Nowości i zmiany z dnia 23.06.2025

1. Europejski Akt o Dostępności (EAA)

Z dniem 28 czerwca 2025 roku w życie wejdą przepisy związane z implementacją ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług. Wdraża ona do polskiego prawa tzw. Europejski Akt o Dostępności (EAA) – unijną dyrektywę 2019/882. Celem ustawy jest zapewnienie, że kluczowe produkty i usługi będą dostępne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Przedsiębiorcy mają czas do 28 czerwca 2025 roku, aby dostosować swoje produkty i usługi do nowych wymogów.

Wskazówka
Chcesz dowiedzieć się więcej o przepisach? Sprawdź artykuł w naszym Centrum Pomocy: Europejski Akt o Dostępności (EAA) i zapoznaj się ze szczegółami

W związku z obowiązującymi przepisami w Comarch e-Sklep wprowadziliśmy szeroki wachlarz usprawnień. Część z nich obejmują standardowe szablony, które są dostępne w Kreatorze Wyglądu, tj.: Rubin, Szafir, Topaz, One Page Shop oraz Dla Gastronomii.

1.1. Nawigacja klawiaturą w Gotowych Szablonach Comarch

Od teraz możesz swobodnie poruszać się po stronie swojego e-Sklepu używając wyłącznie klawiatury – bez potrzeby korzystania z myszki. To istotne udogodnienie szczególnie dla osób, które mają trudności z poruszaniem rękami lub obsługą tradycyjnych urządzeń wskazujących.

Nawigacja jest intuicyjna – wystarczy użyć klawisza „Tab”, aby wygodnie przemieszczać się między elementami strony, takimi jak formularze czy menu. Aktywny element jest zawsze wyraźnie zaznaczony, a całość zaprojektowaliśmy tak, by zachowywała się przewidywalnie i była łatwa w obsłudze.

1.2. Dostosowanie kolorystyki Gotowych Szablonów Comarch

Gotowe Szablony Comarch, dostępne w Kreatorze Wyglądu, zostały wzbogacone o rozwiązania zapewniające odpowiedni dobór kolorów i kontrastu. Wszystkie motywy spełniają teraz wymagania standardów WCAG 2.1/2.2 – w tym dotyczące minimalnego współczynnika kontrastu: 4.5:1 dla tekstu zwykłego oraz 3:1 dla tekstu dużego.

Zmiany te zostały wprowadzone w domyślnych, gotowych motywach.

1.3. Dostosowanie kolorystyki domyślnych treści wiadomości e-mail

W ramach dostosowania Comarch e-Sklep do przepisów prawa oraz standardów dostępności WCAG, zaktualizowaliśmy również kolorystykę wiadomości e-mail. Zmiany te poprawiają czytelność i dostępność treści dla wszystkich odbiorców.

Jeśli treści nie zostały przez Ciebie zmienione i stanowią domyślne treści, które są dostępne w Comarch e-Sklep, to wystarczy, że zaktualizujesz je poprzez opcję „Przywróć domyślną treść”. 

1.4. Dodatkowe pola dla plików użytkownika i wpisów blogowych

Obrazy dodawane do wpisów blogowych w Comarch e-Sklep mogą teraz zawierać atrybuty Alt oraz Title, które wspierają dostępność i pozytywnie wpływają na SEO.

Pola do ich uzupełnienia dostępne są w panelu administracyjnym, w sekcji Marketing > Blog, podczas tworzenia lub edycji wpisu.

Widok konfiguracji wpisu blogowego z poziomu administracyjnego
Widok konfiguracji wpisu blogowego z poziomu administracyjnego

1.5. Sitemap – utworzenie mapy strony

W Twoim e-Sklepie pojawiła się nowa strona o nazwie „Mapa strony”, którą domyślnie dodaliśmy w stopce witryny. Zawiera ona przejrzystą listę wszystkich dostępnych stron statycznych.

To ważne udogodnienie z punktu widzenia standardów WCAG – mapa strony ułatwia nawigację osobom korzystającym z technologii wspomagających, takich jak czytniki ekranu. Dzięki niej użytkownicy mogą szybko odnaleźć interesujące ich treści, bez konieczności przeszukiwania całej strony.

Przejdź do artykułu i sprawdź, w jaki sposób możesz skonfigurować mapę strony: Jak skonfigurować mapę strony?

Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy zestaw artykułów dopasowanych do indywidualnych potrzeb – w zależności od tego, z jakiego szablonu korzystasz: 

2. Towary cyfrowe w Comarch e-Sklep

W najnowszej odsłonie Comarch e-Sklep udostępniliśmy nową, praktyczną funkcję – możliwość sprzedaży produktów cyfrowych! Od teraz możesz z łatwością oferować swoim klientom e-booki, kursy online, pliki do pobrania czy nagrania audio i wideo.

Towary cyfrowe obsługiwane są w szablonach B2C:

  • One Page Shop,
  • Topaz.

2.1 Towar cyfrowy – nowy typ towaru w Comarch e-Sklep

Aby umożliwić sprzedaż towarów cyfrowych w Comarch e-Sklep udostępniliśmy nowy typ towaru. Od teraz w szybki i prosty sposób określisz, czy sprzedajesz towar fizyczny, czy cyfrowy. Nowy typ ustawisz grupowo z poziomu listy towarów lub bezpośrednio na szczegółach karty produktowej w panelu administracyjnym. Na liście towarów dodaliśmy także nową kolumnę oraz filtr, które pozwolą Ci na szybką identyfikację swoich towarów pod względem ich typu.

Lista towarów w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep z zaznaczeniem nowej kolumny: Typ towaru oraz dedykowanym dla niej filtrze
Nowa kolumna i filtr na liście towarów w Comarch e-Sklep: Typ towaru

Jedyne, czego potrzebujesz to link do pliku z towarem cyfrowym, który chcesz udostępnić w ofercie swojego e-Sklepu. Zasoby możesz udostępnić przy pomocy Comarch IBARD lub na własnym hostingu.

Szczegóły towaru w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep z wyróżnieniem nowego pola do edycji: typ towaru i link do towaru cyfrowego
Typ towaru i link do zasobu na szczegółach karty w panelu administracyjnym

Więcej o informacji o dostępnych typach znajdziesz w artykule: Typy towarów w Comarch e-Sklep

2.2. Wysyłka elektroniczna – nowy typ i metoda dostawy

Sprzedaż produktów cyfrowych wymaga dedykowanej formy dostawy, dzięki której kupujący otrzyma swój towar natychmiast po zaksięgowaniu płatności. Oznacza to, że od dziś znajdziesz w ustawieniach swojego e-Sklepu nową metodę dostawy: Wysyłka elektroniczna. Dzięki niej możesz sprzedawać treści cyfrowe zapewniając błyskawiczną dostawę towarów w formie wiadomości e-mail do kupującego.

Wysyłka elektroniczna – nowa metoda dostawy w ustawieniach Comarch e-Sklep

Aktywuj Wysyłkę elektroniczną i dodaj ją do swojego Cennika dostaw, aby w pełni przygotować swój e-Sklep do sprzedaży towarów cyfrowych.

Dla jeszcze większej wygody klientów wprowadziliśmy także nowy szablon wiadomości e-mail, który automatycznie informuje o dostępności zakupionych plików do pobrania. Wystarczy jedno kliknięcie – klient może pobrać treści cyfrowe bezpośrednio z wiadomości e-mail, szybko i bez zbędnych kroków.

2.3 Zautomatyzowana obsługa zamówień na towary cyfrowe

Sprzedawaj produkty cyfrowe – szybko, wygodnie i w pełni automatycznie! Nowa funkcjonalność to odpowiedź na potrzeby współczesnych klientów oraz ogromna szansa dla sklepów, które chcą rozwijać swoją ofertę bez ograniczeń logistycznych. E-booki, kursy, pliki do pobrania czy nagrania – teraz możesz oferować je z łatwością, zapewniając swoim klientom błyskawiczny dostęp do zakupionych treści.

Prosto i intuicyjnie – dla Ciebie i Twoich klientów

Cały proces zakupu produktów cyfrowych został zaprojektowany z myślą o maksymalnej prostocie i wygodzie użytkownika. W szablonach Topaz i One Page Shop towary cyfrowe są wyraźnie oznaczone etykietą „Produkt cyfrowy”, dzięki czemu klienci łatwo je rozpoznają.

Prezentacja towaru cyfrowego na liście           w szablonie Topaz

Co więcej – jeśli oferujesz np. książkę w wersji papierowej oraz jako e-book, możesz powiązać je w systemie ERP jako warianty (tzw. towary zgrupowane). Dzięki temu klient może wygodnie wybrać preferowaną formę zakupu, bez zbędnych komplikacji.

Szczegóły towaru cyfrowego w szablonie Topaz

Szybka płatność, błyskawiczna dostawa

Nowa funkcjonalność inteligentnie dopasowuje cały proces zakupowy do rodzaju zamówienia:

  • W przypadku zamówień wyłącznie cyfrowych realizowana jest dostawa Wysyłka elektroniczna, a płatność realizowana jest z góry – za pomocą szybkich i bezpiecznych metod online.
  • Dla zamówień mieszanych (cyfrowe i fizyczne) system prezentuje standardowe formy dostawy fizycznej, jednocześnie automatycznie informując klienta o przesłaniu cyfrowych treści e-mailem.

Cały proces jest w pełni zautomatyzowany – po opłaceniu zamówienia Comarch e-Sklep samodzielnie wysyła link do pobrania zakupionych plików, bez potrzeby ręcznego zaangażowania sprzedawcy.

Produkt w kilka chwil po zakupie

Po zaksięgowaniu płatności system działa błyskawicznie – e-mail z linkiem do pobrania trafia bezpośrednio do klienta. Dodatkowo zakupione pliki są dostępne także w profilu klienta, w zakładce „Zamówienia”, co umożliwia wygodne pobranie treści w dowolnym momencie.

Towar cyfrowy dostępny do pobrania z Profilu Klienta – szablon Topaz

Dlaczego warto?

  • Zero kosztów dostawy – wszystko odbywa się online, bez logistyki,
  • Natychmiastowa realizacja zamówienia – klient otrzymuje pliki zaraz po opłaceniu,
  • W pełni zautomatyzowany proces – bez potrzeby ręcznego wysyłania treści,
  • Nowe możliwości dla Twojego sklepu – poszerz ofertę bez ograniczeń magazynowych i wysyłkowych.

Rozszerz swoją ofertę o produkty cyfrowe i zautomatyzuj proces ich dostarczania dzięki nowej funkcji Comarch e-Sklep!

Dodatkowe materiały na temat nowych możliwości znajdziesz w kategorii Towary cyfrowe.

3. (PIM) Product Information Management

W Comarch e-Sklep nieustannie rozwijamy funkcje zarządzania informacją o produkcie (PIM), aby dostarczyć Ci nowoczesne i skuteczne narzędzia. Zdajemy sobie sprawę, jak istotne jest sprawne zarządzanie danymi produktowymi, dlatego wprowadziliśmy szereg usprawnień, które ułatwią codzienną pracę, zwiększą efektywność i wspomogą rozwój Twojego e-biznesu.

3.1. Wielojęzyczne generowanie opisów towarów za pomocą AI

Chcesz szybciej tworzyć opisy produktów i dotrzeć do klientów na całym świecie? Teraz to łatwiejsze niż kiedykolwiek! W najnowszej wersji Comarch e-Sklep wprowadziliśmy innowacyjną funkcję automatycznego generowania opisów towarów aż w sześciu językach.

  • polskim,
  • angielskim,
  • niemieckim,
  • francuskim,
  • rosyjskim,
  • ukraińskim.

Dzięki temu możesz błyskawicznie przygotować profesjonalne i spójne opisy produktów, oszczędzając cenny czas zarówno na tworzenie treści w języku polskim, jak i na tłumaczenia. To narzędzie otwiera drzwi do nowych rynków i znacząco zwiększa Twoje szanse na międzynarodowy sukces, jednocześnie usprawniając zarządzanie treścią na rodzimym rynku.

3.2. Edycja towarów bezpośrednio w panelu Comarch e-Sklep

Od teraz możesz edytować podstawowe informacje o towarze bezpośrednio w panelu Comarch e-Sklep – bez konieczności przełączania się do systemu ERP. To istotne ułatwienie, które pozwala zaoszczędzić czas i znacząco upraszcza codzienne procesy zarządzania ofertą.

Nowo dodane pola do edycji to:

  • Nazwa i opis towaru,
  • Słowa kluczowe do wyszukiwarki sklepu,
  • Tłumaczenia nazwy, opisu towaru oraz słów kluczowych,
  • Dostępność,
  • Kontrola stanów magazynowych,
  • Okres gwarancji,
  • Etykieta,
  • Kod EAN,
  • Kraj pochodzenia,
  • Marka,
  • Numer katalogowy,
  • Producent,
  • Kod producenta,
  • Towar podlega rabatowaniu,
  • Waga towaru,
  • Waga towaru z opakowaniem,
  • Koszt dostawy.

Po więcej szczegółów zapraszamy do artykułu: Jak edytować towar w Comarch e-Sklep?

4. Nowości w integracji z EmpikPlace

4.1. EmpikPlace – częściowa akceptacja zamówień

W nowej wersji Comarch e-Sklep wprowadziliśmy funkcję częściowej akceptacji pozycji w zamówieniach z EmpikPlace. To istotne udogodnienie, które daje Ci większą elastyczność w zarządzaniu realizacją zamówień.

Od  teraz możesz samodzielnie zdecydować, które produkty z zamówienia chcesz zrealizować, a które odrzucić. Wystarczy zaznaczyć wybrane pozycje na liście towarów i zatwierdzić ich akceptację. Pozostałe, niezaakceptowane pozycje zostaną automatycznie odrzucone i nie będzie możliwości ich późniejszego przywrócenia.

Więcej o integracji znajdziesz w kategorii: Platforma EmpikPlace.

5. Pozostałe nowości i zmiany w Comarch e-Sklep

5.1. Kupony rabatowe – wybór ceny początkowej do naliczenia promocji

Od teraz w Comarch e-Sklep znajdziesz dodatkowy parametr pozwalający ustalić, od jakiej ceny towaru zostanie naliczony kupon promocyjny, gdy pozwalasz na łączenie kuponów z innymi rabatami w Twoim sklepie.

Podczas konfiguracji wybierzesz, czy kupon rabatowy będzie naliczał się od:

  • ceny początkowej towaru, przed naliczeniem innych rabatów klienta,
  • ceny obniżonej o przysługujące rabaty dla klienta. 

Więcej na temat kuponów rabatowych i promocji w Comarch e-Sklep przeczytasz w sekcji Ceny i Rabaty. 

5.2. Logo Twojego e-Sklepu w wyszukiwarkach

Udoskonaliliśmy funkcję dotyczącą faviconów w Twoim e-Sklepie. Od teraz zapewniamy ich walidację, aby obrazy były zgodne zwłaszcza z wytycznymi Google. Dzięki temu możesz mieć pewność, że ich ikony są optymalnie dostosowane do wymagań wyszukiwarki, co przekłada się na lepszą widoczność i profesjonalny wygląd strony w wynikach wyszukiwania. Od dziś dodasz także dedykowane ikony dla aplikacji PWA/TWA Twojego e-Sklepu.

Przejdź do artykułu i sprawdź jak poprawnie dodać ikonę dla faviconu oraz aplikacji PWA/TWA: Jak skonfigurować favicon, by był on widoczny w wyszukiwarkach?

Comarch e-Sklep – wymagania

Comarch e-Sklep 2025.4 współpracuje z systemami ERP
w następujących wariantach:
Light, Standard, Enterprise B2B
Comarch ERP XT aktualna wersja niedostępny
Comarch ERP Optima 2025.x 2025.x
Comarch ERP XL 2024.x, 2025.x 2024.x, 2025.x
Comarch ERP Altum informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Altum informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Altum
Comarch ERP Enterprise informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Enterprise niedostępny
Wersja 2025.4 obsługuje protokół synchronizacji z ERP w wersji 17.0.
Wskazówka

Do konfiguracji Comarch e-Sklep 2025.4 wymagana jest jedna z przeglądarek w najnowszej wersji:

  • Google Chrome,
  • Mozilla Firefox,
  • Opera,
  • Safari dla komputerów Mac.

W przypadku niższej wersji przeglądarki, podczas logowania do panelu administracyjnego wyświetli się stosowny komunikat o nieprawidłowej wersji przeglądarki wraz z linkami do aktualnych wersji przeglądarek.

Minimalna szerokość sklepu to 980 pikseli. Zalecana rozdzielczość w przypadku korzystania z Comarch e-Sklep to 1280×800 pikseli.

Czy ten artykuł był pomocny?