamacji przez klientów zarejestrowanych - suwak musi być ustawiony w pozycji Tak.
Słownik reklamacji zawiera powody reklamacji, które mogą być użyte przez klientów podczas składania reklamacji. Znajdują się w nim m.in. nazwa, status, typ słownika.


Uwaga
Uwaga! Pamiętaj aby zapisać dokonane zmiany.
Poprzez zaznaczenie kilku powodów można je zbiorczo aktywować lub blokować.

Wskazówka
Więcej informacji w artykule Reklamacje/zwroty
Termin ten może być wybrany poprzez naciśnięcie przycisku Okres czasu na zwrot, wybranie liczby dni i zapisanie tej wartości przyciskiem Zapisz.
Możliwe jest także wprowadzenie oraz edycja słownika reklamacji, po wejściu w Słownik zwrotów.
Słownik zwrotów zawiera powody zwrotów. Znajdują się w nim m.in. nazwa oraz status.
Zwroty
Zwroty to zakładka, w której administrator może ustawić, konieczne parametry dotyczące zwracania zakupionych produktów przez klienta.
Ustawienia zwrotów można edytować w panelu administracyjnym, w zakładce Ustawienia/ Ustawienia sklepu/ Reklamacje / zwroty. W zakładce Warunki reklamacji i zwrotów możliwe jest, włączenie funkcji zgłaszania zwrotów przez klientów zarejestrowanych w wybranym terminie - suwak musi być ustawiony w pozycji Tak.

Uwaga
Aby funkcja poprawnie działała w szablonach graficznych, konieczne jest dodanie i aktywowanie w panelu administracyjnym przynajmniej jednego sposobu zwrotu
Aby dodać nowy sposób zwrotu należy kliknąć przycisk Dodaj. Pojawi się wtedy okno, w którym należy uzupełnić nazwę sposobu, język oraz jego opis. Dokonane zmiany należy zatwierdzić przyciskiem Dodaj.
Aby dokonać edycji istniejących już sposobów zwrotu, należy kliknąć w wybrany wiersz, a następnie wprowadzić potrzebne zmiany.

Uwaga
Uwaga! Pamiętaj aby zapisać dokonane zmiany.
Poprzez zaznaczenie kilku wierszy można je zbiorczo aktywować lub blokować.

Wskazówka
Więcej informacji w artykule Reklamacje/zwroty
Po zapisaniu powyższych zmian, na formularzu reklamacji lub zwrotu dostępna będzie nowa sekcja, w której można umieszczać załączniki:
Jak dodać załącznik do reklamacji lub zwrotu?
1. Wstęp
Comarch e-Sklep, w szablonie Topaz oraz Szafir w wersji B2B lub Enterprise, posiada funkcjonalność umożliwiającą klientom dodawanie załączników do reklamacji i zwrotów. Dzięki tej opcji, klienci mogą dołączać pliki w różnych formatach podczas składania reklamacji lub zwrotu, które będą dostępne dla obsługi sklepu. Dodanie załączników, takich jak zdjęcia uszkodzonych lub wadliwych produktów bezpośrednio w formularzu, przyspieszy proces rozpatrywania zgłoszeń.2. Jak skonfigurować dodawanie załączników?
Aby skorzystać z tej funkcji należy włączyć odpowiedni parametr Załączniki do reklamacji i zwrotów w panelu administracyjnym e-Sklepu w zakładce Ustawienia > Ustawienia sklepu > Reklamacje/Zwroty:

3. Dodatkowe informacje o załącznikach do reklamacji lub zwrotu
Do jednej reklamacji lub zwrotu można dołączyć maksymalnie 5 załączników, z czego maksymalny rozmiar pojedynczego pliku wynosi 0,5 MB. Dodawanie załączników jest opcjonalne – reklamacje lub zwroty można składać również bez dołączania plików. Dopuszczalne formaty dodawanych plików to:- Pliki pdf, csv, txt,
- Obrazki: jpg, jpe, jpeg, jfif,
- Dokumenty: doc, docx, odt,
- Arkusz kalkulacyjny: xls, xlsx, ods.
Wskazówka
Po złożeniu reklamacji lub zwrotu edycja dołączonych plików nie jest możliwa.
4. Gdzie są wyświetlane dodane załączniki?
Załączone pliki w formularzu reklamacji lub zwrotu będą wyświetlane w dwóch miejscach:- W Profilu Klienta, na szczegółach reklamacji lub zwrotu,
- W panelu administracyjnym e-Sklepu w menu Sprzedaż > Reklamacje/zwroty, na szczegółach reklamacji lub zwrotu w zakładce Załączniki.
Wskazówka
Załączniki są wysyłane do systemu ERP, natomiast obecnie funkcja jest obsługiwana tylko przez system ERP XL.
Dodatkowo załączniki mogą być również wyświetlane w treści wiadomości e-mail „Potwierdzenie złożenia reklamacji”.
Aby załączniki wyświetlały się w wiadomościach e-mail, należy w treści wiadomości, w zakładce Ustawienia > Treści Formalne > Wysyłka e-mail i SMS, na szczegółach szablonu e-maila Potwierdzenie złożenia reklamacji, dodać poniższy fragment kodu. Kod należy umieścić w dolnej części wiadomości, przed sekcją „Kontakt w sprawie reklamacji / zwrotu”.

Wskazówka
Przed otwarciem otrzymanych od klientów plików należy obowiązkowo przeskanować je za pomocą programu antywirusowego.