Nowości i zmiany z dnia 29.09.2025

1. Ustawa kaucyjna w Comarch e-Sklep

Źródło: systemkaucyjny.gov.pl

Z dniem 1 października 2025 roku wchodzi w życie ustawa o systemie kaucyjnym, która nakłada nowe obowiązki na sprzedawców napojów w określonych typach opakowań. Zmiany dotyczą zarówno sprzedaży stacjonarnej, jak i internetowej.

Ustawa kaucyjna wprowadza następujące rozwiązania:

  • system kaucyjny obejmujący wybrane opakowania, takie jak plastikowe butelki, szkło oraz puszki,
  • doliczanie kaucji do ceny towaru,
  • możliwość zwrotu opakowań bez konieczności posiadania paragonu – zwrot kaucji za opakowania,
  • obowiązek przystąpienia do operatora systemu kaucyjnego przez producentów i sprzedawców.
Źródło: systemkaucyjny.gov.pl

Szczegółowe informacje na temat Ustawy znajdziesz pod adresem: systemkaucyjny.gov.pl

W celu zapewnienia zgodności platform e-commerce z nowymi przepisami, wprowadziliśmy w Comarch e-Sklep szereg usprawnień umożliwiających wygodne zarządzanie produktami objętymi systemem kaucyjnym:

  • Wyraźne oznaczenie towaru: W sklepie internetowym towary posiadają widoczne oznaczenie, że są objęte kaucją. Dostosowaliśmy wszystkie szablony Comarch do nowych wytycznych, a kaucja towaru wyświetlana jest: na szczegółach towaru, na liście towaru, w koszyku zakupowym, w sekcjach z towarami polecanymi, w profilu Klienta na szczegółach zamówienia,
  • Automatyczne naliczanie kaucji: Wartość i ilość kaucji są automatycznie dodawane do zamówienia i widoczne w każdym miejscu, gdzie wyświetlana jest cena towaru,
  • Przejrzyste informacje w panelu administracyjnym: W panelu dostępne są czytelne informacje o kaucji przypisanej do danego towaru oraz możliwość filtrowania listy towarów po tych, które są objęte systemem kaucyjnym,
  • Wymianę danych o kaucjach między Comarch e-Sklep a systemami Comarch ERP: Informacje o kaucjach będą konfigurowane w systemie Comarch ERP, a następnie odbierane przez e-Sklep i prezentowane w odpowiednich miejscach dla kupującego oraz sprzedawcy w panelu. Zamówienia na towary objęte kaucją będą przekazywane do systemu ERP z informacją o ilości oraz wartości kaucji na transakcji celem dalszej obsługi zamówienia, a także rozliczenia kaucji.
Prezentacja kaucji na liście towarów w szablonie Topaz (B2C)
Prezentacja kaucji w koszyku zakupowym, w szablonie Topaz (B2C)
Wskazówka
Kaucje na towarze należy skonfigurować w systemie Comarch ERP według instrukcji i wytycznych posiadanego systemu, a następnie w ramach synchronizacji udostępnić je do Comarch e-Sklep. Więcej informacji na temat konfiguracji kaucji na towarach szukaj w Centrum Pomocy swojego systemu Comarch ERP.

Do pełnej obsługi systemu kaucyjnego wymagane są:

  • aktualna usługa Comarch e-Sklep (nowości z dnia 29.09.2025);
  • aktualny szablon graficzny Comarch,
  • aktualna wersja systemu Comarch ERP obsługująca system kaucyjny (więcej informacji w Centrum Pomocy Comarch ERP).

2. Ustawa kaucyjna w serwisie Allegro

W związku z wejściem w życie ustawy o systemie kaucyjnym, Allegro wprowadza zmiany w regulaminie oraz mechanizmach sprzedaży, które mają na celu zapewnienie zgodności z nowymi wymogami. Najważniejsze zmiany dla sprzedawców to:

  • Obowiązek informacyjny: Sprzedawcy będą zobowiązani do wyraźnego oznaczania w ofertach, że towar jest objęty kaucją,
  • Pobieranie kaucji: Kaucja będzie pobierana w momencie sprzedaży i nie może być wliczona w cenę produktu – musi być widoczna jako osobna pozycja,
  • Kaucja a koszty dostawy: Kwota kaucji nie będzie wliczana do minimalnej wartości zamówienia uprawniającej do darmowej dostawy w ramach usługi Allegro Smart!
Wskazówka
Obowiązek pobrania kaucji dotyczy wszystkich transakcji, również tych realizowanych między firmami (B2B).

Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami na stronie Allegro, aby jak najlepiej przygotować swój biznes na nadchodzące zmiany.

W Comarch e-Sklep wprowadziliśmy:

  • możliwość ustawienia kaucji na formularzu tworzenia oraz edycji oferty,
  • pobieranie i obsługę zamówień na towary objęte kaucją,
  • automatyczne mapowanie kaucji na towarach w e-Sklepie z ofertą Allegro.
Konfiguracja kaucji na ofercie Allegro

Więcej informacji znajdziesz w naszym Centrum Pomocy: Jak obsłużyć kaucje w zamówieniach Allegro?

Comarch ChatERP to narzędzie, które jest przez nas regularnie rozwijane i wzbogacane o nowe możliwości. ChatERP od teraz nie tylko odpowiada na podstawowe pytania na temat usługi Comarch e-Sklep, ale może stać się Twoim Wirtualnym Asystentem, który będzie wspierał Cię w zarządzaniu sprzedażą. W ramach współpracy z Comarch ChatERP uruchomiliśmy dodatkowe funkcje w obszarze Zamówień, w ramach których istnieje możliwość zlecania Sztucznej Inteligencji wykonywania prostych zadań na danych w Twoim e-Sklepie.

W ramach funkcjonalności Wirtualny Asystent może m.in.:

  • sprawdzać informacje o najlepiej sprzedających się towarach,
  • zwracać informację o zamówieniach z danego dnia lub w danym przedziale czasowym lub kwotowym,
  • sprawdzać stan realizacji zamówienia,
  • wyszukiwać reklamacje po numerze.

4. Powiadomienia e-mail dla administratorów

W ramach najnowszej aktualizacji udostępniamy możliwość wprowadzenia dodatkowej komunikacji mailowej dot. bieżącej obsługi e-Sklepu. Od teraz, jako administrator możesz zdecydować, czy oraz jakie dodatkowe powiadomienia e-mail chcesz otrzymywać na wybrany przez siebie adres e-mail. Wybierzesz także częstotliwość wysyłki powiadomień, aby dopasować je do swoich potrzeb w codziennej pracy.

Od dziś możesz aktywować powiadomienia e-mail na temat:

  • Aktywnych błędów powstałych w trakcie synchronizacji z systemem Comarch ERP,
  • Błędu w synchronizacji Comarch e-Sklep Sync,
  • Błędu synchronizacji Zamówień,
  • Wygaśnięcia tokenu Allegro,
  • Braku produktu w sklepie,
  • Pojawienia się nowego klienta w sklepie.
Mój profil > Sklepy > Szczegóły wybranego e-Sklepu > Powiadomienia e-mail

5. Nowości w szablonach Comarch

5.1. Program lojalnościowy w szablonie Rubin

Z radością informujemy o wdrożeniu w szablonie Rubin nowego, kluczowego narzędzia do budowania relacji z klientami — programu lojalnościowego.

To kompleksowe rozwiązanie umożliwia nagradzanie stałych klientów oraz skutecznie zachęca do ponownych zakupów.

Program lojalnościowy - informacje o punktach w koszyku zakupowym w szablonie Rubin (B2B)

Najważniejsze funkcje programu lojalnościowego to:

  • Mechanizm zbierania punktów: Za każdy zakup produktów objętych programem, system automatycznie nalicza klientowi punkty zgodnie z Twoimi ustawieniami. Informacje o możliwości zdobycia punktów są widoczne zarówno na stronie szczegółów produktu, jak i w koszyku zakupowym,
  • Płatność punktami (nagrody): Klienci mogą wymieniać zgromadzone punkty na wybrane produkty. Wystarczy oznaczyć dany towar specjalną flagą „Nagroda”, by stał się dostępny do zakupu całkowicie za punkty lojalnościowe. Informacja o takiej możliwości jest widoczna na stronie produktu oraz w koszyku,
  • Zakładka w profilu klienta: Klienci mają stały, łatwy dostęp do informacji o stanie swojego konta punktowego dzięki nowej, intuicyjnej zakładce w swoim profilu.

Comarch e-Sklep – wymagania

Comarch e-Sklep 2025.7 współpracuje z systemami ERP
w następujących wariantach:
Light, Standard, Enterprise B2B
Comarch ERP XT aktualna wersja niedostępny
Comarch ERP Optima 2025.x 2025.x
Comarch ERP XL 2024.x, 2025.x 2024.x, 2025.x
Comarch ERP Altum informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Altum informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Altum
Comarch ERP Enterprise informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Enterprise niedostępny
Wskazówka

Do konfiguracji Comarch e-Sklep 2025.7 wymagana jest jedna z przeglądarek w najnowszej wersji:

  • Google Chrome,
  • Mozilla Firefox,
  • Opera,
  • Safari dla komputerów Mac.

W przypadku niższej wersji przeglądarki, podczas logowania do panelu administracyjnego wyświetli się stosowny komunikat o nieprawidłowej wersji przeglądarki wraz z linkami do aktualnych wersji przeglądarek.

Minimalna szerokość sklepu to 980 pikseli. Zalecana rozdzielczość w przypadku korzystania z Comarch e-Sklep to 1280x800 pikseli.

Czy ten artykuł był pomocny?