Wstęp
Dowiedziałeś się już z wcześniejszych artykułów o integracji oraz importowaniu towarów dla serwisu Amazon. Tutaj znajdziesz natomiast informacje na temat pobierania i realizacji zamówień z platformy sprzedażowej Amazon.
Proces realizacji zamówienia:
Gdzie pojawiają się zamówienia z serwisu Amazon?
Po złożeniu zamówienia przez klienta w Amazon, trafia ono do panelu administracyjnego e-Sklepu i jest widoczne na liście zamówień w zakładce Sprzedaż/ Zamówienia.
Na tej liście możesz odczytać wszystkie potrzebne informacje o zamówieniu: jego numer, datę, stan realizacji, źródło pochodzenia itp.
Następnie w procesie synchronizacji zamówienia z Amazon wysyłane są do systemu ERP.
Co znajdę na zakładce Zamówienia?
W panelu administracyjnym Comarch e-Sklep w menu Amazon/ Zamówienia widoczna jest lista zamówień pobranych z tego serwisu. Transakcje prezentowane są na zakładkach:
-
-
- Do realizacji,
- Zrealizowano.
-
Lista, na każdej zakładce, składa się z kolumn:
- ID – kolejny numer zamówienia w e-Sklepie (kolumna z możliwością sortowania i filtrowania),
- Status zamówienia Amazon – pobrany z serwisu (kolumna z możliwością sortowania i filtrowania po statusach zdefiniowanych na liście możliwych statusów),
- Wartość zamówienia z kosztami przesyłki – pobrana z serwisu,
- Waluta – w jakiej jest pobranie zamówienie z Amazon,
- Data sprzedaży – data i godzina złożenia zamówienia przez Klienta w serwisie Amazon (kolumna z możliwością sortowania i filtrowania),
- Nr zamówienia Amazon – numer zamówienia pobrany z serwisu (kolumna z możliwością filtrowania),
- Serwis – nazwa serwisu Amazon, z którego pobrano zamówienie (kolumna z możliwością filtrowania),
- Login Amazon – nazwa konta Amazon, z którego pobrano zamówienie.
Co mogę zrobić na zakładce Do realizacji?
Na zakładce Do realizacji dostępna jest lista zamówień pobranych z serwisu Amazon. Po dodaniu nowego konta Amazon w panelu administracyjnym Comarch e-Sklep pobierane są wszystkie zamówienia, które zostały złożone od czasu przyłączenia konta Amazon (także te niepowiązane z ofertami w aplikacji).
Przyciski na liście Amazon/ Zamówienia/ Do realizacji:
- Stwórz zamówienia – służy do ręcznego przekształcania zamówień Amazon do zamówień w e-Sklepie (widocznych wówczas na zakładce Zrealizowano), a następnie dalszego przesłania ich do systemu ERP. Opcja stworzy zamówienia tylko dla ofert Amazon powiązanych z towarami z e-Sklepu. Przycisk nie pozwala na tworzenie zamówień dla pojedynczych zamówień z listy. Jest to globalne ustawienie, które działa dla wszystkich zamówień spełniających warunki. Do zamówień przekształcane są tylko zamówienia, które są powiązane z towarem w Comarch e-Sklep – zamówienia podświetlone na biało;
- Pobierz zamówienia Amazon – umożliwia pobranie zamówień z serwisu Amazon. Po kliknięciu należy wybrać nazwę serwisu, z którego mają zostać zaczytane zamówienia do e-Sklepu, a także ustawić datę.
- Powiąż seryjnie oferty – pozwala na ręczne powiązanie wielu ofert z portalu Amazon z towarami widniejącymi w e-Sklepie za pomocą pliku XML o odpowiedniej strukturze. Więcej informacji w rozdziale Import powiązań towarów dla serwisu Amazon.
Szczegóły zamówienia na zakładce Do realizacji
-
-
- Numer zamówienia pobrany z serwisu Amazon,
- Status zamówienia,
- Data i godzina złożenia zamówienia przez Klienta w Amazon,
- login sprzedawcy oraz nazwa serwisu,
- sekcja Zamówione towary, w której wyświetlone są zamówione towary wraz z numerem ASIN z Amazon, ilość zamówionych towarów wraz z ceną jednostkową w walucie, ilość wysłana, wartość zamówienia, koszt dostawy oraz łączna wartość zamówienia z kosztem przesyłki,
- sekcja Kupujący, w której widoczne są dane kupującego: zamaskowany adres e-mail,
- sekcja Odbiorca, w której wyświetlony jest adres wysyłki podany przez kupującego podczas składania zamówienia,
- sekcja Płatność, w której widoczna jest zapłacona kwota z walutą oraz forma płatności,
- sekcja Dostawa, w której widoczny jest koszt dostawy oraz sposób dostawy.
-
Co znajdę na zakładce Zrealizowano?
Na zakładce Zrealizowano prezentowana jest lista transakcji, z których zostały utworzone zamówienia. Takie zamówienia widoczne są również w panelu w menu Sprzedaż/ Zamówienia. Wystarczy użyć filtra.
Szczegóły zamówienia na zakładce Zrealizowano
-
-
- Numer zamówienia pobrany z serwisu Amazon,
- Status zamówienia,
- Data i godzina złożenia zamówienia przez Klienta w Amazon,
- numer zamówienia w sklepie wraz z przyciskiem Przejdź do zamówienia, po kliknięciu w który zostaniesz przeniesiony na szczegóły zamówienia w menu Sprzedaż/ Zamówienia,
- login sprzedawcy oraz nazwa serwisu,
- sekcja Zamówione towary, w której wyświetlone są zamówione towary wraz z numerem ASIN z Amazon, ilość zamówionych towarów wraz z ceną jednostkową w walucie, ilość wysłana, wartość zamówienia, koszt dostawy oraz łączna wartość zamówienia z kosztem przesyłki,
- sekcja Kupujący, w której widoczne są dane kupującego: zamaskowany adres e-mail,
- sekcja Odbiorca, w której wyświetlony jest adres wysyłki podany przez kupującego podczas składania zamówienia,
- sekcja Płatność, w której widoczna jest zapłacona kwota z walutą oraz forma płatności,
- sekcja Dostawa, w której widoczny jest koszt dostawy oraz sposób dostawy.
-
Na zamówieniu Amazon, które jest zrealizowane dla każdej pozycji wykazywana jest cena netto, cena brutto oraz stawka VAT wyliczana na podstawie danych wartościowych, jakie zostaną przekazane przez serwis.
Jak zrealizować zamówienie w systemie ERP?
Po synchronizacji, zamówienia z Amazon należy zrealizować w systemie ERP, czyli wygenerować do nich list przewozowy (wraz z wszelkimi danymi do wysyłki) oraz utworzyć dokumenty sprzedaży.
Potem, w procesie synchronizacji informacje o realizacji zamówienia Amazon (list przewozowy oraz dokument sprzedaży) są przesyłane z systemu ERP do e-Sklepu, a następnie przekazywane do marketplace’u. Na tej podstawie Amazon zmieni status zamówienia, informując klienta o szczegółach przesyłki.