1. Ustawa kaucyjna w Comarch e-Sklep

Z dniem 1 października 2025 roku wchodzi w życie ustawa o systemie kaucyjnym, która nakłada nowe obowiązki na sprzedawców napojów w określonych typach opakowań. Zmiany dotyczą zarówno sprzedaży stacjonarnej, jak i internetowej.
Ustawa kaucyjna wprowadza następujące rozwiązania:
- system kaucyjny obejmujący wybrane opakowania, takie jak plastikowe butelki, szkło oraz puszki,
- doliczanie kaucji do ceny towaru,
- możliwość zwrotu opakowań bez konieczności posiadania paragonu – zwrot kaucji za opakowania,
- obowiązek przystąpienia do operatora systemu kaucyjnego przez producentów i sprzedawców.

Szczegółowe informacje na temat Ustawy znajdziesz pod adresem: systemkaucyjny.gov.pl
W celu zapewnienia zgodności platform e-commerce z nowymi przepisami, wprowadziliśmy w Comarch e-Sklep szereg usprawnień umożliwiających wygodne zarządzanie produktami objętymi systemem kaucyjnym:
- Wyraźne oznaczenie towaru: W sklepie internetowym towary posiadają widoczne oznaczenie, że są objęte kaucją. Dostosowaliśmy wszystkie szablony Comarch do nowych wytycznych, a kaucja towaru wyświetlana jest: na szczegółach towaru, na liście towaru, w koszyku zakupowym, w sekcjach z towarami polecanymi, w profilu Klienta na szczegółach zamówienia,
- Automatyczne naliczanie kaucji: Wartość i ilość kaucji są automatycznie dodawane do zamówienia i widoczne w każdym miejscu, gdzie wyświetlana jest cena towaru,
- Przejrzyste informacje w panelu administracyjnym: W panelu dostępne są czytelne informacje o kaucji przypisanej do danego towaru oraz możliwość filtrowania listy towarów po tych, które są objęte systemem kaucyjnym,
- Wymianę danych o kaucjach między Comarch e-Sklep a systemami Comarch ERP: Informacje o kaucjach będą konfigurowane w systemie Comarch ERP, a następnie odbierane przez e-Sklep i prezentowane w odpowiednich miejscach dla kupującego oraz sprzedawcy w panelu. Zamówienia na towary objęte kaucją będą przekazywane do systemu ERP z informacją o ilości oraz wartości kaucji na transakcji celem dalszej obsługi zamówienia, a także rozliczenia kaucji.


Do pełnej obsługi systemu kaucyjnego wymagane są:
- aktualna usługa Comarch e-Sklep (nowości z dnia 29.09.2025);
- aktualny szablon graficzny Comarch,
- aktualna wersja systemu Comarch ERP obsługująca system kaucyjny (więcej informacji w Centrum Pomocy Comarch ERP).
2. Ustawa kaucyjna w serwisie Allegro
W związku z wejściem w życie ustawy o systemie kaucyjnym, Allegro wprowadza zmiany w regulaminie oraz mechanizmach sprzedaży, które mają na celu zapewnienie zgodności z nowymi wymogami. Najważniejsze zmiany dla sprzedawców to:
- Obowiązek informacyjny: Sprzedawcy będą zobowiązani do wyraźnego oznaczania w ofertach, że towar jest objęty kaucją,
- Pobieranie kaucji: Kaucja będzie pobierana w momencie sprzedaży i nie może być wliczona w cenę produktu – musi być widoczna jako osobna pozycja,
- Kaucja a koszty dostawy: Kwota kaucji nie będzie wliczana do minimalnej wartości zamówienia uprawniającej do darmowej dostawy w ramach usługi Allegro Smart!
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami na stronie Allegro, aby jak najlepiej przygotować swój biznes na nadchodzące zmiany.
W Comarch e-Sklep wprowadziliśmy:
- możliwość ustawienia kaucji na formularzu tworzenia oraz edycji oferty,
- pobieranie i obsługę zamówień na towary objęte kaucją,
- automatyczne mapowanie kaucji na towarach w e-Sklepie z ofertą Allegro.

Comarch ChatERP to narzędzie, które jest przez nas regularnie rozwijane i wzbogacane o nowe możliwości. ChatERP od teraz nie tylko odpowiada na podstawowe pytania na temat usługi Comarch e-Sklep, ale może stać się Twoim Wirtualnym Asystentem, który będzie wspierał Cię w zarządzaniu sprzedażą. W ramach współpracy z Comarch ChatERP uruchomiliśmy dodatkowe funkcje w obszarze Zamówień, w ramach których istnieje możliwość zlecania Sztucznej Inteligencji wykonywania prostych zadań na danych w Twoim e-Sklepie.
W ramach funkcjonalności Wirtualny Asystent może m.in.:
- sprawdzać informacje o najlepiej sprzedających się towarach,
- zwracać informację o zamówieniach z danego dnia lub w danym przedziale czasowym lub kwotowym,
- sprawdzać stan realizacji zamówienia,
- wyszukiwać reklamacje po numerze.
4. Powiadomienia e-mail dla administratorów
W ramach najnowszej aktualizacji udostępniamy możliwość wprowadzenia dodatkowej komunikacji mailowej dot. bieżącej obsługi e-Sklepu. Od teraz, jako administrator możesz zdecydować, czy oraz jakie dodatkowe powiadomienia e-mail chcesz otrzymywać na wybrany przez siebie adres e-mail. Wybierzesz także częstotliwość wysyłki powiadomień, aby dopasować je do swoich potrzeb w codziennej pracy.
Od dziś możesz aktywować powiadomienia e-mail na temat:
- Aktywnych błędów powstałych w trakcie synchronizacji z systemem Comarch ERP,
- Błędu w synchronizacji Comarch e-Sklep Sync,
- Błędu synchronizacji Zamówień,
- Wygaśnięcia tokenu Allegro,
- Braku produktu w sklepie,
- Pojawienia się nowego klienta w sklepie.

5. Nowości w szablonach Comarch
5.1. Program lojalnościowy w szablonie Rubin
Z radością informujemy o wdrożeniu w szablonie Rubin nowego, kluczowego narzędzia do budowania relacji z klientami — programu lojalnościowego.
To kompleksowe rozwiązanie umożliwia nagradzanie stałych klientów oraz skutecznie zachęca do ponownych zakupów.

Najważniejsze funkcje programu lojalnościowego to:
- Mechanizm zbierania punktów: Za każdy zakup produktów objętych programem, system automatycznie nalicza klientowi punkty zgodnie z Twoimi ustawieniami. Informacje o możliwości zdobycia punktów są widoczne zarówno na stronie szczegółów produktu, jak i w koszyku zakupowym,
- Płatność punktami (nagrody): Klienci mogą wymieniać zgromadzone punkty na wybrane produkty. Wystarczy oznaczyć dany towar specjalną flagą „Nagroda”, by stał się dostępny do zakupu całkowicie za punkty lojalnościowe. Informacja o takiej możliwości jest widoczna na stronie produktu oraz w koszyku,
- Zakładka w profilu klienta: Klienci mają stały, łatwy dostęp do informacji o stanie swojego konta punktowego dzięki nowej, intuicyjnej zakładce w swoim profilu.
Comarch e-Sklep – wymagania
Comarch e-Sklep 2025.7 współpracuje z systemami ERP w następujących wariantach: |
||
Light, Standard, Enterprise | B2B | |
Comarch ERP XT | aktualna wersja | niedostępny |
Comarch ERP Optima | 2025.x | 2025.x |
Comarch ERP XL | 2024.x, 2025.x | 2024.x, 2025.x |
Comarch ERP Altum | informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Altum | informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Altum |
Comarch ERP Enterprise | informacji udziela Asysta Techniczna programu Comarch ERP Enterprise | niedostępny |
Do konfiguracji Comarch e-Sklep 2025.7 wymagana jest jedna z przeglądarek w najnowszej wersji:
- Google Chrome,
- Mozilla Firefox,
- Opera,
- Safari dla komputerów Mac.
W przypadku niższej wersji przeglądarki, podczas logowania do panelu administracyjnego wyświetli się stosowny komunikat o nieprawidłowej wersji przeglądarki wraz z linkami do aktualnych wersji przeglądarek.
Minimalna szerokość sklepu to 980 pikseli. Zalecana rozdzielczość w przypadku korzystania z Comarch e-Sklep to 1280x800 pikseli.