Wstęp
Prowadząc sklep internetowy, możesz oferować swoim klientom różne typy produktów – zarówno towary fizyczne, jak i cyfrowe. Typ towaru wpływa nie tylko na sposób jego prezentacji w sklepie, ale przede wszystkim na proces realizacji zamówienia, dostępne formy dostawy i płatności oraz obsługę posprzedażową.
W tym artykule nie tylko wyjaśnimy kluczowe różnice między produktami fizycznymi a cyfrowymi, ale przede wszystkim pokażemy, jak ich poprawna konfiguracja w panelu administracyjnym zautomatyzuje Twoją sprzedaż, poprawi doświadczenie klienta i zapewni zgodność z przepisami prawa.
Towar fizyczny czy cyfrowy? Zobacz kluczowe różnice
Cecha | 🚚 Towar Fizyczny | ☁️ Towar Cyfrowy |
---|---|---|
Czym jest? | Produkt materialny, który wysyłasz do klienta (np. książka, ubranie, kubek). | Produkt w formie pliku lub linku, dostarczany elektronicznie (np. e-book, kurs online, grafika). |
Dostawa | Wymaga fizycznej wysyłki kurierem, pocztą lub do paczkomatu. | Automatyczna wysyłka e-mailem z linkiem natychmiast po opłaceniu zamówienia. |
Magazyn | Potrzebujesz fizycznego miejsca do składowania towaru. | Nie wymaga fizycznego magazynu. |
Realizacja | Ręczne pakowanie i nadanie przesyłki (trwa od kilku godzin do kilku dni). | Natychmiastowa i w 100% automatyczna, bez Twojego udziału. |
Płatności | Wszystkie dostępne formy, w tym „płatność za pobraniem”. | Tylko płatności online (np. Przelewy24, Tpay). |
Zwroty | Klient ma ustawowe prawo do zwrotu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. | Prawo do zwrotu może być wyłączone po wyrażeniu przez klienta zgody na dostarczenie treści przed upływem terminu na odstąpienie. |
Konfiguracja towarów w panelu administracyjnym
Każdy produkt, który dodajesz do e-Sklepu z poziomu systemu Comarch ERP, jest domyślnie fizyczny. Poniżej pokazujemy, jak to zmienić i o czym pamiętać.
- Towary fizyczne 🚚 – W zasadzie nie musisz nic zmieniać! Upewnij się tylko, że masz ustawione cenniki dostaw dla krajów, do których wysyłasz. Znajdziesz je w: Ustawienia > Płatności i dostawy > Cenniki dostaw.
- Towary cyfrowe ☁️ – Tu kluczowe są 3 proste kroki:
Krok 1. Zmień typ towaru na „Cyfrowy”
- Przejdź do edycji produktu, a w sekcji Dane podstawowe zmień typ.
- Możesz to też zrobić masowo dla wielu produktów naraz z listy towarów.
Krok 2. Dodaj link do sprzedawanego towaru. Po zmianie typu pojawi się nowe pole. Wklej tam link, który ma otrzymać klient.


Krok 3. Aktywuj wysyłkę elektroniczną. To kluczowe dla automatyzacji! Upewnij się, że ta forma dostawy jest włączona. Znajdziesz ją w: Ustawienia > Płatności i dostawy > Dostawy. Więcej informacji na temat konfiguracji towarów cyfrowych znajdziesz w artykule: Jak dodać towar cyfrowy do mojego e-Sklepu? Więcej informacji na temat procesu zakupu towarów cyfrowych znajdziesz w artykule: Więcej materiałów na temat towarów w e-Sklepie znajdziesz w sekcjach: Towary oraz Towary cyfrowe.
Ścieżka zamówienia: od zakupu do realizacji
Jak wygląda proces zakupu i dostawy towaru cyfrowego dla kupującego w Comarch e-Sklep?
Typ towaru a zwrot lub reklamacja
📦 Towary Fizyczne
☁️ Towary Cyfrowe
Prawo do zwrotu w ciągu 14 dni.
Klient ma ustawowe prawo do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny.❗️ Możliwość legalnego wyłączenia prawa do zwrotu.
Zwrot nie przysługuje, jeśli klient świadomie zgodzi się na utratę tego prawa.
Procedura zwrotu
Klient musi poinformować o chęci zwrotu i fizycznie odesłać produkt (zazwyczaj na własny koszt).Warunek konieczny
Musisz uzyskać od klienta wyraźną zgodę na dostarczenie treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy.
Twoje zadanie w panelu
Standardowa obsługa zwrotu po otrzymaniu przesyłki od klienta.Twoje zadanie w panelu
Koniecznie włącz gotową zgodę!
Znajdziesz ją w: Ustawienia > Treści formalne > Zgody („Rezygnacja z odstąpienia od umowy dla towarów cyfrowych”)Czy ten artykuł był pomocny?