Pierwsza integracja z Comarch ERP Optima

Jak w kilku krokach zintegrować e-Sklep z systemem ERP?

W tym artykule dowiesz się w jaki sposób zintegrować swój e-Sklep z systemem Comarch ERP Optima oraz wystawić w e-Sklepie pierwsze towary. Wystarczy kilka prostych kroków, które zostały opisane poniżej.

Krok 1: Mam Comarch e-Sklep i co teraz?

Gratulacje! Dziękujemy za zamówienie naszego rozwiązania. Z pewnością dotarł już do ciebie e-mail „Aktywacja Comarch e-Sklep”.
W tej wiadomości otrzymałeś dane niezbędne do połączenia twojego e-Sklepu z bazą Comarch ERP Optima:

  • adres wymiany serwera,
  • nazwa firmy,
  • nazwa sklepu,
  • hasło.

Aby móc wysyłać towary do e-Sklepu wyżej wymienione dane należy wprowadzić w systemie ERP podczas konfiguracji połączenia z Comarch e-Sklep.

Wskazówka
Te same dane zobaczysz logując się do panelu administracyjnego Comarch e-Sklep w menu: Mój profil/ Moje sklepy kliknij na nazwę swojego sklepu. Na zakładce Ogólne w sekcji Dane do synchronizacji.

Krok 2: Połącz e-Sklep z Optimą

Kolejne kroki będą wykonywane w systemie ERP. Przejdź do systemu Comarch ERP Optima.

Aby dane pomiędzy e-Sklepem a Optimą były synchronizowane należy utworzyć pomiędzy nimi połączenie. Przejdź w ERP Optima na zakładkę System/ Konfiguracja/ Firma/ Ogólne/ e-Handel.

Następnie przejdź na zakładkę e-Sklep/ e-Sale.
Dodaj teraz nowy e-Sklep ikoną zielonego plusa. Zostanie otwarty formularz z trzema zakładkami. Konfiguracja, którą teraz zobaczysz jest konfiguracją podstawową, uzupełnimy niezbędne minimum. Jeśli chcesz poznać pełny zakres konfiguracji, znajdziesz go w tym artykule.

Zakładka Ogólne:

  • Nazwa sklepu – Jest to nazwa którą będziesz się posługiwał w systemie ERP Optima np. podczas wskazywania sklepu na karcie towaru.
  • Domyślna waluta – Jest to waluta, w jakiej będą prezentowane ceny w e-Sklepie. Standardowo podpowiada się waluta PLN.
    Uwaga
    Jeśli twoją podstawową walutą w e-Sklepie ma być inna waluta ustaw ją przed wykonaniem pierwszej synchronizacji.
  • Cena domyślna – W tym miejscu wybierasz cenę, która będzie wysyłana do e-Sklepu.
  • Definicja RO – Wybierz z listy domyślną definicję. W tym polu wybierasz w jaki sposób będą się wyświetlały zamówienia przychodzące z e-Sklepu. Przykładowo: RO/1/2021.
  • Koszt przesyłki – W tym miejscu wskaż pozycję usługową z cennika, która będzie odpowiednikiem kosztu przesyłki w e-Sklepie. Nazwa i koszt usługi będą przesyłane ze sklepu wraz zamówieniem.

Zakładka Zasoby:

  • Grupa towarów – wybierz grupę towarową, która stanowi trzon drzewa towarów dla e-Sklepu. Do sklepu trafią wszystkie grupy będące podgrupami wybranej grupy wraz z kolejnymi poziomami drzewa.
  • Magazyny – dodaj w tej sekcji magazyn z którego będą pobierane stany magazynowe towaru widoczne w e-Sklepie.

 

Zakładka Dodatkowe:

W tej zakładce wprowadź dane, które otrzymałeś w mailu „Aktywacja Comarch e-Sklep” i które znajdziesz w panelu administracyjnym.

  • Adres serwera plików wymiany – Jest to adres serwera wymiany danych między e-Sklepem a systemem ERP. Adres podpowie się automatycznie, natomiast gdyby tak się nie stało, przekopiuj cały adres z wiadomości e-mail lub panelu administracyjnego.
    Następnie kliknij w przycisk Generuj klucz wymiany. Zostanie otwarty formularz w którym należy wprowadzić nazwę firmy, nazwę sklepu oraz hasło, które otrzymałeś w mailu „Aktywacja Comarch e-Sklep”. Wprowadzone dane potwierdź ikoną pioruna. Powinieneś otrzymać komunikat o poprawnym wprowadzeniu danych.

  • Formy płatności – w tym miejscu możesz przypisać formy płatności z e-Sklepu do form płatności z Optimy:
    • Gotówka – wybierz formę płatności, która będzie odpowiednikiem Gotówki w e‑Sklepie,
    • On-line – wybierz formę płatności, która będzie odpowiednikiem płatności On-line w e-Sklepie,
    • Przelew – wybierz formę płatności, która będzie odpowiednikiem Przelewu w e‑Sklepie,
    • Raty – wybierz formę płatności, która będzie odpowiednikiem płatności Raty w e‑Sklepie,
    • Dodatkowa 1,2 – wybierz formę płatności, która będzie odpowiednikiem płatności Dodatkowa 1,2 w e-Sklepie.

Na tym możemy zakończyć podstawową konfigurację połączenia. Zawsze możesz wrócić i edytować te ustawienia (za wyjątkiem waluty domyślnej). Pełen opis znajdziesz na stronie formularz Comarch e-Sklep. Zapisz wprowadzone zmiany.

Gratulacje! Połączyłeś e-Sklep z Optimą.

Krok 3: Stwórz grupy towarowe

Wskazówka
Krok 3 oraz krok 4 przedstawiają stworzenie grupy i karty towarowej od początku. Jeżeli posiadasz już bazę towarową możesz przejść do kroku 5.

Towary, które będą widoczne w e-Sklepie zostaną wyświetlone na podstawie drzewa grup towarowych.
Grupy towarowe założysz zgodnie z instrukcją dostępną tutaj.

Uwaga
Aby grupa była widoczna w e-Sklepie musi zawierać towary.
Przyklad
Tworzę drzewo kategorii dla sklepu odzieżowego.

W zakładce Ogólne/Grupy na liście grup towarowych zaznaczam Grupę główną i dodaję nową grupę zielonym plusem.
Wprowadzam w polu Kod: MODA oraz w polu obok nazwę: Moda. Zapisuję zmiany.

Na liście grup towarowych zaznaczam grupę MODA i dodaję nową grupę zielonym plusem.
Wprowadzam w polu Kod: ON oraz w polu obok nazwę: On. Zapisuję zmiany.

Na liście widzę teraz grupę Moda z podgrupą On. Podobnie jak grupę On dodaję grupy Ona oraz Dziecko.

W e-Sklepie, po pierwszej synchronizacji zobaczysz menu kategorii składające się z grup On, Ona, Dziecko.
Jeżeli do utworzonych grup stworzyłeś podgrupy również one pojawią się w menu e-Sklepu. Ilość poziomów zagłębienia menu wyświetlanej w e-Sklepie zależy od wybranego szablonu.

Grupa Moda w tym przykładzie jest tak zwaną podstawą drzewa kategorii, które było omówione w kroku 2.

Krok 4: Dodaj karty towarowe

W poprzednim kroku utworzyłeś drzewo kategorii, które zostanie wysłane do e-Sklepu. W tym kroku dowiesz się jak dodać towary do utworzonych grup. Jeżeli posiadasz już swoją bazę towarową, czyli kategorie oraz towary, zobaczysz jakie niezbędne parametry należy uzupełnić aby towar był dostępny w e-Sklepie.

Nowy produkt możesz dodać na zakładce Ogólne/ Nowy towar – zostanie otwarta nowa pozycja cennika.
W nowej pozycji cennika na zakładce Ogólne wpisz kod towaru, nazwę towaru, ustal grupę, stawkę VAT oraz cenę w wybranym przez siebie cenniku.

Wskazówka
Cennik prezentujący cenę w e-Sklepie został wybrany w kroku 2.

Pełna informacja na temat dodawania karty towarowej dostępna jest na stronie Formularz towaru/usługi.

Przyklad
Tworzę kartę towarową „Koszulka”

Na zakładce Ogólne w polu Kod wpisuję: KOSZULKA.
W polu Nazwa wpisuję: Koszulka polo męska.
W polu Grupa wybieram grupę: ON.
W polu Stawka VAT – spr. wybieram stawkę: 23%
W sekcji Jednostka miary, opakowania ustalam podstawową jednostkę: szt.
W sekcji Ceny zaznaczam cennik detaliczna, w polu Cena brutto wpisuję: 84,99.

Podstawy za nami, uzupełnij jeszcze kilka parametrów:

Dodaj towar do grup towarowych – Na zakładce grupy podaj kategorie w których towar ma się pojawić w e-Sklepie.

Na zakładce e-Handel wskaż grupę domyślną dla towaru – grupa domyślna również musi się znajdować w drzewie kategorii wysyłanym do e-Sklepu.

 

Wskazówka
Pamiętaj, aby grupy towarowe były udostępniane do e-Sklepu, czyli znajdowały się w drzewie kategorii wysyłanym do Comarch e-Sklep

Dodaj atrybut – jeżeli nie posiadasz jeszcze żadnego atrybutu, należy go stworzyć w Optimie: Ogólne/ Atrybuty klikając w zielony plus.

Przyklad
Przykładowo stworzymy atrybut typu lista.
Wprowadź Kod ROZ oraz Nazwę Rozmiar, zaznacz parametr Udostępniaj w Comarch e-Sklep oraz wybierz format: lista.

Następnie przejdź na zakładkę pozycje listy i wprowadź rozmiary: S, M, L, XL.
Zapisz zmiany.

Teraz możesz dodać ten atrybut do karty towarowej. Otwórz pozycję cennika, wejdź na zakładkę atrybuty i wskaż atrybut Rozmiar, a następnie wybierz wartość M.
Zapisz zmiany.

Tak dodany atrybut wyświetli się w e-Sklepie na szczegółach towaru.

Dodaj zdjęcie – ponownie przejdź na zakładkę atrybuty i w sekcji załączniki dodaj zdjęcie z dysku. Zapisz zmiany

Wskazówka
Podczas wysyłania zdjęć do e-Sklepu w momencie synchronizacji pamiętaj o włączeniu parametru Wyślij wszystkie dane binarne.

Dodaj opis i nazwę towaru – na karcie towarowej przejdź na zakładkę e-Handel, w sekcji języki dodaj język zielonym plusem, a następnie wprowadź nazwę oraz opis towaru. Zapisz zmiany.

W podobny sposób dodaj towary do pozostałych grup towarowych. Pamiętaj, aby grupa była widoczna w e-Sklepie musi zawierać towary.

Krok 5: Udostępnij towar w Comarch e-Sklep

Po skonfigurowaniu Comarch e-Sklep (krok 2), na karcie towarowej produktu pojawi się zakładka e-Handel. Aby towary były widoczne w sklepie internetowym należy w tej zakładce zaznaczyć parametr Udostępniaj w Comarch e‑Sklep dla wybranego sklepu i zapisać zmiany.
Każdy towar do e-Sklepu jest wysyłany oraz aktualizowany w momencie włączenia parametru Udostępniaj w Comarch e-Sklep.

Wskazówka
Parametr Udostępniaj w Comarch e-Sklep można zaznaczyć dla wielu towarów jednocześnie przy pomocy narzędzia operacji seryjnych.

Krok 6: Wykonaj pierwszą synchronizację

Masz już przygotowane kategorie, towary, oraz połączenie z e-Sklepem. Pora wykonać pierwszą synchronizację, czyli wysłanie asortymentu do e-Sklepu.
W Optimie przejdź na zakładkę Narzędzia i wybierz zieloną ikonę e-Handel. Na liście wybierz nazwę swojego e-Sklepu a następnie zaznacz parametry:

  • Wyślij ofertę do e-Sklepu/e-Sale
  • Wymuś pełną synchronizację oferty
  • Wyślij wszystkie dane binarne – dzięki temu  parametrowi wyślesz zdjęcia towarów.

Zatwierdź synchronizację ikoną pioruna.

Wskazówka
Kolejne synchronizacje możesz wykonywać ręcznie w tym samym miejscu z zaznaczeniem parametrów Wyślij ofertę do e-sklepu oraz Pobierz zamówienia z e-Sklepu lub ustawić automat synchronizacji zgodnie z instrukcją dostępną tutaj.

W tym momencie do e-Sklepu są wysyłane towary. Poczekaj na zakończenie synchronizacji, po jej zakończeniu towary będą widoczne w panelu administracyjnym.

Co dalej?

Po przesłaniu towarów zobaczysz je w:

  • panelu administracyjnym Comarch e-Sklep na zakładce Towary/ Lista towarów,
  • e-Sklepie.

Masz pytania? Napisz do nas lub skontaktuj się z nami. Dane znajdziesz w mailu aktywacyjnym.
Powodzenia!

Czy ten artykuł był pomocny?