RODO
Nowa dyrektywa unijna wprowadza zmiany w zakresie ochrony danych osobowych, ale nie wyznacza ścisłych reguł jakie mają zostać spełnione. To od każdej firmy, specyfiki działania oraz organizacji pracy zależeć będą wdrożone mechanizmy. Każdy przedsiębiorca powinien przeprowadzić analizę ryzyk i określić jakie procedury potrzebuje wprowadzić – od ograniczeń w dostępach fizycznych do poszczególnych pomieszczeń, aż po zakres zapisu informacji o działaniu użytkownika w systemie ERP i e-Commerce. Stąd właśnie nie można mówić o zgodności tylko oprogramowania z nową ustawą, ale całym procesie, który będzie zobligowany wdrożyć przedsiębiorca.
Mając na uwadze powyższe system Comarch e-Sklep jest nieustannie rozwijany o narzędzia wspierające wdrażanie procedur, zgodnie z analizą przeprowadzoną w przedsiębiorstwie. Dotyczyć one będą rejestrowania użytkowania programu, przetwarzania danych przez użytkownika w programie, anonimizowania danych, prawa do zapomnienia czy zgód na przetwarzanie danych osobowych Klientów.
1 Nowości
1.1 Odbiór w punkcie DHL
W wersji 2018.6 w Comarch e-Sklep wprowadzono obsługę odbioru osobistego w punktach DHL Parcel.
Kontrahent po wybraniu tego sposobu dostawy na zamówieniu otrzymuje możliwość wyboru punktu odbioru z mapy dostarczanej przez DHL Parcel.
1.2 Odbiór w punkcie Poczta Polska
W wersji 2018.6 w Comarch e-Sklep wprowadzono obsługę odbioru osobistego w punktach odbioru Poczty Polskiej.
Kontrahent po wybraniu tego sposobu dostawy na zamówieniu otrzymuje możliwość wyboru punktu odbioru z mapy dostarczanej przez Pocztę Polską.
1.3 Lookbook
W Comarch e-Sklep wprowadzamy Lookbook, czyli funkcję, która pozwala na dodanie serii zdjęć dotyczących na przykład kolekcji ubrań, czy też serii narzędzi warsztatowych, na których można dodać pinezki z towarami dostępnymi w sklepie.
Klient przeglądający Lookbook po najechaniu na pinezkę zobaczy miniaturkę towaru dostępnego w sklepie, na przykład garnitur prezentowany na zdjęciu, oraz link do towaru w sklepie. Lookbook może stanowić inspiracje zakupowe, atrakcyjną prezentację wielu towarów lub być katalogiem zakupowym. W wersji 2018.6 przy punktach odbioru osobistego dodano możliwość przypisania magazynu powiązanego z danym punktem. Pozwala to klientowi na sprawdzenie na szczegółach towaru jego dostępności w określonym punkcie sprzedaży. Stan magazynowy z określonego salonu pobierany jest online poprzez Comarch e-Sklep Sync. W szablonie graficznym Szafir wprowadzono pobieranie danych klienta z GUS podczas rejestracji. Funkcję można włączyć lub wyłączyć w ustawieniach szablonu graficznego, dodatkowo dodano parametr, który określa, czy klient może edytować swoje dane pobrane z GUS. W szablonie graficznym Szafir dodano nowe menu Promocje. Menu jest dostępne dla zalogowanego klienta na belce obok wyszukiwania zaawansowanego. Obszar zawiera rabaty obowiązujące dla klienta. W wersji 2018.6 wprowadzono w sklepie zmiany w integracji z Google Analytics przez Google Tag Manager. Dla użytkowników posiadających najnowszą wersję sklepu z najnowszymi darmowymi szablonami Comarch, konfiguracja integracji nie wymaga ingerencji w kod szablonu. Dodatkowo w ramach optymalizacji umożliwiono śledzenie kroków zamówienia oraz usprawniono śledzenie zamówień, w szczególności tych z wybraną płatnością online. Więcej informacji znajdziesz w dedykowanej instrukcji dostępnej w Centrum Pomocy Comarch e-Sklep. W darmowych szablonach Comarch dodano nowy plik, który pozwala na łatwiejsze dodawanie nowych stron z zachowaniem domyślnego wyglądu sklepu. Plik user-page.html wybrany na nowej stronie, pozwala na stworzenie strony z zachowaniem stylu reszty sklepu, która będzie zwracać tekst z przypisanego do niej obiektu tekstowego. Więcej informacji znajdziesz w dedykowanej instrukcji dostępnej w Centrum Pomocy Comarch e-Sklep. W panelu administracyjnym w sekcji Mój profil/Zamów dodatek dodano możliwość zamówienia Comarch e-Sklep Mobile czyli dedykowanej aplikacji sklepu dla urządzeń z systemem Android i iOS. Aktualną cenę dodatku można znaleźć w cenniku Comarch e-Sklep. W wersji 2018.6 wprowadzono możliwość wskazania, podczas tworzenia aukcji, konkretnego wariantu (cechy) wystawianego towaru. Podczas przekształcania transakcji z takim towarem, na zamówienie przepisywany jest wybrany wariant. Podczas realizacji zamówienia pomniejszane są stany magazynowe wybranego wariantu. W plikach dla porównywarek cenowych dodano nową cenę poprzednia cena netto. W celu skorzystania z ceny w pliku szablonu, cenę można wywołać po odwołaniu się do SubtotalPreviousPrice. W konfiguracji paczkomatów InPost dodano parametr Nadawanie w paczkomacie. Domyślnie parametr ma wartość NIE. Zmieniono mechanizm synchronizacji, obecnie podczas wysyłki kontrahentów do systemu ERP pomijani są kontrahenci zanonimizowani, którzy nie byli jeszcze wysyłanie do systemu ERP. Wprowadzono możliwość definiowania sposobu odbioru osobistego użytkownika. Pozwala to na dodanie kolejnego sposobu odbioru osobistego oraz import punktów odbioru dla niego. W wersji 2018.6 zmieniono sposób obsługi punktów odbioru osobistego w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep. W panelu administracyjnym w obszarze Ustawienia/Płatności i dostawy/Odbiór osobisty zebrano następujące sposoby odbioru osobistego: Dodatkowo administrator sklepu otrzymał możliwość dodawania własnego sposobu odbioru osobistego wraz z możliwością importu punktów odbioru osobistego z pliku XML. Od wersji 2018.6 zaprzestajemy wsparcia dla przeglądarki Internet Explorer w wersji starszej niż 11. Zmiana zostaje wprowadzona zarówno w najnowszych szablonach Comarch, jak i w panelu administracyjnym. Po wejściu ze starszej przeglądarki zostanie wyświetlony komunikat Ta wersja przeglądarki nie jest obsługiwana. Zaktualizuj ją, aby móc korzystać ze sklepu. W darmowych szablonach Comarch przeprowadzono optymalizację plików CSS i JavaScript. Minimalizacja kodu w plikach ma na celu zmniejszenie ich wagi i przyspieszenie ładowania stron. Prezentację stanów magazynowych w szablonie Szafir oparto o ustawienia przedziałów z panelu administracyjnego. Z ustawień szablonu usunięto dodatkową konfigurację. W panelu administracyjnym z obszaru z ustawieniami Allegro usunięto sekcję Komentarze do aukcji. Zmiana podyktowana została zmianami w komentarzach po stronie serwisu. Zoptymalizowano generowanie mapy strony XML. W przypadku towarów grupujących do mapy zwracany jest tylko towar nadrzędny. Zmieniono sposób generowania grup towarowych w mapie strony XML, grupa główna nie jest generowana w pliku. Zmieniono komunikat występujący w przypadku błędnie skonfigurowanej skrzynki e-mail. Teraz klient sklepu w takiej sytuacji otrzyma informację, że funkcja jest tymczasowo niedostępna. W darmowych szablonach Comarch udostępnianych z wersją 2018.6 wprowadzono następujący sposób wyświetlania poniższych punktów odbioru osobistego: Poprawiono obsługę menu w nagłówku w szablonie. Menu zostało oparte o nowy obiekt, co pozwoliło na ujednolicenie jego konfiguracji w wersji mobilnej i desktop. W szablonie Agat poprawiono mechanizm działania wyszukiwania zaawansowanego. Wyszukiwanie zaawansowane wywołane na stronie kategorii działa globalnie. Poprawiono również wybór kategorii wyszukiwania. Poprawiono wywoływanie skryptów odpowiedzialnych za przekazywanie danych do serwisu Opineo. Poprawiono mechanizm dodawania i edycji administratorów dla sklepów w wersji standard. Do konfiguracji Comarch e-Sklep 2018.6 wymagana jest jedna z przeglądarek: ■ Google Chrome 65 lub wyższa ■ Mozilla FireFox 59 lub wyższa ■ Opera 50 lub wyższa ■ Microsoft Edge 12 lub wyższa ■ Microsoft Internet Explorer 11 lub wyższa ■ Safari dla komputerów Mac W przypadku niższej wersji przeglądarki, podczas logowania do Panelu Administracyjnym wyświetli się stosowny komunikat o nieprawidłowej wersji przeglądarki, wraz z linkami do aktualnych wersji przeglądarek. Minimalna szerokość sklepu to 980 pikseli. Zalecana rozdzielczość w przypadku korzystania z Comarch e-Sklep to 1280×800 pikseli. Obsługa nowego panelu za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów) wymaga korzystania z poniższych systemów operacyjnych i przeglądarek: ■ Android 6 oraz kolejne wersje – Google Chrome 65 lub wyższa, ■ Android 6 oraz kolejne wersje – Mozilla FireFox 59 lub wyższa, ■ iOS 10 oraz kolejne wersje – Safari. Czynności do wykonania po aktualizacji sklepu do wersji 2018.6 z wersji wcześniejszych Po aktualizacji należy ponownie wprowadzić dane dostępowe dla paczkomatów InPost. Od wersji 2018.6 Comarch e-Sklep będzie obsługiwał tylko API ShipX. Jeżeli chcesz wykorzystać w pełni możliwości integracji, załaduj aktualny szablon i skonfiguruj Google Tag Manager zgodnie z instrukcją dostępną w Centrum Pomocy Comarch e-Sklep. W przypadku aktualizowanego sklepu, w celu skorzystania z Lookbook należy dodać nową stronę w obszarze Wygląd sklepu/Strony, następnie wybrać dla niej plik lookbook.html w obszarze Wygląd sklepu/Ustawienia/Edytuj ustawienia zaawansowane/Strony, na koniec ustawić nową stronę jako funkcjonalną dla Lookbook w Wygląd sklepu/Strony. Po wykonaniu tych czynności możesz dodać link do strony na przykład w stopce strony. Nowy katalog do Lookbook dodasz w obszarze z konfiguracją bannerów. W ustawieniach szablonu możesz skonfigurować, czy dane mają być pobierane, oraz czy kontrahent będzie miał możliwość ich edycji po pobraniu. Przypominamy, że ze względów bezpieczeństwa, w infrastrukturze serwerowej Comarch, od dnia 01 września 2018r. wyłączamy w procesie synchronizacji protokół TLS 1.0, który nie spełnia obecnych standardów bezpieczeństwa. Oznacza to brak możliwości synchronizacji danych z systemów operacyjnych starszych niż Windows 7 oraz systemów: Od wersji 2018.6 zaprzestajemy wsparcia dla przeglądarek Internet Explorer w wersji niższej niż 11. Użytkownicy z niższą wersją przeglądarki Internet Explorer nie będą mogli korzystać z e-Sklepu oraz panelu administracyjnego. Przy wejściu ze starszej przeglądarki, zostanie wyświetlony stosowny komunikat.
1.4 Sprawdzanie dostępności w punkcie odbioru (tylko w wersji B2B)
1.5 Szablon graficzny Szafir
1.5.1 Pobieranie danych z GUS
1.5.2 Menu promocje
1.6 Obsługa Universal Analytics przez Google Tag Manager
1.7 Nowa strona w szablonie
1.8 Zamawianie Sklepu mobile z panelu
1.9 Cechy Allegro
1.10 Poprzednia cena netto w porównywarkach cen
1.11 Nadawanie w paczkomacie InPost
1.12 Anonimizacja kontrahenta a synchronizacja z systemem ERP
1.13 Własny sposób odbioru osobistego
2 Zmiany
2.1 Obsługa punktów odbioru osobistego
2.2 Brak wsparcia dla starszych wersji przeglądarki Internet Explorer
2.3 Optymalizacja plików CSS szablonów graficznych
2.4 Konfiguracja prezentacji stanów magazynowych w szablonie Szafir
2.5 Komentarze w ustawieniach Allegro
2.6 Mapa strony XML
2.6.1 Towary grupujące w mapie strony XML
2.6.2 Grupa główna w mapie strony XML
2.7 Komunikat w przypadku błędnie skonfigurowanej skrzynki e-mail
2.8 Szablony graficzne Comarch a prezentacja punktów odbioru osobistego
3 Poprawiono
3.1 Szablon graficzny Agat
3.1.1 Menu w nagłówku
3.1.2 Wyszukiwanie zaawansowane
3.2 Zgoda na Opineo
3.3 Edycja administratorów w sklepie standard
Comarch e-Sklep – wymagania
Comarch e-Sklep 2018.6 współpracuje z systemami ERP
w następujących wersjach
Light. Standard, Enterprise
B2B
Comarch ERP Optima
2018.x
2018.x
Comarch ERP Altum
2018.1
2018.1
Comarch ERP XL
2018.x
2018.x
Comarch ERP XT
aktualna wersja dostępna na stronie www.erpxt.pl
niedostępny
Comarch ERP Enterprise
informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Enterprise
niedostępny
Wersja 2018.6 obsługuje protokół synchronizacji z ERP w wersji 12.0.
Aktualizacja do wersji 2018.6
Konfiguracja InPost
Konfiguracja Google Tag Manager
Lookbook
Pobieranie danych z GUS w szablonie Szafir
WAŻNE Zmiany w protokole synchronizacji
WAŻNE Wsparcie dla przeglądarki Internet Explorer
Czy ten artykuł był pomocny?