1. Wstęp
Szablon jest dedykowany do sprzedaży jedzenia online, możliwy do swobodnej konfiguracji. Jest responsywny, dzięki czemu idealnie nadaje się do prezentacji przepisów, menu lub promocji produktów żywnościowych. Może zostać zastosowany zarówno do niewielkiej, lokalnej pizzerii, jak i do restauracji, piekarni czy cukierni. Wszystkie elementy są zaprojektowane tak, aby jak najlepiej zaprezentować ofertę oraz ułatwić użytkownikowi nawigację i szybkie złożenie zamówienia. Główne wyróżniki szablonu to:
- dostosowana lista produktów w formie MENU,
- popup z możliwością personalizacji zamówienia (dodanie kolejnych składników i dodatków),
- wyświetlenie orientacyjnego czasu realizacji zamówienia,
- komunikat o braku możliwości składania zamówienia w określonych dniach i godzinach,
- możliwość ustawienia rejonu dostawy,
- wyświetlanie alergenów.
Szablon współpracuje z Comarch e-Sklep w każdej wersji (Light, Standard, Enterprice oraz B2B) oraz Comarch ERP XT, ERP XL oraz ERP Optima.
Przejdź do naszego sklepu demonstracyjnego i zobacz, jak prezentuje się szablon dla gastronomii w Comarch e-Sklep.
W tym artykule skupiliśmy się na prezentacji dedykowanych funkcji dla tego szablonu. Znajdziesz tu krótkie instrukcje konfiguracji. Podstawowe informacje na temat szablonu dla gastonomii znajdziesz w artykule: Dla gastronomii – podstawowe informacje.
2. Dedykowane konfiguracje
Szablon Dla Gastronomii posiada dedykowane funkcje, które są możliwe do swobodnej modyfikacji. Funkcje te nie są dostępne w innych, standardowych szablonach.
W szablonie dla Gastronomii kupowanie jest możliwe bezpośrednio z listy. Menu, bo tak została nazwana sekcja z listą towarów, dostępne jest do prezentacji w dwóch wariantach: kafli oraz listy. Zmiana układu listy możliwa jest z poziomu panelu administracyjnego (Wygląd sklepu/ Ustawienia/ zakładka Zarządzanie kaflem produktu).
Podczas kupowania bezpośrednio z menu wyświetla się popup, który posiada następujące informacje:
- zdjęcie produktu,
- opis,
- możliwe do wyboru warianty,
- dodatkowe produkty, ktore można umiejscowić pod nazwą „Składniki” czy „Dodatki”.
Dzięki temu możliwa jest personalizacja danego towaru, a Klient w szybki sposób może wybrać ekstra składniki czy dodatki w postaci np. sosów do dania głównego. Może również wybrać rodzaj pieczywa czy rozmiar burgera.
Nad przyciskiem „dodaj do koszyka” znajduje się tzw. przycisk drugorzędny. Służy on do wpisania liczby, przez którą wartości wybrane w popupie oraz towar nadrzędny (jakim w tym przypadku jest burger) zostaną pomnożone.
2.1. Wybór wariantów – konfiguracja „rozmiar burgera” oraz „rodzaj pieczywa”
Burger został skonfigurowany jako fantom. Informacje takie jak „rozmiar burgera” czy „rodzaj pieczywa” to jego warianty. Instrukcję dotyczącą konfiguracji fantomów znajdziesz w artykule: Fantom (towar zgrupowany) – konfiguracja
2.2. Składniki i dodatki
„Składniki” oraz „dodatki” to towary proste, które klienci mogą dodać do dania głównego. Poprawnie skonfigurowane wyświetlą się na popupie podczas kupowania z listy. W systemach ERP definiowane są jako zamienniki lub towary podobne.
Jest kilka rzeczy, o których musisz pamiętać podczas konfiguracji dodatków i składników:
- towar nie może posiadać atrybutów grupujących,
- produkty muszą mieć zdefiniowane przynajmniej jedno zdjęcie,
- towar musi być zamiennikiem jednostronnym,
- łączna ilość zamienników nie może przekraczać 20 towarów prostych. Ograniczenie to dotyczy każdego z niżej wskazanych systemów ERP.
Poniżej zamieściliśmy instrukcję konfiguracji dla poszczególnych systemów ERP.
2.3. Składniki
2.3.1. W jaki sposób zostały skonfigurowane „Składniki” w ERP Optima?
Towary znajdujące się w popupie jako „składniki” to zamienniki utworzone w systemie Comarch ERP Optima. Aby towar wyświetlił się poprawnie, należy:
Krok 1. Utworzyć w systemie Comarch ERP Optima kategorię o nazwie i kodzie „INNE”,
Krok 2. Utworzyć towar prosty (czyli np. dodatkowy ser), przyporządkować go do grupy INNE,
Krok 3. Do towaru nadrzędnego (w tym przypadku burgera) dodać zamiennik jednostronny,
Krok 4. Po wykonaniu synchronizacji produkty będą widoczne na popupie. Dodatkowo, produkty, które są w kategorii „INNE” nie wyświetlą się w menu. Grupa ta nie jest także widoczna w menu kategorii.
2.3.2 W jaki sposób zostały skonfigurowane „Składniki” w ERP XT?
Towary znajdujące się w popupie jako „składniki” to produkty podobne utworzone w systemie Comarch ERP XT. Aby towar wyświetlił się poprawnie, należy:
Krok 1. Utworzyć w systemie Comarch ERP XT grupę produktów o nazwie „INNE”,
Krok 2. Utworzyć towar (np. dodatkowa szynka), przyporządkować go do grupy „INNE”.
Krok 3. Na karcie towaru nadrzędnego (w tym przypadku burgera) dodać produkt podobny (jednostronny),
Krok 4. Po wykonaniu synchronizacji produkty będą widoczne na popupie. Dodatkowo, produkty, które są w kategorii „INNE” nie wyświetlą się w menu. Grupa ta nie jest także widoczna w menu kategorii.
2.3.3 W jaki sposób zostały skonfigurowane „Składniki” w ERP XL?
Towary znajdujące się w popupie jako „składniki”, to produkty podobne utworzone w systemie Comarch ERP XL. Aby towar wyświetlił się poprawnie, należy:
Krok 1. Utworzyć w systemie Comarch ERP XL grupę produktów o nazwie „INNE”. Grupa musi zostać dodana jako podgrupa grupy głównej, która została wybrana na definicji oddziału,
To należy w niej dodać podgrupę o nazwie „INNE”.
Krok 2. Utworzyć towar prosty(np. szynka), przyporządkować go do grupy „INNE”.
Krok 3. Na karcie towaru nadrzędnego (w tym przypadku pizza hawajska) dodać zamiennik(jednostronny) w zakładce Zamienniki/ Zamienniki. Dodatkowo w edycji zamienników w zakładce „Miejsca w strukturze firmy” trzeba dodać oddział e-Sklepu,
Krok 4. Po wykonaniu synchronizacji produkty z grupy „INNE” będą widoczne na popupie jako składniki, ale nie wyświetlą się jako osobna grupa „INNE” w menu kategorii.
2.4 Dodatki
2.4.1 W jaki sposób zostały skonfigurowane „Dodatki” w Comarch ERP Optima?
Towary znajdujące się w popupie jako „dodatki” to zamienniki utworzone w systemie Comarch ERP Optima. Aby towar wyświetlił się poprawnie, należy:
Krok 1. Utworzyć towar prosty (czyli np. oliwa z oliwek), przyporządkować go do grupy, która jest udostępniona do e-Sklepu, najwygodniej jeśli posiada ona nazwę „DODATKI”.
Krok 2. Do towaru nadrzędnego (w tym przypadku burgera) dodać zamiennik jednostronny,
Efekt: Po wykonaniu synchronizacji produkty będą widoczne na popupie. Dodatkowo, produkty z kategorii „DODATKI” wyświetlą się w menu, a grupa będzie widoczna w menu kategorii.
2.4.2 W jaki sposób zostały skonfigurowane „Dodatki” w Comarch ERP XT?
Towary znajdujące się w popupie jako „dodatki” to produkty podobne utworzone w systemie Comarch ERP XT. Aby towar wyświetlił się poprawnie, należy:
Krok 1. Utworzyć towar (np. sos czosnkowy), przyporządkować go do grupy, która jest udostępniona do e-Sklepu, najwygodniej o nazwie „DODATKI” lub innej.
Krok 2. Do towaru nadrzędnego (w tym przypadku burgera) dodać produkt podobny (jednostronny),
Efekt: Po wykonaniu synchronizacji produkty będą widoczne na popupie jako dodatki. Kategoria „DODATKI” wyświetli się w Menu, obok innych kategorii stworzonych w systemie ERP XT.
2.4.3 W jaki sposób zostały skonfigurowane „Dodatki” w Comarch ERP XL?
Towary znajdujące się w popupie jako „dodatki” to zamienniki utworzone w systemie Comarch ERP XL. Aby towar wyświetlił się poprawnie, należy:
Krok 1. Utworzyć towar prosty (czyli np. cola), przyporządkować go do grupy, która jest udostępniona do e-Sklepu, najwygodniej o nazwie „DODATKI”.
Krok 2. Na karcie towaru nadrzędnego (w tym przypadku pizza hawajska) dodać zamiennik(jednostronny) w zakładce Zamienniki/ Zamienniki. Dodatkowo w edycji zamienników w zakładce „Miejsca w strukturze firmy” trzeba dodać oddział e-Sklepu,
Efekt: Po wykonaniu synchronizacji produkty będą widoczne na popupie. Dodatkowo, produkty z kategorii „DODATKI” wyświetlą się w menu kategorii, które widoczne jest nad menu
3. Alergeny
Szablon dla Gastronomii został dostosowany do wyświetlania tabel z alergenami, które mogą znaleźć się w produktach. Alergeny możesz wyświetlić zatem za pomocą:
- konfiguracji banneru „Tabela”,
- dodania dowolnej treści na stronie użytkownika,
- oznaczeniu ich jako atrybuty.
3.1. Alergeny jako atrybuty – widoczność na szczegółach towaru – Konfiguracja ERP Optima
Aby dodać spis produktów lub substancji uczulających, który zostanie wyświetlony w zakładce „Alergeny” widocznej na szczegółach towaru, należy:
Krok 1. Utworzyć w ERP Optima atrybut tekstowy o nazwie ALERGENY
Krok 2. Atrybut należy dodać do towaru, na którym na być widoczny. Aby to zrobić, należy przejść z pozycji cennika do zakładki Atrybuty
Krok 3. W polu „wartość” należy wpisać alergeny, które mogą się znaleźć w produkcie. Pole to posiada ograniczenie ilości znaków . W tym wypadku, jeśli zabraknie miejsca, to możliwe jest utworzenie kolejnego atrybutu, tym razem o nazwie ALERGENY_DWA. Kolejno można tworzyć atrybuty ALERGENY_TRZY itd.
Efekt: Po synchronizacji alergeny zostaną wyświetlone na szczegółach towaru w zakładce „Alergeny”
3.2. Alergeny jako atrybuty – widoczność na szczegółach towaru – Konfiguracja ERP XT
Aby dodać spis produktów lub substancji uczulających, który zostanie wyświetlony w zakładce „Alergeny” dostępnej na szczegółach towaru, należy:
Krok 1. Utworzyć w systemie ERP XT atrybut o nazwie ALERGENY
Krok 2. Atrybut należy dodać do towaru, na którym ma być widoczny. Aby to zrobić, należy przejść na kartę towaru w zakładkę e-Sklep:
Krok 3. W polu „wartość PL” należy wpisać alergeny, które mogą się znaleźć w produkcie. Pole to posiada ograniczenie. W tym wypadku, jeśli zabraknie miejsca, to możliwe jest utworzenie kolejnego atrybutu, tym razem o nazwie Alergeny_dwa. Kolejno można tworzyć atrybuty Alergeny_trzy itd.
Efekt: Po synchronizacji alergeny zostaną wyświetlone na szczegółach towaru w zakładce „Alergeny”
3.3. Alergeny jako atrybuty – widoczność na szczegółach towaru – Konfiguracja ERP XL
Krok 1. Utworzyć w systemie ERP XL atrybut tekstowy o nazwie ALERGENY
Krok 2. Atrybut należy dodać do towaru, na którym na być widoczny. Aby to zrobić, należy przejść z pozycji cennika do zakładki Atrybuty:
Krok 3. W polu „wartość” należy wpisać alergeny, które mogą się znaleźć w produkcie. Pole to posiada ograniczenie ilości znaków . W tym wypadku, jeśli zabraknie miejsca, to możliwe jest utworzenie kolejnego atrybutu, tym razem o nazwie ALERGENY_DWA. Kolejno można tworzyć atrybuty ALERGENY_TRZY itd.
Efekt: Po synchronizacji alergeny zostaną wyświetlone na szczegółach towaru w zakładce „Alergeny”
4. Określenie i walidacja obszaru dostawy
W szablonie dla Gastronomii możesz określić obszar dostawy. Możesz to zrobić na dwa sposoby: określenie za pomocą kodu pocztowego oraz mapy. Aby użyć funkcji w swoim e-Sklepie należy:
Krok 1. Przejść do panelu administracyjnego, a następnie do zakładki Wygląd Sklepu/ Ustawienia/ zakładka Ogólne.
Krok 2. Następnie odnajdź „obszar dostaw” i określ obszar dostawy za pomocą mapy lub kodów pocztowych. Możesz zrezygnować z określania obszaru dostawy, wybierając opcję „nie określaj obszaru„.
4.1. Określenie obszaru za pomocą mapy
Krok 1. Aby określić obszar za pomocą mapy wybierz odpowiednią opcję z listy. Po zaznaczeniu „Mapy” ukaże się mała mapa. Kliknij niebieski przycisk „wybierz obszar”, po czym ustaw odpowiednio pinezki.
Krok 2. Następnie, po określeniu obszaru, zapisz obszar, wybierając przycisk znajdujący się poniżej mapki.
Efekt: Po zapisaniu obszaru na mapie zaznaczony będzie odpowiedni, określony przez Ciebie rejon. Aby zmienić lub usunąć obszar, wystarczy wybrać przycisk „wyczyść obszar„, który pojawi się w lewym, dolnym rogu poniżej mapy. Zmiany należy zapisać i opublikować.
4.2. Określenie obszaru za pomocą kodu pocztowego
Krok 1. Aby określić obszar za pomocą kodu pocztowego wybierz odpowiednią opcję z listy.
Krok 2. Po zaznaczeniu „Kodów pocztowych” ukaże się obszar, w którym należy wpisać obsługiwane kody. Po wpisaniu kodu, aby dodać kolejny, kliknij „Dodaj kod pocztowy„. Zmiany należy zapisać i opublikować.
Efekt: Wprowadzone przez Ciebie kody pocztowe będą widoczne w panelu administracyjnym. Możesz je usunąć poprzez kliknięcie krzyżyka. Nie ma ograniczeń ilości dodawanych kodów.
Efekt w e-Sklepie: Klient po uzupełnieniu danych zamawiającego otrzyma od razu informację, czy jego adres znajduje się w obszarze dostawy.
5. Realizacja zamówień
W szablonie dla Gastronomii możesz określić orientacyjny czas realizacji zamówienia, a także określić, kiedy jest ono możliwe do złożenia.
5.1. Orientacyjny czas realizacji zamówienia
Krok 1. Aby włączyć funkcję wystarczy przejść z poziomu panelu administracyjnego do obszaru Wygląd sklepu/ Ustawienia/ zakładka Ogólne po czym odnaleźć sekcję „Realizacja zamówień„.
Krok 2. Następnie w „Orientacyjny czas realizacji zamówienia” należy wpisać czas, w jakim zazwyczaj dostarczasz zamówienie:
Efekt: Po złożeniu zamówienia Twoi Klienci zobaczą thank you page z odliczaniem czasu do realizacji:
5.2. Zezwól na składanie zamówień tylko w wybranym zakresie godzin
We wspomnianym obszarze „Realizacja zamówień” istnieje także funkcja, która pozwala na składanie zamówień tylko w wybranym zakresie godzin oraz blokowaniu składania zamówień w wybrane dni (np. święta).
Krok 1. Aby ją uruchomić, wystarczy zaznaczyć checbox ” Zezwój na składanie zamówień tylko w wybranym zakresie czasu”
Krok 2. W tym miejscu możesz ustawić godziny oraz dni, w których klienci mogą składać zamówienia. Zapisz wprowadzone godziny.
Jeśli chcesz usunąć „aktualnie zablokowane daty dostaw” , naciśnij krzyżyk znajdujący się po prawej stronie określonej daty.
Efekt: Klient przeglądający menu przy próbie złożenia zamówienia w czasie, którego nie obejmuje zakres realizacji zamówień, zobaczy wówczas następujący komunikat: